سرم رتینول چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرم رتینول یک محصول آرایشی حاوی رتینول (ویتامین A) است که برای بهبود وضعیت پوست، کاهش علائم پیری پوست، بهبود بافت پوست و افزایش تولید کلاژن استفاده می‌شود. مصرف این سرم در روتین روزانه، بهبود قابل توجهی در وضعیت پوست ایجاد می‌کند، مشکلات مرتبط با پوست را بهبود می‌بخشد و علائم پیری پوست را کاهش می‌دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرم رتینول را چه موقع باید خورد

رتینول، نوعی ویتامین A است که به کرم، لوسیون‌ها و سرم‌های پوستی اضافه می‌کنند. از مزایای فوق‌العاده سرم رتینول می‌توان به اثرات ضدپیری و از بین بردن جای جوش اشاره کرد. محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی رتینول را می‌توان بدون نسخه خریداری کرد اما بهتر است برای مصرف آن حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید چرا که در برخی موارد ممکن است مصرف آن، عوارضی مانند خشکی پوست، قرمزی و خارش ایجاد کند. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با سرم رتینول، نحوه مصرف سرم رتینول، مزایا و موارد مصرف آن بیشتر آشنا شوید. همچنین می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص پوست به صورت حضوری یا آنلاین در ارتباط باشید.

رتینول چیست؟

رتینول شکلی از ویتامین A است که کاربردهای زیادی در مراقبت پوستی دارد. از آن برای درمان و التیام جوش و آکنه استفاده می‌کنند و اثرات ضدپیری دارد. مصرف آن به‌شکل موضعی و روی سطح بیرونی پوست است. این محصول در شکل‌های مختلفی عرضه می‌شود ازجمله:

  • کرم
  • ژل
  • لوسیون
  • پماد
  • سرم

گاهی نیز از رتینول به‌عنوان یکی از مواد اولیه تولید لوازم آرایشی استفاده می‌کنند.

متن انگلیسی:
Some vitamin A products cause irritation and have an unpleasant odor. “Not all retinoids are created equal, which is why the type of retinoid is so extremely important,”
ترجمه متن:
بعضی از محصولات ویتامین آ باعث تحریک و بوی نامطبوع می‌شوند. همه رتینوئیدها یکسان ساخته نمی‌شوند، به همین دلیل نوع رتینوئید بسیار مهم است.

wsj

نحوه مصرف سرم رتینول

نحوه مصرف سرم رتینول به این شکل است که کل صورت را با یک لایه نازک از سرم بپوشانید و مراقب باشید که داخل چشم‌ها، دهان یا بینی نرود. میزان مصرف در هربار استفاده اندازه یک نخود است. در چند هفته اول درمان، فقط یک روز درمیان از رتینول  استفاده کنید و درنهایت مرطوب کننده غیرکمودون‌زا بزنید که منافذ پوست را مسدود نمی‌کند.

قیمت سرم رتینول چند است؟
بسته به اینکه چه برندی مصرف می‌کنید، قیمت سرم رتینول متفاوت خواهد بود

نحوه مصرف کرم رتینول

قبل از استفاده از محصولات رتینول برای اولین بار، حتما مقدار کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست بزنید تا تست حساسیت بگیرید. در صورتی که بعد چند روز، آن قسمت از پوست هیچ واکنش آلرژیکی نشان نداد، قرمز یا ملتهب نشد، می‌توانید روتین شبانه رتینول را آغاز کنید.

برای استفاده از کرم رتینول باید دستورالعمل روی بسته‌بندی را دنبال کنید یا از پزشک داروخانه کمک بگیرید. به‌طورکلی، نحوه مصرف کرم رتینول به‌شرح زیر است:

  • پوست را با یک تمیزکننده ملایم تمیز کنید و اجازه بدهید خشک شود. حین استفاده از فراورده‌های رتینول از اسکراب پوست استفاده نکنید.
  • یک لایه نازک از کرم رتینول را روی کل صورت بمالید و در نهایت کرم مرطوب‌کننده بزنید.

نحوه مصرف قرص رتینول

نحوه مصرف قرص رتینول همراه با غذاست. دوز بالای ویتامین A ممکن است باعث مسمویت شود. درمان با دوز بالا حتما باید تحت نظر پزشک متخصص باشد.

بهترین زمان مصرف سرم رتینول

بهترین زمان مصرف آن شب‌ها است. در صورت مصرف صبح‌ها حتما باید روتین پوستی را دقیق انجام دهید: ابتدا صورت را با ژل شستشو بشویید، سرم ویتامین C بزنید، کرم دور چشم،  سرم رتینول، مرطوب کننده و ضدآفتاب بزنید. برخی افراد از پزشک می‌پرسند که سرم رتینول را چه موقع باید خورد؟ توجه داشته باشید که این سرم خوراکی نیست.

نمی‌دونی رتینول رو چند بار استفاده کنی؟

دنبال بهترین نتیجه‌ای؟ مشاوره بگیر.

متن انگلیسی:
Begin with applying retinol at night Owing to its potency, retinol products can make the skin more sensitive to the sun
ترجمه متن:
از رتینول شب‌ها استفاده کنید. به دلیل قدرت محصولات رتینول، آنها می‌توانند پوست را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کنند.

vogue

موارد مصرف رتینول

رتینول نوعی ویتامین A است که به عنوان یک ماده موثر در محصولات آرایشی و پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف رتینول در موارد زیر می‌تواند مفید باشد:

  • بهبود سلامت پوست، تسریع فرایند تجدید سلولی، کاهش چین و چروک و بهبود مشکلات پوستی مانند لکه‌های قهوه‌ای و آکنه
  • درمان آکنه و کاهش ترشح چربی پوست
  • تقویت ساختار پوست، افزایش تولید کلاژن و الاستین، تقویت ساختار و انعطاف‌پذیری پوست
  • جوانسازی پوست و کاهش لکه‌های پیری
  • مراقبت از پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از اشعه ماورا بنفش


۱. پماد رتینول برای درمان سلولیت

مصرف رتینول با ضخیم کردن پوست، گزینه مناسبی برای درمان سلولیت است که می‌تواند میزان سلولیت پوستی را کاهش دهد. برای اطمینان از مناسب بودن پماد رتینول برای درمان سلولیت حداقل باید ۶ ماه یا بیشتر از این محصول استفاده کنید تا نتیجه و تاثیر آن را ببینید.

۲. رتینول برای جوش

رتینول با جلوگیری از انسداد منافذ پوستی، و به‌خاطر خواص ضدالتهابی گزینه مناسبی برای جوش های ریز صورت است. رتینول با کاهش ترشح چربی پوست، تسریع بهبودی لکه‌های آکنه و تقویت ساختار پوست، می‌تواند به درمان جوش‌ها کمک کند. مصرف این سرم در دراز مدت با کنترل چربی بیش از حد که یکی از عوامل ایجاد جوش‌هاست، باعث بهبود پوست و جلوگیری از ایجاد جوش می‌شود. رتینول خواص ضد التهابی دارد و می‌تواند التهاب پوست را کاهش داده و علائم قرمزی و تورم مربوط به جوش‌ها را کاهش دهد.

۳. رتینول برای پوست چرب

پوست چرب برای تنظیم و تعادل هیدراتاسیون بدون تشدید چربی پوست، نیازمند رتینول است. کرم رتینول جوان‌ساز حاوی اسید هیالورونیک، عصاره آلوئه‌ورا، روغن ویتامین E و ویتامین A است که چربی پوست را کنترل می‌کند.

۴. بهترین رتینول برای پوست خشک

انتخاب محصولات حاوی رتینول با غلظت مناسب برای پوست خشک مهم است. غلظت رتینول معمولا روی بسته‌بندی محصولات مشخص شده است. بهتر است با غلظت کمتر شروع کنید و به‌تدریج افزایش دهید. افرادی که تا به‌حال سابقه مصرف رتینول ندارند، یا پوست خشک و حساس دارند باید از رتینول ضعیف استفاده کنند. مصرف روزی یک یا دوبار رتینول با درصد پایین در بلند مدت اثرات مطلوبی روی پوست خشک می‌گذارد.

کرم جوانسازی رتینول چین و چروک ها را کمتر می کند.
رتینول با افزایش تولید کلاژن، تسریع تجدید سلولی و کاهش ظاهر چین و چروک‌ها، باعث بهبود جوانسازی پوست می‌شود.

۵. کرم جوانسازی رتینول

کرم‌های جوانسازی حاوی رتینول به‌خاطر خواص ضد پیری و ترمیم کنندگی پوستی می‌توانند اثرات مفیدی روی پوست داشته باشند. رتینول با افزایش تولید کلاژن، تسریع تجدید سلولی و کاهش ظاهر چین و چروک‌ها، برای جوانسازی پوست صورت استفاده می‌شود. محصولات مختلف غلظت‌های متفاوتی از رتینول را دارند که اغلب روی بسته‌بندی محصول میزان رتینول ذکر شده است. شروع با غلظت کمتر و افزایش تدریجی آن، به پوست کمک می‌کند تا به آن عادت کند و عوارض جانبی را کاهش دهد.

۶. رتینول برای لک صورت

درست است که باعث بهبود لکه‌های صورت می‌شود، اما باید توجه داشت که ممکن است عوارض حساسیتی و تحریک پوستی نیز در برخی افراد ایجاد شود. بهتر است با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید تا لکه‌های صورتتان را بررسی کنند و راهنمایی دقیق‌تری بدهند. با افزایش تجدید سلولی پوست و کاهش تولید ملانین، رتینول می‌تواند به تقلیل لکه‌های تیره و عدم یکنواختی رنگ پوست کمک کند.

۷. قرص رتینول برای چیست؟

قرص رتینول حاوی ویتامین A است که به صورت مکمل دارویی مصرف می‌شود که به‌عنوان ماده موثره برای سلامتی چشم‌ها، پوست و سیستم ایمنی بدن به‌شمار می‌آید. در مواردی که افراد کمبود ویتامین A دارند می‌توانند قرص رتینول را در برنامه بگنجانند. کمبود ویتامین A می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند کاهش دید در شب، خشکی چشم، ضعف سیستم ایمنی و مشکلات پوستی شود (ویتامین a در چه چیزهایی وجود دارد؟).

قرص رتینول در این موارد به عنوان مکمل ویتامین A مصرف می‌شود تا نقص را جبران کند. برای درمان برخی اختلالات پوستی مانند آکنه و پسوریازیس نیز می‌توان قرص رتینول را مصرف کرد. در این موارد، قرص رتینول به عنوان یک درمان دارویی مصرف می‌شود تا به کنترل علائم و بهبود حالت پوست کمک کند.

بهترین سرم رتینول

بهترین سرم‌های رتینول موجود در بازار عبارتند از:

  • سرم پوست ویتالیر مدل رتینول
  • سرم پوست دی اوردینری مدل رتینول
  • سرم رتینول بری‌لی

عوارض رتینول

عوارض مصرف موضعی رتینول معمولا موقتی هستند:

  • خشکی پوست
  • خارش یا سوزش پوست
  • قرمز شدن، پوست پوسته شدن پوست
  • آفتاب سوختگی

این عوارض به‌تدریج که پوست به رتینول عادت کرده، برطرف می‌شوند.

دنبال بهترین راه جوانسازی پوست می‌گردی؟ از دکتر نوبت بگیر.

منع و موارد احتیاط رتینول

رتینول گزینه مناسبی برای افراد با پوست‌های به‌شدت حساس نیست، به‌خصوص افرادی که واکنش‌های آلرژیک پوستی یا حساسیت‌های غذایی دارند. افراد با سن پایین هم بهتر است در روتین روزانه از این محصول استفاده نکنند. در صورتی که پوست آفتاب سوخته، ترک خورده یا آسیب و زخم پوستی دارید بهتر است تا زمان بهبودی پوست، رتینول مصرف نکنید.

مصرف رتینولن در بارداری

مصرف رتینول در بارداری امن نیست. ویتامین A نقش حیاتی در توسعه و رشد جنین دارد، به این معنا که میزان بالای رتینول در بدن ممکن است باعث اختلال در رشد جنین شود. به‌همین دلیل توصیه می‌شود که در دوران بارداری از مصرف رتینول خودداری کنید یا با مشورت متخصص مصرف نمایید.

مصرف رتینول در شیردهی

بنا به همان تاثیراتی که مصرف رتینول در دوران بارداری روی جنین می‌گذارد، مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.

نحوه مصرف سرم رتینول
نحوه مصرف سرم رتینول به این شکل است که کل صورت را با یک لایه نازک از سرم بپوشانید و مراقب باشید که داخل چشم‌ها، دهان یا بینی نرود.

تداخلات دارویی رتینول

استفاده از رتینول ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. استفاده همزمان از رتینول با تتراسایکلین‌ می‌تواند خطر افزایش حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش دهد و باعث افزایش خطر سوختگی پوستی شود. استفاده همزمان از رتینول با برخی از داروهای خوراکی ضد آکنه مانند ایزوترتینوئین (Accutane) نیز خطر افزایش عوارض جانبی مانند خشکی و تحریک پوستی را افزایش می‌دهد.

اطلاعات دارویی رتینول

اطلاعات دارویی، عوارض و تداخلات دارویی رتینول را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
کرمتحریک پوستی، قرمزی پوستتتراسایکلین‌ها که باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید می‌شود.
سرمخارش و سوزش پوست، افزایش شدت آکنه در ابتدای مصرفداروهای خوراکی ضد آکنه (مانند ایزوترتینوئین) که افزایش عوارض جانبی پوستی را به‌همراه دارد.
قرصخشکی پوست و لب‌هاداروهای سولفونیل‌ها (مانند سولفامتوکسازول) که حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش می‌دهند.
ژلافزایش حساسیت پوست به نور خورشید و آفتاب سوختگی –
لوسیون – –
اطلاعات دارویی رتینول

مکانیسم عملکرد رتینول

رتینول در بدن به عنوان یک پیش ماده به ترکیبی از رتینوئیک اسید تبدیل می‌شود که نقش مهمی در فرآیندهای بیولوژیکی دارد. مکانیسم عملکرد رتینول پیچیده است و در تنظیم فعالیت سلولی و تمایز سلول‌ها نقش مهمی دارد. این تاثیرات ممکن است در موارد مختلف از جمله بهبود سلامت پوست، بهبود بینایی و تنظیم رشد سلول‌ها مورد استفاده قرار گیرد. رتینوئیک اسید به عنوان لیگاند به رسپتورهای خاصی به نام رسپتورهای رتینوئیک اسید (RARs) متصل می‌شود.

این اتصال، تغییراتی در ساختار رسپتورها ایجاد کرده و کمپلکس رتینوئیک اسید-رسپتور را تشکیل می‌دهد. این کمپلکس به عنوان عوامل تنظیمی ژن‌ها (transcription factors) عمل می‌کند و به تنظیم فعالیت ژن‌ها درون سلول می‌پردازد. رتینول به عنوان یک مولکول سیگنالی در مسیرهای انتقال سیگنال سلولی فعالیت می‌کند. این مسیرها شامل تنظیم رشد و تمایز سلول‌ها، تولید و تجزیه ماتریکس خارج سلولی، تنظیم فعالیت سلول‌های سیاه رنگ (ملانوسیت‌ها) و تنظیم فعالیت سلول‌های پوستی دیگر مانند سلول‌های کراتینوسیتی می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سرم رتینول یک محصول آرایشی حاوی رتینول (ویتامین A) است که برای بهبود وضعیت پوست، کاهش علائم پیری پوست، بهبود بافت پوست و افزایش تولید کلاژن استفاده می‌شود. مصرف این سرم در روتین روزانه، بهبود قابل توجهی در وضعیت پوست ایجاد می‌کند، مشکلات مرتبط با پوست را بهبود می‌بخشد و علائم پیری پوست را کاهش می‌دهد.

رتینول به عنوان آنتی‌اکسیدان قوی، خطوط و چین و چروک‌های پوست را برطرف می‌کند. با این حال، قبل از استفاده از سرم رتینول یا هر محصول آرایشی دیگری، بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین و همچنین دکتر مشاوره دارویی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هرچند که سن مشخصی برای شروع مصرف رتینول وجود ندارد، اما بیشتر متخصصان پوست بهترین زمان برای شروع مصرف سرم رتینول را از دهه ۲۰ می‌دانند چرا که تولید فیبرهای کلاژن بعد از ۲۰ سالگی کم‌کم کاهش می‌یابد.

قبل از مصرف رتینول حتما با متخصص پوست مشورت کنید، چرا که افراد با پوست حساس ممکن است با مصرف رتینول دچار واکنش آلرژیک شوند. قبل از مصرف حتما صورت را با محلول شوینده بشویید تا پاک و تمیز باشد. حتما رتینول را با مرطوب کننده یا آبرسان ترکیب کنید یا ابتدا مرطوب کننده بزنید و بعد از رتینول استفاده کنید. همیشه بعد از مصرف رتینول در روتین صبحگاهی، ضدآفتاب بزنید چرا که با مصرف این سرم، حساسیت پوست نسبت به نور آفتاب چندبرابر می‌شود. به‌همین دلیل مراقبت از پوست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

بسته به اینکه چه برندی مصرف می‌کنید، قیمت سرم رتینول متفاوت خواهد بود. درحال حاضر، سرم رتینول با برندهای مختلف  از ۴۳۹ هزار تومان تا ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان در بازار وجود دارد که بسته به نیاز خود و با تشخیص و مشورت پزشک متخصص پوست، و بودجه خود، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن