آیا می توان از روغن نارگیل برای صورت استفاده کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روغن نارگیل برای صورت به‌عنوان یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی عمل کرده و با حفظ آب موجود در پوست، باعث جوانسازی و شادابی پوست صورت می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
روغن نارگیل برای صورت می‌تواند خواص فوق العاده ای داشته باشد.

روغن نارگیل برای صورت به‌خاطر خاصیت مرطوب‌کنندگی بالا، کاهش التهاب، مقابله با آسیب رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از عفونت، از محبوبیت بالایی برخوردار است. به‌علاوه اینکه، مصرف روغن نارگیل برای صورت با تقویت تولید کلاژن، پوست صورت را سفت کرده و از ایجاد چروک و خطوط ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کند. برخی از انواع روغن نارگیل به‌عنوان تمیزکننده یا مرطوب‌کننده صورت، مستقیم روی پوست استفاده می‌شوند. مصرف این روغن برای مقابله با جوش صورت مناسب است، اما برای افراد با پوست صورت چرب توصیه نمی‌شود. در ادامه این مطلب از دکترتو شما را با مصارف پوستی آن بیشتر آشنا می‌کنیم. اما اگر به‌دنبال استفاده پوستی از آن هستید بهتر است با دکتر طب سنتی یا دکتر پوست و مو در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

روغن نارگیل برای صورت خوب است؟

مصرف روغن نارگیل باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود، البته بهتر است افرادی که پوست مستعد جوش دارند از آن استفاده نکنند. البته، خاصیت مرطوب‌کنندگی این روغن به اندازه‌ای نیست که جایگزین مرطوب‌کننده‌ها در روتین پوستی شود. این روغن آب را داخل پوست نگه داشته و به این ترتیب باعث مرطوب نگه داشتن پوست می‌شود، اما با این حال بهتر است که روی یک لایه مرطوب‌کننده یا روی پوست خیس استفاده کنید. 

روغن نارگیل، نوعی کره طبیعی است که بیش از ۶۵ درصد آن را اسیدهای چرب تشکیل می‌دهند و به همین دلیل هم برای پوست صورت مفید است.

خاصیت مرطوب کنندگی این روغن بسیار است.
خاصیت مرطوب‌کنندگی این روغن به اندازه‌ای نیست که جایگزین مرطوب کننده‌ها در روتین پوستی شود.

فواید روغن نارگیل برای صورت

از فواید روغن نارگیل برای صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرطوب کردن و ترمیم پوست خشک و حساس
  • کاهش التهاب‌ها و عفونت‌های پوستی
  • درمان آکنه، جوش، خارش و التهابات پوستی
  • مقابله با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و عوامل پیری پوست، حفظ جوانی و تاخیر در پیری پوست
  • تسکین‌دهنده و آرامش بخش
  • کاهش التهابات و احساس ترشح چربی بیش از حد پوست
  • تقویت بافت و انعطاف‌پذیری پوست
  • کاهش چین و چروک‌ و بهبود ظاهر عمومی پوست

۱. خواص روغن نارگیل برای سفیدی پوست

روغن نارگیل، محصول عالی برای روشن کردن و سفیدسازی پوست است. وجود ویتامین ای در این روغن باعث روشن‌تر شدن پوست می‌شود. به‌علاوه اینکه، با برطرف کردن تیرگی‌های پوست، ظاهر سفید و یکدستی ایجاد می‌کند، پیگمنت‌ها، لک و آفتاب سوختگی را کم کرده و باعث روشن‌تر شدن چند درجه‌ای پوست صورت می‌شود. مصرف روغن نارگیل در یک دوره یک ماهه می‌تواند باعث سفیدی پوست صورت شود.

عملکرد روغن نارگیل برای سفیدی پوست، به این معنا نیست که باعث سفیدی پوست می‌شود، بلکه ظاهر لک و تیرگی‌های پوستی را کاهش می‌دهد و به‌این ترتیب، باعث یکنواختی رنگ پوست صورت می‌شود. ویتامین ای زیاد موجود در این روغن به تدریج باعث یکنواخت شدن رنگ صورت می‌شود. 

دنبال سفید کردن پوستت هستی؟

قبل از مصرف روغن نارگیل از متخصص کمک بگیر.

۲. روغن نارگیل برای لک صورت

این روغن می‌تواند به عنوان روشن‌کننده طبیعی برای لک صورت استفاده شود. مواد موجود در روغن نارگیل، لکهای تیره و علائم پوستی مانند لک ناشی از آفتاب سوختگی و لک جوش‌ها را برهم زده و باعث بهبود رنگ پوست می‌شود. صورت را با شوینده ملایم بشویید و چند قطره روغن نارگیل را با نوک انگشت روی قسمت‌های لک‌دار صورت بزنید. ۲ تا ۳ دقیقه ماساژ دهید تا روغن وارد سلول‌های پوستی شود. اجازه دهید یک شب بماند و صبح با آب ساده و ملایم بشویید. البته روغن نارگیل برای لک صورت عمیق از جمله لک‌های ملاسما مناسب نیست.

۳. خواص روغن نارگیل برای چروک صورت

از خواص این محصول برای چروک صورت این است که همانند یک مسدودکننده طبیعی از پوست در مقابل مواد مضری مانند توکسین‌ها و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. پوستی که با روغن نارگیل مرطوب و هیدراته شده، کمتر چروک می‌شود. تقویت خاصیت الاستیسیته پوست و حفظ رطوبت آن می‌تواند از تشدید و پر رنگ شدن چروک‌های پوستی جلوگیری کند و به رفع چین و چروک صورت کمک می‌کند.

هیدراته شدن پوست با روغن نارگیل امکانپذیر است.
پوستی که با روغن نارگیل مرطوب و هیدراته شده، کمتر چروک می‌شود.

۴. روغن نارگیل برای صورت خشک

این محصول را می‌توان به‌عنوان درمان عمقی برای تغذیه پوست خشک و ترک خورده، ترمیم و بازگردانی رطوبت از دست رفته و تقویت موانع پوستی برای حفظ رطوبت استفاده نمود. این روغن می‌تواند برای درمان و کاهش علائم پوست خشک، پوسته پوسته شده و خارش پوست مناسب باشد.

متن انگلیسی:
If you have dry, flaky skin, using coconut oil instead of your regular moisturizer may soften and hydrate your skin, leaving it looking refreshed and soft upon waking. Increases hydration. Coconut oil helps bolster your skin’s protective barrier layer, trapping moisture inside and keeping skin supple and hydrated
ترجمه متن:
اگر پوست خشک و پوسته پوسته دارید، به‌جای مرطوب‌کننده‌های معمول خود از روغن نارگیل برای آبرسانی و نرم‌کنندگی پوست صورت استفاده کنید که پس از بیدار شدن از خواب باعث طراوت و نرم به‌نظر رسیدن آن می‌شود. آب‌رسانی پوست را افزایش می‌دهد. این روغن به تقویت لایه سد محافظ پوست کمک کرده و پوست را انعطاف‌پذیر و هیدراته نگه می‌دارد.

healthline

۵. روغن نارگیل برای خشکی پوست

روغن نارگیل دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی قوی است که می‌تواند عمیق‌ترین لایه‌های پوست را مرطوب کند و خشکی را کاهش دهد. خواص ضد‌التهابی روغن نارگیل می‌تواند در کاهش التهابات و درمان خشکی پوست کل بدن و پوست تحریک شده موثر باشد. به‌علاوه اینکه، با ایجاد یک لایه محافظ از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری می‌کند و باعث حفظ رطوبت در پوست خشک می‌شود.

برای استفاده از روغن نارگیل برای خشکی پوست، چند قطره از روغن را روی دست بریزید و به‌آرامی روی پوست خشک ماساژ دهید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و بعد صورت را بشویید.

۶. روغن نارگیل برای پوست چرب

هرچند مصرف روغن نارگیل برای حفظ رطوبت پوست و رفع خشکی صورت توصیه می‌شود، اما افرادی که پوست بسیار چرب دارند یا مستعد آکنه و جوش هستند، به‌هیچ وجه نباید از روغن نارگیل استفاده کنند. روغن نارگیل برای پوست چرب باعث بسته شدن منافذ پوستی شده و جوش و آکنه‌های عفونی ایجاد می‌کند.

۷. روغن نارگیل برای چاقی صورت

روغن نارگیل ممکن است در برخی مراحل مراقبت از پوست صورت مفید باشد، اما نقشی در چاقی صورت ندارد، صرفا با حفظ رطوبت و آبرسانی پوست، باعث جوان‌تر و شاداب‌تر شدن پوست می‌شود. 

۸. روغن نارگیل برای جوش صورت

یکی دیگر از کاربردهای روغن نارگیل، درمان خانگی جوش صورت است. خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی روغن نارگیل می‌تواند در کاهش التهاب و باکتری‌های موجود در جوش‌های صورت کمک کند. قبل از استفاده از روغن نارگیل، پوست صورت را به طور کامل با آب گرم و محصولات مناسب پاکسازی کنید. این کار باعث از بین بردن آلودگی‌ها و آرایش صورت و جذب درست روغن نارگیل می‌شود.

این محصول را به صورت موضعی روی جوش‌ یا مناطق مبتلا به آکنه بمالید و به‌آرامی و با حرکات نرم ماساژ دهید تا روغن جذب پوست شود. روزانه یک یا دو بار صبح و شب قبل از خواب روی پوست صورت استفاده کنید. استفاده از مقدار مناسب و منظم روغن نارگیل برای جوش‌ها بسیار مهم است. استفاده از مقدار بیش از حد ممکن است باعث چسبندگی پوست و مسدودشدن منافذ پوست می‌شود. اگر جوش‌ها شدید یا مزمن باشند، بهتر است پیش از امتحان روغن نارگیل با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

از جوش‌های صورتت خسته شدی؟ قبل از مصرف روغن نارگیل مشاوره بگیر.

۹. روغن نارگیل برای ترک پوست

مصرف این محصول باعث افزایش انعطاف پذیری و الاستیسیته پوست شده و به ترمیم و رفع ترک‌های پوستی کمک می‌کند. روغن نارگیل را به آرامی روی مناطق مورد نظر که ترک دارند، ماساژ دهید. ماساژ کمک می‌کند تا روغن کامل جذب پوست شود و رطوبت آن افزایش یابد.

۱۰. روغن نارگیل برای اگزما

روغن نارگیل سرشار از اسید لائوریک است که اسید چرب طبیعی است که برای درمان عارضه‌های پوستی ازجمله اگزما مناسب است. البته مصرف این روغن باعث درمان اگزما نمی‌شود، اما پوست را نرم کرده، خارش و تحریک پوستی و ریسک عفونت ناشی از اگزما را کاهش می‌دهد. مصرف روغن نارگیل به مدت دوهفته باعث بهبود قابل توجه رطوبت پوست شده و می‌تواند خارش‌های ناشی از اگزما را برطرف کند.

۱۱. فواید ماسک صورت با روغن نارگیل

این محصول غنی از اسیدهای چرب و ویتامین‌های ضروری است که باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود. روغن نارگیل را به‌تنهایی یا همراه مواد دیگری مانند عسل یا آووکادو ترکیب کنید. صورت را شسته و ماسک را روی صورت بگذارید و اجازه بدهید تا ۱۵ دقیقه بماند. بعد از آن صورت را با آب ولرم بشویید. 

۱۲. روغن نارگیل برای پوست صورت و دور چشم

نتایج مطالعات نشان می‌دهند که مصرف این محصول با ضخیم کردن پوست ظریف زیر چشم و کاهش التهاب باعث کمرنگ شدن تیرگی دور چشم می‌شود. اندازه یک نخود روغن نارگیل را به‌آرامی روی ناحیه دور چشم بمالید و ماساژ دهید. ترکیبات آنتی اکسیدانی و آنتی التهابی روغن نارگیل برای پوست صورت و دور چشم مفید است و با آبرسانی این ناحیه، التهاب را کاهش داده و پوست این قسمت را روشن‌تر می‌کند. البته به خاطر نازکی و حساسیت بالای پوست دور چشم باید در مصرف اسیدهای چربی مانند روغن نارگیل نهایت دقت را داشته باشید، چرا که ممکن است باعث مسدود شدن منافذ پوستی و تشکیل میلیا در ناحیه زیر چشم شود.

مضرات روغن نارگیل برای پوست صورت

مصرف این محصول به عنوان درمانی در کوتاه مدت خطری برای بدن ندارد. اما در برخی افراد با عوارض و مضراتی مانند زیر همراه می‌شود: 

  • خارش و قرمزی پوست
  • التهاب پوستی
  • جوش
  • حساسیت

متن انگلیسی:
Coconut oil is highly comedogenic, which means it can clog your pores and increase the appearance of blackheads, whiteheads and acne
ترجمه متن:
روغن نارگیل به شدت کمودن‌زا است، به این معنی که قادر است منافذ شما را مسدود کرده و جوش‌های سرسیاه، سرسفید و آکنه را افزایش دهد.

goodhousekeeping

روش استفاده از روغن نارگیل برای صورت

قبل استفاده از این محصول، پوست را با یک شوینده ملایم مخصوص پوست خود بشویید. در یک کاسه کوچک، مقداری روغن نارگیل را بردارید و در مایکروویو گرم کنید. با انگشت یا پنبه، مقداری روغن نارگیل را برداشته و به آرامی روی صورت و گردن ماساژ دهید. از حرکات نرم و دایره‌ای استفاده کنید و مطمئن شوید که روغن به طور یکنواخت در سطح پوست توزیع شده است. اجازه بدهید روغن حداقل ۱۵-۲۰ دقیقه روی پوست بماند و بعد با آب گرم بشویید و پوست را خشک کنید. برای بهره‌برداری حداکثر از فواید روغن نارگیل، این روش را هفته‌ای ۲-۳ بار تکرار کنید.

می‌توانید یک قاشق روغن نارگیل را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. یا روغن نارگیل را با آووکادو، عصاره آلوئه ورا یا اسانس‌های طبیعی دیگری ترکیب کنید.

روشتوضیحاتنکات
مرطوب‌کنندهمقداری روغن نارگیل را به دست خود بمالید و آن را به صورت و گردن خود بمالید. می‌توانید از آن به عنوان مرطوب‌کننده شبانه نیز استفاده کنید.از روغن نارگیل تصفیه‌شده استفاده کنید، زیرا نوع غیر تصفیه شده ممکن است پوست شما را چرب کند. اگر پوست چربی دارید، می‌توانید از روغن نارگیل فقط در نواحی خشک استفاده کنید. برای افزایش مزایا، می‌توانید روغن نارگیل را با سایر مواد مانند عسل، ماست یا آلوئه ورا مخلوط کنید.
پاک‌کننده آرایشمقداری روغن نارگیل را روی پد پنبه ای بمالید و از آن برای پاک کردن آرایش و روغن صورت خود استفاده کنید.این روش برای پاک کردن آرایش ضد‌آب ایده‌آل است. پس از پاک کردن آرایش، صورت خود را با آب ولرم بشویید.
درمان آکنهمقداری روغن نارگیل را به صورت تمیز خود بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید.روغن نارگیل می‌تواند به مبارزه با باکتری‌هایی که باعث ایجاد آکنه می‌شوند کمک کند. اگر پوست حساسی دارید، ابتدا روغن نارگیل را روی ناحیه کوچکی از پوست خود تست کنید. از روغن نارگیل به‌طور مرتب برای مشاهده نتایج استفاده کنید.
مرهم لبمقداری روغن نارگیل را روی انگشت خود بمالید و از آن برای مرطوب کردن لب‌های خود استفاده کنید.روغن نارگیل می‌تواند به جلوگیری از ترک خوردن و پوسته پوسته شدن لب‌ها کمک کند. می‌توانید از روغن نارگیل به عنوان بالم لب شبانه نیز استفاده کنید.
نحوه استفاده از روغن نارگیل برای پوست

ماساژ صورت با روغن نارگیل

ماساژ صورت با این روغن، یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می‌کند که باعث حفظ رطوبت پوست شده و از خشکی و ترک خوردگی پوست جلوگیری می‌کند. به‌علاوه اینکه ماساژ صورت با این روغن، التهاب و خارش پوستی را کاهش داده و با افزایش خاصیت انعطاف پذیری و الاستیسیته پوست، باعث جوانسازی و شاداب‌تر شدن صورت می‌گردد. 

آِیا روغن نارگیل برای پوست چرب نیز مفید است؟
افرادی که پوست چرب دارند، بهتر است از مصرف آن خودداری کنند چرا که باعث بروز جوش یا تشدید آکنه‌ها می‌شود.

چقدر باید از روغن نارگیل روی صورت استفاده کرد؟

میزان مصرف روغن نارگیل روی صورت تقریبا به اندازه مصرف کرم شب است. در حد چند قطره که بیشتر از یک قاشق غذاخوری نشود کفایت می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

روغن نارگیل دارای خواص آب‌رسانی و مغذی پوست است که باعث آبرسانی، نرمی و حفظ رطوبت پوست می‌شود. خواص ضدالتهابی این روغن، می‌تواند التهاب‌ها و آکنه‌های پوستی را کاهش دهد و به‌خاطر داشتن اسید لورئیک از پوست صورت در مقابل اشعه خورشید محافظت می‌کند. همانند هر روش مراقبت پوست دیگری، ممکن است مصرف روغن نارگیل برای صورت باعث بروز عوارض و واکنش آلرژیک شود. افرادی که پوست چرب دارند، بهتر است از مصرف آن خودداری کنند چرا که باعث بروز جوش یا تشدید آکنه‌ها می‌شود.

بهتر است قبل از مصرف روغن نارگیل بر روی پوست صورت خود در این مورد با یک فوق تخصص طب سنتی یا دکتر زیبایی پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر طب سنتی آنلاین و ویزیت آنلاین دکتر پوست وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

مصرف روغن نارگیل باعث کاهش خشکی پوست، مقابله با پوسته پوسته شدن و نرمی پوست می‌شود. به‌علاوه اینکه در مصرف بلند مدت باعث یکنواختی رنگ صورت و از بین بردن لک‌های پوستی می‌شود.

خیر، باعث چاقی صورت نمی‌شود، صرفا مصرف روغن نارگیل باعث ضخیم شدن پوست صورت می‌شود.

خیر، باعث تیره شدن پوست نمی‌شود و برعکس، تیرگی و رنگ غیریکنواخت پوست را از بین برده و صورت را یکدست و شفاف می‌کند.

مصرف روغن نارگیل باعث سفید شدن پوست نمی‌شود، صرفا تیرگی و کدری پوست را از بین برده و با آبرسانی پوست باعث تغذیه و جوانسازی پوست صورت می‌شود.

بله، یکی از بهترین درمان‌های عمقی برای تغذیه پوست خشک و ترک خورده است که رطوبت از دست رفته پوست صورت را بازگردانده و آب پوست را درخود نگه می‌دارد. این روغن همچنین برای درمان اگزما و کاهش علائم خشکی پوست، پوسته پوسته شدن و خارش نیز تجویز می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن