داروی متفورمین چیست؟عوارض و نحوه مصرف متفورمین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

متفورمین برای کنترل قند خون بالا است.نحوه مصرف این دارو برای درمان بیماران دیابتی نوع ۲ کاربرد دارد وبه کنترل قند خون بالا کمک می‌کند.عوارضی مانند تهوع دارد

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی متفورمین

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

متفورمین چیست و چه کاربردی دارد؟

نام رایج دارو: متفورمین – Metformin

نام تجاری دارو: گلوکوفیگ

هشدار:

به ندرت ممکن است مصرف بیش از حد متفورمین باعث بیماری جدی (گاهی کشنده) به نام لاکتیک اسیدوز شود. احتمال ایجاد لاکتیک اسیدوز در بیماران سالخورده، بیمارانی با سابقه بیماری کلیوی و کبدی، کمبود آب بدن، نارسایی قلب و مصرف الکل بیشتر می‌شود. در برخی موارد مانند جراحی، عکس‌برداری با اشعه ایکس، آزمایش‌هایی که در آن از قطب ید‌دار استفاده می‌کنند و مصرف برخی داروهای خاص ممکن است پزشک برای مدت کوتاهی داروی شما متوقف کند. برای اطلاعات بیشتر از پزشک داخلی یا دکتر داروساز سوال بپرسید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص داخلی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

در صورت بروز علائم لاکتیک اسیدوز مانند خستگی غیرمعمول، سرگیجه، خواب‌آلودگی، لرزش، پوست سرد و کبود، درد عضلانی، تنفس سخت و سریع، تپش قلب غیر طبیعی یا کند، درد معده، تهوع، اسهال و استفراغ مصرف داروی متفورمین را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید

دیابت چیست؟
عوارض قند خون بالا
علائم قند خون بالا

مصرف متفورمین همراه با رژیم غذایی و برنامه‌های تمرینی و احتمالاً داروهای دیگر برای کنترل قند خون بالا است. این دارو برای درمان بیماران دیابتی نوع ۲ کاربرد دارد و به کنترل قند خون بالا کمک می‌کند تا از مشکلات کلیوی، نابینایی، مشکلات عصبی، از دست دادن اندام و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری شود. همچنین کنترل مناسب دیابت ممکن است باعث کاهش خطر حمله قلبی و سکته شود.

مصرف متفورمین همراه با رژیم غذایی و برنامه‌های تمرینی و احتمالاً داروهای دیگر برای کنترل قند خون بالا است. این دارو برای درمان بیماران دیابتی نوع ۲ کاربرد دارد و به کنترل قند خون بالا کمک می‌کند

نحوه عملکرد داروی متفورمین

متفورمین باعث می‌شود بدن شما به انسولینی که به طور طبیعی در بدن ترشح می‌شود واکنش و پاسخگویی مناسبی داشته باشد. این دارو همچنین میزان قند تولیدی کبد را کم کرده و میزان جذب قند توسط معده و روده را نیز کاهش می‌دهد.

نحوه مصرف متفورمین و دوز مصرفی

قبل از شروع به مصرف متفورمین راهنمای دارویی داخل جعبه را با دقت بخوانید و از پزشک یا دکتر داروساز راهنمایی بگیرید. این دارو را به صورت خوراکی معمولا روزی ۱ الی ۳ بار همراه با غذا مصرف کنید. جز در مواردی که پزشک دستورالعمل خاصی تجویز کرده باشد، موقع مصرف این دارو مایعات زیادی بنوشید.

دوز مصرف داروی متفورمین پاسخگویی بدن شما به درمان و سایر داروهای مصرفی بستگی دارد. مطمئن شوید پزشک و دکتر داروساز از تمامی داروهایی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی) اطلاع دارند. برای کاهش خطر عوارض جانبی مانند درد معده ممکن است پزشک مصرف این دارو را از دوز پایین تجویز کند و در طول درمان و به آرامی دوز آن را افزایش دهد. از دستورات پزشک پیروی نمایید. برای عملکرد بهتر این دارو را به صورت منظم مصرف کنید و به خاطر داشته باشید هر روز در ساعت مشخصی آن را استفاده کنید.

اگر داروی درمان دیابت دیگری مانند کلرپروپامید استفاده می‌کنید از دستورات پزشک برای قطع داروی قبلی و شروع به مصرف متفورمین پیروی کنید. همچنین به صورت منظم و طبق تجویز پزشک قند خون خود را بررسی کنید و نتایج آن را در اختیار پزشک بگذارید. کمبود یا افزایش قند خون خود را به متخصص داخلی اطلاع دهید زیرا ممکن است موجب تغییر دوز مصرفی دارو شود.

برای درمان دیابت به کمک نیاز داری؟

همین الان با متخصصان تماس بگیر

موارد مصرف متوفورمین

ممکن است حین مصرف این دارو دچار تاری دید، سرگیجه و خواب‌آلودگی ناشی از قند خون پایین یا بالا شوید. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف متفورمین از خوردن الکل پرهیز کنید زیرا خطر ابتلا به لاکتیک اسیدوز را افزایش می‌دهد و باعث قند خون پایین می‌شود.

تب بالا، مصرف قرص‌های آب (دیورتیک‌ها مانند هیدروکلروتیازید)، تعرق زیاد، اسهال یا استفراغ باعث از دست دادن مقدار زیادی از آب بدن می‌شوند و خطر ابتلا به لاکتیک اسیدوز را بالا می‌برند. اگر دچار اسهال یا استفراغ طولانی مدت شدید، مصرف این دارو را قطع کنید و سریعا با پزشک تماس بگیرید. توصیه می‌شود مایعات زیادی مصرف کنید تا از کم‌آبی بدن جلوگیری کنید. برای راهنمایی بیشتر با پزشک مشورت کنید.

مشکلات بدن (مانند تب، عفونت، آسیب‌دیدگی و جراحی) باعث می‌شود کنترل قند خون دشوارتر شود. در صورت بروز این عوارض با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است لازم باشد در درمان تغییراتی به وجود آید یا آزمایش‌های قند خون لازم باشد. سالمندان ممکن است در مقابل عوارض جانبی مانند قند خون پایین و لاکتیک اسیدوز حساسیت بیشتر از خود نشان دهند.

در زمان بارداری این دارو فقط زمانی که مورد نیاز است و پزشک تجویز کرده باشد مصرف کنید، در مورد مزایا و خطرات آن با پزشک مشورت کنید. ممکن است پزشک داروی شما را با انسولین در زمان بارداری عوض کند. از دستورات پزشک به دقت پیروی کنید.

متفورمین ممکن است باعث تغییراتی در دوره قاعدگی (افزایش تخمک‌گذاری) شود و احتمال بارداری را افزایش دهد. هنگام مصرف متفورمین در مورد راه‌های مطمئن جلوگیری از بارداری با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.

متفورمین به اندازه کمی از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود. در مورد شیردهی به نوزاد هنگام مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایید.

علائم اوردوز متفورمین

اگر با مصرف داروی متفورمین دچار عوارض جدی نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد مشابه دیگر از آن بدون اجازه پزشک استفاده نکنید. اوردوز این دارو ممکن است باعث لاکتیک اسیدوز شود، نشانه‌های اوردوز شامل سرگیجه شدید، اسهال یا استفراغ یا تهوع شدید، تنگی نفس و تپش قلب یواش یا نامنظم می‌شود.

توصیه می‌شود در برنامه آموزش دیابت شرکت کنید و در مورد مدیریت دیابت با داروها، رژیم غذایی، ورزش و آزمایش‌های رایج دیابت آموزش ببینید.

برای کنترل قند خون بالا در کودکان، همین الان مشاوره بگیر!

عوارض جانبی متفورمین

مصرف متفورمین ممکن است منجر به عوارضی مانند تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، اسهال، ضعف یا طعم گس دهان شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید. اگر ناراحتی معده پس از چند روز یا هفته مصرف این دارو در دوز یکسان بازگشت با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. بروز ناراحتی معده بعد از روزهای اولیه مصرف این دارو ممکن است نشانه لاکتیک اسیدوز باشد.

در صورتی که پزشک داروی متفورمین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی متفورمین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. معمولاً متفورمین باعث قند خون پایین (هیپوگلیسمی) می‌شود. اگر این دارو همراه با دیگر داروهای دیابت استفاده شود ممکن است موجب قند خون پایین شود. در مورد دوز مصرفی داروهای دیابت خود با پزشک یا دکتر داروساز مشورت نمایید.

انواع قرص قند که باید بشناسید

نشانه‌های قند خون پایین شامل تعرق، لرزش، تپش قلب بالا، ضعف، تاری دید، سرگیجه، سوزش دست و پا می‌شود. توصیه می‌شود همواره با خود قرص‌ها یا ژل گلوکز برای درمان قند خون پایین به همراه داشته باشید. اگر به هیچ محصول مطمئن گلوکزی دسترسی ندارید، با مصرف منابع قند مانند قرص‌های قند، عسل، آبنبات و یا نوشیدن آب میوه و نوشابه غیررژیمی می‌توانید قند خون خود را بالا بیاورید. اگر مقدار زیادی الکل مصرف کنید ممکن است دچار قند خون پایین شوید. همچنین ورزش سنگین یا مصرف غذاهایی با کالری کم نیز ممکن است باعث قند خون پایین شوند. برای جلوگیری از قند خون پایین سر ساعت مقرر وعده‌های غذایی میل کنید و هیچ وعده‌ای را فراموش نکنید. برای راهکار جایگزین نخوردن وعده غذایی با پزشک یا دکتر داروساز مشورت نمایید.

علائم قند خون بالا (هایپرگلیسمی) شامل تشنگی، افزایش دفعات ادرار، سرگیجه، سوزش، تنفس سریع و بوی میوه‌ای دهان است. اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است پزشکتان دوز مصرف داروهای دیابت را تغییر دهد.

اگر دچار عوارض جانبی جدی این دارو مانند لاکتیک اسیدوز شدید، مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه نمایید. (بخش هشدار را بخوانید)

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی متفورمین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل تب، تورم غدد لنفاوی، علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف متفورمین

اگر به داروی متفورمین حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید قبل از مصرف این دارو با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید. داروی متفورمین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

قبل از استفاده از این دارو سوابق پزشکی خود را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصا مشکلات تنفسی (مانند بیماری انسداد ریه و آسم شدید)، مشکلات خونی (مانند کم خونی، کمبود ویتامین B12)، بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های کبدی.

قبل از هرگونه جراحی یا عکس برداری با اشعه X یا آزمایش‌هایی که در آن از ماده کنتراست‌زا ید دار استفاده می‌شود با پزشک در مورد تمامی داروهای مصرفی مشورت نمایید. تمامی داروهای مصرفی را به اطلاع پزشک برسانید. ممکن است برای مدت کوتاهی استفاده از این دارو را به دلیل عمل جراحی یا آزمایش‌های پزشکی متوقف کنید. قبل از انجام عمل جراحی و آزمایش‌ها از پزشک یا دندان‌پزشکتان راهنمایی بخواهید.

تداخلات دارویی متفورمین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی متفورمین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید. و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی متفورمین نفرمایید. تداخلات دارویی با متفورمین به دو دسته تداخل جدی و تداخل متوسط تقسیم می‌شوند.

تداخل جدی: مصرف داروهای زیر با متفورمین ممکن موجب اثرات بسیار آسیب‌زننده‌ای شود. با متخصصین سلامت در این زمینه مشورت کنید. این داروها عبارتند از:

  • مواد کنتراست‌زا یددار که در عکس‌برداری‌ها استفاده می‌شود.
  • داروهای کنترل دیابت مانند گیاه گیمنما، گاتی فلوکساسین
  • داروی درمان مالاریا تافنوکوئین

تداخل متوسط: مصرف داروهای زیر با متفورمین ممکن است موجب مشکلاتی شود.توصیه می‌شود با پزشک در این زمینه مشورت نمایید. این داروها عبارتند از:

  • برخی از داروهای کنترل دیابت مانند کینولون‌ها
  • سایمتیدین، سفالکسین، رانولازین
  • داروهای مسدود کننده کربونیک آنهیدراز
  • داروی دولوتگراویر، تری متوپریم، واندتانیب، بکتگراویر (داروی درمان ایدز) و پاتیرومر
  • داروهای ضد دیابت مانند انسولین و بوپروپین

نتیجه گیری

در مورد علائم قند خون بالا و پایین اطلاعات کسب کنید و نحوه درمان قند خون پایین را یاد بگیرید. به صورت منظم قند خون را بررسی کنید و نتایج آن را با پزشک در میان بگذارید. همچنین آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش عملکرد کلیه، عملکرد کبد، هموگلوبین A1C، شمارش سلول‌های خون و قند خون قبل از شروع به مصرف و در زمان مصرف متفورمین به صورت دوره‌ای برای بررسی پیشرفت و عوارض جانبی دارو باید انجام شود.

اگر دوز مصرفی داروی متفورمین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید ،نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی متفورمین، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید و از یخ زدن دارو جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

برای کنترل دیابت باید به متخصص غدد یا متخصص داخلی مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره متفورمین

  1. م.نبوی گفت:

    سلام خداقوت من برای تنظیم قاعدگی و تنبلی تخمدان دکترم متفورمین برام تجویز کردن و الان دوهفته از مصرفم میگذره ولی همچنان دچار اسهال یا حالت تهوع میشم میخواستم ببینم دارو رو کنار بذارم ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورت ادامه‌ی عوارض، لازمه که مصرف داروتون رو قطع کنین و با پزشکتون برای جایگزینی دارو مشورت کنین.

    2. فخری اسلامی گفت:

      سلام من خانمی۵۴ ساله هستم باوزن حدود ۸۵ کیلو گرم .مشکل دیابت یا قندندارم درضمن کم کاری تیروئید یه شش ماهی ست دارم ودارو میخورم متخصص داخلی که برای تیروئید تحت نظرشون هستم چون شکایت از زیادی میل به غذا واشتها وافزایش ورن داشتم برا کاهش اشتها وکاهش وزن داروی متفورمین ۵۰۰ رو روزی یه عدد برام تجویز کردن ایا اشکای برام ایجادنمیکنه مصرفش وقتی من قند یا دیابت ندارم وصرفا برا کاهش اشتها ووزن استفاده کنم؟ وایا در صورت مصرف درزمینه کاهش اشتها ووزن نتیجه دلخواه رو میگیرم

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        داروی متفورمین یکی از داروهایی هست که برای کاهش وزن استفاده می‌شه. در همراهی با رژیم غذایی مناسب و ورزش قطعا به نتیجه‌ی دلخواه می‌رسید.
        در مورد داروهای کاهش وزن می‌تونین در مجله‌ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
        داروها و کاهش وزن

        1. نرگس گفت:

          سلام من دختری ۲۱ساله هستم که تنبلی تخمدان دارم به دکتر مراجعه کردم قرص متفورمین برای من تجویز کرده که روزی سه تا همراه غذا میخورم ایا برای تنبلی تخمدان موثر است و باعث لاغری میشه؟

        2. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          یکی از راه های درمان تنبلی تخمدان، کاهش وزن است. داروی متفورمین در کاهش وزن نقش موثری دارد.

      2. علی بابایی گفت:

        سلام من مبتلا به پیش دیابت هستم
        دکتر برام متفورمین همراه با رژیم غذایی تجویز کرده می خواستم بپرسم برای کنترل پیش دیابت متفورمین تنها کافی یا ترکیب دارویی دیگری نیاز است ممنونم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          در این مرحله، متفورمین به تنهایی کاملا مناسب است. اما از ورزش و رژیم غذایی غافل نشید که تاثیر زیادی دارند.

  2. مهسا گفت:

    سلام ببخشید میخاستم بدونم قرص متفورمین میتونه باعث بوی بد دهان بشه؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بوی بد دهان در بیماران دیابتی یک یافته‌ی رایج هست. علاوه بر این، متفورمین هم می‌تونه باعث بوی بد دهان بشه.

  3. گلاب رسولی گفت:

    سلام من خانمی ۵۲ ساله هستم برای چکاب رفتم سونوگرافی گفتند کبد چرب با گرید ۲ دارید رفتم دکتر داخلی هیچ قرص یا دارویی برام ننوشت فقط گفت با تغذیه و ورزش خوب میشی ولی رفتم دکتر زنان قرص متفورمین و قرص لیوراید برام نوشته خواستم بپرسم عوارض ندارن برای کبد با تشکر

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای درمان کبد چرب باید از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنین و مصرف قند رو کاهش بدین. با ورزش هم وزنتون رو کاهش بدین. داروی متفورمین برای کاهش وزن و کاهش قند خون، داروی لیوراید برای پاکسازی کبد موثر هستند.
      در مورد کبد چرب می‌تونین در مجله‌ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
      کبد چرب

  4. فریده عظیمی فرد گفت:

    ایا در روند بیرون روی اثر دارد
    من ۵۷سالمه و مشکل بیرون روی دارم ایا اثر دارد
    با چه ضرر هایی دارد
    ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      اگه منظورتون ادرار هست، خود دیابت باعث افزایش ادرار می شه اما این دارو می تونه دیابت رو کنترل کنه و در نتیجه ادرار هم کنترل می شه.

  5. محمد واژیر گفت:

    سلام
    چند وقتی است داروی متفورمین مصرف می کنم بدلیل قند خون بالا.
    از قسمت باسن و به پایین لاغر شدم نگران هستم آیا از عوارض مصرف متفورمین است ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درسته، یکی از عوارض متفورمین لاغریه. و لاغری در کنترل دیابت بسیار موثره. نگران نباشید.

  6. رضا شیرمحمدی گفت:

    با سلام من میتفورمین مصرف میکردم مدت یک سال حالت تهوع داشتم با دکتر گفتم متوجه نشد قرص تهوع داد فایده ای نکرد متوجه شدم از متفرمین است

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز. داروی متفورمین بهترین دارو برای درمان قند خون بالاست اما در برخی افراد باعث عوارضی می‌شه که در مقاله ذکر شد. در صورت بروز عوارض، پزشکان با علامت درمانی سعی می‌کنن مصرف قرص رو ادامه بدن. در صورت عدم تحمل قرص، با صلاحدید پزشک، می‌تونن دارو رو تغییر بدن. پایدار باشید

  7. ماریا گفت:

    درود من بای پس معده انجام دادم به دلیل وزن بالا و کبد گرید ۳الان ۷ماه از عملم گذشته یه پانزده کیلو کم کردم ولی به دلیل عطش همیشگی دائم در خال خوردن شربت ،نوشابه هستم و حس میکتم دلیل کند شدن روند کاهش وزنم این خوردن شربت باشه .چون غذا خور نیستن .عذر خواهی میکنن دودشب هست شروع کردم دوتا نصفه متفورمین خوردم چون بای پس و اسلیو معده فقط یکسال دوران طلایی داره و من هنوز کماکان سنگینم و اضافه وزن دارم ایا روش خوبیه یه دوماه خوردن متفورمین و ادامه بدم که قندم بسوزه پایین بیاد و بتونم ده کیلو دیگه کم کنم .ممنون میشن راهنناییم کنید .zhooiter

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام دوست گرامی
      امیدوارم که روند کم کردن وزنتون جوری که دوست دارید پیش بره. اما توصیه ما اینه که به هیچ وجه سرخود به مصرف دارو رو نیارید. برای این قضیه بهتره که نظر متخصص تغذیه رو بدونید
      متخصص تغذیه

  8. علیرضا ابراهیم زاده گفت:

    سلام من ۴۱سالمه دیابت نوع۲ دارم متفورمین مصرف میکنم تازگی خیلی شدید عرق میکنم احساس خستگی هم دارم علت رو نمی دونم راهنمایی کنید

  9. زینب خنیفری گفت:

    سلام من ۱۴ سالمه
    امروز سنوگرافی گرفتم میگه که چربیتون گرید ۱! پرستار وقتی گرفت خیلی تعجب کرد حتی منم
    خیلی تعجب کردم آومدم توی گوگل زدم میگه که باید از داروهای (متفورمین/ضد دیابت) بعد منم بعضی وقتا کمی احساس خستگی میکنم حالا چه کار کنم خانم دکتر

    1. زینب خنیفری گفت:

      حتی هم احساس میکنم بدنم کمی گرمه دکتر هم میگه هیچ مشکلی نداری الان من نگرانم 😳😢

      1. بشیری گفت:

        سلام خسته نباشین، دکتر برای تنظبم هورمون های زنانه ام قرص جلوگیری داده اما باعث چاقیم شده ممکنه به جای این قرص از متفودمین استفاده کنم؟

        1. انیس سعادت گفت:

          سلام، ممنونیم از همراهیتون
          عوارض جانبی رو با دکترتون در میون بگذارید. اما به هیچ عنوان خودسرانه مصرف دارو رو قطع نکنید یا دارو رو عوض نکنید. چون میتونه به روند تنظیم هورمونی تون ضربه بزنه

      2. عاطفه صادقی گفت:

        سلام من ۳۶ هفتمه باردارم میتونم الان زایمان کنم خانم دکتر قند خون فشار خونم بالاست چه کار کنم خانم دکتر

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          به علت فشار خون بالا لازمه به مراکز درمانی مراجعه کنین تا پروتئین ادرار چک بشه و مسمومیت بارداری رد بشه. زایمان از هفته ۳۶ به بعد بلامانع است.

  10. زینب خنیفری گفت:

    سلام من ۱۴ سالمه
    امروز سنوگرافی گرفتم میگه که چربیتون گرید ۱! پرستار وقتی گرفت خیلی تعجب کرد حتی منم
    خیلی تعجب کردم آومدم توی گوگل زدم میگه که باید از داروهای (متفورمین/ضد دیابت) بعد منم بعضی وقتا کمی احساس خستگی میکنم حالا چه کار کنم خانم دکتر