همه چیز درباره زگیل تناسلی مقعدی (کندیلوم آکومیناتا)

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زگیل تناسلی ناحیه مقعد یکی از انواع زگیل تناسلی است که از طریق ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد شده و در اثر رابطه جنسی با فرد مبتلا سرایت پیدا می کند. زائده‌های گل کلم شکل که به‌راحتی با ارتباط پوستی منتقل شده و اطراف و داخل مقعد را درگیر می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
درباره زگیل تناسلی ناحیه مقعد (کندیلوم آکومیناتا)

زمانی که ویروس پاپیلوما وارد بدن انسان می‌شود، ممکن است تا چند هفته یا حتی چند ماه خودش را نشان ندهد. بعد از آن، تاول‌های کوچک پوستی در نواحی تناسلی، دهان، گلو یا حلق ظاهر شده که در صورت تشخیص نادرست و عدم درمان، بزرگ شده و وسعت پیدا می‌کنند. زگیل تناسلی مقعدی (کندیلوم آکومیناتا) به زگیل‌های ناحیه تناسلی اطلاق می‌شود که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌گردند. اچ پی وی، ویروس دی‌ان‌ای دورشته‌ای استاندارد است که از طریق رابطه جنسی، تماس مستقیم با پوست آلت تناسلی یا ناحیه مقعدی و از طریق مادر به نوزاد در زایمان طبیعی منتقل می‌شود. کندیلوم آکومیناتا معمولا نازک و لطیف هستند و ممکن است به شکل یک یا چند توده شبیه گل کلم باشند که باعث ترشحات غیرعادی در ناحیه تناسلی، خارش، سوزش و خونریزی حین رابطه جنسی می‌شوند. برای درمان این عارضه می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص زنان یا دکتر اورولوژی به صورت آنلاین یا حضوری در ارتباط باشید.

زگیل تناسلی مقعدی (کندلیوم آکومیناتا) چیست؟

کندیلوم آکومیناتا یا زگیل تناسلی ناحیه مقعد یک عفونت تناسلی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی است که باعث تشکیل توده‌های زگیل مانند شبیه گل کلم در اطراف مقعد یا داخل آن می‌شود. زگیل‌ها معمولا کوچک هستند و حتی ممکن است دیده نشوند. در برخی افراد مبتلا به کندلیوم آکومیناتا، زائده‌های برجسته صورتی، زرد یا قهوه‌ای رنگی در قسمت مقعدی دیده می‌شود که باعث خارش، ترشح غیرعادی و خونریزی می‌شود (آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟).

لزوما آنال سکس (رابطه جنسی از طریق مقعد)، دلیل اصلی ابتلا به انواع زگیل تناسلی در ناحیه مقعد نیست، بلکه هرگونه تماس دست یا ترشحات شریک جنسی آلوده با ناحیه مقعد، می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به شایع‌ترین بیماری مقاربتی یعنی اچ پی وی کندلیوم آکومیناتا قرار دهد.

زگیل مقعدی باعث ایجاد زائده های برجسته می شود.
در برخی افراد مبتلا به کندلیوم آکومیناتا، زائده‌های برجسته صورتی، زرد یا قهوه‌ای رنگی در قسمت مقعدی دیده می‌شود که باعث خارش، ترشح غیرعادی و خونریزی می‌شود.

علائم زگیل تناسلی ناحیه مقعد (علائم زگیل مقعد)

کندیلوم آکومیناتا معمولا بدون علامت و نشانه است و حتی ممکن است فرد مبتلا اطلاعی درباره ابتلای خود نداشته باشد، البته ممکن است گاهی باعث خونریزی، خارش و حتی درد شود. بروز زگیل‌ها باعث نگرانی فرد مبتلا شده و باعث فشار جسمی و روانی می‌شود. ریسک ابتلا به سرطان در افراد با سابقه ابتلا به زگیل مقعد بیشتر است. هر چقدر سیستم ایمنی بدن فرد قوی‌تر باشد، تا سال‌ها ممکن است هیچ علائم و نشانه‌ای بروز پیدا نکنند. اما در افراد با سیستم ایمنی ضعیف، زگیل‌ها بعد از حمله ویروس به بدن، زودتر دیده می‌شوند. 

وارت‌ها گوشتی و برجسته بدون سوزش و خارش در روزهای اول هستند که اگر شدت پیدا کنند، خونریزی، سوزش و خارش هم به نشانه‌ها اضافه می‌شوند. از دیگر نشانه‌های کندلیوم آکومیناتا عبارتند از: 

  • توده‌های بسیار کوچک مسطح یا برجسته
  • زگیل‌ها به رنگ صورتی، زرد یا قهوه‌ای روشن
  • تغییر رنگ پوست در ناحیه مقعد
  • خارش، خونریزی و ترشح در ناحیه تناسلی در موارد نادر 

علائم زگیل تناسلی در مردان با زنان یکسان بوده و ممکن است در هر دو این علائم دیده شود.

متن انگلیسی:
 Condylomas manifest as either flat or cauliflower-like lesions that are usually located on the corona of the glans, fossa navicularis, or meatus, but involvement of scrotal or perineal skin may also be seen
ترجمه متن:
کندیلوم‌ها به صورت ضایعات مسطح یا گل کلم مانند معمولاً روی تاج گلان، حفره ناویکولاریس یا متوس ظاهر می‌شوند، اما ممکن است روی پوست کیسه بیضه یا پرینه نیز دیده شوند.

sciencedirect

زگیل تناسلی زنان در مقعد (زگیل مقعد زنان)

علائم زگیل تناسلی در زنان مشابه زگیل تناسلی مردان در مقعد (کندیلوم آکومیناتا) است. این عفونت تناسلی ناشی از ویروس اچ پی وی است که باعث تشکیل زگیل‌ها یا توده‌های برجسته در ناحیه مقعد زنان می‌شود. این زائده‌ها به شکل ضایعات پوستی کوچک و لطیف و معمولا نرم هستند و داخل مقعد یا اطراف آن ظاهر می‌شوند. کندیلوم آکومیناتا در زنان، عفونتی است که از طریق رابطه جنسی انتقال یافته و باعث ایجاد زائده‌های کوچک به رنگ صورتی یا رنگ پوست روی لابیا، دهانه واژن یا اطراف و داخل مقعد زنان می‌شود.

شکل زگیل تناسلی ناحیه مقعد

شکل زگیل‌ها بسته به عواملی مانند نوع ویروس HPV، میزان عفونت و واکنش بدن به عفونت متفاوت خواهد بود. زگیل تناسلی ناحیه مقعد یا کندیلوم آکومیناتا معمولا به شکل ضایعات پوستی و گوشتی به تنهایی یا چندتایی شبیه گل کلم ظاهر می‌شود. در مراحل اولیه ابتلا یا نوع خفیف، تنها مشخصه فیزیکی آن، پاپول‌های مسطح سرصاف رنگ پوست هستند، اما با پیشرفت بیماری و عدم درمان، تبدیل به توده‌های برجسته شبیه گل کلم می‌شوند. 

علائمی شبیه زگیل تناسلی در مقعد داری؟

همین حالا نوبت بگیر.

علت زگیل تناسلی ناحیه مقعد

کندلیوم آکومیناتا، به زگیل‌های تناسلی اشاره دارد که توسط ویروس اچ پی وی ایجاد می‌شوند. سویه‌های ۶ و ۱۱ این ویروس، شایع‌ترین سویه هستند که علت اصلی بروز زگیل تناسلی ناحیه مقعد به‌شمار می‌آیند. علل زگیل تناسلی ناحیه مقعد را می‌توان عفونت پوستی (اپیدرم) با ویروس تیپ ۶ و ۱۱ اچ پی وی دانست. علت زگیل تناسلی در بزرگسالان هم رابطه جنسی با فرد آلوده و تماس با ترشحات و ناحیه مقعدی است.

سیستم ایمنی ضعیف هم می‌تواند باعث افزایش احتمال عفونت و تشکیل زگیل‌های کندیلوم آکومیناتا در ناحیه مقعد شود. به عنوان مثال در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افرادی که از عفونت HIV یا سایر بیماری‌های خودایمنی مختلف رنج می‌برند، خطر ابتلا به کندیلوم آکومیناتا بیشتر است. نکته مهم این است که وجود ویروس و عفونت اچ پی وی برای ایجاد زگیل تناسلی در ناحیه مقعد کافی است. بنابراین، حتی اگر نشانه و علائم زگیل در فرد نباشند، باز هم امکان انتقال وجود دارد.

راه های تشخیص زگیل تناسلی ناحیه مقعد

تشخیص کندیلوم آکومیناتا توسط پزشک و با روش‌های زیر صورت می‌گیرد:

  • معاینه فیزیکی کامل اطراف، داخل و بیرون مقعد و آلت تناسلی
  • تست اسید استیک ۵ درصد
  • نمونه‌برداری (بیوپسی)
  • تست پاپ اسمیر برای آزمایش hpv
عمل جراحی برای برداشتن زگیل ها ممکن است توصیه شود.
عمل جراحی و برداشتن زگیل‌ها، تنها روش درمانی موجود است که به احتمال ۱۰۰ درصد تمام زگیل‌ها را از بین می‌برد.

زگیل تناسلی ناحیه مقعد درمان دارد؟

درحال حاضر، هیچ درمانی وجود ندارد که برای همیشه بتوان از شر ویروس اچ پی وی در تمام سلول‌های آلوده خلاص شد، اما سیستم ایمنی بدن خود به خود طی دو سال، ویروس و زگیل‌ها را از بین می‌برد. همیشه احتمال عود و بازگشت کندلیوم آکومیناتا بعد از درمان موضعی وجود دارد. به‌علاوه اینکه عدم درمان در برخی موارد ممکن است باعث گسترش بیماری و درگیر شدن نواحی اطراف شود. عمل جراحی و برداشتن زگیل‌ها، تنها روش درمانی موجود است که به احتمال ۱۰۰ درصد تمام زگیل‌ها را از بین می‌برد.

راه های درمان زگیل تناسلی مقعدی

روش‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی از نوع کندیلوم آکومیناتا وجود دارند که بسته به شرایط جسمی بیمار، شدت و وسعت زگیل‌ها، روش مناسب انتخاب می‌شود: 

  • درمان دارویی با پماد، کرم و ژل‌های موضعی و قرص مانند پودوفیلین، اسید تریکلریسیک، اسید بیکلوفناک و ایمی‌کیومد
  • پماد سالیسیلیک اسید
  • آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند اینترفرون، آزیترومایسین و ایمی‌کیومد خوراکی
  • کرایوتراپی با نیتروزن مایع
  • لیزر درمانی 
  • الکتروکوتر و از بین بردن زگیل‌ها با جریان الکتریکی
  • جراحی برشی و خارج کردن زگیل‌ها
  • جراحی لیزری 

لوسیون پودوفیلوتوکسین ۰.۵ درصد و کرم ۰.۱۵ درصد آن برای درمان پاپول‌های گوشتی استفاده می‌شود. نحوه مصرف آن روزی دو بار به مدت سه روز است و بعد از سه روز باید یک دوره استراحت چهار روزه داشته باشید. زخم‌ها بعد چهار هفته برطرف می‌شوند. کرم ایمی‌کیومد ۵ درصد هم روش موضعی دیگری برای درمان کندیلوم آکومیناتا است که احتمال بازگشت ویروس بعد از مصرف آن نسبت به درمان با پودوفیلوتوکسین کمتر است.

متن انگلیسی:
First-line patient-applied therapies include imiquimod, podophyllotoxin, and sinecatechins. First-line clinician-administered treatments are cryotherapy, trichloroacetic acid (TCA) and bichloroacetic acid (BCA), surgical excision, electrosurgery, and laser therapy
ترجمه متن:
خط اول درمان بیمار شامل ایمیکیمود، پودوفیلوتوکسین و سینکاتچین است. درمان‌های خط اولی که توسط پزشک انجام می‌شود عبارتند از: کرایوتراپی، تری کلرواستیک اسید (TCA) و اسید بی کلرواستیک (BCA)، جراحی برداشتن زگیل، جراحی الکتریکی و لیزر درمانی.

uptodate

انواع زگیل تناسلی ناحیه مقعد

تقریبا ۹۰ درصد زگیل‌های تناسلی مقعدی به ویروس اچ پی وی نوع ۶ و ۱۱ مربوط می‌شوند. این دو سویه کمترین احتمال پتانسلی نئوپلاستیک را دارند. زگیل تناسلی ناحیه مقعد به دو نوع عفونت تناسلی اشاره دارد:

انواع زگیل تناسلی مقعدیتوضیحات
کندلیوم آکومیناتابا سویه ۶ و ۱۱ اچ پی وی ایجاد می‌شود.
کندلیوم لاتازخم‌های سفید ناشی از سفلیس ثانویه هستند.
عفونت زگیل تناسلی مقعدی

زگیل داخل مقعد

ویروس اچ پی وی شایع‌ترین عفونت ناشی از مقاربت جنسی است که در اثر تماس پوستی در رابطه جنسی با فرد آلوده انتقال پیدا می‌کند. در صورت ابتلا، زائده‌های پوستی در ناحیه تناسلی تشکیل شده و در برخی موارد، زگیل داخل مقعد خواهد بود. زگیل داخل مقعد همراه با درد، خارش، سوزش و خونریزی خواهد بود که با تحریک تشدید می‌شوند. این زگیل از طریق تماس جنسی سرایت پیدا می‌کند اما ممکن است از طریق مادر مبتلا حین زایمان طبیعی به نوزاد منتقل شود. 

زگیل تناسلی کنار مقعد

در برخی افراد، زگیل ها در ناحیه اطراف مقعد به‌شکل توده‌های کوچک و برجسته زیرپوستی ظاهر می‌شوند. 

عوارض زگیل تناسلی مقعدی

کندیلوم آکومیناتا ممکن است باعث برخی عوارض و مشکلات دستگاه تناسلی و مقعدی شود. برخی از عوارض معمول کندیلوم آکومیناتا عبارتند از:

  • خونریزی و التهاب
  • خارش و سوزش در ناحیه مقعدی
  • التهاب و تحریک ناحیه تناسلی و واژن
  • درد و ناراحتی حین دفع مدفوع یا موقع برقراری رابطه جنسی
  • عفونت‌های باکتریایی یا قارچی در ناحیه تناسلی

زگیل مقعدی داری؟ همین حالا برای درمان سریع با متخصص مشورت کن.

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی مقعدی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی، تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق واکسن گارداسیل است که احتمال ابتلا به عفونت اچ پی وی و زگیل تناسلی را به حداقل می‌رساند. بهترین زمان برای تزریق واکسن، قبل از شروع فعالیت جنسی در سن ۸ تا ۱۴ سالگی است.

رابطه جنسی ایمن و محافظت شده با استفاده از کاندوم، پرهیز از روابط جنسی پرخطر و ناشناس، رعایت بهداشت جنسی، پرهیز از رابطه با افرادی که علائم زگیل تناسلی دارند و مراجعه منظم به پزشک، همگی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به کندلیوم آکومیناتا هستند. البته یادآور می‌شویم که هیچ روش ۱۰۰ درصدی وجود ندارد که بتواند از ابتلا به این عفونت و زگیل تناسلی جلوگیری کند. اقدامات پیشگیرانه، صرفا می‌توانند ریسک ابتلا به این عارضه را به حداقل برسانند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کندلیوم آکومیناتا یک عفونت تناسلی است که توسط ویروس HPV منتقل می‌شود. این عفونت می‌تواند به صورت توده‌های برجسته یا مسطح شبیه گل کلم در ناحیه مقعد و تناسلی به وجود آید. عفونت اچ پی وی بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که فعالیت جنسی دارند، اما ممکن است از راه تماس پوستی‌ با ناحیه تناسلی یا ترشحات فرد آلوده، یا حین زایمان طبیعی از مادر به فرزند منتقل شود.

این زگیل‌ها ناحیه مقعد یا داخل کانال مقعدی را درگیر کرده و ممکن است با درد، خارش و خونریزی و التهاب همراه باشند. هرچند معمولا زگیل‌های تناسلی خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کنند، اما در صورت عدم درمان، احتمال عود و عفونت ثانویه هم وجود دارد.

برای پیشگیری از زگیل تناسلی مقعدی می‌توان اقداماتی نظیر واکسن گارداسیل یا پاپیلوگارد، رابطه جنسی ایمن، مصرف کاندوم، رعایت بهداشت جنسی، پرهیز از روابط جنسی ناشناس و پرخطر و مراجعه به پزشک را انجام داد. در صورتی که در ناحیه مقعد با علائم زگیل تناسلی مواجه‌ شدید، بهتر است برای تشخیص صحیح و درمان مناسب به بهترین دکتر متخصص زنان یا پزشک اورولوژی مراجعه کنید. 

مهمترین نکته این است که کندیلوم آکومیناتا می‌تواند به عفونت‌های دیگر تبدیل شود و در صورت عدم درمان، ممکن است عوارض جدی‌تری نظیر سرطان تناسلی و مقعدی را به دنبال داشته باشد. بنابراین، پیشگیری، تشخیص و درمان سریع از اهمیت بالایی برخوردارند.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین زنان و همچنین مشاوره دکتر اورولوژیست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کندیلوم آکومیناتا معمولا نشانه و علامت خاصی ندارد، اما گاهی ممکن است در برخی مبتلایان، باعث خونریزی، خارش و درد شود. از نظر روحی و جسمی هم فرد به‌خاطر زگیل‌ها دچار استرس و تنش می‌شود.

زگیل‌ها در افراد مختلف، متفاوت هستند و معمولا خودبه‌خود بدون درمان بهبود پیدا می‌کنند. اما در صورت انجام اقدامات درمانی، پروسه درمان چند هفته طول می‌کشد. البته ممکن است بعد از چند وقت دوباره عود کنند. زخم‌ها و زائده‌ها بعد چهار هفته برطرف می‌شوند. با مصرف کرم ایمی‌کیومد ۵ درصد، سه بار در هفته، یک روز در میان، پروسه درمان شانزده هفته طول می‌کشد.

تا زمان بهبودی کامل و از بین رفتن زگیل‌های تناسلی ناحیه مقعد، باید از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن