داروی گلوکوزامین چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کپسول گلوکزامین مکملی است که معمولا برای حمایت از سلامت مفاصل و کاهش علائم آرتروز استفاده می‌شود و به حفظ غضروف و کاهش التهاب کمک می‌کند. اگرچه اثربخشی آن متفاوت است و ممکن است برای همه مناسب نباشد. قبل از مصرف، از پزشک مشاوره بگیرید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
داروی گلوکوزامین چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی گلوکوزامین یک مکمل غذایی محبوب است که برای حمایت از سلامت مفاصل و کاهش علائم آرتروز استفاده می‌شود. پزشکان معتقدند که مصرف منظم آن به حفظ غضروف بدن و کاهش التهاب در مفاصل کمک می‌کند. با این حال، شواهد علمی برای اثربخشی آن قطعی نیست و عوارض جانبی رایج گلوکزامین مشکلات گوارشی است. قبل از مصرف دارو بهتر است از پزشک عمومی یا ارتوپد مشورت بگیرید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص ارتوپدی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

داروی گلوکوزامین چیست؟

گلوکزامین سولفات یک ترکیب طبیعی است که در غضروف‌های بدن وجود دارد و در سایر مناطق طبیعت و مواد غذایی هم یافت می‌شود. به عنوان مثال گلوکزامین سولفات مورد استفاده در مکمل‌های رژیم غذایی، از صدف به دست می‌آید. همچنین این ترکیب را می‌توان به صورت مصنوعی در آزمایشگاه تهیه کرد.
شکل‌های مختلفی از گلوکزآمین وجود دارد. مثل گلوکزامین سولفات، گلوکزآمین هیدروکلراید و ان-استیل گلوکزآمین. ولی بیشتر از همه گلوکزامین سولفات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  •  نام رایج دارو: گلوکوزامین – GLUCOSAMINE
  • اسامی تجاری داروی گلوکزآمین: کپسول گلوکزامین سولفات – ژل فیتوگلوکزامین
اینفوگرافی داروی گلوکزامین
داروی گلوکوزامین یک مکمل غذایی محبوب است که برای حمایت از سلامت مفاصل و کاهش علائم آرتروز استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد ویتامین گلوکوزامین سولفات چگونه است؟

گلوکزامین سولفات سبب تحریک مایع مفصلی سینوویال و بهبود غضروف سازی بین مفصلی می‌شود. در بیمارانی که آرتروز دارند، غضروف‌ها تخریب می‌شوند. و این موضوع سبب اصطکاک مفصل, درد و خشکی می‌شود.

گلوکزامین سولفات و گلوکزامین هیدروکلراید مکمل‌های غذایی هستند. مطالعات حیوانی نشان داده است که گلوکزامین می‌تواند هم تجزیه غضروف آسیب دیده را به تاخیر بیندازد و هم آن را ترمیم کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف گلوکزامین سولفات سبب افزایش غضروف و مایع بین مفصلی می‌شود یا اینکه از تخریب غضروف‌ها جلوگیری می‌کنند یا هر دو کار را انجام می‌دهد.

نحوه مصرف گلوکوزامین سولفات و دوز مصرفی آن

گلوکوزامین سولفات به سه شکل مصرف می‌شود:

  • مصرف خوراکی (قرص جوشان گلوکوزامین): در افرادی که آرتروز دارند، ۱۵۰۰ mg یک بار در روز یا ۵۰۰ mg سه بار در روز. که می توان به تنهایی یا همراه با ۴۰۰ mg کندروتین سولفات دو یا سه بار در روز مصرف کرد. این ترکیب در افرادی که آرتروز دارند به مدت سه سال باید مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین گلوکزامین سولفات ۷۵۰ mg دو بار در روز به همراه ۵۰۰ mg Turmeric root extract دو بار در روز به مدت ۶ هفته، کارایی بالایی دارد.
  • مصرف موضعی: ژل فیتوگلوکزآمین که هر ۳۰ گرم آن حاوی ۳ گرم ان-استیل گلوکزآمین، ۶ گرم عصاره خشک شاه بلوط هندی و ۶ گرم پودر منتول(نعناع) است. که به مدت ۸ هفته هر روز روی پوست مالیده می‌شود.
  • فرم تزریقی: آمپول ۴۰۰ mg حاوی گلوکزامین سولفات که ۲ بار در هفته به مدت ۶ هفته به صورت عضلانی تزریق می‌شود.

قرص غضروف ساز گلوکزامین برای چه افرادی مناسب است؟

همین الان از بهترین دکتر مشاوره بگیر!

بهترین زمان مصرف قرص گلوکزامین کی است؟

بهترین زمان مصرف قرص گلوکزامین، زمان وعده‌های غذایی اصلی یا همراه با غذا است تا به جذب بهتر آن کمک شود. باز هم ممکن است باتوجه به نام تجاری و فرمول مکمل گلوکزامین این زمان متفاوت باشد.

متن انگلیسی:
Taking glucosamine might increase the cartilage and fluid around joints and/or help prevent their breakdown.
ترجمه فارسی:
مصرف گلوکزامین ممکن است غضروف و مایع اطراف مفاصل را افزایش دهد یا از تجزیه آنها جلوگیری کند.

به نقل از سایت webmd

داروی گلوکوزامین چه کاربردی دارد؟ (موارد مصرف و فواید قرص گلوکوزامین)

در بیمارانی که آرتروز دارند (به خصوص آرتروز زانو), گلوکزامین سولفات جهت کاهش درد و درمان درد مفاصل توصیه می‌شود.
مشاهده شده است که در طول سالیان دراز مصرف این ترکیب روند تخریب غضروف در این افراد را به تعویق می‌اندازد. به گونه ای که در بیمارانی که آرتروز زانو دارند و گلوکزامین سولفات مصرف می‌کنند, نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل زانو کمتر شده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که مصرف این مکمل از بروز آرتروز جلوگیری نمی‌کند.
گلوکزامین سولفات در سایر افراد می‌تواند مانند یک مسکن مثل استامینوفن یا ایبوپروفن عمل کند و سبب کاهش درد شود. همچنین این ترکیب احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را هم کاهش می‌دهد. و در افرادی که MS دارند مصرف آن طی ۶ ماه سبب کاهش عود بیماری می‌شود.

۱. مصرف گلوکوزامین در بدنسازی

داروی glucosamine یک مکمل افزایش‌دهنده عملکرد بدن در بدنسازی نیست. اگرچه این دارو از سلامت مفاصل حمایت می‌کند و ممکن است برای ریکاوری بعد از تمرین‌های شدید کاربردی باشد، اما تأثیر آن بر رشد یا افزایش قدرت عضلات محدود است. بدنسازان معمولاً روی مکمل‌های دیگری تمرکز می‌کنند که به طور خاص عضله‌سازی و عملکرد بدن را هدف قرار می‌دهند.

گلوکزامین برای زانو درد خوب است؟
قرص گلوکزامین برای زانو درد شدید مرتبط با آرتروز استفاده می‌شود.

۲. گلوکزامین برای زانو درد (قرص غضروف ساز گلوکزامین)

قرص گلوکزامین ۷۵۰ برای چیست؟ قرص زانو درد گلوکزامین برای زانو درد شدید مرتبط با آرتروز استفاده می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهند که خواص قرص گلوکزامین ممکن است کاهش درد زانو و بهبود سفتی مفاصل باشد.

۳. قرص گلوکزامین برای دیسک کمر و آرتروز

داروی گلوکزامین مکمل غذایی برای سلامت مفاصل، از جمله شرایطی مانند آرتریت و مشکلات دیسک کمر است. خوشبختانه این دارو برای درمان آرتروز و دردهای مفصلی کمر نتایج خوبی را به همراه داشته است.

۴. قرص گلوکزامین برای ام اس ام خوب است؟

داروی glucosamine معمولاً به عنوان یک درمان برای کاهش علائم ام اس خفیف کاربرد ندارد. ام اس یک بیماری عصبی است که سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و استفاده از گلوکزامین برای ام اس به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، حتی ممکن است احتمال عوارض قرص گلوکزامین ام اس ام وجود داشته باشد.

آیا کپسول گلوکوزامین در درمان آرتروز نقش دارد؟

عوارض جانبی کپسول گلوکزامین سولفات چیست؟ (مضرات گلوکوزامین)

عوارض قرص گلوکزامین چیست؟ گلوکزامین سولفات داروی تقریبأ ایمنی است که عوارض جانبی آن خیلی خفیف است. عوارض قرص غضروف ساز یا عوارض قرص آرتری فلکس گلوکزامین سولفات ۵۰۰ شامل تهوع، اسهال یا یبوست، سوزش سر دل و در موارد نادر گیجی، واکنش پوستی و سردرد است.

آیا قرص گلوکوزامین قند خون را بالا میبرد؟

بله، یکی از عوارض قرص گلوکزامین ۵۰۰ یا عوارض مصرف طولانی مدت گلوکزامین افزایش سطح قند خون، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین است. اگرچه شواهد در مورد این موضوع قطعی نیست و مطالعات نتایج متناقضی را به همراه داشته‌اند. اما به افراد مبتلا به دیابت که قرص glucosamine chondroitin یا سایر فرمول‌های آن را مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود به طور مرتب قند خون خود را چک کنند.

موارد احتیاط مصرف قرص گلوکوزامین سولفات چیست؟

اطلاعات کافی جهت ایمن بودن این دارو در دوران بارداری یا شیردهی نداریم. پس در این دوران منع مصرف دارد. در افرادی که آسم دارند بهتر است استفاده نشود. سایر موارد عبارتند از:

  • گلوکزامین سولفات سبب افزایش قند خون می‌شود. با چک روزانه قند خون مصرف شود.
  • در افرادی که گلوکوم (آب سیاه) دارند بهتر است قبل از استفاده با چشم پزشک خود مشورت کنند.
  • افرادی که پرفشاری خون دارند بهتر است با چک روزانه فشارخون مصرف شود.
  • در افرادی که حساسیت به صدف دارند ممکن است سبب واکنش حساسیتی شدیدی شود. پس قبل از استفاده از این ترکیب باید با پزشک خود مشورت کنند.
  • مصرف گلوکزامین سولفات حداقل ۲ هفته قبل از جراحی باید متوقف شود.
گلوکزامین سولفات سبب افزایش قند خون می‌شود.

تداخلات دارویی گلوکوزامین سولفات با داروهای دیگر

تداخلات دارویی خیلی خطرناک، خطرناک و نیمه خطرناک ویتامین گلوکزامین خوراکی یا تزریقی عبارتند از:

  • وارفارین: گلوکزامین سولفات اثر وارفارین را تشدید می‌کند و می تواند سبب خونریزی شود. مصرف این دو باهم ممنوع است.
  • در کسانی که سرطان دارند گلوکزامین سولفات اثرات داروهای شیمی درمانی را کم می‌کند.
  • بهتر است با استامینوفن مصرف نشود.
  • مصرف این ترکیب با داروهای ضد دیابت توصیه نمی‌شود.
اشکال دارویی گلوکازمینتداخل دارویی هگزا کوزامینعوارض جانبی بهترین مارک گلوکوزامین
کپسول گلوکزآمین سولفات فارابی ۵۰۰ میلی‌گرمپرمنگنات پتاسیمدرد معده
ژل فیتوگلوکزامین گلوکوزامین آمریکاییپتاسیم متافسفاتیبوست یا اسهال
قرص جوشان گلوکزآمین هلث ایداینوسین پرانوبکسراش پوستی
جدول مشخصات دارویی گلوکازمین

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروی گلوکزامین دارای خواص افزایش سلامت مفاصل و به مدیریت درد مرتبط با آرتریت، زانو درد و دیسک کمر است. دوز و استفاده از گلوکزامین ممکن است باتوجه به سن فرد متفاوت باشد. برای تعیین دوز مناسب و مناسب بودن مکمل گلوکزامین برای گروه‌های سنی مختلف، مشورت با بهترین پزشکان عمومی یا دکتر ارتوپد را فراموش نکنید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری، مشاوره با دکتر عمومی آنلاین و دکتر ارتوپد آنلاین و دکتر مشاوره دارویی آنلاین برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

گلوکزآمین به طور طبیعی در بدن وجود دارد و در ساخت بافت کارتیلاژ به سلول‌ها کمک می‌کند. با افزایش سن توانایی بدن برای ساخت گلوکزآمین کمتر می‌شود و برای جبران کاهش توانایی بدن از این دارو در درمان اختلالات روماتیک استفاده می‌شود.

گلوکزامین سولفات باعث افزایش سطح انسولین می‌شود که ممکن است منجر به افزایش فشار خون شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره داروی گلوکوزامین

  1. شایان گفت:

    سلام خسته نباشید ممنون از مطالب خوبتون
    ببخشید میخواستم بپرسم امکانش هست گلوکزامین و منیزیم را باه هم بخوریم یا خیر؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دو دارو با هم تداخلی نداره و میتونید استفاده کنید.

  2. سمانہ گفت:

    سلام
    من مربی ورزش ھستم و اخیرا تمرینات بدنیم زیاد شدہ،ھفتگی بہ عنوان ھوازی یک جلسہ دو ۷کیلومتر دارم،بنظرتون برای افزایش قدر مفاصل و جلوگیری از آسیب دیدگی این قرص،رو مصرف کنم یا خیر⚘سپاسگزارم از پاسختون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      گلوکزامین موجب تحریک مایع مفصلی سینوویال و بهبود غضروف سازی بین مفصلی میشه و به تسکین درد هم کمک میکنه. این دارو باید به میزان مناسب استفاده بشه.

  3. م.ب گفت:

    سلام
    من سابیدگی مفصل لگن دارم که خیلی درد اذیتم میکنه و سلوکسیب و گاباپنتین مصرف میکنم ایا گلوکزامین برای سابیدگی مفصل موثره و ایا متینونم با این قرصا مصرف کنم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      گلوکزامین موجب افزایش غضروف و مایع بین مفصلی میشه و از تخریب غضروف ها جلوگیری میکنه و همچنین درد روکاهش میده و برا سلامت بیماران قلبی هم موثره. شما میتونی این دارو رو با داروهای مسکن تجوزی پزشک تون استفاده کنی.

  4. بهنام گفت:

    سلام دکتر جان بنده ۷ ماه عمل رباط صلیبی انجام دادم و بعضی وقتا تو تمرین زانوم درد میگیره ب گفته دکتر تیم گفته منیسک و رباطط خشک شده و اینو دارو رو استفاده کنید یا این خوب هست؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      گلوکزامین سولفات سبب افزایش غضروف و مایع بین مفصلی میشه و از تخریب غضروف ها جلوگیری میکنه. این دارو رو برا چند ماه مرتب استفاده کن تاثیر خوبی تو درمان براتون داره. اگه این درد ادامه داشت میتونی یه ویزیت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی هم انجام بدی تا علت اصلی رو پیدا کنی.
      متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

  5. پیام گفت:

    سلام.بنده آمادگی جسمی کار میکنم و تایم باشگاهمون سنگینه وانرژی زیاد میخواد وچربیسوزیه.یه مدت ساق پام درد میکرد از سنگینی ورزش یا بهتر بگم ضعف بدنم.حالا هر روز یک عدد قرص ویتامین ــ یک عدد کلسیم ــ یک عدد گلوکزامین مصرف میکنم.دردم تموم شده.به نظر شما کارم درسته یا غلط؟ مصرف این سه قرص رو ادامه بدم یا نه؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف این قرص برای شما ضرری نداره و کلسیم رو در حد تعادل مصرف کن تا در کلیه رسوب نکنه.

  6. ابوالفضل محمدپور گفت:

    سلام وقت بخیر من چند وقته در زانوم درد دارم و زانوم صدای تق تق میده فوتبال کار میکنم مشکل جدی هست باید دکتر برم یا با همین قرص گلوکوزامین مشکل حل میشه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      این دارو هم میتونه کمک کننده باشه اما برای بررسی بیشتر لازمه به متخصص اورتوپد مراجعه کنین:
      لیست متخصصین اورتوپدی

    2. ناشناس گفت:

      سلام دکتر من دیابت دارم وداروی متفورمین ودیابزید مصرف میکنم زانودرد دارم گلوکزامین بخورم با داروهام تداخل دارد یا نه کدام نوع گلوکزامین مصرف کنم چه مدت مصرف کنن

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        ایرادی ندارد
        روزانه ۲ قرص، همراه با غذا مصرف شود.برند نکستایل

  7. سیند نعیم حسینی نسب گفت:

    سلام ,من عمل رباط صلیبی زانو انجام دادم, آیا برای بهبود پیدا کردن بعد از عمل مفید هست یا نه?

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      بله می تونه کمک کننده باشه

      1. بهروز گفت:

        سلام .و درود.من پنجاهو پنج سالمه و مفصل لگنم باید تعویض بشه یه خاطر از بین رفته مایع مفصلی اما من دنبال راه درمان هستم و دوست ندارم عمل بشم از طرفی هیچ کدوم از پزشکایی که منو ویزیت کردن امثال این قرصو برام تجویز نکردن به نظرتون استفاده ش می‌تونه موثر باشه؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          تعویض مفصل شما به علت تخریب مفصلی و از بین رفتن رباط مفصلی و مایع بین مفصلی هست. این دارو به عنوان مکمل عمل کرده و در این مرحله از بیماری به شما کم زیادی نمی کند. بهتره از این لینک نوبت جراح لگن بگیرید و با ایشان نیز مشورت کنید.

  8. منوچهر گفت:

    دروبرشما.چندسالی ازدردستون مهره پایین کمررنج میبرم ، حتی هرروزورزش مخصوص کمردرد روانجام میدم امامدتی که پس اززمین خور دنم وقتی خم یاراست میشم احساس جرقه ایی درناحیه سمت پایین چپ دارم آیا باخوردن گلوکزامین کمک میشه ، ودستورمصرفش چگونه است وقرصی که همراهش مصرف میشه چی هستش ممنون از مهربانی تون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه ام آر آی بشین تا از نظر وجود دیسک کمر مورد بررسی قرار بگیرین. قرص گلوکوزامین هم می تونه مقداری تاثیر داشته باشه. از مکمل های تقویتی مثل قرص کلسیم-دی و آمپول ویتامین ب ۱۲ هم میتونین کمک بگیرین.

      1. ابولفضل گفت:

        سلام .امیدوارم حالتون خوب باشه خواستم بدونم گلوکوزامین می‌تونه برای قولنج دست و پایی که خودبخودمیشکنه مفید باشه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          گلوکزامین سولفات سبب تحریک مایع مفصلی سینوویال و بهبود غضروف سازی بین مفصلی می شود. در بیمارانی که آرتروز دارند غضروف ها تخریب می شوند. و این موضوع سبب اصطکاک مفصل, درد و خشکی می شود. مصرف گلوکزامین سولفات سبب افزایش غضروف و مایع بین مفصلی می شوند. و یا اینکه از تخریب غضروف ها جلوگیری می کنند و یا شاید هر دو کار را انجام می دهند.

  9. mahdi گفت:

    سلام خسته نباشید
    بنده یه ماهی هست که از درد کتف و شانه و ارنج درد شدیدی دارم
    ورزشم بدنسازی هست
    نمیتونم اشیاء سنگین بلند کنم چون اول ارنجم درد میاد و بعد کتف و سرشانه م
    گلوکوزامین برای این دردها خوبه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله می تونه مفید باشه. برای کاهش درد از ناپروکسن استفاده کنین.

  10. مقصود گفت:

    چه داروی جاگزین کلوکزامین درافراد دیابتی میشود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می توان از غضروف سازهای دیگر نیز با توصیه متخصص ارتوپدی استفاده کرد. گلوکوزامین هم با چک روزانه قند خون می توان استفاده کرد.