هفته نهم بارداری چه علائمی دارد؟ وضعیت جنین چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته نهم بارداری ویژگی‌های فیزیکی جنین رشد می‌کند. جنین به اندازه یک زیتون می‌شود. به دلیل افرایش هورمون بارداری علائم در این هفته به اوج خود می‌رسند. در سونوگرافی می‌توان ضربان قلب جنین را شنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته نهم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته نهم بارداری علائم حاملگی به اوج خود می‌رسد. رحم در حال بزرگ‌ شدن است و صورت و دیگر اندام‌های جنین به مرحله تکامل نزدیک می‌شوند. اگر در هفته نهم حاملگی هستید یا به این هفته نزدیک می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که هفته ۹ بارداری چگونه است؟ چه علائمی ظاهر می‌شود؟ کدام علائم جدی هستند و باید به پزشک مراجعه کرد؟ جنین در چه وضعیتی قرار دارد و چقدری می‌شود؟ بدن شما چه تغییری می‌کند؟ آیا در ظاهر می‌توان متوجه بارداری شد؟ کدام آزمایش‌ها در این هفته تجویز می‌شوند؟ در سونوگرافی جنین چگونه دیده می‌شود؟ تغذیه در این هفته باید به چه صورت باشد؟

در صورتی‌که باردار هستید یا قصد بارداری دارید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌ها به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. پزشک برای داشتن بارداری سالم آزمایشات لازم را تجویز می‌کند. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته نهم بارداری چگونه است؟

در هفته نهم بارداری احتمالا شما شروع به افزایش وزن می‌کنید. اما در ظاهر مشخص نمی‌شود که باردار هستید. در این هفته شما وارد ماه سوم بارداری شده‌اید. بر اساس تقویم بارداری بسیاری از علائم اولیه حاملگی از جمله حالت تهوع در این هفته به اوج می‌رسد. زیرا میزان هورمون بارداری در این هفته به بالاترین مقدار رسیده است. با پایان سه‌ماهه اول بارداری این علائم بهبود پیدا می‌کنند.

صورت جنین در هفته ۹ بارداری بهتر شکل می‌گیرد و چشم، دهان و زبان واضح‌تر می‌شوند. آرنج و زانوها به وجود می‌آیند و انگشت‌ها به‌مرور شکل می‌گیرند.

در هفته 9 بارداری دست و پای جنین شکل گرفته و رشد ادامه پیدا می‌کند.
در هفته ۹ بارداری دست و پای جنین شکل می‌گیرند و رشد ادامه پیدا می‌کند.

علائم هفته نهم بارداری

در هفته نهم بارداری میزان هورمون بارداری به بیشترین حد می‌رسد. به همین دلیل علائم بیشتر می‌شوند و اوج می‌گیرند. از مهم‌ترین علائم در هفته ۹ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت تهوع صبحگاهی
  • خستگی
  • تکرر ادرار
  • سوزش سر دل
  • خارش سینه
  • تغییرات خلقی
  • ویار و تنفر غذایی
  • یبوست.

خارش سینه در هفته نهم بارداری

علاوه بر تغییرات هورمونی که باعث درد و حساسیت سینه‌ها می‌شوند، رشد و کشیده‌ شدن پوست سینه، خارش ایجاد می‌کند. خارش بدن در بارداری جز علائمی است که بیشتر در سه‌ماهه دوم و سوم ظاهر می‌شود. اما ممکن است شما در اواخر سه‌ماهه اول هم کمی خارش در سینه احساس کنید. در این شرایط بهتر است از لوسیون یا کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

به نقل از whattoexpect حساسیت سینه در میان زنان باردار بسیار شایع است. ممکن است علائمی مانند درد مبهم، احساس پری یا دردهای شدید داشته باشید. بدن شما در حال ساخت چربی و افزایش جریان خون در آن ناحیه است و به شما کمک می‌کند پس از تولد نوزاد، توانایی شیردهی داشته باشید. تا زمان تسکین درد (معمولا در سه‌ماهه دوم یا سوم)، یک کیسه یخ پیچیده شده در حوله را روی سینه‌های خود قرار دهید. اگر گرما را ترجیح می‌دهید، یک دوش آب گرم (نه داغ) بگیرید.

بدن شما در حال ساخت چربی و افزایش جریان خون در قسمت سینه‌ است و به شما کمک می‌کند پس از تولد نوزاد، توانایی شیردهی داشته باشید.

خارش و درد سینه از علائم رایج در دوران بارداری است.
خارش و درد سینه از علائم رایج در دوران بارداری است.

علائم سقط جنین در هفته نهم بارداری

در سه‌ماهه اول بارداری احتمال سقط جنین بیشتر است. به همین دلیل پزشک علائم سقط را به شما توضیح می‌دهد و در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید به پزشک خود اطلاع دهید.

  • خونریزی خفیف تا شدید
  • خارج‌شدن مایع از واژن
  • خارج‌شدن بافت از واژن
  • گرفتگی در ناحیه زیر شکم، کمر و لگن

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۹ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائمی مانند حالت تهوع و یبوست شما شدید است، باید برای کاهش این علائم به پزشک مراجعه کنید. معمولا با تغییر رژیم غذایی مشکل برطرف می‌شود، اما گاهی ممکن است پزشک داروهایی را تجویز کند.

مقدار کمی لکه‌بینی در سه‌ماهه اول بارداری طبیعی است. اما بهتر است هر نوع خونریزی را به پزشک اطلاع دهید تا احتمال مشکلاتی مانند سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی بررسی شود.

برای بررسی علائم هفته نهم حاملگی باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم و تسکین آنها باید به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. پزشک پس از معاینه و انجام برخی آزمایش‌ها اقدامات پزشکی لازم را انجام می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

وضعیت جنین در هفته نهم بارداری

جنین در هفته نهم حاملگی حدود ۲٫۵ تا ۳ سانتی‌متر است. سرعت رشد بالا است و جنین هر روز بیشتر شبیه به یک نوزاد می‌شود. در این هفته اندام‌ها، سیستم‌های بدن، اجزای صورت و ویژگی‌های فیزیکی به رشد ادامه می‌دهند. تغییرات در هفته ۹ بارداری شامل موارد زیر می‌شود:

  • بدن جنین به‌مرور صاف می‌شود.
  • دم جنینی از بین می‌رود و دست و پا شروع به شکل‌گیری می‌کند.
  • لبه گوش ایجاد و نوک بینی در حالت نیم‌رخ دیده می‌شود.
  • پلک‌ها به رشد ادامه می‌دهند و بیشتر روی چشم را می‌گیرند.
  • قلب و سیستم شریانی به رشد ادامه می‌دهند.
  • استخوان‌های دنده و جناغ در حال شکل‌گیری است.
  • لوزالمعده، کبد و مجاری صفراوی در این هفته تشکیل می‌شوند.
  • جنین می‌تواند تکان بخورد و خم شود، اما هنوز آن را احساس نمی‌کنید.
  • چشم‌ها بزرگ‌تر و واضح‌تر می‌شوند. رنگ‌دانه آنها به وجود می‌آید.

در هفته نهم بارداری استخوان‌های دنده و جناغ در حال شکل‌گیری است.

در هفته نهم بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین در هفته ۹ بارداری به اندازه یک زیتون متوسط است. اندازه جنین از سر تا پا به ۲٫۵ سانتی‌متر می‌رسد. در این هفته سر صاف می‌شود، دست و پا شکل می‌گیرد و اجزای صورت واضح‌تر می‌شوند. جنین به‌مرور شبیه به نوزاد می‌شود.

جنین در هفته نهم حاملگی بیشتر به نوزاد شباهت پیدا می‌کند و می‌تواند حرکت کند.
جنین در هفته نهم حاملگی بیشتر به نوزاد شباهت پیدا می‌کند و می‌تواند حرکت کند.

ضربان قلب جنین در هفته نهم بارداری

در هفته نهم بارداری می‌توانید از طریق سونوگرافی صدای قلب جنین را بشنوید. قلب به اندازه کافی رشد کرده و بزرگ شده است. گاهی ممکن است در سونوگرافی صدای قلب شنیده نشود. در این شرایط نباید نگران شوید. زیرا ممکن است جنین به پشت باشد یا در قسمتی از رحم پنهان شده باشد. شما در سونوگرافی‌های بعدی می‌توانید صدای ضربان قلب را بشنوید.

تغییرات بدن در هفته نهم بارداری

در هفته نهم حاملگی بسیاری از علائم اولیه بارداری شدیدتر می‌شوند. احتمالا تعداد دفعات تخلیه ادرار بیشتر از هفته‌های قبل است. لباس‌های شما نیز در اطراف کمر تنگ می‌شود. البته هنوز شکم بیرون نزده و کسی متوجه بارداری شما نمی‌شود. اما به‌مرور سایز دور کمر شما افزایش پیدا می‌کند.

یکی از نشانه‌های شایع در هفته ۹ بارداری خستگی زیاد است. احتمالا به‌ محض رسیدن به خانه فقط می‌خواهید به رختخواب بروید.

آزمایش های هفته نهم بارداری

احتمالا اولین ویزیت شما در هفته ۶ تا ۸ بوده است. اما اگر در هفته‌های قبل به پزشک مراجعه نکرده باشید، متخصص برای ویزیت اول آزمایش‌هایی را تجویز می‌کند. برای بررسی گروه خونی و RH خون باید آزمایش خون انجام شود. همچنین فاکتورهایی مانند تعداد گلبول‌های سفید و قرمز و بیماری‌های مقاربتی و عفونی در آزمایش بررسی می‌شوند.

در هفته ۹ حاملگی باید در مورد آزمایش‌های ژنتیکی با پزشک مشورت کنید. اگر شما بالای ۳۵ سال سن دارید یا احتمال اختلالات ژنتیکی برای جنین شما بالا باشد، در هفته ۹ تا ۱۳ بارداری آزمایش‌های زیر تجویز می‌شوند:

  • آزمایش خون و غربالگری اختلالات ژنتیکی
  • سونوگرافی یا غربالگری شفافیت نوکال برای اندازه‌گیری مایع پشت گردن جنین
  • نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی (CVS) برای تشخیص مشکلات کروموزومی از طریق سلول‌های خارج شده از جفت

سونوگرافی در هفته نهم بارداری

اگر در هفته ۸ بارداری سونوگرافی انجام نداده باشید، احتمالا پزشک در این هفته سونوگرافی را تجویز می‌کند. شما می‌توانید در این سونوگرافی صدای ضربان قلب جنین را بشنوید. سونوگرافی در اوایل بارداری می‌تواند از طریق شکم یا واژینال انجام شود. زیرا رحم هنوز پشت استخوان لگن قرار دارد. مواردی مانند حاملگی خارج رحمی نیز در این آزمایش تصویربرداری مشخص می‌شود.

در سونوگرافی هفته نهم حاملگی جنین دیده شده و می‌توان ضربان قلب را شنید.
در سونوگرافی هفته نهم حاملگی جنین دیده می‌شود و می‌توان ضربان قلب را شنید.

خود مراقبتی در هفته نهم بارداری

شما باید در طول بارداری به سلامت جسمی و روانی خود اهمیت دهید. برخی نکات ساده می‌توانند از عوارض دوران بارداری جلوگیری کنند. خستگی، قند خون پایین و استرس روی خلق‌وخوی شما تاثیر دارند. برای مراقبت از سلامت روان سعی کنید در هفته نهم حاملگی موارد زیر را رعایت کنید:

  • به اندازه کافی بخوابید.
  • مواد غذایی سالم را در برنامه خود قرار دهید. مصرف پروتئین را افزایش و مصرف قند را کاهش دهید.
  • روزانه کمی ورزش کنید.
  • زمانی را با همسر، خانواده و دوستانتان بگذرانید.
  • مدیتیشن را در برنامه خود قرار دهید.

برای تسکین خارش پوست سینه باید از دوش آب گرم، صابونی که پوست را خشک می‌کند و مواد شوینده و لباس‌های تحریک‌کننده دوری کنید.

جهت اطلاع از نکات مهم در طول بارداری بهتر است با دکتر زنان یا دکتر متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. پزشک رژیم غذایی و ورزش مناسب دوران بارداری را به شما معرفی می‌کند. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص زنان وجود دارد.

توی هفته ۹ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته نهم بارداری

یکی از مشکلات رایج در هفته نهم بارداری سوزش سر دل است. برای رفع این مشکل باید در تغذیه خود به چند مورد توجه داشته باشید. از جمله:

  • وعده‌های غذایی را کوچک و در تعداد دفعات بیشتر آنها را مصرف کنید.
  • غذا را آهسته بخورید و خوب بجوید.
  • بعد از غذا خوردن بلافاصله دراز نکشید.
  • از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید.

غذاهای غنی از فیبر را در رژیم خود قرار دهید. این غذاها به دفع مواد زائد بدن کمک می‌کنند. غلات کامل، میوه، سبزیجات، لوبیا و نخودفرنگی غنی از فیبر هستند.

برای کاهش مشکلات گوارشی در دوران بارداری باید مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید.
برای کاهش مشکلات گوارشی در دوران بارداری باید مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید.

بایدها و نبایدهای هفته نهم بارداری

یکی از سوالات متداول، رابطه جنسی در دوران بارداری است. شما در هفته نهم و سایر هفته‌های بارداری می‌توانید سکس داشته باشید. رابطه جنسی به جنین آسیبی وارد نمی‌کند. زیرا جنین با مایع آمنیوتیک احاطه شده و پلاگ مخاطی دهانه رحم را بسته است. اگر مشکلاتی مانند خونریزی غیرطبیعی، سابقه زایمان زودرس یا نارسایی دهانه رحم دارید، باید در مورد رابطه جنسی در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

در پایان سه‌ماهه اول بارداری باید لباس‌های جدید تهیه کنید. احتمالا در هفته‌های آینده لباس‌های قبلی دیگر اندازه شما نشود. سینه‌های شما بزرگ شده و نیاز به سوتین‌های سایز بزرگ دارید. همچنین باید شلوارهای راحت خریداری کنید تا به شکم فشار وارد نکنند.

اگر مشکلاتی مانند خونریزی غیرطبیعی، سابقه زایمان زودرس یا نارسایی دهانه رحم دارید، باید در مورد رابطه جنسی در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

تشخیص جنسیت در هفته نهم بارداری

اندام‌های تناسلی جنین از هفته هشتم بارداری شروع به شکل‌گیری می‌کنند. در هفته ۸ یا ۹ بارداری این اندام‌ها به تخمدان یا بیضه تبدیل می‌شوند. اما در سونوگرافی نمی‌توان آنها را تشخیص داد. برای تشخیص جنسیت از طریق سونوگرافی باید چند هفته صبر کنید.

دوقلوها در هفته نهم بارداری

بسیاری از افرادی که دوقلو باردار هستند، در هفته نهم حاملگی متوجه این موضوع می‌شوند. معمولا علائم بارداری در این زنان شدیدتر است. در سونوگرافی دوقلو بودن جنین‌ها مشخص می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته نهم بارداری میزان هورمون بارداری به بیشترین حد خود می‌رسد و علائمی مانند حالت تهوع، یبوست، نفخ شکم و حساسیت سینه‌ها بیشتر از قبل می‌شوند. در این هفته ممکن است علائم گوارشی مانند سوزش سر دل یا سوءهاضمه داشته باشید. باید وعده‌های غذایی کوچک‌تر را در تعداد دفعات بیشتر مصرف کنید.

اندام‌های مختلف بدن جنین مانند لوزالمعده و کبد در این هفته تشکیل می‌شود. پاها و دست‌ها شکل می‌گیرند و انگشتان ظاهر می‌شوند. پلک‌ها رشد می‌کنند و بیشتر روی چشم را می‌گیرند. نوک بینی در نیم‌رخ دیده می‌شود و لب بالا رشد می‌کند. جنین در هفته نهم حاملگی بیشتر شبیه به نوزاد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری و علائم هر هفته باید با دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین ارتباط برقرار کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در این هفته برای کاهش علائمی مانند یبوست، حالت تهوع و سوزش سر دل باید به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. غذاهایی با فیبر زیاد مصرف کنید. انواع میوه، سبزیجات و غلات کامل را در رژیم خود قرار دهید.

ویار یکی از علائمی است که در هفته ۹ بارداری شدت می‌گیرد. تغییرات هورمونی ممکن است باعث احساس گرسنگی شوند. در این شرایط هوس غذاهای خاصی می‌کنید و مدام تمایل دارید، غذا بخورید. شما باید مراقب اضافه‌وزن در بارداری باشید.

گاهی ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش هورمون بارداری دچار سردرد شوید. معمولا با گذشت چند ماه از بارداری این عارضه برطرف می‌شود.

تغییرات هورمونی در بارداری روی چربی پوست تاثیر می‌گذارند. در نتیجه غدد چربی پوست فعال شده و ممکن است جوش و آکنه بزنید. پوست برخی زنان باردار فقط کمی چرب می‌شود. اما برخی دیگر تا چند هفته جوش می‌زنند.

اگر شما و جنین سالم هستید و هیچ مشکلی بارداری شما را تهدید نمی‌کند، تا هفته ۳۶ بارداری می‌توانید بدون مشکل مسافرت بروید.

در دوران بارداری میزان هورمون پروژسترون بیشتر می‌شود. این هورمون ماهیچه‌ها را شل می‌کند. در نتیجه باعث شل‌ شدن ماهیچه اسفنکتر در بالای معده می‌شود. با این وضعیت غذا و اسید معده راحت‌تر به مری باز می‌گردد و دچار سوزش سر دل و سوءهاضمه می‌شوید.

در هفته نهم بارداری اندام‌های مختلف بدن جنین به رشد ادامه می‌دهد. انگشتان دست و پا به‌مرور شکل می‌گیرند. بدن جنین صاف و بیشتر شبیه به نوزاد می‌شود. احتمالا بیشترین علائم را در این هفته احساس خواهید کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن