درمان وزوز گوش با عسل چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عسل دارای خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی است و می‌تواند به مرور زمان وزوز گوش را درمان کند؛ هم می‌توان آن را به صورت دمنوش و سرکه‌انگبین مصرف کرد و هم به صورت موضعی در گوش چکاند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
درمان وزوز گوش با عسل

آیا درمان وزوز گوش با عسل ممکن است؟ وزوز گوش (Tinnitus) یک علائم بیماری است که با شنیدن خش خش یا صداهای ناشناخته‌ همراه است. عسل دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آرامش‌بخش است که ممکن است در برخی موارد به تسکین علائم تینیتوس کمک کند. با این حال، توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر روش درمانی، از جمله مصرف عسل، با پزشک خود یا متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید.

کشف علت وزوز گوش اولین اقدام در درمان این مشکل است. پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا علت زمینه‌ای وجود دارد یا خیر و سپس آن را با داروها یا روش‌های طب سنتی برطرف کند. برای گرفتن نوبت حضوری و تلفنی از متخصص گوش، حلق و بینی و متخصص طب سنتی از پنل دکترتو اقدام کنید. در این مقاله به بررسی تاثیر عسل برای وزوز گوش می‌پردازیم.

آیا درمان وزوز گوش با عسل امکان پذیره؟

اگرچه نمی‌توان هیچ درمان قطعی و صددرصدی برای وزوز گوش را نام برد، اما برخی پزشکان سنتی معتقدند که استفاده از برخی درمان‌های خانگی می‌تواند به مدیریت علائم مربوط به وزوز گوش کمک کند. عسل به دلیل خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی که دارد، برای قرن‌ها به‌عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. وزوز گوش می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر التهاب، آلرژی یا عفونت گوش رخ دهد. ازآنجاکه عسل خاصیت ضدالتهابی دارد می‌توان حدس زد که استفاده از عسل برای وزوز گوش نیز می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

با درمان های خانگی وزوز گوش بیشتر آشنا شوید.

اما سوال این است که آیا از نظر پزشکی و طب سنتی نیز درمان وزوز گوش با عسل امکان‌پذیر است؟ آزمایشات نشان داده‌ که می‌توان از عسل برای درمان و مدیریت علائم مربوط به وزوز گوش استفاده کرد. اما نحوه استفاده از این ماده معجزه‌گر به چه صورت است؟ در ادامه این مقاله بیشتر به بررسی این موضوعات و زوایای مختلف آن خواهیم پرداخت. علاوه‌برآن نظر دکتر خیراندیش که یکی از بزرگان طب سنتی است را نیز درباره این درمان خانگی برای وزوز گوش بررسی خواهیم کرد.

می‌خوای وزوز گوش رو با عسل درمان کنی؟

قبلش با متخصص مشورت کن.

نحوه درمان وزوز گوش با عسل

برای درمان وزوز گوش با عسل تنها کافی است یک الی سه قطره عسل طبیعی و بدون افزودنی را در گوش خود چکانده و کمی صبر کنید تا عسل وارد مجرای گوش شود. این کار را به مدت چند شب پشت‌سرهم انجام دهید. همچنین می‌توان معجون یا دمنوش‌هایی با عسل درست کرد و میل کنید تا به مرور وزوز گوشتان درمان شود.

متن انگلیسی:
Honey has anti-inflammatory properties that can help reduce inflammation in the ear caused by tinnitus
ترجمه متن:
عسل دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب در گوش ناشی از وزوز گوش کمک کند.

cris

۱. ترکیب عسل و سیاهدانه برای وزوز گوش

ازآنجاکه روغن سیاهدانه نیز برای درمان وزوز گوش موثر است می‌توانید از ترکیب این روغن با عسل برای وزوز گوش استفاده کنید. نحوه درمان وزوز گوش با عسل و سیاهدانه بدین صورت است که یک قاشق مرباخوری عسل را با چند قطره روغن سیاهدانه ترکیب کرده و صبح قبل از صبحانه به‌صورت ناشتا میل کنید.

۲. دمنوش عسل برای رفع وزوز گوش

در ادامه ۲ معجون موثر برای رفع وزوز گوش آورده شده است:

دمنوش عسل برای وزوز گوشترکیبات دمنوشنحوه آماده‌سازی
معجون سرکه سیب و عسل۲ قاشق چایخوری سرکه سیب
۱ لیوان آب
عسل به مقدار دلخواه
سرکه سیب را به یک لیوان آب و مقداری عسل اضافه کنید و این محلول را بنوشید.
این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید.
سرکه سیب و عسل با خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی خود می‌توانند با هر گونه عفونت زمینه‌ای که باعث وزوز گوش شده‌اند، مبارزه کند.
دمنوش چای سبز و عسل۱ چای سبز کیسه‌ای
۱ فنجان آب
عسل به مقدار لازم
یک چای سبز کیسه‌ای را به مدت ۵ تا ۷ دقیقه در یک فنجان آب داغ قرار دهید.
می‌توانید از چای سبز دم کرده نیز استفاده کنید.
برای طعم دادن عسل را اضافه کنید و قبل از اینکه سرد شود مصرف کنید.
شما باید حداقل سه بار در روز این دمنوش را بنوشید.
چای سبز یک آنتی اکسیدان طبیعی است و می‌تواند با عفونت‌ها و رادیکال‌های آزاد که از التیام گوش‌های زنگ زده جلوگیری می‌کند، مبارزه کند.
نحوه آماده سازی دمنوش عسل برای وزوز گوش

فواید عسل برای وزوز گوش

تحقیقات متفاوتی درباره تاثیر عسل برای وزوز گوش در انسان منتشر شده‌ است. به‌عنوان‌مثال محققان در یک مورد به بررسی تاثیر عسل و روغن‌زیتون بر وزوز گوش پرداختند. نتایج این تحقیق که در International Tinnitus Journal چاپ شده‌ نشان می‌دهد که عسل بر روی کم شدن وزوز گوش موثر است. در این مقاله عنوان شده است که درمان وزوز گوش با عسل باعث کم شدن شدت وزوز گوش در فرد می‌شود.

در تحقیق دیگری که در ایران انجام شده‌ تاثیر عسل روی درمان وزوز گوش مزمن در بیماران بررسی شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که عسل نه‌تنها روی کاهش شدت وزوز گوش در افراد موثر بود، بلکه موجب بالا رفتن کیفیت زندگی آنها نیز شده‌است.

علاوه بر موارد گفته‌شده چندین مورد تحقیق دیگر نیز روی تاثیر این ماده در درمان وزوز گوش انجام شده که نتایج آنها در ژورنال‌های علمی به چاپ رسیده‌ است. عسل دارای خواص ضدباکتری، ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدانی است که موجب کاهش علائم مربوط به وزوز گوش می‌شود.

ماسک عسل برای رفع وزوز گوش مفید است.
استفاده از دمنوش‌های عسل می‌تواند به مرور زمان وزوز گوش را درمان کند.

نظر دکتر خیراندیش در مورد درمان وزوز گوش با عسل

از نظر دکتر خیراندیش وزوز گوش انواع مختلفی دارد و به دسته‌های سوداوی و بلغمی و غیره تقسیم می‌شود. این مدل وزوزهای گوش از طریق صدا و نوع آن شناسایی می‌شوند. از نظر ایشان درمان وزوز گوش با عسل باید به‌صورت سرکه‌انگبین خوراکی انجام شود. سرکنگبین خوراکی مخلوطی است از دو واحد عسل+ یک واحد سرکه و دو واحد عرق نعنا که باید به‌صورت خوراکی مصرف شود.

عوارض درمان وزوز گوش با عسل

درصورتی‌که قصد استفاده از عسل برای وزوز گوش خود را دارید باید حتما توجه داشته باشید که عسل مورد استفاده باید طبیعی باشد و هیچ‌گونه ماده افزودنی نداشته باشد. منظور از اینکه عسل برای درمان وزوز گوش مفید است صرفا عسل طبیعی و بدون مواد افزودنی است. افزودنی‌ها و قندهای اضافه‌شده به عسل می‌تواند موجب بروز مشکلات متفاوتی در فرد شود.

 اگرچه هنوز تحقیقات درباره عوارض درمان وزوز گوش با عسل‌های غیرطبیعی کامل نیست، اما برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلات ثانویه، لازم است که حتما از عسل‌های طبیعی و بدون افزودنی استفاده کنید.

وزوز گوش اذیتت میکنه ولی میترسی با عسل درمانش کنی؟ مشاوره بگیر.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از عسل برای تسکین وزوز گوش

درصورتی‌که قصد درمان وزوز گوش با عسل دارید بهتر است اقدامات احتیاطی را در مورد این روش مدنظر داشته باشید تا دچار مشکلات دیگری نشوید. اولین موردی که در استفاده از این ماده برای درمان وزوز گوش اهمیت دارد این است که عسل مورد استفاده باید خام و فراوری نشده باشد. عسل فراوری شده ممکن است حاوی قندهای افزوده باشد که می‌تواند موجب افزایش علائم وزوز گوش شوند.

مورد بعدی که باید مدنظر داشته باشید این است که برای شروع با میزان کمی عسل درمان را شروع کنید و به‌مرورزمان در روزهای بعد میزان آن را افزایش دهید. این مسئله به شما کمک می‌کند که در صورت شدت یافتن علائم یا بروز عوارض جانبی احتمالی بتوانید به‌موقع استفاده از عسل را متوقف کنید. در نهایت نیز توصیه می‌شود که چنانچه سابقه آلرژی به گرده یا نیش زنبور را دارید در استفاده از عسل برای وزوز گوش خودداری کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

عسل یکی از شگفت‌انگیزترین مواد در طبیعت است که خواص معجزه‌آسای فراوانی دارد. همان‌طور که اشاره شد بسیاری از افراد به تاثیر مثبت استفاده از عسل برای درمان وزوز گوش معتقد هستند. هرچند توصیه می‌شود که پیش از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنید. بهتر است عسل به‌عنوان جایگزین درمان‌های اصلی استفاده نشود و چنانچه پس از مدتی استفاده متوجه عدم بهبود علائم خود شدید، استفاده از آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید.

قبل از درمان وزوز گوش با عسل حتما با متخصص گوش و حلق و بینی و دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی و همچنین مشاوره آنلاین طب سنتی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای درمان دملی که داخل گوش قرار دارد نیز می‌توانید از عسل استفاده کنید. طریقه درمان بدین صورت است که باید کمی برگ درخت گل سرخ را بجوشانید و آن را از صافی عبور دهید تا ناخالصی‌های آن جدا شود. در ادامه مایع باقیمانده را با مقداری عسل طبیعی و خالص مخلوط کنید. در نهایت این مخلوط را مانند قطره در گوش بریزید.

برای درمان وزوز گوش با عسل بهتر است بیش از دو الی سه قطره از عسل را درون گوش نچکانید.

عفونت‌های گوش به دلایل مختلفی می‌توانند رخ دهند و همان‌طور که اشاره کردیم عسل به دلیل خواص آنتی‌باکتریالی که دارد خود می‌تواند به‌عنوان درمانی برای عفونت‌های گوش مورد استفاده قرار گیرد. اما باید دقت داشته باشید که استفاده از عسل‌های صنعتی و فراوری‌شده می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در گوش شود. این عسل‌ها عموما حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده‌ای هستند که تاثیر آنها روی گوش و بروز عفونت هنوز به‌صورت دقیق بررسی نشده است؛ بنابراین چنانچه قصد درمان وزوز گوش با عسل را دارید حتما از عسل‌های طبیعی و بدون افزودنی استفاده کنید.

یکی از مواردی که می‌تواند موجب احساس درد در گوش فرد شود التهاب قسمت‌های مختلف گوش است. علاوه بر مصرف عسل به‌تنهایی، ترکیب عسل و سایر مواد نیز می‌تواند باعث کاهش درد در گوش شود. به‌عنوان‌مثال مخلوط عسل و گلیسیرین را می‌توان برای کاهش درد گوش و التهاب آن استفاده کرد. نحوه مصرف این مخلوط بدین صورت است که باید آن را مانند قطره در گوش ریخت. علاوه‌برآن می‌توان عسل را به‌صورت موضعی روی پوست اطراف گوش استفاده کرد. این روش باعث جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی و همچنین بهبود سلامت پوست می‌شود.

پیش‌تر اشاره کردیم که عسل خاصیت ضدباکتریایی نیز دارد. برخی عفونت‌های گوش در اثر رشد و تولیدمثل باکتری‌های بیماری‌زا در گوش ایجاد می‌شوند. عسل می‌تواند موجب کاهش این باکتری‌ها در گوش شده‌ و به درمان عفونت گوش نیز کمک کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان وزوز گوش با عسل

  1. فاطمه رحیمی گفت:

    سلام ممنون ازبرنامه خوب شمامنم گوشم وزوز میکه بخصوص وقتی میخابم میخاهم عسل امتحان کنم ممنون ازدکترتو

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      تندرست باشید