درمان خانگی زگیل تناسلی چند روش دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان خانگی زگیل تناسلی می‌تواند در برخی موارد مفید و موثر باشد، اما مهم است که با دقت و احتیاط از آن استفاده شود. روش‌های خانگی صرفا برای عفونت‌های خفیف و ساده توصیه می‌شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
چه غذایی برای زگیل تناسلی خوبه؟

ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی) عفونت شایعی است که از هر چهار نفر، یک نفر در ایالات متحده را مبتلا کرده و علت اصلی بیماری زگیل تناسلی است. در حال حاضر هیچ درمانی برای ویروس اچ پی وی وجود ندارد، اما علائم آن را می‌توان درمان کرد. در کنار کرایوتراپی، لیزر، عمل جراحی یا دارو درمانی، روش‌های درمان خانگی زگیل تناسلی هم کارگشا هستند و زگیل‌ها را از بین می‌برند. اما آیا این روش‌ها به‌عنوان درمان قطعی هستند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ادامه این مطلب از دکترتو همراه ما باشید. اما اگر به‌دنبال تجربه هر یک از این روش‌ها هستید حتما با متخصص زنان یا دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

درمان خانگی زگیل تناسلی چیست؟

درمان خانگی زگیل تناسلی ممکن است در برخی موارد کمک‌کننده باشد، اما مهم است که با احتیاط و توصیه پزشک اقدام کنید. روش های درمان خانگی معمولا برای عفونت‌های خفیف و ساده و زگیل‌های کوچک توصیه می‌شود که می‌توانند علائم زگیل تناسلی را کاهش دهند، اما تاثیری روی از بین بردن ویروس اچ پی وی ندارد. نکته مهمی که در رابطه با روش‌های خانگی باید به‌خاطر داشت این است که این روش‌ها ممکن است برای همه افراد جواب ندهند و در عده‌ای باعث حساسیت شوند (زگیل تناسلی خطرناک است؟).

درمان خانگی در برخی موارد ممکن است بهبودی ایجاد کند، اما برای رفع کامل عفونت و جلوگیری از عود آن، نیاز به درمان زگیل تناسلی با روش‌های پزشکی است.

درمانتوضیحاتمزایامعایبشواهد علمی
سرکه سیبسرکه سیب رقیق‌شده را با پنبه به زگیل‌ها بزنید و ۳۰ دقیقه بگذارید بماند، سپس با آب بشویید.ارزان و در دسترس بوده و برخی افراد معتقدند که موثر است.می‌تواند پوست را تحریک کند. شواهد علمی کافی برای اثبات اثربخشی آن وجود ندارد.مطالعات محدودی وجود دارد که نشان دهد سرکه سیب ممکن است به از بین بردن زگیل‌های معمولی کمک کند. اما هیچ مطالعه‌ای در مورد زگیل تناسلی انجام نشده است.
روغن درخت چایروغن درخت چای را با روغن حامل رقیق کنید و به زگیل‌ها بزنید.ضد‌میکروبی و ضد‌التهابی بوده و برخی افراد بر این باورند که می‌تواند موثر واقع شود.می‌تواند پوست را تحریک کند. شواهد علمی کافی برای اثبات اثربخشی آن وجود ندارد.برخی مطالعات کوچک نشان داده است که روغن درخت چای ممکن است به درمان زگیل‌های معمولی کمک کند، اما هیچ مطالعه‌ای در مورد زگیل تناسلی انجام نشده است.
سیرسیر را له کنید و به زگیل‌ها بزنید و ۳۰ دقیقه بگذارید بماند، سپس با آب بشویید.سیر خاصیت ضد‌ویروسی دارد.می‌تواند پوست را تحریک کند. شواهد علمی کافی برای اثبات اثربخشی آن وجود ندارد.هیچ مطالعه علمی برای اثبات اثربخشی سیر در درمان زگیل تناسلی وجود ندارد.
آلوئه وراژل آلوئه ورا را به زگیل‌ها بزنید.ضد‌التهابی و ضد‌میکروبی است. ممکن است به تسکین ناراحتی کمک کند.شواهد علمی کافی برای اثبات اثربخشی آن در درمان زگیل تناسلی وجود ندارد.هیچ مطالعه علمی برای اثبات اثربخشی آلوئه ورا در درمان زگیل تناسلی وجود ندارد.
بررسی اجمالی و روش استفاده از برخی درمان های خانگی زگیل تناسلی

۱. درمان زگیل تناسلی با واجبی

یکی از روش‌های درمان خانگی زگیل تناسلی، استفاده از واجبی یا نوره است. البته این روش درمانی، هیچ مبنای علمی ندارد و استفاده از واجبی برای درمان زگیل تناسلی نه تنها کمکی به بهبود زگیل‌ها نمی‌کند، بلکه عوارض جانبی جدی را هم افزایش می‌دهد.

۲. درمان زگیل تناسلی با وازلین

وازلین، نوعی ژل نرم‌کننده و مرطوب‌کننده است که برای مراقبت از پوست استفاده می‌شود. اما استفاده از وازلین به عنوان درمان اصلی برای زگیل تناسلی توصیه نمی‌شود چرا که تاثیر مستقیمی بر رشد و تکثیر قارچ‌ها نمی‌گذارد. برای جلوگیری از سوزش قسمت‌های سالم پوست، از وازلین اطراف زگیل‌ها استفاده می‌کنند، اما خود وازلین، کاربرد درمانی ندارد.

می‌خوای برای درمان زگیل تناسلی اقدام کنی؟

آیا روش‌های خانگی جواب میده؟ مشاوره بگیر.

۳. درمان خانگی زگیل تناسلی با زردچوبه

زردچوبه به‌خاطر خواص آنتی باکتریایی و ضدمیکروبی که دارد برای ضدعفونی زخم‌های عفونی توصیه می‌شود. بنابراین، زردچوبه، جایگاه‌ ویژه‌ای در درمان خانگی زگیل تناسلی دارد و باعث بهبود زخم‌ها و تسکین التهابات ناشی از زگیل‌ها می‌شود.

متن انگلیسی:
The combination of 10% olive leaf and curcumin extract as a complementary treatment along with routine treatments can be effective in reducing the number of external anogenital warts in women and reducing the duration of the disease and the duration of side effects caused by drug use
ترجمه متن:
ترکیب ۱۰ درصد برگ زیتون و عصاره زردچوبه به عنوان یک درمان مکمل در کنار سایر درمان‌های معمول می‌تواند در کاهش تعداد زگیل‌های خارجی تناسلی در زنان و کاهش طول مدت بیماری و عوارض ناشی از مصرف دارو موثر باشد.

hindawi

۴. درمان قطعی زگیل تناسلی با سرکه سیب

هرچند سرکه سیب نوعی ترکیب اسیدی است و نسبت به اسیدهای دیگر مانند اسید سولفوریک و هیدروکلریک، ضعیف‌تر است، اما باز هم سرکه سیب قابلیت سوزاندن شیمیایی و آسیب رساندن به پوست را دارد. بنابراین، استفاده از سرکه سیب به هیچ وجه برای درمان زگیل‌ها در نواحی حساس مانند صورت یا نواحی تناسلی توصیه نمی‌شود.

۵. درمان زگیل صورت با سیب زمینی

استفاده از سیب زمینی به عنوان راهکار خانگی برای درمان زگیل صورت ممکن است در برخی موارد مفید باشد. سیب زمینی خواص ضد التهابی و ضد قارچی دارد که می‌تواند به کاهش التهاب و علائم زگیل صورت کمک کند. می‌توانید سیب زمینی خام رنده شده را روی زگیل‌های صورت بگذارید و با باند استریل بپوشانید. بعد از ۲۰ دقیقه صورت را با آب ملایم بشویید. تکرار این روش درمانی چند بار در هفته، می‌تواند روند بهبود زگیل‌ها را تسریع کند.

۶. درمان زگیل با سیر

سیر یک آنتی باکتریال و آنتی ویروس طبیعی قوی است که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضد‌میکروبی دارد. برخی روش‌های درمان خانگی زگیل تناسلی، به استفاده از سیر برای از بین بردن طبیعی زگیل‌ها اشاره دارند. ناحیه درمانی را با شوینده ملایم بشویید. سپس یک حبه سیر له شده که آبش گرفته شده باشد را مستقیم روی زگیل‌ها بگذارید و با یک باند استریل بپوشانید. چند دقیقه بد، ناحیه مورد نظر را شستشو دهید. تکرار درمان زگیل با سیر چند بار در هفته می‌تواند اثرگذار باشد.

درمان زگیل با سیر چگونه انجام می شود؟
سیر یک آنتی باکتریال و آنتی ویروس طبیعی قوی است که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضد‌میکروبی دارد.

۷. درمان زگیل با شیره انجیر

یکی از روش‌های درمان خانگی زگیل تناسلی، استفاده از شیره انجیر است. برای این روش، برگ درخت انجیر را برای خارج کردن شیره باز کنید. حالا شیره انجیر را روی نواحی زگیل‌دار بمالید و بعد چند ساعت با آب ملایم بشویید. روش‌های درمان خانگی نیاز به تکرار و مداومت دارند تا تاثیرگذار باشند. به‌خاطر داشته باشید که درمان زگیل با شیره انجیر، به‌خاطر حساسیت‌زا بودن انجیر ممکن است باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شود.

۸. درمان زگیل تناسلی با قارچ شیتاکه

یکی از خوراکی‌های مفیدی که برای بیماران مبتلا به زگیل تناسلی توصیه می‌شود، قارچ شیتاکه است که همراه با کلم بروکلی، لیموترش و ماکارونی، ترکیب موثر و خوشمزه‌ای است که با زگیل‌ها مقابله می‌کند.

۹. کندن زگیل با نخ

کندن زگیل با نخ، روش توصیه شده‌ای نیست چرا که ممکن است باعث تحریک و آسیب به ناحیه مبتلا به زگیل شود و عفونت‌های ثانویه یا تشدید علائم را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، این روش می‌تواند منجر به آسیب دیدگی بافت‌های حساس و ظریف پوست شود.

۱۰. شستن زگیل تناسلی با صابون

رعایت بهداشت و شستشوی زگیل تناسلی با صابون و شوینده‌های ملایم با pH متعادل می‌تواند به روند بهبود زگیل‌های تناسلی کمک کند. توجه داشته باشید که صابون‌های با pH بالا ممکن است تعادل pH طبیعی منطقه تناسلی را تخریب کرده و عفونت‌های قارچی را تشدید کنند. از صابون‌های عطری هم استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث تحریک و حساسیت نواحی حساسی مانند ناحیه تناسلی شود. شستن زگیل تناسلی با صابون باید با ملایمت انجام شود، هرگونه فشار یا اصطکاک زیاد باعث تحریک و آسیب به پوست می‌شود.

۱۱. درمان خانگی زگیل تناسلی زنان

درمان خانگی زگیل تناسلی زنان می‌تواند به عنوان مکمل درمان دارویی (درمان زگیل تناسلی زنان) استفاده شود. جوش شیرین را با آب ترکیب کنید تا به شکل خمیر دربیایدو آن را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی زگیل‌ها بگذارید و بعد با آب ولرم شستشو دهید. شستشوی ناحیه تناسلی با عصاره چای سبز، ماست و روغن درخت چای نیز می‌توانند از راهکارهای درمان خانگی زگیل تناسلی زنان باشند.

زگیل باعث مشکل در رابطه با همسرت شده؟ همین حالا مشاوره بگیر.

۱۲. درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

همان روش‌های درمان خانگی زگیل تناسلی زنان را می‌توان برای درمان زگیل تناسلی مردان هم توصیه کرد. اما به خاطر داشته باشید که هر راهکار خانگی باید با دقت و ملاحظه استفاده شود و در صورت عدم بهبود یا تشدید علائم، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان زگیل تناسلی چه بخوریم؟

مصرف برخی مواد غذایی، علائم ناشی از ویروس اچ‌پی‌وی را تسکین می‌دهد. رژیم غذایی می‌تواند مکمل مناسبی برای تسریع روند درمانی زگیل‌های تناسلی باشد. برای درمان زگیل تناسلی، غذاهای زیر را در رژیم خود بگنجانید:

  • سیر تازه یا قرص سیر
  • سبزیجات مانند اسفناج، کلم، جعفری و پیاز سبز
  • ماست پروبیوتیک
  • میوه‌های تازه مانند توت‌، آناناس و پرتقال حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های قوی
  • سبوس گندم
درمان قطعی زگیل تناسلی با سرکه سیب چگونه است؟
استفاده از سرکه سیب به هیچ وجه برای درمان زگیل‌ها در نواحی حساس مانند صورت یا نواحی تناسلی توصیه نمی‌شود.

لیست غذاهای مناسب زگیل تناسلی

در ادامه لیست غذاهای مناسب زگیل تناسلی را آورده‌ایم:

  • ماهی‌های چرب مثل ماهی سالمون، ماهی تون، ماهی ماکرل حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که خواص ضد التهابی و ضد قارچی دارند و می‌توانند در بهبود زگیل تناسلی مفید باشند.
  • سیر خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری دارد و مصرف آن می‌تواند به کاهش علائم زگیل تناسلی کمک کند.
  • سبزیجات برگی مانند اسفناج، کلم، جعفری و پیاز سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلفی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.
  • میوه‌های تازه مانند توت‌ها، آناناس، پرتقال، تمشک و توت فرنگی حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود زگیل تناسلی کمک می‌کنند.
  • سبوس گندم
  • آووکادو
  • زنجبیل
  • دارچین

چه چیزهایی برای زگیل تناسلی بد است؟

بیمار مبتلا به زگیل تناسلی باید از انجام برخی کارها خودداری کنید و برخی غذاها را مصرف نکند، چرا که ممکن است باعث تحریک و تشدید علایم و عوارض شوند. انجام کارهای زیر برای زگیل تناسلی بد است:

  • خوددرمانی بدون مشورت با پزشک
  • استفاده از مواد تحریک‌کننده مانند صابون‌ها و محصولات بهداشتی حاوی عطر و رنگ
  • استفاده از دوش‌های واژینال، تامپون و کاپ قاعدگی
  • رطوبت و عدم رعایت بهداشت ناحیه تناسلی
  • رابطه جنسی غیر ایمن با شرکای جنسی متعدد

متن انگلیسی:
If you already have genital warts, shaving and waxing your pubic hair can lead to more widespread infection. That’s because these hair removal techniques can cause tiny cuts and abrasions or irritation of the skin, which can allow the virus to enter and infect a larger area of skin
ترجمه متن:
اگر سابقه ابتلا به زگیل تناسلی دارید، اپیلاسیون و اصلاح کردن موهای ناحیه تناسلی می‌تواند به عفونت گسترده‌تر منجر شود. علت این است که روش‌های حذف موهای زائد می‌توانند باعث ایجاد زخم و برش‌های ریز یا حساسیت پوستی شوند و به ویروس اجازه ورود و آلوده کردن نواحی بزرگ‌تری از پوست را بدهند.

mydr

درمان قطعی زگیل تناسلی با طب سنتی

انواع زگیل تناسلی نیاز به درمان دارد و در صورت عدم درمان مناسب، علائم آن تشدید می‌شود. در طب سنتی، برخی روش‌ها و ترکیبات طبیعی برای درمان خانگی زگیل تناسلی تجویز شده‌اند که عبارتند از:

  • روغن‌های ضد‌قارچی مانند روغن درخت چای و روغن سیر
  • گیاهان طبیعی مانند چای آویشن، چای نعناع، زنجبیل، بابونه و آلوئه ورا
  • مصرف سبزیجات برگی، ماهی چرب، میوه‌های تازه و مواد غذایی غنی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها
  • پرهیز از مصرف قهوه، الکل و قندهای مصنوعیپ
تجربه کسانی که زگیل تناسلی دارند چه می گوید؟
رابطه جنسی غیر ایمن با شرکای جنسی متعدد برای برای زگیل تناسلی بد است.

مزایای درمان خانگی زگیل تناسلی

درمان خانگی زگیل تناسلی می‌تواند برخی مزایا داشته باشد، اما مهم است که توجه داشته باشید که درمان خانگی تنها برای موارد ساده و عفونت‌های خفیف مناسب است. در موارد شدیدتر و در صورت عدم بهبود با درمان خانگی، بهتر است توسط پزشک متخصص مشاوره و درمان دریافت کنید. مزایای درمان خانگی زگیل تناسلی عبارتند از:

  • دسترسی آسان و راحت
  • هزینه کمتر
  • کم خطر بودن گیاهان دارویی یا روغن‌های گیاهی به‌نسبت داروهای شیمیایی

عوارض جانبی درمان خانگی زگیل تناسلی

درمان خانگی زگیل تناسلی به طور کلی می‌تواند امن باشد، اما همانند هر درمان دیگری، ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای داشته باشد. برخی از عوارض جانبی درمان خانگی زگیل تناسلی عبارتند از:

  • تشدید علائم به خاطر حساسیت به مواد استفاده شده
  • حساسیت و التهاب و تحریک ناحیه تناسلی
  • تداخل با داروهای دیگر
  • روند بهبودی طولانی مدت

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درمان خانگی زگیل تناسلی می‌تواند در برخی موارد مفید و موثر باشد، اما مهم است که با دقت و احتیاط از آن استفاده شود. روش‌های خانگی صرفا برای عفونت‌های خفیف و ساده توصیه می‌شوند. دسترسی آسان، هزینه کمتر و استفاده از مواد طبیعی از مزایای درمان خانگی هستند که در مقابل عوارض جانبی احتمالی مانند تشدید علائم، حساسیت و التهاب، تداخل با داروهای دیگر و دوره درمان طولانی قرار می‌گیرند.

توصیه می‌شود قبل استفاده از هر روش درمان خانگی، با پزشک متخصص زنان یا دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر زنان آنلاین و دکتر طب سنتی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تغذیه سالم و مناسب حاوی میوه و سبزیجات تازه مانند بروکلی و کلم از پیشروی زگیل‌های تناسلی جلوگیری می‌کند. این سبزیجات حاوی مولکول‌هایی هستند که در بدن تبدیل به مواد شیمیایی شده که به ویروس‌های اچ‌پی‌وی حمله می‌کنند. مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مثل ماست، کفیر، کمپوت و یا مکمل‌های حاوی پروبیوتیک، می‌توانند به حفظ تعادل باکتری‌های سالم در دستگاه گوارش کمک کنند و بهبود وضعیت زگیل تناسلی را تسریع کنند.

برخی غذاها مانند زنجبیل، کرفس، فلفل قرمز و سبز، توت فرنگی و آناناس، خاصیت ضد التهابی دارند و التهاب‌ زگیل تناسلی را کاهش می‌دهند. مصرف کافی آب برای حفظ رطوبت و ترطیب منطقه تناسلی مهم است و به بهبود شرایط زگیل تناسلی کمک می‌کند.

تغییر سبک زندگی و داشتن روابط جنسی ایمن و رژیم غذایی سالم می‌تواند به روند بهبودی علایم ناشی از ویروس اچ‌پی‌وی کمک کند. مصرف لبنیات پروبیوتیک هم روی درمان زگیل تناسلی تاثیر می‌گذارد.

پوست روی زگیل‌ها در اثر مصرف سرکه سیب در همان روز اول تا دوم، سیاه شده که نشان می‌دهد سلول‌های پوستی زگیل‌ها در حال مرگ هستند. زگیل‌ها هم بین یک تا دو هفته طول می‌کشد تا بیفتند و از بین بروند.

تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند در مقابله با زگیل تناسلی کمک کند، اما معمولا برای رفع کامل علائم و درمان آن نیاز به درمان مستقل دارید. تقویت سیستم ایمنی با علت عفونت مبارزه کرده و روند بهبودی را سرعت می‌بخشد.

امتیاز شما به مقاله:
(2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان خانگی زگیل تناسلی

  1. حسن گفت:

    باسلام وشب به خیر وخسته نباشید وخدا قوت ممنونم انشااله همیشه سالم وسلامت باشید لطف کنید همیشه اگه داروی دیگه را بفرمایید تا انجام بدیم چون دکترهای بیرون هزینه های زیادی می گیرن جهت درمان زکگیل تناسلی سالم وسلامت باشین با کلیه خانواده ۰۹۹۱ ۰۳۲۹ ۶۱۶۷

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      راهکارهای مناسب در مقاله نوشته شده است
      می توانید مطالعه کنید
      ولی درمان دارویی فقط با معاینه و تشخیص قطعی زگیل امکان پذیر است

      متخصص اورولوژیست