درمان خانگی وزوز گوش چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

وزوز گوش ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند انسداد مجرای گوش، عفونت، تغییرات فشار هوا یا عوامل دیگر باشد. در صورتی که وزوز گوش به شدت اذیت کننده است یا مدت زمان طولانی ادامه دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند. اما در مواردی که وزوز گوش به علت موقتی و غیر جدی مانند تغییر فشار هوا یا خستگی است، می‌توانید از روش‌های خانگی برای تسکین وزوز گوش استفاده کنید:

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
درمان وزوز گوش

آیا به دنبال درمان خانگی وزوز گوش هستید؟ وزوز گوش حالتی است که به شنیده شدن صدای زنگ در گوش، کلیک کردن، وزوز یا خش‌خش و مواردی ازاین‌دست اشاره دارد. اما در واقع این مشکل یک بیماری نیست و نشانه‌ای از وجود مشکل در جایی از گوش یا اعصابی است که از آن عبور می‌کند. افراد زیادی سالانه با این مشکل مواجه می‌شوند. بر طبق آمار وزوز گوش در حدود ۱۰ درصد افراد در ایالات متحده را سالانه درگیر می‌کند.

این وزوزها و صداها ممکن است در یک گوش یا در هر دو گوش ظاهر شوند و می‌توانند ملایم یا بسیار بلند و آزاردهنده باشند. افرادی که با انواع شدید این مشکل مواجه‌اند ممکن است مشکلات شنوایی یا حتی مشکلات خواب را تجربه کنند.

کشف علت وزوز گوش اولین اقدام در درمان این مشکل است. پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا علت زمینه‌ای وجود دارد یا خیر و سپس آن را با داروها یا جراحی برطرف کند. برای گرفتن نوبت حضوری و تلفنی از متخصص گوش، حلق و بینی و متخصص طب سنتی از پنل دکترتو اقدام کنید. در این مقاله به بررسی این درمان‌های خانگی می‌پردازیم.

درمان خانگی وزوز گوش

برای درمان وزوز گوش در خانه روش‌ها و مجموعه کاملی از تکنیک‌های ایده‌آل وجود دارد که می‌تواند به شما برای مقابله با علائم شدید کمک زیادی کند. البته قطعاً درمان‌های خانگی را نباید جایگزین کامل روش‌های درمانی و تشخیصی توسط پزشک کرد؛ اما بااین‌حال می‌توان با انجام یک‌سری کارها در خانه علائم را تسکین داد و از شدت‌گرفتن وزوز گوش جلوگیری کرد.

درمان های طبیعی و خانگی برای وزوز گوش می‌تواند شامل مکمل‌های گیاهی، یوگا، طب سوزنی و مدیتیشن باشد. بااین‌حال، در بیشتر موارد، تحقیقات بیشتر برای تعیین اثربخشی و ایمنی آنها ضروری است. نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که هیچ درمان قطعی برای وزوز گوش وجود ندارد و درمان خانگی وزوز گوش در واقع شامل تکنیک‌ها و مداخلاتی برای کمک به فرد در مدیریت علائم و تأثیرات آن بر سلامت روان و کیفیت زندگی اوست.

می‌خوای وزوز گوش رو در خانه درمان کنی؟

قبلش از متخصص مشاوره بگیر.

در ادامه با روش های درمان خانگی وزوز گوش آشنا می‌شویم.

درمان خانگی وزوز گوش با گیاهدرمان خانگی وزوز گوش با روش تکنیکی
درمان وزوز گوش با عسلضربه ملایم به جمجمه
درمان با سیرپا شویه
روغن بنفشهحجامت
روغن بابونهماساژ
سرکه سیبخمیازه کشیدن
درمان های خانگی وزوز گوش

۱. جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا عصاره برگ درخت جینکو است. بر اساس یک منبع مورداعتماد در سال ۲۰۲۲، مطالعات مختلف به این موضوع پرداخته‌اند که آیا جینکو بیلوبا ممکن است یک درمان موثر برای وزوز گوش باشد یا خیر. محققان بر این باورند که اثرات آنتی‌اکسیدانی و گشادکننده عروق عصاره ممکن است به کاهش وزوز گوش کمک کند.

متن انگلیسی:
Try taking two tablets of standardized extract of ginkgo three times a day with meals (no more than a total dose of 240 mg a day)
ترجمه متن:
سعی کنید دو قرص عصاره استاندارد جینکو را سه بار در روز همراه با غذا مصرف کنید (حداکثر دوز ۲۴۰ میلی‌گرم در روز).

drweil

۲. درمان وزوز گوش با پیاز

پیاز یکی دیگر از گزینه‌های درمان خانگی وزوز گوش است. ازآنجایی‌که پیاز خاصیت ضدمیکروبی و ضدعفونی‌کنندگی دارد، می‌توان از آب پیاز در داخل گوش برای کاهش التهاب و ازبین‌بردن وزوز گوش استفاده کرد.

پیشنهاد میکنیم مقاله جامع و کامل درمان وزوز گوش با پیاز را مطالعه کنید.

می توان با عصل وزوز گوش را درمان کرد.
درمان وزوز گوش با عسل امکان‌پذیر است.

۳. درمان وزوز گوش با عسل

در برخی مواقع آلرژی می‌تواند عامل التهاب سینوس‌ها و فشار گوش شود که نتیجه آن وزوز گوش است. برای درمان خانگی وزوز گوش توصیه می‌شود که اگر از حساسیت فصلی رنج می‌برید، سعی کنید یک قاشق چای‌خوری عسل محلی بخورید تا به‌این‌ترتیب با کنترل آلرژی، تاثیر منفی وزوز گوش را کاهش دهید.

۴. درمان وزوز گوش با سیر

سیر یک ترکیب معجزه‌آسا در طب سنتی و گیاهی است و از خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی آن برای درمان عفونت‌های مختلف استفاده می‌شود. برای درمان گوش‌درد و عفونت و التهاب گوش نیز می‌توان از سیر استفاده کرد. اگر وزوز گوش ناشی از عفونت باشد می‌توان از سیر له شده که همراه یک روغن مانند روغن کنجد حرارت دیده است به‌صورت قطره برای رفع وزوز گوش استفاده کرد.

۵. درمان وزوز گوش با روغن بنفشه

یکی از روغن‌های گیاهی که در طب سنتی از آن استفاده‌های زیادی می‌شود روغن بنفشه است. این ترکیب می‌تواند به‌عنوان درمان خانگی وزوز گوش نیز در نظر گرفته شود. برای استفاده از آن باید روزانه چند قطره روغن بنفشه را در سوراخ‌های بینی بچکانید. این کار با افزایش رطوبت مغز می‌تواند به کاهش وزوز گوش کمک  کند.

۶. درمان وزوز گوش با روغن بادام

روغن بادام حاوی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی است که می‌تواند خواص درمانی داشته باشد. می‌توان این روغن را گرم کرد و از آن برای درمان خانگی وزوز گوش کمک گرفت.

۷. درمان وزوز گوش با روغن حنظل

روغن حنظل یکی دیگر از روغن‌های گیاهی است که می‌توان از آن برای درمان خانگی وزوز گوش استفاده کرد. برای این منظور باید چند قطره از این روغن را داخل گوش ریخته و منتظر تاثیر آن بمانید.

۸. درمان وزوز گوش با روغن بابونه

روغن بابونه ترکیب دیگری است که به‌عنوان درمان خانگی وزوز گوش شناخته می‌شود. می‌توان از این روغن به‌صورت قطره در گوش استفاده کرد و گوش را با آن ماساژ داد. این ترکیب تسکین‌دهنده وزوز و خارش گوش است.

۹. درمان وزوز گوش با عنبر نسارا

عنبر نسا در درمان عفونت‌های سینوسی و التهاب گوش معجزه می‌کند. می‌توان از این ترکیب برای درمان وزوز گوش ناشی از عفونت گوش استفاده کرد. این ترکیب می‌تواند با خاصیت ضدباکتریایی که دارد به درمان عفونت و در نتیجه ازبین‌بردن وزوز گوش کمک کند. برای استفاده از آن هم باید عنبر نسا را سوزاند و با استنشاق آن از راه بینی، اجازه داد تا دود آن به مجرای گوش نفوذ کند و تاثیر خود را بگذارد.

۱۰. درمان وزوز گوش با سوجوک

سوجوک درمانی نوعی درمان جایگزین است که شامل تحریک نقاط خاصی روی دست‌ها و پاها می‌شود. اعتقاد بر این است که این نقاط مربوط به قسمت‌های مختلف بدن هستند و می‌توان از آنها برای کاهش بیماری‌های مختلف از جمله وزوز گوش استفاده کرد. در این طب اعتقاد بر این است که تحریک انگشت شست به کاهش وزوز گوش کمک می‌کند. کافی است هر روز چند دقیقه انگشت شست را روی هر دو دست ماساژ دهید.

علاوه بر این ماساژ نوک انگشت میانی روی هر دو دست هم می‌تواند به کاهش وزوز گوش کمک کند. همچنین با ماساژ نوک انگشت کوچک روی هر دو دست هم می‌توان موجب کاهش وزوز گوش شد.

علاوه بر دست برخی نقاط گوش نیز می‌تواند هدف درمان وزوز گوش باشد. چندین نقطه روی گوش وجود دارد که می‌توان آنها را تحریک کرد تا به کاهش وزوز گوش کمک کند. اینها شامل لاله گوش، لبه بیرونی گوش و قسمت گوشتی گوش در پشت لاله گوش است. برای تحریک این نقاط، هر روز چند دقیقه با نوک انگشتان خود به‌آرامی آنها را ماساژ دهید.

۱۱. درمان وزوز گوش با سرکه سیب

مصرف سرکه سیب می‌تواند به درمان عفونت‌هایی که باعث وزوز گوش می‌شوند کمک کند. به‌خوبی شناخته شده است که سرکه سیب دارای خواص ضدقارچی و ضدالتهابی است، به همین دلیل می‌توان از آن برای درمان عفونت‌هایی که می‌تواند علت اصلی وزوز گوش باشد، استفاده کرد. همچنین سطح pH را در بدن متعادل می‌کند. برای مصرف سرکه سیب می‌توانید ۲ قاشق چایخوری از آن را در یک لیوان آب مخلوط کرده و حداقل دو بار در روز بنوشید.

درمان وزوز گوش با سیاه دانه
درمان وزوز گوش با سیاه دانه

۱۲. درمان وزوز گوش با سیاه دانه

سیاه‌دانه ترکیب موثری است که خواص درمانی و دارویی بسیار زیادی دارد. یکی از کاربردهای آن برای درمان وزوز گوش است. البته بیشتر روغن سیاه‌دانه در درمان خانگی وزوز گوش استفاده می‌شود. علاوه بر این می‌توان از ترکیب سیاه‌دانه با عسل به‌صورت روزانه برای درمان وزوز گوش نیز کمک گرفت. برای این منظور روزانه یک قاشق غذاخوری عسل با مقداری سیاه‌دانه را ترکیب کرده و به‌صورت ناشتا بخورید.

۱۳. درمان وزوز گوش با کدو تنبل

کدو تنبل یکی دیگر از مواد غذایی است که سرشار از ویتامین A است و می‌تواند به شما در خلاص شدن از شر وزوز گوش کمک کند. ویتامین A یک ماده مغذی مهم است که عملکرد صحیح گوش را تضمین می‌کند. کمبود ویتامین A با مشکلات گوش مرتبط است که یکی از آنها وزوز گوش است.

درمان خانگی وزوز گوش با روش های تکنیکی

چندین تکنیک آرام‌سازی ممکن است به فرد کمک کند تا تمرکز را از وزوز گوش حذف کرده و به تأثیر عاطفی و ذهنی این وضعیت رسیدگی کند. این تکنیک‌ها شامل تکنیک‌های آرام‌بخشی است که از جمله آنها می‌توان به تمرینات تنفسی و مدیتیشن اشاره کرد.

یکی دیگر از تکنیک‌های موثر صدا درمانی است. منبع معتبر تحقیقاتی دریافته است که صدا درمانی می‌تواند به طور موثری وزوز گوش را در برخی افراد سرکوب کند، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

۱. ترفند ضربه ملایم به جمجمه

یکی از تکنیک‌هایی که می‌تواند به درمان وزوز گوش کمک کند، ترفند ضربه ملایم به جمجمه است. در این تکنیک باید با کف دو دست گوش‌ها را گرفت، به صورتی که از پشت سر انگشتان به هم برسند و در تماس باشند. سپس یک ضربه ملایم به جمجمه بزنید به گونه ای که صدای آن را بشنوید. با تکرار این ترفند به‌صورت روزانه می‌توان در برخی مواقع وزوز گوش را درمان کرد.

ضربه زدن به جمجمه میتونه وزوز گوشت رو درمان کنه؟ از متخصص سوال کن.

۲. پا شویه

یک روش ساده برای درمان خانگی وزوز گوش، پاشویه کردن است. برای این منظور یک تشت آب گرم را آماده کرده و پاها را در آن بگذارید. بعد از آن باید پاهای خود را در آب سرد قرار داده و این کار را روزانه تکرار کنید. انجام این عمل می‌تواند صدای زنگ داخل گوش‌ها را تسکین دهد.

۳. درمان وزوز گوش با حجامت

گاهی اوقات وزوز گوش ناشی از غلظت بالای خون و فشارخون بالاست. در این افراد ممکن است خون دادن یا روش سنتی‌تر آن یعنی حجامت بتواند به‌عنوان گزینه درمانی وزوز گوش موثر باشد.

۴. درمان وزوز گوش با ماساژ

برخی کارشناسان ماساژ پا یا سر را برای تسکین فوری وزوز گوش پیشنهاد می‌کنند. می‌توان از روغن‌هایی مانند کنجد یا نعناع نیز برای ماساژ دادن استفاده کرد. باید روغن را گرم کنید تا خواص آن به پوست نفوذ کند و اثر شفابخش آن آغاز شود.

درمان وزوز گوش با ماساژ راه مناسبی است.
درمان وزوز گوش با ماساژ روش خوبی است.

۵. خمیازه کشیدن برای درمان وزوز گوش

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که می‌تواند به درمان و بهبود سریع‌تر وزوز گوش کمک کند، خمیازه‌کشیدن است. خمیازه‌کشیدن می‌تواند هوای پشت گوش‌ها را خارج کرده و با فشاری که از روی گوش‌ها بر می‌دارد، حس گرفتگی گوش را از بین می‌برد.

متن انگلیسی:
Someone with tinnitus hears ringing or other noises in one or both ears. The condition may be temporary or permanent and can have various causes
ترجمه متن:
فردی که وزوز گوش دارد صدای زنگ یا صداهای دیگری را در یک یا هر دو گوش می‌شنود. این وضعیت ممکن است موقت یا دائمی باشد و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

medicalnewstoday

درمان وزوز گوش با تغذیه

برخی از افراد متوجه می‌شوند که برخی غذاها یا مواد افزودنی مانند نمک یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند وزوز گوش آنها را تشدید کنند. رژیم غذایی خود را آزمایش کنید تا محرک‌های احتمالی را شناسایی کرده و بر اساس آن رژیم غذایی را تنظیم کنید. تغییر تغذیه می‌تواند به‌عنوان یک درمان خانگی وزوز گوش در نظر گرفته شود و به تسکین علائم کمک زیادی کند.

برای مثال بهتر است مصرف کافئین را محدود کرده و از مصرف مواد غذایی تند و پرادویه پرهیز کنید. علاوه بر این مصرف مکمل‌های روی و برخی غذاها مانند لوبیا، آجیل، صدف، غلات کامل و محصولات لبنی در رژیم غذایی می‌تواند در بهبود اثرات شدید و آزاردهنده وزوز گوش موثر باشد.

درمان وزوز گوش با یوگا

یکی از بهترین و موثرترین روش های درمان خانگی وزوز گوش، درمان با کمک تمرینات یوگاست. یوگا ترکیبی از تمرینات ذهن و بدن است که می‌تواند اضطراب و استرس را کاهش دهد که ممکن است به کاهش تاثیر علائم وزوز گوش کمک کند. تمرینات مناسب شامل تمرینات تنفسی و تمرینات مدیتیشن ذهن‌آگاهی می‌شود. برای مثال تمرینات مدیتیشن ذهن‌آگاهی می‌تواند به افراد کمک کند تا افکار و احساسات منفی خود را کنترل کرده و منفی‌گرایی و اضطراب خود را کاهش دهند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

وزوز گوش یکی از مشکلات رایجی است که تقریباً افراد زیادی سالانه با آن درگیرند. دلایل مختلفی موجب بروز این مشکل می‌شود و قطعاً درمان نیز بر اساس دلیل بروز وزوز گوش متفاوت است. بااین‌حال در کنار درمان‌های پزشکی و داروهایی که برای رفع مشکل وجود دارد برخی از درمان‌های گیاهی و خانگی و همچنین یک سری تکنیک‌ها و ترفندها نیز می‌توانند تاثیر بسیار خوبی در کنترل و بهبود وزوز گوش داشته باشند که می‌توان آنها را امتحان کرد. البته برخی از این روش‌ها هنوز به‌صورت علمی ثابت نشده‌اند و بهتر است در خصوص آنها با یک پزشک مشورت کرد.

برای تشخیص و درمان خانگی وزوز گوش بهتر است با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله این روش با تاثیری که در آرامش ذهن و فکر دارد تاثیر مثبتی در درمان وزوز گوش خواهد داشت.

یکی از روش‌های موثر پیشنهادی برای درمان وزوز گوش طب سوزنی است.

امتیاز شما به مقاله:
(2.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن