چرا باید از آبرسان پوست استفاده کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آبرسان پوست نقش حیاتی در حفظ سلامت و شادابی پوست دارد. این محصولات با تامین رطوبت مورد نیاز پوست، از خشکی و پوسته‌پوسته شدن آن جلوگیری می‌کنند و باعث نرمی و لطافت بیشتر پوست می‌شوند. آبرسان‌ها با ترکیبات مختلفی مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین و ویتامین‌های مختلف فرموله می‌شوند که هر کدام به نحوی به بهبود بافت و ظاهر پوست کمک می‌کنند. استفاده منظم از آبرسان‌ها می‌تواند به کاهش چین و چروک‌های سطحی و افزایش درخشندگی و طراوت پوست منجر شود، که نتیجه آن پوستی سالم‌تر و جوان‌تر خواهد بود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
آبرسان پوست

خشک شدن پوست زمانی رخ می‌دهد که پوست رطوبت کافی را دریافت نکرده یا نتواند رطوبت موجود در خود را حفظ کند. در حالت ایده‌آل، پوست باید بین ۲۰٪ تا ۳۰٪ رطوبت داشته باشد؛ اما برای اینکه پوست ظاهری صاف و لطیف داشته باشد، لازم است که لایه بیرونی پوست حداقل ۱۰ درصد رطوبت داشته باشد. داشتن سبک زندگی سالم و نوشیدن آب کافی می‌تواند به رطوبت‌رسانی پوست کمک کند. اما این مسئله گاهی کافی نبوده و نیاز است با اقدامات دیگری نیز به آبرسانی پوست کمک کنید. استفاده از آبرسان پوست مناسب یکی از این اقدامات است. قبل از مصرف هر نوع آبرسان پوستی حتما با متخصص پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

آبرسان پوست چیست؟

آبرسان ها محصولاتی هستند که علاوه بر اینکه رطوبت لازم را به پوست می‌رسانند، رطوبت موجود در پوست را نیز درون آن گیر انداخته و از خارج شدن آن جلوگیری می‌کنند. آبرسان‌ها حاوی مواد شیمیایی مخصوصی هستند که رطوبت را از هوا گرفته و آن را به سلول‌های پوستی می‌رسانند. لایه خارجی پوست بدن از یک لایه پروتئینی تشکیل شده که مانند یک سد عمل کرده و از پوست در مقابل انواع آسیب‌ها و همچنین از دست رفتن آب محافظت می‌کند.

اگر پوست ظاهری پوسته‌پوسته داشته و به سرعت خشک شود احتمالاً سد دفاعی آن آسیب دیده است. آسیب‌دیدگی این سد دفاعی به این معنی است که پوست نمی‌تواند جلوی از دست رفتن رطوبت را بگیرد. در چنین مواردی فرد نیاز به مصرف یک محصول مرطوب‌کننده دارد.

انواع آبرسان پوست باعث کاهش خشکی پوست میشوند.
  استفاده از آبرسان به کاهش چین و چروک‌های پوست کمک می‌کند.

انواع آبرسان پوست

آبرسان های پوستی در انواع مختلفی اعم از ماسک، بالم، کرم، سرم، ژل یا روغن موجود هستند. برای اینکه بیشترین نتیجه را از مصرف آبرسان پوست خود بگیرید باید با توجه به محتویات محصول، آبرسان متناسب با نوع پوستتان را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اینکه فرم محصولات پوستی چه باشد تاثیری بر عملکرد آن ندارد و تنها مواد شیمیایی به کار رفته در آن است که کارایی یک محصول را مشخص می‌کند.

متن انگلیسی:
hydrating your skin is just like hydrating your body: Your body needs hydration to look and feel its best, so does your skin
ترجمه متن:
آبرسانی به پوست درست مانند آبرسانی به بدن است. پوست نیز مانند بدن برای سالم ماندن و رسیدن به بهترین حالتش نیاز به آب دارد.

vaseline

۱. ماسک آبرسان پوست

ماسک آبرسان لایه‌ای است با بافتی ضخیم و یکنواخت که غنی از ترکیبات آبرسان است. عملکرد این ماسک فوری بوده و برای کسانی مناسب است که نیاز دارند کم آبی پوست خود را به صورت موقت و فوری از بین ببرند.

۲. کرم آبرسان پوست

یکی از متداول‌ترین انواع آبرسان‌های پوستی کرم های آبرسان هستند. این محصولات عموماً حاوی هیالورونیک اسید و گلیسیرین بوده و استفاده روزانه از آنها موجب شادابی و سلامت پوست می‌شود. 

کدام گزینه برای آبرسانی عمیق پوستت بهتره؟

ماسک، سرم یا کرم؟ کلیک کن و مشاوره بگیر.

۳. سرم آبرسان پوست

سرم‌ها نیز یکی دیگر از فرم‌های آبرسان پوستی هستند که با افزایش رطوبت پوست، از خشک شدن آن جلوگیری کرده و سلامت پوست را حفظ می‌کنند. بسیاری از سرم‌ها حاوی موادی برای بازسازی سد دفاعی پوست هستند که پوست را عمیقاً تغذیه می‌کند.

۴. قرص آبرسان پوست

قرص های آبرسان در واقع محلول‌های الکترولیتی هستند که با متعادل کردن مواد معدنی مورد نیاز پوست و بدن، باعث تقویت سد دفاعی پوست و در نتیجه آبرسانی صحیح و کامل آن می‌شوند.

نوع آبرسانکاربرد و خواص
کرم آبرسانمناسب برای پوست‌های خشک و معمولی، مرطوب‌کننده عمیق، بهبود بافت پوست، محافظت در برابر خشکی
ماسک آبرساناستفاده برای تغذیه عمیق پوست، احیا و تجدید سلول‌های پوست، مناسب برای انواع پوست‌ها
سرم آبرسانمناسب برای همه نوع پوست، جذب سریع، حاوی مواد مغذی متمرکز، کاهش چین و چروک، بهبود روشنایی پوست
قرص آبرسانتامین آبرسانی از داخل بدن، کمک به حفظ رطوبت پوست، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و گوارشی
کاربرد انواع آبرسان پوست

چگونه از آبرسان پوست استفاده کنیم؟

بهترین شیوه استفاده از آبرسان در روتین صورت این است که ابتدا صورت خود را با یک شوینده ملایم شست‌وشو داده، سپس با استفاده از یک تونر آلودگی‌های آن را پاک کرده و در نهایت آبرسان مناسب را روی پوست خود بمالید. در هنگام استفاده بهتر است از ماساژ و مالش زیاد پوست جلوگیری کرده و به محصول زمان دهید تا جذب پوست شود.

چگونه در خانه آبرسان پوست درست کنیم؟

با توجه به میزان زیاد آب ذخیره شده در میوه‌ها، این محصولات یکی از بهترین منابع برای تهیه آبرسان در منزل هستند. برای تهیه ماسک‌های آبرسان خانگی می‌توانید از ترکیب خیار رنده شده و ماست، سیب‌زمینی رنده شده، ماسک گلاب رنده شده و خیار، آب برنج، و در نهایت ماسک عسل استفاده کنید.

چگونه از آبرسان پوست استفاده کنیم؟
چه از آبرسان ورقه‌ای یا ماسک استفاده می‌کنید چه نوع دیگر؛ پس از شستشوی پوست، آبرسان را به پوست بمالید و ماساژ دهید.

کاربرد آبرسان پوست

آبرسان با بازگرداندن رطوبت پوست به حالت نرمال، باعث حفظ طراوت، شادابی و سلامت پوست می‌شود.

آبرسان پوست برای پوست خشک و دهیدراته

اگر پوست شما به طور طبیعی در تمام طول سال خشک بوده و تمایل به پوسته‌پوسته شدن دارد، به احتمال زیاد این کم‌آبی ناشی از آب‌وهوا نبوده و به ساختار پوست مرتبط است. افراد دارای پوست خشک باید از محصولاتی استفاده کنند که ترکیبی از مواد نرم‌کننده و بازسازی کننده دارد. این مواد باعث بازگرداندن رطوبت پوست و رفع خشکی پوست می‌شوند. افرادی که پوست کم آب دارند باید از آبرسان‌های سبک دارای هیالورونیک اسید و الکترولیت استفاده کنند تا پوست بتواند رطوبت را در خود نگه دارد. بهترین آبرسان های موجود در بازار برای افراد دارای پوست خشک و دهیدراته عبارتند از:

  • سرم هیالورونیک اسید اوردینری
  • آبرسان هیدروبوست نوتروژینا
  • سرم هیالورونیک اسید بالانس
  • کرم آبرسان ریچ سیمپل

آبرسان پوست برای پوست چرب

اینکه فردی پوست چربی دارد به این معنی نخواهد بود که پوست او نیازی به آبرسان ندارد. هر نوع پوستی می‌تواند دچار کم‌آبی شود، بنابراین انتخاب محصول مناسب بر اساس نوع پوست اهمیت فراوانی دارد. افرادی که پوست چربی دارند بهتر است از آبرسان‌ها و مرطوب‌کننده‌های بر پایه آب استفاده کنند تا میزان چربی پوست آنها بیشتر نشود. توجه داشته باشید که کم‌آبی می‌تواند موجب بیشتر شدن چربی پوست نیز شود. بهترین آبرسان‌های پوست چرب عبارتند از:

  • واتر کرم بدون چربی تاچا
  • ژل مرطوب‌کننده و آبرسان دراماتیکالی کلینیک
  • ژل مرطوب‌کننده بدون روغن دیلی گرینز فارماسی
  • آبرسان تی تری بادی‌شاپ
  • کرم سبیوم هیدرا بایودرما
  • فلویید آبرسان پوست چرب درماتیپیک

آبرسان پوست برای پوست مختلط

تمامی انواع پوست نیاز به آبرسانی دارند و پوست‌های مختلط نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با توجه به اینکه قسمت‌های دارای پوست چرب در این افراد بیش از سایر نقاط در مقابل محصولات پوستی واکنش نشان می‌دهند، برای انتخاب بهترین گزینه باید محصول پوستی را بر اساس پوست چرب انتخاب کرد؛ بنابراین برای آبرسانی این پوست‌ها باید از یک آبرسان سبک بر پایه آب مانند رویتالیفت درم اورال استفاده کرد که مناطق دارای پوست چرب را سنگین نکند.

آبرسان پوست برای پوست حساس

برای افرادی که پوست حساسی دارند استفاده از یک محصول آبرسان ملایم که به پوست رطوبت بخشیده، آن را بازیابی کرده و در نهایت سوزش پوست را کمتر کند بسیار مهم است. آبرسان‌های مناسب برای پوست‌های خشک و حساس عبارتند از:

  • آبرسان لالا رترو درانک الفنت
  • کرم آبرسان اوردینری
  • کرم امگا واتر اینکی
  • کرم آبرسان مویستر سرج کلینیک
  • سرم هیالورونیک وینو هیدرا کودلی

آبرسان پوست برای آقایان

یکی از بهترین آبرسان‌ها برای آقایان، آبرسان maximum hydrator 72-hour کلینیک است. البته به‌طورکلی آبرسان‌های مناسب آقایان تفاوت چندانی با آبرسان‌های دیگر نداشته و آقایان نیز می‌توانند بر اساس نوع پوست خود یکی از آبرسان‌های موجود در بازار را تهیه کرده و استفاده نمایند.

آبرسان پوست چرب و جوش دار

افراد دارای پوست چرب و جوش‌دار که پوست آنها دچار کم‌آبی شده است بهتر است از یک روتین منظم شامل استفاده از یک پاک‌کننده مناسب، استفاده از یک تونر بدون الکل، و استفاده از یک آبرسان سبک در طول روز پیروی کنند. در این افراد لایه‌برداری نباید زیاد از حد انجام شود و آبرسان‌های غلیظ نیز برای آنها مناسب نیست.

آنها باید به سراغ آبرسان‌های بدون روغن و بر پایه آب بروند. سرم‌های هیالورونیک اسید به دلیل خاصیت لایه‌برداری خفیف موجب کنترل تولید چربی در پوست و درمان جوش صورت شده و علاوه‌برآن موجب آبرسانی پوست نیز می‌شوند. برخی دیگر از محصولات آبرسان مناسب این دسته افراد عبارتند از:

  • کرم آبرسان ۱۰۰ ساعته کلینیک
  • کرم آبرسان ام کیو مدل ریچ
  • کرم آبرسان اتودرم بادرما
  • سرم آبرسان یونیورسال سین بیونیم

آبرسان پوست خشک و حساس

برای آبرسانی به پوست‌های خشک و حساس باید به جای سرم‌های حاوی اسید یا لایه‌بردار، به دنبال سرم‌هایی باشید که آبرسان و مرطوب کننده هستند. البته هیالورونیک اسید یک اسید ملایم است که اغلب توسط پوست‌های حساس نیز به خوبی تحمل می‌شود. پوست‌های حساس حتما باید از انواع محصولات پوستی بدون بو استفاده کنند؛ زیرا گاهی اوقات مواد عطری خود موجب تشدید حساسیت پوست می‌شود.

آبرسان پوست برای چه کسانی مناسب است؟

آبرسانی به پوست نیز مانند آبرسانی به بدن امری ضروری بوده و برای سلامت آن مهم است. در بسیاری موارد با مصرف آب کافی و پیروی از سبک زندگی سالم، پوست همواره رطوبت خود را حفظ کرده و نیاز به استفاده از آبرسان نخواهد داشت. اما گاهی اوقات در اثر تغییرات محیطی یا به هم خوردن ریتم زندگی، سد دفاعی پوست نیز دچار آسیب شده و در نتیجه نمی‌تواند رطوبت موجود در خود را حفظ کند. اگر پوست شما کدر بوده و احساس می‌کنید که خطوط ریز و چین‌وچروک آن اخیرا بیشتر مشخص است، پوست شما دچار کم‌آبی شده است و زمان استفاده از آبرسان فرارسیده است.

برای خلاص شدن از خشکی پوستت نیاز به آبرسان داری؟ قبل خرید مشاوره بگیر.

استفاده از آبرسان برای چه کسانی مناسب نیست؟

به‌طورکلی تمامی افراد می‌توانند از محصولات آبرسان برای بهبود ظاهر و سلامت پوست خود استفاده کنند. اما در صورتی که بیماری پوستی خاصی دارید بهتر است در استفاده از انواع آبرسان کمی محتاط عمل کنید.

مزایای آبرسان پوست

آبرسان‌ها می‌توانند با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست چین‌وچروک‌ها و خطوط ریز ناشی از کم‌آبی را کاهش دهند. پوست کم آب بیشتر مستعد آفتاب‌سوختگی و سایر آسیب‌های ناشی از اشعه ماورای‌بنفش است و آبرسان‌ها می‌توانند به محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید کمک کنند.

متن انگلیسی:
Hydrators are ingredients, such as glycerin or hyaluronic acid, that absorb water from the atmosphere or your skin and hold it in place on your skin
ترجمه متن:
آبرسان‌ها موادی مانند گلیسیرین یا هیالورونیک اسید هستند که آب را از هوا یا پوست شما جذب کرده و آن را روی پوست نگه می‌دارند.

metrolinadermatology

عوارض و خطرات آبرسان پوست

هیالورونیک اسید یکی از متداول‌ترین مواد موجود در محصولات آبرسان است که در پوست‌های حساس می‌تواند منجر به قرمزی، خارش یا تورم پوست شود. علاوه‌برآن استفاده بیش از حد از آبرسان‌ها می‌تواند باعث ایجاد آکنه روی پوست شود.

عوارض آبرسان پوست چیست؟
آبرسان پوست ممکن است در پوست‌های حساس باعث تحریک یا قرمزی شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آبرسان پوست یکی از بهترین محصولات پوستی است که می‌تواند به صورت روزانه در روتین پوستی استفاده شود. البته در صورتی که بیماری پوستی خاصی دارید بهتر است پیش از خرید آبرسان از یک پزشک متخصص کمک گرفته و آبرسان مناسب برای نوع پوست و همچنین مشکلات آن را تهیه کنید.

قبل از مصرف هر نوع آبرسان پوستی حتما با بهترین دکتر پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین پوست و مو وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

آبرسان‌ها در صورتی که متناسب با نوع پوست انتخاب شوند برای پوست ایمن هستند.

آبرسان باعث افزایش رطوبت پوست، بهبود ظاهر آن و همچنین بهبود عملکرد سد دفاعی پوست می‌شود.

آبرسان را باید به صورت روزانه و روی پوست تمیز و شسته شده استفاده کرد. بهترین زمان برای استفاده از آبرسان بلافاصله پس از شست‌وشوی صورت است که پوست در تمیزترین حالت خود باشد.

گاهی اوقات استفاده بیش از حد از محصولات آبرسان می‌تواند موجب بسته شدن منافذ پوست و در نتیجه بروز آکنه شود. علاوه‌برآن استعمال آبرسان روی پوست آلوده نیز می‌تواند باعث چسبیدن سلول‌های مرده روی سطح پوست شود که در نهایت موجب بسته شدن منافذ و ایجاد آکنه روی پوست خواهد شد.

بهتر است پس از آبرسان از یک مرطوب کننده استفاده کنید که رطوبت موجود در پوست را درون آن به دام انداخته و از خارج شدن آن جلوگیری کند. در صورتی که در روتین پوستی شما محصولات حاوی رتینوئیدها وجود دارد باید این محصولات را پس از استفاده از آبرسان روی پوست بمالید.

استفاده بیش از حد از انواع محصولات آبرسان و مرطوب کننده می‌تواند موجب به‌هم‌ریختن بالانس طبیعی پوست شود. این به هم ریختگی گاهی اوقات موجب کاهش تولید چربی در پوست و در نتیجه خشک شدن آن می‌شود.

تحقیق دقیق و علمی مبنی بر تیره شدن پوست پس از استفاده از آبرسان وجود ندارد.

سوزش پوست پس از استفاده از آبرسان به این معنی است که محصول مورد استفاده برای نوع پوست مناسب نبوده و احتمالا درجه اسیدیته آن برای پوست بالاست.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن