داروی کلشی سین چیست و چه زمانی تجویز میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کلشی سین دارویی است که برای جلوگیری و درمان حملات نقرس تجویز می‌شود. بهترین زمان مصرف این قرص به محض شروع اولین نشانه‌ها و علائم حمله نقرس است. اسهال، درد شکم، آشفتگی معده و استفراغ، عوارض شایع این دارو هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
داروی کلشی سین

کلشی سین (colchicine) داروی پیشگیری و درمان حملات نقرس است. نقرس نوعی آرتریت التهابی دردناک بوده که با کمک این دارو کنترل می‌شود. کلشی سین برای درمان تب مدیترانه‌ای خانوادگی نیز به‌کار می‌رود و التهاب را کاهش می‌دهد، به‌علاوه اینکه باعث پایین آمدن میزان تجمع اسید اوریک در مفاصل شده و از این طریق علائم را تسکین می‌دهد. نام تجاری این دارو کولکریز (Colcrys) است. در این مطلب قصد داریم درباره داروی کلشی سین، نحوه مصرف، موارد مصرف، و عوارض جانبی آن صحبت کنیم، تا انتها همراه باشید. قبل از مصرف این دارو حتما با متخصص روماتولوژی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان و مشاوره دارویی وجود دارد.

داروی کلشی سین چیست؟

کلشی سین برای پیشگیری و درمان نقرس و درمان بیماری تب مدیترانه‌ای تجویز می‌شود که با کاهش التهاب و کاهش تجمع اسید اوریک در مفاصل عمل می‌کند. کلشی سین دارویی برای درمان التهاب و درد است که با کاهش التهاب ناشی از تجمع کریستال‌های اسید اوریک در مفاصل هنگام ابتلا به بیماری نقرس عمل می‌کند و درد را کاهش می‌دهد.

نحوه مصرف داروی کلشی سین

نحوه مصرف این قرص به‌صورت خوراکی همراه با آب است که باید طبق دستورالعمل روی دارو یا دستور پزشک مصرف شود. می‌توانید دارو همراه با غذا یا با معده خالی مصرف کنید، اگر باعث مشکلات معده شد، بهتر است با معده پر مصرف شود. دارو را در زمان مقرر و فاصله زمانی منظم استفاده کنید. بیشتر از مدت تعیین شده نباید دارو مصرف شود.

متن انگلیسی:
While this medication may be prescribed for children as young as 4 years old for selected conditions, precautions do apply. Patients over 65 years old may have a stronger reaction and need a smaller dose
ترجمه متن:
این دارو ممکن است برای کودکان ۴ ساله تجویز شود، اما باید اقدامات احتیاطی اعمال شود. بیماران بالای ۶۵ سال ممکن است واکنش شدیدتری داشته باشند و به دوز کمتری نیاز داشته باشند.

my.clevelandclinic

بهترین زمان مصرف داروی کلشی سین

بهترین زمان مصرف این قرص به محض شروع اولین نشانه‌ها و علائم حمله نقرس است. بعد از برطرف شدن درد یا در صورت مشاهده علائمی مانند تهوع، استفراغ، درد معده یا اسهال باید مصرف کلشی سین را متوقف کنید. بهترین زمان مصرف طی ۲۴ ساعت بعد از حمله نقرس است. 

حملات نقرست زیاد شده؟ فکر می‌کنی دوز داروت کمه؟

بهتره با دکتر مشورت کنی.

موارد مصرف داروی کلشی سین (قرص کلشی سین برای درمان چه بیماری است؟)

این قرص برای درمان و پیشگیری از موارد زیر استفاده می‌شود:

  1. نقرس (Gout): برای درمان حملات حاد نقرس و همچنین پیشگیری از حملات مجدد نقرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با کاهش التهاب ناشی از تجمع کریستال‌های اسید اوریک در مفاصل، درد و ورم مرتبط با نقرس را کاهش می‌دهد.
  2. تب مدیترانه‌ای خانوادگی (Familial Mediterranean Fever – FMF): کلشی سین برای درمان علائم و پیشگیری از حملات تب مدیترانه‌ای خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با کاهش التهاب، حملات دردناک و مشکلات پوستی مرتبط با FMF را کنترل می‌کند.

۱. داروی کلشی سین برای کودکان

این قرص به‌عنوان اولین گزینه درمانی موارد خفیف تا متوسط بیماری و با ریسک پایین احتمال آسیب اندام‌ها در کودکان تجویز می‌شود. مصرف این دارو برای کودکان، التهاب سیستمی، تعداد دفعات حملات و طول حملات را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. مصرف این دارو برای کودکان و حتی نوزادان مبتلا به تب مدیترانه‌ای خانوادگی خطری ندارد و تنها عارضه جانبی احتمالی آن که در تعداد انگشت‌شماری از موارد دیده شده، اسهال است که با کاهش دوز کلشی سین قابل کنترل است.

۲. قرص نقرس کلشی سین

این قرص از داروهای موثر و مهم برای درمان حملات حاد نقرس و بهترین قرص برای نقرس محسوب می‌شود که با مکانیسم ضدالتهابی خود باعث کاهش تجمع سلول‌های التهابی به ویژه نوتروفیل‌ها و در نتیجه بهبود سریع علائم و نشانه‌های بیماری نقرس می‌گردد. در درمان حملات حاد، تا زمان رفع کامل علائم، معمولا دوز اولیه بالاتری از قرص کلشی سین تجویز می‌شود. اما پس از بهبود، دوز نگهدارنده کمتری برای جلوگیری از عود بیماری تجویز خواهد شد.

طول دوره درمان با قرص نقرس کلشی سین در حملات حاد معمولا یک تا دو هفته است، اما در درمان نگهدارنده ممکن است برای ماه‌ها یا سال‌ها ادامه داشته باشد. البته در صورت وجود بیماری‌های همزمان کلیوی یا کبدی، باید دوز دارو با احتیاط تعیین شود و همچنین تداخلات دارویی نیز مد نظر قرار گیرد. 

داروی کلشی سین چیست؟
این قرص برای پیشگیری و درمان نقرس و درمان بیماری تب مدیترانه‌ای تجویز می‌شود.

۳. قرص کلشی سین برای آفت دهان

هرچند، این قرص عمدتا داروی درمان حملات نقرس است، اما در موارد خاص برای رفع التهاب آفت دهان نیز تجویز می‌شود. این قرص به دلیل خواص ضدالتهابی خود می‌تواند در درمان آفت دهان مفید باشد. کلشی سین با کاهش التهاب و تجمع سلول‌های ایمنی در محل آفت، به بهبود سریع‌تر زخم‌های دهانی کمک می‌کند. اگرچه کلشی سین معمولا برای درمان نقرس تجویز می‌شود، اما پزشکان در صورت تشخیص مناسب، آن را برای درمان آفت دهان نیز تجویز می‌کنند.

۴. کلشی سین در کرونا

داروی کلشی سین در گروه داروهای ضد التهابی قرار دارد که به لطف مکانیسم ضد التهابی خود می‌تواند پیامدها و عوارض بیماری کرونا (کووید-۱۹) را بهبود ببخشد. البته داده‌های علمی درباره تاثیر کلشی سین در کرونا زیاد نیستند. 

دوز مصرفی داروی کلشی سین

دوز مصرفی داروی کلشی سین برای بزرگسالان، ۰.۶ میلی‌گرم یک تا دو بار در روز است که پزشک معالج می‌تواند بسته به تحمل بدن بیمار و در صورت نیاز، دوز مصرفی را بیشتر کند. البته معمولا، دوز بیشتر از ۱.۲ میلی‌گرم در روز توصیه نمی‌شود. دوز مصرفی داروی کلشی سین برای بزرگسالان باید توسط پزشک تعیین شود. دوز معمول برای حملات نقرس، یک عدد قرص ۵۰۰ میکروگرمی است که ۲ تا ۴ بار در روز باید مصرف شود تا زمانی که علائم بهبود پیدا کنند. بیشتر از ۱۲ قرص (۶ میلی‌گرم) در طول یک دوره درمان مجاز نیست. بعد از پایان دوره درمان، حداقل تا ۳ روز باید بین شروع مجدد دارو فاصله باشد.  

عوارض قرص مداسین کلشی سین چیست؟
در صورت بروز هر یک از عوارض بعد از مصرف این دارو، باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

عوارض قرص مداسین کلشی سین (عوارض قرص کلشی سین)

برخی عوارض جانبی این قرص عبارتند از:

  1. اختلالات گوارشی: تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم از شایع‌ترین عوارض گوارشی این دارو هستند که بیشتر در ابتدای درمان بروز می‌کنند و با ادامه درمان و سازگاری بدن با دارو، کاهش می‌یابند.
  2. عوارض کلیوی: اختلال در عملکرد کلیه‌ها و افزایش سطح آنزیم‌های کبدی 
  3. عوارض عصبی مانند سردرد، سرگیجه و اختلال در حس چشایی
  4. واکنش‌های پوستی مانند راش، خارش یا قرمزی پوست

در مجموع، این قرص معمولا دارویی ایمنی است، اما در صورت وجود بیماری‌های زمینه‌ای، باید تحت نظارت پزشک و با دوز مناسب مصرف شود. در صورت بروز هر یک از این عوارض، باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

عوارض داروی کلشی سین برای کودکان

اسهال، درد شکم، آشفتگی معده و استفراغ، عوارض شایع این دارو برای کودکان هستند. در صورتی که طی چند روز برطرف نشده یا شدید شوند، باید به پزشک مراجعه کنید. مسمومیت با این قرص معمولا در سه مرحله ظاهر می‌شود:

  1. مرحله اول (۲۴ ساعت اول): علائم گوارشی غالب هستند و افت فشار خون و کاهش حجم خون شایع است.
  2. مرحله دوم (۲۴ ساعت تا ۷ روز): این مرحله بحرانی‌ترین دوره است و شامل نارسایی قلبی، آریتمی و میوکاردی، علائم روانی مانند سردرگمی، توهم، تشنج و کما می‌شود.
  3. مرحله سوم: دو تا سه هفته بعد از مصرف دارو اتفاق می‌افتد و دوره ریکاوری اندام‌ها است و با علائم موقتی مانند آلوپسی موقت، نورومیوپاتی و کاهش وزن همراه می‌شود.

نگران عوارض قرص کلشی سین هستی؟ برای درمان نقرس از متخصص کمک بگیر.

موارد احتیاط و منع مصرف قرص کلشیسین

بیشتر بزرگسالان بالای ۱۸ سال مجاز به مصرف داروی کلشی سین هستند. گاهی هم به تشخیص پزشک متخصص برای کودکان هم قابل تجویز است. اما مصرف این دارو برای همه مناسب نیست.

متن انگلیسی:
Colchicine is not suitable for some people. To make sure it’s safe for you, tell your doctor if you: have ever had an allergic reaction to colchicine or any other medicine, have a severe blood disorder, such as low amounts of white or red blood cells, a low blood platelet count or problems with your bone marrow function, have severe kidney or liver problems, have problems with your heart or digestive system are pregnant, think you might be pregnant or are trying for a baby
ترجمه متن:
کلشی سین برای برخی افراد مناسب نیست. برای اطمینان از بی‌خطر بودن آن به این موارد توجه داشته باشید. اگر تا به حال واکنش آلرژیک به کلشی سین یا هر داروی دیگری داشته‌اید، اختلال خونی شدید مانند مقادیر کم گلبول‌های سفید یا قرمز خون، تعداد پلاکت‌های خون پایین یا مشکلات مربوط به عملکرد مغز استخوان، مشکلات شدید کلیوی یا کبدی، مشکلات قلبی یا دستگاه گوارش داشته و یا باردار هستید یا فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید یا در حال تلاش برای بچه‌دار شدن هستید، در مصرف این دارو احتیاط کنید.

nhs

داروی کلشی سین در بارداری

مصرف این قرص در بارداری مانعی ندارد، اما مصرف آن معمولا توصیه نمی‌شود. هرچند ظاهرا این دارو برای خانم‌های باردار خطری ایجاد نمی‌کند، اما به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی درباره مصرف داروی کلشی سین در بارداری، بهتر است با تجویز و تشخیص پزشک باشد. 

داروی کلشی سین در شیردهی

پزشک برای درمات تب مدیترانه‌ای خانوادگی، داروی کلشی سین در شیردهی را تجویز می‌کند. ظاهرا میزان کلشی سین موجود در شیر مادر زیاد نیست و عوارض جانبی برای نوزاد شیرخوار ایجاد نمی‌کند. 

تداخلات دارویی قرص کلشی سین

مصرف همزمان این قرص با برخی داروها ممکن است با برخی داروها تداخل دارویی داشته باشد:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها
    • ماکرولیدها (مانند اریترومایسین)
    • کتولیدها (مانند کلاریترومایسین)
    • فلوروکینولون‌ها (مانند سیپروفلوکساسین)
  • ضد‌ قارچ‌ها
    • آزول‌ها مانند کتوکونازول، ایتراکونازول
  • ضد ‌ویروس‌ها 
    • مهارکننده‌های پروتئاز مانند ریتوناویر
  • آنتی‌اسپاسمودیک‌ها مانند ونکامیسین
  • داروهای قلبی
    • کلسیم‌کانال‌بلوکرها مانند ورابامیل
    • آمیودارون

این تداخلات دارویی روی کلیه و کبد یا فشار خون تاثیر می‌گذارند و عوارض جانبی جدی ایجاد می‌کنند.

اختلالات دارویی داروی کلشی سین ممکن است خطرناک باشد.
در صورت مصرف کلشی سین با برخی از داروهای مشخص، فرد دچار عوارض و اختلالات دارویی خواهد شد.

اطلاعات دارویی داروی کلشی سین

اسامی دارویی، عوارض و تداخلات دارویی این قرص را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اسامی رایجعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص کلشی سین ساید ۱ میلی گرمتهوع و استفراغداروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین
قرص مداسین ۱ میلی گرماسهالآنتی بیوتیک‌های ماکرولید مانند کلاریترومایسین
درد شکمداروهای ضد قارچ آزول مانند کتوکونازول
خستگیداروهای ضد ویروس هپاتیت C مانند لدیپاسویر/سوفوسبوویر
اطلاعات دارویی کلشی سین

داروی کلشی سین ساخت کدام کشور است؟

داروی کلشی سین یک داروی قدیمی برای درمان بیماری‌های التهابی مانند نقرس است که از ۱۵۰۰ سال قبل میلاد از گیاه زعفران مرغزار تهیه می‌شد. مصرف این دارو در ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۶۱، تایید و آغاز شد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کلشی سین داروی قدیمی و پرکاربردی است که برای درمان و پیشگیری از حملات حاد نقرس، سندرم فامیلی مدیترانه‌ای و پریکاردیت به کار می‌رود. این دارو برای بزرگسالان و کودکان با تجویز پزشک مانعی ندارد، اما در برخی موارد ممکن است باعث بروز عوارضی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و تضعیف سیستم ایمنی بدن شود. به‌علاوه اینکه مصرف همزمان آن با برخی داروها و در افراد با بیماری‌های زمینه‌ای تداخل دارد، بنابراین باید حتما با تشخیص و تجویز پزشک متخصص مصرف شود. 

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر روماتولوژی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با دکتر روماتولوژی یا مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قرص کلشی سین برای پیشگیری و درمان حملات نقرس، درمان پریکاردیت، کاهش التهاب و آفت دهان و تب مدیترانه‌ای خانوادگی خوب است.

برای جلوگیری و درمان حملات نقرس تجویز می‌شود. از این دارو برای درمان این موارد هم استفاده می‌کنند:

    • آمیلوئیدوز

    • سندرم بهجت

    • بیماری رسوب پیروفسفات کلسیم

    • سیروز کبدی

    • پریکاردیت

    • بیماری آرتریت سارکوئید

در صورت فراموشی مصرف، بلافاصله بعد از یادآوری، دوز را مصرف کنید. اگر فاصله دوز فراموش شده با دوز بعدی کوتاه است، فقط دوز بعدی را میل کنید. بدون مشورت پزشک هرگز دوز دارو را بیشتر نکنید.

بله، داروی کلشی سین تنها با نسخه پزشک ارائه می‌شود. از انجایی که برخی عوارض جانبی کلشی سین خطرناک هستند، حتما باید درباره مزایا و خطرات مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

دارو را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی در دمای اتاق بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم نور نگهداری کنید.

خیر، نیازی به نگهداری دارو در یخچال نیست. دارو را در ظرف دربسته در دمای اتاق دور از حرارت، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید.

داروهای جایگزین برای داروی کلشی سین عبارتند از:

    • ناپروکسن

    • ایبوپروفن

    • ایندوسین

    • متیل پردنیزولون

    • ادویل

    • کلسی ژل

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن