سابسیژن چیست و چگونه انجام میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سابسیژن روش تهاجمی اما بدون برش است که به بهبود ظاهر پوست و از بین رفتن جای جوش و زخم کمک می‌کند. تمامی افرادی که جوش‌های قدیمی دارند و جای جوش آنها به‌صورت یک فرورفتگی یا اسکار عمیق روی پوست باقی مانده می‌توانند از این روش استفاده کنند. از عوارض آن می‌توان به درد، تورم و کبودی اشاره کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
سابسیژن چیست؟

در حال حاضر در کلینیک‌های زیبایی می‌توان از روش‌های مختلفی برای درمان اسکار آکنه، بهبود جای جوش و از بین بردن چین‌وچروک‌ها استفاده کرد. یکی از این روش‌ها، عمل سابسیژن است که در ادامه به بررسی کامل آن می‌پردازیم. قبل از تصمیم‌گیری به اقدام به سابسیژن، حتما با متخصص پوست و مو صحبت کنید تا مطمئن شوید بهترین راه برای نتیجه گرفتن شماست. در پنل دکترتو می‌توانید بهترین متخصصان پوست ومو را در سرتاسر ایران پیدا کرده و نوبت حضوری یا تلفنی دریافت کنید.

سابسیژن چیست؟

سابسیژن یک تکنیک بدون جراحی و بدون برش است که می‌توان از آن برای بهبود ظاهر پوست صورت و رفع جای جوش و جای زخم استفاده کرد. این روش یک جراحی جزئی و سرپایی است که در مطب انجام می‌شود. سابسیژن فرایندی است که در آن یک سوزن زیرپوستی وارد پوست می‌شود تا به‌صورت دستی رشته‌های فیبروتیک را که بافت اسکار را به لایه زیر پوستی متصل می‌کند، بشکند. سوزن‌های هیپودرمیک در اندازه‌های مختلف برای شکستن مکانیکی بافت اسکار ساکن در لایه‌های سطحی، میانی یا عمیق استفاده می‌شود.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع سابسیژن چیست؟

سابسیژن دسته‌بندی خاصی ندارد و کل روش به کمک یک تکنیک مشخص انجام می‌شود. بااین‌حال می‌توان آن را بر اساس لایه پوستی که کار روی آن انجام می‌شود دسته‌بندی کرد. سابسیژن را می‌توان در چندین لایه انجام داد که شامل سابسیژن لایه سطحی، لایه میانی و ساب سیژن لایه عمیق می‌شود. برای تعیین این که چند لایه سابسیژن باید انجام شود، پزشک عمق و شدت اسکارها را بررسی کرده تا مشخص کند که کدام نوع باید برای بیمار در نظر گرفته شود.

متن انگلیسی:
Subcision is a minor surgical procedure used for treating depressed cutaneous scars and wrinkles
ترجمه متن:
سابسیژن یک روش جراحی جزئی است که برای درمان اسکارها و چین و چروک‌های پوستی استفاده می‌شود.

dermnetnz

۱. سابسیژن لایه سطحی

این روش برای درمان آکنه‌ها و مشکلات پوستی سطحی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن عمق وارد شدن سوزن به پوست کمتر است. در این روش یک سوزن ۲۵ گیج به زیر اپیدرم وارد می‌شود.

۲. سابسیژن لایه میانی

در این روش ورود سوزن به پوست در بافت‌های عمیق‌تر است و به آن لایه میانی گفته می‌شود. در سابسیژن میانی یک کانول بلانت (معمولاً یک کانول گیج ۲۲ با قطر کمی بزرگ‌تر از یک سوزن گیج ۲۵) برای نفوذ بیشتر به داخل درم استفاده می‌شود.

۳. سابسیژن لایه عمیق

سابسیژن لایه عمیق، ابزار فلزی خاصی به نام Taylor Liberator است که در عمیق‌ترین قسمت‌های درم قرار داده می‌شود تا سخت‌ترین اسکارها را از بافت زیرین جدا کند. از آنجایی که سابسیژن لایه میانی و لایه عمقی تهاجمی‌تر از سابسیژن لایه سطحی است، یک سوزن اولیه در پوست وارد می‌شود تا سوراخ کوچکی برای کانولا یا Taylor Liberator ایجاد شود.

۴. سابسیژن کانولا

سابسیژن کانولا برای نواحی کوچکی که نیاز به سابسیژن دارند بهترین است. با سوزن سوراخ کوچکی روی پوست ایجاد می‌شود. یک کانول از طریق سوراخ به زیر پوست منتقل می‌شود. از کانولا برای جدا کردن نوارهای بافت اسکار که اسکار را به سمت پایین می‌کشند استفاده می‌شود. پزشک بر اساس نیاز بیمار از انواع کانول‌ها در اندازه‌ها و طول‌های مختلف برای بیماران استفاده می‌کند.

۵. سابسیژن نوکور

یک نوع دیگر سابسیژن، سابسیژن نوکور است که در آن از سوزن‌های نوکور استفاده می‌شود. نوکورها جزء اولین وسایلی هستند که برای سابسیژن استفاده می‌شد. ما سابسیژن سوزنی نوکور را در مواردی که جای زخم بسیار سفت و فیبروتیک است و برای شکستن آن نیاز به یک دستگاه بسیار تیز است، پیشنهاد می‌کنیم.

۶. سابسیژن و تزریق ژل

یکی از روش‌های ترکیبی به همراه سابسیژن برای اینکه نتایج بهتری از درمان به دست آید، تزریق ژل یا فیلر است. فیلرها می‌توانند به زیر پوست تزریق شوند و بعد از سابسیژن، برای پر کردن زیر اسکار و کاهش فرورفتگی‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. سابسیژن و تزریق ژل می‌تواند کلاژن‌سازی را نیز تحریک کند.

۷. سابسیژن با اندولیفت

یکی دیگر از انواع روش‌های موثر برای درمان اسکار آکنه، سابسیژن با اندولیفت است که در آن از لیزر اندولیفت به همراه تکنیک سابسیژن استفاده می‌شود. این روش می‌تواند به‌صورت موثری کلاژن‌سازی را تحریک کرده و موجب بهبود سریع اسکارهای آکنه شود.

کاربردهای سابسیژن چیست؟
از سابسیژن هم مانند بوتاکس می‌توان برای رفع خطوط خنده و اخم استفاده کرد.

کاربردهای سابسیژن چیست؟

به‌صورت مشخص سابسیژن برای درمان و بهبود جای زخم و اسکار آکنه‌های پوستی کاربرد دارد. همچنین می‌توان از آن برای بهبود اسکارهای کهنه، چین و چروک‌های پوستی، سلولیت و غیره استفاده کرد. بااین‌حال اگرچه سابسیژن اغلب برای درمان اسکار آکنه استفاده می‌شود، اما ممکن است بتواند به کاهش زخم‌های ناشی از سایر شرایط مانند آبله‌مرغان، زخم‌ها و عمل‌های جراحی نیز کاربرد داشته باشد.

انواع اسکارهای فرورفته که ناشی از آکنه یا آسیب پوستی است و اسکارهای کهنه همگی می‌توانند با کمک این روش بهبود یابند. سابسیژن همچنین می‌تواند به‌صورت موثری برای از بین بردن خط اخم در پیشانی و خط خنده مورد استفاده قرار بگیرد و چین و چروک‌های عمیق پوست را هم درمان کند. سابسیژن خط اخم در چند سال اخیر پرطرفدار شده است.

سابسیژن جای جوش

یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایی که از عمل سابسیژن برای آن استفاده می‌شود، سابسیژن جای جوش است. درمان جای جوش به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله میزان قرمزی جای زخم‌ها، عمق آنها و محل جوش و نوع پوست بیمار. معمولا درمان اسکارهای کم‌عمق راحت‌تر از اسکارهای عمیق است. در برخی موارد لازم است که از ترکیب درمان‌ها برای کاهش جای جوش و اسکارها استفاده شود.

با یک مقایسه ساده بین عکس صورت قبل و بعد از سابسیژن می‌توان متوجه تاثیرات بالای این روش روی بهبود جای جوش و رفع چین‌وچروک‌ها شد. این روش می‌تواند به‌صورت موثری در بهبود ظاهر افراد تاثیر داشته باشد.

سابسیژن برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی افرادی که جوش‌های قدیمی دارند و جای جوش آنها به‌صورت یک فرورفتگی یا اسکار عمیق روی پوست باقی مانده می‌توانند از این روش استفاده کنند. افرادی که به دلیل افزایش سن و کاهش تولید کلاژن چین و چروک‌های زیادی روی صورت دارند هم می‌توانند از این روش کمک بگیرند.

با سابسیژن بهترین نتیجه رو می‌گیری یا نه؟

همین الان مشاوره بگیر.

سابسیژن برای چه کسانی مناسب نیست؟

سابسیژن برای برخی از افراد ممنوعیت دارد. بیمارانی با سابقه اسکار هیپرترفوفیک یا کلوئیدی گزینه مناسبی برای انجام سابسیژن نیستند. همچنین افرادی که در ۱۲ ماه اخیر انواع رتینوئیدهای خوراکی را مصرف کرده‌اند و کسانی که خونریزی‌های فعال یا اختلالاتی در لخته شدن خون دارند هم نباید سابسیژن را انجام دهند. وجود عفونت فعال باکتریایی یا ویروسی نیز می‌تواند مانع انجام این عمل باشد.

مزایای انجام سابسیژن چیست؟

این روش به‌صورت موثری می‌تواند اسکارها را بهبود ببخشد و تاثیر زیادی روی از بین بردن جای زخم و آکنه دارد. با وجودی که به‌عنوان یک روش جراحی در نظر گرفته می‌شود؛ اما میزان تهاجمی بودن آن نسبت به بسیاری از روش‌ها حداقل است و با کمترین درد و بدون نیاز به بستری شدن انجام می‌شود.

این روش درمانی را می‌توان روی انواع پوست صورت انجام داد و به نتایجی موثر و طولانی‌مدت دست‌یافت. مزیت دیگری که سابسیژن دارد این است که می‌تواند در کنار از بین بردن جای آکنه و زخم‌ها، با تحریک کلاژن‌سازی به از بین بردن چین‌وچروک‌ها و جوان‌سازی پوست صورت هم کمک کند.

نحوه انجام سابسیژن چگونه است؟
سابسیژن با کمک تزریق به لایه‌های زیرین پوست به همراه بی‌حسی انجام می‌شود.

نحوه انجام سابسیژن (سابسیژن چگونه انجام می‌شود؟)

برای انجام این عمل ابتدا پزشک درجه اسکار را بررسی می‌کند تا ببیند که از کدام نوع باید استفاده شود و تعداد جلسات و سوزن موردنیاز برای عمل کدام است. سپس ناحیه تحت درمان را از نظر هر نوع آلودگی پوستی یا آرایش پاک می‌کند. پزشک حاشیه‌های اسکار را مشخص می‌کند. سپس از یک بی‌حس‌کننده موضعی در اطراف نواحی محل درمان استفاده می‌کند. متخصص پوست یک سوزن را به‌صورت افقی در پوست شما، زیر جای زخم وارد می‌کند.

در ادامه به‌آرامی سوزن را از سمتی به سمت دیگر زیر اسکار حرکت می‌دهند تا به رها شدن جای زخم از بافت زیرین کمک کنند. ممکن است با شکسته شدن الیاف پوست خود متوجه صدای خمیدگی نرمی شوید. بسته به‌اندازه و شکل اسکار ممکن است این فرایند تکرار شود. پس از پایان عمل فشار دستی یا یخ روی محل زخم اعمال می‌شود تا به کاهش خونریزی و التهاب کمک کند.

متن انگلیسی:
In subcision, a needle is put under your skin and moved in multiple directions to separate the top layer of skin from the scar tissue below
ترجمه متن:
در سابسیژن یک سوزن زیر پوست قرار می‌گیرد و در جهات مختلف حرکت داده می‌شود تا لایه بالایی پوست را از بافت اسکار زیرین جدا کند.

Healthline

سابسیژن چند جلسه است؟

این روش معمولاً سه تا شش بار با حداقل ۴ هفته بین هر درمان تکرار می‌شود. تعداد جلسات درمانی که نیاز دارید به شدت اسکار و همچنین توانایی بدن شما برای تشکیل بافت اسکار (کلاژن) بستگی دارد.

مدت‌زمان اثر سابسیژن

مدتی زمان می‌برد تا سابسیژن بتواند اثر خود را بگذارد. معمولا اولین تاثیرها را می‌توان بین دو تا چند روز بعد از عمل و کاهش تورم و کبودی مشاهده کرد. اما برای تحریک کلاژن‌سازی و پر شدن جای اسکارها به یک تا سه ماه زمان نیاز است.

ماندگاری سابسیژن چقدره؟

ماندگاری این روش معمولا طولانی‌مدت است، ولی میزان ماندگاری تحت تاثیر چندین فاکتور مختلف است. نوع پوست، نوع آکنه‌ها و اسکارها و شدت و عمق آنها و سن بیمار از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند در میزان ماندگاری این روش درمانی تاثیر داشته باشد.

می‌خوای بدونی ماندگاری سابسیژن چقدره؟ همین الان مشاوره بگیر.

آمادگی برای انجام سابسیژن

اگر می‌خواهید عمل سابسیژن را انجام دهید باید از قبل برای انجام این عمل آماده شوید. در درجه اول بهتر است در روز درمان هیچ نوع ماده آرایشی را روی پوست استفاده نکنید. همچنین پزشک معمولا به بیماران توصیه می‌کند که قبل از عمل مصرف الکل، مواد مخدر و کشیدن سیگار را ترک کرده باشند.

یکی از موارد مهمی که باید قبل از سابسیژن در نظر گرفت، عدم استحمام یک روز قبل از عمل است. از طرفی نیز بیمارانی که وارفارین یا آسپرین مصرف می‌کنند باید با پزشک خود صحبت کرده و در صورت امکان حداقل سه روز قبل از عمل مصرف داروی خود را قطع کنند.

مراقبت های بعد از سابسیژن چیست؟

برای بهبود جای ورم و جلوگیری از بروز مشکلات و عوارض بعد از عمل باید دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کرد. برای حفظ هموستاز و کاهش خطر خونریزی به محل عمل فشار و یخ اعمال می‌شود. داروهای ضدالتهابی و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند موجب کاهش ورم و جلوگیری از عفونت شوند.

بعد از عمل امکان هایپرپیگمانتاسیون زیاد است. به این دلیل توصیه می‌شود که در برابر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. به مدت یک هفته بعد از عمل نباید ورزش شدید انجام داد.

همچنین تا ۷۲ ساعت پس از عمل از مصرف هرگونه داروی رقیق کننده خون مانند ایبوپروفن و آسپرین خودداری کنید. در ۲۴ ساعت اول پس از عمل سابسیژن باید از خوردن یا آشامیدن غذاها و نوشیدنی‌های گرم خودداری کرد.

دوره نقاهت سابسیژن چقدر است؟

این روش جزء روش‌های زیبایی با کمترین میزان عوارض است. در نتیجه دوره نقاهت طولانی ندارد و تنها کافی است بیماران یک روز تا یک هفته برای کاهش کبودی و تورم ناشی از عمل صبر کنند و دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنند.

عوارض و خطرات سابسیژن

پس از عمل، نه‌تنها درد، بلکه تورم و کبودی در محل تزریق کاملاً رایج بوده و جزء عوارض سابسیژن است. عوارض جانبی کمتر شایع سابسیژن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت در داخل یا اطراف محل تزریق
  • تغییر رنگ پوست
  • آسیب به اعصاب یا عروق خونی اطراف اسکار

کبودی بعد از سابسیژن

درد، تورم و کبودی معمولاً ۱ تا ۲ هفته طول می‌کشد تا بهبود یابد. متخصص پوست ممکن است یک آنتی بیوتیک یا ضد التهاب برای کمک به روند بهبودی تجویز کند. آرایش کردن هم می‌تواند به استتار نواحی کبود شده پوست در اثر ساب سیژن کمک کند.

ورم صورت بعد از سابسیژن

مقداری ورم و کبودی بعد از انجام سابسیژن ایجاد می‌شود که کاملاً طبیعی است. معمولا بین یک تا دو هفته این ورم طول می‌کشد. می‌توان این ورم را با کمپرس یخ کاهش داد. این ورم باید دو تا پنج روز بعد از عمل به‌تدریج از بین برود و کاهش یابد.

انواع سابسیژن چیست؟
سابسیژن هم بر روی سطوح سطحی و هم میانی و عمقی انجام می‌شود.

هزینه سابسیژن در دکترتو کلینیک

هزینه سابسیژن به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله پزشکی که انتخاب کرده‌اید و تعداد جلساتی که برای کمک به کاهش ظاهر اسکار یا زخم شما نیاز دارید. برای اطلاع از هزینه سابسیژن در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

سابسیژن بهتره یا میکرونیدلینگ؟

با وجود شباهت‌هایی که این دو روش به هم دارند و معمولا در کنار هم برای درمان اسکار آکنه استفاده می‌شود، یک سری تفاوت‌ها هم بین آنها وجود دارد. فرق سابسیژن با میکرونیدلینگ را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

مشخصات هر روشسابسیژنمیکرونیدلینگ
نوع ابزار موردنیازیک سوزن با سایز بزرگ‌ترچند سوزن ریز
میزان ورود به پوستعمیق‌ترورود به سطح پوست
میزان آسیب و میزان تهاجمی بودن روشآسیب بیشتر و تهاجم بیشتر به پوستسطح تهاجمی کمتر نسبت به روش سابسیژن
میزان عوارضکبودی و تورم بیشترکبودی و تورم کمتر
دوره نقاهتبیشترکمتر
میزان اثرموثر برای درمان جوش‌های عمیق‌ترمناسب برای زخم‌ها و جوش‌های سطحی‌تر
هزینهبیشترکمتر
مقایسه سابسیژن و میکرونیدلینگ

سابسیژن بهتر است یا لیزر؟

انتخاب بین روش‌ها بستگی به شرایط هر فرد دارد. سابسیژن در مقایسه با لیزر تهاجمی‌تر است اما نتایج را سریع‌تر می‌توان مشاهده کرد. از طرفی لیزر میزان عوارض کمتری دارد و نسبت به سابسیژن به دوران نقاهت کمتری نیز احتیاج است. با این حال برای دریافت نتیجه مناسب باید مدت زمان بیشتری منتظر ماند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سابسیژن یک روش موثر برای از بین بردن جای جوش و اسکار آکنه‌های عمیق و چین‌وچروک‌هاست. با این حال اینکه چه نوع روشی برای شما مناسب است و به چه تعداد جلسه درمانی نیاز دارید، بر اساس نوع پوست و شدت و عمق اسکارها متفاوت است. بهتر است با مراجعه به یک کلینیک پوست و زیبایی و معاینه توسط یک متخصص پوست بررسی کنید که بهترین گزینه درمانی برای شما کدام است. گاهی اوقات باید برای بهبود نتایج از سایر تکنیک‌ها مانند میکروبلیدینگ یا لیزردرمانی نیز در کنار عمل سابسیژن استفاده کرد.

حتما برای انجام سابسیژن به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

سابسیژن یک تکنیک جراحی سرپایی برای ازبین‌بردن اسکار آکنه است و می‌تواند تاثیر زیادی در درمان آکنه‌ها و جای جوش داشته باشد.

در مواردی برای اثر بیشتر روش‌های درمانی و بهبود نتایج سابسیژن با سایر تکنیک‌ها مانند میکرونیدلینگ ترکیب می‌شود.

تعداد جلسات بستگی به عمق آکنه و نوع آسیب پوست متفاوت است. معمولا بین دو تا سه جلسه نیاز است.

میزان نتیجه دادن این روش به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و می‌تواند تا 90 درصد هم جواب دهد.

در زمان انجام عمل به دلیل تزریق بی‌حسی موضعی، هیچ دردی احساس نمی‌شود.

هزینه هر جلسه بسته به هر بیمار و شرایطی که دارد و همچنین هزینه‌های کلینیک متفاوت است.

خیر این روش می‌تواند موجب جوان‌سازی و صاف شدن پوست صورت شود.

معمولا نتایج بعد از بهبود کبودی و ورم به‌تدریج قابل رویت است. نتایج نهایی به یک تا سه ماه زمان نیاز دارد.

در برخی مواقع ممکن است به دلیل شدت فرورفتگی‌ها و آکنه‌های پوستی سابسیژن به‌تنهایی موثر نباشد و نتواند نتایج دلخواه و دائمی را ایجاد کند.

می‌توان از انواع کرم‌های ترمیم‌کننده که حاوی ترکیبات ضدالتهابی و مرطوب‌کننده است با نظر پزشک استفاده کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن