اوردنچر ایمپلنت، بهترین جایگزین برای کل دندان ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اوردنچر ایمپلنت یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان است که در این روش پروتز مصنوعی به ایمپلنت وصل می‌شود. قیمت آن از دندان مصنوعی بیشتر بوده و نسبت به دیگر روش‌های ایمپلنت کمتر است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

اوردنچر ایمپلنت، بهترین جایگزین برای کل دندان ها

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر همه دندان‌های خود را از دست داده‌اید، اوردنچر ایمپلنت یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود. در این روش از پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت استفاده می‌شود. در این مطلب توضیح می‌دهیم که این نوع ایمپلنت چیست؟ چگونه انجام می‌شود؟ چه افرادی می‌توانند از آن استفاده کنند و برای چه افرادی مناسب نیست و نسبت به دیگر روش‌های ایمپلنت و پروتز دندان مصنوعی چه مزایایی دارد؟

درصورتی‌که قصد کاشت دندان را دارید و نمی‌دانید روش اوردنچر ایمپلنت برای شما مناسب است یا نه باید با چند دندانپزشک مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با بهترین دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین، متنی و تلفنی وجود دارد.

اوردنچر ایمپلنت چیست؟

اگر از دندان مصنوعی استفاده کردید، می‌دانید که این پروتزها مشکلاتی را زمان خوردن غذا یا صحبت کردن ایجاد می‌کنند. احتمال لیز خوردن آن هنگام صحبت یا لق شدن موقع عطسه و سرفه وجود دارد. اوردنچر ایمپلنت برای افرادی که همه دندان‌های خود را از دست داده‌اند، این مشکلات را برطرف می‌کند.

اوردنچر در واقع همان پروتز دندان مصنوعی است؛ اما با استفاده از ایمپلنت دندان حمایت می‌شود و یکی از بهترین روش ترمیم دندان است. در نتیجه در جای خود ثابت مانده و دیگر هنگام صحبت یا خنده تکان نمی‌خورد. در این روش از بریج کامل دندان استفاده شده و تعداد کمی ایمپلنت نیاز است. به همین دلیل هزینه، زمان و آسیب‌های بعد از جراحی کمتر می‌شود.

مهم‌ترین نکته در مورد اوردنچر ایمپلنت این است که پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت مزایای ایمپلنت‌های دندانی و پروتزهای متحرک را با هم دارد.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

فرق اوردنچر با ایمپلنت چیست؟

به عبارتی دیگر، اوردنچر ایمپلنت چه تفاوتی با پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت دارد؟ معمولا در پروتزهای ثابت بر پایه ایمپلنت نیاز به تعداد بیشتری ایمپلنت بوده و پروتز با اباتمنت به پایه‌های ایمپلنت وصل می‌شوند. به همین دلیل هزینه بیشتری داشته و آسیب‌های ناشی از جراحی بیشتر است. اما دندان اوردنچر ایمپلنت به پایه‌های ایمپلنت کمتری نیاز داشته و می‌توان برای آن از پروتز متحرک استفاده کرد.

تفاوت اوردنچر با دندان مصنوعی چیست؟

پروتزهای مصنوعی سنتی بدون تکیه‌گاه در دهان قرار می‌گیرند. این نوع پروتزها ممکن است هنگام غذا خوردن یا صحبت‌کردن لیز بخورند. ما اوردنچر ایمپلنت به‌وسیله چند ایمپلنت روی فک ثابت شده و تکان نمی‌خورد. همچنین به دلیل وجود ایمپلنت از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می‌کند. اما در پروتز مصنوعی با گذشت زمان فک پایین تحلیل می‌رود.

تفاوت اوردنچر با دندان مصنوعی چیست؟
عکس دندان اوردنچر را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید.

انواع اوردنچر بر پایه ایمپلنت کدامند؟

اوردنچر ایمپلنت و مراحل اوردنچر مختلف است. دندانپزشک باتوجه‌به نیاز و شرایط شما می‌تواند از انواع ثابت یا متحرک استفاده کند. انواع مختلف آن شامل موارد زیر می‌شوند.

متن انگلیسی:
Overdentures supported by implants also replace a full set of upper or lower teeth.
ترجمه فارسی:
اوردنچر بر پایه ایمپلنت جایگزین کاملی از دندان‌های بالا یا پایین هستند.

به نقل از سایت matthewsfamilydentistry

۱. اوردنچر تحت حمایت ایمپلنت

در این روش ۴ تا ۶ ایمپلنت در فک بالا و پایین قرار می‌گیرد. با استفاده از این روش از زوال استخوان جلوگیری می‌شود و ظاهر جوان‌تر به چشم می‌آید. برای قراردادن ایمپلنت‌ها جراحی انجام شده و سپس پروتز سفارشی ساخته می‌شود. پروتز متحرک بوده و امکان برداشتن آن زمان خواب یا تمیزکردن وجود دارد.

۲. اوردنچر ثابت تحت حمایت ایمپلنت (دندان مصنوعی اوردنچر)

این نوع اوردنچر مشابه اوردنچر متحرک است. با این تفاوت که پروتز به ایمپلنت‌ها پیچ شده و فقط دندانپزشک می‌تواند آن را جدا کند. پیچ‌ها شبیه به اباتمنت عمل کرده و تمیزکردن آن کمی دشوار است. به دلیل ثابت‌بودن و نیاز به ۴ ایمپلنت هزینه آن بیشتر از انواع دیگر است.

۳. اوردنچر تحت حمایت ایمپلنت با میله

در این نوع اوردنچر پایه ایمپلنت میله‌ای بوده و پروتز روی آن گیره می‌شود. هنگام تمیزکردن پروتز یا خوابیدن می‌توان آن را از دهان خارج کرد.

انواع اوردنچر بر پایه ایمپلنت کدامند؟
پیچ‌ها شبیه به اباتمنت عمل کرده و تمیزکردن آن کمی دشوار است.

۴. اوردنچر تحت حمایت ایمپلنت توپی شکل

از این نوع اوردنچر برای جایگزینی دندان در فک پایین استفاده می‌شود. ۲ یا ۴ ایمپلنت در استخوان فک قرار می‌گیرد. اباتمنتی که ایمپلنت را به پروتز وصل می‌کند، شکل توپ است. مزیت آن، راحت تمیزکردن و آسانی تعویض قطعات است.

۵. اوردنچر پارسیل

اگر فقط تعدادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اید، می‌توانید از این نوع اوردنچر استفاده کنید. این نوع اوردنچر به‌وسیله یک یا دو ایمپلنت در جای خود قرار می‌گیرد. از معایب آن می‌توان به ایجاد فشار بر دندان‌های مجاور اشاره کرد. اوردنچر پارسی نسبت به پروتز سنتی پارسیل ظاهر طبیعی‌تری دارد.

انواع اوردنچر ایمپلنتمراحل اوردنچر ایمپلنت
اوردنچر تحت حمایت ایمپلنتتزریق بی‌حسی
دندان اوردنچر ثابت تحت حمایت ایمپلنتتعداد ایمپلنت مشخص شود و لثه برش داده می‌شود.
اوردنچر تحت حمایت ایمپلنت با میلهایمپلنت‌ها قرار گرفته و جراح برش‌ها را بخیه می‌زند.
دندان اوردنچر تحت حمایت ایمپلنت توپی شکل۳ تا ۶ ماه از پروتز موقت استفاده می‌کنید.
اوردنچر پارسیلبعد از بهبودی کامل اباتمنت و پروتز اصلی روی ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرد.
مراحل اوردنچر ایمپلنت و انواع آن

اوردنچر ایمپلنت برای چه افرادی مناسب است؟

اگر همه دندان‌های خود را از دست داده‌اید، می‌توانید از اوردنچر استفاده کنید. اوردنچر برای چه کسانی مناسب است؟ افرادی که از پروتزهای مصنوعی به دلیل لغزیدن یا درست جا نشدن آنها در دهان راضی نیستند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. البته دندانپزشک باید تراکم و ضخامت استخوان فک را بررسی کند تا مطمئن شود می‌توان پایه ایمپلنت را در استخوان قرار داد. اما در بیشتر مواقع نیازی به پیوند استخوان نبوده و به دلیل ایجاد زاویه در ایمپلنت مشکل برطرف می‌شود.

آیا همه افراد می‌توانند از اوردنچر ایمپلنت استفاده کنند؟

همین حالا از دندانپزشک مشاوره بگیر!

مزایای اوردنچر ایمپلنت چیست؟

قبل از تصمیم‌گیری در مورداستفاده از روش اوردنچر ایمپلنت خوب است مزایای این روش را بررسی کنیم. برخی از مهم‌ترین مزایای این روش عبارتند از:

  • قیمت مناسب: در روش اوردنچر نسبت به دیگر روش‌های ایمپلنت به تعداد ایمپلنت کمتری نیاز بوده و هزینه کاهش پیدا می‌کند.
  • کاهش نیاز به پیوند استخوان: تعداد ایمپلنت در این روش کم بوده و به دلیل داشتن زاویه خاص در فک تکیه‌گاهی ایمن دارند. به همین دلیل در بیشتر مواقع نیازی به پیوند استخوان نیست.
  • طول درمان کوتاه: بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت می‌توان پروتز دندان مصنوعی را روی آنها قرار داد.
  • نتایج علمی موفق: طی تحقیقات در یک دهه اوردنچرها نتایج خوبی به همراه داشته‌اند.

نحوه جراحی و مراحل اوردنچر ایمپلنت چگونه است؟

نحوه جراحی در اوردنچر ایمپلنت مشابه کاشت یک واحد ایمپلنت به روش معمول است. قبل از جراحی نیاز به معاینه داشته و باید در مود بودجه، نیازها و شرایط خود با دندانپزشک مشورت کنید. معمولا برای تعیین میزان استخوان فک و بررسی احتمال هر نوع جراحی نیاز به عکس‌برداری و قالب‌گیری است. برای انجام اوردنچر متکی بر ایمپلنت دندان، دندانپزشک مراحل زیر را طی می‌کند:

  • بی‌حسی تزریق می‌شود.
  • تعداد ایمپلنت مشخص شود و لثه برش داده می‌شود.
  • ایمپلنت‌ها در محل مناسب قرار گرفته و جراح برش‌ها را بخیه می‌زند.
  • ۳ تا ۶ ماه زمان لازم است تا روند درمان طی شود. در این مدت از پروتز موقت استفاده می‌کنید.
  • بعد از بهبودی کامل اباتمنت و پروتز اصلی روی ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرد.

بعد از نصب ایمپلنت پروتز موقت روی آنها قرار می‌گیرد. حدود ۳ تا ۶ ماه بعد می‌توان پروتز اصلی را قرار داد.

نحوه جراحی و مراحل اوردنچر ایمپلنت چگونه است؟
برای تعیین میزان استخوان فک و بررسی احتمال هر نوع جراحی نیاز به عکس‌برداری و قالب‌گیری است.

عوارض و مشکلات اوردنچر ایمپلنت چیست؟

برای افرادی که همه یا بیشتر دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند، این روش گزینه بسیار خوبی بوده و کمتر می‌توان به معایب آن اشاره کرد. اوردنچر ایمپلنت نسبت به پروتزهای معمولی هزینه بیشتری داشته و این مورد می‌تواند از معایب آن باشد. علاوه بر این، اگر مقدار تحلیل رفتن استخوان زیاد باشد، پیوند استخوان هم کارساز نبوده و باید از پروتز‌های سنتی استفاده کرد.

مراقبت های بعد از اوردنچر ایمپلنت

روش‌های مراقبت از اوردنچر ایمپلنت مشابه مراقبت‌های دندان مصنوعی است. بعد از غذا خوردن آن را کاملا تمیز کنید. اگر از نوع متحرک است، بعد از برداشتن پروتز، دهان خود را نیز کامل بشویید. هر بار که می‌خواهید آن را داخل دهان خود بگذارید، خوب تمیز کنید تا دهان و لثه‌ها عفونت نکند.

برخی افراد پروتز متحرک را همیشه در دهان خود نگه می‌دارند. اما پروتزهای متحرک را بهتر است هنگام خواب دربیاورید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اوردنچر ایمپلنت و روش‌های مراقبت از ایمپلنت و پروتز بهتر است با دندان پزشک مشاوره داشته باشید و سوالات خود را از متخصص بپرسید.

قیمت اوردنچر ثابت بیشتر است یا ایمپلنت؟ با دکتر مشورت کن!

قیمت اوردنچر بر پایه ایمپلنت در دکترِتو کلینیک

هزینه اوردنچر ایمپلنت به عوامل مختلفی بستگی دارد. دندانپزشک باید نوع ایمپلنت را مشخص کرده و تعداد آنها را معین کند. هزینه ایمپلنت دندان در برندهای مختلف متغیر است و به همین دلیل نمی‌توان قیمت اوردنچر (هزینه اوردنچر فک بالا یا پایین) را به طور دقیق اعلام کرد. برای اطلاع از قیمت دقیق بهتر است با دندانپزشک خود مشاوره داشته باشید. در دکترِتو کلینیک می‌توانید از به‌روزترین قیمت ایمپلنت دندان آگاه شوید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اوردنچر ایمپلنت یکی از بهترین روش‌ها برای افرادی است که همه یا بیشتر دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند. در این روش حدود ۲ تا ۴ ایمپلنت در فک بالا و پایین نصب می‌شوند. برای ساخت پروتز قالب‌گیری شده و حدود ۳ تا ۶ ماه بعد از نصب ایمپلنت پروتز اصلی قرار می‌گیرد. در این مدت دندانپزشک پروتز موقت را روی ایمپلنت‌ها قرار می‌دهد. پروتزهای اوردنچر می‌توانند ثابت یا متحرک باشند.

برای انجام اوردنچر ایمپلنت یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تعداد ایمپلنت به نوع اوردنچر و نیاز بیمار بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال در اوردنچر پارسیل معمولا به یک یا دو ایمپلنت نیاز است. اما در دیگر انواع آن در بیشتر مواقع بین ۲ تا ۴ ایمپلنت نصب می‌شود.

بعد از نصب ایمپلنت‌ها در یک جلسه بین ۳ تا ۶ ماه زمان لازم است. در این مدت زخم‌ها بهبود پیدا کرده و ایمپلنت با استخوان فک ادغام می‌شود. بعد از گذشت این زمان پروتز اصلی قرار می‌گیرد.

این روش بین ۱۰ تا ۲۰ سال دوام دارد.

خیر، این روش بدون نیاز به چشب به لثه متصل می‌شود.

به جای پوشش تمام دندان‌ها، بخشی از آنها را پوشش می‌دهد.

پوره سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، ماست، آبگوشت، سوپ، پنیر و میوه بهترین گزینه هستند.

فک پایین موفقیت بیشتری دارد زیرا در فک بالا تراکم استخوان کمتر است در حالی که فک پایین تراکم بیشتری دارد.

ازآنجایی‌که پروتز دندان به ایمپلنت‌ها وصل می‌شود، امکان تکان خوردن یا لیز خوردن آن وجود ندارد. به همین دلیل تاثیر منفی در تکلم ایجاد نکرده و تاثیرات آن مثبت است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اوردنچر ایمپلنت

  1. ناشناس گفت:

    سلام برای من اینپلنت استفاده کرده چهارعدد برای پایین وپنج عدد برای بالا وبعد شش ماه رفتن اومدن اوردنچر ثابت استفاده کرد ولی مثل دست دندان می‌ماند وبهم میگفت فقط خودم میتونم درش،بیارم الان دوبارخودش درآمده چکاربایدبکنم راهنمایم کنید متشکرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمالا عمل به درستی انجام نشده
      لطفا به دندانپزشکتان مراجعه کنید

  2. علی گفت:

    سلام من کمتر از یک دقیقه ارضا میشم میشه راهنماییم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درمان زودانزالی توسط متخصص روانپزشکی صورت می گیرد. برای درمان صحیح بهتره از این لینک نوبت مراجعه حضوری گرفته و مراجعه کنید.
      متخصص اعصاب و روان