داروی تتراسایکلین چیست و نحوه مصرف آن چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی تتراسایکلین برای درمان انواع عفونت از جمله جوش‌ها و آکنه‌های عفونی استفاده می‌شود. این آنتی‌بیوتیک فقط عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
داروی تتراسایکلین چیست و نحوه مصرف آن چگونه است؟

تتراسایکلین یک داروی آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت‌های باکتریایی مختلف از جمله عفونت‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌های دستگاه ادراری، عفونت‌های پوستی و برخی بیماری‌های مقاربتی است. این دارو با مهار رشد و گسترش باکتری‌ها در بدن عمل می‌کند. تتراسایکلین فقط باید با تجویز متخصص استفاده شود، زیرا استفاده نادرست یا استفاده بیش‌ازحد آن می‌تواند منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی و عوارض جانبی شود.

قبل از مصرف دارو بهتر است برای درمان عفونت با متخصص عفونی و برای درمان جوش و آکنه با دکتر پوست مشورت کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین و دریافت نوبت حضوری با بهترین پزشکان سراسر کشور برای شما وجود دارد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید که به بررسی بیشتر این آنتی‌بیوتیک پرکاربرد می‌پردازیم.

داروی تتراسایکلین چیست؟

تتراسایکلین به انگلیسی Tetracycline، برای درمان انواع عفونت از جمله جوش‌ها و آکنه‌های عفونی استفاده می‌شود و فقط عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند. قرص تتراسایکلین روی سایر بیماری‌های ویروسی از جمله سرماخوردگی عادی و آنفولانزا تاثیر ندارد.

تتراسایکلین به همراه سایر داروهای ضد زخم که برای درمان بعضی از انواع زخم معده کاربرد دارند نیز استفاده می‌شود. تتراسایکلین عفونت‌های ناشی از باکتری پنومونی و سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی، عفونت خاص پوست، چشم، سیستم لنفاوی، روده، دستگاه تناسلی و ادراری و برخی عفونت‌هایی که توسط کنه، شپش و حیوانات آلوده منتقل می‌شوند را درمان می‌کند.

  • نام تجاری دارو: سومایسین
  • نام رایج دارو: آنتی بیوتیک تتراسایکلین- Tetracycline – قرص تتراسایکلین ۱۰۰ – اکسی تتراسایکلین

نوع عملکرد داروی تتراسایکلین

داروی تتراسایکلین یکی از انواع آنتی بیوتیک است که با متوقف کردن رشد باکتری‌ها فعالیت می‌کند.

نوع عملکرد داروی تتراسایکلین چگونه است؟
داروی تتراسایکلین به انگلیسی Tetracycline، برای درمان انواع عفونت از جمله جوش‌ها و آکنه‌های عفونی استفاده می‌شود.

نحوه‌ مصرف داروی تتراسایکلین چگونه است؟

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در زمانی که به آنها نیازی نیست باعث می‌شود اثربخشی دارو در مواقع نیاز از بین برود. بهتر است داروی تتراسایکلین را یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا مصرف کنید. در صورت ابتلا به ناراحتی معده از پزشک خود سوال کنید که آیا می‌توانید داروی تتراسایکلین را به همراه غذا مصرف کنید یا خیر.

هر دوز دارو را با یک لیوان کامل آب (۲۴۰ میلی‌لیتر) مصرف کنید، مگر این که پزشک شما دستور دیگری داده باشد. حداقل ۱۰ دقیقه پس از مصرف داروی تتراسایکلین دراز نکشید. به همین دلیل پیش از خواب نباید این دارو را مصرف کنید.

دوز مصرف داروی تتراسایکلین به وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد. برای استفاده‌ی کودکانی که بالای هشت سال سن دارند هم دوز مصرفی دارو بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود. برای تاثیرگذاری بیشتر داروی تتراسایکلین این دارو را به صورت منظم مصرف کنید. به یاد داشته باشید که داروی تتراسایکلین را هر روز در زمان مقرر استفاده نمایید.

حتی در صورتی که علائم بیماری شما پس از چند روز مصرف داروی تتراسایکلین از بین رفت مصرف دارو را تا زمانی که پزشک شما تجویز کرده ادامه دهید. توقف این دارو بدون دستور پزشک و در ابتدای مصرف ممکن است باعث رشد باکتری‌ها و به تبع آن تشدید بیماری شما شود. در صورتی که مدتی پس از مصرف داروی تتراسایکلین علائم بیماری شما مانند قبل ادامه داشت یا حال‌تان وخیم‌تر شد به سرعت به متخصص عفونی خود اطلاع دهید.

تتراسایکلین هر چند ساعت باید مصرف شود؟

داروی تتراسایکلین را ۲ الی ۳ ساعت قبل یا بعد از مصرف هر محصول حاوی منیزیم، آلومینیوم یا کلسیم استفاده کنید. بعضی از نمونه‌ها شامل آنتی اسیدها، کوئیناپریل، بعضی از انواع دیدانوزین (جویدنی، قرص بافر حل شونده و محلول‌های دهانی مربوط به امراض کودکان)، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سوکرالفیت از این دسته هستند. همین دستورالعمل را برای مصرف مواد لبنی (مانند شیر و ماست)، آب غنی شده با کلسیم، بیسموت ساب‌سالیسیلات، آهن و روی هم دنبال کنید. این محصولات با تتراسایکلین تداخل ایجاد کرده و از جذب آن جلوگیری می‌کنند.

بهترین داروی برای درمان جوش و آکنه صورت چیه؟

بدون مشاوره دارویی، دارو مصرف نکن!

موارد مصرف تتراسایکلین چیست؟

تتراسایکلین در دهه ۱۹۴۰ کشف شد و دفاع خوبی در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها از جمله باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی، کلامیدیا، مایکوپلاسما، ریکتزیا و انگل‌های تک یاخته از خود نشان داد. در حال حاضر انواعی از قرص، قطره و آمپول تتراسایکلین در دسترس بیماران قرار دارد تا به درمان بیماری‌های باکتریایی کمک کند.

۱. قرص تتراسایکلین برای اسهال

قرص تتراکیم برای اسهال باکتریایی یا مسافرتی هم می‌تواند موثر باشد. این دارو با مهار رشد باکتری‌ها در روده، به کاهش علائم و رفع عفونت کمک می‌کند.

۲. قرص تتراسایکلین برای عفونت واژن و ناف

قرص تتراسایکلین معمولا برای درمان عفونت‌های واژن و ناف کاربرد ندارد. عفونت‌های واژن به دلیل رشد بیش از حد قارچ (کاندیدا) یا باکتری (واژینوز باکتریایی) ایجاد می‌شوند و داروهای ضد قارچی مانند آزول‌های موضعی یا خوراکی برای عفونت‌های مخمری و آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول یا کلیندامایسین برای واژینوز باکتریایی استفاده می‌شوند.

۳. فواید تتراسایکلین برای زخم (قرص چرک خشک کن برای زخم)

یکی از مهم‌ترین کاربردهای قرص تتراسایکلین، تسکین زخم‌های گوارشی است. هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری است که پوشش داخلی معده را آلوده کرده و باعث ایجاد زخم می‌شود.

تتراسایکلین، زمانی که در ترکیب با سایر آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای کاهش‌دهنده اسید استفاده شود، می‌تواند باکتری هلیکوباکتر پیلوری را ریشه کن کرده و به بهبود زخم‌ها کمک کند. همچنین این دارو بهترین آنتی بیوتیک برای زرد زخم هم محسوب می‌شود.

۴. خواص قرص تتراسایکلین برای جوش

قرص یا قطره تتراسایکلین معمولا برای درمان آکنه و جوش تجویز می‌شود. این آنتی‌بیوتیک با مهار رشد باکتری‌های روی پوست و کاهش التهاب مرتبط با جوش‌های آکنه عمل می‌کند. نحوه مصرف قرص تتراسایکلین برای جوش به این‌صورت است که ۲ یا ۴ بار در روز با معده خالی، ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف می‌شود.

موارد مصرف تتراسایکلین چیست؟

۵. کپسول تتراسایکلین ۲۵۰ برای آفت، تبخال لب و عفونت لثه

گاهی اوقات کپسول تتراسایکلین خوراکی برای درمان آفت در دهان، تبخال لب و عفونت باکتریایی لثه نیز تجویز می‌شود. این زخم‌ها دردناک و عود کننده هستند و داخل لب‌ها، گونه‌ها یا زبان ایجاد می‌شوند.

۶. تتراسایکلین برای گلو درد کاربرد دارد؟

تتراسایکلین معمولا برای درمان گلودرد تجویز نمی‌شود. زیرا گلودرد در اثر عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می‌شوند و آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین در برابر این عفونت‌های ویروسی مؤثر نیستند.

۷. شربت تتراسایکلین کودکان

تتراسایکلین برای نوزادان یا کودکان کمتر از ۸ سال و کمتر کاربرد زیادی ندارد مگر اینکه پزشک دستور دهد. این دارو ممکن است باعث تغییر رنگ دائمی دندان‌ها و سایر مشکلات در بیماران در این گروه‌های سنی شوند.

۸. پماد تتراسایکلین برای چیست؟

داروی موضعی تتراسایکلین به‌عنوان یک درمان موضعی برای بیماری‌های پوستی مانند آکنه یا عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود که با مهار رشد باکتری‌ها روی پوست عمل می‌کند.

پماد تتراسایکلین برای گوش

کرم تتراسایکلین برای درمان عفونت گوش ناشی از سوراخ شدن استفاده می‌شود. عفونت گوش توسط باکتری یا ویروس ایجاد شده و با آنتی بیوتیک‌هایی به شکل قطره گوش، آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا ترکیبی از هر دو درمان می‌شود.

پماد تتراسایکلین چشمی برای گل مژه

داروی چشمی تتراسایکلین برای درمان ورم پلک بالای چشم یا تراخم که توسط باکتری‌های حساس به تتراسایکلین ایجاد می‌شود، استفاده می‌شود.

کرم تتراسایکلین برای شقاق مقعدی

آنتی بیوتیک‌ها برای کاهش التهاب، عفونت، تورم، درد و ترشحات در مقعد موثر هستند. سفادروکسیل، سفازولین، سفیکسیم، سفالکسین و تتراسایکلین از داروهای درمانی شقاق مقعدی بوده که به گشاد شدن وریدها و افزایش گردش خون در مقعد کمک می‌کنند.

تتراسایکلین برای تبخال لب و عفونت لثه هم کاربرد دارد؟

۹. تتراسایکلین برای میکروب معده

تتراسایکلین در دسته بهترین دارو برای عفونت روده و معده قرار می‌گیرد. این دارو می‌تواند باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)، یک عفونت باکتریایی شایع که باعث بیماری‌هایی مانند زخم معده و گاستریت است را از بین ببرد.

۱۰. تتراسایکلین برای زگیل تناسلی و بیماری قارچی

این دارو برای درمان عفونت‌های ویروسی مانند زگیل تناسلی کاربردی ندارد. زگیل تناسلی توسط سویه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود و با استفاده از روش‌های خاصی مانند کرم‌های موضعی، کرایوتراپی (انجماد) یا برداشتن از طریق عمل جراحی درمان می‌شوند.

۱۱. تتراسایکلین برای سوختگی

تتراسایکلین معمولاً برای درمان سوختگی استفاده نمی‌شود. انواع سوختگی بر اساس شدت و عمق سوختگی درمان می‌شوند. سوختگی‌های سطحی را می‌توان با مراقبت‌های اولیه مانند تمیز کردن ناحیه آسیب‌دیده، استفاده از یک پانسمان استریل، و پمادها یا کرم‌های آنتی‌بیوتیک موضعی برای کمک به جلوگیری از عفونت، کنترل کرد.

۱۲. تتراسایکلین بعد از عمل بینی و لیزر

رینوپلاستی یک عمل جراحی است که برای بهبود ظاهر بینی یا اصلاح مسائل عملکردی آن انجام می‌شود، در حالی که لیزر برای اهداف زیبایی یا پوستی مختلف کاربرد دارد. در این موارد ممکن است بعد از ایجاد عفونت، از پماد یا قرص آنتی‌بیوتیک استفاده شود.

۱۳. استفاده از تتراسایکلین برای بخیه

بخیه‌ها که برای بستن و محکم‌کردن زخم‌ کاربرد دارند، ممکن است در اثر بی‌توجهی، دچار عفونت شوند. پس از انجام بخیه، تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.

استفاده از تتراسایکلین برای بخیه مناسب است؟

۱۴. تتراسایکلین بعد از ختنه

ختنه، یک عمل جراحی برای برداشتن پوست ختنه‌گاه از آلت تناسلی، با درد و ناراحتی در کودک همراه است. بعد از اینکه فرزندتان ادرار کرد، شستشوی محل جراحی، دور ریختن پانسمان و قرار دادن کرم تتراسایکلین روی محل زخم، کمک‌کننده است.

۱۵. استفاده از تتراسایکلین در بارداری و شیردهی

تتراسایکلین در بارداری به دلیل خطر سمیت کبدی در مادر، احتمال تغییر رنگ دائمی دندان‌ها در جنین (ممکن است از نظر ظاهری زرد یا قهوه‌ای شوند) و همچنین اختلال در رشد استخوان‌های بلند جنین، منع مصرف دارند.

متن انگلیسی:
Tetracyclines are a common and generally safe type of antibiotic that treat many bacterial infections.
ترجمه فارسی:
تتراسایکلین‌ها نوعی آنتی‌بیوتیک رایج و به طور کلی بی‌خطر هستند که بسیاری از عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کنند.

به نقل از سایت my.clevelandclinic

۱۶. علائم اوردوز مصرف تتراسایکلین چیست؟

اگر فردی بیش از اندازه از داروی تتراسایکلین استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. مصرف داروی تتراسایکلین ممکن است باعث شود که واکسن‌های زنده‌ی باکتریایی مانند واکسن حصبه به خوبی عمل نکند. در هنگام استفاده از داروی تتراسایکلین هیچ نوع واکسیناسیونی انجام ندهید مگر این‌که پزشک شما برای‌تان واکسیناسیون تجویز کند.

مصرف داروی تتراسایکلین ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس کند. سعی کنید زمانی را که زیر نور خورشید سپری می‌کنید محدود کنید. از رفتن به اتاقک‌های سولاریوم اجتناب کنید. از لامپ‌های خورشیدی فاصله بگیرید. هنگامی که از خانه بیرون می‌روید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید و لباس‌های محافظ در برابر نور خورشید به تن کنید. در صورتی که آفتاب‌سوخته شدید یا پوست‌تان تاول زد یا قرمز شد سریعا به پزشک‌تان اطلاع دهید.

اگر دوز مصرفی داروی تتراسایکلین را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی تتراسایکلین نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

بهترین روش درمان آکنه صورت چیه؟ از متخصص بپرس!

 

 

عوارض قرص تتراسایکلین چیست؟

حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، زخمی شدن دهان، ابتلا به زبان سیاه مودار، زخمی شدن گلو، گیجی، سردرد و ناراحتی‌های مقعدی از جمله عوارض جانبی مصرف داروی تتراسایکلین است. در صورتی که هر کدام از این علائم ادامه داشت یا شدیدتر شد به سرعت به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

در صورتی که با عوارض جانبی خطرناکی مانند موارد زیر شدید، حتما به پزشک اطلاع دهید:

  • رنگ پریدگی ناخن‌ها
  • دردهای عضلانی
  • مشکل در بلع و بلع دردناک
  • علائم مشکلات کلیوی از جمله تغییر در میزان ادرار، قهوه‌ای، خاکستری یا بی‌رنگ شدن دندان‌ها
  • بی‌حسی یا مور مور شدن دست‌ها و پاها
  • خستگی غیر معمول
  • علائم جدید عفونت از قبیل درد مداوم گلو، تب و لرز
  • مشکلات شنوایی از جمله شنیدن صدای زنگ در گوش یا کم شدن شنوایی
  • کبود شدن یا خون‌ریزی آسان
  • درد شدید معده و شکم
  • زرد شدن رنگ پوست یا چشم و ادرار تیره رنگ

داروی تتراسایکلین به ندرت سبب افزایش شدید فشار خون داخل جمجمه می‌شود. خطر این عارضه‌ی جانبی برای زنانی که در سنین بالا باردار شده‌اند، افرادی که اضافه وزن دارند و کسانی که در گذشته دچار افزایش فشار خون داخل جمجمه شده‌اند به مراتب بیشتر از سایرین است. در صورت بروز سردرد شدید و مداوم، تغییرات بینایی مانند تار شدن دید یک چشم یا هر دو چشم، کاهش بینایی، کوری ناگهانی و حالت تهوع و استفراغ به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

استفاده از داروی تتراسایکلین برای مدت طولانی یا دوره‌های متوالی ممکن است موجب بروز ترشحات دهانی یا عفونت‌های مخمری جدید مانند عفونت قارچی دهان یا واژن شود. در صورتی که با علائمی مانند مشاهده‌ی تکه‌های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن و هر گونه علائم جدید شدید با پزشک خود مشورت کنید.

موارد احتیاط و منع مصرف قرص تتراسایکلین چیست؟ 

قبل از مصرف داروی تتراسایکلین در صورتی که به این دارو یا به سایر تتراسایکلین‌ها مانند داکسی سایکلین یا مینوسایکلین آلرژی دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی تتراسایکلین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با دکتر داروخانه صحبت کنید.

داروی تتراسایکلین ممکن است موجب گیجی، ناهشیاری، تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می‌کند لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری دارند تا زمانی که در هشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف تتراسایکلین از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید.

افراد سالخورده ممکن است حساسیت بیشتری به عوارض جانبی داروی تتراسایکلین از خود نشان دهند، به همین دلیل هنگام استفاده از این دارو احتیاط کنید. مصرف داروی تتراسایکلین برای کودکان زیر ۸ سال توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است موجب بروز مشکلاتی مانند تغییر دائمی رنگ دندان‌ها شود. تغییر رنگ دندان هنگام مصرف داروی تتراسایکلین در کودکان بزرگ‌تر از هشت سال و نوجوانان نیز مشاهده شده است. برای اطلاعات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

برای مصرف داروی تتراسایکلین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی تتراسایکلین را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید. برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

موارد احتیاط و منع مصرف قرص تتراسایکلین چیست؟ 
مصرف داروی تتراسایکلین برای کودکان زیر ۸ سال توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است موجب بروز مشکلاتی مانند تغییر دائمی رنگ دندان‌ها شود.

تداخل تتراسایکلین با سایر داروها

در جدول زیر، مهم‌ترین تفاوت، تداخلات و مصرف همزمان قرص‌های مشابه تتراسایکلین را قرار دادیم:

داروهای مشابه تتراسایکلینعوارض جانبی مصرف همزمان آن‌ها
تفاوت تتراسایکلین با داکسی سایکلینقرص داکسی سایکلین در طیف وسیعی از عفونت‌ها از جمله سیفلیس، بیماری لایم، تب کیو، تب خالدار کوه راکی ​​و طاعون و پیشگیری از مالاریا استفاده می‌شود.
فرق تتراسایکلین با آموکسی سیلینآموکسی سیلین یک داروی ضد باکتری است که مانع از سنتز دیواره سلولی باکتری می‌شود و می‌تواند فعالیت ضد باکتریایی در دوره تولید مثل باکتری‌ها داشته باشد. تتراسایکلین ساخت پروتئین در باکتری را متوقف می‌کند و از رشد باکتری جلوگیری می‌کند.
مهم‌ترین فرق تتراسایکلین با بتامتازونبتامتازون به کاهش تورم، قرمزی و خارش پوست کمک می‌کند.
فرق تتراسایکلین با اریترومایسیناریترومایسین را می‌توان بدون توجه به وعده‌های غذایی مصرف کرد، در حالی که تتراسایکلین باید با معده خالی مصرف شود.
تفاوت اصلی و فرق تتراسایکلین با مترونیدازولمترونیدازول و تتراسیکلین با هم می‌توانند برای درمان عفونت‌های باکتریایی مختلف استفاده شوند.
فرق پماد تتراسایکلین با موپیروسینموپیروسین یک آنتی‌بیوتیک موضعی است که برای درمان زرد زخم و سایر عفونت‌های سطحی اولیه و ثانویه پوستی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
تداخل تتراسایکلین با سایر داروها

بعضی از داروهایی که ممکن است با داروی تتراسایکلین تداخل ایجاد کنند عبارت‌اند از:

  • آتوواکون
  • داروهای رتینوئید که به صورت خوراکی مصرف می‌شوند مانند اسیترتین و ایزوترتینوین
  • استرانسیم
  • دیگوکسین
  • کائولین پکتین
  • وارفارین

اگر چه اکثر آنتی بیوتیک‌ها از جمله داروی تتراسایکلین بر عملکرد محصولات هورمونی ضد بارداری مانند قرص‌ها، برچسب‌های ضد بارداری و حلقه‌های جلوگیری از بارداری تاثیر نمی‌گذارند اما چندین آنتی بیوتیک از قبیل ریفامپین و ریفابوتین می‌توانند اثربخشی آن‌ها را کاهش دهند که این امر ممکن است منجر به بارداری ناخواسته شود. در صورتی که از محصولات هورمونی ضد بارداری استفاده می‌کنید برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر از پزشک خود یا دکتر داروخانه سوال کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تتراسایکلین نوعی داروی آنتی‌بیوتیکی است که به‌طور گسترده در درمان عفونت‌های باکتریایی مختلف استفاده می‌شود. این دارو با مهار رشد و گسترش باکتری عمل کرده و به از بین‌بردن عفونت کمک می‌کند. یکی از کاربردهای عمده تتراسایکلین درمان عفونت‌های مجاری تنفسی مانند پنومونی و برونشیت است. همچنین در برابر عفونت‌های پوستی، عفونت‌های دستگاه ادراری و برخی بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک موثر است.

برای نگهداری صحیح داروی تتراسایکلین آن را در دمای اتاق (بین ۱۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) و به دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید و قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. جهت دریافت نوبت، به سایت دکترتو مراجعه کنید. در سایت دکترتو می‌توانید با بهترین پزشک عمومی، متخصص پوست و مو یا فوق تخصص عفونی در شهر خود آشنا شوید، از مشاوره آنلاین با دکتر عمومی، مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو و مشاوره آنلاین پزشک عفونی استفاده کنید و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تتراسایکلین برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری از جمله پنومونی و سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی استفاده می‌شود.

اکسی تتراسایکلین (OTC) یک آنتی بیوتیک تتراسایکلین است که برای درمان و پیشگیری جمعی از ورم پستان گاوی به گاوهای شیری و گاوهای نر تجویز می‌شود.

ممکن است موثر باشد اما بیشتر برای درمان آکنه و جوش کاربرد دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تتراسایکلین

  1. مهدیه گفت:

    سلام.من حدود ی هفته کپسول تتراسایکین و چند پماد ک قرص دیگر برای جوش مصرف کردم رو ب یهبودی بودم ولی بعد تمام شدن تتراسایکلین دوباره جوش هایم عود کردند و من دوباره از داروخانه خریدم و شروع ب مصرف کردم.علت عود کردن جوش ها چیست و ایا کاردریتی انجام دادم؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه جوش های شما علل هورمونی داشته باشد که در آن صورت مصرف داروهای هورمونی نیز ضروری است. بنابراین بهتره قبل از درمان خودسرانه به متخصص پوست مراجعه کنید.
      متخصص پوست و مو

  2. مریم گفت:

    سلام خسته نباشید من پام زخم شده میخواستم بدونم این دارو کمکی به روند خوب شدن میکنه یا نه

  3. مریم رضایی گفت:

    سلام ببخشید من سنم ۲۰ هست همه توصیه میکنن برای جوش هایم این قرص تتراسایکیلن بخورم چون جوش زیاد میزنم در اثر خوردن گرمی جات یعنی یه جورایی تا تخمه یا اجیلی میخورم سریع جوش میزنم حالا از یه طرف هم به خوردن این دارو استرس دارم که مبدا یه اتفاق خاصی در بدنم بیافته اینقدر بعضی اوقات جوش میزنم لک ها ریز در پوستم ایجاد میشه یعنی یه جورایی طبع ام گرم هست …. میشه حالا شما راهنماییم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      جوش هایی که منشا عفونی داره میتونه به تتراساکلین پاسخ بده ول یشما با پرهیز غذایی میتونی جوش ها رو کنترل کتی. بخاطر سن شما برخی جوش ها میتونه جنبه هورمونی و به خاطر بلوغ باشه. بهتره متخصص پوست شما روویزیت کنه. استفاده از برخی شوینده ها میتونه به شما کمک کنه.
      متخصص پوست

  4. عباس گفت:

    این دارو واس سوزاک ادرار خوب است

  5. همیار دکترِتو گفت:

    سلام دوست عزیز
    جوش هایی که منشا میکروبی و عفونی دارند به تتراساکلین پاسخ میدهند ولی جوش های هورمونی به آنتی بیوتیک پاسخگو نیستند. بهتره قبل از شروع دارو به متخصص پوست مراجعه کرده و علت اصلی جوش ها بررسی شود.

  6. همیار دکترِتو گفت:

    سلام دوست عزیز
    جوش هایی که منشا میکروبی و عفونی دارند به تتراساکلین پاسخ میدهند ولی جوش های هورمونی به آنتی بیوتیک پاسخگو نیستند. بهتره قبل از شروع دارو به متخصص پوست مراجعه کرده و علت اصلی جوش ها بررسی شود.
    پزشک متخصص پوست

  7. محمدراده گفت:

    سلام
    من پیشونیم کک و مک لک میفته و بعضا جوشهای ریزی میزنه٣٢سالمه ورزش هم میکنم هیچ گونه مکملی هم نمیخورم چکاب کامل دادم همه چیم نرماله
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای درمان کک مک و جوش باید یک دوره شوینده و تونر و آبرسان وضدجوش برای کنترل جوش هاتون استفاده کنین و بعد از کنترل جوش، یک دوره ضدلک رو استفاده کنین. برای این مشکلتون می تونین به متخصصین پوست مراجعه کنین:
      لیست متخصصین پوست و مو

    2. سید حسین گفت:

      داداش مخلوط خاکشیر جوشونده با عرق کاسنی و شاتره ناشتا بخور

  8. حسین گفت:

    سلام این دارو باعث ناراحتی معده میشود

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله در برخی افراد ممکنه باعث علائم گوارشی بشه.

  9. مظاهری پور گفت:

    باسلام دراثرگازگرفتگی زبان درکناره زبان اثرافت دیده میشود بادرد بعدمسواک ازدهان شویه وی وان استفاده میکنم تاثیر
    نکرد.باپزشک مشاوره تلفنی کردم کپسول تراسایکلین ۲۵۰ هر۶ساعت یکی اکنون بعدمصرف ده عدد.دردکمترشده ولی اثر
    افت هنوز است وموقع صحبت کردن درد میگیرد.مدت دوهفته درگیرم.لطفا راهنمائی فرمائید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می‌تونین دیفن هیدرامین رو چند دقیقه توی دهانتون نگه دارین و سپس بیرون بریزین. برای کاهش درد میتونین از قرار دادن لیدوکائین روی ضایعات کمک بگیرین.
      رعایت بهداشت دهان و استفاده از دهانشویه در بهبودی تاثیر زیادی داره.

    2. ناهید گفت:

      آفتین ژل برای آفت معجزه میکنه و با یکبار استفاده و یا دوبار کلا از بین میره

  10. باربد گفت:

    سلام.از عوارض تتراسایکلین زردی پوست و چشم دائمی هستند یا با قطع مصرف دارو به مرور زمان به حالت او برمیگردند؟