عوارض سابسیژن چیست؟ بررسی هر آنچه باید بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سابسیژن روش درمانی زیبایی برای ترمیم و جوانسازی پوست و رفع جای جوش و آکنه پوست است. این روش درمانی با استفاده از سوزن‌های کوچکی انجام شده که وارد پوست شده و با شکستن بافت فیبری پوست، و تحریک سلول‌های چربی زیر پوست، جای جوش و آکنه، و سلولیت‌ها را برطرف می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
عوارض سابسیژن

عوارض سابسیژن پوست چیست؟ سابسیژن (Subcision) به معنای برش زیر پوست بدون تیغ و روش جراحی است و این روش زیبایی محبوب برای از بین بردن آثار جوش و ترمیم بافت آسیب دیده پوست است. این روش نیمه تهاجمی برای درمان مشکلات پوستی در افرادی توصیه می‌شود که از اسکار آکنه، جوش، زخم‌های عمیق، خط خنده و اخم، سالک و چروک‌های عمیق رنج می‌برند.

سابسیژن نیازی به برش ندارد و در ترکیب با روش‌های میکرونیدلینگ و لیزری استفاده می‌شود، اما گاهی ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد و باعث التهاب، خونریزی و آسیب پوستی و عفونت شود. اما به‌طورکلی عوارض سابسیژن جدی نیستند و چند هفته بعد عمل بهبود پیدا می‌کنند. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با عوارض سابسیژن آشنا شوید.

اگر نگران خطرات سابسیژن هستید، می‌توانید با متخصص پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

عوارض سابسیژن چیست؟ (آیا سابسیژن عوارض دارد؟)

این روش زیبایی نیمه تهاجمی در بعضی از موارد ممکن است عوارضی داشته باشد. اگرچه عوارض سابسیژن نادر و معمولا موقت هستند، اما باید به آن‌ها توجه کرد. همانند بیشتر عمل‌های زیبایی صورت در سابسیژن نیز احتمال دارد تا چند روز بعد عمل شاهد خونریزی در ناحیه عمل شده، التهاب، کبودی، تورم یا سفتی باشید. البته معمولا بعد چند روز این نشانه‌ها برطرف شده و بهبود می‌یابند. دیگر عوارض سابسیژن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

عوارضتوضیحات
خونریزیخطر خونریزی در طی یا بعد از عمل وجود دارد و ممکن است نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشد.
التهابواکنش طبیعی بدن به تحریک پوست
آسیب به بافت‌های اطرافآسیب احتمالی به بافت‌های سالم اطراف ناحیه درمان شده
هماتوم (تشکیل لخته خون زیر پوست)تجمع خون زیر پوست که ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد.
عفونتخطر عفونت در ناحیه درمان شده که ممکن است نیاز به درمان دارویی داشته باشد.
اسکارتشکیل بافت اسکار به عنوان بخشی از فرایند بهبودی
آسیب موقتی یا دائمی عصب‌هااحتمال آسیب به عصب‌های ناحیه که می‌تواند منجر به از دست دادن حس یا کارکرد اعصاب شود.
تغییر غیرعادی رنگ پوستتغییرات در رنگدانه‌های پوست که ممکن است موقتی یا دائمی باشد.
عدم نتیجه مطلوبعدم دستیابی به نتایج مورد انتظار یا ناامیدی از نتایج
تورم چربی زیرپوستی مزمنتورم دائمی یا طولانی‌مدت چربی زیرپوستی در ناحیه درمان شده
عوارض سابسیژن

۱. درد سابسیژن

درد یکی از عوارض احتمالی حین و بعد از سابسیژن است که بین افراد متفاوت بوده و به آستانه تحمل درد و حساسیت شخص بستگی دارد. برای اینکه درد به حداقل برسد از بی حسی موضعی استفاده می‌شود. پس از جراحی، ممکن است درد، تورم و احساس سفتی در منطقه مورد عمل وجود داشته باشد. این علائم معمولا چند روز اول پس از جراحی بهبود می‌یابند. مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) و کمپرس سرد به کاهش و کنترل درد سابسیژن کمک می‌کند.

۲. خونریزی بعد از سابسیژن

یکی دیگر از عوارض نادر این عمل زیبایی خونریزی بعد از سابسیژن است که معمولا کمتر از ۴۸ ساعت پس از جراحی ادامه دارد و به تدریج کاهش می‌یابد. ممکن است روز اول پس از جراحی خونریزی بیشتری رخ دهد. در صورتی که شدت خونریزی شدید باشد حتما به پزشک مراجعه کنید تا روش مناسبی برای کنترل این مشکل تجویز کند.

سابسیژن آثار جوش و لک را از بین می برد و کمی خونریزی دارد.
سابسیژن روش جراحی زیبایی محبوبی برای از بین بردن آثار جوش و ترمیم بافت آسیب دیده پوست است.

۳. کبودی

کبودی در ناحیه عمل شده به خاطر خونریزی زیرپوستی و آسیب دیدگی بافت عروقی زیر پوست حین جراحی اتفاق می‌افتد. معمولا چند روز اول بعد از سابسیژن کبودی شروع می‌شود و به تدریج در مدت زمان یک یا دو هفته کاهش می‌یابد. رنگ کبودی ابتدا قرمز یا بنفش است و به مرور زمان به زرد و سبز تغییر می‌کند. سپس به طور طبیعی از بین می‌رود.

در برخی موارد، ممکن است کبودی و تورم شدیدتر باشد و در ناحیه‌های وسیع‌تر از محل عمل قرار بگیرد. که دلیل آن احتمالا خونریزی بیشتر و وجود التهاب یا بی اثر بودن درمان باشد. در چنین مواردی، حتما به پزشک اطلاع دهید تا با استفاده از داروهای ضد التهاب یا روش‌های دیگر، کبودی و تورم را کاهش دهید.

نگران کبودی بعد از سابسیژن هستی؟

هر سوالی داری از پزشک بپرس.

۴. عفونت

عفونت نیز یکی از عوارض سابسیژن است که اگر در کلینیک معتبر و زیر نظر پزشک متخصص باشد بسیار نادر است. حین جراحی سابسیژن، باز شدن پوست و بافت‌ها منجر به نفوذ میکروب‌ها به داخل بدن می‌شود و این امر می‌تواند عفونت را به دنبال داشته باشد. علائم عفونت پس از سابسیژن عبارتند از:

  • درد یا تورم شدید در محل عمل
  • قرمزی، گرمی، و آبریزش در ناحیه تحت درمان
  • خروج مایع غیرطبیعی یا چرک از قسمت عمل شده
  • تب و ضعف جسمی

۵. آسیب به اعصاب و عروق خونی

سابسیژن می‌تواند در برخی موارد نیز به عصب‌ و عروق خونی آسیب برساند. این موارد بسیار نادر هستند و بیشتر در صورت عمل‌های پیچیده یا مشکلات فنی رخ می‌دهند مانند وقتی که عصب‌ها حین عمل آسیب دیده یا تحت فشار قرار بگیرند. تحلیل عضلات، احساس بی‌حسی، تندی عصبی، کاهش قدرت عضلانی یا درد و ناراحتی عصبی از علائم آسیب دیدگی عروق خونی هستند. آسیب به اعصاب و عروق خونی ممکن است به عوارض وخیم‌تری مانند نخاعی کمری یا ایسکمی (کاهش عرضه خون) منجر شود.

۶. بی حسی موقت

بی‌حسی موقت یکی از عوارض نادر سابسیژن است. در برخی موارد، پس از انجام سابسیژن ممکن است عصب‌ها موقتا تحت تاثیر قرار بگیرند و باعث بی‌حسی یا کاهش حس در ناحیه‌ جراحی شده شود. این مسئله موقتی و قابل بهبود است و در طی زمان، حس در ناحیه تحت عمل به طور کامل بازگردانده می‌شود. بی‌حسی موقت ممکن است به صورت موضعی یا در نواحی وسیع‌تری رخ دهد.

عوارض سابسیژن صورت

این روش نیز همچون سایر روش‌های زیبایی عوارض مربوط به خودش را دارد که با شناخت آن می‌توانید در افزایش تاثیرات آن برای خود موثر باشید. از عوارض سابسیژن خط اخم و صورت که ممکن است به ندرت اتفاق بیفتند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: .

  • آسیب عصبی و ضعف عضلانی
  • اختلال حسی
  • عفونت
  • تشکیل ندول‌های زیرپوستی
  • باقی ماندن رد و اسکار
  • تورم دائمی
  • افتادگی پوست صورت

متن انگلیسی:
The main risk is a bruise forming. There can also be bleeding, and a haematoma may result if blood is trapped under the skin. Using tumescent anaesthesia keeps this risk at very low levels. A haematoma may require further treatment
ترجمه متن:
خطر اصلی ایجاد کبودی است. همچنین ممکن است خونریزی وجود داشته باشد و اگر خون زیر پوست گیر کند، ممکن است هماتوم ایجاد شود. استفاده از بی حسی تامسنت این خطر را در سطوح بسیار پایین نگه می‌دارد. هماتوم ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشد.

midlandskin

عوارض سابسیژن جای جوش

کاربرد اصلی سابسیژن جای جوش از بین بردن جای جوش و آکنه روی پوست صورت است و ممکن است با این کار نه تنها جای آکنه از بین نرود بلکه عوارض مدت‌داری هم ایجاد کند. عوارض سابسیژن جای جوش هم معمولا ورم و کبودی همراه با درد هستند که معمولا موقتی بوده و طی چند هفته از بین می‌روند. درد شدید، تورم شدید، قرمزی، داغی پوست، خروج مایعات غیرطبیعی و تشکیل پوسته، بی‌حسی موقت یا تحلیل عصبی در ناحیه بینی و صورت‌ از دیگر عوارض احتمالی این عمل هستند.

می‌خوای از شر جای جوش رها بشی؟ قبل از سابسیژن از متخصص مشاوره بگیر.

عوارض سابسیژن پوست چیست؟

تغییر رنگ پوست، آسیب دیدگی اعصاب پوستی صورت و بی‌حسی و کرختی در ناحیه صورت از عوارض سابسیژن پوست هستند. گاهی بی‌حسی ممکن است با فلج جزئی یا کامل یک طرف صورت همراه باشد. گاهی بعد از سابسیژن پوست فرد با ورم موقتی در نواحی صورت و گردن و تشکیل ندول‌های پوستی مواجه می‌شود.

‏چه کسانی نباید سابسیژن کنند؟

درست است که سابسیژن روش غیرتهاجمی است و عوارض موقتی دارد که طی چند هفته بعد عمل بهبود می‌یابند اما لزوما برای همه مناسب نیست و حتما باید با تشخیص پزشک متخصص انجام شود:

  • افرادی که از برخی مشکلات پزشکی مهم رنج می‌برند مانند بیماری‌ قلبی، فشار خون بالا کنترل نشده، دیابت شدید، عدم توانایی لازم برای تحمل جراحی عمومی، سیستم ایمنی ضعیف یا مشکلات تنفسی
  • افرادی که مشکلات روانی جدی دارند مانند اضطراب شدید، اختلالات تغذیه‌ای (مانند بولیمیا یا آنورکسیا)، افسردگی عمیق یا اختلال وسواسی-جبری
  • کسانی که آمادگی روانی برای انجام این عمل ندارند یا انتظارات غیرواقعی نسبت به نتیجه عمل دارند.
  • افرادی که سابقه خونریزی یا تشکیل لخته خون دارند کاندیدای مناسبی نیستند.
  • بیمارانی که داروهای خاصی مانند آنتی ‌انعقادها مصرف می‌کنند.
  • افرادی که سابقه تومورهای سرطانی دارند بهتر است این کار را انجام ندهند.
  • بالا رفتن سن و پایین آمدن میزان کلاژن‌های پوستی

چه زمانی عوارض سابسیژن بیشتر میشود؟

اگر سابسیژن شامل عمل جراحی پیچیده‌ای باشد مانند تغییرات بزرگ در شکل و ساختار بدن، یا انجام چند روند جراحی به صورت همزمان، ریسک عوارض سابسیژن بیشتر می‌شود. در افرادی که در گذشته مشکلات پزشکی مانند عفونت‌، خونریزی یا نارسایی عملکرد اعضا داشتند احتمالا شدت عوارض بیشتر خواهد شد.

سابقه آلرژی یا حساسیت به جراحی و داروها، سیستم ایمنی ضعیف مانند افرادی که دارای بیماری‌های خاصی مانند ایدز یا سرطان هستند، بیشتر در معرض خطر عفونت‌ها و عوارض دیگر قرار می‌گیرند. عواملی مانند عدم رعایت دستورات پس از جراحی، فعالیت بیش از حد در دوره بهبود، یا عدم رعایت رژیم غذایی مناسب نیز می‌توانند به وقوع عوارض بیشتری منجر شوند.

آیا سابسیژن برگشت دارد؟

نتایج این عمل دائمی و همیشگی هستند اما در برخی موارد با وجود انجام جراحی درست، فرایند ترمیم و بهبود به علت عوامل داخلی مانند نوع پوست، خواص بافتی یا عوامل خارجی مانند عفونت، تنش بیش از حد، عدم رعایت دستورات پس از جراحی و غیره ممکن است برگشت داشته باشد. عوامل طبیعی مانند پیری، تغییرات وزن، تغییرات هورمونی و عوامل محیطی، عوامل خارجی مثل مصرف مواد مخدر، سیگار نیز ممکن است باعث برگشت شوند.

سابسیژن روشی دائمی است.
نتایج این عمل دائمی و همیشگی هستند.

هزینه سابسیژن در دکترتو کلینیک

هزینه سابسیژن به عوامل مختلفی از جمله مکان جغرافیایی، تخصص و تجربه جراح، محدوده جراحی، پیچیدگی مورد و سطح خدمات پس از جراحی بستگی دارد. علاوه بر هزینه عمل جراحی، هزینه‌های دیگری مانند هزینه مشاوره و ارزیابی، هزینه‌های قبل از جراحی مانند آزمایش‌ و تست‌های پیش جراحی و هزینه‌های بعد از جراحی مانند داروها، لباس‌های فشاری، جلسات پس از جراحی و سایر محصولات مراقبتی نیز وجود دارد که باید در محاسبه کلیه هزینه‌ها در نظر گرفته شوند.

برای اطلاع از هزینه سابسیژن در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سابسیژن روش درمانی غیرتهاجمی برای رفع و درمان مشکلات پوستی از قبیل جای جوش، زخم عمیق، اسکار آکنه، خط خنده و اخم، و سلولیت است که جدی‌ترین عوارض آن ورم و کبودی است. اما در مواردی ممکن است بیمار با عوارض سابسیژن مانند عفونت، خونریزی و زخم، و درد روبه‌رو شود.

این علائم معمولا چند روز اول پس از جراحی بهبود می‌یابند و در مواردی پزشک برای کنترل عفونت، آنتی‌بیوتیک‌ تجویز می‌کند. در صورت استفاده از بیهوشی، عوارض مرتبط با بیهوشی، مانند تهوع، استفراغ، خواب آلودگی و عفونت مربوط به مجرای تنفسی ممکن است رخ دهد.

در نهایت، قبل از تصمیم‌گیری درباره سابسیژن، توصیه می‌شود با یک پزشک معتبر مشاوره کنید و در مورد تمامی عوارض محتمل، ریسک‌ها و فواید جراحی اطلاعات کامل کسب کنید. همچنین، رعایت دقیق دستورات پس از جراحی و مراقبت مناسب بعد از جراحی می‌تواند به کاهش عوارض و بهبود سریعتر کمک کند.

حتما برای انجام سابسیژن به دکتر زیبایی پوست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

سابسیژن در کلیت  روش امن و موثری برای افرادی است که به‌دنبال بهبود ظاهری پوست و از بین بردن اسکار آکنه‌ها هستند. البته باید زمان و علت انجام آن طبق تشخیص پزشک و مطابق با نیازها و انتظارات خاص فرد باشد. اما همانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارض و ریسک‌هایی مانند عفونت، خونریزی، تورم، درد و عدم انطباق با انتظارات داشته باشد.

عوارض سابسیژن معمولا غیرجدی و موقتی بوده و بسیاری از عوارض سابسیژن مانند خونریزی، عفونت زخم، تورم و درد با مراقبت مناسب و داروهای تجویز شده توسط پزشک قابل کنترل و درمان هستند.

اگر بعد از سابسیژن خونریزی بسیار زیاد یا طولانی شود مثلا تا بیشتر از 40 دقیقه طول بکشد، باید به سرعت با پزشک تماس بگیرید. با گاز استریل یا دستمال کاغذی تمیز 20 دقیقه روی محل خونریزی فشار دهید. در صورتی که بعد از این فاصله زمانی، خونریزی متوقف نشد بیست دقیقه دیگر هم این کار را تکرار کنید. درنهایت اگر خونریزی همچنان زیاد و ادامه‌دار بود به اورژانس مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن