روان درمانی تحلیلی کشف ریشه های ناخودآگاه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رفتار درمانی تحلیلی یا تحلیل رفتار، یک روش روان‌درمانی است که بر تحلیل تعاملات و الگوهای رفتاری فردی و میان‌فردی تمرکز دارد. این نوع درمان به بررسی ریشه‌های رفتاری و تأثیرات آن‌ها بر رفتارهای فعلی می‌پردازد و هدف اصلی آن شناسایی و تغییر رفتارهای نادرست یا ناسالم است. رفتار درمانی تحلیلی اغلب برای کمک به افراد در بهبود روابط شخصی و حرفه‌ای و حل مسائل رفتاری طولانی‌مدت استفاده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
رفتار درمانی تحلیلی چیست؟

روان‌شناسی تحلیلی یک نظریه روان‌شناختی است که توسط کارل یونگ بر اساس روانکاوی فروید ارائه شده است. همان‌طور که می‌دانید در علم روان‌شناسی، تکنیک‌ها و روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که می‌توان با توجه به هدف درمان و نوع اختلال روانی، از این تکنیک‌ها استفاده کرد. روان درمانی تحلیلی یکی از روش‌های درمانی بسیار موثر است که در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله بیشتر با علم روان درمانی تحلیلی و روش درمانی مبتنی بر آن آشنا می‌شویم. اما اگر احساس می‌کنید مشکلات روانی بر شما چیره شده بهتر است در این باره با یک روانشناس یا روانپزشک مشورت نمایید. شما می‌توانید علاوه بر تعیین وقت حضوری از دکترتو با بهترین متخصصان به صورت تلفنی یا متنی صحبت کنید.

روان درمانی تحلیلی چیست؟

روان‌شناسی تحلیلی (روان‌شناسی یونگی) اصطلاحی است که یونگ به شکل خاص خود از روان درمانی اطلاق کرد. روان درمانی تحلیلی بر اساس نیروهای ناخودآگاه افراد ایجاد شده است، به این ترتیب که به افراد کمک می کند تا بتوانند به درک درستی از نیروهای ناخودآگاه خود در رفتار، فکر و احساساتشان دست یابند.

در واقع هدف روان درمانی تحلیلی، تجزیه و تحلیل دفاعی است که فرد در طول زندگی خود ایجاد کرده است و چیزهایی را که هر فرد در درون خود حذف یا سرکوب کرده است را روشن می کند. در این روش درمانی، احساسات عمیقی که از ناخودآگاه افراد منشا می‌گیرد، با جلسات روانکاوی به ذهن خودآگاه می‌آید و آشکار می‌شود. روش عینی این نوع درمان نیز مشابه روش روانکاوی است و در آن تمامی رویاها، تجزیه و تحلیل‌ها، دیالوگ‌ها، راه‌های ارتباطی، خیالات و سایر موارد تحلیل می‌شوند. علاوه بر این، در این روش درمانی، از ارتباط بین دنیای درونی افراد با دنیای بیرونی هم استفاده می‌شود که به آن انتقال می‌گویند. به این شکل افراد سعی می‌کنند ارتباطات کنونی خود را با دنیای درونی‌شان که اغلب ریشه در کودکی و گذشته‌شان دارد، مطابقت دهند.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

تاریخچه روان درمانی تحلیلی

روان درمانی تحلیلی که گاهی اوقات درمان یونگی نامیده می‌شود، رویکردی است که توسط کارل یونگ (۱۹۶۱-۱۸۷۵) توسعه‌یافته است. یونگ حرفه پزشکی خود را با کار در بیمارستان Burghölzli در زوریخ آغاز کرد و در آنجا با افراد آشفته و روان پریشی کار می‌کرد. او در این دوره با بررسی بیماران مختلف و تکیه به این ایده که همه ما یک دنیای درونی داریم که از اوایل کودکی شکل گرفته، به نظریه روان‌شناسی تحلیلی رسید و یک روش درمانی را بر اساس آن ابداع کرد. این تکنیک درمانی، از نظریه فروید الهام گرفته است و از دیدگاه‌ها و تئوری‌های روان‌شناسی او برای ابداع این روش روان درمانی استفاده شده است.

متن انگلیسی:
In analytic psychotherapy, while current and past problems and experiences are explored as they are in other therapies, transference is also drawn on to help the investigation on a deeper level
ترجمه متن:
در روان درمانی تحلیلی، در حالی که مشکلات و تجربیات کنونی و گذشته مانند سایر درمان‌ها بررسی می‌شوند، انتقال نیز برای کمک به بررسی در سطح عمیق‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

brightonandhovepsychotherapy

انواع روان درمانی تحلیلی

پایه و اساس روان درمانی تحلیلی، بر اساس نظریه یونگ است. اما در طول دوره‌های مختلف این روش درمانی در روان‌شناسی تغییرات زیادی داشته و تکنیک‌ها یا گزینه‌های مختلفی به آن اضافه شده که به موجب آن، در حال حاضر خود روان درمانی تحلیلی هم شامل چندین رویکرد مختلف می‌شود. با این حال می‌توان گفت که اساس و هدف نهایی تمامی این روش‌ها و رویکردها یکسان است.

عنوانتوضیحات
تعریفنوعی روان درمانی که بر اساس نظریه‌های زیگموند فروید بنا شده است و بر کاوش در ناخودآگاه برای درک بهتر افکار، احساسات و رفتارها تمرکز دارد.
هدفافزایش خودآگاهی و توانایی فرد برای مقابله با مشکلات و چالش‌های زندگی با شناسایی و حل تعارضات ناخودآگاه.
فناوری‌هاشامل موارد زیر می‌شود:
تجزیه و تحلیل آزاد: گزارش بدون سانسور افکار و احساسات به ذهن خطور می‌کند.
تفسیر: روان درمانگر تلاش می‌کند تا افکار و احساسات ناخودآگاه را آشکار کند.
انتقال: انتقال احساسات و افکار گذشته به رابطه درمانی.
مقاومت: موانعی که فرد در برابر کاوش در ناخودآگاه ایجاد می‌کند.
کاربردهاطیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناختی، از جمله اضطراب، افسردگی، وسواس فکری-اجباری، مشکلات شخصیت و مشکلات رابطه.
مزایامی‌تواند منجر به خودآگاهی عمیق‌تر، درک بهتر از انگیزه‌ها و رفتارها و روابط سالم‌تر شود.
معایبمی‌تواند فرآیندی طولانی و پرهزینه باشد و یافتن یک درمانگر واجد شرایط دشوار باشد.
ملاحظاتروان درمانی تحلیلی برای همه مناسب نیست. مهم است که با یک درمانگر واجد شرایط در مورد اینکه آیا این نوع درمان برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.
خلاصه کوتاه از روان درمانی تحلیلی

۱. روان درمانی تحلیلی کابانیس

کابانیس یا دبورا کابانیس یک روان پزشک یا پروفسور علم روان درمانی است که کتابی با عنوان روان درمانی تحلیلی را نوشته است. در این کتاب روش‌ها و تکنیک‌های موثر روان درمانی آموزش داده شده است. بسیاری از روان‌درمانگرها کتاب روان درمانی تحلیلی کابانیس را اساس کارشان قرار می‌دهند.

۲. روان درمانی تحلیلی کارکردی

یکی دیگر از انواع روان درمانی تحلیلی، روان درمانی تحلیلی – کارکردی یا به اختصار FAP نام دارد. این روش یک رویکرد زمینه‌ای، رفتاری و رابطه‌ای در روان درمانی است که در آن روان‌درمانگر روی هر آنچه که در جلسات درمانی بین درمانگر و مراجعه‌کننده اتفاق می‌افتد، تمرکز می‌کند. به این ترتیب درمانگر می‌تواند رفتارهای بین‌فردی، رفتارهای عاطفی و رفتارهای خود بیانگری مراجعه‌کننده را تحلیل کرده و بر اساس آنها، درمان‌های مناسب را ارائه کند. به‌عبارتی دیگر، روان درمانی تحلیلی عملکردی یک رویکرد روان درمانی مبتنی بر تحلیل رفتار بالینی است که بر رابطه درمانی به‌عنوان ابزاری برای به‌حداکثر رساندن تغییر در مراجعه‌کننده تمرکز دارد.

دنبال روان درمانی مناسب برای رفع مشکلاتت می‌گردی؟

همین الان مشاوره بگیر.

۳. روان درمانی تحلیلی یونگ

نظریه روان‌شناسی تحلیلی کارل یونگ رویکردی کل‌نگر است که روان انسان را یکپارچه می‌کند. بدن، ذهن و روح با پیوند بین ناخودآگاه شخصی و ناخودآگاه جمعی به هم نزدیک می‌شوند. تمرکز اصلی روان‌شناسی تحلیلی کارل یونگ، کشف روان انسان و تبیین رفتار انسان است. به نوبه خود، او به‌دنبال کمک به افراد با گرد هم آوردن ناخودآگاه جمعی و ناخودآگاه شخصی آنها برای کاهش روان‌رنجوری و سایر اشکال بیماری روانی بود.

او در این روش از تکنیک‌ها و گزینه‌های مختلفی برای درمان کمک می‌گیرد. کهن‌الگوها یکی از آنهاست. کهن‌الگوها تصاویری هستند که ارتباط نزدیکی با ناخودآگاه جمعی دارند؛ تصاویر اولیه‌ای که همیشه وجود داشته‌اند و در همه فرهنگ‌ها تکرار می‌شوند. در نظریه روان درمانی تحلیلی یونگ، می‌توان ناخودآگاه افراد را از طریق این کهن‌الگوها بیان کرد. یکی از این کهن‌الگوها، سایه‌ها هستند که بر اساس تعریف یونگ، آنها بخش‌های انکار‌شده خود فرد را نشان می‌دهند.

متن انگلیسی:
Jungian psychotherapy aims to align conscious and unconscious thoughts.
ترجمه متن:
هدف روان درمانی یونگ، همسوسازی افکار خودآگاه و ناخودآگاه است.

counsellinggandtherapy

کاربرد روان درمانی تحلیلی

روان درمانی تحلیلی، همان‌طور که خود یونگ ادعا کرد، عمدتاً برای افرادی تجویز می‌شود که در جستجوی معنای زندگی خود هستند. صرف‌نظر از شدت اختلال و تشخیص آسیب‌شناختی روانی آن (نوروزیس یا روان پریشی)، درمان یونگی با هدف دستیابی به سازگاری مجدد با واقعیت، درک نیازها و انگیزه‌های عمیق‌تر موضوع است. در واقع کاربرد اصلی این روش درمانی، حل مشکلات عمیقی است که به همین راحتی‌ها برطرف نمی‌شوند. اکثر مشکلات ریشه‌دار، خصوصا مشکلاتی که بر اساس تجربیات اولیه کودکی شکل‌گرفته‌اند و تا حدودی از ناخودآگاه افراد منشا می‌گیرند را می‌توان با این شیوه درمانی برطرف کرد.

کاربرد مهم دیگر این روش درمانی، کمک به یافتن مشکلاتی است که منشأ آنها برای ما دقیقاً مشخص نیست. روان درمانگر تحلیلی می‌تواند با بررسی ناخودآگاه ما، دلیل اکثر مشکلاتی که ریشه در گذشته ما دارد را پیدا کند. می‌توان از روان درمانی تحلیلی برای درمان مشکلات مختلف مرتبط با سلامت روان مانند فوبیا، اضطراب و درمان افسردگی شدید، مشکلات جنسی یا مشکلات هویتی و شناختی کمک گرفت.

معایب رفتار درمانی تحلیلی چیست؟
رفتار درمانی تحلیلی نوعی گفتگوی درمانی عمیق است که بر تحلیل افکار و احساسات ناخودآگاه تمرکز دارد و البته دارای محدودیت‌هایی هم هست.

محدودیت های موجود در روان درمانی تحلیلی

این روش درمانی یک سری محدودیت‌ها دارد که ممکن است در روند درمان مشکلاتی را ایجاد کند. یکی از محدودیت‌های این روش این است که اغلب در آن استرس تروماتیک، مانند استرس پس از سانحه نادیده گرفته می‌شود. از طرفی نیز مطالعات و تحقیقات محدودی در این زمینه، خصوصا در مورد اثربخشی درمان‌ها وجود دارد. علاوه بر این، زمان مورد نیاز برای روان درمانی‌های تحلیلی، اغلب به‌عنوان یک مانع در نظر گرفته می‌شود، چرا که درمان می‌تواند بسیار طولانی شود.

میزان اثر بخشی روان درمانی تحلیلی نسبت به سایر روش های درمانی

علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها، روان درمانی تحلیلی از نظر علائم روان‌پزشکی، کیفیت زندگی، ظرفیت‌های انطباقی و کاهش رفتارهای ناسازگار بین‌فردی مزایای قابل توجهی را نسبت به سایر روش‌های درمانی نشان داده است. مطالعات نشان داده‌اند که بیماران تحت درمان با این تکنیک‌ها بهبود مستمری را نشان می‌دهند. روش روان درمانی تحلیلی خصوصا برای درمان علائم بیماری‌ها و مشکلاتی که با سایر روش‌های درمانی نتیجه‌ای نگرفته‌اند، بسیار موثر است.

چگونگی روش درمان روان تحلیلی

در وهله نخست انتخاب یک درمانگر مناسب، مهم‌ترین قدم برای شروع جلسات روان درمانی تحلیلی است. در جلسه اول، درمانگر سعی می کند یک ارزیابی کلی از مراجعه‌کننده داشته باشد و در مقابل مراجعه‌کننده نیز بررسی می کند که آیا درمانگر برای او مناسب است یا خیر. در جلسات اولیه، مراجعه‌کننده در خصوص مشکلاتی که دارد و چیزی که او را به سمت این درمان سوق داده صحبت می کند. در این جلسات و با توجه به صحبت‌هایی که بین درمانگر و مراجعه‌کننده ردوبدل می‌شود، یک محیط امن و محرمانه برای کشف دنیای درونی فرد و ایجاد تغییرات عمیق در زندگی او ایجاد خواهد شد.

این یک رابطه منحصر به فرد و صمیمی بین مراجعه‌کننده و درمانگر است که توسط یک سری مرزها اداره می‌شود. در این جلسات، درمانگر ممکن است در خصوص هر چیزی در ارتباط با زندگی خصوصی فرد صحبت کند. خصوصا وقایع و مشکلاتی که در دوران کودکی او اتفاق افتاده یا بیماری‌هایی که قبلاً فرد با آن درگیر بوده است. به این ترتیب هم درمانگر و هم خود فرد می‌توانند به درک دقیقی از احساسات ناخودآگاه دست یابند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در دوره روان درمانی تحلیلی، رابطه‌ای است که بین درمانگر و مراجعه‌کننده شکل می‌گیرد. این رابطه باید آن‌قدر امن و پرمعنا باشد تا درمانگر بتواند از آن برای کمک به فرد استفاده کند. نتیجه نهایی روانکاوی تحلیلی، کمک به افرادی است که نمی‌توانند به درک درستی از خود، زندگی و آن چه که می‌خواهند برسند.

رفتار درمانی تحلیلی چه کاربردی دارد؟
این روش می‌تواند در مراحل ابتدایی درمان باعث افزایش اضطراب و استرس شود، زیرا به کشف مشکلات عمیق‌تر می‌پردازد.

جلسات روان درمانی تحلیلی

تعداد جلسات و مدت آن توسط درمانگر و با توجه به شرایط و خواست هر مراجعه‌کننده تعیین می‌شود. با این حال به صورت معمول اکثر جلسات روان درمانی تحلیلی به صورت یک جلسه یک‌ساعته در هفته برگزار می‌شود. اکثر دوره‌های روان درمانی تحلیلی طولانی است و تعداد کل جلسات بستگی به نوع مشکل و روند درمان هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

وجه تمایز روان درمانی تحلیلی و روانکاوی

با وجودی که شباهت‌های زیادی بین روان درمانی تحلیلی و روانکاوی وجود دارد و اساساً روان‌شناسی تحلیلی از روانکاوی منشا می‌گیرد، اما با این حال تفاوت‌های زیادی بین این دو روش وجود دارد. روانکاوی معمولاً با جلسات بیشتری در هفته همراه است و درمان فشرده‌تر از روان درمانی تحلیلی است. موقعیت‌های نشستن و قرارگیری مراجعه‌کننده در اتاق درمانگر و تکنیک‌ها و فعالیت‌هایی که در طول هر جلسه درمان انجام می‌شود، در روانکاوی با روان درمانی تحلیلی متفاوت است.

در نهایت مهم‌ترین تفاوتی که این دو روش درمانی دارند، تفاوت اهداف درمان است. در روانکاوی هدف درمانگر نفوذ به لایه‌های عمیق شخصیتی و ساختاری فرد است تا بتواند یک تغییر اساسی را در او ایجاد کند. اما در روان درمانی تحلیلی قرار نیست تغییرات بسیار قابل توجهی در فرد ایجاد شود و تنها هدف درمان، از بین بردن مشکلات و علائم است.

می‌خوای بدونی روان درمانی تحلیلی برات مناسبه یا روانکاوی؟ حالا مشاوره بگیر.

وجه تمایز روان درمانی تحلیلی و دارو درمانی

در روش‌های روان درمانی تحلیلی بر خلاف سایر روش‌های روان درمانی، از تجویز دارو استفاده نمی‌شود. در واقع قرار نیست در روان درمانی تحلیلی از درمان دارویی برای رفع علائم استفاده شود و این روش صرفاً بر اساس مشاوره و گفتاردرمانی است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

روش‌های درمانی مختلفی در علم روان‌شناسی وجود دارد که بر اساس طیف مشکلاتی که بیماران دارند، یک روان‌شناس یا روانکاو می‌تواند از آنها کمک بگیرد. روان درمانی تحلیلی به عنوان یکی از پرکاربردترین و شناخته‌شده‌ترین روش‌های درمانی در علم روان‌شناسی است که می‌تواند برای درمان مشکلات مختلفی روحی روانی از جمله ترس و فوبیا یا اضطراب و افسردگی شدید کاربرد داشته باشد. درست مانند هر روش دیگری، در تکنیک روان درمانی تحلیلی نیز روی یک سری فاکتورها تمرکز می‌شود که در این جا، تمرکز اصلی درمانگر روی ذهن ناخودآگاه و تجربیات عمیق درونی یک فرد است.

این روش درمانی می‌تواند در بسیاری از موارد بسیار موثر و کاربردی باشد، به شرطی که توسط یک درمانگر مناسب و باتجربه انجام شود. با مراجعه به یک متخصص روانشناسی باتجربه در شاخه روان درمانی تحلیلی یا یک روانپزشک خوب می‌توان از مزیت‌های این روش برای رفع مشکلات مختلف روحی و روانی استفاده کرد. اما خدمات غیرحضوری دکترتو مانند تراپیست آنلاین یا ویزیت آنلاین رواپزشک می‌توانند شما را در رسیدن سریع‌تر به زندگی آرام همراهی کنند.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نظریه روان درمانی تحلیلی یک نظریه روان‌شناختی بر اساس روانکاوی فروید است. روان‌شناسان تحلیلی بر این باورند که هر انسانی دارای انرژی روانی است که انسان را به سمت تحقق و رشد شخصی خود سوق می‌دهد. بر اساس این نظریه می‌توان با دسترسی به این بعد درونی و همسوسازی ناخوداگاه انسان با خودآگاه او، از آن برای رفع مشکلات مختلف و درمان علائم کمک گرفت.

بله یکی از درمان‌های موثر و کاربردی برای کودکان، روان درمانی تحلیلی است که در آن روی درگیری‌های درونی و ناخوداگاه کودک کار می‌شود تا به این ترتیب گره‌ها و تعارضات حل نشده اوایل کودکی آنها برطرف شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن