چگونه سرم سالیسیلیک اسید میتواند پوست را بهبود ببخشد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرم سالیسیلیک اسید یکی از موثرترین محصولات برای درمان جوش و مشکلات مرتبط با پوست چرب است. این سرم با دارا بودن خواص لایه‌برداری، به طور عمقی در منافذ پوست نفوذ کرده و سلول‌های مرده را از بین می‌برد. سالیسیلیک اسید همچنین با کاهش تولید چربی پوست، از بروز جوش‌های جدید جلوگیری می‌کند و قرمزی و التهاب ناشی از جوش‌ها را کاهش می‌دهد. استفاده منظم از این سرم می‌تواند به بهبود بافت پوست و کاهش ظاهر منافذ کمک کند که نتیجه آن پوستی صاف‌تر و شفاف‌تر خواهد بود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرم سالیسیلیک اسید

اسید سالیسیلیک یک عنصر رایج در محصولات مراقبت از پوست است که در فرمولاسیون‌های مختلفی همچون ژل‌های شستشو، سرم و غیره، تولید و روانه بازار می‌شود. سرم سالیسیلیک اسید به عنوان یک لایه‌بردار شیمیایی قوی عمل کرده و با نفوذ به پوست از قرمزی و بروز آکنه جلوگیری می‌کند. سرم سالیسیلیک اسید پوستی شفاف و درخشان به شما هدیه می‌دهد. اما انواع سرم سالیسیلیک اسید کدام است و چه مزایا و خطراتی می‌تواند برای پوست شما داشته باشد؟ قبل از مصرف سالیسیلیک اسید حتما با متخصص پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

سرم سالیسیلیک اسید چیست؟

سرم سالیسیلیک اسید، یک محلول حاوی اسید سالیسیلیک است. اسید سالیسیلیک، یک بتا هیدروکسی اسید است که با لایه‌برداری پوست و پاکسازی منافذ آن، آکنه‌هایی با درجه خفیف تا متوسط، اسکار آکنه، جوش‌های سر سیاه و سر سفید و ترک‌های پوستی را برطرف می‌کند.

متن انگلیسی:
Salicylic acid comes in a variety of concentrations when applied directly, often ranging from 0.5 to 2%
ترجمه متن:
سرم‌های اسید سالیسیلیک در غلظت‌های مختلفی برای استفاده مستقیم وجود دارند که معمولا از ۰.۵ تا ۲ درصد تولید می‌شوند.

healthkart

انواع سرم سالیسیلیک اسید

می‌توان انواع سرم سالیسیلیک اسید را به سه دسته کلی زیر تقسیم بندی کرد:

  • سرم سالیسیلیک اسید ضدجوش و تنگ‌کننده منافذ پوستی
  • سرم سالیسیلیک اسید لایه‌بردار
  • سرم سالیسیلیک اسید آبرسان و ضدچروک
نحوه استفاده از سرم سالیسیلیک اسید را از پزشک بپرسید.
فقط کافیست چند قطره از سرم سالیسیلیک اسید را روی پوست تمیز خود زده و خوب ماساژ دهید.

نحوه استفاده از سرم سالیسیلیک اسید

برای استفاده از این سرم در روتین پوستی روزانه باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • ابتدا صورت خود را به خوبی بشویید و خشک کنید.
  • قبل از استفاده از سرم، آن را تکان دهید تا مواد موجود در آن کاملاً مخلوط شود.
  • سپس چند قطره از این محصول را روی نواحی مورد نظر پوست صورت خود (به جز دور چشم‌ها) بزنید. دفعات اول حتماً مقدار کمتری را به پوست اعمال کنید و به تدریج مقدار مصرفی در هر بار را افزایش دهید.
  • در نهایت با دستانی تمیز و با حرکات دورانی به آرامی پوست خود را ماساژ دهید تا سرم به خوبی در پوست شما نفوذ کند. در واقع می‌توان گفت این مرحله مهم‌ترین مرحله استفاده از سرم سالیسیلیک اسید است زیرا هر چه بهتر ماساژ دهید سرم بهتر جذب پوست می‌شود.
  • پس از ماساژ نباید صورت خود را با دستمال یا حوله خشک کنید بلکه لازم است پوست خود به خود خشک شود.
  • در نهایت پس از خشک شدن پوست می‌توانید بقیه روتین روزانه خود را انجام دهید.

کاربرد سرم سالیسیلیک اسید

سرم سالیسیلیک اسید برای مراقبت از پوست و درمان مشکلات مرتبط با آکنه و جوش‌ها کاربرد دارد. اسید سالیسیلیک موجود در سرم‌های ضد آکنه باعث کاهش جوش‌ها و آکنه‌ها می‌شود. همچنین استفاده از این سرم‌ها می‌تواند به تنظیم تولید چربی پوست کمک کند.

سالیسیلیک اسید پوست را لایه‌برداری کرده و از سلول‌های مرده رهایی می‌بخشد. لایه برداری نه تنها منافذ باز پوست را می‌بندد بلکه باعث کاهش لکه‌های پوستی می‌شود. کاربرد دیگر این سرم این است که می‌تواند به کاهش التهابات پوستی کمک کرده و پوست را تسکین بخشد.

می‌خوای سرم سالیسیلیک اسید استفاده کنی؟

قبلش از متخصص مشاوره بگیر.

سرم سالیسیلیک اسید برای جای جوش

سرم سالیسیلیک اسید در درمان جای جوش صورت جدید تاثیر بسزایی دارد. این سرم با شکستن پیوندهای موجود در بافت‌های مرده پوست، به محو شدن جای آکنه و جوش‌هایی که به تازگی ایجاد شده‌اند کمک می‌کند، به طوری که کمتر به چشم  می‌خورند.

متن انگلیسی:
Deep scars, such as ice pick scars, may require more aggressive treatments, such as laser therapy or microdermabrasion
ترجمه متن:
اسکارهای عمیق‌تر مانند جای زخم‌های عمیق، ممکن است به روش‌های تهاجمی‌تری چون لیزر درمانی یا میکرودرم ابریژن نیاز داشته باشند.

sakhiyaskinclinic

سرم سالیسیلیک اسید برای پوست های چرب

این محصول مراقبتی، در کنار پیشگیری آکنه و درمان جای جوش، به سبب ماهیت چربی‌دوستی آن، با نفوذ به منافذ پوستی و پاکسازی آنها، از تجمع چربی در پوست جلوگیری می‌کند. بنابراین محصول مناسبی برای کنترل چربی در افرادی با پوست‌های چرب است.

سرم سالیسیلیک اسید برای جوش

در واقع سرم سالیسیلیک اسید با از بین بردن سلول‌های مرده لایه‌های بالایی و کاهش التهاب، باعث تقویت و پاکسازی پوست می‌شود که به نوبه خود به کاهش تعداد جوش‌ها و درمان جوش کمک می‌کند.

سرم سالیسیلیک اسید برای جوش های زیر پوستی

اغلب زمانی که منافذ پیرامون فولیکول‌های مو، با سلول‌های مرده و چربی مسدود می‌شوند، جوش‌های سر سیاه (منافذ پرشده و بسته) و جوش‌های سر سفید (منافذ پر شده و سرباز) ظاهر می‌شوند. این جوش‌های سر سیاه و سر سفید، جوش‌های زیر پوستی هستند که به راحتی توسط سرم سالیسیلیک اسید، تنظیم میزان چربی و حذف باکتری‌ها برطرف می‌شوند.

سرم سالیسیلیک اسید برای دور چشم

به سبب حساسیت چشم‌ها، استفاده از سرم سالیسیلیک اسید برای دور چشم‌ها توصیه نمی‌شود. پوست اطراف چشم نازک و بسیار حساس است و در تماس با  اسید سالیسیلیک، تحریک و ملتهب می‌شود. همچنین، در صورتی که اسید سالیسیلیک به چشم وارد شود، می‌تواند به چشم آسیب بزند. بنابراین، اگر قصد استفاده از سرم سالیسیلیک اسید را برای مشکلات پوستی در نزدیکی چشم دارید، بهتر است از محصولات خاصی که برای استفاده در این منطقه بهینه شده‌اند، استفاده کنید.

سرم سالیسیلیک اسید برای منافذ باز پوست استفاده میشود.
سالیسیلیک اسید باعث بسته شدن منافذ باز پوست می‌شود.

سرم سالیسیلیک اسید برای منافذ باز پوست

یکی از ویژگی‌های سرم اسید سالیسیلیک، قابض بودن آن است. این ویژگی می‌تواند پوست را سفت کرده و در نتیجه منافذ باز پوست را به مرور بسته و کاهش دهد.

سرم سالیسیلیک اسید برای لک صورت

لک‌های ناشی از جای جوش، هایپرپیگمانتاسیون و لک‌های تیره صورت به راحتی توسط سرم سالیسیلیک اسید برطرف می‌شوند. زیرا استفاده از این محصول، به تسکین و لایه‌برداری پوست کمک کرده و همین امر منجر به پاکسازی سریع‌تر پوست می‌شود.

سرم سالیسیلیک اسید برای چه کسانی مناسب است؟

اسید سالیسیلیک توسط هر کسی قابل استفاده است، اگرچه افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند بیشتر می‌توانند از آن بهره ببرند.

سرم اسید سالیسیلیک برای چه کسانی مناسب نیست؟

استفاده از این محصول در افرادی با شرایط زیر توصیه نمی‌شود:

  • افرادی که سابقه واکنش‌های آلرژیک به اسید سالیسیلیک یا سایر داروهای موضعی دارند.
  • کودکان: زیرا ممکن است بیشتر در معرض خطر تحریک پوست باشند. در این صورت قبل از شروع استفاده از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک با پزشک کودک خود مشورت کنید.
  • افرادی با پوست‌های خشک یا حساس: در صورت داشتن پوست خشک یا حساس به دنبال محصولاتی با غلظت اسید سالیسیلیک پایین باشید یا بعد از استفاده از این سرم از محصولات مراقبتی و مکمل دیگری همچون کرم‌های آبرسان استفاده کنید.
  • افراد دچار بیماری‌های کبدی، کلیوی، بیماری‌های عروق خونی همچون گردش ضعیف خون
  • موارد دیابتی و مبتلا به آبله مرغان (واریسلا) و آنفولانزا

آیا سرم سالیسیلیک اسید برای درمان جوش‌هات موثره؟ از متخصص سوال کن.

مزایای سرم سالیسیلیک اسید

این محصول باعث از بین بردن چربی اضافی منافذ پوستی و کاهش تولید آن به خصوص در افرادی با پوست‌های چرب می‌شود. سرم اسید سالیسیلیک، با لایه‌برداری پوست و باز کردن منافذ باعث افزایش جریان هوا و ورود اکسیژن به منافذ پوستی می‌شود. در نتیجه، باکتری‌های ایجادکننده آکنه از بین رفته (زیرا این باکتری‌ها نمی‌توانند در حضور اکسیژن زنده بمانند) و پوست کمتر جوش می‌زند. از دیگر مزایای این سرم می‌توان به خاصیت لایه‌برداری آن اشاره کرد. مواد لایه‌برداری چون سرم اسید سالیسیلیک سلول‌های مرده پوست را از بین برده و باعث تجدید سلول‌های پوستی می‌شود.

جالب‌ترین مزیت سرم سالیسیلیک اسید تسکین التهاب پوستی است. اسید سالیسیلیک به طور طبیعی از پوست بید حاصل می‌شود، حاوی مؤلفه‌ای تحت عنوان سالیسین است. سالیسین، مانند آسپرین، حاوی خصوصیات ضد التهابی است که به تسکین التهاب و حساسیت و قرمزی پوست کمک می‌کند. همچنین یک درمان موضعی محبوب برای التهاب توام با پسوریازیس است.

مزایاتوضیحات
از بین بردن چربی اضافیاین محصول باعث از بین بردن چربی اضافی منافذ پوستی و کاهش تولید آن به خصوص در افرادی با پوست‌های چرب می‌شود.
افزایش جریان هوا و ورود اکسیژن به منافذ پوستیسرم اسید سالیسیلیک، با لایه‌برداری پوست و باز کردن منافذ باعث افزایش جریان هوا و ورود اکسیژن به منافذ پوستی می‌شود. در نتیجه، باکتری‌های ایجادکننده آکنه از بین رفته و پوست کمتر جوش می‌زند.
خاصیت لایه‌برداریمواد لایه‌برداری چون سرم اسید سالیسیلیک سلول‌های مرده پوست را از بین برده و باعث تجدید سلول‌های پوستی می‌شود.
تسکین التهاب پوستیاسید سالیسیلیک به طور طبیعی از پوست بید حاصل می‌شود، حاوی مؤلفه‌ای تحت عنوان سالیسین است که به تسکین التهاب و حساسیت و قرمزی پوست کمک می‌کند. همچنین یک درمان موضعی محبوب برای التهاب توام با پسوریازیس است.
مزایا و فواید سرم سالیسیلیک اسید

عوارض و خطرات سالیسیلیک اسید

اگرچه سرم اسید سالیسیلیک به طور کلی بی‌خطر است، اما ممکن است در ابتدا باعث تحریک پوست شود. بنابراین، تحریک پوستی، شایع‌ترین عارضه جانبی این محصول است.  همچنین ممکن است چربی پوست را از بین ببرد و در نتیجه باعث خشکی و تحریک احتمالی پوست شود.

سایر عوارض جانبی احتمالی این محصول عبارتند از:

  • سوزش یا سوزن سوزن شدن پوست
  • سرخی
  • لایه‌برداری یا پیلینگ
  • بی‌حالی
  • سردرد
  • گیجی
  • صدای زنگ یا وزوز گوش
  • از دست دادن شنوایی
  •  حالت تهوع، استفراغ و اسهال
  • افزایش عمق تنفس (هیپرپنه)

بنابراین اگرچه این محصول به صورت بدون نسخه نیز در دسترس است، اما بهتر است تحت نظر و تجویز پزشک متخصص مصرف شود. بنابراین، در استفاده‌های مستقیم و در مصارف بیش از حد مجاز از این سرم، احتمال بروز خطر و اوردوز و در موارد نادر مسمومیت دارویی وجود دارد.

عوارض سالیسیلیک اسید در برخی افراد مشاهده می شود.
سالیسیلیک اسید در برخی از افراد ایجاد التهاب، سوزن‌سوزن شدن و قرمزی می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگرچه تا به حال، هیچ متد قطعی وکاملی برای درمان آکنه گزارش نشده است، اما سرم سالیسیلیک اسید به رفع جوش‌های بسیاری از افراد با انواع پوست‌ها کمک شایانی کرده است. از آنجا که این محصول، محلول در چربی است به راحتی به عمق لایه‌های چربی بین سلول‌های پوستی نفوذ کرده و فواید بسیاری برای پوست خواهد داشت. پس اگر می‌خواهید پوست زیبایی داشته باشید، باید محصولات حاوی اسید سالیسیلیک را در روال روزمره خود وارد کنید.

اثربخشی کامل این محصول ممکن است چندین هفته طول بکشد. با این حال، اگر بعد از گذشت شش هفته نتایجی در پوست خود مشاهده نکردید یا به محض استفاده از سرم اسید سالیسیلیک، شاهد بروز علائم غیرمتداولی در پوست خود شدید، مصرف آن را متوقف و به متخصص پوست خود مراجعه کنید.

قبل از مصرف سرم سالیسیلیک اسید حتما با متخصص پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

بله این محصول به‌شرط استفاده مناسب و تا زمانی که در دوزهای بالا و برای مدت زمان طولانی مصرف نشود، ایمن است.

سرم اسید سالیسیلیک برای حفظ pH و ایجاد تعادل در پوست مناسب است. کمک به ترمیم پوست، رفع لک‌ها و تیرگی‌های پوستی، درمان جوش و آکنه و بستن منافذ باز پوستی از دیگر خواص این محصول شگفت‌انگیز است.

به عنوان یک قاعده کلی، همیشه بهتر است سرم سالیسیلیک اسید را بعد از حمام و روی پوست صورت تمیز خود استفاده کنید تا از شستشوی آن با آب یا بخار جلوگیری شود. همچنین، بسته به واکنشی که این محصول در پوست شما ایجاد می‌کند می‌توانید یک شب در میان (سه بار در هفته) از آن استفاده کنید. سپس به‌مرورزمان و در صورت عدم حساسیت، دفعات استفاده از آن را بیشتر کنید (تا سه بار در روز).

اگر اسید سالیسیلیک، جزو روتین روزانه پوستتان است بهتر است هر روز از آن استفاده کنید؛ اما اگر از یک لایه‌بردار دیگر که اسید سالیسیلیک دارد استفاده می‌کنید بهتر است که فقط سه بار در هفته از این محصول استفاده کنید تا از لایه‌برداری بیش از حد پوست و خشک شدن آن جلوگیری شود.

نیاسینامید برای پوست‌های مستعد آکنه بهتر است؛ زیرا تولید سبوم را تنظیم می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد. اسید سالیسیلیک پوست را لایه‌برداری می‌کند و منافذ را باز می‌کند و برای درمان آکنه‌های موجود موثر است، اما ممکن است با استفاده مکرر باعث خشکی و سوزش شود.

بله. این محصول یکی از بهترین درمان‌ها برای جای جوش و آکنه است. این یک لایه‌بردار عالی است که نه‌تنها باعث محو شدن لکه‌ها و تیرگی پوست می‌شود؛ بلکه رنگ پوست را یکدست می‌کند.

از آنجایی که هر محصول مراقبتی عملکرد مخصوص خود را دارد، مهم است که از ترکیب مناسب برای هدف قرار دادن مشکل پوستی خود استفاده کنید. اسید سالیسیلیک برای پوست‌های مستعد آکنه عالی است، درحالی‌که ویتامین C می‌تواند به روشن شدن و محو شدن جای جوش‌ها کمک کند.

بهتر است اول از نیاسینامید استفاده کنید تا با کمک خاصیت مرطوب‌کنندگی نیاسینامید، پوستتان کمتر خشک شود.

رتینول برای کاهش ظاهر پیری پوست و رفع جای جوش‌های قدیمی موثرتر است درحالی‌که سالیسیلیک اسید یکی از بزرگ‌ترین دشمنان آکنه است.

اسید سالیسیلیک (که گاهی به آن BHA نیز گفته می‌شود) حساسیت پوست را نسبت به خورشید افزایش نمی‌دهد. شما همچنان باید در بیشتر روزهای سال از ضدآفتاب استفاده کنید، چه از سالیسیلیک اسید استفاده کنید چه نکنید.

این سرم سلول‌های مرده پوست، کثیفی و چربی را به سطح پوست می‌آورد.

حداقل 30 دقیقه باید بین آنها فاصله باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرم سالیسیلیک اسید

  1. لیلا گفت:

    سلام. من یک هفته هست از سرم سالسیلیک اسید استفاده میکنم. تغییری حس نکردم چه مدت زمان میبره تا اثر کنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر از سرم سالسیلیک اسید ۲ درصد استفاده میکنید
      حداقل ۲ هفته نیاز به مصرف دارید

  2. عباسی گفت:

    وقت بخیر. به روتین پوستیم اسید سالسیک رو اضافه کردم لطفا بفرمائید ترتیب و فاصله زمانی باید به چه صورت باشد، تونر گلیکولیک.نیاسینامید.سالسیلیک. هیالورونیک. همه از برند اوردینری هستن.
    سپاسگزارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نحوه مصرف سرم سالیسیلیک اسید ۲% اوردینری
      آماده سازی سرم: قبل از استفاده از سرم، مطمئن شوید که آن را به طور کامل تکان داده اید تا تمامی مواد موجود در آن مخلوط شوند. استفاده از سرم: چند قطره از سرم را روی نواحی مورد نظر صورت خود قرار دهید. می توانید این سرم را به آرامی با حرکات نرم و ماساژ دهنده به پوست خود وارد کنید.
      روزی یکبار استفاده کنید

  3. رعنا گفت:

    سلام من دچار حساسیت شدید به اسید که برای درمان زیگیل شدم
    لطفا راه درمان آن چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اسید سالیسیلیک تا حد امکان نباید به ناحیه تناسلی برخورد داشته باشد
      استفاده نکنید
      برای زگیل تناسلی نیاز به درمان اصولی دارد
      متخصص زنان و زایمان