هفته ۴۱ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۴۱ بارداری جنین کامل رشد کرده است و شما علائم زایمان دارید. ترشحات خونی، انقباضات منظم و شدید و اسهال از علائم زایمان است. ممکن است پزشک در این هفته تست بدون استرس را برای بررسی ضربان قلب جنین انجام دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته 41 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اکنون که به هفته ۴۱ بارداری رسیده‌اید، احتمالا انتظار شما سر آمده است. در طول دوره بارداری پزشک به شما گفته است که حاملگی ۴۰ هفته دارد و شما این مرحله را رد کرده و هنوز باردار هستید. اما نگران نباشید. شما در این هفته یا هفته بعد زایمان می‌کنید. اگر در هفته چهل و یکم بارداری هستید یا چند روز دیگر به این مرحله می‌رسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ علائم زایمان چیست و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ جنین در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا آزمایشی در این هفته تجویز می‌شود؟ چگونه باید در مراحل پایانی بارداری از خودتان و جنین مراقبت کنید؟

درصورتی‌که نزدیک به زمان زایمان هستید و علائم خاصی را تجربه می‌کنید، حتما برای بررسی علت آن به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۴۱ بارداری چگونه است؟

در هفته ۴۱ بارداری باید منتظر علائم زایمان باشید. شما احتمالا در هفته قبل انتظار زایمان داشتید. اما برخی افراد ممکن است تا هفته ۴۲ بارداری زایمان نکنند. بر اساس تقویم بارداری اگر جنین در این هفته به دنیا بیاید، نسبت به هفته چهلم بارداری کمی هوشیارتر بوده و ناخن‌های نوزاد بلندتر شده است.

معمولا در هفته چهل و یکم بارداری پزشک در مورد القای زایمان با شما صحبت می‌کند. از طریق روش‌های مختلفی می‌توان القای زایمان را انجام داد. معمولا در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از آن، درد زایمان شروع می‌شود. شما احتمالا در این هفته بتوانید نوزاد خود را ببینید. پوست نوزاد در تماس با مایع آمنیوتیک چروکیده است و ممکن است شکل سر در اثر فشردگی کانال زایمان کمی بدشکل شده باشد.

علائم هفته ۴۱ بارداری

بسیاری از علائم سه‌ماهه سوم بارداری در هفته چهل و یکم حاملگی ادامه خواهد داشت. از مهم‌ترین علائم در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تغییر در فعالیت جنین به دلیل رشد بیشتر
  • تکرر ادرار
  • ترشحات خونی
  • گشاد و نرم‌شدن دهانه رحم
  • هموروئید
  • درد لگن
  • مشکلات خواب
  • سوءهاضمه و سوزش سر دل
  • نفخ شکم

می‌دونی علائم نرمال هفته ۴۱ بارداری چیه؟

همین حالا  از متخصص مشاوره بگیر.

علائم زایمان در هفته ۴۱ بارداری

شما باید در طول بارداری با علائم زایمان آشنا باشید. در صورت بروز هر یک از این نشانه‌ها حتما پزشک را مطلع کنید. برخی از این علائم ممکن است چند روز قبل زمان زایمان ظاهر شوند.

  • ازدست‌دادن پلاگین مخاطی و خروج ترشحات غلیظ قهوه‌ای یا قرمز
  • انقباضات رحمی منظم و شدید
  • پاره شدن کیسه آب و خروج مایع شفاف از واژن
  • اسهال به دلیل افزایش هورمون پروستاگلاندین

به نقل از whattoexpect دررابطه‌با انقباضات زایمان:

اولین انقباضات زایمان ممکن است شبیه دردهای قاعدگی یا کمردرد باشد. در بسیاری از مواقع، درد از کمر شروع می‌شود و به سمت جلو سرایت می‌کند. اما همان‌طور که هیچ دو بارداری یکسان نیست، هیچ دو زایمانی هم یکسان نخواهد بود.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده است یا علائم زایمان را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر درد لگن یا کمر شدید شده است یا ترشحات خونی زیادی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. متخصص با معاینه و انجام برخی آزمایش‌ها علت بروز چنین علائمی را تشخیص داده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

تکرر ادرار از علائمی است که تا پایان بارداری ادامه دارد. بعد از زایمان این مشکل برطرف می‌شود.
تکرر ادرار از علائمی است که تا پایان بارداری ادامه دارد. بعد از زایمان این مشکل برطرف می‌شود.

برای بررسی علائم در هفته چهل و یکم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم بارداری یا علائم زایمان باید به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۴۱ بارداری

جنین در هفته چهل و یکم بارداری حدود ۴۸ تا ۵۶ سانتی‌متر می‌شود. تقریبا اندازه یک کدوتنبل است. ناخن‌های جنین کامل بلند شده است و از انگشتان دست و پا گذشته‌اند. به همین دلیل بعد از تولد باید ناخن‌ها کوتاه شوند. نگران دیر شدن زمان زایمان نباشید. تا هفته ۴۲ بارداری برای جنین مشکلی به وجود نمی‌آید. تنها حدود ۵٪ زایمان‌ها در زمان تعیین شده انجام می‌شوند.

برخی سیگنال‌های شیمیایی در سیستم غدد درون‌ریز جنین به شروع زایمان کمک می‌کنند. این هورمون‌ها سیگنال‌هایی را به جفت می‌فرستند.

بعد از زایمان نوزاد اولین نفس را می‌کشد. این تنفس از تنفس‌های بعدی سخت‌تر است. زیرا برای اولین‌بار کیسه‌های هوایی در ریه‌ها منبسط می‌شوند.

جنین در هفته چهل و یکم بارداری حدود ۴۸ تا ۵۶ سانتی‌متر می‌شود. تقریبا اندازه یک کدوتنبل است.

در هفته ۴۱ بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین در این هفته بین ۳ تا ۴ کیلوگرم است. در این مرحله دوره سریع رشد به پایان رسیده است. جنین به اندازه کافی چاق شده و چروک‌های پوست از بین رفته است. جنین می‌تواند خارج از رحم زنده بماند. ورنیکس در هفته‌های آخر بارداری از بین می‌رود. در نتیجه پوست در تماس با مایع آمنیوتیک خشک می‌شود. پوست نوزادان متولد شده در هفته ۴۱ یا ۴۲ بارداری قرمز، خشک و پوسته‌پوسته است.

تمام مسائل و نکات مربوط به بارداری را در مقاله اگر بارداری هستید یا قصد بارداری دارید مجله سلامت دکترتو مطالعه کنید.

‌تغییرات بدن در هفته ۴۱ بارداری

در هفته ۴۱ بارداری بدن شما برای زایمان آماده شده است. احتمالا برخی علائم زایمان را دارید. ممکن است پزشک در مورد روش‌های القای زایمان با شما صحبت کند.

وزن شما در این هفته از بارداری ثابت مانده یا کاهش پیدا می‌کند. این موضوع یکی از علائم آمادگی برای زایمان است. مایع آمنیوتیک کاهش پیدا کرده و حجم ادرار و مدفوع شما بیشتر می‌شود. بدن مایعات اضافی را دفع می‌کند. پس از زایمان نیز تعریق افزایش پیدا کرده و از این طریق نیز مایعات دفع می‌شوند.

در هفته ۴۱ بارداری علائم زایمان ظاهر می‌شود. احتمالا وزن شما افزایش پیدا نمی‌کند.
در هفته ۴۱ بارداری علائم زایمان ظاهر می‌شود. احتمالا وزن شما افزایش پیدا نمی‌کند.

آزمایش های هفته ۴۱ بارداری

در هفته چهل و یکم بارداری باید متخصص زنان ویزیت قبل زایمان را انجام دهد. احتمال دارد این ویزیت، آخرین معاینه قبل زایمان باشد. در این نوبت ویزیت موارد زیر انجام می‌شود.

  • اندازه‌گیری وزن و فشارخون
  • بررسی میزان تورم بدن
  • آزمایش ادرار برای بررسی دیابت بارداری، پره اکلامپسی و عفونت
  • معاینه دهانه رحم
  • معاینه شکم و بررسی وضعیت جنین
  • گوش‌دادن به صدای ضربان قلب جنین

تست بدون استرس در هفته چهل و یکم بارداری

در هفته ۴۱ حاملگی برای بررسی وضعیت ضربان قلب جنین تست بدون استرس انجام می‌شود. در این تست باید به ضربان قلب هنگام حرکت جنین توجه شود. در هنگام حرکت ضربان قلب بالا می‌رود.

خود مراقبتی در هفته ۴۱ بارداری

احتمالا در این هفته استرس و نگرانی شما برای زایمان زیاد شده است. باید برای مراقبت از خودتان و جنین نکات زیر را رعایت کنید.

  • تکنیک‌های تمدد اعصاب و مدیتیشن را امتحان کنید.
  • اگر انقباضات زایمان شروع شد، تمرینات تنفسی را شروع کنید. در بین انقباضات وضعیت خود را تغییر دهید.
  • هر چه تشک شما سفت‌تر باشد، کمردرد کمتر می‌شود.
  • سعی کنید هر روز کمی پیاده‌روی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری باید با دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص زنان وجود دارد.

تکنیک‌های تمدد اعصاب در هفته‌های آخر بارداری استرس زایمان را کاهش می‌دهد.
تکنیک‌های تمدد اعصاب در هفته‌های آخر بارداری استرس زایمان را کاهش می‌دهد.

باید و نبایدهای هفته ۴۱ بارداری

از قبل برای زمان زایمان باید برنامه‌ریزی کنید. اگر لازم است در بیمارستان کارهای اداری انجام شود، در این مورد با بیمارستان صحبت کنید. ساک بیمارستان باید آماده باشد. مطمئن شوید که برای رساندن شما به بیمارستان، شخصی وجود دارد. اگر فرزند دیگری دارید، مراقبت از او را به شخصی بسپارید. ممکن است دوره نقاهت شما بیشتر از چند روز شود یا مجبور باشید در بیمارستان بمانید.

القای زایمان در هفته چهل و یکم بارداری

در هفته ۴۱ بارداری ممکن است پزشک روش‌های القای بارداری را انجام دهد. برخی روش‌ها ساده بوده و در خانه می‌توانید انجام دهید. پیاده‌روی، رابطه جنسی و تحریک نوک پستان به القای درد زایمان کمک کرده و نوزاد را برای خروج از رحم تحریک می‌کنند. اما گاهی ممکن است روش‌های پزشکی پیشنهاد شود.

پزشک در هنگام معاینه واژن، دهانه رحم را با انگشت حرکت می‌دهد. احتمالا ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از این اقدام درد زایمان شروع می‌شود. از هر ۵ زن باردار در هفته‌های ۴۱ یا ۴۲ بارداری ممکن است یک نفر برای شروع درد زایمان به دارو نیاز داشته باشد. پزشک بعد از تکان‌دادن دهانه رحم از داروی پروستاگلاندین استفاده می‌کند. این دارو باعث باز شدن دهانه رحم و شروع انقباضات می‌شود.

داروی پروستاگلاندین به‌صورت ژل یا قرص وارد واژن می‌شود. این دارو به شکل تامپون هم وجود دارد. تامپون وارد واژن شده و در طول ۲۴ ساعت دارو آزاد می‌شود. گاهی هم برای تسریع زایمان از یک قطره به نام داروی سنتوسینون استفاده می‌شود.

پیاده‌روی، رابطه جنسی و تحریک نوک پستان به القای درد زایمان کمک می‌کند. اما گاهی ممکن است روش‌های پزشکی پیشنهاد شود.

آمپول فشار در هفته ۴۱ بارداری

گاهی در هفته چهل و یکم حاملگی برای القای زایمان و شروع زایمان طبیعی پزشک از آمپول پیتوسین یا آمپول فشار استفاده می‌کند. این آمپول حاوی هورمون اکسی‌توسین است. اکسی‌توسین باعث انقباض رحم می‌شود و به شروع درد زایمان کمک می‌کند.

می‌دونی در هفته ۴۱ بارداری چه داروهایی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

زایمان طبیعی در هفته ۴۱ بارداری

بسیاری از زنان باردار بعد از هفته ۴۰ بارداری زایمان طبیعی می‌کنند. اگر هر یک از شرایط زیر در مورد شما صادق است، احتمال زایمان در هفته ۴۱ یا ۴۲ بارداری وجود دارد.

  • اولین بارداری
  • نوزاد پسر
  • شاخص توده بدنی بالای ۳۰
  • تخمین اشتباه تاریخ لقاح و زایمان

به نقل از mayoclinic دررابطه‌با عوارض زایمان در هفته چهل و یکم بارداری:

زایمان بعد از هفته ۴۰ بارداری ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند پارگی شدید واژن، عفونت و خونریزی بعد زایمان شود.

نوزاد در هفته چهل و یکم بارداری کامل رشد کرده است و خارج از رحم مشکلی ندارد.
نوزاد در هفته چهل و یکم بارداری کامل رشد کرده است و خارج از رحم مشکلی ندارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۴۱ بارداری احتمالا علائم زایمان را تجربه می‌کنید. معمولا علت تاخیر در زایمان، اشتباه در محاسبه تاریخ لقاح و زایمان است. اگر بارداری اول شما باشد، احتمال زایمان در هفته ۴۱ یا ۴۲ بارداری بیشتر می‌شود. در این هفته ممکن است پزشک از طریق روش‌های مختلف القای زایمان را انجام دهد. معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از القای زایمان درد شروع می‌شود.

اگر علائمی مانند ترشحات خونی، اسهال، انقباضات رحمی منظم و شدید و خروج مایع آمنیوتیک از واژن را تجربه کردید، حتما به پزشک اطلاع دهید. این علائم نشانه شروع زایمان است. البته گاهی ممکن است برخی علائم زایمان از چند هفته قبل شروع شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی در این دوران باید با فوق‌تخصص زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شما در هفته ۴۱ حاملگی در ماه نهم بارداری هستید. احتمالا در این هفته زایمان خواهید کرد.

در هفته ۴۱ بارداری جنین می‌تواند داخل رحم بماند. اما بعد از هفته ۴۲ خطر خفگی جنین وجود دارد و باید سریعا زایمان انجام شود.

درست است که پزشک طول دوره بارداری را ۴۰ هفته اعلام می‌کند. اما زایمان تا هفته ۴۲ بارداری مشکلی ندارد. علت تولد نوزاد بعد از هفته چهلم بارداری تخمین اشتباه تاریخ لقاح و در نتیجه تاریخ زایمان است.

معمولا زایمان در هفته ۴۱ بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما گاهی ممکن است زایمان دیررس مشکلاتی داشته باشد. رشد زیاد نوزاد و احتمال سزارین یکی از مشکلات است. گاهی هم مایع آمنیوتیک کم شده و باعث اختلال در ضربان قلب جنین می‌شود.

معمولا جنین در هفته چهل و یکم حاملگی بین ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن دارد. وزن دقیق جنین را نمی‌توان تعیین کرد.

در هفته ۴۱ بارداری جنین نسبت به هفته قبل بیشتر رشد کرده و ممکن است فشار رحم به ورید راست‌روده افزایش پیدا کند. در این شرایط احتمال ظاهرشدن بواسیر یا بدتر شدن درد آن وجود دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۴۱ بارداری

  1. زهرا گفت:

    من در۴۰هفته و۳روز هستم و درد کمی احساس میکنم آیا احتمال داره تا ۴۱پیش بره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله در هر فرد متفاوت است
      و یک زمان خاص و کاملا مشخصی برای زایمان نمی توان تعیین کرد