لانه گزینی و هر آنچه که باید درباره آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لانه گزینی، اولین مرحله مقدماتی بارداری است که تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد. علائم لانه گزینی موفق شامل لکه‌بینی، درد ملایم در لگن، تهوع و خستگی می‌شود. معمولا 3-4 روز بعد از این اتفاق، تست بارداری مثبت می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
لانه گزینی چیست؟

لانه گزینی در واقع مرحله‌ای از دوران بارداری است که طی آن، تخم لقاح یافته پس از طی کردن مسیر لوله رحمی به داخل رحم منتقل شده و در دیواره داخلی رحم یا آندومتر، جای می‌گیرد و به آن متصل می‌شود. این مرحله حدود ۶ تا ۱۲ روز پس از لقاح اتفاق می افتد. لانه گزینی موفق، نشانه آغاز بارداری سالم است و با علائمی مانند خونریزی خفیف همراه است. اگر شما نیز علائم خاصی را تجربه می‌کنید بهتر است با متخصص زنان یا مامایی در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سامانه نوبت‌دهی دکترتو وقت ویزیت حضوری خود را دریافت کرده و یا از طریق خدمات آنلاین برای مشاوره متنی یا تلفنی اقدام کنید.

لانه گزینی چیست؟

تخمدان‌ها ماهانه یک تخمک بالغ را در دوره تخمک گذاری آزاد می‌کنند. وقتی تخمک آزاد شده توسط اسپرم بارور شود، بارداری اتفاق افتاده و تخمک بارور شده از لوله فالوپ به رحم می‌رسد. لانه گزینی (implantation) به حالتی اطلاق می‌گردد که این تخمک بارور شده به دیواره رحم چسبیده و رشد می‌کند، درنتیجه، جنین شکل می‌گیرد. فرایند لانه گزینی حدود ۶ تا ۱۲ روز بعد لقاح اتفاق افتاده و نشانه شروع بارداری است. 

خونریزی لانه گزینی چگونه است؟
لانه گزینی موفق، نشانه آغاز بارداری سالم است و با علائمی مانند خونریزی خفیف همراه است.

علائم لانه گزینی (لانه گزینی موفق)

لانه گزینی به منزله شروع بارداری است. علائم اولیه بارداری و لانه گزینی موفق عبارتند از: 

  • لکه‌ بینی یا خونریزی خفیف که موقتی است.
  • کشیدگی خفیف یا درد ملایم در لگن یا پایین شکم
  • تهوع خفیف
  • خستگی و خواب‌آلودگی

البته این علائم لانه گزینی موفق معمولا ملایم و موقتی هستند و حتی ممکن است با نشانه‌های پی‌ام‌اس (سندروم پیش قاعدگی) اشتباه گرفته شوند.

علامتتوضیحات
خونریزی خفیفلکه بینی به رنگ صورتی یا قهوه‌ای که معمولا چند روز طول می‌کشد.
درد و گرفتگی خفیف شکمشبیه به دردهای قبل از قاعدگی اما معمولا با شدت کمتر.
حساس‌شدن سینه‌هاتورم و درد در سینه‌ها که به لمس حساس هستند.
تغییرات خلقیاحساسات متغیر مانند تحریک‌پذیری، گریه آسان، یا احساس سرخوشی.
خستگیاحساس خستگی مفرط حتی پس از استراحت کافی.
تهوعحالت تهوع به‌خصوص در صبح‌ها.
تغییرات در حس بویاییحساس شدن به بوهای خاص و آزاردهنده‌شدن برخی بوها.
نفخ و یبوستبه دلیل تغییرات هورمونی.
افزایش دمای بدنممکن است دمای بدن کمی افزایش یابد.
تکرر ادراربه دلیل افزایش حجم خون و فشار بر مثانه.
علائم لانه گزینی جنین

متن انگلیسی:
If the implantation is successful, spotting or light cramping can be experienced. If unsuccessful, your period will start. Some of the common post embryo implantation symptoms are listed below: Cramping and spotting: A brown vaginal discharge for 1-2 days is experienced after a successful implantation
ترجمه متن:
اگر لانه گزینی موفق باشد، فرد با لکه‌بینی یا کرمپ شکمی مواجه می‌شود. در صورت عدم موفقیت، پریود اتفاق می‌افتد. برخی از علائم رایج پس از لانه گزینی جنین ذکر شده است: گرفتگی و لکه بینی و ترشحات قهوه‌ای رنگ واژن به مدت ۱-۲ روز پس از کاشت موفقیت آمیز مشاهده می‌شود.

novaivffertility

۱. لکه بینی لانه گزینی (لک لانه گزینی)

یکی از شایع‌ترین علائم لانه گزینی موفق، لکه بینی است که حدودا ۶ تا ۱۲ روز پس از باروری اتفاق می‌افتد، که مطابق با زمان لانه گزینی یا جایگیری بلاستوسیست (تخم لقاح یافته) در دیواره رحم است. لکه‌های خونی صورتی یا قرمز کمرنگ به دلیل تخریب موضعی بافت رحم در محل لانه گزینی بلاستوسیست دیده می‌شوند.

۲. ترشحات لانه گزینی

به دلیل تغییرات هورمونی و تحریک دیواره رحم در زمان لانه گزینی بلاستوسیست (تخم لقاح یافته)، ترشحات واژن دیده می‌شود که به رنگ سفید، زرد کمرنگ یا حتی شفاف هستند. در مقایسه با لکه‌بینی لانه گزینی، ترشحات لانه گزینی معمولا خفیف‌تر و مختصرتر هستند.

نمیدونی ترشحاتت طبیعیه یا مربوط به لانه گزینی؟

همین حالا از متخصص سوال کن.

۳. درد لانه گزینی در کدام قسمت است؟

درد این مرحله بیشتر در ناحیه پایین شکم یا لگن احساس می‌شود که به‌خاطر تغییرات و تحریکات دیواره رحم ناشی از لانه گزینی بلاستوسیست در دیواره رحم به‌وجود می‌آید. درد لانه گزینی خفیف و گذرا بوده و در مقایسه با دردهای قاعدگی شدت چندانی ندارد و به صورت احساس سنگینی، خفگی یا کشیدگی در ناحیه پایین شکم و لگن تجربه می‌شود. در برخی موارد، درد لانه گزینی همراه با احساس خستگی، تهوع و سردرد نیز گزارش شده است.

۴. خونریزی لانه گزینی

تغییرات هورمونی در این دوران، موجب ایجاد خونریزی لکه‌ای خفیف در این دوره می‌شود که به صورت لکه‌های کم‌رنگ قهوه‌ای یا قرمز کمرنگ است و معمولا چند روز ادامه دارد. در مقایسه با خونریزی قاعدگی، خونریزی لانه گزینی خفیف‌تر و کم‌تر است. 

خونریزی در این زمان، خونریزی خفیف یا لکه بینی سبک است که حدود ۱۰ تا ۱۴ روز بعد لقاح اتفاق می‌افتد. خونریزی در این مرحله عادی است و جای نگرانی ندارد و علت آن چسبیدن تخم بارورشده به دیواره داخلی رحم است. 

حجم خونریزی لانه گزینی

حجم خونریزی در این زمان، کم و در واقع شبیه لکه بینی سبک است. 

۵. نفخ از علائم لانه گزینی

یکی دیگر از علائم شایع این دوران، نفخ است که به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون در دیواره رحم، ایجاد می‌شود. نفخ در این دوران به شکل تورم یا احساس پُری و سنگینی در ناحیه شکم همراه با درد یا احساس خفگی است. 

لانه گزینی چه زمانی انجام میشود؟ 

این مرحله معمولا ۶ تا ۱۲ روز پس از لقاح رخ می‌دهد، یعنی زمانی که بلاستوسیست (تخم لقاح یافته) به دیواره رحم متصل می‌شود و در آن جا لانه گزینی می‌کند. طی این دوره، تغییرات هورمونی موجب افزایش خونرسانی به دیواره رحم و آماده‌سازی آن برای استقرار و رشد بلاستوسیست می‌شوند. به طور معمول، لانه گزینی یک هفته تا ۱۰ روز پس از باروری رخ می‌دهد. اما زمان دقیق آن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و به عوامل مختلفی از جمله تاریخ باروری، چرخه قاعدگی و سیکل تخمک‌گذاری فرد بستگی دارد.

چه زمانی لانه گزینی صورت می گیرد؟
این مرحله معمولا ۶ تا ۱۲ روز پس از لقاح رخ می‌دهد، یعنی زمانی که بلاستوسیست (تخم لقاح یافته) به دیواره رحم متصل می‌شود و در آن جا لانه گزینی می‌کند.

لانه گزینی در هفته چندم اتفاق می افتد؟

در حالت معمول، لانه گزینی بین هفته دوم تا سوم بارداری اتفاق می‌افتد. درواقع، بارداری از زمان آخرین قاعدگی محاسبه می‌شود.

چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشود؟ 

معمولا ۳-۴ روز بعد از این اتفاق، تست بارداری مثبت می‌شود. پس از لانه گزینی، سطح هورمون (HCG) یا همان هورمون جفت به تدریج افزایش می‌یابد که اولین نشانه بارداری است که در تست‌های بارداری قابل شناسایی است.

تفاوت لانه گزینی دختر و پسر 

لانه گزینی در جنین دختر و پسر تفاوتی ندارد. فرآیند لانه گزینی به خود جنین و جایگاه آن در رحم مربوط است، نه به جنسیت جنین. بلاستوسیست چه حاوی کروموزوم دختر باشد یا پسر، به یک شکل به دیواره رحم متصل شده و در آن جای می‌گیرد. هیچ تفاوت مشخصی در زمان، مکان و چگونگی لانه گزینی بین جنین دختر و پسر وجود ندارد.

با علائم لانه گزینی می‌خوای جنسیت جنین رو بدونی؟ از متحصص بپرس.

علائم لانه گزینی جنین دوقلو

علائم این دوران در جنین‌های دوقلو متفاوت با جنین تک قلو است. در بارداری دوقلویی، معمولا خونریزگی لکه‌ای در زمان لانه گزینی بیشتر است، چرا که فشار اضافی بر دیواره رحم توسط دو جنین بیشتر خواهد بود. میزان درد و ناراحتی‌های شکمی و لگنی در بارداری دوقلویی هم در اثر افزایش حجم و فشار در داخل رحم شدیدتر و طولانی‌تر است. سطح هورمون‌های بارداری مانند HCG در بارداری دوقلویی نسبت به بارداری تک‌قلویی بالاتر است. درنتیجه مادر حالت تهوع، استفراغ و خستگی بیشتری دارد.

عوامل موثر در لانه گزینی موفق

لانه گزینی موفق جنین به چند عامل مهم بستگی دارد ازجمله: 

  • آمادگی رحم و رشد طبیعی و سالم آندومتر
  • افزایش جریان خون و انعطاف‌پذیری رحم
  • سلامت و توانایی جنین برای لانه گزینی
  • موقعیت مناسب جنین در رحم
  • اندازه و ضخامت مناسب بلاستوسیست
  • سطح مناسب هورمون‌های بارداری مانند استروژن، پروژسترون
  • تنظیم دقیق زمان‌بندی هورمون‌ها
  • عدم وجود التهاب یا عفونت در رحم
  • عدم وجود استرس شدید
  • تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم مادر

در صورتی که این عوامل به خوبی فراهم باشند، احتمال موفقیت لانه گزینی جنین افزایش می‌یابد. هرگونه اختلال در این فرایندها می‌تواند باعث لانه گزینی ناموفق یا سقط شود.

۱. تقویت رحم برای لانه گزینی جنین

مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فولات و ویتامین D، غذاهای سرشار از پروتئین، امگا-۳ و آنتی‌اکسیدان‌ها، انجام ورزش‌های سبک مانند یوگا و پیاده‌روی، افزایش جریان خون و انعطاف‌پذیری عضلات رحم، تمرینات آرام‌بخش مانند مدیتیشن و تنفس عمیق جهت کاهش استرس، درمان عفونت‌های رحمی یا التهاب‌های موجود و برطرف کردن سایر مشکلات زمینه‌ای مادر باعث تقویت رحم برای لانه گزینی جنین می‌شوند.

تقویت رحم برای لانه گزینی جنین چگونه است؟
بهتر است که در این دوران، رحم خود را با رعایت برخی از نکات، تقویت کنید تا به خوبی از این دوران عبور کنید.

۲. استراحت در زمان لانه گزینی

استراحت در این بازه زمانی به چند دلیل مهم و ضروری است:

  • کاهش استرس و افزایش آرامش
  • افزایش جریان خون به رحم و مواد مغذی به آندومتر (لایه داخلی رحم) 
  • کاهش فشار مکانیکی بر رحم
  • فراهم‌سازی زمان کافی برای لانه گزینی

پزشکان معمولاً به مادران توصیه می‌کنند که در روزهای پس از انتقال جنین به رحم، استراحت کنند و فعالیت‌های فیزیکی شدید را محدود کنند. این امر می‌تواند به موفقیت لانه گزینی کمک کند.

۳. غذاهای مفید برای لانه گزینی

آووکادو غنی از اسیدهای چرب سالم، فیبر، ویتامین و مواد معدنی است که می‌تواند به تقویت جفت و رحم کمک کند. لوبیا سرشار از آهن، فولات و فیبر است که برای سلامت رحم مفید هستند. ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و ماهی آزاد باعث کاهش التهاب و بهبود جریان خون شده و ویتامین دی و پروتئین موجود در تخم‌مرغ برای رشد جنین ضروری هستند. هر چه رژیم غذایی متنوع‌تر و سالم‌تر باشد، به بهبود سلامتی و آمادگی بدن برای لانه گزینی بیشتر کمک می‌کند.

متن انگلیسی:
Thicker lining = increased chance of implantation! Try boosting your intake of wholegrains with some oats for breakfast, a wholegrain sandwich or wrap for lunch, whole grain crackers for a snack and some brown rice and quinoa with dinner
ترجمه متن:
هرچقدر دیواره داخلی رحم ضخیم‌تر باشد، شانس لانه‌ گزینی بالاتر می‌رود. سعی کنید مصرف غلات سبوس‌دار با مقداری جو برای صبحانه، یک ساندویچ یا بسته‌بندی غلات کامل برای ناهار، کراکر غلات کامل برای میان وعده و مقداری برنج قهوه‌ای و کینوآ را در شام افزایش دهید.

linkedin

۴. نشاسته و لانه گزینی

شواهد علمی مستدلی درباره تاثیر مصرف نشاسته بر لانه گزینی وجود ندارند، اما شایعاتی هستند که مصرف نشاسته در زنان با سابقه سقط جنین یا عدم بارداری، احتمال لانه گزینی را کاهش می‌دهد. 

۵. قرص استرادیول و لانه گزینی

قرص استرادیول، داروی مصرفی در لقاح مصنوعی یا عمل ای وی اف است که استروژن مورد نیاز بدن را تامین می‌کند، درواقع کار قرص استرادیول، آماده‌سازی فضای رحم برای لانه گزینی از طریق ضخیم‌ کردن دیواره داخلی رحم است. 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تلاش برای حاملگی، دوره هیجان‌انگیز و پراسترسی از روزها و ماه‌هایی است که در انتظار تغییر کوچک در بدن و باردار شدن هستید. برای باردار شدن باید فرایند لانه گزینی اتفاق بیفتد که علائمی مانند خونریزی کم، کرامپ، تهوع، نفخ، درد در سینه‌ها، سردردها، تغییرات خلقی و احساس داغی و گرگرفتی در بدن خانم ایجاد می‌کند. البته برخی خانم‌ها هم بدون داشتن علائم لانه گزینی باردار می‌شوند. بارزترین و اصلی‌ترین نشانه لانه گزینی، خونریزی و لکه‌ بینی است که خطری برای جنین ندارد. برای اطمینان از موفق بودن لانه گزینی باید تست بارداری بدهید تا مشخص شود که باردار هستید یا خیر. 

بدین منظور می‌توانید از فوق تخصص زنان و زایمان یا پزشک متخصص مامایی کمک بگیرید. خدمات نوبت‌دهی دکترتو می‌تواند به شما در انتخاب بهترین زمان ویزیت حضوری کمک کند. همچنین خدمات غیرحضوری دکترتو مانند مشاوره آنلاین دکتر زنان همچنین مشاور مامایی آنلاین آماده است تا شما را در کمترین زمان ممکن به پاسخ سوالاتتان برساند.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خونریزی لانه گزینی 6 تا 12 روز پس از تخمک گذاری رخ می‌دهد، یعنی زمانی که تخمک به رحم متصل می‌شود. این خونریزی کمتر بوده و به رنگ روشن و صورتی همراه با علائم خفیفی مانند درد شکمی کم، حساسیت سینه‌ها و خستگی است. در مقابل، خونریزی پریودی هر ماه و در فاصله 28 تا 35 روز اتفاق می‌افتد. شدت خونریزی بیشتر و پررنگ‌تر و به رنگ تیره و قرمز است. همراه با خونریزی پریودی معمولا درد شدید قاعدگی، کرامپ‌های شکمی و سایر علائم پیش از قاعدگی وجود دارند. به طور کلی، خونریزی لانه گزینی نشانه موفقیت لانه‌گزینی جنین در رحم است، در حالی که خونریزی پریودی نشانه عدم باروری در آن ماه محسوب می‌شود.

نزدیک به ۲۵ درصد خانم‌ها به خاطر لانه گزینی در سه‌ماهه اول بارداری دچار لکه‌بینی یا خونریزی سبک می‌شوند. حجم این خون بسیار کم و درحد لکه است.

خیر، لانه گزینی ارتباطی با تعیین جنسیت جنین ندارد، نوع ترکیب اسپرم با تخمک است که جنسیت جنین را تعیین می‌کند.

۸ تا ۹ روز بعد از لقاح و یک هفته تا ده روز بعد تخمک گذاری، لانه گزینی اتفاق می‌افتد. تاریخ دقیق لانه گزینی براساس زمان تخمک گذاری و پنجره باروری تعیین می‌شود.

علائم لانه گزینی ارتباطی با جنسیت جنین ندارد، فرقی ندارد که جنین پسر است یا دختر، در هرصورت علائم ممکن است یکسان یا متفاوت باشند. تنها راه قطعی تشخیص جنسیت، سونوگرافی در هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری است.

شواهد علمی نشان می‌دهند که ۷۲ درصد مواردی که جفت در سمت راست تشکیل شده، جنسیت جنین پسر و ۷۰ درصد موارد تشکیل جفت در سمت چپ هم جنین دختر بود.

از آنجایی که مصرف زعفران باعث ایجاد انقباضات رحمی شده و در زمان لانه گزینی هنوز جنین کامل نشده است، احتمال اختلال در رشد جنین، آسیب یا حتی سقط جنین وجود دارد.

از نظر زمانی، خونریزی لانه گزینی می‌تواند شبیه پریود باشد، اما شدت خونریزی پریود بیشتر و طولانی‌تر است.

حدود ۶ تا ۱۲ روز بعد از تخمک گذاری، لانه گزینی اتفاق می‌افتد.

لانه گزینی حدود یک هفته بعد از رابطه و لقاح است که تخمک به دیواره دلخلی رحم می‌چسبد.

معمولا یک هفته بعد از لقاح، لکه بینی لانه گزینی مشاهده می‌شود که معمولا هم پریود عقب می‌افتد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره لانه گزینی

  1. ناشناس گفت:

    سلام من ۳روزپیش انتقال جنین باروش ای وی اف کردم و۲تاجنین ۵روزه انتقال دادم وازامروزکه روزسوم زیردلم وکمرم دردمیکنه وتکرارادرارهم دارم ایامیتونه لانه گزینی باشه؟

  2. ناشناس گفت:

    سلام

  3. ش گفت:

    سلام
    من شش ساله ازدواج کردم برج شش ۱۴۰۲ سونو، آزمایش هورمون شناسی و تمام ازمایشات اولیه مربوط ب بارداری انجام دادم و دکتر گفت هیچ مشکلی برای بارداری نداری
    الان شش ماه هست ک دارم اقدام میکنم به بارداری چند ماه اول پریودم سر وقت خودش میومد ولی دوماهه چند روز قبل تاریخ پریودم‌ علائم لانه گزینی مثل لک های صورتی،درد خفیف در ناحیه رحم دارم و پریودم هم چند روز دیر تر می امد ولی بعد یک دفعه پریود شدید می شم با دکتر هم صحبت کردم گفته تو تا یک سال وقت داری و حتی یک قرص یا آزمایش هم برام ننوشته واقعا نمی دونم دکترم عوض کنم یا صبر کنم لطفا‌راهنمایم‌کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مهمترین کار تعیین روز نخمک گذاری است
      کیت تخمک گذاری را از داروخانه تهیه کنید
      در صورت مثبت شدن
      در همان ایام اقدام به نزدیکی و بارداری کنید
      و زیر نظر پزشک باشید

      متخصص زنان و زایمان

  4. ناردونه🥰 گفت:

    سلام من سیکل قاعدگی ۲۵ روزه دارم
    ماه پیش دستگاه آیودیم رو برداشتم و به علت زخم دهانه رحم فریز کردم…بعداز ۳ هفته پریود شدم تاریخ ۳۱مرداد پریودم تموم شد و اقدام ب بارداری کردم حالاک حدود یک هفته از اولین نزدیکی من میگذره دو روزه ک احساس درد در ناحیه ی زیرشکم دارم و از دیشب تاحالا این درد قطع نشده و رنگ ادرارم هم کمی تیره و کدر شده؟؟
    اینا نشانه ی چیه؟؟
    لطفا جواب بدید🙏🙏

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بیشتر علایم عفونت دارید
      بهتر است قبل از اقدام به بارداری
      پاپ اسمیر انجام دهید
      حتمن به پزشک مراجعه کنید
      متخصص زنان و زایمان

  5. نرگس گفت:

    سلام توروخدا جواب منم بدین🥺
    من ۲۴ مرداد پریود شدم و ۲۹ ام تموم شد و بعدش یه شب درمیان اقدام داشتیم اما امروز که میشه همین ۶ شهریور ساعت ۴ صب یک دفعه زیر شکمم و موانم انقد فشار اومد فک کردم دسشویی دارم اما نداشتم و بعدش چن قطره خون کمرنگ صورتی تقریبا قهوه‌ایی اومد تا حالا اینطور نشده بودم
    این تخمک گذاری میشه یا لانه گزینی🥺؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به تایم پایان پریودی
      به تخمک گذاری نزدیک است

  6. محمدی گفت:

    سلام وقتتون بخیر من این ماه لتروزول خوردم آمپول hcg هم ۱۴ قاعدگی زدم
    ۴ روز بعد از تزریق آمپول آزاد سازی به مدت ۳ روز لکه بینی خفیف داشتم این میتونه لانه گزینی باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نمی توان بطور قطعی گفت
      ولی احتمالش هست
      بهتر است سه روز بعد ازمایش بتا انجام دهید

  7. نفیسه گفت:

    سلام وقت بخیر من اقدام به بارداری داشتم چهل روز از اولین روز پریودم گذشت دچار خونریزی شدم طی دو روز حالا حالت تهوع درد واژن خستگی وگورگرفتگی بدن دارم دو روز دراستراحتم ولکه قهوه‌ای می بینم می خواستم علتشو بدونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم کم خونی و افت فشار محتمل است
      قبل از بارداری مکمل های مورد نیاز را مصرف کنید
      زیر نظر پزشک باشید
      و در ایام تخمک گذاری اقدام به بارداری کنید

  8. آنیتا گفت:

    ببخشید من الان ۴روز مونده به پریودم امروز دیروز لکه قهوه ای و آبکی داشتم امروز تو سرویس خودمو تمیز میکردم کمی خون کمرنگ روی دستمال بو علتش چیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دلایل متعددی مثل استرس، عفونت، اندمتریوز، فیبروم و حتی بارداری می تواند باعث این علایم شود
      بهتر است به پزشک مراجعه کنید

      متخصص زنان و زایمان

  9. مریم گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۲۴ ام هر ماه پیش پریود شدم ولی بلد نیسم دوره تخمک گذاریم رو حساب کنم.
    با چیزایی ک از مقاله متوجه شدم اگه ۱۴_۲۴ کنم روزش در میاد ک میشه دهم ماه.درسته؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بطور کلی معمولا دو هفته مانده به پریودی بعدی تان
      روز تخمک گذاری است
      از کیت تخمک گذاری هم می توانید استفاده کنید