ولتادک چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ولتادک نوعی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که به طور معمول جهت کنترل درد مصرف می‌شود. مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک و برحسب دوز تعیین شده باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
ولتادک

ولتادک حاوی ماده موثره دیکلوفناک سدیم و در دسته داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی قرار دارد. این دارو در درمان انواع دردهای استخوانی، عضلانی و مفصلی ناشی از بیماری‌های مختلفی همچون آرتروز و روماتیسم موثر است.

اگر نیاز به درمان مشکلاتی نظیر دردهای آرتروز و دردهای عضلانی و استخوانی دارید، به پزشک ارتوپد متخصص و باتجربه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی استفاده کنید. دکترتو با ارائه امکان دریافت نوبت مشاوره آنلاین و حضوری تمامی پزشکان، کار را در پیدا کردن متخصصین باتجربه آسان کرده است.

قرص ولتادک چیست؟

همانطور که گفته شد قرص ولتادک دارای خواص ضد درد، ضد التهابی و تب بر است. مکانیسم اثر این قرص مانند سایر NSAID ها، به طور کامل شناخته نشده است. ولتادک یک مهارکننده قوی سنتز پروستاگلاندین در شرایط آزمایشگاهی است.

اسامی رایج داروی ولتادک:

  • کپسول آهسته رهش ولتادک ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص آهسته رهش ولدیک ۱۰۰ میلی گرم
  • کپسول آهسته رهش رازوفناک ۱۰۰ میلی گرم

عکس کپسول ولتادک

تصویر کپسول ولتادک را مشاهده می‌کنید:

کپسول ولتادک آهسته رهش است.
در تصویر بالا کپسول ولتادک را مشاهده می‌کنید.

نحوه مصرف قرص ولتادک

قبل از شروع مصرف ولتادک راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز و پزشک خود را بخوانید. اگر سوالی دارید هم از پزشک یا داروساز بپرسید.

این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً ۲ تا ۴ بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید. این دارو را با یک لیوان پر آب مصرف کنید، مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری به شما بدهد. پس از مصرف این دارو حداقل تا ۱۰ دقیقه دراز نکشید. اگر در حین مصرف این دارو ناراحتی معده رخ داد، ممکن است آن را با غذا، شیر یا یک آنتی اسید مصرف کنید. با این حال، این ممکن است جذب را کند کرده و تسکین درد را به تاخیر بیاندازد.

قرص ولتادک را به طور کامل ببلعید و از خرد کردن، جویدن یا شکستن آن خودداری کنید. انجام این کار می‌تواند ناراحتی معده را افزایش دهد.

برندها و اشکال مختلفی از این دارو موجود است. از آنجایی که اشکال مختلف دارای اثرات یکسان در قدرت‌های برابر نیستند، فرم دارو را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.

برای مصرف ولتادک نیاز به مشورت با متخصص داری؟

تا دیر نشده کلیک کن.

فراموش کردن مصرف داروی ولتادک

اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است (در عرض ۴ ساعت)، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و نوبت بعدی را در موعد مقرر مصرف کنید. در غیر این صورت، به محض یادآوری آن را مصرف کنید.

موارد مصرف کپسول آهسته رهش ولتادک (کپسول ولتادک برای چیه؟)

کپسول ولتادک در درمان مشکلات زیر مصرف می‌شود:

دوز مصرف داروی ولتادک

دوز مصرف داروی ولتادک براساس وضعیت پزشکی بیمار، پاسخ به درمان و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کند تعیین می‌شود. توصیه می‌شود که برای کاهش خطر خونریزی معده و سایر عوارض جانبی، این دارو با کمترین دوز موثر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف شود. دوز این دارو را نباید بدون مشورت با پزشک افزایش داد. برای شرایط خاص (مانند آرتریت)، ممکن است مصرف منظم این دارو تا ۲ هفته طول بکشد.

ولتادک ۱۰۰

استروئیدی است که با کاهش پروستاگلاندین‌ها در بدن درد و التهاب را کاهش می‌دهد. این دوز دارو برای درمان درد و التهاب ناشی از بیماری روماتیسمی شامل آرتریت جوانان و دیگر اختلالات عضلانی-اسکلتی، دردهای بعد از جراحی و نیز نقرس حاد مصرف می‌شود.

متن انگلیسی:
voltadec is associated with a small but increased risk of serious cardiac side effects in some patients, particularly if used at high doses and for long-term treatment
ترجمه متن:
ولتادک با خطر کوچک اما افزایش یافته عوارض جانبی جدی قلبی در برخی بیماران همراه است، به ویژه اگر در دوزهای بالا و برای درمان طولانی مدت استفاده شود.

gov

عوارض مصرف قرص ولتادک (عوارض قرص ولتادک ۱۰۰)

در زمان مصرف قرص ولتادک صد ممکن است با هر یک از علائم گفته شده در ادامه رو‌به‌رو شوید. آگاه باشید که در صورت تشدید یا ادامه دار شدن هر یک از این علائم باید بدون هیچگونه تاخیر سریعا به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

  • حالت تهوع
  • افزایش فشار خون
  • سرگیجه
  • یبوست
  • سردرد
  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • خواب آلودگی
  • سوزش سر دل
مصرف قرص ولتادک ممکن است باعث اسهال، یبوست و سرگیجه شود.
برخی عوارض مصرف قرص ولتادک اسهال، یبوست و سرگیجه است.

موارد احتیاط و منع مصرف ولتادک

کپسول ولتادک با رهش طولانی مدت در بیماران زیر منع مصرف دارد:

  • در صورت داشتن حساسیت بیش از حد (به عنوان مثال، واکنش‌های آنافیلاکتیک و واکنش‌های جدی پوستی) به دیکلوفناک یا هر یک از اجزای این محصول دارویی
  • سابقه آسم، کهیر یا واکنش‌های آلرژیک پس از مصرف آسپرین یا سایر NSAID ها. در چنین بیمارانی واکنش‌های آنافیلاکتیک شدید، گاهی کشنده گزارش شده است.
  • در بیماران مبتلا به نارسایی کبدی. متابولیسم کبدی تقریباً ۱۰۰ درصد از دفع قرص‌های دیکلوفناک سدیم طولانی رهش را تشکیل می‌دهد، بنابراین بیماران مبتلا به بیماری کبدی ممکن است در مقایسه با بیماران با عملکرد طبیعی کبد نیاز به کاهش دوز قرص دیکلوفناک سدیم طولانی اثر داشته باشند.
  • بیمارانی که مبتلا به نارسایی کلیوی هستند. فارماکوکینتیک دیکلوفناک در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی بررسی شده است. هیچ تفاوتی در فارماکوکینتیک دیکلوفناک در مطالعات بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی مشاهده نشده است.
  • در صورت ابتلا به برخی مشکلات ترومبوتیک قلبی عروقی
  • در زمان جراحی پیوند یا بای پس عروق کرونر
  • بیماران مسن و بیمارانی که سابقه قبلی بیماری زخم پپتیک و یا خونریزی گوارشی دارند بیشتر در معرض خطر حوادث جدی دستگاه گوارش بوده و باید از مصرف این دارو خودداری کنند.

احساس درد داری؟ به داروی مسکن نیاز داری؟ همین حالا با متخصص صحبت کن.

تداخلات دارویی ولتادک

داروی ولتادک با داروهای نام برده شده در ادامه تداخل خواهد داشت. در زمان مصرف این داروها احتیاط کنید و پزشک خود را از مصرف این داروها مطلع نمایید:

  • وریکونازول
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • آسپرین

متن انگلیسی:
Diclofenac, aspirin, ibuprofen and naproxen all belong to the same group of medicines called non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs). Taking voltadec together with other NSAIDs may increase your chances of getting side effects like a stomach ache
ترجمه متن:
دیکلوفناک، آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن همگی متعلق به یک گروه از داروها به نام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) هستند. مصرف ولتادک همراه با سایر NSAIDها ممکن است احتمال ابتلا به عوارض جانبی مانند معده درد را افزایش دهد.

nhs

اطلاعات دارویی ولتادک

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی ولتادک را مشاهده کنید.

اسامی رایجتداخلات داروییعوارض جانبی
کپسول آهسته رهش ولتادک ۱۰۰ میلی گرموریکونازولحالت تهوع
کپسول آهسته رهش رازوفناک ۱۰۰ میلی گرمایبوپروفنسرگیجه
قرص آهسته رهش ولدیک ۱۰۰ میلی گرمناپروکسنیبوست
آسپریناسهال
سوزش سر دل
ناراحتی معده
افزایش فشار خون
سردرد
خواب آلودگی
اطلاعات دارویی ولتادک

مکانیسم اثر ولتادک

ولتادک به دلیل وجود دیکلوفناک از مهارکننده‌های قوی آنزیم سیکلواکسیژناز است. آنزیم سیکلواکسیژناز هم وظیفه تبدیل اسید آراشیدونیک به پروستاگلاندین را دارد.

حداقل دو ایزوفرم سیکلواکسیژناز Cox-1 و Cox-2  وجود دارد. ولتادک با مهار سیکلواکسیژناز تولید پروستاگلاندین‌ها و ترومبوکسان را کاهش داده و به این روش اثر ضد درد و التهاب را از خود را نشان می‌دهد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

مصرف داروی ولتادک علاوه بر مزایایی که برای تسکین دردهای شما دارد، عوارضی نیز به همراه خواهد داشت. به همین منظور چه در شرایط مشاهده عوارض ناشی از این دارو هستید، چه به یک متخصص برای درمان بیماری خود یا تغییر دستور مصرف داروی ولتادک نیاز دارید، دکترتو همراه شما است. شما می‌توانید برای پیدا کردن پزشکی مناسب، از دکترتو کمک بگیرید.

قبل از مصرف این دارو حتما با دکتر ارتوپدی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد و همچنین مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی داروی ولتادک فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و نوبت بعدی را در موعد مقرر مصرف کنید. در غیر این صورت هم به محض یادآوری، داروی خود را مصرف کنید.

در صورتی که سوزش سر دل یا هرگونه عارضه جانبی دیگری را در خود مشاهده می‌کنید با پزشک متخصص خود در میان بگذارید.

می‌توان اینگونه بیان کرد که دیکلوفناک برای تسکین دردهای خفیف تا شدید در بدن استفاده می‌شود. همچنین برای از بین بردن تورم و سفتی ناشی از مشکلات مختلف پا نیز تجویز و مصرف می‌شود.

استروئیدی است که پروستاگلاندین‌ها را در بدن کاهش داده و به موازات آن درد و التهاب را  نیز کاهش می‌دهد. این دارو به عنوان تب بر و برای درمان دردهای خفیف تا شدید نیز  استفاده می‌شود. همچنین برای درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان و دردهای قاعدگی نیز مصرف می‌شود.

خیر. کپسول ولتادک تنها حاوی ماده موثره دیکلوفناک سدیم است. در فرمولاسیون این دارو از هیچ ماده مخدری استفاده نشده است. بنابراین مصرف این دارو باعث وابستگی و اعتیاد نخواهد شد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ولتادک

  1. مهدی گفت:

    باسلام آیا برای دندان درد پیشنهاد میشود ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      ولتادک نوعی داروی ضد التهاب غیر استروئیدی به منظور کنترل درد است. بیماران مبتلا به مشکلات مفصلی و استخوانی از این دارو استفاده می کنند.

  2. ناشناس گفت:

    سلام من امشب به خاطر درد زیاد دندان ناراحت بودم که به من از داروخونه این دارو رو پیشنهاد دادن ولی من خودم صرع دارم و میشه گفت با یک ساعت اختلاف هم قرص‌های خودم هم ولتادک رو مصرف کردم ،
    سوال آیا این قرص تسکین درد دندان رو می‌کنه و با قرص‌های صرع تداخل ندارن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به سابقه صرع دارویی از این قبل یا بطور کلی کلیه مسکن ها را زیر نظر پزشکتان مصرف کنید
      جدی بگیرید

  3. ناشناس گفت:

    برای درمان رگ برگ شدن خوبه ایا؟؟من فوتبال ک میرم دوباره رگ برگ میشم چرا؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این دارو برای مشکلات مفصلی و استخوانی است و ضدالتهاب است. برای رگ به رگ شدن میتونید از دوش آبگرم و ماساژ موضعی استفاده کنید.

  4. کبرا ساده گفت:

    فعلا نظری ندارم تازه میخام شروع کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      تندرست باشید

  5. هیوا گفت:

    ببخشید برای تسکین درد کلیه موثر هست چون دکتر برای من تجویز کرده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      تندرست باشید