پروتئین تراپی مو چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پروتئین تراپی، روش موثری برای بهبود سلامت و زیبایی موها است. این روش به ویژه برای موهای ضعیف، نازک، آسیب دیده و نیازمند تقویت و تغذیه مناسب توصیه می‌شود. با استفاده از پروتئین تراپی، موها تقویت می‌شوند، حجم و قدرت بیشتری می‌یابند و سلامت آنها بهبود می‌یابد. در پروتئین تراپی، محصولات حاوی پروتئین‌های مختلف، کراتین هیدرولیز شده و آمینو اسیدها استفاده می‌شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
بهترین مواد پروتئین تراپی مو

پروتئین تراپی مو روشی برای ترمیم و تقویت موهای آسیب دیده است که با آبرسانی موها از آسیب بیشتر موها جلوگیری می‌کند. رنگ کردن بیش از حد، دکلره، استفاده مکرر از سشوار و اتوی مو باعث دهیدراته شدن و شکنندگی موها می‌شود. این روش با درمان عمقی پوست می‌تواند پروتئین مورد نیاز پوست را تامین کند و خشکی و وز موها را برطرف نماید. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با پروتئین تراپی مو، مزایا و عوارض احتمالی آن بیشتر آشنا شوید. اگر می‌خواهید این روش را امتحان کنید، بهتر است با متخصص پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

پروتئین تراپی مو چیست؟

پروتئین تراپی مو روش مراقبت از مو و زیبایی برای تامین پروتئین مورد نیاز موها است که در سالن‌های زیبایی انجام می‌شود. در این روش، پروتئین هیدرولیز شده به موها اضافه می‌شود و خلاء کوتیکول‌های مو را پر می‌کند، درنتیجه باعث سلامت و بهبود الاستیسیته کلی موها می‌شود. این تکنیک با تغذیه مو و ترمیم و بازسازی رشته موهای آسیب دیده، باعث تقویت بافت مو و استحکام آن هم می‌شود.

در واقع، پروتئین تراپی مو، یک لایه محافظ ایجاد می‌کند که به ترمیم موهای آسیب دیده کمک کرده و از عارضه از دست رفتن پروتئین کوتیکول‌های مو نیز جلوگیری می‌کند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

کاربرد پروتئین تراپی مو

از آنجا که موها از پروتئین تشکیل شده‌اند، کمبود پروتئین در موها می‌تواند باعث ضعف، شکنندگی و آسیب دیدگی آن‌ها شود. محصولات حاوی پروتئین‌های مختلفی مانند کراتین، کراتین هیدرولیز شده، پروتئین گندم و سایر پروتئین‌های طبیعی به عنوان یک لایه محافظ روی موها قرار می‌گیرند و با تغذیه ساختار داخلی موها، آنها را تقویت می‌کنند. از کاربردهای پروتئین تراپی مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت و افزایش قدرت و سلامت موها و درمان ریزش مو زنان
  • بهبود شکنندگی و آسیب دیدگی موها
  • افزایش حجم و ضخامت موها (علت نازک شدن تار مو چیست؟)
  • بازسازی و ترمیم موها بعد از آسیب‌های شیمیایی یا حرارتی
  • بهبود موهای خشک و آسیب دیده و افزایش نرمی و لطافت موها

درمان موخوره با پروتئین تراپی

یکی از کاربردهای پروتئین تراپی، درمان موخوره های وحشتناک است. این تکنیک با ترمیم پیوند پروتئینی از بین رفته موها می‌تواند خشکی و شکنندگی موی سر ناشی از موخوره را درمان کند. این کار باعث درخشندگی و صافی بیشتر مو هم می‌شود.

عکس پروتئین تراپی مو را مشاهده می کنید.
پروتئین تراپی مو برای انواع موها مناسب و بی‌خطر است.

پروتئین تراپی مو برای چه کسانی خوب است؟

پروتئین تراپی مو برای انواع موها مناسب و بی‌خطر است، با این‌حال، افراد با موهای خشک، آسیب دیده، رنگ و دکلره شده، زبر یا ضخیم، بهترین کاندیدا برای این تکنیک هستند. آن‌هایی که موهای سالم و قوی دارند نیازی به انجام این روش ندارند. موهای نازک یا بسیار ضعیف هم به‌لطف پروتئین اضافی، ضخیم‌تر و محکم‌تر دیده می‌شوند. افراد با تار موهای ضعیف و شل هم کاندیدای مناسبی برای پروتئین تراپی هستند.

چه کسانی نباید پروتئین تراپی مو را انجام دهند؟

پروتئین تراپی مو برای بیشتر افراد ایمن است و مشکلی ندارد. با این حال، برخی افراد نباید پروتئین تراپی انجام دهند:

  • در صورت آلرژی به مواد موجود در محصولات پروتئین تراپی
  • افراد با پوست حساس
  • اگر پوست سر مشکلاتی مانند التهاب، عفونت، زخم یا ترشحات غیرطبیعی داشته باشد.
  • خانم‌های باردار و شیرده به‌خاطر تغییرات هورمونی

اگر علت های ریزش مو مشکلات پزشکی مانند اختلالات هورمونی باشد، حتما باید پیش از هر اقدامی آن عارضه را درمان کنید.

آیا پروتئین تراپی برای تو بهترین راهه؟

برای انتخاب بهترین روش مشاوره بگیر.

فواید پروتئین تراپی مو

مهم‌ترین مزیت پروتئین تراپی این است که ظاهر کلی موها را بهتر و زیباتر می‌کند. این روش باعث افزایش تراکم و حجم موها شده، الاستیسیته و قدرت و استحکام موها را افزایش می‌دهد. از دیگر مزایای آن می‌توان به سلامت و صاف شدن موها نیز اشاره کرد.

متن انگلیسی:
If you gently pull healthy hair, it will stretch before bouncing back to its normal state. However, hair that lacks protein will stretch and then break
ترجمه متن:
اگر موهای سالم را به آرامی بکشید، قبل از اینکه به حالت طبیعی خود برگردد، کشیده می‌شود. با این حال، موهایی که فاقد پروتئین هستند بعد از کشیده شدن می‌شکنند.

byrdie

روش انجام پروتئین تراپی مو

برای انجام پروتئین تراپی بهتر است به سالن‌های زیبایی مراجعه کنید که به کیفیت اهمیت می‌دهند. مواد اولیه نامرغوب نه تنها باعث تقویت موها شده، بلکه مشکلات را تشدید کرده و حتی احتمال ریزش مو هم وجود دارد. ابتدا موها را با شامپو مناسب بشویید تا از هرگونه آلودگی، روغن یا محصولات قبلی پاک شوند. آب گرم را روی موها بریزید و شامپو را به طور یکنواخت در موها ماساژ دهید. سپس آبکشی کنید و موها را برای مرحله بعدی آماده کنید.

پس از شستشو، موها را با حوله خشک کنید تا آب اضافی آن گرفته شود، اما باید نم موها باقی بماند و نیازی نیست که کاملا خشک شود. با باد سرد سشوار روی موها بگیرید و یک دقیقه سشوار بکشید. حالا محصول پروتئین تراپی مو را به موها بزنید و به طور یکنواخت آن را در موها پخش کنید. از ریشه تا انتهای موها ماساژ داده و به موها فشار دهید تا محصول به خوبی در موها جذب شود.

بسته به محصول مورد استفاده، زمان نگهداری محصول روی موها متفاوت است. زمان معمول بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است تا کامل جذب مو شود.  بعد از این فاصله باید با اتوی مخصوص موها را اتو بکشید. در برخی موارد مانند کراتینه کردن، در انتها باید موها را مجدد با آب گرم بشویید و بعد با باد سرد سشوار خشک کنید. در نهایت موهای صاف، ملایم، نرم و درخشان خواهید داشت.

بهترین مواد پروتئین تراپی مو

در پروتئین تراپی مو، استفاده از مواد پروتئینی مغذی برای تقویت و تغذیه موها بسیار مفید است. برخی از بهترین مواد پروتئین تراپی مو عبارتند از:

  • کراتین
  • پروتئین‌های هیدرولیز شده مانند پروتئین گندم، پروتئین شیر، پروتئین سویا و پروتئین جو
  • روغن آرگان غنی از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌
  • پروتئین حیوانی
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B، ویتامین E، بیوتین، روی، آهن و سیلیکا
تفاوت کراتین و پروتئین تراپی در میزان صافی مو است.
پروتئین تراپی باعث ترمیم و احیای موها شده و صافی ۶۰ درصد دارد، درحالی‌که، در کراتین تراپی، موها تا ۹۰ درصد صاف و لخت می‌شوند.

پروتئین تراپی مو در خانه

گاهی بدون مراجعه به سالن آرایشی، با چند روش خانگی ساده می‌توانید کمبود پروتئین موها را جبران کنید. برای انجام پروتئین تراپی مو در خانه، سفیده تخم مرغ و ماست را باهم ترکیب کنید و هم بزنید تا خمیر یکنواختی به‌دست بیاید. اگر موهای خیلی خشک یا آسیب دیده دارید، می‌توانید زرده تخم‌مرغ را هم اضافه کنید. مخلوط را روی موها بمالید و اجازه بدهید ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بماند. بعد موها را با آب ملایم و شامپو بشویید.

ماندگاری پروتئین تراپی مو

بسته به روش استفاده شده و مواد مصرفی، پروتئین تراپی مو چند هفته تا چند ماه ماندگاری دارد. پروتئین تراپی مو حرفه‌ای که در سالن‌های زیبایی انجام می‌شود معمولا تا شش ماه ماندگار خواهد بود. در روش‌های خانگی هم تاثیر آن، ۴ تا ۸ هفته باقی می‌ماند.

آمادگی قبل از پروتئین تراپی مو

قبل از پروتئین تراپی حتما باید موها شسته و تمیز باشند. هیچگونه روغن یا سرمی نباید روی موها باشد. بهتر است از شامپوهای مخصوص موهای شکننده و خشک استفاده کنید. موها را شسته و بعد با حوله نخی و نرم به‌صورت ضربه‌ای موها را خشک کنید تا آب اضافی آن گرفته شود.

مراقبت‌ های بعد از پروتئین تراپی مو

برای حفظ ماندگاری پروتئین تراپی، تا ۳ روز بعد از پروتئین تراپی از شستن موها و حمام خودداری کنید. در این سه روز نباید موها را جمع کنید یا ببندید، هیچ رطوبتی نباید به موها برسد و از انجام کارهایی که باعث تعریق شده خودداری کنید. چند روز اول بعد از این روش، نباید روی موها بخوابید. از بالش نرم با روکش ساتن استفاده کنید. باید از شامپو، نرم‌کننده‌، و رنگ موهای فاقد سولفات و بدون آمونیاک استفاده کنید. شامپوهای نامناسب باعث از بین رفتن کراتین موها می‌شود.

متن انگلیسی:
Protein works to get rid of dry hair, increase its moisture, and protect it from frizz, so do not use a blow dryer or a hair iron constantly because it will harm your hair treated with protein
ترجمه متن:
پروتئین برای از بین بردن خشکی موها، افزایش رطوبت و محافظت از مو در برابر موخوره استفاده می‌شود، بنابراین دائما از سشوار یا اتو مو استفاده نکنید. زیرا به موهای شما که با پروتئین درمان شده‌اند آسیب می‌رساند.

treatab

بهترین شامپو بعد از پروتئین تراپی مو

بهترین شامپو بعد از پروتئین تراپی، شامپوهای فاقد سولفات هستند؛ چراکه شامپوهای فاقد سولفات به اندازه شامپوهای معمولی، پروتئین و کراتین موها را از بین نمی‌برند و ظاهر موها را خشک و شکننده نمی‌کنند.

ریزش مو بعد از پروتئین تراپی
ممکن است به یکی از محصولات پروتئین تراپی حساسیت داشته باشید و واکنش آلرژیک نسبت به آن نشان دهید.

علت صاف نشدن مو بعد از پروتئین تراپی

دلایل صاف نشدن مو بعد از پروتئین تراپی به عوامل مختلفی برمی‌گردد:

  • نحوه استفاده نامناسب از محصول
  • نوع محصول پروتئینی مصرفی
  • آسیب دیدگی یا خشکی مو قبل از پروتئین تراپی
  • ویژگی‌های فردی متفاوت موها
  • عوامل محیطی مانند رطوبت، آب و هوای شرجی، روزهای بارانی، استفاده از حرارت زیاد (مانند خشک کردن مو با سشوار) و استفاده از محصولات نامناسب
  • استفاده از محصولات شستشو نامناسب
  • عدم مصرف ماسک مو
  • رژیم غذایی نامناسب

عوارض پروتئین تراپی مو

هرچندکه پروتئین تراپی مو برای تغذیه موها انجام می‌شود، اما در مواردی، انجام مکرر آن ممکن است باعث آسیب دیدگی، خشکی و شکنندگی بیشتر موها شود. یکی دیگر از عوارض پروتئین تراپی مو، ریزش موها است.

ریزش مو بعد از پروتئین تراپی

پروتئین تراپی به طور عمومی برای تقویت و بهبود وضعیت موها استفاده می‌شود. اما در برخی موارد، ممکن است ریزش موی بیشتری تجربه کنید. وقتی موها تقویت می‌شوند، موهای ضعیف و آسیب دیده ترک می‌خورند و جای خود را به موهای جدید می‌دهند که ممکن است به نظر برسد ریزش مو بیشتری رخ می‌دهد، اما در واقعیت، این پروسه ممکن است نشانه بهبود و تقویت موها باشد. در برخی موارد، ممکن است به یکی از محصولات پروتئین تراپی حساسیت داشته باشید و واکنش آلرژیک نسبت به آن نشان دهید. این واکنش می‌تواند منجر به ریزش مو پس از استفاده از محصول شود.

نگرانی بعد از پروتئین تراپی دچار ریزش مو بشی؟ قبلش با دکتر مشورت کن.

پروتئین تراپی مو در شیردهی

پروتئین تراپی مو تاثیر خاصی روی شیردهی ندارد و در بیشتر موارد به ترکیب مواد مصرفی بستگی دارد. هیچ شواهد مستند و جامعی درباره امن یا مضر بودن پروتئین تراپی مو در شیردهی در اختیار نیست، بنابراین بهتر است با مشورت پزشک متخصص اقدام کنید یا پروتئین تراپی را به بعد از این دوره موکول نمایید.

قیمت پروتئین تراپی مو در سالن

بسته به موقعیت جغرافیایی و سالن زیبایی، حجم موها و نوع مواد مصرفی، قیمت پروتئین تراپی مو متفاوت است. بازه قیمتی معمول بین ۲ تا ۵ میلیون تومان متغیر است.

بوتاکس مو بهتره یا پروتئین تراپی؟

بوتاکس مو باعث حجم دادن به موهای نازک می‌شود و پروتئین تراپی هم باعث تقویت و استحکام موها خواهد شد. مقایسه این دو روش در جدول زیر نشان می‌دهد که کدام روش می‌تواند بهتر باشد:

بوتاکس موپروتئین تراپی
هدفکاهش ریزش مو و بهبود رشد موتقویت و بهبود وضعیت مو
عملکردافزایش حجم موتقویت ساختار موها و افزایش حجم
عوارض جانبیآلرژی، خارشخشکی، شکنندگی، دهیدراته شدن موها، ریزش مو
اثرگذاری۴ ماه۴ تا ۶ ماه
قیمتهزینه بالاتری دارد.هزینه کمتری دارد.
تاثیرگذاریتاثیری روی رشد مو ندارد.باعث تقویت رشد و سلامت موها می‌شود.
مقایسه پروتئین تراپی و بوتاکس مو

تفاوت کراتین و پروتئین تراپی

کراتین و پروتئین تراپی هر دو روش موثری برای بهبود وضعیت موها هستند، اما تفاوت‌های مهمی در مورد هدف، عملکرد و کاربرد دارند. پروتئین تراپی باعث ترمیم و احیای موها شده و صافی ۶۰ درصد دارد، درحالی‌که، در کراتین تراپی، موها تا ۹۰ درصد صاف و لخت می‌شوند. درواقع، کراتین تراپی حجم موها را کمتر نشان می‌دهد، اما پروتئین تراپی علاوه بر صافی و سلامت موها، کمی هم حجم موها را حفظ می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پروتئین تراپی مو روش موثری برای بهبود سلامت و زیبایی موها است. این روش به ویژه برای موهای ضعیف، نازک، آسیب دیده و نیازمند تقویت و تغذیه مناسب توصیه می‌شود. با استفاده از پروتئین تراپی، موها تقویت می‌شوند، حجم و قدرت بیشتری می‌یابند و سلامت آنها بهبود می‌یابد. در پروتئین تراپی، محصولات حاوی پروتئین‌های مختلف، کراتین هیدرولیز شده و آمینو اسیدها استفاده می‌شوند.

نتایج پروتئین تراپی معمولا در مدت زمان کوتاهی قابل مشاهده هستند، اثرگذاری آن  بین ۴ تا ۶ ماه است. برای حفظ نتایج بهتر، باید در فواصل زمانی منظم تکرار شود. پروتئین تراپی روش ایده‌آلی برای بهبود وضعیت موها، تغذیه و افزایش حجم و قدرت موهاست. با انتخاب محصولات مناسب و مشاوره با متخصصان مربوطه، می‌توانید بهترین نتیجه را از پروتئین تراپی برای موهای خود بدست آورید.

شما می‌توانید قبل از انجام این روش با دکتر پوست و مو مشورت کنید. از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین پوست و مو وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

از آنجایی که پروتئین یکی از مواد تشکیل دهنده موجود در خود موها است، پروتئین تراپی مو خطرناک نیست. اما موادی که برای تثبیت و ماندگار کردن موها استفاده می‌شوند، به‌خصوص فرمالین، و دمای بالای اتو کراتین کشی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

ماندگاری این روش بسته به نوع و مواد مصرفی و نحوه انجام آن، بین چند هفته تا چند ماه است. برای حفظ تاثیر پروتئین تراپی، باید مجدد تکرار شود.

بله، باعث تغییر ساختار موها شده و احیا و صافی ۶۰ درصدی دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پروتئین تراپی مو

  1. زهرا صابری گفت:

    من بیماری صدف دارم موهام ریزش داره خیلی نازک شده پروتئین تراپی برای من مفید هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید ریشه ای تر درمان شود
      از داروهای اختصاصی استفاده کنید
      در کنار ان هم پروتیین تراپی و هم prp می تواند موثر باشد

      متخصص پوست و مو