جراحی زگیل تناسلی چگونه انجام می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زگیل‌های تناسلی، توده‌های برجسته در ناحیه تناسلی روی آلت زنانه یا مردانه هستند. در مواردی که زگیل‌ها به سایر روش‌های درمان موضعی جواب ندهند و بهبودی اتفاق نیفتد، پزشک، روش جراحی را پیشنهاد می‌دهد. جراحی زگیل تناسلی یک روش جراحی به منظور برداشتن زگیل‌های ناحیه تناسلی، روی آلت، ران یا واژن و ناحیه مقعدی است که با لیزر یا چاقوی جراحی انجام می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
جراحی زگیل تناسلی برای چه افرادی انجام میشود؟

زگیل‌های تناسلی، توده‌های برجسته در ناحیه تناسلی از جمله واژن، فرج، آلت تناسلی مردانه و کیسه بیضه‌ها هستند که از طریق رابطه جنسی منتقل شده و جزو بیماری‌های مقاربتی بسیار شایع به حساب می‌آیند. این زگیل‌ها ممکن است دهانه رحم یا سرویکس، داخل و اطراف ناحیه مقعدی و رکتوم، مجاری ادراری یا اطراف دهان، گلو و حلق را هم درگیر کنند. معمولا زگیل‌ها خود به خود بدون درمان، بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر دردناک همراه با خارش یا آزار و التهاب باشند، باید برای درمان اقدام شود. عمل جراحی زگیل تناسلی یکی از روش‌های درمان و دفع زگیل‌ها است. اما چه افرادی کاندید مناسب برای جراحی هستند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ادامه این پست از دکترتو همراه ما باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان زنان و اورولوژی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

جراحی زگیل تناسلی چیست؟

جراحی زگیل تناسلی، عملی است که برای برداشتن زگیل های سفت و کوچک و به‌هم پیوسته و بافت غیرعادی دهانه رحم انجام می‌گیرد. به این ترتیب که زگیل‌ها را با اسکالپل (چاقوی جراحی) برمی‌دارند. زگیل‌های ناحیه سرویکس باید با جراحی لیزر یا جراحی برش الکتریکی برداشته شوند. در این روش، پزشک از بی‌حسی موضعی روی پوست یا دهانه رحم استفاده کرده و سپس زگیل‌ها یا بافت ناسالم را با چاقوی جراحی برمی‌دارد (آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟).

در بیشتر موارد، بعد از درمان زگیل تناسلی با جراحی باید بخیه زده شود، که معمولا از نوع جذبی هستند و خودبه‌خود طی دو تا سه هفته اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند. فرآیند بهبودی بعد از جراحی حدود دو تا چهار هفته طول می‌کشد و برقراری رابطه جنسی در این مدت مجاز نیست. نوعی از جراحی زگیل تناسلی هم با لیزر انجام می‌شود که زگیل‌ها یا سلول‌‌های ناسالم دهانه رحم یا واژن را از بین می‌برد.

دوره نقاهت در عمل جراحی با لیزر بسیار کوتاه‌تر است، همچنین احتمال خونریزی، عفونت یا التهاب ناحیه تحت درمان نیز با اشعه لیزر تقریبا به صفر می‌رسد. انتخاب نوع جراحی زگیل تناسلی به تشخیص پزشک معالج، نوع، تعداد و اندازه زگیل‌ها و وسعت ناحیه مبتلا بستگی دارد.

متن انگلیسی:
 Before choosing your treatment, a dermatologist will consider many things, including the number of warts, where the warts are, and your overall health
ترجمه متن:
قبل از انتخاب نوع درمان، متخصص پوست موارد بسیاری از جمله تعداد زگیل‌ها، محل قرارگیری زگیل‌ها و سلامت کلی شما را در نظر می‌گیرد.

aad

کاربرد جراحی زگیل تناسلی

جراحی زگیل تناسلی، روش درمانی برای از بین بردن و درمان توده‌های برجسته زگیل مانند در ناحیه تناسلی است که به سایر روش‌های درمانی جواب ندادند. اگر زگیل تناسلی زیاد از حد بزرگ باشد یا آزاردهنده شود، باید گزینه درمان با جراحی را انتخاب نمود. در این جراحی، قسمت زیادی از پوست زیری زگیل برداشته شده و پوست سالم اطراف آن به هم متصل می‌شود.

در برخی موارد، انواع زگیل تناسلی باعث درد، تحریک غیرطبیعی یا مشکلات در روابط جنسی می‌شوند. مهمترین کاربردهای جراحی زگیل تناسلی عبارتند از:

  • کاهش عوارض زگیل‌ها مانند درد، التهاب، خارش، خونریزی، عفونت و زخم
  • بهبود بهداشت تناسلی
  • تسهیل فعالیت جنسی
  • بهبود ظاهر ناحیه تناسلی

علائم زگیل تناسلی روی پوستت داری؟

برای برداشتن زگیل‌ها زود نوبت بگیر.

جراحی زگیل تناسلی برای چه افرادی انجام میشود؟

جراحی زگیل تناسلی برای افرادی توصیه می‌شود که با مشکلات زگیل‌های تناسلی مواجه هستند. برای بهبود علائم زگیل تناسلی در مردان و درمان زگیل تناسلی زنان این روش گاهی توصیه می‌شود. اگر زگیل‌های تناسلی باعث درد، التهاب، خارش، خونریزی، عفونت یا زخم شده‌ و عوارض ناخوشایندی برای فرد ایجاد ‌کنند، به‌لطف جراحی زگیل تناسلی می‌توان این عوارض را بهبود داد.

افرادی که به خاطر برجستگی‌های زگیل مانند دچار عفونت‌های مکرر، بوی نامطبوع و ترشحات غیرعادی در ناحیه تناسلی هستند نیز کاندیدای مناسبی برای جراحی زگیل تناسلی به‌شمار می‌آیند. زگیل‌های بزرگ، با شکل نامناسب یا پوست بیش از حد باریک در ناحیه تناسلی ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و ناامنی درباره ظاهر بدن شود. در این موارد، جراحی زگیل تناسلی می‌تواند ظاهر را بهبود بخشد و به افزایش رضایت بیمار درباره بدن خود کمک کند.

روشتوضیحاتمزایامعایب
کرایو تراپیانجماد زگیل با نیتروژن مایعسریع و موثرممکن است باعث درد، سوزش و تاول شود.
لیزر درمانیسوزاندن زگیل با لیزردقیق و موثرممکن است باعث درد، قرمزی و زخم شود.
الکترو کوترسوزاندن زگیل با حلقه فلزی داغسریع و موثرممکن است باعث درد، خونریزی و زخم شود.
جراحی با تیغبریدن زگیل با چاقوی جراحیمناسب برای جراحی برای زگیل‌های بزرگ یا خوشه‌ایممکن است باعث درد، خونریزی و زخم شود.
مقایسه انواع روش‌های درمان زگیل تناسلی با جراحی

چه افرادی نباید عمل زگیل تناسلی را انجام دهند؟

افراد با شرایط زیر نمی‌توانند کاندیدای مناسبی برای عمل جراحی زگیل تناسلی باشند:

  1. افراد با سابقه عفونت یا عفونت مکرر ناحیه تناسلی باید بعد از درمان عفونت، اقدام به جراحی زگیل تناسلی کنند.
  2. افرادی که از بیماری‌ و مشکلات خونریزی مانند هموفیلیا رنج می‌برند.
  3. افراد با بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، بیماری‌های تنفسی شدید، دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف.
  4. زنان باردار باید بعد از بارداری عمل جراحی زگیل تناسلی انجام دهند.

مزایای جراحی زگیل تناسلی

جراحی زگیل تناسلی، عوارض ناخوشایندی مانند درد، التهاب، خارش، خونریزی، عفونت و زخم در افراد مبتلا به این عارضه را از بین ببرد و باعث بهبود کیفیت زندگی و راحتی عمومی فرد شود. در برخی موارد، زگیل‌های بزرگ و غیرطبیعی می‌توانند باعث ناراحتی و محدودیت در رابطه جنسی شوند. جراحی زگیل تناسلی می‌تواند با ایجاد تغییرات مثبت در شکل و اندازه زگیل‌های تناسلی، به ایجاد راحتی و لذت بیشتر در رابطه جنسی کمک کند.

از دیگر مزایای جراحی زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش ریسک انتقال و انتشار ویروس
  • رفع درد و خارش ناحیه تناسلی
  • اطمینان از اینکه توده‌ها، زگیل غیرسرطانی هستند.
بعد از جراحی زگیل تناسلی چه پمادی بزنیم؟
پمادهای موضعی ضد‌التهابی مانند پماد هیدروکورتیزون یا پماد بتامتازون به کاهش التهاب، تورم و خارش ناحیه تناسلی بعد عمل جراحی کمک می‌کنند.

نحوه جراحی زگیل تناسلی

جراحی زگیل تناسلی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن ندارد. دو روش متداول برای انجام این عمل وجود دارد که با لیزر یا چاقوی جراحی انجام می‌شود. در جراحی زگیل تناسلی با لیزر، زگیل‌ها با اشعه لیزر برش خورده و برداشته می‌شوند. زمان بهبودی و خونریزی این روش کمتر است. در جراحی برشی، پزشک با استفاده از چاقوی جراحی، زگیل‌های تناسلی را برداشته و برش می‌دهد.

نکات قبل از جراحی زگیل تناسلی

قبل از تصمیم‌گیری درباره جراحی زگیل تناسلی، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا با توجه به شرایط و وضعیت شما، بهترین گزینه درمان را تجویز کند. قبل از جراحی، استراحت کافی داشته باشید و از استرس و فشارهای غیرضروری پرهیز کنید. رژیم غذایی سالم داشته باشید و مصرف مواد مخدر و الکل را به حداقل برسانید.

عموما قبل جراحی، پزشک ممکن است از شما بخواهد تا چند ساعت قبل از عمل، چیزی نخورید. درباره محدودیت‌های خوراکی با پزشک صحبت کنید. ناحیه تناسلی را با شوینده آنتی باکتریال بشویید.

اگه دنبال متخصص برای جراحی زگیل تناسلی هستی، الان نوبت بگیر.

مراقبت های بعد از جراحی زگیل تناسلی

مراقبت‌های بعد از جراحی زگیل تناسلی برای بهبودی سریع‌تر و بدون مشکل ضروری هستند:

  • ناحیه تحت درمان را تمیز نگه دارید و از خراشیدن یا خارش خودداری کنید.
  • بعد از لمس ناحیه مبتلا به زگیل‌ها، حتما دست‌ها را بشویید.
  • تا پایان دوره نقاهت و تایید پزشک از رابطه جنسی خودداری کنید.
  • در صورت التهاب یا درد در ناحیه عمل، از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • با مشورت پزشک برای کنترل درد مسکن بخورید.
  • لباس‌های آزاد و گشاد بپوشید
  • از انجام فعالیت‌های جسمی سنگین پرهیز کنید.
  • رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات داشته باشید و از خوردن غذاهای حاوی قند و فراورده‌های مصنوعی پرهیز کنید.

بعد از جراحی زگیل تناسلی چه پمادی بزنیم؟

پمادهای موضعی ضد التهابی مانند پماد هیدروکورتیزون یا پماد بتامتازون به کاهش التهاب، تورم و خارش ناحیه تناسلی بعد عمل جراحی کمک می‌کنند. پمادهای ضدعفونی‌کننده مانند بتادین یا نیترات هم باعث کنترل عفونت و پیشگیری از عفونت جدید می‌شوند.

آیا بعد از جراحی زگیل تناسلی میتوان رابطه داشت؟

به‌طورکلی، برقراری رابطه جنسی بعد از جراحی زگیل تناسلی توصیه نمی‌شود، چرا که داشتن رابطه جنسی بعد از جراحی باعث ایجاد اصطحکاک و سایش پوست در این ناحیه شده و ممکن است خونریزی یا آسیب پوستی ایجاد کند.

در مواردی که عمل جراحی برای زگیل‌های روی کیسه بیضه‌ها، ران و ناحیه شرمگاهی باشد، می‌توانید دو هفته بعد از جراحی زگیل تناسلی، رابطه جنسی داشته باشید. شنا، استخر، سونا یا جکوزی تا دو هفته بعد عمل ممنوع است تا محل جراحی زخم‌ها بهبود پیدا کند.

متن انگلیسی:
No sex for 2-3 weeks after removal of penile warts or vaginal and labial warts until everything heals
ترجمه متن:
دو تا سه هفته بعد از جراحی زگیل تناسلی آلت مردانه یا واژینال یا لابیای واژن، نباید رابطه جنسی داشته باشید تا زمانی که کاملا بهبود پیدا کند.

newyorkurologyspecialists

عوارض جراحی زگیل تناسلی

عمل جراحی زگیل تناسلی برای کاهش عوارض ناشی از این زگیل‌ها انجام می‌شود، اما ممکن است در برخی افراد باعث بروز واکنش‌های آلرژیک و عوارض جانبی زیر شود:

  • درد بعد عمل که چند روز تا چند هفته ممکن است طول بکشد.
  • التهاب، تورم، قرمزی، گرمی و درد در محل جراحی
  • علائم عفونت همراه درد شدید، تورم بیشتر، قرمزی و ترشح غیرعادی در ناحیه درمان
  • خونریزی
  • عفونت ادراری
  • تحریک واکنش‌های حساسیتی
  • تغییرات در حساسیت و عملکرد جنسی
جراحی زگیل تناسلی بهتر است یا سوزاندن آن؟
انتخاب بین جراحی یا سوزاندن زگیل‌ها برعهده پزشک متخصص است.

عفونت بعد از جراحی زگیل تناسلی

علت اصلی عفونت بعد از جراحی زگیل تناسلی، وجود باکتری‌ها یا میکروارگانیسم‌های دیگر در محل جراحی است. برخی از نشانه‌ها و علائم عفونت عبارتند از:

  1. تورم و قرمزی شدید در محل جراحی
  2. درد شدید و مداوم در محل جراحی
  3. خروج مقدار زیادی از مایعات غیرطبیعی از محل جراحی، مانند خونریزی یا ترشحات پررنگ با بوی نامطبوع
  4. تب و علائم عمومی عفونت، از جمله خستگی، سردرد، تهوع و استفراغ

جای زگیل تناسلی بعد از جراحی می ماند؟

جای زگیل تناسلی بعد از جراحی به طور موقت باقی می‌ماند و بعد از بین رفتن التهاب و ورم ناشی از برداشتن زگیل‌ها، هیچ جای زخم و اسکاری باقی نمی‌ماند. عموما پزشک از بخیه‌های جذبی استفاده می‌کند که بعد از چند هفته خود به خود جذب پوست شده و هیچ اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند. در موارد نادر ممکن است جای زخم باقی بماند و رنگ پوست آن ناحیه تغییر کند یا اینکه اسکار ایجاد شود، آن هم در صورتی است که زمان کافی برای التیام زخم‌ها داده نشده است.

هزینه جراحی زگیل تناسلی در دکترتو کلینیک

هزینه جراحی زگیل تناسلی به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی کلینیک، سایز و تعداد زگیل‌ها و نوع عمل جراحی بستگی دارد. عمل جراحی با لیزر ممکن است بسته به نوع دستگاه استفاده شده، قیمت بالاتری داشته باشد. جهت اطلاع دقیق درباره هزینه جراحی زگیل تناسلی با پزشک یا کلینیکی که قرار است عمل را در آن انجام دهید صحبت کنید. درنظر داشته باشید که برخی بیمه‌ها، هزینه جراحی زگیل تناسلی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. 

برای اطلاع از هزینه درمان زگیل تناسلی (hpv) در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و در سریع‌ترین زمان از دکتر مورد نظر نوبت دریافت کنید.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

چنانچه زگیل‌ها به سایر روش‌های درمان موضعی جواب ندهند و بهبودی اتفاق نیفتد، پزشک روش جراحی را پیشنهاد می‌دهد. جراحی زگیل تناسلی یک روش تهاجمی به‌منظور برداشتن زگیل‌های ناحیه تناسلی، روی آلت، ران یا واژن و ناحیه مقعدی است که با لیزر یا چاقوی جراحی انجام می‌شود. این عمل تقریبا کم خطر است و مشکلات ناشی از زگیل‌های تناسلی را از بین می‌برد. قبل از جراحی، با پزشک درباره ریسک‌ و مزایای عمل جراحی زگیل تناسلی مشورت کنید. در صورت بروز هرگونه علائم نگران‌کننده مانند التهاب شدید، خونریزی غیرمعمول یا علائم عفونت بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

اگر قصد انتخاب روش جراحی برای درمان زگیل های خود را دارید می‌توانید به دکتر متخصص زنان و متخصص اورولوژیست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر زنان و مشاوره آنلاین دکتر اورولوژی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، جراحی زگیل تناسلی، روش موفق و موثری برای درمان زگیل‌های تناسلی است که به درمان با آنتی بیوتیک‌ها و پمادهای موضعی واکنش نشان ندادند. پزشک با لیزر یا چاقو، زگیل‌ها را برمی‌دارد اما ویروس اچ‌پی‌وی تا دو سال در بدن باقی می‌ماند تا خودبه‌خود توسط سیستم ایمنی بدن دفع شود. در بیشتر مواقع بعد از جراحی زگیل تناسلی، وارت‌ها از بین می‌روند، اما امکان عود زگیل‌ها وجود دارد.

 

 

 

 

هرچند عمل جراحی زگیل تناسلی، زگیل‌ها را از بین می‌برد، اما باعث درمان عفونت ویروس اچ‌پی‌وی نمی‌شود و اگر سیستم ایمنی بدن، عفونت را دفع نکند، احتمال بازگشت زگیل‌ها بعد عمل وجود دارد. انتقال زگیل تناسلی از طریق جراحی به طور کلی غیرممکن است.

انتخاب بین جراحی یا سوزاندن زگیل‌ها برعهده پزشک متخصص است. جراحی زگیل تناسلی عملی پیچیده‌تری است و ممکن است عوارض جانبی بیشتری داشته باشد. به‌علاوه اینکه دوره نقاهت آن نسبت به سوزاندن زگیل‌ها با لیزر به مراتب کوتاه‌تر است. روش درمانی جراحی زگیل تناسلی با لیزر، روش سریعتر و کمتر تهاجمی است که دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد. خونریزی و عوارض جانبی هم در این روش به‌مراتب کمتر از روش جراحی باز است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن