همه چیز درباره صابون گوگرد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

صابون گوگرد محصولی برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه و جوش‌های سرسفید و درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
صابون گوگرد چیست؟

صابون گوگرد محصول مورد تایید متخصصان پوست و زیبایی است که به‌خاطر فواید فراوانش برای درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه و جوش‌های سرسفید، گال، بیماری‌های قارچی و باکتریایی، شوره سر و لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی صابون گوگرد، آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان مشکلات پوستی شایع تبدیل کرده است و به‌خاطر داشتن ویتامین ای موجود در این صابون باعث حفظ سلامت پوست می‌شود. در ادامه این مطلب از دکترتو با صابون گوگرد، نحوه مصرف، مزایا و عوارض صابون گوگرد بیشتر آشنا خواهید شد. اما بهتر است قبل از شروع به مصرف این صابون با یک متخصص پوست یا طب سنتی در این باره مشورت نمایید. همچنین شما می‌توانید علاوه بر امکان دریافت نوبت حضوری از دکترتو با بهترین پزشکان به صورت آنلاین در ارتباط باشید.

صابون گوگرد چیست؟

گوگرد ماده معدنی زرد رنگی است که از دیرباز برای درمان زخم و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شد. صابون گوگرد، فرآورده بهداشتی و آرایشی متشکل از گوگرد و سایر عناصر مفید برای پوست است که علیرغم بوی تند و زننده آن برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، جوش‌های سرسفید و عفونت قارچی و باکتریایی تجویز می‌شود. ویژگی آنتی باکتریالی صابون گوگرد باعث تنظیم ترشحات چربی پوست شده و به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند. 

درباره صابون گوگرد چه می دانید؟
گوگرد ماده معدنی زرد رنگی است که از دیرباز برای درمان زخم و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شد.

نحوه مصرف صابون گوگرد

طریقه مصرف این محصول به شرح زیر است: 

  • ابتدا صورت را با آب ولرم خیس کنید تا منافذ پوست باز و آماده جذب ترکیبات صابون گوگرد شوند. 
  • صابون گوگرد را به شکل دورانی و با ملایمت به صورت یکنواخت روی پوست مرطوب بمالید. 
  • دو تا سه دقیقه اجازه بدهید تا صابون روی پوست بماند تا ترکیبات صابون کامل داخل پوست نفوذ کند. 
  • سپس صورت را با آب ولرم بشویید تا کامل از روی صورت پاک شود و اثری از آن روی پوست باقی نماند. 
  • در نهایت، صورت را با حوله نرم با حرکات ضربه‌ای ملایم خشک کنید.
  • از آبرسان یا کرم مرطوب کننده روی پوست استفاده کنید. 

روزی چند بار از صابون گوگرد استفاده کنیم؟

این محصول برای پوست‌های حساس به اندازه کافی ملایم است، اما در عین حال احتمال بروز عوارض جانبی و حساسیت و خشکی بیش از حد برای پوست وجود دارد. کودکان و بزرگسالان می‌توانند روزی یک تا سه بار روی پوست خیس از صابون گوگرد استفاده کنند. محصولات حاوی گوگرد با غلظت ۶ درصد برای شش شب در هفته برای کودکان و بزرگسالان ضرری ندارند.  

متن انگلیسی:
Because excessive drying of the skin may occur, start with one application daily, then gradually increase to two or three times daily if needed or as directed by a doctor. If bothersome dryness or peeling occurs, reduce application to once a day or every other day
ترجمه متن:
از آنجا که ممکن است خشکی بیش از حد پوست رخ دهد، با یک بار استفاده در روز شروع کنید، سپس در صورت نیاز یا طبق دستور پزشک به تدریج آن را به دو یا سه بار در روز افزایش دهید. اگر خشکی یا لایه‌برداری آزاردهنده رخ داد، مصرف را به یک بار در روز یا یک روز در میان کاهش دهید.

drugs

نحوه استفاده صابون گوگرد برای گال

یکی از کاربردهای این محصول، درمان بیماری پوستی گال است. نحوه استفاده این محصول برای گال به شرح زیر است:

  • پوست را با آب ولرم بشویید.
  • صابون را با حرکات ملایم روی پوست به‌صورت دایره‌ای بمالید.
  • چند دقیقه به صابون اجازه بدهید تا جذب پوست شود. می‌توانید در این فاصله پوست را با ملایمت ماساژ دهید.
  • پوست را با آب ولرم بشویید و در نهایت با حوله تمیز خشک کنید.
موارد استفاده از این صابون چیست؟
شما می‌توانید از این صابون برای درمان و بهبود بیماری‌های پوستی بسیار زیادی استفاده کنید.

طرز استفاده صابون گوگرد برای قارچ

این محصول به‌خاطر خواص آنتی قارچی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان عفونت‌های قارچی باشد. ناحیه آلوده به قارچ را با آب ولرم بشویید و صابون را به صورت دورانی روی ناحیه مبتلا بمالید. بعد از چند دقیقه، پوست را شسته و با حوله نخی نرم خشک کنید. با مشورت پزشک، این کار را روزانه تکرار کنید.

طرز استفاده از صابون گوگرد دیترون

این محصول همانند سایر مدل‌های این صابون استفاده می‌شود. ابتدا پوست را با آب ولرم شسته تا خیس شود. سپس صابون گوگرد دیترون را به آرامی روی پوست مرطوب بمالید. اجازه بدهید که کف صابون چند دقیقه‌ای روی صورت بماند و بعد از آن پوست را آبکشی کنید و با حوله نرم به صورت ضربه‌ای آرام خشک کنید.

صابون گوگرد چند دقیقه روی پوست بماند؟

مدت زمان لازم برای ماندن این محصول روی پوست صورت و بدن، یک تا دو دقیقه است و بعد از آن باید آبکشی کنید.

موارد مصرف صابون گوگرد (صابون گوگرد برای چی خوبه؟)

از موارد مصرف این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع خشکی، خارش، سوزش، جوش و حساسیت‌های پوستی
  • درمان درماتیت یا مشکلات پوستی شدید
  • درمان جوش، آکنه، لک و کهیر، التهابات و اختلالات پوستی، درماتیت سبوریک
  • پاکسازی و لایه‌برداری پوست
  • عفونت‌های قارچی 
  • گال
  • پسوریازیس
  • اگزما
کاربردشرح
آکنهبه دلیل خواص ضد‌باکتریایی خود می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های مسبب آکنه کمک کند.
درماتیت سبورئیکبه دلیل خواص ضد‌قارچی خود می‌تواند به کاهش علائم درماتیت سبورئیک مانند قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن کمک کند.
شوره سربه دلیل خواص ضد‌قارچی خود می‌تواند به از بین بردن قارچی که باعث شوره سر می‌شود کمک کند.
جوش‌های بدنبه دلیل خواص ضد‌باکتریایی خود می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های مسبب جوش‌های بدن کمک کند.
انواع کاربرد صابون گوگرد

۱. صابون گوگرد برای سفیدی پوست

یکی از کاربردهای اصلی این محصول، لایه‌برداری و پاکسازی پوست از سلول‌های مرده، جوش‌های سرسیاه و جای آکنه است. لایه‌برداری با این محصول باعث سفیدی پوست و روشن‌ شدن آن می‌شود. مصرف این صابون در بلند مدت می‌تواند لک‌های تیره پوست و اسکار را کم‌رنگ‌تر کرده و به مرور باعث روشن‌سازی پوست شود.

نمیدونی صابون گوگرد برای رفع مشکلات صورتت خوبه یا نه؟

از متخصص کمک بگیر.

۲. صابون گوگرد برای قارچ

گوگرد خاصیت آنتی قارچی، آنتی باکتریایی و کراتولیتیک دارد. در گذشته، این ترکیب کاربرد گسترده‌ای در درمان اختلالات پوستی مانند آکنه، روزاسه، درماتیت سبوریک، شوره سر، گال و زگیل داشت و هنوز هم برای درمان قارچ پوستی تجویز می‌شود.

۳. صابون گوگرد برای جوش صورت

چگونه جوش های صورت را از بین ببریم؟ گوگرد درمان ضدآکنه برای از بین بردن جوش‌های سرسفید و سرسیاه است که از طریق حمله به سلول‌های مرده پوست و سبوم، به از بین بردن جوش صورت کمک می‌کند. سالیسیلیک اسید هم ترکیبی است که برای جوش صورت تجویز می‌شود، اما افراد با پوست حساس بهتر است صابون گوگرد را امتحان کنند. خاصیت ضد‌التهابی و ضدباکتریایی این محصول تاثیر بسزایی در کاهش التهاب پوست دارد که عامل اصلی جوش صورت و آکنه محسوب می‌شود. مصرف این محصول در بلند مدت، پوست را لایه‌برداری کرده و با کاهش سبوم، میزان جوش‌های صورت را کاهش می‌دهد و آکنه‌های سرسیاه و سرسفید را درمان می‌کند.

۴. صابون گوگرد برای لک صورت

این محصول با کاهش التهاب پوست و لایه‌برداری و پاکسازی سلول‌های مرده، باعث بهبود ظاهری پوست صورت شده و لک‌های تیره را کمتر می‌کند. مصرف آن در بلند مدت باعث یکنواختی رنگ پوست شده و با از بین بردن لک صورت، ظاهری روشن‌تر و یکدست‌تر ایجاد می‌کند. البته این محصول بیشتر برای اسکارهای روشن‌تر مناسب است، چرا که پوست را خشک کرده و سلول‌های مرده را از بین می‌برد. برای درمان اسکار آکنه، معمولا درمان‌های قوی‌تر مانند سالیسیلیک اسید یا رتینوئیدهای موضعی جواب هستند. 

۵. صابون گوگرد برای منافذ باز پوست

این محصول مشخصا برای افراد با پوست چرب تجویز می‌شود تا منافذ باز پوست را از شر چربی‌های اضافی پوست پاک کند. این محصول چندان گزینه مناسبی برای پوست‌های حساس نیست. مصرف این فرآورده با کنترل چربی پوست، منافذ باز پوست را پاکسازی کرده و اجازه ورود آلودگی و باکتری به منافذ را نمی‌دهد. درنتیجه، از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

۶. صابون گوگرد برای مو

این محصول، گزینه ایده‌آل برای موهای به‌شدت چرب است که روی خارش پوست سر و شوره سر هم تاثیر مثبتی می‌گذارد. گوگرد موجود در این صابون میزان سبوم اضافی پوست و شوره چرب را کاهش می‌دهد. به‌علاوه اینکه، مصرف آن ضرری برای موها ندارد. این محصول باعث تحریک جریان خون در فولیکول‌های مو شده و مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز برای رشد و سلامت مو را به موها می‌رساند.

۷. صابون گوگرد برای آبله مرغان

استفاده از این محصول برای آبله مرغان (جوش‌های آبله‌ای) توصیه نمی‌شود. آبله مرغان یک عفونت ویروسی است که معمولا در دوران کودکی بروز می‌کند و با ظهور جوش‌های آبله‌ای روی پوست همراه است. درمان آبله مرغان بیشتر بر بهبود علائم آن، کاهش خارش و تسریع بهبودی تاکید دارد. با شستشوی مرتب، حفظ بهداشت و خشک نگه داشتن پوست و استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده می‌توانید خشکی پوست و خارش آبله مرغان را تسکین بدهید.

۸. صابون گوگرد برای خارش بدن

این محصول به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش خارش پوست بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص ضد‌قارچ، ضد‌التهاب و ضدعفونی‌کنندگی گوگرد با از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها و تسکین پوست به کاهش خارش بیماری‌هایی مانند اگزما، پسوریازیس و درماتیت کمک می‌کند. در هر صورت، قبل استفاده از این محصول برای کاهش خارش بدن، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

۹. صابون گوگرد برای قارچ واژن

از دیگر کاربردهای این محصول، از بین بردن قارچ‌های ناحیه تناسلی است. مرطوب بودن ناحیه تناسلی، موهای زائد و نرسیدن نور کافی به این ناحیه از عوامل محرک ایجاد قارچ واژن هستند. این محصول می‌تواند قارچ پوستی و عفونت‌های واژینال را کنترل و درمان کند. به‌علاوه اینکه شستشوی ناحیه واژینال با این محصول حساسیت‌زا نیست. 

۱۰. صابون گوگرد برای شوره سر

این محصول با کنترل چربی کف سر از رشد میکروب و قارچ‌ها جلوگیری کرده و اجازه بسته شدن منافذ فولیکول مو را نمی‌دهد. با کنترل قارچ‌ها می‌تواند به رفع دائمی شوره سر کمک کند.

دنبال راهی برای خلاصی از شوره سر می‌گردی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

۱۱. صابون گوگرد برای شپش

یکی از کاربردهای سنتی این محصول، درمان شپش سر است. برای این منظور، سه روز متوالی موهای خود را با این محصول بشویید و اجازه بدهید که کف صابون ده دقیقه روی سر بماند. بعد با شانه دندانه ریز موها را شانه بزنید. این کار باعث ریختن و از بین رفتن شپش‌ها و تخم آن‌ها می‌شود. در نهایت موها را آبکشی کنید. 

عوارض جانبی مصرف صابون گوگرد

هرچند این محصول از گذشته تا به امروز جایگاه ثابت شده‌ای در درمان و کنترل بیماری‌های پوستی و عفونت‌های قارچی دارد، اما ممکن است در برخی افراد با عوارضی مانند خشکی پوست، آلرژی، التهاب پوستی یا تحریک همراه شود. از عوارض جانبی احتمالی مصرف این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کهیر
  • مشکلات تنفسی
  • ورم صورت، لب‌ها، دهان و گلو
  • سوزش شدید
  • قرمزی یا تورم
  • خشکی شدید پوست یا پوسته پوسته شدن
  • علائم پوستی جدید یا تشدید علائم قبلی
  • چرب شدن پوست 

موارد احتیاط و منع مصرف صابون گوگرد

موارد احتیاط و منع مصرف این محصول عبارتند از:

  • خانم‌های باردار و شیرده
  • عفونت پوستی فعال و زخم باز
  • سابقه حساسیت به گوگرد
  • آکنه شدید و گسترده
  • افراد با پوست حساس
اختلالات دارویی صابون گوگرد چیست؟
این محصول شامل گوگرد طبیعی یا ترکیبات گوگردی است که ممکن است برای برخی افراد حساسیت یا آلرژی ایجاد کند.

اختلالات دارویی صابون گوگرد

این محصول شامل گوگرد طبیعی یا ترکیبات گوگردی است که ممکن است برای برخی افراد حساسیت یا آلرژی ایجاد کند. مصرف همزمان آن با سایر داروهای موضعی مخصوص آکنه مجاز نیست، مگر آنکه تجویز پزشک باشد. استفاده از محصولات پوستی تحریک کننده مانند صابون‌های زبر یا شوینده‌های صورت قوی، یا محصولات پوستی حاوی الکل، ادویه، اسانس یا عطریجات و لیمو با صابون گوگرد تداخل دارد. 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

استفاده از گوگرد و صابون گوگرد از زمان باستان به‌عنوان درمان آکنه رواج داشته و امروزه هم کاربرد گسترده‌ای برای درمان مشکلات پوستی و بیماری‌های التهابی پوست و درمان شوره سر دارد. خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی این محصول باعث لایه‌برداری پوست و دفع چربی اضافی پوست و کف سر می‌شود. این محصول برای پوست‌های حساس هم مناسب است و تاثیر فوق‌العاده‌ای در درمان آکنه‌های متوسط و خفیف دارد. بهتر است پیش از هر اقدامی، ابتدا به دکتر پوست یا دکتر طب سنتی مراجعه کنید و با تشخیص و تجویز او این محصول را مصرف نمایید. اگر امکان یا زمان ویزیت حضوری ندارید می توانید با دکتر طب سنتی آنلاین یا دکتر آنلاین پوست و مو دکترتو مشورت نمایید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

این محصول محصول درمانی مقرون به‌صرفه‌ای است که قیمت اقتصادی آن باعث شده به راحتی در دسترس باشد. قیمت صابون گوگرد از ۱۰۰ هزار تومان به بالا شروع شده و از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین معتبر قابل خریداری است.

بله، خاصیت کنترل چربی پوست و لایه‌برداری و پاکسازی پوست از سلول‌های مرده باعث شده که صابون گوگرد برای قارچ پوستی خوب باشد و علائم عفونت‌های باکتریایی و قارچی پوست و التهاب، لک، جوش و آکنه‌ها را از بین ببرد.

خیر، این محصول معمولا به عنوان روش درمانی برای زگیل تناسلی توصیه نمی‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن