هفته ۴۲ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۴۲ بارداری علائم زایمان ظاهر می‌شود. این هفته احتمالا آخرین فرصت برای زایمان است. معمولا پزشک روش‌های القای زایمان را توصیه می‌کند. برخی آزمایش‌ها برای بررسی وضعیت جنین انجام می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته 42 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۴۲ بارداری، احتمالا حاملگی شما به پایان می‌رسد. درصورتی‌که این هفته هم زایمان انجام نشود، باید وضعیت جنین به طور دقیق بررسی شده و روش‌های القای زایمان انجام شود. اگر در هفته چهل و دوم بارداری هستید یا چند روز دیگر وارد این مرحله از بارداری می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ کدام علائم مربوط به زایمان بوده و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید؟ جنین در چه وضعیتی است؟ آیا در هفته آخر بارداری بدن تغییری می‌کند؟ آیا آزمایشی در این هفته تجویز می‌شود؟ چگونه باید در این مرحله از خودتان و جنین مراقبت کنید؟

درصورتی‌که در اواخر بارداری هستید یا علائم مربوط به زایمان را دارید، حتما برای بررسی دقیق به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۴۲ بارداری چگونه است؟

بارداری‌های زیادی تا هفته ۴۲ طول می‌کشند. اگر بارداری شما به این مرحله رسیده است، احتمالا القای زایمان برای شما انجام می‌شود. روش‌های مختلف خانگی و پزشکی برای القای زایمان وجود دارد. درصورتی‌که بارداری شما بیشتر از ۴۲ هفته طول بکشد، باید وضعیت جنین به طور دقیق بررسی شود. بعد از هفته ۴۲ بارداری خطر مرده‌زایی افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس تقویم بارداری ممکن است بعد از اتمام هفته چهل و دوم بارداری اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی از جفت به جنین منتقل نشود. به همین دلیل بیشتر پزشکان القای زایمان را انجام می‌دهند. در این هفته برای بررسی وضعیت جنین و میزان مایع آمنیوتیک باید آزمایش‌هایی انجام شود. احتمالا اضطراب شما در این هفته زیاد شده است. اما باید بدانید که ۹۸٪ نوزادان تا هفته ۴۲ حاملگی به دنیا می‌آیند. اگر تاریخ بارداری شما درست محاسبه شده باشد، این آخرین هفته بارداری خواهد بود.

علائم هفته ۴۲ بارداری

بسیاری از علائم سه‌ماهه سوم بارداری در هفته ۴۲ بارداری هم ادامه دارد. از مهم‌ترین علائم در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گرفتگی عضلات پا
  • مشکلات خواب
  • کمردرد
  • فشار لگن
  • هموروئید
  • تکرر ادرار
  • انقباضات رحمی
در هفته چهل و دوم بارداری انقباضات رحمی بیشتر شده و درد زایمان شروع می‌شود.
در هفته چهل و دوم بارداری انقباضات رحمی بیشتر شده و درد زایمان شروع می‌شود.

علائم زایمان در هفته ۴۲ بارداری

احتمالا شما در هفته چهل و دوم بارداری زایمان خواهید کرد. هر یک از علائم زیر نشانه شروع زایمان بوده و باید پزشک را مطلع کنید. البته برخی از این علائم ممکن است چند هفته قبل زایمان شروع شوند.

  • ترشحات غلیظ به رنگ قهوه‌ای یا قرمز به دلیل ازدست‌دادن پلاگین مخاطی
  • انقباضات رحمی منظم و شدید که با استراحت برطرف نمی‌شوند.
  • اسهال به دلیل ترشح هورمون پروستاگلاندین
  • پاره شدن کیسه آب و خروج مایع شفاف و بدون بو از واژن

به نقل از whattoexpect دررابطه‌با انقباضات مربوط به زایمان:

اگر انقباضات رحم شدید است و حداقل ۴۵ ثانیه طول می‌کشد و حداکثر هر ۵ دقیقه یک‌بار تکرار می‌شود، با پزشک تماس بگیرید. ممکن است ظرف چند ساعت زایمان کنید.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید است یا علائم زایمان شروع شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال درد شدید لگن و کمر یا خونریزی نیاز به معاینه توسط پزشک دارد. پزشک با معاینه دهانه رحم می‌تواند شروع زایمان را تشخیص دهد.

برای بررسی علائم در هفته چهل و دوم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم بارداری و زایمان باید به دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر زنان خوب ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۴۲ بارداری

جنین در هفته ۴۲ بارداری تقریبا ۵۲ سانتی‌متر می‌شود. در این هفته جنین اندازه یک هندوانه کوچک است. وزن جنین به طور میانگین به ۳٫۶ کیلوگرم می‌رسد. البته ممکن است وزن نوزاد شما در زمان تولد بین ۳ تا ۴ کیلوگرم باشد. لایه نازک ورنیکس تا هفته ۴۲ حاملگی از بین رفته است. به همین دلیل پوست جنین با مایع آمنیوتیک تماس داشته و خشک شده است.

در هفته ۴۲ بارداری جنین چه شکلی است؟

در هفته ۴۲ بارداری وزن جنین خیلی با هفته قبل تفاوتی ندارد. حتی برخی جنین‌ها در هفته چهل و دوم بارداری وزن از دست می‌دهند. زیرا جفت نمی‌تواند مواد مغذی را به اندازه کافی به جنین برساند. پوست جنین در این هفته خشک و پوسته‌پوسته است. به‌خصوص دست‌ها و پاها خشک و ترک‌خورده شده‌اند. موهای جنین در این هفته بیشتر رشد کرده است. ناخن‌ها از انگشت‌ها گذشته‌اند. احتمالا تمامی لانوگو (موهای ظریف روی بدن) از بین رفته باشد.

تغییرات بدن در هفته ۴۲ بارداری

احتمالا مهم‌ترین تغییر شما در هفته ۴۲ بارداری افزایش استرس است. اما باید بگوییم که بیش از ۷۰٪ زایمان‌ها در هفته ۴۱ و ۴۲ بارداری به علت اشتباه در محاسبه زمان بارداری اتفاق میفتد. پس در این شرایط نگران سلامت جنین نباشید و فقط آزمایش‌های لازم را به‌موقع انجام دهید.

شما در این هفته از بارداری علائم زایمان را تجربه می‌کنید. یکی از علائم، تغییر حرکات روده و اسهال است. برخی زنان باردار قبل از زایمان اسهال خفیف دارند.

اندازه شکم شما در هفته چهل و دوم حاملگی نسبت به هفته قبل زیاد تغییر نمی‌کند.
اندازه شکم شما در هفته چهل و دوم حاملگی نسبت به هفته قبل زیاد تغییر نمی‌کند.

آزمایش های هفته ۴۲ بارداری

پزشک در هفته ۴۲ بارداری برای آخرین بار ویزیت قبل زایمان را انجام می‌دهد. در این ویزیت موارد زیر بررسی می‌شوند.

  • اندازه‌گیری وزن و فشارخون
  • بررسی میزان تورم بدن
  • گوش‌دادن به صدای قلب جنین
  • معاینه شکم و بررسی وضعیت جنین
  • معاینه دهانه رحم و بررسی علائم زایمان

می‌دونی مراقبت‌های لازم در هفته ۴۲ بارداری چیه؟

همین حالا  از متخصص مشاوره بگیر.

سونوگرافی در هفته ۴۲ بارداری

در هفته چهل و دوم بارداری احتمال برخی مشکلات برای جنین وجود دارد. زیرا ممکن است مایع آمنیوتیک کم شود یا جفت، مواد مغذی و اکسیژن را به اندازه کافی به جنین نرساند. به همین دلیل باید سونوگرافی هفته ۴۲ بارداری همراه با تست بدون استرس و تست بیوفیزیکی پروفایل انجام شود. در این آزمایش وضعیت حرکت جنین، مقدار مایع آمنیوتیک، تنفس و ضربان قلب بررسی می‌شوند.

باید سونوگرافی هفته ۴۲ بارداری همراه با تست بدون استرس و تست بیوفیزیکی پروفایل انجام شود.

خود مراقبتی در هفته ۴۲ بارداری

در این هفته بالاخره شما زایمان خواهید کرد. باید در آخرین هفته بارداری نکاتی را رعایت کنید. از جمله:

  • یوگا، مدیتیشن یا ماساژ پوست سر از بهترین روش‌ها برای کاهش استرس زایمان است.
  • شمارش ضربات را ادامه دهید. اگر در این هفته ضربات جنین تغییری کرده است، حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • زمان پیاده‌روی را بیشتر از هفته‌های قبل کنید. این کار به القای زایمان کمک می‌کند.
  • به تغییرات روده توجه داشته باشید. اسهال یکی از نشانه‌های زایمان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری بهتر است با دکتر زنان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

پیاده‌روی در هفته‎‌های آخر بارداری به شروع درد زایمان کمک می‌کند.
پیاده‌روی در هفته‎‌های آخر بارداری به شروع درد زایمان کمک می‌کند.

باید و نبایدهای هفته ۴۲ بارداری

در هفته چهل و دوم بارداری باید به علائم مشکوکی مانند ترشحات غیرطبیعی، خونریزی و درد شدید شکم توجه داشته باشید. در این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر هنوز ساک بیمارستان را آماده نکرده‌اید، باید عجله کنید. حتما دستمال، پوشک و نوار بهداشتی به تعداد کافی تهیه کنید. برای خودتان و نوزاد لباس بگذارید. اگر از هفته‌های قبل ساک بیمارستان را آماده کرده‌اید، آن را دوباره چک کنید.

می‌دونی در هفته ۴۲ بارداری چه داروهایی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

القای زایمان در هفته چهل و دوم بارداری

هفته چهل و دوم بارداری آخرین هفته بارداری بوده و اگر هنوز زایمان شروع نشده باشد، پزشک روش القای زایمان را انجام می‌دهد. برخی روش‌ها ساده بوده و برخی از آنها روش‌های پزشکی است.

  • پیاده‌روی و رابطه جنسی
  • تحریک نوک سینه (این روش را برخی از پزشکان توصیه نمی‌کنند.)
  • جداسازی غشا: پزشک با انگشت دهانه رحم را حرکت می‌دهد. در این وضعیت انگشت دور کیسه آمنیوتیک کشیده می‌شود. هورمون‌ها آزاد شده و انقباضات زایمان حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد شروع می‌شود.
  • پاره‌کردن کیسه آب: متخصص زنان با ابزار پلاستیکی شبیه به قلاب کیسه آمنیوتیک را پاره می‌کند. چند ساعت بعد از این اقدام انقباضات زایمان شروع می‌شود.
  • تجویز دارو: دارویی حاوی هورمون پروستاگلاندین باید به‌صورت واژینال مصرف شود. گاهی هم به‌صورت خوراکی تجویز می‌شود. این دارو به گشاد و نرم‌شدن دهانه رحم کمک می‌کند.
  • آمپول فشار: این آمپول حاوی هورمون اکسی‌توسین است و باعث شروع انقباضات می‌شود.

زایمان در هفته ۴۲ بارداری

معمولا هفته ۴۲ بارداری آخرین فرصت برای زایمان است. اگر پزشک تشخیص دهد که زایمان در این هفته انجام نمی‌شود، احتمالا زایمان سزارین را تجویز کند. در هفته چهل و دوم حاملگی احتمال بروز مشکلاتی مانند کاهش مایع آمنیوتیک و کاهش انتقال اکسیژن و مواد مغذی از جفت بیشتر می‌شود. اگر جنین بزرگ‌تر از حد معمول باشد، زایمان سزارین در این هفته انجام خواهد شد. به همین دلیل معمولا برای زایمان در هفته ۴۲ بارداری القای زایمان انجام می‌شود.

اگر این زایمان دوم شما است، احتمالا نسبت به بارداری اول، زایمان آسان‌تر و کوتاه‌تری خواهید داشت.

زایمان در هفته 42 بارداری معمولا مشکلی ندارد. اما گاهی عوارضی به همراه خواهد داشت.
زایمان در هفته ۴۲ بارداری معمولا مشکلی ندارد. اما گاهی عوارضی به همراه خواهد داشت.

عوارض زایمان در هفته چهل و دوم بارداری

معمولا علت زایمان دیررس اشتباه در محاسبه تاریخ بارداری است. اما اگر تاریخ بارداری درست محاسبه شده باشد و شما تا هفته ۴۲ بارداری زایمان نکرده باشید، احتمال بروز عوارض زیر افزایش پیدا می‌کند.

اگر جفت نتواند مواد مغذی و اکسیژن کافی را به جنین برساند، ممکن است هر یک از مشکلات زیر بروز کند.

  • جنین مثل قبل رشد نمی‌کند.
  • علائم استرس جنین ظاهر می‌شود. ضربان قلب به شرایط مختلف واکنش نشان نمی‌دهد.
  • ممکن است زایمان شما سخت‌تر شود.
  • احتمال مرده‌زایی افزایش پیدا می‌کند. (این مورد بعد از هفته ۴۲ بارداری بیشتر دیده می‌شود.)

از مشکلات دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اگر رشد جنین زیاد شود، احتمالا به زایمان سزارین نیاز خواهید داشت.
  • مایع آمنیوتیک کاهش پیدا می‌کند و بندناف تحت‌فشار قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

هفته ۴۲ بارداری آخرین هفته حاملگی شما است. احتمالا علائم زایمان را تجربه می‌کنید. اگر علائم زایمان را نداشته باشید یا دهانه رحم به اندازه کافی گشاد و نرم نشده باشد، پزشک القای زایمان را توصیه می‌کند. برای القای زایمان و شروع درد از روش‌های مختلفی مانند داروهای واژینال، قرص یا آمپول استفاده می‌شود. این روش‌ها باعث شروع درد زایمان در کمتر از ۴۸ ساعت خواهند شد.

جنین در این هفته رشد زیادی ندارد. حتی گاهی به دلیل کاهش انتقال مواد مغذی از جفت وزن جنین کاهش پیدا می‌کند. موهای سر و ناخن‌ها بیشتر از قبل رشد کرده‌اند. پزشک باید وضعیت جنین، ضربان قلب، تنفس و میزان مایع آمنیوتیک را در آزمایش سونوگرافی و تست بدن استرس بررسی کند. به همین دلیل انجام این آزمایش‌ها در هفته چهل و دوم بارداری مهم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی باید به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله بسیاری از زنان باردار که زایمان طبیعی را انتخاب کرده‌اند، زایمان در هفته 42 بارداری انجام می‌شود. این حالت کاملا طبیعی بوده و مشکلی برای جنین به وجود نمی‌آید.

گاهی ممکن است تاریخ لقاح و زایمان اشتباه محاسبه شده باشد. در برخی خانم‌ها بارداری اول، بارداری جنین پسر یا چاقی باعث زایمان دیررس می‌شود.

شما اکنون در ماه دهم بارداری هستید. این هفته آخرین هفته بارداری بوده و باید برای زایمان آماده باشید. البته احتمال اشتباه در محاسبه تاریخ بارداری وجود دارد. به همین دلیل احتمالا ماه نهم بارداری تکمیل شده است.

در هفته‌های آخر بارداری با شروع علائم زایمان تولید هورمون پروستاگلاندین افزایش پیدا می‌کند. این هورمون علاوه بر آمادگی رحم برای زایمان باعث اسهال می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن