همه چیز درباره قرص شیکوریدین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص شیکوریدین، مکمل گیاهی مقوی و اشتها آور برای رفع بی‌ اشتهایی و تقویت سالمندان و بیماران است. نحوه مصرف روزی سه بار نیم ساعت قبل صبحانه، ناهار و شام است. این قرص با افزایش متابولیسم بدن و سوخت و ساز بیشتر مواد قندی، قند خون را کاهش داده و باعث تحریک اشتها در افراد لاغر می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
قرص شیکوریدین

قرص شیکوریدین دینه محصول گیاهی حاوی ترکیبات ریشه کاسنی، شنبلیله و اسانس رازیانه است که به‌عنوان مکمل گیاهی چاقی و اشتهاآور مصرف می‌شود. داروی شیکوریدین برای رفع بی‌اشتهایی و ضعف عمومی و تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن در دوره نقاهت بیماری کاربرد دارد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با قرص شیکوریدین، طریقه مصرف، تاثیر آن بر چاقی صورت و ریزش مو، مزایا و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. قبل از مصرف این دارو بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان و مشاوره دارویی وجود دارد.

قرص شیکوریدین چیست؟

هرچندکه معمولا بیشتر افراد به دنبال راهی برای کاهش وزن و لاغری هستند، اما برخی افراد هم از کمبود وزن و لاغری رنج می‌برند و به‌دنبال راهی برای چاق شدن هستند. قرص شیکوریدین داروی گیاهی جهت افزایش اشتها است که به‌دلیل ترکیبات گیاهی موجود در آن خطری برای بدن ندارد و بی‌اشتهایی و کم اشتهایی را برطرف می‌کند. این دارو علاوه بر تقویت اشتها، کمبود ویتامین و مواد معدنی را هم تامین کرده و برای رفع ضعف عمومی در سالمندان و افراد بیمار در دوره نقاهت تجویز می‌شود.

ترکیبات موجود در این دارو، به عنوان اشتهاآور، نیرو بخش، تامین کننده کمبود تغذیه‌ای و املاح معدنی مورد نیاز بدن، افزایش دهنده ترشح صفراوی و دفع آن از بدن عمل کرده و سوخت و ساز مواد قندی در بدن را افزایش می‌دهد. این کار باعث کاهش میزان قند خون شده و در نتیجه میل فرد به غذا خوردن بیشتر می‌شود. 

متن انگلیسی:
Appetite stimulants are medications, supplements, or other substances that increase feelings of hunger. An appetite stimulant is also known as an orexigenic
ترجمه متن:
محرک‌های اشتها داروها، مکمل‌ها یا سایر موادی هستند که احساس گرسنگی را افزایش می‌دهند. داروی محرک اشتها به عنوان اشتها آور شناخته می‌شود.

medicalnewstoday

طریقه مصرف قرص اشتها آور شیکوریدین

نحوه مصرف این قرص روزی ۳ بار با فاصله نیم ساعت قبل وعده‌های اصلی صبحانه، ناهار و شام است. در هر وعده می‌توانید یک تا دو عدد قرص مصرف کنید. درنظر داشته باشید که این قرص باید طبق تجویز و نظر پزشک مصرف شود. برای اینکه تاثیر اشتهاآوری قرص عمل کند، باید برنامه غذایی مشخصی داشته باشید و غذاهای پرکالری مصرف کنید.

می‌خوای این قرص رو مصرف کنی تا صورتت چاق بشه؟

همین حالا با متخصص مشورت کن.

قرص شیکوریدین چه موقع مصرف شود؟

معمولا در بروشور داخل جعبه قرص، نحوه مصرف روزی سه بار نیم ساعت قبل صبحانه، ناهار و شام است. هرچند که می‌توانید با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه، مواقع مصرف را متناسب با شرایط خود تغییر دهید.  

موارد مصرف قرص شیکوریدین (قرص شیکوریدین برای چیست؟)

این قرص با افزایش متابولیسم بدن و سوخت و ساز بیشتر مواد قندی، قند خون را کاهش داده و باعث تحریک اشتها در افراد لاغر می‌شود که اشتهای چندانی ندارند. می‌توان شیکوریدین را از داروهای افزایش وزن حساب کرد. این دارو برای موارد زیر مصرف می‌شود:

  • رفع بی‌اشتهایی
  • بهبود سوهاضمه ناشی از مشکلات کبدی و صفراوی
  • تقویت اشتها در افراد مسن و سالمند
  • کمک به افزایش وزن در افرادی که در دوره نقاهت بیماری هستند مانند بیماران سرطان پیشرفته
  • بهبود ضعف عمومی و رفع خستگی مفرط

قرص شیکوریدین برای چاقی صورت

این دارو مشخصا برای چاقی صورت تولید نشده است، یعنی مصرف آن تاثیری روی پر شدن و چاقی صورت ندارد. اما از آنجایی که قرص شیکوریدین، اشتهاآور است، میزان کالری دریافتی بدن را افزایش می‌دهد. کالری بیشتر در صورتی که مصرف نشود، باعث افزایش وزن و چاقی بدن و صورت می‌شود. ویتامین‌های موجود در این قرص از جمله ویتامین سی و خانواده ب و سایر مواد مغذی باعث آبرسانی پوست شده و حس شادابی و طراوت در صورت ایجاد می‌کنند.

قرص شیکوریدین برای کودکان

این قرص محصولی است که مشخصا برای رفع بی‌اشتهایی و چاقی افراد بالغ مصرف می‌شود، و اطلاعات کافی درباره مصرف آن برای کودکان و خردسالان موجود نیست. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که تغذیه کودکان و نوجوانان باید از طریق مصرف مواد غذایی طبیعی باشد تا رشد و نمو سالم و طبیعی داشته باشند. بنابراین، قرص شیکوریدین را نمی‌توان گزینه مناسبی برای کودکان دانست و بهتر است برای افزایش اشتها و وزن‌گیری کودکان با مشورت پزشک از مکمل‌های غذایی کمک گرفت.

قرص شیکوریدین چند روزه چاق میکند؟

میزان چاقی و افزایش وزن با مصرف این قرص در افراد مختلف متفاوت است، چرا که سن، وضعیت جسمانی و شرایط فردی باهم متفاوت هستند و همه به یک شکل واکنش نشان نمی‌دهند. افرادی که از کم اشتهایی رنج برده و میزان کالری کمتری در طول روز دریافت می‌کنند، دچار کاهش وزن یا حتی کمبود وزن هستند. در چنین مواردی، قرص شیکوریدین می‌تواند با افزایش اشتها طی یک دوره مصرف ۴ تا ۸ هفته‌ای باعث چاقی شود. بعد از این بازه زمانی، باید دوز مصرف قرص را به تدریج کم کنید و در نهایت مصرف قطع شود.

قرص شیکوریدین چیست؟
این قرص داروی گیاهی جهت افزایش اشتها است که به‌دلیل ترکیبات گیاهی موجود در آن خطری برای بدن ندارد و بی‌اشتهایی و کم اشتهایی را برطرف می‌کند.

ایا قرص شیکوریدین بازگشت دارد؟

همانند بیشتر قرص‌های افزایش اشتها و چاقی، این قرص هم بعد اتمام دوره و قطع مصرف، احتمال بازگشت دارد. برای اینکه بعد قطع مصرف دچار مشکل نشوید، باید دستورالعمل‌های تغذیه پزشک بعد پایان دوره مصرف قرص را جدی بگیرید و رعایت کنید.

دوز مصرفی قرص شیکوریدین

دوز مصرفی این قرص روزی سه بار در هر وعده یک تا دو عدد قرص طبق تجویز پزشک است که باید قبل از وعده‌های اصلی مصرف شود. توجه داشته باشید که بیشتر کردن دوز مصرفی قرص شیکوریدین باعث نمی‌شود که نتیجه بهتر شود، برعکس، ممکن است عوارض و خطراتی هم داشته باشد. بنابراین، برای تعیین دوز مصرفی قرص شیکوریدین حتما با پزشک معالج مشورت کنید تا میزان مصرف را متناسب با شرایط و وضعیت جسمی و سابقه بیماری‌ها تعیین کند. 

عوارض جانبی مصرف قرص شیکوریدین

این قرص داروی گیاهی است که در صورت مصرف به اندازه و صحیح، عوارض جانبی جدی و خطرناکی ندارد. اما در برخی موارد نادر ممکن است باعث بروز واکنش‌های حساسیتی و آلرژیک مانند تنگی نفس، تورم صورت و لب‌ها، دهان و حلق و کهیر شود. در صورت بروز این عوارض، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در برخی افراد هم مصرف آن ممکن است باعث ایجاد سردرد، حالت تهوع و یا استفراغ شود. 

می‌خوای برای درمان بی‌اشتهایی از این دارو استفاده کنی؟ قبلش مشاوره بگیر.

ایا قرص شیکوریدین باعث ریزش مو میشود؟

خیر، این قرص حاوی ترکیبات گیاهی دانه شنبلیله، عصاره کاسنی و اسانس رازیانه است که از محصولات گیاهی تقویت مو محسوب می‌شوند. مصرف این قرص نه تنها باعث ریزش مو نمی‌شود، بلکه با تامین مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد موها، باعث تقویت موی سر شده و از ریزش موها نیز جلوگیری می‌کند.

ایا قرص شیکوریدین باعث جوش صورت میشود؟

مصرف این قرص به دلیل وجود ترکیبات گیاهی رازیانه، شنبلیله و کاسنی ممکن است باعث بروز حساسیت یا واکنش‌های آلرژیک مانند جوش‌های ریز روی پوست شود. البته جوش صورت از عوارض نادر مصرف شیکوریدین به‌شمار می‌آید و نمی‌توان آن را به همه تعمیم داد. در صورتی که در دوره مصرف این قرص دچار حساسیت پوستی و جوش‌های صورت شدید، بهتر است مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. 

آیا قرص شیکوریدین خواب آور است؟

ترکیبات گیاهی موجود در این دارو اثر خواب‌آور ندارند و این محصول بیشتر برای رفع بی‌اشتهایی و ضعف عمومی بدن، تقویت و افزایش وزن سریع توصیه می‌شود. ممکن است به دلیل گیاهی بودن، خاصیت آرامبخشی داشته باشد، اما شواهد علمی دال بر وجود اثر خواب‌آوری در این دارو وجود ندارد. 

موارد احتیاط و منع مصرف داروی شیکوریدین

افرادی که سابقه حساسیت به ترکیبات گیاهی یا داروهای گیاهی دارند، گزینه مناسبی برای مصرف قرص شیکوریدین دینه نیستند. هرچند که این دارو بدون نسخه قابل خریداری است، اما مصرف آن بدون تجویز پزشک به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود. چرا که علائم افراد باهم متفاوت است و نمی‌توان یک نسخه را برای همه پیچید.

خانم‌های باردار و شیرده نباید از این قرص مصرف کنند، چرا که احتمال سقط زودرس داشته و ممکن است سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد. افرادی که سنگ صفرا دارند یا از بیماری‌های هورمونی مانند فیبروم رحم، سرطان رحم و سینه، و اندومتریوز رنج می‌برند، حتما قبل از شروع مصرف باید پزشک را در جریان شرایط خود بگذارند. قرص شیکوریدین برای کودکان توصیه نمی‌شود.

مصرف قرص شیکوریدین در بارداری و شیردهی

مصرف قرص شیکوریدین در بارداری و شیردهی مجاز نیست چرا که ترکیبات گیاهی آن سلامت مادر و جنین را به خطر انداخته و ریسک سقط یا زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. ممکن است ترکیبات گیاهی داروی شیکوریدین از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و باعث بروز واکنش‌های حساسیتی و آلرژیک مانند کهیر، تنگی نفس یا گرفتگی حلق شود. 

اختلالات دارویی قرص شیکوریدین چیست؟
ترکیبات گیاهی موجود در این دارو ممکن است با مصرف همزمان برخی داروها تداخل پیدا کند.

اختلالات دارویی قرص شیکوریدین

هرچند که این دارو حاوی ترکیبات گیاهی بی‌خطری است، اما چنانچه دارو یا مکمل دیگری مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از شروع مصرف قرص شیکوریدین، پزشک را در جریان قرار دهید. چرا که ترکیبات گیاهی موجود در این دارو ممکن است با مصرف همزمان برخی داروها تداخل پیدا کند. فرقی هم ندارد که سایر داروهای مصرفی گیاهی یا شیمیایی باشند یا مکمل غذایی، در هر صورت جهت جلوگیری از اختلالات دارویی قرص شیکوریدین، حتما پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید. تداخلات دارویی در برخی موارد ممکن است باعث بروز عوارض جانبی جدی و جبران ناپذیری شوند و حتی خطر مرگ داشته باشند. 

اطلاعات دارویی قرص شیکوریدین

قرص شیکوریدین دینه یک داروی گیاهی مقوی و اشتها آور است که به شکل قرص برای افزایش اشتها، رفع ضعف عمومی و تقویت بنیه در سالمندان و بیماران سرطانی در دوره نقاهت توصیه می‌شود. این دارو با تامین مواد معدنی، املاح و ویتامین‌های ضروری بدن، اختلالات گوارشی، صفراوی و کبدی را برطرف کرده و باعث چاقی می‌شود. وجود ترکیبات گیاهی در این قرص باعث شده که عوارض جانبی جدی نداشته باشد، اما گاهی ممکن است باعث ایجاد سردرد، تهوع یا استفراغ و بروز واکنش‌های آلرژیک مانند جوش صورت، کهیر و تورم صورت و تنگی نفس شود. 

اسامی رایج داروعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص شیکوریدین دینهحساسیت پوستیندارد.
حالت تهوع
کهیر
تورم صورت و لب‌ها، دهان و حلق
تنگی نفس
سردرد 
اطلاعات دارویی قرص شیکوریدین

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

قرص شیکوریدین دینه محصولی گیاهی حاوی شنبلیله، رازیانه و کاسنی است که برای رفع بی‌اشتهایی و افزایش اشتها در افراد لاغر، سالمندان و بیماران سرطانی در دوره نقاهت تجویز می‌شود. مصرف این قرص به صورت روزانه در فاصله نیم ساعت قبل هر وعده غذایی همراه با دریافت کربوهیدرات و پروتئین بیشتر باعث چاق شدن بدن و صورت می‌شود. خوشبختانه این دارو گیاهی عوارض جدی و خطرناکی ندارد، و باعث ریزش مو نمی‌شود.

اما برخی افراد به دلیل واکنش‌های حساسیتی و آلرژیک ممکن است دچار جوش‌های پوستی صورت یا کهیر و تنگی نفس شوند. در صورت بروز این عوارض، بلافاصله مصرف دارو را قطع کنید و با پزشک مشورت کنید. این دارو گیاهی نیازی به نسخه پزشک ندارد اما بهتر است بدون تجویز و مشورت با متخصص تغذیه مصرف نکنید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر تغذیه آنلاین و همچنین مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، مصرف این قرص مستقیما باعث چاقی صورت نمی‌شود. اما با افزایش اشتها و دریافت کالری بیشتر، بدن وزن گرفته و چاق می‌شود. به‌تبع آن، صورت هم با چاق شدن بدن، چاق می‌شود. اما نمی‌توان قرص شیکوریدین را با هدف صرف چاقی صورت مصرف کرد.

میزان چاق شدن در اثر مصرف قرص شیکوریدین دینه در افراد مختلف فرق می‌کند و نمی‌توان استاندارد مشخصی برای میزان چاقی تعیین کرد. واکنش بدن افراد، متابولیسم، میزان کالری دریافتی و فعالیت‌های جسمی آن‌ها باهم متفاوت است، بنابراین، ممکن است فردی با مصرف دوره قرص سه کیلوگرم افزایش وزن داشته باشد و دیگری تا پنج کیلو. جنسیت و ژنتیک بدنی هم روی میزان وزن اضافه شده اثر می‌گذارند.

اگر دوز فراموش شده با دوز بعدی فاصله دارد، به محض اینکه یادتان آمد، باید دوز فراموش شده را مصرف کنید. اما در صورتی که دوز فراموش شده نزدیک وعده بعدی باشد، بهتر است فقط دوز جدید را مصرف کنید.

قرص شیکوریدین را دور از دسترس کودکان در جای خشک و خنک و دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگه دارید.

بدون نسخه پزشک قابل مصرف است اما بهتر است که با تجویز پزشک باشد.

از آنجایی که قرص شیکوریدین برای مصرف در کودکان و نوجوانان مناسب نیست، می‌توان از پودر جنرال تونیک دینه به عنوان جایگزین قرص شیکوریدین دینه استفاده کرد. از دیگر داروهای جایگزین این قرص اشتها آور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرص سیپروهپتادین
  • قرص مخمر آبحو هلث اید
  • قرص چاقی فت فست
  • قرص اکساندرولون
  • پودر گین آپ کارن

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قرص شیکوریدین

  1. Ali گفت:

    نارسایی قلبی دارم…افتادگی دریچه میترال…مشکلی نداره مصرف کنم
    البت چند روزه اتفاده کردم و اشتهام عالی شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بسیار عالی است
      قط سعی کنید زیر نظر پزشک دارو مصرف کنید
      مخصوصا به دلیل سابقه بیماری تان

  2. Ali_khani گفت:

    سلام عرض ادب وقت بخیر…نارسایی قلبی دارم…افتادگی دریچه میترال…

    باعث تپش قلب نمیشه و فشار خون رو بالا نمیبره؟

    میتونم استفاده کنم …

    ممنون از سایت خوب کاملتون عالیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت داشتن این مشکلات
      استفاده نکنید
      تندرست باشید

  3. ۰۹۱۷۱۸۷۳۸۶۶ گفت:

    سلام من ۵۳ کیلو هستم آیا برونه نسخه دکتر می توانم این دارو را استفاده کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به سن و جنسیت تان دارد
      ولی بطور کلی بهتر است زیر نظر پزشک مصرف کنید

  4. سلام من ۵۳ سالم خیلی کم اشتها هستم و وزننم ۵۴ کیلو هست هیچ گونه مشکلی نداریم آیا می توانم بدون نشخ دکتر این دارو را استفاده کنم گفت:

    سلام من ۵۳ کیلو هستم آیا برونه نسخه دکتر می توانم این دارو را استفاده کنم

  5. Delana گفت:

    سلام دکتر
    من ۱۵ سالمه ، با وزن ۴۳ و قد ۱۶۶ .
    اگر به مدت ۲ ماه شیکوریدن مصرف کنم واقعا تاثیر میگیرم ؟!
    و بنظر شما چند کیلو اضافه میکنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله موثر است
      ولی بهتر است زیر نظر پزشک درمان کنید
      و از هر دارویی استفاده نکنید

      متخصص غدد

  6. ناشناس گفت:

    سلام.من تیروئیدوپولیپ کیسه صفرا دارم میتونم قرص شیکوریدن رواستفاده کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این قرص عوارض جانبی زیادی ندارد. ولی مصرف این دارو باید تحت نظر متخصص غدد شما باشد که اثرات جانبی روی تیروئید شما نداشته باشد.

  7. ناشناس گفت:

    سلام من یه بار قرص شیکوریدین استفاده کردم خیلی سر درد شدم خطر نداره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در اوایل مصرف ممکن است قابل انتظار باشد
      زیر نظر پزشک این دارو را ادامه دهید

  8. ناشناس گفت:

    سلام
    من یه مدت پشت هم بیماری های مختلف مثل تیروعید و تب مالت و… گرفتم و بدنم خیلی ضعیف شد و کلا ژنتیکی آدم های چاقی نیستیم با وجود این ژنتیک آیا این قرص می‌تونه تاثیر مثبت روی افزایش وزن داشته باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله می تواند
      بشرطی که اولویت در درمان تیرویید باشد
      وگرنه تاثیر چندانی نخواهد داشت

  9. پوریا گفت:

    سلام
    من یه مدت پشت هم بیماری های مختلف مثل تیروعید و تب مالت و… گرفتم و بدنم خیلی ضعیف شد و کلا ژنتیکی آدم های چاقی نیستیم با وجود این ژنتیک آیا این قرص می‌تونه تاثیر مثبت روی افزایش وزن داشته باشه؟

  10. .. گفت:

    سلام وقت بخیر من ۱۴ سالمه مشکلی نیست از این قرص استفاده کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است افراد زیر ۱۸ سال از این دارو استفاده نکنند
      تندرست باشید