چسب واریس چقدر در درمان رگ های واریسی موثر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چسب واریس یک درمان مفید و موثر در بهبود شرایط مبتلایان به واریس است. این چسب در مدت زمانی کوتاه اثربخشی خود را نشان داده و رگ‌ها را به طور موثری کاهش می‌دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
عمل قرارگیری چسب واریس چگونه انجام می شود؟

چسب واریس از جدیدترین نوآوری‌ها در درمان وریدهای واریسی است. روشی بسیار کاربردی و اثربخش که به یک انتخاب درست در بین پزشکان مختلف تبدیل شده است. چسب واریس برای بستن ورید در نقاط مختلفی از بدن استفاده می‌شود. به طور کلی فرایند اثر‌بخشی این چسب بدین صورت است که پس از استفاده، هنگامی که رگ بسته شد، تحت فرآیند سخت شدن (اسکلروز) قرار می‌گیرد و به تدریج جذب بدن می‌شود. این روش را به‌عنوان یک روش درمانی کم تهاجمی می‌شناسند. استفاده از این چسب بنابر تشخیص پزشک انجام می‌شود. پزشک پس از بررسی هر بیمار و سنجش روش‌های درمانی مختلف، این روش را به‌عنوان یک روش درمانی موثر انتخاب می‌کند. شما هم می‌توانید در صورت ابتلا به واریس، درباره نیاز به استفاده از چسب های واریسی برای درمان بیماری خود از یک متخصص قلب و عروق مشاوره بگیرید. وبسایت دکترتو به شما امکان دریافت نوبت ویزیت آنلاین و حضوری از بهترین پزشکان قلب و عروق و مشاوره دارویی را می‌دهد.

چسب واریس چیست؟

از چسب واریس برای بستن رگ‌های آسیب دیده استفاده می‌شود. این چسب مخصوص بیماری واریس، دیواره‌های ورید را در کنار هم نگه داشته و جریان خون را متوقف و سپس به وریدهای سالم هدایت می‌کند. با گذشت زمان، بدن شما وریدهای غیرفعال را جذب می‌کند و آن‌ها ناپدید می‌شوند.

این تکنیک شبیه فرکانس رادیویی است که یک کاتتر در ورید (معمولاً زیر زانو) قرار می‌گیرد و به بالای ورید نزدیک کشاله ران منتقل می‌شود. کاتتر خارج شده و مقدار کمی چسب تزریق می‌شود. رگ به مدت ۳۰ ثانیه بسته نگه داشته می‌شود و چسب گیر می‌کند.

چسب واریس چیست؟
برای از بین بردن رگ‌های واریسی استفاده از چسب واریس بسیار اثربخش است.

کاربرد چسب واریس

از چسب واریس می‌توان برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده کرد. به همین خاطر هم چسب‌هایی تحت عنوان چسب واریس معده، چسب واریس پا و چسب واریس مری تولید شده که برای بهبود واریس در هر یک از اسن اندام‌ها استفاده می‌شود.

در ادامه هر یک از این چسب‌ها را توضیح داده و معرفی کرده‌ایم:

۱. چسب واریس معده

بهترین درمان برای واریس معده، چسب واریس است. سیانواکریلات مایعی با قوام شبیه آب است و برای تزریق داخل واریس مناسب است. هنگامی که به یک محیط فیزیولوژیکی مانند خون اضافه می‌شود، سیانواکریلات به سرعت پلیمریزه شده و یک ماده سخت را تشکیل می‌دهد. بنابراین پس از تزریق به واریکس، سیانواکریلات لومن را مسدود می‌کند. (واریس معده چیست؟)

۲. چسب واریس پا

یکی دیگر از کاربردهای چسب واریس، برای درمان واریس پا است. این چسب مخصوص دیواره‌های ورید را در کنار هم نگه داشته و جریان خون را متوقف و سپس به وریدهای سالم هدایت می‌کند. با گذشت زمان، بدن شما وریدهای غیرفعال را جذب می‌کند و سپس به مرور زمان این رگ‌ها ناپدید می‌شوند. اگر چسب واریس وارد سیاهرگ‌های عمقی پا شود، می‌تواند منجر به ترومبوز سیاهرگی عمقی، انعقاد موضعی یا لخته شدن خون شود. (بیماری واریس پا چیست؟)

می‌خوای از چسب برای درمان واریس استفاده کنی؟

همین حالا از متخصص سوال کن.

۳. چسب واریس مری

چسب واریس یک درمان ایده‌آل برای درمان واریس مری به حساب می‌آید. چسب واریس قوامی شبیه آب داشته و خود را برای تزریق داخل واریسی مناسب می‌کند. چسب واریس برای خونریزی واریس مری هم ایمن و موثر است. خونریزی ممکن است تند و آنقدر شدید باشد که شوک ایجاد کند. تزریق چسب سیانوآکریلات در حال حاضر به عنوان درمان خط اول برای خونریزی واریس توصیه می‌شود. این روش خطر آمبولیزاسیون را به همراه دارد، زیرا چسب می‌تواند قبل از اینکه جامد شود از طریق جریان خون جریان یابد. (واریس مری چیست؟)

مراحل قبل از درمان با چسب واریس

قبل از درمان واریس با چسب واریس نکات گفته شده در ادامه را در نظر داشته باشید:

  • صبح روز عمل دوش بگیرید و در صورت داشتن عمل قراردهی چسب‌ واریس پا، پاهای خود را با صابون آنتی باکتریال بشویید.
  • حتما لباس‌های گشاد و کفش راحت بپوشید.
  • در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید، به خصوص استروژن یا قرص‌های ضد بارداری، با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگر از قبل جوراب‌های فشاری دارید، روز عمل آن را همراه خود داشته باشید. در غیر این صورت، باید یک جفت برای بعد از درمان بخرید.
  • قبل از درمان از زدن لوسیون به پاها یا تراشیدن آنها خودداری کنید.
  • اگر آسپرین یا هر رقیق‌کننده خون دیگری مصرف می‌کنید، حتماً از پزشک خود بپرسید که آیا باید مصرف آن را قبل از عمل قطع کنید.
  • حداقل ۲ روز قبل از عمل خود، الکل ننوشید یا سیگار نکشید. این مورد مهم است چرا که مصرف الکل می‌تواند مانع از بهبودی شما شود.
  • در مورد هر گونه شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشید به پزشک خود اطلاعات کافی ارائه دهید. این شرایط شامل سابقه قبلی مشکلات ورید یا بارداری است. توصیه می شود زنان باردار تا چند ماه پس از زایمان برای انجام این درمان صبر کنند.
  • اگر در گذشته برای رگ‌های عنکبوتی یا واریسی درمان شده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • حداقل به مدت ۴۸ ساعت از حمام داغ، نور مستقیم خورشید، سونا و کمپرس گرم خودداری کنید.
  • اگر پزشک به شما گفته است که داروهای خود را در روز جراحی مصرف کنید، آ‌ن‌ها را تنها با یک جرعه آب بخورید.

مراحل درمان واریس با استفاده از چسب واریس

درمان واریس با استفاده از چسب واریس یک درمان مرحله‌ به مرحله است. پزشک برای قراردهی چسب واریس به ترتیب گفته شده در این جدول این درمان را انجام‌ می‌دهد:

مراحل درمان واریستوضیحات
سونوگرافی و مشخص کردن مسیر رگپیش از شروع کار درمان پزشک به کمک سونوگرافی مسیر رگ‌ها را مشخص می‌گند.
جای‌گذاری کاتتر مخصوص در رگمحل ورود کاتتر توسط پزشک مشخص شده و یک کاتتر خوب تحت هدایت سونوگرافی وارد ورید می‌شود.
آماده‌سازی چسبدر مرحله آماده سازی، چسب در سرنگ‌های مخصوص وارد شده و سپس سرنگ داخل محفظه مخصوص دستگاه تزریق چسب قرار می‌گیرد.
اتصال کاتتر به دستگاه تزریق چسبدر این مرحله دستگاه تزریق چسب به کاتتر متصل می‌شود.
هدایت چسب تحت سونو به داخل رگدر این مرحله چسب به تدریج در رگ قرار می‌گیرد.
فشرده‌سازی رگفشرده سازی بلافاصله روی ورید قرار می‌گیرد تا دیواره‌های ورید را به هم ببندند.
پانسمان محل ورود کاتتربا گذشت زمان بافت فیبری در اطراف چسب تشکیل می‌شود که باعث تثبیت دائمی می‌گردد.
مراحل درمان واریس

متن انگلیسی:
The VenaSeal procedure involves the placement of a very small amount of VenaSeal vein glue into the vein through a small catheter. Once the affected vein is closed, blood is immediately re-routed through other healthy veins in the leg. Unlike other treatments, VenaSeal does not require a regional nerve block or large volumes of anaesthesia. Furthermore, there are no pre-procedures drugs involved and patients can return to their normal activities right after the treatment
ترجمه متن:
روش VenaSeal شامل قرار دادن مقدار بسیار کمی از چسب ورید از طریق یک کاتتر کوچک در ورید است. پس از بسته شدن ورید آسیب‌‌دیده، خون بلافاصله از طریق سایر سیاهرگ‌های سالم پا هدایت می‌شود. برخلاف سایر درمان‌ها، VenaSeal به بلوک عصبی منطقه‌ای یا حجم زیادی از بیهوشی نیاز ندارد. علاوه بر این بیماران می‌توانند بلافاصله پس از درمان به فعالیت‌های عادی خود بازگردند و نیازی به دارو پیش از عمل نیست.

veinhealth

مدت زمان اثربخشی چسب واریس

مانند سایر درمان‌های واریس، چسب هم ورید را می‌بندد و خون را به رگ‌های سالم مجاور هدایت می‌کند. این فرآیند بلافاصله اثر کرده و شما مجبور نیستید بعد از عمل از جوراب‌های مخصوص استفاده کنید.

نمی‌دونی چسب مشکل واریست رو حل می‌کنه یا نه؟ همین حالا مشاوره بگیر.

مراقبت های بعد از درمان با چسب واریس

چسب‌ها را به مدت یک هفته یا تا زمانی که از بین برود، روی محل تحت درمان باقی بگذارید. پس از اینکه پزشک اجازه داد که برداشتن پانسمان‌های فشاری اشکالی ندارد، هر روز ناحیه مورد نظر را با آب گرم و صابون بشویید و آن را خشک کنید. از پراکسید هیدروژن یا الکل استفاده نکنید، چرا که می تواند روند بهبودی را کند کند.

عوارض درمان واریس با چسب واریس

ابتدا باید چسب را در نقطه مناسب قرار دهید، در غیر این صورت جریان برگشتی ممکن است ادامه یابد. علاوه بر این، هنوز برای استفاده در زنان باردار تایید نشده است و مطالعات ایمنی طولانی مدت هنوز در حال انجام است. چسب واریس برای همه انواع رگ مانند رگ‌های بسیار خمیده یا سرپیژین مناسب نیست.

چسب های ورید یک ماده خارجی در بدن شما باقی می‌گذارد که تقریباً دو سال پس از درمان باقی می‌ماند و عفونت ایجاد می‌کند. علاوه بر این، احتمال بروز واکنش آلرژیک به چسب نیز وجود دارد. همچنین در حالی که چسب واریس موثر است، می‌تواند باعث ملتهب شدن وریدهای آسیب‌دیده شود که نیاز به استفاده از داروهای ضدالتهابی دارد. همچنین نسبتاً گران است.

عوارض شدید استفاده از چسب واریس بسیار نادر است.

متن انگلیسی:
If the glue made it into the lungs, it could cause pulmonary embolism, a dangerous condition in which one or more arteries in the lungs become blocked by a blood clot
ترجمه متن:
اگر چسب وارد ریه‌ها شود، می‌تواند باعث آمبولی ریه شود. یک وضعیت خطرناک که در آن یک یا چند شریان در ریه‌ها توسط لخته خون مسدود می‌شوند.

cfvein
اقدامات موثر بعد از درمان با چسب واریس چیست؟
لازم است بعد از قراردهی چسب واریس توسط پزشک متخصص ویزیت و معاینه شوید.

تفاوت لیزر واریس با چسب واریس

لیزر (EVLT) و فرکانس رادیویی (RFA) نمونه‌هایی از روش‌های گرمایشی و چسب واریس نمونه‌ای از روش‌های غیر گرمایشی هستند. به طور کلی، درمان‌های حرارتی برای محافظت از پوست و اعصاب اطراف در برابر آسیب گرما نیاز به بی‌حس کردن دارند و درمان‌های غیرحرارتی نیازی به بی‌حس کردن ندارند که منجر به بهبود دوره درمان می‌شود.

چسب برای رگ‌های کوچکی که هنوز چندان قابل مشاهده نیستند و همچنین بیماری زمینه‌ای را درمان می‌کند. در حالی که EVLA از گرما برای درمان استفاده می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

واریس موضوع حساسی است و پیدا کردن یک روش درمانی مناسب برای آن هم بسیار پر اهمیت است. حالا که با خواندن این مقاله درباره درمان واریس به کمک چسب واریس اطلاعاتی کافی بدست آوردید شاید به فکر فرو رفته و منتظر تایید نهایی یک پزشک هستید. چرا که تصویر می‌کنید این روش می‌تواند برای شما هم موثر باشد.

به همین منظور توصیه ما به شما مراجعه به وبسایت دکترتو و دریافت نوبت ویزیت حضوری یا آنلاین از پزشک متخصص قلب و عروق است که پس از خواندن اطلاعات تکمیلی این شخص دریافته‌اید که برای شما بهترین گزینه است. شما به کمک این وبسایت دیگر‌ نگرانی از بابت ماندن در صف‌های‌ طولانی دریافت نوبت کلینیک‌ها، مطب‌ها و بیمارستان‌ها نخواهید داشت. علاوه بر آن خدمات غیرحضوری دکترتو مانند مشاوره دارویی آنلاین و ویزیت آنلاین دکتر قلب می‌توانند شما را در رسیدن به پاسخ سریعتر یاری کنند.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این موضوع بسته به شدت بیماری متفاوت بوده و براساس تشخیص پزشک اعلام می‌شود.

هزینه درمان واریس به کمک چسب واریس به عوامل زیادی وابسته است. این عوامل از هزینه پزشک، قیمت روز چسب و… متغیر است. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از هزینه‌ نهایی از یک پزشک متخصص مشاوره بگیرید.

بله این‌ روش به عنوان یکی از موثرترین روش‌های درمان‌واریش در نظر گرفته می‌شود.

بله چسب وناسیل را می‌توان برای واریس شدید هم استفاده کرد اما بیشتر توصیه می‌شود که برای رگ‌های کوچک استفاده شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن