هفته دوم بارداری چه علائمی دارد؟ چه مواردی را باید رعایت کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته دوم بارداری تخمک بالغ شده از تخمدان آزاد و برای لقاح آماده می‌شود. ممکن است علائمی مانند درد یک طرف شکم، تغییر ترشحات واژن، حساسیت سینه و افزایش میل جنسی داشته باشید. با استفاده از کیت تخمک‌گذاری می‌توانید بهترین زمان برای رابطه جنسی را مشخص کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هغته دوم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته دوم بارداری هنوز شما باردار نیستید. در این هفته بدن برای تخمک‌گذاری آماده می‌شود و می‌توان برای بارداری اقدام کرد. اگر قصد بارداری دارید و می‌خواهید در روزهای تخمک‌گذاری برای حاملگی اقدام کنید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که هفته دوم حاملگی چگونه است؟ چه علائمی خواهید داشت؟ چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟ جنین در دومین هفته بارداری چه شکلی است؟ آیا می‌توان تست بارداری انجام داد؟ چه نکاتی را باید رعایت کرد و چگونه باید برای بارداری سالم آماده شد؟ آیا احتمال سقط جنین در هفته دوم وجود دارد؟ آیا می‌توان در این هفته با بیبی چک از بارداری مطلع شد؟

اگر علائم مربوط به بارداری را دارید یا می‌خواهید در روز تخمک‌گذاری برای بارداری اقدام کنید، باید با دکتر زنان یا متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته دوم بارداری چگونه است؟

شناخت تقویم بارداری اهمیت زیادی دارد. بارداری در واقع از هفته دوم شروع می‌شود. از آنجایی‌که پزشک نمی‌تواند به طور دقیق روز تخمک‌گذاری و لقاح را مشخص کند، برای تعیین هفته‌های بارداری اولین روز آخرین پریود به‌عنوان روز اول بارداری مشخص می‌شود. حدود دو هفته بعد از آن تخمک گذاری خواهید داشت. اگر در زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، با احتمال بالای لقاح ممکن است باردار شوید.

در مورد تعیین روز تخمک‌گذاری و علائم آن باید با پزشک خود مشورت کنید. در سه روز منتهی به تخمک‌گذاری احتمال باروری بسیار بالا است و می‌توان برای حاملگی اقدام موثری انجام داد. کیت تعیین روز تخمک‌گذاری به شما کمک می‌کند تا بتوانید در زمان مناسب اقدام کنید.

هفته دوم بارداری همان هفته دوم چرخه تخمک‌گذاری است. اگر سیکل پریود شما ۲۸ روزه و منظم است، در روز ۱۵ چرخه پریود، تخمک‌گذاری شروع می‌شود. به همین دلیل در هفته دوم بارداری می‌توانید علائم تخمک‌گذاری را مشاهده کنید.

اگر سیکل شما ۲۸ روزه و منظم است، در روز ۱۵ چرخه پریود تخمک‌گذاری شما شروع می‌شود.

علائم هفته دوم بارداری

از مهم‌ترین علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تغییرات مخاط دهانه رحم: در روزهای نزدیک به تخمک‌گذاری، مخاط دهانه رحم شبیه به سفیده تخم‌مرغ نازک، شفاف و رشته‌ای می‌شود. این تغییرات حرکت اسپرم را راحت‌تر می‌کند.
  • قوی‌ شدن حس بویایی: تغییرات هورمونی باعث تقویت حس بویایی می‌شود.
  • حساسیت سینه: افزایش هورمون‌های مربوط به تخمک‌گذاری باعث درد یا حساسیت سینه‌ها می‌شوند.
  • میتل اشمرز: زمانی که تخمک از یک تخمدان آزاد می‌شود، دردی در یک طرف شکم احساس خواهید کرد. اولین‌بار پزشکی به همین نام این علامت را شناسایی کرد.
  • لکه‌بینی خفیف: نزدیک به تخمک‌گذاری ممکن است مقدار بسیار کمی لکه بینی داشته باشید. اما اگر بین دوره‌های پریود لکه‌بینی زیاد یا خونریزی داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • افزایش میل جنسی: در طول زمان تخمک‌گذاری میل جنسی افزایش پیدا می‌کند تا احتمال باروری بیشتر شود.
  • تغییرات دهانه رحم: اگر در زمان تخمک‌گذاری دهانه رحم را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که نرم‌تر و بازتر شده است.

اگر در هفته دوم بارداری لقاح صورت گیرد و باردار شوید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید. البته بسیاری از خانم‌ها علائم اولیه بارداری را ندارند و تا زمان انجام تست بارداری متوجه تغییری نمی‌شوند.

  • لکه‌بینی
  • تکرر ادرار
  • دردناک شدن سینه‌ها یا تیره‌تر شدن آرئول
  • خستگی
  • حالت تهوع صبحگاهی
  • نفخ

به نقل از thebump اگر تشخیص علائم تخمک‌گذاری برای شما مشکل است، می‌توانید از کیت تعیین روز تخمک‌گذاری استفاده کنید. این کیت میزان ترشح هورمون LH را ارزیابی می‌کند. قبل از تخمک‌گذاری مقدار این هورمون در ادرار و خون افزایش پیدا می‌کند. راه دیگر برای بارداری این است که از روز ۱۰ تا ۱۸ چرخه قاعدگی یک روز در میان رابطه جنسی داشته باشید.

اگر تشخیص علائم تخمک‌گذاری برای شما مشکل است، می‌توانید از کیت تعیین روز تخمک‌گذاری استفاده کنید.

علائم هفته دوم بارداری
درد یک طرف شکم از نشانه‌های تخمک‌گذاری است که در هفته دوم بارداری ظاهر می‌شود.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در هفته دوم بارداری متوجه علائم اولیه بارداری شدید، باید برای بررسی این علائم به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. تغییرات هورمونی علاوه بر علائم ذکر شده می‌تواند باعث سرگیجه یا طعم فلز در دهان شود. حالت تهوع صبحگاهی و خستگی از علائم رایج بارداری هستند. در صورت بروز این علائم در هفته دوم حاملگی یا عقب افتادن پریود مراجعه به پزشک و انجام تست بارداری ضرورت پیدا می‌کند.

تو هم علائم بارداری داری؟

برای اطمینان از متخصص نوبت بگیر.

برای بررسی علائم و مشکلات هفته دوم بارداری به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر نشانه‌های مربوط به هفته دوم بارداری یا تخمک‌گذاری را دارید و در این مدت رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید، باید برای تشخیص بارداری به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته دوم بارداری

در هفته دوم حاملگی هنوز جنین تشکیل نشده است. اما بدن شما برای تشکیل جنین آماده می‌شود. در تخمدان یک تخمک در حال بالغ‌ شدن و آمادگی برای آزادسازی است. پوشش داخلی رحم در حال‌ رشد و ضخیم‌ شدن است. در این شرایط رحم برای لانه‌گزینی و تغذیه تخمک آماده می‌شود.

تخمدان در پایان هفته دوم بارداری تخمک را در لوله فالوپ آزاد می‌کند و تخمک‌گذاری شروع می‌شود. تخمک آزاد شده ۱۲ تا ۲۴ ساعت زنده می‌ماند و می‌تواند لقاح داشته باشد. از آنجایی‌که اسپرم در مخاط دهانه رحم تا ۵ روز زنده می‌ماند، می‌توانید در هفته دوم حاملگی یک روز در میان رابطه جنسی داشته باشید. همچنین می‌توانید یک یا دو روز قبل از تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته باشید تا اسپرم در جای خود قرار بگیرد. از میان میلیون‌ها اسپرم سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین اسپرم‌ها به لوله فالوپ می‌رسند.

تخمک آزاد شده ۱۲ تا ۲۴ ساعت زنده می‌ماند و می‌تواند لقاح داشته باشد. از آنجایی‌که اسپرم در مخاط دهانه رحم تا ۵ روز زنده می‌ماند، می‌توانید در هفته دوم حاملگی یک روز در میان رابطه جنسی داشته باشید.

وضعیت جنین در هفته دوم بارداری
در هفته دوم حاملگی هنوز جنین تشکیل نشده و تخمک بالغ شده به سمت لوله فالوپ آزاد می‌شود.

جنین در هفته دوم بارداری چه شکلی است؟

در هفته دوم بارداری تخمک بالغ شده و برای لقاح آماده می‌شود. شما در انتهای هفته دوم حاملگی تخمک‌گذاری دارید. در واقع در این هفته هنوز جنین تشکیل نشده است. بعد از لقاح و لانه‌گزینی تخمک بارور شده می‌توان در مورد شکل جنین صحبت کرد.

تغییرات بدن در هفته دوم بارداری

در هفته دوم بارداری تخمک‌گذاری شروع شده و بدن برای لقاح آماده می‌شود. شما نمی‌توانید هیچ تغییرات ظاهری را مشاهده کنید. در چند هفته اول بارداری شکم هیچ تغییری نمی‌کند. علائم مربوط به تخمک‌گذاری و لانه‌گزینی نیز در برخی خانم‌ها ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند و بعد از عقب افتادن پریود متوجه بارداری می‌شوند. در بیشتر خانم‌ها از هفته ۴ بارداری علائم اولیه حاملگی ظاهر می‌شوند.

نکات پزشکی و تست بارداری در هفته دوم حاملگی

قبل از اقدام برای بارداری حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. پزشک شما را معاینه می‌کند. بررسی فشار خون و قند خون می‌تواند احتمال بروز عوارض بارداری را مشخص کند. سابقه پزشکی و داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید. اگر معاینات و آزمایش‌ها هیچ مشکلی را تشخیص ندادند، می‌توانید برای بارداری سالم اقدام کنید.

اگر علائم مربوط به بارداری را دارید، می‌توانید با تست بارداری از این موضوع مطلع شوید. در زمان بارداری هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی در خون و ادرار افزایش پیدا می‌کند. در هفته دوم بارداری هنوز جنین تشکیل نشده و نمی‌توان از این تست استفاده کرد. اما بعد از لقاح و شروع علائم اولیه بارداری می‌توانید این تست را انجام دهید. آزمایش خون زودتر از آزمایش ادرار بارداری را تشخیص می‌دهد.

تخمک گذاری در هفته دوم بارداری
در زمان تخمک‌گذاری باید سعی کنید که رابطه جنسی لذت‌بخشی داشته باشید.

خودمراقبتی در هفته دوم بارداری

در هفته‌های اول بارداری باید مراقب سلامت جسمی و روانی خود باشید. به‌خصوص افرادی که چندین ماه برای بارداری اقدام کرده‌اند، استرس و نگرانی بیشتری دارند. موارد زیر می‌تواند به بارداری سالم و بدون مشکل کمک کنند.

  • تغذیه سالم داشته باشید و به‌اندازه کافی غذا بخورید.
  • منظم ورزش کنید.
  • خواب کافی به بارداری سالم و کاهش استرس کمک می‌کند.
  • تحت‌نظر پزشک اسیدفولیک و ویتامین‌های موردنیاز دوران بارداری را مصرف کنید.
  • با روش‌هایی مانند تکنیک‌های تمدد اعصاب، مدیتیشن و پیاده‌روی استرس و اضطراب را کنترل کنید. استرس روی باروری و روند بارداری تاثیر منفی دارد.
  • سعی کنید رابطه جنسی لذت‌بخشی داشته باشید و فقط به هدف باردار شدن به آن نگاه نکنید.

اگر در مورد مراقبت‌های قبل و طول دوره بارداری سوالی دارید، بهتر است با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشورت کنید. برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

توی هفته ۲ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

بایدها و نبایدهای هفته دوم بارداری

در هفته دوم بارداری باید لقاح صورت بگیرد و به همین دلیل نیاز به تخمک و اسپرم است. در این هفته همسر شما نیز وظایفی دارد. چندین ماه رابطه جنسی برای باردار شدن، استفاده از کیت تخمک‌گذاری و انجام انواع پوزیشن‌ها برای بالابردن احتمال بارداری استرس زیادی به شما و همسرتان وارد می‌کند. در این مدت سعی کنید ارتباط و تمرکز روی یکدیگر را فراموش نکنید.

زمانی‌که برای بارداری اقدام می‌کنید، نباید در طول رابطه جنسی از روان‌کننده استفاده کنید. برخی روان‌کننده‌ها حرکت اسپرم به سمت رحم را مشکل می‌کنند. اما برخی روان‌کننده‌ها مخصوص باروری بوده و تاثیر منفی روی اسپرم ندارند. شما می‌توانید از این نوع روان‌کننده‌ها استفاده کنید.

برای افزایش شانس بارداری بهتر است از کیت تخمک‌گذاری استفاده کنید. قبل از تخمک‌گذاری میزان هورمون LH در خون و ادرار افزایش پیدا می‌کند. یک روز یا چند روز قبل از تخمک‌گذاری از آن استفاده کرده تا شانس بارداری را بالا ببرید.

به نقل از verywellfamily در رابطه جنسی محافظت نشده، به‌خصوص اگر پریودهای نامنظم داشته باشید، ممکن است در هر زمانی از چرخه قاعدگی باردار شوید. اما احتمال بارداری در برخی تاریخ‌ها بالاتر است. اسپرم سالم می‌تواند تا پنج روز در مخاط دهانه رحم باقی بماند؛ بنابراین مدت‌زمان باروری شما تقریبا شش روز طول می‌کشد، روز تخمک‌گذاری و پنج روز قبل آن. با این‌حال، اوج دوره باروری شما احتمالا دو روز قبل از تخمک‌گذاری و روز تخمک‌گذاری است.

اسپرم سالم می‌تواند تا پنج روز در مخاط دهانه رحم باقی بماند؛ بنابراین مدت‌زمان باروری شما تقریبا شش روز طول می‌کشد، روز تخمک‌گذاری و پنج روز قبل آن.

زمان تخمک گذاری و احتمال بارداری
با تعیین روز تخمک‌گذاری و داشتن رابطه جنسی در این بازه زمانی می‌توان شانس بارداری را افزایش داد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته دوم بارداری بدن برای تخمک‌گذاری آماده می‌شود. در این هفته پریود به پایان می‌رسد و تخمدان شروع به آزادسازی تخمک می‌کند. شما ممکن است علائمی مانند تغییرات ترشح واژن، درد شکم، افزایش میل جنسی و لکه‌بینی بسیار کم داشته باشید. رابطه جنسی در طول زمان تخمک‌گذاری شانس بارداری را افزایش می‌دهد.

اسپرم تا ۵ روز در رحم زنده می‌ماند. به همین دلیل می‌توانید ۵ روز قبل از تخمک‌گذاری رابطه جنسی را شروع کنید. بهترین زمان برای رابطه جنسی دو روز قبل تخمک‌گذاری تا روز تخمک‌گذاری است. تخمک ۱۲ تا ۲۴ ساعت در رحم زنده می‌ماند و می‌توان در این مدت‌زمان باردار شد.

در صورتی‌که برای بارداری تلاش می‌کنید یا در هفته دوم حاملگی هستید، بهتر است با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

افزایش میل جنسی یکی از نشانه‌های هفته دوم حاملگی یا تخمک‌گذاری است. در هفته دوم بارداری تخمک بالغ شده آزاد می‌شود تا با اسپرم لقاح داشته باشد. در دوره تخمک‌گذاری ترشح هورمون‌ها تغییر می‌کند و بدن برای بارداری آماده می‌شود. برای افزایش دفعات رابطه جنسی و احتمال بارداری، میل جنسی افزایش پیدا می‌کند.

در هفته دوم بارداری برای حرکت بهتر اسپرم به سمت تخمک مخاط دهانه رحم تغییراتی می‌کند. ترشحات واژن شبیه به سفیده تخم‌مرغ، شفاف و رشته‌ای می‌شود.

برخی افراد ممکن است در هفته دوم حاملگی درد خفیفی زیر شکم احساس کنند. درد زیر شکم ممکن است مربوط به لقاح یا لانه‌گزینی باشد. اگر درد در یک طرف شکم احساس می‌شود، مربوط به تخمک‌گذاری و آزادسازی تخمک در لوله فالوپ است.

در هفته دوم بارداری هنوز لقاح صورت نگرفته و جنین تشکیل نشده است. توصیه می‌شود تست با بیبی چک را حداقل در هفته سوم بارداری انجام دهید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته دوم بارداری

  1. Sh گفت:

    سلام من دو روز قبل از پریود نزدیکی داشتم بعد پریود سه روزه داشتم بعد از سه روز قطع شد الان هم حدود دو هفته است که درد در زیر شکم ترشحات واژن حالت تهوع بدون استفراغ تکرر اردار و البته از دیروز حساسیت در سینه و احساس کشیدگی و سفتی سینه و رفلکس معده و طعم فلز در دهان را دارم و کشیدگی و درد در ناحیه لگن و نواحی واژن
    با این همه حالت فعلا تست ندادم چه زمانی مناسب برای تست بارداری

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر از زمان پریود بعدی شما ۱۰ روز گذشت و پریود نشدید میتونید تست خون بارداری بدهید.

  2. مینا گفت:

    سلام…۱۵ روز بعد از نزدیکی برای باردار شدن پریود شدم این نشون میده که لقاح صورت نگرفته و باید دوباره اقدام کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت پریودی بارداری اتفاق نیفتاده است
      در زمان تخمک گذاری اقدام کنید

  3. فاطیما گفت:

    یک روز قبل از تخمک‌گذاری اقدام به بارداری کردم و الان ۴ روز مانده به پریودم بی بی چک بزنم آیا مثبت میشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سعی کنید در همان تاریخ پریودی تست دهید
      و البته در صورت پریود نشدن

  4. ع گفت:

    سلام من سه روز بعد از پریودیم اقدام به بارداری کردم فقط یکبار آیا امکان باردار شدن هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهترین زمان
      ۱۴ روز پس از شروع پریودی است

  5. ش ز گفت:

    سلام من تو پریودی پنج روز لترزول خوردم روزنهم ودهم پی دی هوموگ زدم وروز دوازدهم گنادوتروپین زدم وروز چهاردهم اقدام بارداری داشتم فقط یکبار .آیا احتمال بارداری هست و اینکه الان سه روز به پریودیم مونده آیا میشود تست بارداری داد.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال بارداری وجود دارد
      ولان تست احتمالا مثبت نمیشود

      در صورت پریود نشدن در زمان مقرر ازمایش بتا انجام دهید