آیا روان درمانی پویشی می تواند به بهبود شرایط روحی و روانی کمک کند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روان درمانی پویشی تکنیکی برگرفته از نظریه‌های روانشناسی زیگموند فروید است. متدی که برای بهبود مشکلات روان شناختی و اختلالات روانی استفاده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
روان درمانی پویشی چیست؟

درمان روان پویشی (PDT) از اقدامات زیگموند فروید سرچشمه می‌گیرد. این نوعی از گفتار درمانی است که ارتباط بین تجربیات گذشته بیمار اغلب از دوران کودکی و طرز فکر فعلی آن‌ها را بررسی می‌کند. در ادامه این پست از دکترتو شما را با این نوع روان درمانی بیشتر آشنا می‌کنیم. اما آن چیزی که در هر شرایطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است رسیدگی به مشکلات روحی است که تنها با مراجعه به روانشناس یا روانپزشک مجرب میسر می‌شود. برای شناخت بیشتر این روش درمانی و نحوه شروع این درمان زیر نظر بهترین پزشکان از این مقاله و در کنار آن از وبسایت دکترتو کمک بگیرید. دکترتو به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌راحتی از بهترین پزشکان نوبت ویزیت حضوری و مشاوره آنلاین دریافت کنید.

روان درمانی پویشی چیست؟

روان درمانی پویشی نوعی از گفتار درمانی است که به شما کمک می‌کند تا بفهمید چگونه افکار، احساسات و رفتارهای فعلی شما بر اساس زندگی اولیه و تجربیات گذشته شما شکل می‌گیرد.

روان درمانی پویشی فضایی را برای کشف و درک اینکه چگونه الگوهای غیرمفید گذشته ما ممکن است بر مشکلات فعلی ما تاثیر بگذارد فراهم می‌کند. شناخت این روش درمانی به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم و تغییرات را در زندگی خود عملی کنید.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

تاریخچه روان درمانی پویشی

روان درمانی پویشی از نظریه‌های زیگموند فروید (عصب‌شناس برجسته اتریشی و بنیانگذار دانش روانکاوی) شکل گرفت. با این حال، به طور قابل توجهی از مدل قرن ۱۹ تکامل یافته است. همچنین رهبران اولیه در این زمینه که به توسعه این رویکرد کمک‌های بسیاری کرده‌اند عبارتند از کارل یونگ، ملانی کلاین و آنا فروید.

انواع روان درمانی پویشی

روان درمانی پویشی انواع مختلفی دارد که با توجه به نیاز و شرایط هر فرد انتخاب و بکار گرفته می‌شود. این روش‌ها را در ادامه نام برده و بیشتر توضیح داده‌ایم:

نوعتوضیحات
روانکاوی فرویدیبر اساس نظریه‌های زیگموند فروید بنا شده است و بر تجزیه و تحلیل رویاها، انتقال و سایر پدیده‌های ناخودآگاه تمرکز دارد.
روان درمانی تحلیلیبرخی از اصول فروید را حفظ می‌کند، اما بر روی روابط درمانی و کاوش تجربیات فردی تمرکز دارد.
روان درمانی روابطیبر کیفیت روابط فرد با دیگران، به‌ویژه در دوران کودکی تمرکز دارد.
روان درمانی کوتاه مدت پویشییک روش درمانی متمرکز و کوتاه مدت است که بر حل مشکلات خاص تمرکز دارد.
روان درمانی تجربی پویشیاز تکنیک‌هایی مانند نقش‌آفرینی و هنر درمانی برای کاوش در تجربیات و احساسات ناخودآگاه استفاده می‌کند.
برخی از انواع رایج روان درمانی پویشی

۱. روان درمانی پویشی کوتاه مدت istdp

روان درمانی پویشی کوتاه‌مدت بر احساسات یا افکار آزاردهنده‌ای تمرکز دارد که در روابط، ارتباطات و یا عملکرد در مدرسه یا محل کار وقفه یا تداخل ایجاد می‌کنند. هدف از این روان درمانی کشف منابع احساسات یا افکاری است که اغلب پنهان هستند. در روان درمانی پویشی کوتاه مدت، طول دوره درمان کمتر از یک سال و چیزی کمتر از ۴۰ جلسه خواهد بود.

۲. روان درمانی پویشی بلند مدت

روان درمانی پویشی بلند مدت به همان اندازه که برای مربیان مفید است، مبانی نظری را توضیح می‌دهد و استدلال پشت پرده روان درمانگر را در طیف گسترده‌ای از موقعیت‌های بالینی روشن می‌کند و فرد را برای ایجاد همدلی و شایستگی به چالش می‌کشد.

روان درمانی روان پویشی طولانی مدت، بیمار و درمانگر معمولاً بیش از یک سال با حداقل ۴۰ جلسه در هر سال دوره درمان را سپری می‌کنند.

متن انگلیسی:
The time investment needed to see results from PDT depends on each patient. Some see results in a matter of weeks, while others spend 6-12 months or longer in therapy before seeing initial results
ترجمه متن:
زمان مورد نیاز برای مشاهده نتایج PDT بستگی به هر بیمار دارد. برخی افراد نتایج را در عرض چند هفته مشاهده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ۶ تا ۱۲ ماه یا بیشتر برای دیدن اولین نتایج درمان زمان سپری می‌کنند.

psychology

شرایط روحیت خوب نیست؟

نیاز داری با یک نفر صحبت کنی؟ کلیک کن.

کاربرد روان درمانی پویشی

از جمله کاربردهای روان درمانی پویشی می‌توان مدیریت افسردگی، اضطراب، فوبیا، اختلال هراس، بی‌اشتهایی عصبی، درد، اختلال شخصیت مرزی و مسائل آسیب شناختی روانی در کودکان و نوجوانان را نام برد.

محدودیت های موجود در روان درمانی پویشی

روان درمانی پویشی دارای محدودیت‌های متعددی است که در ادامه هر یک را توضیح داده‌ایم:

  • روان درمانی روان پویشی ماهیت و اثربخشی نسبتاً کوتاهی دارد. اما برخی از افراد ممکن است از درمان طولانی‌مدت بهره ببرند، به‌ویژه اگر آسیب‌های عمیقی وجود داشته باشد که برای حل و پذیرش آن‌ها نیاز به کمک دارند. همچنین ممکن است این افراد در برخی موارد به دلیل ماهیت کوتاه‌مدت روان درمانی روان پویا، کمک مورد نیاز خود را دریافت نکنند.
  • روان درمانی روان پویشی شامل صحبت کردن یا گاهی اوقات کشف آسیب‌های گذشته است. هنگام بحث در مورد تجربیات گذشته، ممکن است بیمار ناراحت شود به‌خصوص اگر برای اولین بار در سال آن‌ها را به خاطر می‌آورد. یک فرد در مواجهه با آسیب‌های گذشته ممکن است عصبانی شود یا واکنش غیرقابل پیش بینی نشان دهد.
  • روان درمانی روان پویا برای بسیاری از افراد مفید است، اما متاسفانه برای همه کارساز نخواهد بود. برخی از افراد برای به دست آوردن بیشترین سود از این شکل از درمان تلاش می‌کنند و این اتفاق می‌تواند برای آن‌ها به نوعی اتلاف وقت باشد.
  • طبیعتاً روان درمانی روان پویشی نوعی درمانی است که تاکیدی بر تغییر یک شبه ندارد. در حالی که تغییرات می‌تواند ظرف چند هفته اتفاق بیفتد، موفقیت یک شبه نخواهد بود. برای افرادی که به درمان فشرده‌تر نیاز دارند، روان درمانی پویشی ممکن است چندان موثر و مفید هم نباشد.
  • روان درمانی پویشی بر اساس نظریه روانکاوی زیگموند فروید است. سال‌ها از طرح نظریه او می‌گذرد و برخی افراد درباره درست بودن نظریه‌ها دچار تردید شده‌اند. برخی معتقدند که نظریه فروید شرایط فردی را در نظر نمی‌گیرد و مردم به‌طور موثر در کنار هم در نظر دارد.

میزان اثر بخشی روان درمانی پویشی نسبت به سایر روش های درمانی

تاثیرات این روش درمانی بسیار زیاد است و‌ تنها برتری جزئی نسبت به درمان‌های غیر روانپزشکی دارد. اثرات آن تقریباً برابر با سایر روان درمانی‌ها و داروها گزارش شده است.

جلسات روان درمانی پویشی چقدر است؟
جلسات روان درمانی پویشی به طور کلی چیزی بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد.

چگونگی روش درمان روانپویشی

در طول جلسات روان پویشی، درمانگران ممکن است طیف وسیعی از تکنیک‌های اصلی را از روانشناسی بالینی و پزشکی روانشناختی به کار گیرند. روش‌های دقیق مورد استفاده تا حد زیادی به شیوه مشاوره ترجیحی درمانی که انتخاب می‌کنید و علائم یا تجربیاتی که گزارش می‌کنید بستگی دارد.

درمانگر شما را تشویق می‌کند که در مورد هر چیزی که در ذهنتان است صحبت کنید. البته که اغلب اوقات شما را تشویق می‌کند که روی فرآیندهای ناخودآگاه تمرکز کنید. این کار ممکن است باعث ناراحتی عاطفی شود؛ بنابراین داشتن رابطه‌ای قابل اعتماد با درمانگر اهمیت زیادی دارد. رابطه بین بیمار و درمانگر می‌تواند منجر به انتقال یعنی زمانی که بیمار احساسات خود را نسبت به فردی به درمانگر منتقل می‌کند شود. این اتفاق می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد. اول درمانگر سعی می‌کند از طریق تکنیک‌های ضبط، یادآوری رویاها و احساساتی را که در طول رویا احساس می‌کرد، بهبود بخشد. سپس رویاهای خود را با تجربیات گذشته یا فعلی یا درگیری‌های درونی خود مرتبط کند.

جلسات روان درمانی پویشی

جلسات درمان روان پویشی عموماً حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. مراجعه‌کنندگان ممکن است به صورت هفتگی یا چند بار در هفته در طول چند ماه با درمانگر خود ملاقات کنند. این دوره درمانی گاهی اوقات بیش از یک سال ادامه خواهد داشت.

وجه تمایز روان درمانی پویشی و روانکاوی

در حالی که روانکاوی کاملاً مبتنی بر آموزه‌های زیگموند فروید است، روان درمانی پویشی بر اساس آموزه‌های فروید و همچنین نو فرویدی‌هایی مانند یونگ، آدلر و هورنی است. در حالی که روانکاوی بر جنسیت تمرکز دارد، روان پویایی بر محیط اجتماعی تأکید می‌کند.

روانکاوی سه تا پنج بار در هفته انجام می‌شود، در حالی که روان درمانی پویشی یک یا دو بار در هفته انجام می‌شود. همچنین روانکاوی از نظر تعداد کل جلسات طولانی‌تر است. در حالی که روانکاوی می‌تواند شدید و تکان‌دهنده باشد، روان پویشی شدید کمتری دارد. در حالی که روانکاوی با ناخودآگاه و رویاها سروکار دارد، روان درمانی پویشی با شخصیت و ذهن انسان نیز سروکار دارد. در نهایت هم می‌توان گفت که در درمان روان پویشی، برخلاف روانکاوی، تحلیل دقیقی از ناخودآگاه وجود ندارد.

نمی‌دونی روان درمانی پویشی به حل مشکلت کمک میکنه یا نه؟ مشاوره بگیر.

وجه تمایز روان درمانی پویشی و دارو درمانی

بر خلاف عملکرد کلی برخی از داروهای روانگردان، روان درمانی اعتیاد آور نیست. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده‌اند که روان درمانی پویشی می‌تواند در کاهش اضطراب و درمان افسردگی بدون دارو موثرتر از مصرف داروها باشد.

متن انگلیسی:
Some psychologists do not use PDT because they believe it is not active enough. Many prefer pragmatic approaches like CBT, which tackles problems head-on by trying to reframe a patient’s logic and perspective on a particular issue.
ترجمه متن:
برخی از روانشناسان از روان درمانی پویشی استفاده نمی‌کنند زیرا معتقد هستند که به اندازه کافی فعال نیست. بسیاری رویکردهای عمل‌گرایانه مانند CBT (درمان شناختی رفتاری) را ترجیح می‌دهند، که با تلاش برای اصلاح منطق و دیدگاه بیمار در مورد یک موضوع خاص، با مشکلات مقابله می‌کند.

psychology

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

روان درمانی پویشی را شناختید و از اثرات آن اطلاعات کافی بدست آوردید. همچنین درباره تفاوت‌های آن با سایر روش‌های درمانی هم تا حدودی آشنا شده‌اید و حالا وقت آن رسیده که از متخصصی باتجربه مشورت بگیرید. اگر احساس می‌کنید این روش درمانی برای شما موثر است یا حتی اگر دوست دارید اثربخشی آن بر شرایط خود را بررسی کنید از یک فوق تخصص روانشناسی یا متخصص روانپزشک مشاوره بگیرید.

برای برطرف‌شدن دغدغه شما از بابت دریافت نوبت از متخصصین این زمینه، وبسایت دکترتو روشی ایمن و بسیار آسان است. شما می‌توانید در وبسایت دکترتو با توجه به معیارها و موقعیت مکانی خود به لیستی از بهترین پزشکان در این زمینه دست یابید. پس از آن هم می‌توانید به‌راحتی مشاوره آنلاین روانشناسی یا ویزیت آنلاین روانپزشک را از طریق وبسایت دکترتو دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نظریه روان پویشی (که گاهی نظریه روانکاوی نامیده می‌شود.) شخصیت را بر اساس فرآیندهای روانشناختی ناخودآگاه توضیح می‌دهد (مثلاً آرزوها و ترس‌هایی که ما کاملاً از آن‌ها آگاه نیستیم.) و ادعا می‌کند که تجربیات دوران کودکی در شکل دادن به شخصیت بزرگسالان بسیار مهم است.

شما می‌توانید برای پیدا کردن کلینیک‌های روان پویشی و مراکز روانشناسی ارائه دهنده چنین خدماتی از وبسایت دکترتو کمک بگیرید.

روان درمانی پویا کوتاه مدت فشرده (ISTDP) که توسط حبیب دوانلو توسعه یافته است، یک درمان روان پویشی متمرکز بر هیجان با تمرکز آشکار است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن