چرا زیاد عرق می کنیم؟ با علت و دلایل تعریق شدید آشنا شوید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تعریق زیاد یکی از علائمی است که ناشی از بسیاری بیماری‌ها و یا مصرف برخی داروها است. برای درمان تعریق زیاد می‌توانید به دکتر داخلی و یا دکتر غدد مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

عرق کردن و تعریق بیش از حد و دلایل آن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که ناگهان غرق عرق می‌شوید یا اینکه از بس عرق کرده‌اید، دیگر جانتان به لبتان رسیده‌است! می‌دانستید که تعریق زیاد می‌تواند نشان‌دهنده بیماری و یا اختلالی در بدنتان باشد و با دانستن مشکل اساسی گاهی به راحتی می‌توان مشکل تعریق زیاد را حل کرد.

در ادامه‌ی مقاله سعی شده‌است علائم تعرق زیاد، علل آن و درمان‌های دارویی و خانگی را از نظر بگذرانیم تا شما بتوانید تابستانی راحت‌تر را سپری کنید. هرچند که عرق زیاد مختص تابستان نیست و این مقاله برای تمام فصول است.

البته اگر فکر می‌کنید که بیش‌از‌حد عرق می‌کنید، باید به پزشک غدد و متابولیسم مراجعه‌کنید. متخصص غدد پس از بررسی سابقه‌ی پزشکی و علائم بیمار، برای ارزیابی بیشتر علت بیماری ممکن است به یک سری آزمایش نیاز داشته‌باشد. تعدادی از آزمایش‌ها برای مشخص‌کردن مناطق عرق‌کردن و تخمین میزان شدت بیماری هستند. انجام آزمایش خون، آزمایش ادرار یا سایر آزمایشات برای بررسی اینکه علت عرق کردن شما به دلیل بیماری دیگری مانند پرکاری تیروئید یا قند خون پایین است، توصیه‌می‌شود.

عرق کردن زیاد چیست و تعریق زیاد نشانه چیست؟

هیپرهیدروزی، تعریق غیرطبیعی و شدیدی است که لزوما مربوط به گرما یا ورزش نباشد. ممکن است شما هم خیلی زیاد عرق کنید، به طوری که لباس‌هایتان خیس می‌شود یا از دست‌هایتان عرق بچکد. عرق زیاد علاوه بر اختلال در فعالیت‌های روزمره‌ی طبیعی، می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در موقعیت‌های اجتماعی و یا حس خجالت و شرمندگی شود.

تعریق زیاد علاوه بر اختلال در فعالیت‌های روزمره‌ی طبیعی، می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در موقعیت‌های اجتماعی و یا حس خجالت و شرمندگی شود.

علائم تعریق شدید کدامند؟

اکثر مردم هنگام ورزش‌کردن، یا وقتی در محیط گرم هستند یا وقتی در معرض اضطراب و یا تحت‌فشار قرار دارند عرق می‌کنند. برخی از عرق زیر بغل شاکی هستند، برخی از عرق پیشانی و یا تعرق زیاد کف دست. عرق بیش‌از‌حد (تعرق زیاد) که به هیپریدروئید یا بیماری هایپرهیدروزیس شناخته می‌شود، بسیار بیشتر از یک عرق طبیعی است. نوعی از هیپرهیدروز (تعرق شدید) که معمولا بر روی دست‌ها، پاها به صورت بوی بد پا ایجاد می‌شود، حداقل یک بار در هفته در طول ساعات بیداری اتفاق می‌افتد. تعریق زیاد معمولا در هر دو طرف بدن اتفاق‌می‌افتد.

تعریق زیاد کلافه‌ت کرده و علتش رو نمی‌دونی؟

با متخصص داخلی مشورت کن.

علت تعریق زیاد بدن اما طبیعی چیست؟

عرق کردن مکانیسمی است که بدن را خنک می‌کند. هنگامی‌که درجه‌ی حرارت بدن شما افزایش می‌یابد، سیستم عصبی غده‌های عرق را به طور خودکار تحریک می‌کند. عرق کردن (به خصوص در کف دست‌هایتان) وقتی عصبی می‌شوید، کاملا طبیعی است. یا به‌عبارتی عرق واکنش طبیعی بدن در مقابل گرماست. بیشتر حجم عرق را آب تشکیل می‌دهد و خودش هم بی‌بو است. علت تعریق زیاد بدن اما طبیعی، می‌تواند هر یک از موارد زیر باشد:

  • گرما
  • تحرک و فعالیت‌های فیزیکی
  • خوردن غذای داغ یا تند
  • عوامل احساسی و عاطفی مانند ترس و استرس
  • عوارض جانبی داروها
  • بیماری و تب
  • تغییرات هورمونی مانند یائسگی، بارداری و بلوغ
  • پوشیدن لباس از الیاف مصنوعی
  • داشتن اضافه وزن.
علت تعریق زیاد بدن چیست؟
کمبود ویتامین دی بدن باعث افزایش عرق می‌شود.

دلیل تعریق زیاد چیست؟

در بالا دلایل معمولی برای تعرق و مکانیسم عرق کردن را خوانید. اما چه می‌شود که زیادی عرق می‌کنیم؟ همه عرق می‌کنند اما برخی بیش‌از‌حد عرق می‌کنند، آنقدر زیاد که کلافه می‌شوند. تابستان و زمستان هم ندارد. مدام کف دست‌ها و پاهایشان عرق می‌کند. هوا خنک است اما از سر و صورتشان عرق می‌ریزد و دلیل این تعریق زیاد هم معلوم نیست.

عرق کردن مکانیسمی است که بدن را خنک می‌کند. هنگامی‌که درجه‌ی حرارت بدن شما افزایش می‌یابد، سیستم عصبی غده‌های عرق را به طور خودکار تحریک می‌کند. عرق کردن (به خصوص در کف دست‌هایتان) وقتی عصبی می‌شوید، کاملا طبیعی است.

۱. ایا غلظت خون باعث تعریق زیاد میشود؟

یکی از علائمی که ممکن است فردی که غلظت خون بالا دارد و یا فشار خون او بالاست، تجربه کند، عرق کردن زیاد است.

۲. کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد میشود؟

اگر ویتامین D بدن شما کم باشد، احتمال تعریق زیاد از سر و باقی اعضای بدن افزایش پیدا می‌کند. تعریق از سر از علائم ابتدایی کمبود ویتامین دی است.

۳. علت تعریق زیاد درسروصورت چیست؟

برای درمان عرق‌کردن زیاد کف دست، شما اول باید استرس خود را درمان کنید. موارد خفیف بیماری تعریق کف دست با داروهای موضعی و خوراکی قابل‌کنترل است. بوتاکس نیز از مواردی است که برای درمان عرق کف دست استفاده می‌شود. اما موارد شدید به درمان‌های دارویی پاسخ نمی‌دهد و باید جراحی شود. جلوگیری از اضطراب تا حد زیادی در کاهش تعریق موثر است، شستن دست‌ها و دوش‌گرفتن‌های مکرر در درمان موقتی این بیماری موثر است.

مطالعات نشان‌می‌دهد که ۳۰ تا ۵۰ درصد افرادی که این نوع عرق‌کردن را تجربه می‌کنند، سابقه خانوادگی آن را دارند. تعریق زیاد سر و صورت، ممکن است به خاطر بیماری معروفی به نام هایپر هیدروز جمجمه‌ای باشد. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته‌شد، هایپر هیدروز به معنی تعریق بیش‌از‌حد برای حفظ دمای طبیعی بدن است. در حالی‌که هایپر هیدروز در هر قسمت از بدن ممکن است رخ دهد، اما از آنجایی که تعداد زیادی غدد عرق در صورت و پوست سر وجود دارد. بنابراین اگر مستعد تعریق بیش‌از‌حد باشید، ممکن است تعریق زیاد سر و صورت بیشتر شما را اذیت کند.

شدت این بیماری می‌تواند کم و یا زیاد باشد. تعریق بیش‌از‌حد سر و صورت می‌تواند احساس بدی به شخص بدهد یا شما را در مکان‌های عمومی و در اجتماعات دچار ناراحتی کند. برای درمان سریع‌تر عرق زیاد سر و گردن به دکتر غدد مراجعه کنید.

تعریق زیاد بدن نشانه چیست؟
عرق زیاد پیشانی می تواند ناشی از عفونت سینوس باشد.

۴. علت تعریق زیاد از ناحیه سر و سردرد چیست؟

گاهی نیز بر اساس خوردن فلفل ممکن است که فرد از سر زیاد عرق کند. این به علت بالاتر رفتن دمای بدن است. زیرا طبع فلفل گرم است.

پزشکان اصلی‌ترین دلیل بروز دو عارضه سردرد و تعریق به صورت همزمان را ناشی از کم‌خونی بدن می‌دانند. خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض کم‌خونی‌های شدید قرار می‌گیرند. همچنین بدنشان اغلب این عارضه را با سردرد همراه با عرق‌کردن نشان می‌دهد. بنابراین بهتر است در صورت تکرار این نشانه هرچه سریع‌تر موضوع با یک پزشک در میان گذاشته شود.

البته از دیگر عوارض کم‌خونی می‌توان به خستگی زودرس، ضعف، ناتوانی جسمی و ذهنی، سرگیجه، بی‌تفاوتی و بی‌اشتهایی اشاره کرد.

۵. علت تعریق زیاد و بی حالی چیست؟

هنگامی که شما عرق می‌کنید، آب بدن شما کم می‌شود. بنابراین اگر در هوای گرم باشید و آب نخورید، اما زیاد عرق کنید، بی‌حال می‌شوید. بی‌حالی در اثر دهیدراته شدن ایجاد می‌شود. ممکن است که در اثر خوردن آب این بی‌حالی جبران شود. گاهی نیز لازم است که سرم به شما وصل شود.

به نقل از MAYOCLINIC،

هنگامی که شما عرق می‌کنید، آب بدن شما کم می‌شود. بنابراین اگر در هوای گرم باشید و آب نخورید، اما زیاد عرق کنید، بی‌حال می‌شوید.

۶. علت تعریق زیاد در تابستان چیست؟

هنگامی که شما در هوای گرم تابستان قرار می‌گیرید، دمای بدن شما بالا می‌رود. هنگامی که بدن شما داغ می‌شود، سیستم بدن برای اینکه دمای بدن شما را تنظیم کند، شروع به تعریق می‌کند. آبی که روی بدن شما می‌نشیند، با تبخیر شدن، دمای بدن را کاهش می‌دهد. بنابراین دمای بدن شما کاهش پیدا می‌کند.

۷. کبد چرب باعث تعریق زیاد میشود؟

کبد یکی از اندام‌های بزرگ بدن است. هنگامی که کبد شما به خوبی فعالیت نکند، دمای بدن زیاد می‌شود. در کبد چرب ، کبد به خوبی فعالیت نمی‌کند و بدن برای اینکه دمای بالارفته را کاهش دهد، شروع به تعریق می‌کند. با تعریق دمای بدن نسبتا کاهش پیدا می‌کند.

علت تعریق زیاد کرونا است؟
یکی از علت‌های تعریق زیاد کرونا است.

۸. علت تعریق زیاد در کرونا چیست؟

یکی از علائم کرونا تب و تعریق زیاد است. هنگامی که دمای بدن شما بالا می‌رود، با تعریق می‌توان این دما را کاهش داد. به همین دلیل است که در زمان ابتلا به سرماخوردگی و بالا رفتن تب، ممکن است به تعریق دچار شوید.

۹. دیابت باعث تعریق زیاد بدن می شود؟

افراد مبتلا به دیابت یا به دلیل اضافه وزن و یا به دلیل بالا بودن گلوکز خون تعرق زیاد را تجربه می‌کنند. چاقی خود یکی از عوامل مهم زیاد عرق‌کردن است. در صورتی‌که چاق هستید یا دیابت دارید، از هر روش خانگی و یا درمانی برای کمتر‌‌شدن تعرق استفاده نکنید. برای درمان عرق زیاد ناشی از دیابت باید مشکل دیابت را کنترل کنید. برای این منظور می‌توانید از دکتر داخلی و فوق تخصص غدد کمک بگیرید.

۱۰. گرگرفتگی یائسگی ناشی از عرق کردن زیاد بدن است؟

یکی از نشانه‌های رایج زنان در سن یائسگی، گرگرفتگی است. پزشکان بر این باورند که این تغییرات در اثر تغییرات در سطح هورمونی بدن اتفاق می‌افتد. احساس عطش زیاد، تعرق زیاد به همراه سوزش کف پا و دست مواردی هستند که زن در سن یائسگی تجربه می‌کند. باید بدانید که این تعرق زیاد ناشی از یائسگی دوره‌ای است و برطرف می‌شود. اما اگر گرگرفتگی و عرق زیاد شما را ناراحت می‌کند، باید آن را با پزشک زنان در میان بگذارید.

۱۱. مشکلات تیروئید علت تعریق زیاد بدن است؟

اختلالات هورمونی نتیجه‌ی مستقیم بیماری‌ها و اختلالات غده تیروئید است. اگر عرق شدید می‌کنید باید به پزشک داخلی مراجعه کنید. بعد از انجام آزمایش هورمونی می‌توانید با برطرف‌کردن مشکل تیروئید، مشکل تعرق شدید را نیز حل کنید.

اگر عرق شدید می‌کنید باید به پزشک داخلی مراجعه کنید. بعد از انجام آزمایش هورمونی می‌توانید با برطرف‌کردن مشکل تیروئید، مشکل تعرق شدید را نیز حل کنید.

۱۲. حمله قلبی دلیل تعریق زیاد بدن است؟

یکی از نشانه‌های حمله قلبی می‌تواند عرق‌کردن کل بدن باشد. اگر مدتی است که زیاد عرق می‌کنید و یا به‌صورت ناگهانی کل بدن شما عرق می‌کند و یا عرق سرد کردید، اگر دیگر نشانه‌های حمله قلبی مانند درد قفسه سینه، تپش قلب و یا تیر کشیدن را داشتید، لازم است به سرعت به پزشک قلب و عروق مراجعه نمایید.

علت تعریق زیاد سر و صورت چیست؟
گاهی عفونت سینوس می‌تواند باعث تعریق زیاد شود.

۱۳. از علل تعریق زیاد عفونت است؟

عفونت‌ها باعث ایجاد التهاب و تب در بدن می‌شوند. التهاب و تب نیز می‌تواند منجر به عرق‌کردن زیاد از حد معمول شود. اگر مدتی است تب دارید و همزمان عرق می‌کنید لازم است با دکتر عفونی مشورت کنید.

عفونت سینوس‌ها یکی دیگر از این موارد است. این موضوع یکی از احتمالات شایعی است که افرادی که در ناحیه پیشانی خود دچار تعریق زیاد می‌شوند آن را بسیار محتمل می‌دانند. در واقع باید گفت علت عرق پیشانی در مردان یا زنان عفونت سینوس‌ها نیست. این تعریق زیاد در ناحیه پیشانی و خیس و سرد شدن دائمی این ناحیه است که می‌تواند باعث بروز عفونت در سینوس‌ها شود.

بنابراین بهتر است اگر در ناحیه پیشانی خود دچار تعریق زیاد هستید، کمتر در معرض باد سرد قرار بگیرید. دلیل عرق کردن صورت، سر و پیشانی هرچه که باشد، این معضل بسیار آزاردهنده است. اگر از آن رنج می‌برید بهتر است بدانید که برای رفع آن درمان‌های مختلفی وجود دارد. البته ابتدا باید بدانید که در شما علت تعریق زیاد صورت چیست؟ سپس بهترین راهکار را به کمک یک پزشک معالج بیابید.

۱۴. بعضی از داروها باعث عرق کردن بدن می شوند

عرق‌کردن بیش‌از‌حد می‌تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد. به این عارضه جانبی دیافورز نیز می‌گویند. لازم است بدانید که اگر دارویی را مصرف کردید که پس از آن زیادی عرق کردید، بلافاصله با پزشک داخلی مشورت کنید. در این مواقع ممکن است دکتر داخلی دستور قطع مصرف دارو دهد.

عرق‌کردن بیش‌از‌حد می‌تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد. به این عارضه جانبی دیافورز نیز می‌گویند. لازم است بدانید که اگر دارویی را مصرف کردید که پس از آن زیادی عرق کردید، بلافاصله با پزشک داخلی مشورت کنید.

۱۵. ترک اعتیاد علت تعریق زیاد است؟

مصرف موارد و ترک اعتیاد نیز می‌تواند منجر به تعریق شدید شود. از نشانه‌های خماری برای موارد مخدر نیز عرق‌کردن زیاد یه خصوص عرق سرد است. اگر در پروسه ترک اعتیاد هستید و عرق زیاد شرایط را برای شما سخت می‌کند لازم است با دکتر فوق تخصص غدد مشورت کنید.

علت تعریق زیاد چه چیزی است؟
یکی از مواردی که می‌تواند ایجاد تعریق زیاد شود، داروها هستند.

۱۶. عرق سرد نشانه چیست؟

عرق سرد زمانی است که شما شروع به عرق کردن می‌کنید، اما احساس سرما دارید. علت‌های مختلفی می‌تواند سبب عرق سرد شوند، اما به طور کلی، علت عرق سرد را می‌توان به عفونت، تب یا یک بیماری مربوط دانست، مثلاً یک حمله قلبی یا پایین بودن قند خون. عرق سرد حتی می‌تواند علامت تغییرات هورمونی باشد، مثلاً در گُرگرفتگی‌های طی یائسگی یا تنظیم سطح هورمون‌ها بعد از بارداری. احساس استرس یا اضطراب نیز می‌تواند منجر به عرق سرد شود. سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا، سنکوپ، دریازدگی و ماشین گرفتگی نیز از دیگر عوامل ایجاد عرق سرد هستند.

اگر به طور مداوم دچار عرق سرد می شوید بهتر است با دکتر داخلی مشورت کنید.

۱۷. علت عرق کردن یک‌ طرف بدن چیست؟

در خصوص علت عرق کردن یک‌طرف بدن باز هم به بیماری هایپرهیدروزیس برمی‌خوریم. یعنی گروهی از افراد که پزشک معالج علت عرق زیاد آنها را به ابتلایشان به بیماری هایپرهیدروزیس مرتبط می‌داند، تنها یک طرف بدنشان به شدت عرق می‌کند.

البته این معضل علت‌های دیگری نیز دارد. به طور مثال آسیب‌های عصبی، ابتلا به تب یونجه، استفاده از برخی داروها، آسیب‌های پوستی، کم‌آبی شدید بدن، مصرف الکل و عوامل ژنتیکی می‌تواند علت عرق‌کردن یک طرف بدن باشد.

به‌هرحال عرق‌کردن یک‌طرف بدن در واقع اخطاری از سوی بدن مبنی بر اختلال در عملکرد برخی از اندام‌هاست. مثلاً آسیب رسیدن به سیستم عصبی یا اعصاب مغزی می‌تواند سیگنال‌های بین مغز، سیستم عصبی و غدد تعریق را با اختلال مواجه کند. این مشکل در پاره‌ای از اوقات خودش را با تعریق یک طرف بدن نشان می‌دهد. به یاد داشته‌باشید که تعریق یک طرف بدن به همراه خارش، سوزش یا قرمزی در سطح پوست می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به بیماری آسم یا حساسیت باشد.

۱۸. دیگر بیماری هایی که باعث عرق کردن زیاد بدن می شوند

برخی از بیماری‌های زیر باعث عرق کردن می‌شود:

  • قند خون پایین
  • برخی از انواع سرطان
  • اختلالات سیستم عصبی
  • بیماری پارکینسون
  • روماتیسم مفصلی
  • لنفوم
  • نقرس
  • زونا
  • نارسایی تنفسی.
دارو و بیماری هم می تواند باعث تعریق زیاد شود.
گاهی برخی از داروها و بیماری‌ها می‌توانند ایجاد تعریق زیاد کنند.

چه زمانی برای تعریق زیاد به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر عرق کردن شما با هر یک از علائم زیر همراه باشد، باید به دکتر مراجعه کنید:

  • سرگیجه و سبکی سر که ممکن است در اثر کم آبی بدن باشد.
  • درد قفسه سینه
  • تهوع
  • اگر ناگهانی به عرق کردن دچار شوید باید به دکتر مراجعه کنید. زیرا ممکن است نشان‌دهنده‌ی حمله‌ی قلبی و یا سکته باشد.

برای تعریق زیاد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر دچار تعریق زیاد شدید، می‌توانید با مراجعه به دکتر داخلی و یا دکتر فوق تخصص غدد برای بررسی این مسئله اقدامات لازم را انجام دهید. برای دریافت نوبت دکتر و یا دریافت مشاوره تلفنی دکتر داخلی و یا مشاوره تلفنی دکتر غدد از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

عوارض تعریق زیاد چیست؟

  • عفونت: افرادی که غالبا عرق می‌کنند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های پوست هستند.
  • بوی بدن بدن: افزایش تعریق و رطوبت ناشى از آن، باعث تغییر فلور طبیعى پوست و بروز عفونت‌هاى قارچى و باکتریایى و بوى بد بدن مى‌شود
  • اثرات اجتماعی و عاطفی: دست‌های پوشیده از عرق و لباس‌های خیس می‌توانند شرم‌آور باشند. چنین شرایطی شما ممکن است بر ادامه اهداف کاری و آموزشی تاثیر بگذارد.

درمان تعریق زیاد چیست؟

اگر یک مشکل پزشکی زمینه‌ای باعث مشکلات شده‌است، ابتدا آن مشکل ر ا باید درمان کرد. اگر علت مشخصی پیدا نکردید، روی کنترل تعریق شدید تمرکز کنید. گاهی اوقات نیاز به درمان‌های ترکیبی است. حتی اگر عرق کردن شما پس از درمان بهبود یابد، ممکن است دوباره تکرار شود.

اگر واقعا زیاد عرق می‌کنید، ممکن است علت عرق زیاد شما بیماری هایپرهیدروزیس باشد. در اینجا چند روش درمان پزشکی تعریق شدید را توضیح می‌دهیم. البته قطعا لازم است پیش از مصرف هر گونه دارو یا استفاده از هر نوع درمان پزشکی، ابتدا با پزشک غدد مشورت کنید.

دنبال بی‌دردسرترین راه برای کاهش تعریق هستی؟ از متخصص کمک بگیر.

۱. دارو برای رفع تعریق زیاد

در ادامه به برخی شیوه‌های درمان دارویی برای کنترل و درمان عرق زیاد می‌پردازیم. داروهایی که در درمان تعریق شدید استفاده می‌شود شامل موارد زیر هستند:

  • داروها یا پماد ضدعرق
  • داروهای مسدودکننده عصب
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای ضدتعریق

اگر داروهای ضدعرق به شما کمک‌نکنند، ممکن است لازم باشد از دیگر داروها و درمان‌ها استفاده کنید. در موارد شدید، پزشک ممکن است برای حذف غده عرق یا قطع اعصاب مسئول تولید بیش‌از‌حد عرق عمل جراحی انجام‌دهد.

در صورت استفاده از ضدتعریق‌ها و انجام روش‌های درمانی چون یونتوفورزیس و بوتاکس و جواب نگرفتن از آنها، ممکن است پزشک غدد برای شما استفاده از داروهایی از جمله داروهای آنتی کولینرژیک را تجویز کند. داروهای خوراکی آنتی کولینرژیک از فعال‌شدن غدد تعریق جلوگیری می‌کنند، اما برای هرکسی توصیه نمی‌شود زیرا دارای عوارض جانبی از جمله تاری دید، تپش قلب، خشکی چشم، خشکی دهان و سختی ادرار است.

زیاد عرق کردن و تعریق شدید چگونه درمان می شود.
برای درمان تعریق زیاد می‌توانید به دکتر داخلی مراجعه کنید.

قرص ضد عرق

ازجمله داروهای خوراکی می‌توان به قرص پروپانتلین برای تعریق، دیتروپان، قرص روبینول، اکسی بوتینین و کاجنتین اشاره کرد. مصرف این داروی گیاهی ضدعرق می‌تواند عوارض جانبی نیز داشته‌باشد. مصرف خودسرانه این داروها می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای شما در پی داشته‌باشد. بنابراین برای درمان عرق‌کردن زیاد بهتر است به پزشک مراجعه‌کرده تا علل آن مشخص‌شده و درمان مناسب با آن تجویز شود.

از عوارض قرص ضدعرق پروپانتلین می‌توان به سرگیجه اشاره کرد، که مانع از فعالیت‌‌های روزمره می‌شود. عوارض قرص ضدعرق اکسی‌بوتینین می‌تواند خشکی دهان و پوست، تاری دید، تهوع، ناراحتی شکم، برافروختگی صورت مخصوصاً در کودکان، مشکل در دفع ادرار، سردرد، گیجی، اسهال، آریتمی و تشنج اشاره‌کرد.

در مورد عوارض قرص ضدعرق روبینول نیز می‌توان خشکی دهان، گیجی و مشکلات دفع ادرار را نام برد. البته لازم به ذکر است که تمامی این موارد برای همه افراد بروز نمی‌دهد.

تجویز قرص ضدعرق زیر بغل حتماً باید توسط پزشک معالج صورت گرفته تا عوارض قرص ضدعرق را با توجه به شرایط بدن هر فرد به حداقل میزان ممکن برساند.

۲. یونتوفورزیس

دستگاه یونتوفورزیس یک دستگاه خانگی الکتریکی بوده که با استفاده از یک جریان الکتریکی ضعیف باعث می‌شود موقتا غدد ترشح عرق از کار بیفتند. در این روش درمانی، شما دست‌ها، پاها یا هردوی آن‎ها را در یک سینی کم عمق آب قرار می‌دهید و جریان الکتریکی کمی نیز از این آب می‌گذرد.

شما باید این روش درمانی را حداقل چند بار در هفته انجام دهید، اما پس از چند بار انجام‌دادن آن ممکن است تعریق شما متوقف شود. بعضی از افراد برای ثابت نگه‌داشتن نتیجه درمان، تنها نیاز به چند بار تکرار آن در ماه خواهند‌داشت.

با اینکه این روش درمانی، روشی امن است، اما به دلیل اینکه از جریان الکتریکی در آن استفاده می‌شود، برای زنان باردار، افرادی که از دستگاه ضربان‌ساز قلب (Pacemaker) استفاده می‌کنند، یا ایمپلنت فلزی در بدن خود دارند و افراد دارای ناراحتی قلبی و افراد مبتلا به صرع توصیه نمی‌شود.

عوارض جانبی استفاده از این درمان شامل موارد زیر است:

  • خشکی پوست
  • حساسیت پوستی
  • احساس ناخوشایند در طول درمان
بوتاکس درمان تعریق زیاد است.
یکی از راه‌های درمان تعریق زیاد بوتاکس است که می‌تواند باعث بهبودی این علامت شود.

۳. بوتاکس

یکی دیگر از روش‌هایی که برای درمان تعریق شدید استفاده می‌شود، تزریق سم بوتولینوم است که با نام بوتاکس (Botox) نیز شناخته می‌شود؛ روشی که برای از بین‌بردن چین و چروک‌های پوست نیز از آن استفاده می‌گردد. بوتاکس، روشی تاییدشده برای درمان تعریق شدید زیر بغل است که بعضی پزشکان در ناحیه کف دست و پا نیز از آن استفاده می‌کنند.

بوتاکس از طریق جلوگیری از ترشح ماده شیمیایی که موجب تحریک غدد تعریق می‌شود، از عرق‌کردن جلوگیری می‌کند. ممکن است برای درمان کامل نیاز به چند مرحله بوتاکس داشته‌باشید، اما اثر آن می‌تواند تا حدود یک‌سال در بدن شما باقی بماند. بوتاکس عوارض جانبی هم دارد که مهم‌ترین آنها تضعیف عضلات است. همچنین ممکن است در حین درمان حس درد به شما دست‌دهد.

بوتاکس از طریق جلوگیری از ترشح ماده شیمیایی که موجب تحریک غدد تعریق می‌شود، از عرق‌کردن جلوگیری می‌کند.

۴. سیستم میرادرای (MiraDry System)

در این روش که در مطب دکتر انجام می‌گردد، از انرژی حرارتی برای از بین بردن غدد عرق زیربغل استفاده می‌شود. هنگامی که غدد تعریق از بین بروند، دیگر رشد و احیایی نخواهند‌داشت.

۵. استفاده از لیزر برای درمان تعریق زیاد

گرچه از لیزر به‌عنوان یکی از راه‌های درمان تعریق زیاد یاد می‌شود، اما هنوز این شیوه توسط پزشکان به‌طور کامل تائید نشده‌است. به همین دلیل ممکن است کمی شک‌برانگیز باشد که اصلاً استفاده از لیزر می‌تواند در جلوگیری از تعریق زیاد بدن مؤثر باشد یا خیر. البته این نکته را نیز مدنظر داشته‌باشید که هزینه‌های انجام این کار بسیار بالا است. برای آشنایی بهتر با لیزردرمانی برای درمان عرق‌کردن می توانید از دکتر پوست نیز مشورت بگیرید.

درمان تعریق زیاد چیست؟
از بوتاکس برای کنترل و درمان تعریق زیاد زیر بغل و کف دست استفاده می شود.

۶. جراحی

ممکن است تاکنون تبلیغات جراحی پلاستیک برای درمان تعریق بیش‌از‌حد را دیده‌باشید. نکته مهم اینجاست که انجام عمل جراحی برای درمان هایپرهیدروز، تنها برای افرادی توصیه می‌شود که از سایر روش‌های درمان جواب نگرفته‌اند. در طول این عمل جراحی، جراح ممکن است غدد تعریق شما را بریده، تراشیده یا مکش کند. یکی دیگر از روش‌های جراحی، جراحی سمپاتکتومی توراسیک (ETS) است که در آن، جراح عصب‌های ناحیه زیر بغل بیمار، که در حالت عادی غدد تعریق را تحریک و فعال می‌کنند، را بریده و قطع می‌کند.

این روش تاثیر بسیار خوبی در درمان هایپرهیدروز خواهد‌گذاشت، اما به عنوان روش نهایی برای افرادی که از سایر روش‌ها جواب نگرفته‌اند، در نظر گرفته می‌شود. روش ETS حالت بازگشت نداشته و زخم‌های آن روی بدن بیمار باقی خواهد‌ماند. یکی از عوارض جانبی این جراحی که تقریبا تمامی افراد پس از عمل با آن مواجه خواهند‌شد، تعریق جبرانی بدن است؛ یعنی در یک ناحیه از بدن تعریق متوقف می‌شود، بدن شما برای جبران آن در نواحی دیگری (مانند صورت یا سینه) شروع به تعریق می‌کند.

۷. تغییر شیوه زندگی و درمان های خانگی تعریق زیاد

در ادامه به برخی از روش‌های خانگی برای درمان تعریق زیاد پرداخته‌ایم. می‌توانید از این روش‌ها برای درمان تعریق زیاد استفاده کنید.

۱. از اسپری ضد عرق استفاده کنید.

برای کاهش عرق از دئودورانت استفاده نکنید. دئودورانت‌ها تنها از از بوی عرق جلوگیری می‌کنند نه ریزش عرق. به جای آن از ضد‌عرق‌ها استفاده کنید. برای تشخیص دئودورانت از آنتی‌پرسپیرانت یا همان ضدتعریق روی بسته محصول را نگاه کنید. توجه داشته‌باشید که به جای استفاده از ضدتعریق هنگام صبح؛ شب‌ها هنگام خواب از آن استفاده کنید زیرا این کار بدن شما را خشک‌تر نگه می‌دارد.

پیشنهاد می‌شود که از ضدتعریق‌ها در شب قبل از خواب استفاده کنید. این کار نتیجه بهتری به همراه دارد. برای اینکه از ضدتعریق نتیجه بهتری بگیرید، بهتر است که آن را طوری در ناحیه مورد نظر بمالید که لایه‌ای از ماده ضد تعریق تشکیل شود. بعد از مالیدن بهتر است که به آرامی پوستتان را ماساژ دهید. بهتر است که قبل از استفاده، ناحیه مورد نظر را خشک کنید. استفاده روی سطوح مرطوب می‌تواند حس ناخوشایندی ایجاد کند.

در فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا می‌توانید انواع محصولات ضد تعریق را پیدا کنید.

۲. اس‏تفاده از پد عرق گیر

پوست برخی افراد نسبت به ضدتعریق‌ها حساسیت دارد. بنابراین پد عرق گیر انتخاب خوبی برای کاهش عرق زیر بغل است.

یکی از روش های تعریق زیاد استفاده از پد است.
پد ضد عرق برای کاهش احتمال بوی عرق کاربرد دارد.

۳. از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید

محصولات مراقبت از پوست حاوی تانیک اسید می‌توانند در کاهش عرق تاثیر داشته‌باشند. می‌توانید این محصولات را از داروخانه‌ها تهیه کنید. چای هم حاوی تانیک اسید است. پارچه‌ای را در چای دم کرده غلیظ خیسانده و در محل مورد نظر قرار دهید. البته می‌توانید چای را مستقیما استعمال کنید. خوبی تانیک اسید این است که برعکس ضدتعریق‌های قوی حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند. پس اگر حساسیت دارید از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید.

۴. استفاده از پودرهای جاذب

پودرهای جاذب مانند پودر بچه کارکرد خوبی در موراد تعریق کف دست دارند. این پودر را صبح یا شب قبل از خواب به دستتان بمالید تا بتوانید راحت‌تر بخوابید.

پودر بچه برای تعریق کاربرد دارد.
پودرهای جاذب مانند پودر بچه کارکرد خوبی در موراد تعریق کف دست دارند.

۵. باقی موارد درمان های خانگی تعریق زیاد

روش‌های زیر می‌توانند در درمان تعریق زیاد در خانه موثر باشند:

  • روزانه دوش بگیرید.
  • کفش‌ها و جوراب‌های ساخته‌شده از مواد طبیعی را استفاده کنید.
  • جوراب‌های خود را با فاصله زمانی کم عوض کنید.
  • لباس و نوع پوششتان را با توجه به فعالیت خود انتخاب کنید.
  • از تکنیک‌های آرامش‌بخش استفاده کنید.
  • غذاهای تند نخورید.
  • درمان گیاهی معضل تعریق زیاد بدن.

انواع تعریق زیاد بدن کدامند؟

در این بخش به برخی از اطلاعات تکمیلی درباره عرق کردن زیاد بدن می‌پردازیم. تعرق زیاد به دو دسته‌ی عمده تقسیم می‌شود:

۱. هیپرهیدروز کانونی اولیه

شایع‌ترین نوع تعریق شدید، هیپرهیدروز کانونی اولیه است. در این نوع، اعصابی که مسئول فرستادن سیگنال به غدد عرق هستند بیش‌از‌حد فعال می‌شوند، حتی اگر فعالیت بدنی و یا افزایش درجه حرارت آنها را تحریک نکرده‌باشد. با استرس یا عصبانیت، مشکل حتی بدتر می‌شود. این نوع تعرق زیاد معمولا روی کف دست و پاها و گاه صورت تاثیر می‌گذارد. هیچ علت پزشکی برای این نوع هیپریدروز وجود ندارد. علت آن ممکن است ارثی باشد.

۲. هیپرهیدروز ثانویه

هیپرهیدروز ثانویه زمانی رخ می‌دهد که تعریق شدید ناشی از یک مشکل پزشکی است. این نوع کمتر رایج است که بیشتر باعث تعریق در کل بدن می‌شود. بیماری‌ها و شرایط مختلفی ممکن است منجر به تعریق شدید شوند.

تعریق زیاد نشانه چیست؟
عرق زیاد می‌تواند باعث عوارض زیادی شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

یکی از علائمی که ممکن است در بیماری‌های مختلف و یا شرایط مختلفی مانند بودن در گرما ایجاد شود، تعریق زیاد است. تعریق زیاد عوارضی را به دنبال دارد که باید آن را به موقع درمان کرد. برای تشخیص علت تعریق زیاد و درمان آن باید به دکتر داخلی و یا دکتر فوق تخصص غدد مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر داخلی و یا مشاوره تلفنی دکتر غدد می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید.

 در صورت مشاهده‌ی هر کدام از علائم زیر باید به دکتر مراجعه کنید:

  • عرق‌کردن فعالیت‌های روزمره شما را مختل کرده‌باشد.
  • عرق‌کردن باعث ناراحتی‌های احساسی یا دوری از اجتماعی می‌شود.
  • شما ناگهان شروع به عرق‌کردن بیشتر‌از‌حد معمول کنید.
  • شما بدون هیچ علتی دچار تعریق شبانه شوید.
  • اگر عرق شدید شما با سرگیجه، درد قفسه سینه یا حالت تهوع همراه باشد، فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • گاهی اوقات عرق بیش‌از‌حد نشانه‌ای از یک مشکل جدی است.

حالا که با فرآیند عرق‌کردن زیاد آشنا شدید، نوبت شماست که تجربه خود را به اشتراک بگذارید. آیا شما هم با عرق‌کردن مشکل دارید؟ آیا عرق‌کردن شما عادی است یا حاد؟ چه تجربه‌ای در کنترل آن داشته‌اید؟

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بارداری مانند یائسگی و بلوغ، می‌تواند بر روند هورمونی بدن تاثیر بگذارد. در دوران بارداری ترشح هورمونی و سوخت‌وساز بدن افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل ریزش عرق در این مواقع بیشتر است. همچنین بارداری با تغییر شدید در حالات روحی همراه است. بدن برخی زنان حتی بعد از بارداری نیز به عرق‌کردن زیاد ادامه می‌دهد. در این زنان بدن تلاش می‌کند سطح هورمونی بدن را به حالت تعادل رسانده و آب اضافی را از دست‌بدهد. اگر در دوران بارداری هستید و تعرق زیاد کل بدن و یا نواحی خاصی شما را کلافه کرده‌است، پیش از درمان با روش‌های خانگی یا داروهای بدون نسخه، حتما با پزشک فوق تخصص غدد مشورت کنید.

همانطور که گفته‌شد، بلوغ پسر و بلوغ دختر دورانی است که مهمترین و بزرگترین تغییرات هورمونی را شاهد هستیم. بدن انسان در سن بلوغ دچار تغییرات اساسی می‌شود. بمی صدا، روییدن موها، رشد سینه‌ها، رشد قد و البته تغییر در سطح هورمون‌های بدن. از سمتی نیز این تغییرات باعث افزایش سطح استرس شده و باعث می‌شود مکانیزم دفاعی عرق ریختن فعال شود.

همانطور که در علل تعرق زیاد هم عنوان شد، عوارض جانبی برخی از داروها می‌تواند به صورت عرق‌کردن زیاد از حد نمایان شود. اما داروهای زیر بیشتر از سایر داروها باعث تولید عرق می‌شوند:
۱. داروهای آلزایمر
۲. داروهای ضدافسردگی
۳. داروهای ضددیابت: شامل انسولین و سولفونیل اوره
۴. پیلوکارپین (برای درمان گلوکوم).

عرق کردن کف دست و پا، مشکلی است که در بسیاری از افراد دیده می‌شود. برخی علت را مشکلات هورمون و غددی می‌دانند و برخی دیگر عقیده به توارثی بودن این مشکل دارند. تعریق کف دست بیشتر زمینه ارثی و ژنتیک دارد و همیشه نارسایی تیروئید، علت بروز آن نیست. درصد بسیار کمی از افرادی که دچار تعریق شدید کف دست می‌شوند دچار اختلالات غده تیروئید هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تعریق زیاد

  1. زینب خادمی گفت:

    سلام خسته نباشید، من ۳۵سالمه و کلا زیاد عرق میکنم،دست و.پاهام نه،ولی زیربغلام،طوری که وقتی میرم بیرون و میام خونه لباسی که زیر مانتو پوشیدم کلا خیسه. چیکارکنم؟؟؟!!!

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  2. ارمین ایزدی فر گفت:

    سلام من یه پسر ۱۹ ساله ام،،از اوایل کرونا تا الان زیاد بیرون نمیرم یعنی چندماه اول اصلا بیرون نرفتم،،الان حدود چند ماهه بیش از حد عرق میکنم،،با راه رفتن که اصلا شدیدا صورتم و بدنم عرق میکنه،،بنظرتون مشکلم چیه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت‌های تعرق زیاد در مقاله ذکر شدن اما برای بررسی علت زمینه‌ای و انجام آزمایشات لازم، توصیه می‌:نم به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  3. اسماعیلی گفت:

    سلام خواهر من ۳ ماه علایم روده ی تحریک پذیر داره .آزمایش هم داده گفتن باید خون بده چون غلظت خونش زیاد همیشه به خودش میپیچده ودردش زیاده … ۱۷ سالشه قرص کلپرمین هم میخوره خوب نمیشه.چیکار کنیم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص گوارش مراجعه کنین:
      لیست متخصصین گوارش

      1. مهدی ممی زاده گفت:

        سلام دکتر من ازپشت شلوارعرق میکنم اصلا نمی تونم برم کارشلوارسیاه می پوشم لطفا راهنمایی کنیدچیکاربایدبکنم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          می تونین از پدهای روزانه که نازک هستند استفاده کنین تا عرق رو جذب کنه. برای کاهش عرق تزریق بوتاکس هم می تونه بسیار کمک کننده باشه.

  4. علی اصغر گفت:

    سلام خسته نباشین ۲۶ ساله هستم با تحرک داشتن کارهای خونه خیلی بوی عرق میدم به طوری که روزانه ۲ تا ۳ دست لباس عوض میکنم حتی مام استفاده میکنم فقط تا دو ساعت تاثیر داره شب موقع خواب حتی باید مام استفاده کنم وگر نه ازار میده بوش فقط هم زیر بغل عرق میکنه به نظرتون مشکل جدی

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      توصیه می‌کنم برای بررسی و انجام آزمایشات لازم به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  5. محبوبه شیری ادیب گفت:

    سلام من خانمی ۴۸ ساله هستم دیابت نوع ۲ دارم و شهریور ۹۹ رحم و تخمدان هام را در اوردم بیش از اندازه عرق می کنم روزانه شاید ۵ بار دوش می گیرم بیشتر زیر سینه هام خیس می شوند زیر بغلم هم عرق می کند کف پاهام و روی پاهام تا مچ خشک خشک است به حدی که انگار میخواهد پاره شود ڀوست پاهام انسولین می زنم و خیلی اب میخورم ولی خیلی دستشویی می روم و زیاد عرق میکنم خیلی دکتر رفتم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      همونطور که توی مقاله هم ذکر کردیم، یکی از دلایل عرق کردن، دیابته.
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روانپزشک

  6. علی مدامی گفت:

    باسلام وعرض خسته نباشیدمی خواستم سوال کنم من چند سال قرص اعصاب میخورم پزشکم قرص هام تعقیر داده عرقم خیلی زیاد شده هرروز لباس عوض مکنم ایا به خاطره قرصه؟،بیشتراز صورت زیرو بغلم باتشکر فراوان

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز. هر دارویی عارضه‌ای داره. می‌تونین اطلاعات راجع به عوارض دارویی که مصرف می‌کنین رو در بروشور دارو مطالعه کنین. در صورت ادامه‌ی علائمتون با پزشک مشورت کنید. سلامت باشین

    2. سعید گفت:

      بله عوارض قطع دارو هست چون منم قرص عصار استفاده میکنم

  7. بهزاد کرمی گفت:

    مادرم ۷۳ سالشه مشکل قلبی داره وارفارین مصرف میکنه خیلی عرق میکنه بدنش بطوری که تموم لباس هاش خیس عرق میشه چن جا دکترم رفتین وای اثری نداشته

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می‌تونین برای این مشکلتون به متخصص داخلی مراجعه کنین.
      لیست متخصصین داخلی: لیست متخصصین داخلی

      1. سارا گفت:

        سلام
        من ۱۶ سالم هست
        وقتی هوا خنک یا سرد باشه من بدنم خنک هست مثلا دست هام خنک هستند ولی شدیدا عرق میکنم حتی اگر گرمم نباشه هم با عرق میکنم در حدی ک لباسام خیس میشن
        مشکل از چی میتونه باشه ؟؟

  8. az09832 گفت:

    سلام مادر من مدتی تعریق شدید داره آزمایش هم که داده مشکل از لحاظ پوستی نداره ولی امکان داره از تیروئید باشه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      قبل از اظهار نظر در مورد وجود مشکلات تیروئیدی، باید آزمایش خون بدین تا سطح هورمون‌های تیروئیدی در خون بررسی بشن.
      پایدار باشین

      1. سعید اکبری گفت:

        سلام
        من از بچگی تو گرما خیلی عرق میکنم جوری که لباسم خیس میشه اگه فعالیت کنم چند برابر میشه بیشترم از پوست سرم خارج میشه ممنون میشم کمکم کنید

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          دلایل تعریق و راه های درمانش رو در مقاله ای که مطالعه کردین، بررسی شده. برای تشخیص و درمان دقیق تر می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین یا از تزریق بوتاکس کمک بگیرین:
          لیست متخصصین داخلی

    2. صرف گل گفت:

      سلام وخسته نباشید ۵۰ سال دارم فشار خون هم ولی الان یه چندروزی میشه خیلی عرق میکنم از سروصورت جکارکنم لطفا

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        جدا از تنظیم فشار خون که حتمن باید صورت گیرد
        باید از نظر پرکاری تیرویید هم ازمایش دهید

  9. حمید گفت:

    ۵۸ سال سن دارم از کودکی با کوچکترین فعالیت بدنی و یا پیاده روی در هوای گرم و حتی معتدل شدیدا کل بدنم عرق میکند و لباسهایم بطرز ناخوشیاندی خیس میشود ۳۰ سال پیش وقتی به پزشک مراجعه کردم ضمن مشاهده جواب آزمایش گفت که هیچ مشکلی نداری و تعریق خیلی هم خوب است بعد از آن هر وقت خواستم پیگیر شوم بیم آن داشتم که همین پاسخ را بدهند .لطفا راهنمایی کنید.

  10. جلیل اسدی گفت:

    من در سال ۱۳۹۲ مبتلا به میاستنی گراویس شدم با عمل جراحی غده تایموما را برداشتم
    ۷۰ سالمه و یک سال بعد برداشتن تایموما مجدد دوبینی و میاستنی گراویس اومد سراغم دارم دارو میخورم و بیماریم تحت کنترله مشکل خاصی ندارم بندرت گاهی سر وگردنم درد میکنه ولی کم وقابل تحمل

    با کوچکترین کار بدنی عرق میکنم
    ولی در راه رفتن تا حد دو کیلومتر این مشکل تعریق را ندارم.

    آیا این که مثلآ با چیدن علف باغچه عرق میکنم به میاستنی مربوطه؟؟؟؟

    ممنونم اگه به پاسخی برسم🌺🌹

    1. کوهیار گفت:

      شما لطفا آزمایش پروستات هم برین

      1. یاس مرادی گفت:

        سلام من ۱۳سالمه و بسیار زیاد عرق میکنم حتی در خانه بنظرتون مشکل من چیه؟؟؟؟

        ممنون میشم جواب منو بدید

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست گرامی
          علت زیاد عرق کردن در مقاله‌ای که مطالعه کردین ذکر شد. برای پیدا کردن علت این موضوع در شما، لازمه که آزمایشات انجام بشه و معاینه بشین. بوتاکس یکی از راه‌های موفق در کاهش میزان عرق کردن است.

        2. سجاد گشتاسبی گفت:

          من خیلی زیاد یعنی زیاد زیاد تابستون وزمستونم ندارهعرق میکنم از صورت میشم خیس عرق البته شربت متادون میخورم از کوچیکی هم کف دستم عرق میکرد به خاطر چیه

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          دلایل تعریق در مقاله ای که مطالعه کردنی ذکر شده
          تزریق بوتاکس در کاهش تعریق می تونه خیلی کمک کننده باشه.

        4. میلاد رستمی گفت:

          منم ۱۸سالمه الان چندین ساله تعریق زیاد دارم میشه علتشو بگین

        5. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          علت های تعریق زیاد در مقاله ای که مطالعه کردین ذکر شده! برای تشخیص علت دقیق می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
          لیست متخصصین داخلی

      2. م گفت:

        بابت تعریق زیاد ازمایش پروستات لازمه ینی؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          خیر پروستات تاثیری ندارد.