ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف چند است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت بسته به سن می‌تواند متفاوت باشد. تخمین‌های تقریبی ضربان نوزادان (از تولد تا ۱ ماهگی) بین ۷۰ تا ۱۹۰ ضربه در دقیقه، کودکان (۱ تا ۱۰ سال) بین ۷۰ تا ۱۲۰ ضربه در دقیقه و کودکان بزرگتر و بزرگسالان ۱۰ سال به بالا بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف چند است؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ضربان قلب نرمال در هر سنی و هر شرایطی یکی نیست. ضربان قلب یا نبض یک ابزار ساده و در دسترس برای بررسی سلامت قلب و عملکرد قلب و سلامت کلی فرد است که می‌تواند شما را در کشف مشکلات خطرناک سلامتی مانند انواع بیماری قلبی که به مراقبت تخصصی نیاز دارند، راهنمایی کند. اما ضربان قلب در حالت استراحت و در طول زندگی با افزایش سن تغییر می‌کند. اگر برای درمان بیماری‌های قلبی به دنبال بهترین متخصص قلب و عروق هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

چگونه ضربان قلب را اندازه بگیریم؟

با یافتن نبض می‌توانید ضربان قلب خود را اندازه گیری کنید. ریتم ضربان دار خون (نبض) با حرکات قلب مطابقت دارد و نشان دهنده‌ی ریتم قلب شما است. با استفاده از انگشت وسط و انگشت اشاره‌ی خود، قسمتی از بدن تان که نبض دارد را محکم فشار دهید. یکی از رایج‌ترین نقاط برای گرفتن نبض، قسمت داخلی مچ دست است. سایر قسمت‌های بدن که نبض تان را نشان می‌دهند عبارتند از:

  • کنار گردن
  • حفره‌ی روبروی آرنج
  • قسمت انتهایی پنجه‌ی پا

هنگامی که نبض تان را پیدا کردید، با استفاده از کرنومتر، به مدت ۶۰ ثانیه ضربه‌ها را بشمارید. یا اینکه می‌توانید ضربان‌ها را به مدت ۱۵ ثانیه بشمارید و نتایج حاصل را در ۴ ضرب کنید. این اندازه‌گیری، ضربان تقریبی قلب را در حالت استراحت نشان می‌دهد.

چیزی که ضربان قلب “نرمال یا طبیعی” در نظر گرفته می‌شود به سن و میزان فعالیت بدنی و کار شما بستگی دارد. ضربان بالا یا پائین می‌تواند نشان‌دهنده انواع بیماری قلبی باشد. ضربان قلب طبیعی بسته به این فاکتورها در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

محدوده ضربان قلب نرمال در حالت استراحت در سنین مختلف

همان‌طور که گفتیم محدوده ضربان قلب نرمال در سنین مختلف، متفاوت است. در این بخش به بررسی محدوده نرمال ضربان قلب در سنین مختلف می‌پردازیم.

اکسیژن خون و ضربان قلب نرمال باید چقدر باشد؟

برای اطمینان از متخصص قلب مشاوره بگیر!

۱. تعداد ضربان نرمال قلب در حالت استراحت برای بزرگسالان (ضربان قلب نرمال مردان)

ضربان قلب نرمال در بزرگسالان چقدر است؟ ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای بزرگسالان بین ۶۰ الی ۱۰۰ ضربه در دقیقه (BPM) است و بر اساس گروه سنی و جنسیت متفاوت است. تعداد ضربان نرمال قلب زنان بطور متوسط حدود ۲-۷ BPM سریع تر از مردان است.

به طور کلی، باید ضربان قلب در حالت استراحت را تا حد ممکن پایین نگه دارید. در یک بررسی بلند‌مدت ضربان قلب نرمال در ۴۰ سالگی مردانی که ضربان قلب بالای ۹۰ داشتند با مردانی که ضربان قلبشان زیر ۸۰ بود مقایسه شد. مردانی با میانگین ​​بالاتری از نرمال ضربان قلب در بزرگسالان، سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار داشتند.

معمولا افرادی که ضربان طبیعی قلبشان کمتر است، فعال‌تر هستند و بیشتر از دیگران ورزش می‌کنند. ضربان قلب نرمال برای جوانان ورزشکار ممکن است تا ۴۰ BPM باشد. با استفاده از این نمودار میانگین ضربان نرمال قلب مردان و ضربان قلب نرمال در سالمندان، می‌توانید ضربان قلب خود را در حالت استراحت با سایر افراد در گروه سنی‌تان مقایسه کنید.

وضعیت قلب۱۸ تا ۲۵ سال۲۶ تا ۳۵ سال۳۶ تا ۴۵ سال۴۶ تا ۵۵ سال۵۶ تا ۶۵ سالسالمندان بالای ۶۵
ورزشکار۴۰-۵۲۴۴-۵۰۴۷-۵۳۴۹-۵۴۵۱-۵۶۵۲-۵۵
عالی۵۶-۶۱۵۵-۶۱۵۷-۶۲۵۸-۶۳۵۷-۶۱۵۶-۶۱
خوب۶۲-۶۵۶۲-۶۵۶۳-۶۶۶۴-۶۷۶۲-۶۷۶۲-۶۵
بالاتر از متوسط۶۶-۶۹۶۶-۷۰۶۷-۷۰۶۸-۷۱۶۸-۷۱۶۶-۶۹
متوسط۷۰-۷۳۷۱-۷۴۷۱-۷۵۷۲-۷۶۷۲-۷۵۷۰-۷۳
پایین تر از متوسط۷۴-۸۱۷۵-۸۱۷۶-۸۲۷۷-۸۳۷۶-۸۱۷۴-۷۹
ضعیفبالای ۸۲بالای ۸۲بالای ۸۳بالای ۸۴بالای ۸۲بالای ۸۰
نمودار میانگین و میزان ضربان قلب در سنین مختلف

۲. تعداد ضربان قلب نرمال در زمان استراحت برای کودکان

هنگامی که کم سن هستید، ریتم قلب سالمتان می‌تواند خیلی سریع‌تر از زمانی باشد که بزرگ‌تر می‌شوید. در اینجا به محدوده‌ی ضربان قلب نرمال نوزاد و کودکان یا ضربان قلب مناسب هر سن اشاره کرده‌ایم:

ضربان قلب نرمال در نوجوانان

  • تعداد ضربان نرمال قلب در نوزادان: ۱۰۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه
  • ضربان نرمال قلب در ۰ تا ۵ ماهگی: ۹۰ تا ۱۵۰ ضربه در دقیقه
  • تعداد ضربان نرمال قلب در ۶ تا ۱۲ ماهگی: ۸۰ تا ۱۴۰ ضربه در دقیقه
  • ضربان نرمال قلب در ۱ تا ۳ سالگی: ۸۰ تا ۱۳۰ ضربه در دقیقه
  • تعداد ضربان نرمال قلب در ۳ تا ۵ سالگی: ۸۰ تا ۱۲۰ ضربه در دقیقه
  • ضربان نرمال قلب در ۶ تا ۱۰ سالگی (ضربان قلب کودک ۸ ساله): ۷۰ تا ۱۱۰ ضربه در دقیقه
  • تعداد ضربان نرمال قلب در ۱۱ تا ۱۴ سالگی: ۶۰ تا ۱۰۵ ضربه در دقیقه
اینفوگرافی ضربان قلب نرمال
هنگامی که کم سن هستید، ریتم قلب سالمتان می‌تواند خیلی سریع‌تر از زمانی باشد که بزرگ‌تر می‌شوید.

۳. تعداد ضربان قلب نرمال در بارداری (ضربان قلب نرمال زنان)

میزان ضربان قلب نرمال چند است و قلب انسان بالغ در هر دقیقه چند بار میزند؟ تعداد ضربان قلب عادی در بارداری کمی بیشتر از زمانی است که باردار نیستید. ضربان قلب نرمال خانم ها در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه (bpm) است که در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم خون و تغییرات هورمونی، اندازه گیری ضربان قلب عددی با ۱۰ تا ۲۰ ضربه در دقیقه بیشتر را نشان می‌دهد که ضربان قلب نرمال زن باردار است. این عدد می‌تواند ضربان قلب بالای ۹۰ باشد.

چه چیزی می تواند باعث تغییر در ضربان قلب شود؟

علاوه بر ورزش، دلایل متعدد دیگری هم برای تغییر ناگهانی در ضربان قلب وجود دارند. برخی از دلایل رایج شامل بیماری یا تب، کم آبی بدن، اضطراب، داروها، و سایر اختلالات سلامتی هستند. در ادامه این مشکلات را بررسی می‌کنیم.

متن انگلیسی:
Smoking, drinking alcohol or caffeine, or taking other stimulants such as diet pills or cough and cold medicines may cause your heart to beat faster or skip a beat.
ترجمه فارسی:
سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا کافئین، مصرف سایر محرک‌ها مانند قرص‌های لاغری یا داروهای سرفه و سرماخوردگی ممکن است باعث تندتر شدن ضربان قلب یا کاهش ضربان شوند.

به نقل از سایت myhealth

۱. کم آبی بدن و تعداد نبض در دقیقه

هنگامی که بدن دچار کم آبی می‌شود، حجم خون کاهش پیدا می‌کند و قلب باید بیشتر کار کند تا خون را در سرتاسر بدن پمپاژ کند. در این شرایط ممکن است متوجه ضربان قلب غیر نرمال به‌صورت تپش قلب شوید (احساس آگاهی از ضربان یا نامنظم بودن ضربان قلب).

نوشیدن آب کافی و هیدراته ماندن یک راه مهم برای تنظیم ضربان قلب است و مزایای سلامتی زیادی دارد. زنان باید روزانه ۶ تا ۸ لیوان (یا ۱.۶ لیتر) آب بنوشند و مردان باید روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان (یا ۲ لیتر) آب بنوشند.

۲. نبض نرمال در عفونت یا تب (از جمله کووید ۱۹)

کاملاً عادی است که ضربان قلب، در پاسخ به عفونت یا تب افزایش پیدا کند. این امر زمانی رخ می‌دهد که قلب برای رساندن اکسیژن و سلول‌های ایمنی به سرتاسر بدن، سخت‌تر خون را پمپاژ می‌کند تا به مقابله با عفونت کمک کند. عفونت‌های ویروسی همچون آنفولانزا یا کووید ۱۹ ممکن است باعث افزایش ضربان قلب شوند.

نبض نرمال در عفونت یا تب چقدر است؟
ضربان قلب، در پاسخ به عفونت یا تب افزایش پیدا می‌کند.

۳. برخی داروها و تاثیر آن بر ضربان قلب طبیعی

برخی از داروها می‌توانند باعث تغییر در ضربان قلب شوند. به‌عنوان‌مثال، برخی از داروهای آسم می‌توانند ریتم قلب را افزایش دهند، درحالی‌که داروهای قلب (همچون مسدود کننده‌های بتا) می‌توانند ضربان قلب را آهسته کنند.

اگر بعد از شروع مصرف یک داروی جدید متوجه تغییرات ناگهانی در ضربان خود شدید و احساس خوبی نداشتید، بهتر است با پزشکتان دراین‌خصوص مشورت کنید.

۴. اختلالات قلبی (فشارخون و ضربان قلب نرمال)

در برخی موارد، غیرطبیعی بودن ریتم قلب (آریتمی) می‌تواند ناشی از مشکلی در سیستم هدایت الکتریکی قلب باشد. این حالت می‌تواند باعث شود ضربان قلبتان آهسته‌تر، سریع‌تر یا نامنظم شود. برخی از انواع آریتمی، جدی‌تر از بقیه هستند و برخی از آن‌ها با بیماری‌های قلبی جدی‌تر در ارتباط‌ هستند.

۵. سایر اختلالات سلامتی و تاثیر بر ضربان قلب در دقیقه

قلب انسان در هر دقیقه چند بار میزند؟ بسیاری از اختلالات دیگر وجود دارند که مرتبط با بیماری‌های قلبی یا گردش خون نیستند ولی می‌توانند باعث تغییر در ضربان قلب شما شوند (از جمله عفونت، کم‌خونی یا بیماری غده‌ی تیروئید).

عوامل زیادی در کم یا زیاد شدن تعداد ضربان قلب یک انسان بالغ و سالم در یک دقیقه نقش دارند، از برخی بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلات قلبی گرفته تا عواملی مانند عفونت، کم‌آبی بدن و برخی داروها. وقتی متوجه تغییر در ضربان عادی قلبتان شدید (بعد از اینکه ضربان قلب نرمال با دستگاه فشار سنج را اندازه گرفتید)، حتماً در این رابطه با پزشک مشورت کنید.

چه عواملی روی ضربان قلب تاثیر دارند؟ برای تپش قلب بالا به دکتر مراجعه کن!

عواملی که ممکن است بر تعداد ضربان نرمال قلب در حالت استراحت تأثیر بگذارند، چه هستند؟

عوامل متعددی ممکن است بر ضربان قلب در حالت استراحت تاثیر بگذارند از جمله:

  • سن: طبق برخی از مطالعات، ضربان قلب در حالت استراحت (RHR) می‌تواند با افزایش سن تغییر کند.
  • جنسیت: به طور متوسط ​، RHR زنان حدود ۲-۷ bpm بیشتر از مردان است.
  • دمای هوا: RHR می‌تواند در آب و هوای گرم افزایش پیدا کند اما این تغییر معمولا بیش از ۱۰ ضربه در دقیقه نیست.
  • احساسات: احساس شدید استرس، اضطراب یا حتی شادی می‌توانند RHR را افزایش دهد.
  • موقعیت بدن: RHR هنگام نشستن حدود ۳ bpm بیشتر از حالت دراز کشیده است. به طور کلی، RHR هنگام ایستادن کمی افزایش پیدا می‌کند.
  • داروها: داروهای تجویزی (مانند داروهای ضد افسردگی و مسدود کننده‌های بتا) می‌توانند باعث شوند که RHR کمتر از زمانی باشد که هیچ دارویی مصرف نمی‌کنید.

بیماری های افزایش دهنده ضربان قلب در حالت استراحت چیست؟

برخی از همین دلایل ساده می‌توانند به مشکل پزشکی تبدیل شوند. به عنوان مثال، نوشیدن زیاد الکل می‌تواند منجر به یک اختلال پزشکی اورژانسی شود که به فیبریلاسیون دهلیزی معروف است. چندین دلیل پزشکی دیگر هم برای افزیش ضربان قلب وجود دارد که عبارتند از:

  • کم خونی
  • عفونت
  • تپش قلب بالا
  • افزایش سطح هورمون تیروئید
  • واکنش دارویی.

گاهی اوقات ضربان قلب بدون هیچ دلیل شناخته شده ای افزایش پیدا می‌کند که این حالت اغلب پس از یک بیماری جدی رخ می‌دهد. این حالت “تاکی کاردی سینوسی نامناسب” نامیده می‌شود و در بین زنان ۲۰ الی ۳۰ سال رایج‌تر است.

متن انگلیسی:
An increased normal heart rate is a sign that your body is doing its job well to defend against diseases.
ترجمه فارسی:
افزایش ضربان نرمال قلب نشانه این است که بدن شما کار خود را برای دفاع در برابر بیماری‌ها به خوبی انجام می‌دهد.

به نقل از سایت healthonecares

نحوه نرمال کردن ضربان قلب در حالت استراحت چگونه است؟

چگونه ضربان قلب را نرمال کنیم؟ اگر بدون هیچ دلیل پزشکی دارای ضربان قلب بالا در حالت استراحت هستید، ورزش منظم راهی عالی برای کاهش آن در دراز مدت است. افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، ضربان قلب در حالت استراحت کمتری نسبت به دیگران دارند. مرکز مبارزه با بیماری‌ها CDC توصیه می‌کند که بزرگسالان حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته را به انجام تمرینات قدرتی و هوازی اختصاص دهند.

هرچند ورزش مهم‌ترین ابزار برای کاهش ضربان قلب روزانه است، اما راه‌های دیگری هم برای کنترل سلامتی و کاهش ضربان قلب وجود دارند. این موارد عبارتند از:

  • کاهش مصرف قهوه و الکل یا ترک آن‌ها
  • عدم استعمال سیگار
  • مصرف غذاهای سالم برای حفظ وزن سالم
  • تمرین تکنیک‌های ریلکسیشن همچون تنفس عمیق و مدیتیشن.
ضربان قلب نرمال باید چقدر باشد؟

تعداد ضربان قلب نرمال در خواب چقدر است؟

برای بیشتر افراد، ضربان قلب در هنگام خواب به پایین‌ترین حد ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت در محدوده‌ی ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه می‌رسد. حتی هنگام خواب عمیق، ممکن است ریتم قلب به زیر ۶۰ ضربان در دقیقه برسد (خصوصا در افرادی که هنگام بیداری ضربان قلبشان بسیار پایین است). پس از بیدار شدن از خواب، ضربان فرد به سمت ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت افزایش پیدا می‌کند.

تعداد ضربان قلب نرمال در کودکان حین خواب و بیداری

کودکان (خصوصا کودکان خردسال) ضربان قلب بالاتری نسبت به بزرگسالان دارند. عواملی همچون اضطراب، تب و گرما ممکن است علاوه بر بزرگسالان، بر ضربان قلب کودکان هم تأثیر بگذارند. این جدول محدوده‌ی ایده‌آل ضربان قلب برای کودکان در هنگام بیداری و خواب را نشان می‌دهد:

سنضربان قلب هنگام بیداری (bpm)ضربان قلب هنگام خواب (bpm)
تعداد ضربان قلب نرمال زیر ۲۸ روزگی۱۰۰ الی ۲۰۵۹۰ الی ۱۶۰
تعداد ضربان قلب نرمال ۱ تا ۱۲ ماهگی۱۰۰ الی ۱۹۰۹۰ الی ۱۶۰
ضربان قلب نرمال بین ۱ تا ۲ سالگی۹۸ الی ۱۴۰۸۰ الی ۱۲۰
تعداد ضربان قلب نرمال بین ۳ تا ۵ سالگی۸۰ الی ۱۲۰۶۵ الی ۱۰۰
تعداد ضربان قلب نرمال بین ۶ تا ۱۱ سالگی۷۵ الی ۱۱۸۵۸ الی ۹۰
ضربان قلب نرمال برای نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۵ ساله۶۰ الی ۱۰۰۵۰ الی ۹۰
محدوده نرمال ضربان قلب در کودکان در هنگام خواب و بیداری.

ضربان قلب هدف در حین ورزش (ضربان قلب نرمال در ورزش)

ورزش برای سلامتی ضروری است، اما نباید در آن زیاده‌روی کنید. دانستن حداکثر ضربان قلب بر اساس گروه سنی شما می‌تواند به شما در حفظ سرعت ایده‌آل تمرین کمک کند. در حین ورزش، ضربان قلب افزایش پیدا می‌کند. هنگام تمرین برای تناسب اندام، به خاطر بسپارید که نباید فشار زیادی به قلب وارد کنید. با این حال، برای اینکه در طول ورزش، اکسیژن و انرژی بیشتری برای بقیه‌ی بدن فراهم شود، باید ضربان قلبتان افزایش پیدا کند.

هرچند ضربان قلب در نتیجه‌ی فعالیت بدنی افزایش پیدا می‌کند، اما کاهش کلی ضربان قلب هدف در طول زمان امکان‌پذیر است. این به این معناست که قلب برای رساندن مواد مغذی و اکسیژن لازم به نقاط مختلف بدن کمتر کار می‌کند، و به همین دلیل عملکرد مؤثرتری خواهد داشت.

هدف از انجام تمرینات قلبی عروقی، کاهش ضربان قلب هدف است. ضربان قلب ایده آل با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. حداکثر ضربان قلب، توانایی کامل قلب را نشان می‌دهد و به طور معمول از طریق ورزش شدید به دست می‌آید.

ورزش راهی برای کاهش ریتم کلی قلب است. انجمن قلب آمریکا (AHA) اعلام کرده که حداکثر ضربان قلب هنگام ورزش باید حدوداً برابر با ۲۲۰ ضربان در دقیقه منهای سن فرد باشد. از آنجایی که بدن هر فرد به طور متفاوتی نسبت به ورزش واکنش نشان می‌دهد، ضربان قلب هدف به صورت یک دامنه نشان داده می‌شود و به عنوان محدوده ضربان قلب هدف شناخته می‌شود.

ضربان قلب نرمال در ورزش چقدر است؟
ورزش راهی برای کاهش ریتم کلی قلب است.

جدول محدوده ضربان قلب نرمال حین ورزش

حداکثر ضربان قلب در ورزش هوازی چقدر است؟ حداکثر ضربان قلب هنگام ورزش باید حدوداً برابر با ۲۲۰ ضربان در دقیقه منهای سن فرد باشد. جدول زیر محدوده ضربان قلب مناسب را برای سنین مختلف نشان می‌دهد. هنگامی که فرد تمریناتی با شدت ۵۰ الی ۸۰ درصد را انجام می‌دهد، ضربان قلب او باید در این محدوده قرار بگیرد.

سن (سال)محدوده ضربان قلب هدف حین انجام ورزشی با شدت ۵۰ الی ۸۵ درصد (bpm)حداکثر ضربان قلب میانگین، حین انجام ورزشی با شدت ۱۰۰ درصد (bpm)
۲۰۱۰۰ الی ۱۷۰۲۰۰
۳۰۹۵ الی ۱۶۲۱۹۰
۳۵۹۳ الی ۱۵۷۱۸۵
۴۰۹۰ الی ۱۵۳۱۸۰
۴۵۸۸ الی ۱۴۹۱۷۵
۵۰۸۵ الی ۱۴۵۱۷۰
۵۵۸۳ الی ۱۴۰۱۶۵
۶۰۸۰ الی ۱۳۶۱۶۰
۶۵۷۸ الی ۱۳۲۱۵۵
۷۰۷۵ الی ۱۲۸۱۵۰
تعداد نبض طبیعی انسان در یک دقیقه یا تعداد نرمال تست پله در یک دقیقه

پیشنهاد می‌شود که افراد به طور منظم ورزش کنند تا به ضربان قلب سالم نزدیک‌تر شوند. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که در هر هفته میزان و سطح ورزش زیر را رعایت کنید:

ورزشمثالدقیقهترتیبزمان کلی در هر هفته (دقیقه)
فعالیت‌های هوازی با شدت متوسطپیاده روی، کلاس ایروبیکحداقل ۳۰۵ روز در هفتهبالای ۱۵۰
حرکات هوازی شدیددویدن، استپ ایروبیکحداقل ۲۵۳ روز در هفتهبالای ۷۵
فعالیت‌های تقویت کننده‌ی عضلات با شدت متوسط تا بالاوزنه برداری، بادی پامپبدون پاسخ (N/A)۲ روز در هفتهN/A
فعالیت‌های هوازی متوسط تا شدیدورزش‌های توپی، دوچرخه سواریحداقل ۴۰۳ الی ۴ روز در هفتهN/A
جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف و تعداد نبض نرمال در دقیقه

تاثیر آریتمی بر ضربان نرمال قلب چیست؟

آریتمی به ریتم غیر طبیعی قلب اشاره دارد. علائم آریتمی قلبی در سنین مختلف بسته به نوع خاص و شدت آریتمی می‌تواند متفاوت باشد. این عارضه باعث تند شدن ضربان قلب (تاکی کاردی)، خیلی کند شدن آن (برادی کاردی) یا نامنظم شدن ضربان قلب می‌شود. چهار نوع اصلی آریتمی وجود دارد:

  • تاکی کاردی: این حالت هنگامی رخ می‌دهد که قلب بیش از حد سریع می‌تپد (معمولا بیش از ۱۰۰ ضربان در هر دقیقه).
  • برادی کاردی: این حالت هنگامی رخ می‌دهد که قلب بیش از حد آهسته می‌تپد (زیر ۶۰ ضربه در دقیقه، مگر این که ورزشکار باشید).
  • آریتمی فوق بطنی: نوعی از آریتمی است که در حفره‌های فوقانی قلب شما آغاز می‌شود.
  • آریتمی بطنی: نوعی از آریتمی است که در حفره‌های تحتانی قلب آغاز می‌شود.

ضربان قلب سریع (تاکی کاردی) چیست؟

اگر هنگام استراحت، ضربان قلب بالای ۱۰۰ ضربه در دقیقه باشد، این ضربان سریع تلقی می‌شود. ضربان قلب سریع که به آن تاکی کاردی هم می‌گویند، می‌تواند با بسیاری از اختلالات مختلف سلامتی مرتبط باشد. طبیعی است که ضربان قلب هنگام ورزش یا زمانی که بدن در حال مبارزه با عفونت است افزایش پیدا کند.

البته افرادی با ضربان قلب بالای ۹۰ هم باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند تا تپش قلبشان کاهش یافته و ضربان قلبشان در محدوده‌ی نرمال قرار گیرد. اگر متوجه افزایش ناگهانی ضربان قلب خود شدید و علائمی مانند سرگیجه، ضعف یا تپش قلب (احساس آگاهی از ضربان خود یا ضربان قلب غیرمنظم) را تجربه کردید، حتما با یک متخصص قلب و عروق مشورت کنید.

تاثیر آریتمی بر ضربان نرمال قلب چیست؟
آریتمی باعث تند شدن ضربان قلب (تاکی کاردی)، خیلی کند شدن آن (برادی کاردی) یا نامنظم شدن ضربان قلب می‌شود.

ضربان قلب آهسته (برادی کاردی) چیست؟

ضربان قلبی که در حالت استراحت زیر ۶۰ ضربه در دقیقه باشد، آهسته در نظر گرفته می‌شود (برادی کاردی). آهسته بودن ضربان برای برخی افراد (از جمله ورزشکاران، بزرگسالان جوان سالم یا کسانی که از داروهایی مانند مسدود کننده‌های بتا استفاده می‌کنند) طبیعی است. به عنوان مثال، کاملاً عادی است که افرادی که زیاد ورزش می‌کنند ضربان قلب در حالت استراحت ۶۰ ضربان در دقیقه یا کمتر داشته باشند.

با این حال، اگر ضربان قلب آهسته برای شما طبیعی نیست (خصوصا اگر با آن احساس ناراحتی می‌کنید)، این حالت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلی در قلب شما باشد. اگر متوجه شدید که ضربان قلبتان کندتر از حد معمول است و احساس ضعف، خستگی یا سرگیجه داشتید، باید با یک متخصص قلب و عروق صحبت کنید.

خطرات و عوارض بی نظمی ضربان قلب چیست؟

داشتن ضربان قلبی که به طور مداوم خارج از محدوده‌ی ایده آل است، می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی و علائم ناراحتی قلبی شود. در ادامه خطرات انواع بی‌نظمی‌های ضربان قلب را بررسی می‌کنیم:

  • عوارض ضربان قلب پایین: بدون درمان مناسب، ضربان قلب پایین می‌تواند منجر به بروز خستگی، سرگیجه و ضعف شود. با گذر زمان، ضربان قلب بالا و پایین ممکن است به قلب آسیب برسانند. علاوه‌بر‌این، ریتم قلب بسیار پایین می‌تواند به قلب و سایر اندام‌ها آسیب برساند. ضربان پایین، بیشتر با فشارخون پایین یا سایر علائم حمله‌ی عصبی در ارتباط است.
  • عوارض ضربان قلب بالا: بدون درمان مناسب، ضربان قلب بسیار بالا می‌تواند منجر به بروز سکته‌ی مغزی، آسیب قلبی، نارسایی اندام‌ها، احساس سرگیجه یا ضعف و درد در قفسه‌ی سینه شود.
  • بیماری زمینه‌ای آریتمی: ضربان قلبی که به طور مداوم بیش‌از‌حد بالا یا پایین است (بیش از ۹۰ نبض در دقیقه یا کمتر از آن)، ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک بیماری زمینه‌ای باشد، بیماری‌هایی مانند آسیب به دریچه‌های قلب یا سیستم الکتریکی، عفونت‌های مزمن یا سیستمیک، مشکلات مربوط به تیروئید، اختلال اضطرابی و کم‌خونی.
خطرات و عوارض بی نظمی ضربان قلب چیست؟
بدون درمان مناسب، ضربان قلب پایین می‌تواند منجر به بروز خستگی، سرگیجه و ضعف شود.

ضربان قلب خطرناک چند است؟

ضربان قلب طبیعی چند است و چقدر با ضربان قلب خطرناک فاصله دارد؟ به طور کلی، ضربان قلب بسیار پایین که به عنوان برادی کاردی شناخته می‌شود، در صورتی که علائمی مانند سرگیجه، غش یا ناراحتی قفسه سینه ایجاد کند، می‌تواند خطرناک تلقی شود.

ضربان قلب بالاتر از عدد ضربان قلب نرمال یا heart rate نرمال، که به عنوان تاکی کاردی شناخته می‌شود، در صورت تداوم و ایجاد علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس یا تپش قلب می‌تواند خطرناک باشد. این اتفاق درباره میزان نرمال ضربان قلب کودک هم صدق می‌کند. برای جلوگیری از عوارض آن، با مشاهده هر علامت مشکوکی، تعداد ضربان قلب نرمال در یک دقیقه را اندازه بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سن و سطح سلامت کلی می‌توانند بر ضربان قلب تاثیر بگذارند؛ بنابراین باید به خاطر داشته باشید که ضربان “نرمال” می‌تواند از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. هر زمان حس کردید نیاز به معاینه و چک آپ دارید، حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کرده تا اقدامات لازم را انجام دهند.

در دکترتو این امکان برای شما فراهم شده است تا به راحتی به لیست بهترین پزشکان قلب و عروق شهرتان دسترسی داشته باشید و بر اساس اطلاعاتی که برای شما فراهم شده است، بهترین متخصص قلب و عروق را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی با دکتر قلب و عروق آنلاین مورد نظرتان هم استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

افزایش ضربان قلب در حدود ۱۰ تا ۲۰ ضربه بیشتر در دقیقه در طول بیماری، تب و سرماخوردگی غیر معمول نیست.

بررسی ضربان قلب به ما کمک می‌کند سطح تناسب اندام و میزان استرس و عوامل داخلی خود را کنترل کنیم، عوارض داروها را تنظیم کرده و در حالت کلی سلامت قلبی خود را افزایش دهیم.

بله، افزایش ضربان قلب در زمان ورزش طبیعی است. زمانی که فعالیت بدنی انجام می‌دهید، ماهیچه‌های شما به اکسیژن بیشتری نیاز دارند و قلب خون بیشتری را برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به آن عضلات پمپاژ می‌کند.

فشار خون طبیعی به طور معمول حدود ۱۲ روی ۸ است. ضربان قلب سالم در حالت استراحت برای بزرگسالان نیز در محدوده ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه قرار دارد.

قلب سالم معمولاً بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه در حالت استراحت برای بزرگسالان می‌زند. حداقل ضربان قلب و تعداد ضربان قلب در دقیقه بالا یا پایین‌تر باید بررسی شود.

تپش قلب نرمال باید چند باشد؟ قلب سالم معمولاً بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه در حالت استراحت برای بزرگسالان می‌زند. با این حال، این می تواند باتوجه به عواملی مانند سن، سطح آمادگی جسمانی و وضعیت سلامتی متفاوت باشد. ضربان قلب بالای 110 (به غیر از این حالت در زنان باردار) خطرناک است.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ضربان قلب نرمال

  1. پریوش گفت:

    عالی بود سپاس

  2. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید ضربان قلب ۹۹ برای دختر ۱۴ ساله مناسبه؟

  3. مهرناز گفت:

    سلام ببخشید ضربان قلب ۹۹ برای دختر ۱۴ ساله نرماله؟

  4. احد گفت:

    سلام
    وقت به خیر
    بنده ۴۷سال سن دارم ورزش میکنم و نه سیگاری هستم و نه الکلی .
    حدود ۲هفته پیش فشار خونم بالا رفت و به ۲۰رسید با آمپول و قرص تونستیم پایین بیاریم ( آزمایشها هم کلسترول و قند خون و اوره و غلظت خون را کمی بالاتراز حد معمول نشان داد ) دکتر بهم قرص والسارتان و آملودیپین و دیورزید تجویز کرد دوسه روز استفاده کردم بعد حس کردم سرگیجه میاره ، مصرف را قطع کردم .
    الان هر موقع فشارم را چک میکنم حدود ۱۳ رو ۹ نشون میده . ضربان قلبم هم کندشده و در حالت استراحت حدود ۶۵ میزنه. حالا موندم چیکار کنم .
    لطفا راهنمایی فرمایید.
    باتشکر

    1. حامد گفت:

      دارو ها را بخور قطع نکن

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از تذکر خوبتان

  5. احمد استرش گفت:

    با سلام مقاله بسیار عالی یود

  6. فرزاد گفت:

    دخترم ۱۶ ساله است و تپش ۱۰۹ دارد . آیا لازم است به دکتر مراجعه کنیم . البته خودش مخالف رفتن به دکتر است و استرس دارد مرا راهنمایی کنید

  7. ضحا گفت:

    سلام من ۱۵ سالمه و کمی مشکلات عصبی دارم بعضی اوقات ضربان قلبم خیلی میرع بالا و یهو کم میشه جوری که نمیتونم خوب نفس بکشم دکتر رفتم گفت مشکلی نداری ولی اذیتم میکنه سرگیجه های شدید و خفیف و حالت تهوع هم دارم

    1. باران گفت:

      میتونه ازمعدتون‌هم باشه

  8. ساناز گفت:

    سلام وقتتون بخیر من ی مدتی که ضربان قلبم بالای ۱۰۰ تا ۱۲۰..طوری که انگار قلبم انقدری تند میزنه که کامل حس میکنم… جدید دردم ی کم دارم… با سرگیجه و حالت تهوع

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر نوار قلب شما نرمال است تپش قلب شما به علت اضطراب و استرس می باشد. بهتره برای کنترل این موارد نیازه با متخصص روانپزشکی مشورت کنید.
      متخصص اعصاب و روان

    2. ضحا گفت:

      سلام من ۱۵ سالمه و کمی مشکلات عصبی دارم بعضی اوقات ضربان قلبم خیلی میرع بالا و یهو کم میشه جوری که نمیتونم خوب نفس بکشم دکتر رفتم گفت مشکلی نداری ولی اذیتم میکنه سرگیجه های شدید و خفیف و حالت تهوع هم دارم

  9. محمد ثابت گفت:

    خیلی مفید بود با تشکر و آرزوی سلامتی برای شما.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

    2. سهیلا گفت:

      سلام مطلب خیلی خوب بودمتشکرم

  10. علی گفت:

    درود.
    مقاله ی بسیار مفیدی بود. سپاس بیکران
    کاش میزان فشار خون بالا، فشار خون مناسب پایین و تپش متناسب با سن افراد (در شرایط عادی) نه فقط در حالت ورزش، در مقاله مطرح شده بود.
    آرزوی بهروزی، تندرستی، پیروزی و بشردوستی برایتان دارم. علی

    1. ناشناس گفت:

      سلام:۷۳ سالمه ۱۲ سال پیش عمل قلب باز انجام دادم هفته‌ ای ۲بار و هربار بمدت ۲ساعت پیاده روی و ورزشهای کششی و هوازی انجام میدم البته بقیه روزها هم بی تحرک نیستم نبض من معمولا بین ۵۰ تا ۶۰-است خواستم بفرمائید مشکلی نیست؟؟؟؟با تشکر محمد

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        این روند را ادامه دهید
        بسیارر عالی و طبیعی است
        فشار خون تان را هم چک کنید