بررسی جامع آرنج تنیس بازان از پیشگیری تا درمان های نوین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آرنج تنیس بازان، که به نام اپی‌کوندیلیت جانبی نیز شناخته می‌شود، یک وضعیت دردناک که ناشی از التهاب تاندون‌های متصل به عضلات ساعد در ناحیه آرنج است. این بیماری عمدتاً در اثر استفاده مکرر و بیش از حد از عضلات و تاندون‌های ساعد به وجود می‌آید و با درد و ضعف در ناحیه آرنج و ساعد همراه است. آرنج تنیس بازان علائمی همچون درد و سوزش در ناحیه خارجی آرنج، کاهش قدرت گرفتن اشیا و درد هنگام انجام فعالیت‌های ساده مانند بلند کردن یک فنجان دارد. درمان این عارضه می‌تواند شامل فیزیوتراپی، تمرینات تقویتی، استفاده از بریس‌ها و در موارد شدیدتر، تزریق استروئید یا جراحی باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
علائم آرنج تنیس بازان چیست؟

آرنج تنیس بازان چه بیماری است؟ زمانی که یک فعالیت ورزشی را شروع می‌کنید، بدون شک اولین چیزی که باید در مورد آن ورزش در نظر بگیرید، میزان ریسک‌های آن و احتمال صدمات ناشی از آن ورزش است. هر ورزشی به نوبه خود یک سری ریسک‌ها را به همراه دارد و بسته به نوع فعالیتی که انجام می‌دهید، احتمال آسیب رسیدن به برخی از اندام‌های بدن بیشتر است. در ورزش تنیس، معمولا دست و آرنج تنیس بازان آسیب می‌بیند. در این مقاله از دکترتو می‌خواهیم به بررسی آسیب‌های ناشی از تنیس به آرنج ورزشکاران بپردازیم. اگر قصد انجام ورزش حرفه‌ای دارید و از بابت آسیب‌های احتمالی نگران هستید بهتر است با یک متخصص ارتوپدی در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی دکترتو برای دریافت زمان ویزیت حضوری و از خدمات غیرحضوری برای دریافت مشاوره متنی یا تلفنی با بهترین پزشکان کمک بگیرید.

آرنج تنیس بازان (تنیس البو) چیست؟

آرنج تنیس بازان که به آن تنیس البو یا اپی کندیلیت جانبی نیز گفته می‌شود، التهاب دردناک مفصل آرنج است که در اثر استرس مکرر (استفاده بیش از حد) ایجاد می‌شود. در واقع، آرنج تنیس بازان (اپیکوندیلیت جانبی) تورم تاندون‌هایی است که مچ دست را به سمت عقب از کف دست خم می‌کند.

تاندون طناب سختی از بافت است که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کند. تاندونی که به احتمال زیاد در آرنج تنیس بازان تحت تاثیر قرار می‌گیرد، تاندون بیرونی کارپی رادیالیس برویس نامیده می‌شود. آرنج تنیس بازان معمولا در افراد بین ۳۰ تا ۵۰ سال تشخیص داده می‌شود.

درد در قسمت بیرونی (سمت جانبی) آرنج قرار دارد، اما ممکن است تا پشت ساعد هم امتداد یابد. کسانی که با این آسیب مواجه می‌شوند، به احتمال زیاد زمانی که بازوی خود را صاف یا به طور کامل دراز می‌کنند، درد را احساس خواهند کرد.

نکته جالب توجه این که آرنج تنیس بازان لزوماً مربوط به تنیس نیست. با این حال، بازیکنان تنیس اغلب به این عارضه مبتلا می‌شوند، زیرا ناشی از استفاده مکرر از عضلات است. نیمی از تمام تنیسورها در دوران حرفه‌ای خود دارای تنیس البو را تجربه خواهند کرد.

شرایط تنیس البوعلائمعللروش‌های درمان
تعریفالتهاب تاندون‌های متصل به استخوان آرنج در قسمت خارجی آناستفاده بیش از حد از عضلات ساعد، حرکات تکراری مچ دست، ضربه‌های ناگهانی و شدیداستراحت، فیزیوتراپی، داروهای ضد التهاب، تزریق کورتیکواستروئید، درمان‌های خانگی، جراحی (در موارد شدید)
علائم شایعدرد در قسمت خارجی آرنج، حساسیت به لمس در ناحیه درد، ضعف در گرفتن اشیاء، درد هنگام حرکت دادن مچ دست یا آرنجانجام فعالیت‌های ورزشی مانند تنیس، گلف یا راکت‌بال، مشاغل که نیاز به حرکات تکراری دست دارند، آسیب‌های ورزشییخ‌درمانی، گرما درمانی، استفاده از بریس یا آتل، تمرینات تقویتی و کششی، ماساژ
عوامل خطرسن (بیشتر در افراد بالای ۳۰ سال)، جنسیت (بیشتر در مردان)، فعالیت‌های ورزشی، مشاغل که نیاز به حرکات تکراری دست دارند، دیابتضعف عضلات ساعد، عدم آمادگی جسمانی، تکنیک نادرست در انجام فعالیت‌هااولتراسوند، لیزر درمانی، طب سوزنی، طب سنتی
عوارضمزمن شدن درد، محدود شدن دامنه حرکتی مچ دست و آرنج، اختلال در انجام فعالیت‌های روزمرهعدم درمان به موقع، ادامه فعالیت‌های تحریک‌کنندهتغییر فعالیت‌ها، استفاده از ابزارهای کمکی، مشاوره با پزشک برای تغییر شغل
شرایط و روش‌های درمان تنیس البو

متن انگلیسی:
Tennis elbow is an inflammation of the tendons that join the muscles of the forearm to the outside of the elbow. It often occurs due to overuse of these muscles and tendons
ترجمه متن:
آرنج تنیس بازان التهاب تاندون‌هایی است که ماهیچه‌های ساعد را به قسمت خارجی آرنج متصل می‌کند. اغلب به دلیل استفاده بیش از حد از این عضلات و تاندون‌ها رخ می‌دهد.

medicalnewstoday

علائم آرنج تنیس بازان

علائم تنیس البو ممکن است بسته به میزان شدت آسیب متفاوت باشد. با این حال معمولا در صورت داشتن آرنج تنیس بازان ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کنید:

  • درد آرنج که در ابتدا خفیف است؛ اما به تدریج بدتر می‌شود (علت دست درد چیست؟).
  • دردی که از بیرون آرنج تا ساعد و مچ امتداد دارد.
  • گرفتگی‌های ضعیف (گرفتگی عضلات دست)
  • قدرت ضعیف در گرفتن اشیا مانند یک فنجان قهوه در دست
  • افزایش درد هنگام دست دادن یا فشردن یک شی
  • درد هنگام بلند کردن چیزی، استفاده از ابزار یا باز کردن شیشه‌ها

علائم آرنج تنیس بازان داری؟

زود از متخصص نوبت بگیر و درمانت رو شروع کن.

علت آرنج تنیس بازان

تاندون بخشی از عضله است که به استخوان می‌چسبد. تاندون‌های ساعد، ماهیچه‌های ساعد را به استخوان خارجی آرنج متصل می‌کنند. آرنج تنیس بازان اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یک عضله خاص در ساعد – عضله اکستانسور کارپی رادیالیس برویس (ECRB) آسیب‌دیده باشد. ECRB به بالا بردن (کشیدن) مچ دست کمک می‌کند.

تنش مکرر، عضله ECRB را ضعیف می‌کند و باعث پارگی بسیار ریز در تاندون عضله در نقطه‌ای که به خارج از آرنج می‌چسبد، می‌شود. این پارگی‌ها منجر به التهاب و درد خواهد شد. آرنج تنیس بازان را می‌توان با هر فعالیتی که شامل چرخش مکرر مچ دست است تحریک کرد. این فعالیت‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تنیس و سایر ورزش‌های راکت
  • شنا کردن
  • گلف‌بازی
  • چرخاندن یک کلید
  • کسانی که اغلب از پیچ‌گوشتی، چکش یا کامپیوتر استفاده می‌کنند.

علاوه بر این معمولا در اثر ضربه پشت دست نادرست در ورزش‌هایی مانند گلف، عضلات ضعیف شانه و مچ دست، استفاده از راکت تنیس که خیلی محکم یا خیلی کوتاه است و ضربه زدن به توپ از مرکز راکت یا ضربه زدن به توپ‌های سنگین و خیس، بیشتر احتمال بروز این نوع آسیب وجود دارد.

یک سری شرایط و عوامل خطر هم وجود دارد که احتمال بروز تنیس البو را افزایش می‌دهند. این عوامل شامل موارد زیر می‌شود:

  • سن بین ۳۰ تا ۶۰ سال
  • نوع شغل، افرادی که مشاغلی دارند که شامل حرکات مکرر مچ دست و بازو می‌شود، بیشتر در معرض ابتلا به آرنج تنیس بازان هستند. اینها شامل لوله‌کش، نقاش، نجار، قصاب و آشپز است.
  • سیگار کشیدن، چاقی و مصرف برخی از داروها

متن انگلیسی:
At first you may have pain, burning, or an ache along the outside of your forearm and elbow. Over time, the pain gets worse
ترجمه متن:
در ابتدا ممکن است در قسمت بیرونی ساعد و آرنج خود درد، سوزش یا گرفتگی داشته باشید. با گذشت زمان، درد بدتر می‌شود.

hopkinsmedicine
تشخیص آرنج تنیس بازان چگونه انحام می  شود؟
آرنج تنیس بازان معمولاً با درد و ضعف در ناحیه آرنج همراه است.

تشخیص آرنج تنیس بازان

پزشک همچنین ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مانند رادیوگرافی یا اسکن MRI را برای رد سایر اختلالاتی که می‌توانند باعث درد بازو شوند، تجویز کند. اینها شامل آرتریت آرنج است. الکترومیوگرافی (EMG) یا نوار عصب و عضله دست هم می‌تواند نشان دهد که آیا درد آرنج منشا یک مشکل عصبی است یا خیر. این آزمایشات معمولاً برای تشخیص ضروری نیستند.

آرنج تنیس بازان معمولا در طول معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شود. پزشک از شما در مورد شغلتان، اینکه آیا ورزش می‌کنید و علائم شما چگونه ایجاد شده است، سوالاتی را می‌پرسد. سپس آنها چند آزمایش ساده را برای کمک به تشخیص انجام می‌دهند. پزشک ممکن است برای بررسی درد، به نقطه‌ای که تاندون به استخوان می‌چسبد، فشار وارد کند. همچنین هنگامی که آرنج صاف است و مچ دست خم می‌شود (به سمت کف دست خم می‌شود)، درحالی‌که مچ را دراز می‌کنید (صاف می‌کنید) در امتداد قسمت بیرونی آرنج احساس درد خواهید داشت.

درمان آرنج تنیس بازان (آرنج تنیس بازان چگونه درمان میشود؟)

آرنج تنیس بازان اغلب خود به خود بهتر می‌شود. اما اگر داروهای ضددرد و سایر اقدامات خودمراقبتی کمکی نکردند، فیزیوتراپی ممکن است قدم بعدی باشد. در مرحله اول اقدامات و مداخلات غیرجراحی برای درمان مد نظر است. اما اگر سایر گزینه‌های درمانی نتواند مشکل را برطرف کند، خصوصا در ورزشکارانی که در اثر آسیب فعالیت‌های ورزشی‌شان محدود شده است، ممکن است به مداخلات جراحی هم نیاز باشد.

۱. درمان خانگی درد آرنج تنیس بازان

در خانه می‌توان از یک سری روش‌های ساده برای کنترل و کاهش درد تنیس البو کمک گرفت. برای مثال داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی به عنوان داروهای بدون نسخه، مانند آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند به کاهش درد و تورم کمک کنند. همچنین می‌توان با انجام یک سری تمرینات ورزشی و حرکتی ساده در خانه، قدرت عضلات آسیب دیده را بازگرداند.

۲. استراحت و اجتناب از فعالیت های مسبب

زمانی که درد شدید در آرنج شروع می‌شود، اولین اقدامی که باید انجام داد استراحت دادن به بازو و آرنج و عدم انجام فعالیت‌هایی است که می‌توانند درد را افزایش دهند. بررسی نوع فعالیتی که انجام می‌دهید و بازنگری در نحوه انجام آنها یا تغییر تجهیزاتی که با آن کار می‌کنید، بهترین راه برای کاهش استرس روی بافت آسیب دیده است.

۳. یخ گذاری و داروهای ضد التهابی (درمان درد آرنج تنیس البو)

یخ گذاری روی بافت‌های آسیب دیده یکی دیگر از درمان های آرنج تنیس بازان است. بسته‌های یخ که روی آرنج قرار می‌گیرند می‌توانند به کاهش التهاب و تسکین درد کمک کنند.

۹. پماد برای تنیس البو

برخی از پمادهای ضددرد و ضدالتهاب هم می‌توانند به صورت موضعی برای کاهش التهاب و تسکین درد ناحیه آسیب دیده استفاده شوند.

۱۰. فیزیوتراپی تنیس البو

فیزیوتراپی در بیشتر موارد می‌تواند به بهبود دامنه حرکتی آرنج، خصوصا در ورزشکاران کمک کند. در تمرینات فیزیوتراپی یک فیزیوتراپیست می‌تواند تمریناتی را برای تقویت عضلات و تاندون‌های ساعد آموزش دهد. اینها ممکن است شامل تمرینات بازو، ماساژ یخ و تکنیک‌های تحریک عضله باشد.

ابزارهای حمایتی برای ستن آرنج تنیس البو وجود دارد؟
فیزیوتراپی و بستن آرنج بند می‌تواند به بهبود علائم آرنج تنیس بازان کمک کند.

۱۱. ابزارهای حمایتی (نحوه بستن آرنج بند تنیس البو)

ابزارهای حمایتی مانند بریس ساعت می‌تواند فشار وارد شده بر بافت آسیب دیده را به میزان زیادی کاهش دهد. یک متخصص فیزیوتراپی می‌تواند به شما در مورد نحوه بستن آرنج بند تنیس البو راهنمایی لازم را ارائه دهد. بریس همچنین می‌تواند به بی‌حرکت کردن عضلات آسیب‌دیده کمک کند.

۱۲. آتل آرنج تنیس بازان

حمایت از ناحیه آسیب‌دیده می‌تواند به تنظیم مجدد فیبرهای عضلانی و کاهش فشار روی عضلات آرنج و تاندون‌ها کمک کند. یک پزشک ممکن است استفاده از آتل را برای ۲ تا ۳ هفته توصیه کند تا آرنج در این بازه زمانی بی‌حرکت بماند و ترمیم شود.

۱۳. تزریق آرنج تنیس بازان

یکی سری از درمان‌های تزریقی به تاندون آسیب‌دیده می‌توانند برای درمان آرنج تنیس بازان استفاده شوند. آنها شامل کورتیکواستروئیدها و پلاسمای غنی از پلاکت هستند. در موارد بسیار محدود هم ممکن است از سم بوتولینوم A یا محلول تحریک‌کننده، آب‌قند یا آب‌نمک، معروف به پرولوتراپی برای درمان استفاده شود.

سوزن خشک که در آن یک سوزن به آرامی تاندون آسیب‌دیده را در بسیاری از نقاط سوراخ می‌کند، نیز می‌تواند مفید باشد.

فنستراسیون سوزنی یکی دیگر از روش‌های درمانی برای بهبود تنیس البو است. در این روش از اولتراسوند برای هدایت یک سوزن از طریق تاندون بی‌حس استفاده می‌شود. این یک روند بهبودی جدید را در تاندون شروع می‌کند.

تو فکر تزریق برای دردهای آسیب دستت هستی؟ همین الان برای بررسی کلیک کن.

۱۴. عمل جراحی آرنج تنیس باز (عمل تنیس البو)

گاهی اوقات تنها راه چاره عمل جراحی است. برای علائمی که پس از ۶ تا ۱۲ ماه از درمان های دیگر بهبود نیافته‌اند، جراحی برای برداشتن بافت آسیب‌دیده ممکن است یک گزینه باشد. گاهی جراحی باز است و در آن از یک برش بزرگ استفاده می‌شود. همچنین می‌توان آن را از طریق چندین سوراخ کوچک انجام داد که به عنوان آرتروسکوپی شناخته می‌شود.

۱۵. درمان تنیس البو با ورزش

یک سری تمرینات ورزشی خاص وجود دارد که می‌توانند به عضلات پشتیبان بازو و شانه قدرت دهند. از جمله آنها می‌توان به تمرینات تایلر توییست اشاره کرد که می‌تواند به میزان زیادی به بهبود علائم تنیس البو کمک کند. تمرینات ورزشی همچنین برای بهبود قدرت از دست رفته عضلات و بالا رفتن توانایی فرد در انجام فعالیت‌های روزانه موثر است. ورزش‌هایی مانند سوپیناسیون با دمبل یا اکستنشن مچ هم می‌توانند برای بهبود عملکرد دست و آرنج موثر و مفید باشند.

۱۶. درمان قطعی تنیس البو

به صورت کلی در اکثر موارد تنیس البو به‌خودی‌خود درمان می‌شود و اکثر روش‌های درمانی توصیه شده در بالا هم کاملا موثرند. با این حال روش‌های نوین‌تر مانند شوک‌درمانی یا درمان با اولتراسوند می‌تواند روند بهبودی را سریع‌تر کرده و نتایج بهتری را ارائه دهد. برای مثال در شوک‌درمانی یک سری امواج صوتی به عضلات آسیب‌دیده آرنج منتقل می‌شوند تا روند بهبودی خود بدن را ارتقا دهند. در درمان اولتراسوند، یک پروب اولتراسوند روی دردناک‌ترین ناحیه بازوی قرار می‌گیرد. درمانگر، امواج صوتی با فرکانس بالا را برای مدت زمان معینی به بافت‌ها ساطع می‌کند. این نوع درمان می‌تواند به کاهش التهاب و تسریع بهبودی کمک کند.

عوارض تنیس البو

در بیشتر مواقع تنیس البو عوارض خیلی جدی و طولانی‌مدتی را به همراه ندارد و با روند بهبودی، مشکلات ناشی از آسیب بافت آرنج هم برطرف می‌شود. با این حال اگر قبل از بهبود تاندون از آرنج آسیب‌دیده خود استفاده کنید، می‌توانید احتمال پارگی (پارگی) آن را افزایش دهید. همچنین در صورت عدم درمان، آرنج تنیس بازان ممکن است مزمن شود و ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد، به ویژه اگر به فعالیت‌های تکراری که باعث ایجاد مشکل شده است ادامه دهید. همچنین ممکن است گیر افتادن عصب در ساعد وجود داشته باشد، به همین دلیل مراجعه به متخصص برای تشخیص دقیق و درمان مناسب ضروری است.

آیا امکان پیشگیری از بیماری آرنج تنیس بازان وجود دارد؟
انجام تمریناتی که انعطاف و قدرت ساعد را افزایش دهد می‌تواند از بیماری آرنج تنیس بازان پیشگیری کند.

پیشگیری از بیماری آرنج تنیس بازان

چندین راه برای کمک به پیشگیری از بروز آسیب آرنج تنیس بازان وجود دارد، از جمله آنها می‌توان به راهکارهای زیر اشاره کرد:

  • اطمینان حاصل کنید که از تجهیزات مناسب و تکنیک مناسب برای هر ورزش یا کار استفاده می‌کنید.
  • انجام تمریناتی که قدرت و انعطاف پذیری ساعد را حفظ می‌کند.
  • خنک کردن عضله آرنج بعد از فعالیت‌های بدنی شدید
  • استراحت دادن به آرنج در صورت دردناک بودن آن
  • بهتر است به جای تمرکز بر روی عضلات کوچک‌تر مچ دست و آرنج، بار را روی عضلات بزرگ‌تر شانه و بازو پخش کنید.
  • گرم کردن بدن قبل از انجام یک ورزش که شامل حرکات مکرر بازو است، مانند تنیس یا اسکواش، ضروری است. کشش آرام عضلات بازو به جلوگیری از آسیب کمک می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آرنج تنیس بازان بیشتر در ورزشکاران، خصوصا تنیس‌بازها رایج است، اما ممکن است در هر فرد دیگری که فعالیت‌های تکراری و مداومی دارد که از دست و آرنج خود بیش از حد استفاده می‌کند هم اتفاق بیفتد. این آسیب معمولا به راحتی درمان می‌شود و با استراحت دادن یا بی‌حرکت نگه داشتن عضله، مشکل برطرف خواهد شد. با این حال رعایت نکاتی مانند بی‌حرکت نگه داشتن عضله آسیب دیده یا مراجعه به پزشک در صورتی که درد برای مدت زمانی طولانی ادامه داشت، مهم است، چرا که می‌تواند موجب مزمن‌تر شدن آسیب و حتی پارگی تاندون‌ها شود.

یک متخصص ارتوپدی می‌تواند با تشخیص به موقع، بهترین گزینه‌های درمانی را ارائه دهد. حتی استفاده از خدمات غیرحضوری دکترتو و مشاوره با دکتر آنلاین ارتوپدی می‌تواند تاحدودی زیادی روند درمانی را سرعت بخشد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله هم با روش‌های غیرجراحی و هم در صورت نیاز با جراحی می‌توان آن را درمان کرد.

خیر به جز ورزش‌های مخصوصی که برای ترمیم عضلات آسیب دیده توصیه می‌شود، ورزش کردن تا زمان بهبودی کامل مجاز نیست.

در بیشتر موارد این آسیب عوارض جدی و طولانی‌مدتی را به همراه ندارد و بی‌خطر است.

این مدت زمان، بستگی به شدت آسیب و قدرت عضلانی هر فرد دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن