واکسن گارداسیل خارجی و هر آنچه باید درباره آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واکسن گارداسیل یکی از بهترین محصولات برای مقابله با بیماری‌های مقاربتی است که از بیماری‌های ناشی از ویروس اچ‌پی‌وی یا زگیل تناسلی جلوگیری می‌کند. ویروس پاپیلومای انسانی عامل اصلی عفونت‌های مقاربتی، زگیل تناسلی و سرطان دستگاه تناسلی، مقعد و حلق است که با تزریق واکسن گارداسیل در سنین ۹ تا ۱۳ سالگی می‌توان احتمال ابتلا را به حداقل رساند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
کیفیت واکسن گارداسیل خارجی چقدر است؟

واکسن گارداسیل خارجی با نام تجاری گارداسیل، محصول شرکت مرک‌اند‌کو آمریکا است که اثربخشی ۱۰۰ درصدی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم دارد. واکسن گارداسیل ۴، بدن را در مقابل دو سویه ۱۶ و ۱۸ ویروس اچ‌پی‌وی و سویه‌های ۶ و ۱۱ مقاوم می‌کند که علل اصلی ایجاد بیماری زگیل تناسلی هستند. واکسن گارداسیل خارجی ۹ هم علاوه بر سویه‌های بالا، بدن را در مقابل سویه‌های ۵۲، ۴۵، ۳۳، ۳۱ و ۵۸ عامل ابتلا به سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی، و سرطان حلق و گلو ایمن می‌سازد. اما کدام واکسن کارایی بیشتری دارد؟ برای پاسخ به این سوال با ادامه این پست از دکترتو همراه ما باشید. اگر به‌دنبال پیشگیری از زگیل تناسلی به کمک واکسن هستید، حتما با متخصص زنان یا دکتر مشاوره دارویی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

واکسن گارداسیل خارجی

این دارو، نمونه غیرایرانی پاپیلوگارد است که سه نوع گارداسیل ۹ ظرفیتی، گارداسیل ۴ ظرفیتی و سرواریکس ۲ ظرفیتی دارد. آمپول گارداسیل یک واکسن پیشگیری از ویروس زگیل تناسلی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است که از افراد در برابر عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی سویه‌های ۱۶ و ۱۸  (HPV) و بیماری‌های زگیل تناسلی محافظت می‌کند. اچ‌پی‌وی، عفونت جنسی شایعی است که می‌تواند به سرطان‌های مختلفی، از جمله سرطان دهانه رحم، مقعد، گلو و سایر نواحی بدن با بافت مخاطی منجر شود.

این دارو، حاوی پروتئین‌هایی است که از پوسته ویروس HPV استخراج شده‌اند. با تزریق این واکسن، سیستم ایمنی بدن به‌طور مشابه با زمانی که با ویروس اچ‌پی‌وی مواجه می‌شود، عمل کرده و پاسخ ایمنی تولید می‌کند. این پاسخ ایمنی به‌معنای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس پاپیلومای انسانی است، به‌طوری که در صورت ابتلا به ویروس، بدن بهترین توانایی مقابله با آن را پیدا کرده و احتمال ایجاد بیماری‌های مرتبط با این ویروس و انواع زگیل تناسلی کاهش می‌یابد.

واکسن گارداسیل ایرانی یا خارجی؟

واکسن گارداسیل ایرانی یا خارجی شباهت‌های زیادی با هم دارند و از نظر اثربخشی باهم متفاوتند. واکسن گارداسیل خارجی در حال حاضر در ایران کمتر پیدا می‌شود و با توجه به نوسانات ارزی، قیمت بالاتری دارد؛ اما نوع ایرانی واکسن از لحاظ قیمت مقرون به‌صرفه‌تر است. مقدار ایمن ماندن بدن بعد از تزریق واکسن گارداسیل خارجی تا ۱۰ سال است و میزان ایمنی در نوع پاپیلوگارد بین ۷ تا ۸ سال تخمین زده شده است. واکسن گارداسیل ایرانی از بدن در مقابل دو سویه ویروس اچ‌پی‌وی محافظت می‌کند، درحالی‌که واکسن گارداسیل خارجی باعث ایمنی بدن در مقابل ۹ سویه اچ‌پی‌وی (زگیل تناسلی پر خطر و زگیل تناسلی کم خطر) می‌شود. 

میخوای واکسن گارداسیل خارجی بزنی؟

نگران عوارضشی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

انواع واکسن گارداسیل خارجی

این دارو در نوع چهار ظرفیتی برای سویه‌های ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ و نه ظرفیتی برای سویه‌های ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ تولید می‌شود. 

بهترین واکسن گارداسیل خارجی

در حال حاضر، در بازار بین‌المللی چند نوع از این دارو موجود است که همگی به‌عنوان واکسن‌های پیشگیری از عفونت HPV و سرطان‌های مرتبط با آن توصیه می‌شوند. هرکدام از این واکسن‌ها از نظر ترکیب، دوز‌ و اثربخشی باهم متفاوت هستند. برای تعیین بهترین واکسن گارداسیل، باید با پزشک خود مشورت کنید تا با توجه به وضعیت سلامت شما، سن، جنسیت و سایر عوامل مرتبط، واکسن مناسب را برای شما توصیه کند.

متن خارجی:
GARDASIL 9 is the only vaccine that helps protect your child against certain cancers and diseases that may develop later in life, caused by 9 types of HPV
ترجمه متن:
گارداسیل ۹ تنها واکسنی است که به محافظت کودک شما در مقابل برخی سرطان‌ها و بیماری‌هایی کمک می‌کند که ممکن است بعدها در زندگی توسط ۹ سویه از ویروس hpv ایجاد شوند. 

gardasil9

نحوه تزریق واکسن گارداسیل خارجی

این دارو باید به‌صورت عضلانی در ناحیه عضلات دلتا بازو یا در ناحیه قدامی جانبی بالای ران پا تزریق شود. بسته واکسن، سوزن ندارد و باید به‌صورت مجزا تهیه شود. قبل از مصرف، آن را خوب تکان دهید. سوزن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا اینکه سوزن دقیقا سر سرنگ قرار بگیرد و محکم شود. حالا واکسن آماده تزریق است. 

واکسن گارداسیل خارجی از کجا بخریم؟

این دارو، داروی داروخانه‌ای است که با داشتن کارت ملی در داروخانه‌های منتخب قابل خریداری است. از تزریق واکسن‌هایی که جدای از شبکه توزیع رسمی پخش می‌شوند، خودداری کنید. واکسن گارداسیل ۹ برای زنان و مردان مناسب است و قیمت آن به ازای هر دوز، ۲۰۰ دلار است. 

نحوه مصرف این واکسن چگونه است؟
از تزریق واکسن‌هایی که جدای از شبکه توزیع رسمی پخش می‌شوند، خودداری کنید.

موارد مصرف واکسن گارداسیل خارجی

این دارو برای پیشگیری از عفونت انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) استفاده می‌شود که منجر به سرطان‌های مختلفی از جمله سرطان گردن رحم، سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد و سرطان اعضای تناسلی مردان می‌شود. از موارد مصرف واکسن گارداسیل خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکسیناسیون افراد در دوران کودکی و نوجوانی جهت جلوگیری از ابتلا به سرطان و عفونت مقاربتی.
  • واکسیناسیون در بزرگسالان، به خصوص افرادی که قبلا واکسینه نشده‌اند یا در معرض خطر عفونت HPV قرار دارند.
  • جهت پیشگیری از سرطان دهان، سرطان مقعدی، سرطان آلت تناسلی و زگیل تناسلی در مردان
  • جهت پیشگیری از سرطان دهانه رحم، سرطان واژن و زگیل تناسلی در زنان.

واکسن گارداسیل بعد از ابتلا تاثیر چندانی ندارد و معمولا تزریق آن توصیه نمی‌شود.

واکسن گارداسیل خارجی چند دوز دارد؟

این دارو در ۳ دوز در بازه زمانی سه ماهه تزریق می‌شود که فاصله بین دوز اول و دوم، یک تا دو ماه است و دوز سوم هم باید شش ماه بعد از تزریق دوز اول باشد. افراد ۹ تا ۱۴ سال می‌توانند ۲ یا ۳ دوز واکسن گارداسیل خارجی- ۹ بزنند. افراد ۱۵ تا ۴۵ است هم باید ۳ دوز واکسن بزنند که فاصله دوز اول و دوم دو ماه است و از دوز دوم تا سوم باید شش ماه فاصله باشد.

عوارض واکسن گارداسیل خارجی

واکسن‌ها هم مانند هر داروی دیگری، ممکن است عوارضی داشته باشند. بیشتر کسانی که واکسن اچ‌پی‌وی دریافت می‌کنند، هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی‌کنند. برخی افراد با عوارض بسیار خفیفی مانند درد در محل تزریق مواجه می‌شوند. شایع‌ترین عوارض این دارو که خفیف و موقتی هستند عبارتند از:

  • درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق
  • تب
  • سرگیجه یا غش به‌خصوص در نوجوانان
  • سردرد یا خستگی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد عضلانی یا مفاصل
  • واکنش‌های آلرژیک شدید (در موارد نادر)

بهتر است ۱۵ دقیقه بعد تزریق، همچنان در حالت دراز کشیده استراحت کنید تا دچار ضعف و سرگیجه نشوید. 

موارد احتیاط و منع مصرف واکسن گارداسیل خارجی

بیشتر افراد واجد شرایط می‌توانند واکسن اچ‌پی‌وی بزنند. اما برخی افراد، منع مصرف داشته یا باید احتیاط کنند. افرادی که سابقه واکنش آلرژیک شدید به دوز قبلی واکسن نشان دادند یا نسبت به یکی از ترکیبات واکسن، حساسیت دارند، نباید از این دارو استفاده کنند. تا به امروز، شواهدی دال بر مضر بودن تزریق واکسن گارداسیل در دوران بارداری در اختیار نیست، اما گاهی پزشک توصیه می‌کند که بهتر است در دوران بارداری، واکسن تزریق نشود. اما مصرف آن در دوران شیردهی موردی ندارد. افرادی که حساسیت و آلرژی شدید به واکسن یا ترکیبات آن دارند یا آلرژی مخمری دارند از دیگر افراد منع مصرف این دارو هستند. 

کودکانی که بیماری خفیف دارند مانند تب پایین، سرماخوردگی، آبریزش بینی یا سرفه، منعی برای تزریق واکسن ندارند، اما افراد بزرگسال با بیماری خفیف تا شدید باید تا زمان بهبودی برای تزریق واکسن صبر کنند.

نگران hpv در بارداری هستی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

اختلالات دارویی واکسن گارداسیل خارجی

از اختلالات دارویی این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن مانند سیکلوسپورین، تاکرولیموس
  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای کورتیکواستروئید مانند پری‌دنیسون

اطلاعات دارویی واکسن گارداسیل خارجی

اطلاعات دارویی، مکانیسم عملکرد دارو، اشکال دارویی این دارو را در جدول زیر مشاهده می‌کنید: 

نامگارداسیل (Gardasil) 
مصرفبه‌صورت موضعی برای تزریق عضلانی در عضله دلتا بازو یا قسمت فوقانی ران تجویز می‌شود.
کاربردپیشگیری از عفونت اچ‌پی‌وی و سرطان‌های مرتبط با این ویروس
مکانیسم عملکرداین واکسن با ایجاد پاسخ ایمنی در بدن علیه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، از عفونت‌های HPV و سرطان‌های مرتبط با آن پیشگیری می‌کند.
شکل داروییسرم واکسن برای تزریق عضلانی
تداخلات داروییداروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن مانند سیکلوسپورین، تاکرولیموس، داروهای شیمی درمانی، داروهای کورتیکواستروئید مانند پری‌دنیسون
عوارضدرد، تورم و قرمزی در محل تزریق، سرگیجه و سردرد، حالت تهوع و استفراغ، ضعف و خستگی، غش کردن، درد عضلانی و در مفاصل
محدودیت و موارد منع مصرف واکسن گارداسیل زنان باردار منع مصرف دارند و بهتر است با مشورت پزشک تزریق شود. افراد دارای حساسیت شدید به دوز قبلی واکسن یا ترکیبات موجود در واکسن، نباید تزریق داشته باشند. افراد بزرگسالی که از تب، سرماخوردگی یا آبریزش بینی متوسط تا شدید رنج می‌برند، باید تا زمان بهبودی کامل صبر کنند و بعد از دوره نقاهت، تزریق واکسن داشته باشند. 
بررسی ویژگی‌های واکسن گارداسیل خارجی

قیمت واکسن گارداسیل خارجی (قیمت آمپول گارداسیل خارجی)

جهت اطلاع از قیمت آمپول گارداسیل خارجی، باید به داروخانه‌های معتبر عرضه‌کننده این محصول مراجعه کنید. یادآور می‌شویم که این نوع واکسن تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد و باتوجه به اینکه محصول وارداتی است، قیمت بالاتری نسبت به نوع ایرانی دارد. قیمت هر دوز این دارو، ۲۰۰ دلار است که با قیمت فعلی ارز، قیمت آمپول گارداسیل خارجی به ازای هر دوز حدود ۱۳ میلیون تومان خواهد بود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

این دارو، واکسن ایمن و موثری برای پیشگیری از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی و سرطان‌های مرتبط با این ویروس است. این واکسن با ایجاد پاسخ ایمنی در بدن علیه اچ‌پی‌وی، از عفونت‌‌ها و سرطان‌های مرتبط با این ویروس مانند سرطان مقعد، سرطان ناحیه تناسلی و زگیل تناسلی جلوگیری می‌کند. مقایسه و انتخاب بین دو واکسن گارداسیل خارجی و پاپیلوگارد به فاکتورهایی مانند وضعیت جسمی و سلامتی فرد، سن، سابقه جنسی، بودجه و تعداد سویه‌های اچ‌پی‌وی بستگی دارد که لازم است نسبت به آن‌ها ایمن شوید.

چنان‌چه به منظور پیشگیری قصد دریافت این واکسن را دارید بهتر است با متخصص زنان در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر آنلاین زنان و مشاوره دارویی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نیازی به تجویز پزشک نیست ولی بهتر است با یک متخصص در این باره مشورت شود.

واکسن گارداسیل ایرانی می‌تواند به عنوان جایگیزینی برای این دارو تلقی شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن