دیافراگم ضد بارداری چیست؟ نحوه استفاده، مزایا و معایب آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دیافراگم ضد بارداری روش غیر هورمونی پیشگیری از بارداری است. این وسیله داخل واژن قرار گرفته و از ورود مایع منعی جلوگیری می‌کند. دیافراگم حداقل تا ۶ ساعت بعد از رابطه جنسی باید داخل واژن بماند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
دیافراگم ضد بارداری

دیافراگم ضد بارداری یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری است که تاثیر خوبی داشته و صدها سال است که زنان از آن استفاده می‌کنند. اگر قصد تهیه دیافراگم را دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم دیافراگم پیشگیری از بارداری چیست؟ چگونه از بارداری جلوگیری می‌کند؟ برای چه افرادی مناسب بوده و چه افرادی نباید از آن استفاده کنند؟ چگونه باید از آن استفاده کرد؟ مزایا و معایب آن نسبت به دیگر روش‌ها چیست؟ تا چه حد موثر بوده و چه عوارضی ممکن است در پی داشته باشد؟

درصورتی‌که قصد استفاده از این روش پیشگیری از بارداری را دارید، بهتر است قبل از تهیه آن با دکتر زنان و زایمان مشورت کنید. برای ارتباط با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دیافراگم ضد بارداری چیست؟

دیافراگم ضد بارداری یکی از راه های پیشگیری از بارداری است. زنان صدها سال است که از این وسیله استفاده می‌کنند. دیافراگم فنجانی کوچک و گنبدی شکل است که انعطاف دارد. جنس آن از سیلیکون یا لاتکس بوده و داخل واژن قرار می‌گیرد. در نتیجه دیگر امکان ورود مایع منی به رحم وجود نداشته و اسپرم با تخمک لقاح نخواهد داشت. عوارض و معایب دیافراگم بسیار کم بوده و تاثیر خوبی در پیشگیری از بارداری دارد.

قبل از رابطه جنسی باید دیافراگم ضد بارداری را در واژن نزدیک دهانه رحم قرار دهید. این وسیله می‌تواند ۹۲ تا ۹۶% از بارداری جلوگیری کند. یادگیری نحوه استفاده از این وسیله نیاز به زمان دارد. پس از یادگیری نحوه قراردادن و خارج‌کردن آن می‌توان به‌راحتی از دیافراگم استفاده کرد.

دیافراگم ضد بارداری فنجانی کوچک و گنبدی شکل از جنس سیلیکون یا لاتکس است که در واژن قرار می‌گیرد.

دیافراگم ضد بارداری در واژن نزدیک دهانه رحم قرار گرفته و از ورود مایع منی به رحم جلوگیری می‌کند.
دیافراگم ضد بارداری در واژن نزدیک دهانه رحم قرار گرفته و از ورود مایع منی به رحم جلوگیری می‌کند.

دیافراگم ضد بارداری چگونه عمل می کند؟

دیافراگم ضد بارداری یک فنجان کوچک و منعطف است که نزدیک دهانه رحم قرار می‌گیرد. این وسیله دهانه رحم را مسدود کرده و اجازه عبور مایع منی و رسیدن اسپرم به تخمک را نمی‌دهد. از طرفی دیافراگم به مواد اسپرم کش آغشته می‌شود. این مواد اسپرم را قبل از رسیدن به دهانه رحم از بین می‌برند.

در واقع دیافراگم از دو طریق جلوی لقاح اسپرم و تخمک را می‌گیرد. در نتیجه تاثیر آن نسبت به روش‌هایی مانند کاندوم بیشتر می‌شود.

روش استفاده از دیافراگم ضد بارداری

برای استفاده از دیافراگم باید درون آن ماده کرمی یا ژلی به نام اسپرم کش بریزید. این ماده اسپرم‌ها را از بین برده و از لقاح جلوگیری می‌کند. حدود یک قاشق غذاخوری از این ماده را باید در فنجان دیافراگم بریزید و فشار دهید. اسپرم کش باید در لبه دیافراگم پخش شود. این ماده تاثیر دیافراگم را افزایش می‌دهد.

دقت داشته باشید که نباید از سایر ژل‌ها و کرم‌های روغنی درون دیافراگم استفاده کرد. زیرا ممکن است برخی از ترکیبات باعث سوراخ شدن سیلیکون شوند. حتما پیش از استفاده از دیافراگم تاریخ انقضای اسپرم کش را بررسی کنید. اگر تاریخ انقضای آن به پایان رسیده باشد، دیگر تاثیری نخواهد داشت.

روش استفاده از دیافراگم ضد بارداری رو نمی‌دونی؟

همین حالا مشاوره بگیر!

روش قرار دادن دیافراگم ضد بارداری در واژن

برای قراردادن دیافراگم در واژن باید بهترین موقعیت را با تمرین پیدا کنید. اگر از تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده کرده‌اید، قراردادن دیافراگم نیز شبیه آنها است. بهترین موقعیت‌ها حالت چمباتمه زدن و باز کردن پاها، ایستادن و بالا گذاشتن یک پا یا دراز کشیدن است. دستان خود را تمیز بشویید. در هر موقعیتی که راحت‌تر هستید قرار بگیرید و پاهای خود را باز کنید. سپس مراحل زیر را طی کنید.

  1. اسپرم کش را روی فنجان دیافراگم بمالید.
  2. با یک دست واژن خود را باز کرده و با دست دیگر دیافراگم را تا کنید. دیافراگم را طوری در دست بگیرید که قسمت گنبدی آن به سمت پایین باشد.
  3. دیافراگم را وارد واژن خود کنید و به سمت بالا فشار دهید.
  4. دیافراگم باید تا نزدیکی دهانه رحم بالا برود.
  5. با انگشت خود لبه جلویی دیافراگم را طوری قرار دهید که پشت استخوان شرمگاهی قرار بگیرد.

بعد از طی‌کردن این مراحل با انگشت خود بررسی کنید که دیافراگم به‌خوبی دهانه رحم را پوشانده باشد. دهانه رحم شبیه به نوک بینی سفت است. اگر آن را احساس کردید، دیافراگم را خارج کرده و دوباره قرار دهید. زمانی که دیافراگم در جای خود ثابت شود، دیگر آن را احساس نکرده و با حرکت یا سرفه کردن جابه‌جا نمی‌شود.

اگر برای قراردادن دیافراگم پیشگیری از بارداری با مشکل مواجه شدید، حتما به دکتر زنان مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کند. برای مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی با متخصص می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

روی لبه دیافراگم اسپرم کش زده و آن را داخل واژن قرار دهید.
روی لبه دیافراگم اسپرم کش زده و آن را داخل واژن قرار دهید.

طریقه خارج کردن دیافراگم ضد بارداری

بعد از رابطه جنسی حداقل ۶ ساعت باید دیافراگم در واژن بماند. در غیر این صورت تاثیری نخواهد داشت. اگر می‌خواهید باز هم در طول روز سکس داشته باشید، زمان قراردادن دیافراگم، اسپرم کش بیشتری داخل آن بریزید. این وسیله نباید بیشتر از ۲۴ ساعت داخل واژن بماند. زیرا در طولانی‌مدت ممکن است باعث عفونت باکتریایی خطرناکی به نام سندروم شوک سمی شود.

حداقل ۶ ساعت بعد از رابطه جنسی با طی‌کردن مراحل زیر دیافراگم را خارج کنید.

  • دست‌های خود را بشویید.
  • موقعیت راحتی را انتخاب کرده و پاهای خود را باز کنید.
  • انگشت اشاره را وارد واژن کرده و روی لبه دیافراگم قلاب کنید.
  • به‌آرامی آن را به سمت پایین کشیده و از واژن خارج کنید. دقت داشته باشید که با ناخن آن را سوراخ نکنید.

به نقل از webmd در رابطه با چندین بار رابطه جنسی در روز با دیافراگم:

بهتر است قبل از هر بار سکس از اسپرم کش دوباره استفاده کنید. با انگشت یا اپلیکاتور می‌توانید این کار را انجام دهید. مطمئن شوید که آن را در عمق واژن خود نزدیک دهانه رحم قرار دهید. بیشتر اسپرم کش‌ها فقط در صورتی کار می‌کنند که کمتر از یک ساعت قبل از رابطه جنسی استفاده کنید؛ بنابراین اگر دیافراگم را ساعت‌ها زودتر از موعد قرار داده‌اید، مقدار بیشتری از آن را روی دیافراگم بمالید.

نحوه مراقبت از دیافراگم پیشگیری از بارداری

بعد از خارج‌کردن دیافراگم از واژن آن را بشویید و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. دیافراگم را از نظر سوراخ یا هر آسیبی بررسی کنید. فنجان آن را پر از آب کرده تا مطمئن شوید آب از سیلیکون نشت نمی‌کند. اگر دیافراگم آسیب دیده باشد، دیگر قابل‌استفاده نیست. زیرا اسپرم به‌راحتی از آن عبور کرده و به رحم می‌رسد. درصورتی‌که به نکات مراقبتی توجه داشته باشید، این وسیله بین ۲ تا ۱۰ سال دوام می‌آورد.

اگر به‌درستی از دیافراگم نگه‌داری کنید بین ۲ تا ۱۰ سال دوام می‌آورد و بین ۹۲-۹۶٪ از بارداری جلوگیری می‌کند.

اگر از دیافراگم پیشگیری از بارداری به‌خوبی مراقبت کنید، تا سالها می‌توان از آن استفاده کرد.
اگر از دیافراگم پیشگیری از بارداری به‌خوبی مراقبت کنید، تا سالها می‌توان از آن استفاده کرد.

مزایا دیافراگم ضد بارداری

دیافراگم ضد بارداری مزایای زیادی داشته و به همین دلیل هنوز هم بسیاری از خانم‌ها از آن استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هزینه کمی داشته و جز روش‌های مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.
  • در طول رابطه جنسی نه شما و نه همسرتان متوجه وجود آن نمی‌شوید.
  • با چند بار تمرین استفاده از آن آسان بوده و می‌توان قبل از خارج‌کردن دیافراگم از واژن چندین بار سکس داشت.
  • هورمون نداشته و روی دوره پریود تاثیری نمی‌گذارد.
  • بلافاصله می‌توان برای بارداری اقدام کرد.
  • در دوران شیردهی می‌توان بدون مشکل از آن استفاده کرد.
  • خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی لگن و ناباروری بسیار کمتر است.

معایب و عوارض دیافراگم ضد بارداری

این وسیله جلوگیری از بارداری در کنار مزایای ذکر شده معایبی هم دارد. برخی از مهم‌ترین معایب آن عبارت است از:

  • از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کند.
  • ممکن است جای‌گذاری آن برای برخی افراد سخت باشد یا احساس کثیفی کنند.
  • در هر بار رابطه جنسی باید اسپرم کش را مجدد استفاده کرد.
  • در طول قاعدگی می‌تواند از آن استفاده کرد. اما باید بلافاصله بعد از سکس برداشته شود. زیرا خطر عفونت را افزایش می‌دهد.
  • ممکن است در طول رابطه جنسی دیافراگم در محل مناسب قرار نگرفته باشد.
  • بعد از کاهش یا افزایش وزن، زایمان یا سقط جنین ممکن است به دیافراگم جدید نیاز داشته باشید.

برخی از عوارض دیافراگم ضدبارداری شامل موارد زیر است.

  • حساسیت به سیلیکون یا مواد اسپرم کش
  • در برخی افراد باعث عفونت‌های مکرر ادراری می‌شود.

اگر در مورد عوارض دیافراگم و نحوه استفاده از آن سوالی دارید، بهتر است با دکتر زنان مشورت کنید. برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

می‌دونی سریع‌ترین راه درمان بیماری مقاربتی چیه؟

دیافراگم ضد بارداری برای چه افرادی مناسب است؟

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده کنید یا تصمیم دارید به‌زودی باردار شوید، این روش برای شما مناسب خواهد بود. اما باید نحوه استفاده از آن را به‌درستی یاد بگیرید تا در حین استفاده از آن دچار مشکل نشوید.

چه افرادی نباید از دیافراگم ضد بارداری استفاده کنند؟

گاهی ممکن است این روش جلوگیری از بارداری برای برخی افراد مناسب نباشد. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، باید از روش دیگری استفاده کنید.

  • شکل یا موقعیت دهانه رحم غیرمعمول بوده یا نمی‌توانید انگشت خود را به آن برسانید.
  • بعد از زایمان عضلات واژن نمی‌توانند دیافراگم را نگه دارند.
  • به لاتکس یا مواد اسپرم کش حساسیت دارید.
  • تجربه سندروم شوک سمی داشته‌اید.
  • به طور مکرر عفونت ادراری دارید.
  • در حال حاضر عفونت واژن دارید.
اگر به سیلیکون یا مواد اسپرم کش حساسیت دارید، نمی‌توانید از این روش پیشگیری استفاده کنید.
اگر به سیلیکون یا مواد اسپرم کش حساسیت دارید، نمی‌توانید از این روش پیشگیری استفاده کنید.

قیمت دیافراگم ضد بارداری چقدر است؟

دیافراگم جز وسیله‌های پیشگیری از بارداری است که در همه داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود. به همین دلیل ممکن است خرید آن با مشکلاتی همراه باشد. قیمت دیافراگم ضدبارداری در برندهای مختلف، متغیر بوده و دوام آنها با هم تفاوت دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

دیافراگم ضد بارداری یکی روش‌های پیشگیری از بارداری است که بدون ترشح هورمون مصنوعی عمل می‌کند. درون دیافراگم ژل یا کرم اسپرم کش مالیده می‌شود. سپس آن را داخل واژن قرار می‌دهند. این وسیله علاوه بر مسدودکردن مسیر مایع منی با استفاده از ماده اسپرم کش اسپرم‌ها را از بین می‌برد. دیافراگم پیشگیری از بارداری عوارض روش‌های هورمونی را نداشته و می‌تواند در دوران شیردهی هم بدون مشکل از آن استفاده کرد. این وسیله در زمان سکس احساس نمی‌شود و هیچ اختلالی در رابطه جنسی به وجود نمی‌آورد.

قبل از رابطه جنسی باید دیافراگم را در واژن نزدیک دهانه رحم قرار دهید. حداقل تا ۶ ساعت بعد از رابطه جنسی لازم است که دیافراگم در واژن باقی بماند. به‌هیچ‌وجه بیشتر از ۲۴ ساعت آن را درون واژن نگه ندارید. زیرا ممکن است باعث عفونت باکتریایی به نام سندروم شوک سمی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیافراگم ضد بارداری و نحوه قراردادن آن در واژن باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. برای ارتباط با بهترین متخصص زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

میزان تاثیر دیافراگم پیشگیری از بارداری تا حد زیادی به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. اگر به‌درستی از آن استفاده شود، از هر ۱۰۰ زن ۶ نفر با وجود این وسیله در واژن باردار می‌شوند. متاسفانه بسیاری از افراد در استفاده از آن اشتباه کرده و این آمار به ۱۲ تا ۱۸ بارداری در ۱۰۰ زن می‌رسد.

میزان شکست در دیافراگم کمتر از کاندوم بوده و با استفاده صحیح از آن می‌توان به‌خوبی از بارداری پیشگیری کرد. اما روش‌هایی مانند آی یو دی و قرص ضد بارداری تاثیر بیشتری دارند.

خیر این روش جلوگیری از بارداری جز روش‌های هورمونی نیست. دیافراگم ضد بارداری از طریق مسدودکردن دهانه رحم جلوی ورود اسپرم را گرفته و با وجود ماده اسپرم کش آنها را از بین می‌برد. اما روی هورمون‌های بدن هیچ تاثیری ندارد.

خیر این وسیله نمی‌تواند از ابتلا به بیماری های مقاربتی پیشگیری کند. برای جلوگیری از این بیماری‌ها و عفونت‌ها باید از کاندوم استفاده کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن