مزایا و عوارض بیهوشی نخاعی (بی حسی نخاعی) چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیهوشی یا بی حسی نخاعی یکی از روش‌های بیهوشی در اتاق عمل است که همانند هر روش دیگری ممکن است با عوارض و مشکلات جانبی همراه باشد. این مشکلات می‌توانند شامل سردرد، تهوع و استفراغ، کاهش فشار خون، اختلال تنفسی و حتی عفونت ناشی از تزریق مواد بیهوش‌کننده باشند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
مزایا و عوارض بیهوشی نخاعی (بی حسی نخاعی) چیست؟

در مورد بی حسی نخاعی به انگلیسی spinal anesthesia یا بیهوشی نخاعی چقدر اطلاعات دارید؟ روزانه عمل‌های جراحی بسیار زیادی در دنیا انجام می‌شود که در هر کدام از آنها از یک روش به خصوص برای بیهوشی و بی‌حسی بیمار استفاده می‌شود. انتخاب روش بر اساس نوع جراحی، مدت‌زمان آن، شرایط فیزیکی و جسمی بیمار، تشخیص پزشک و در نهایت درخواست بیمار تعیین می‌شود. انواع بیهوشی شامل بی‌حسی موضعی، بیهوشی کوتاه مدت، بیهوشی عمومی کامل، تجویز خواب‌آور یا بی‌حسی نخاعی می‌شود.

در این میان یکی از رایج‌ترین روش‌ها که در بسیاری از جراحی‌ها از جمله زایمان سزارین از آن استفاده می‌شود، بیهوشی نخاعی نام دارد. این روش بیهوشی توسط یک متخصص بیهوشی انجام می‌شود و در آن بیمار به‌صورت کامل بیهوش نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیتشتر نیز لینک مشاوره آنلاین و دریافت نوبت حضوری از بهترین متخصصان بیهوشی کشور در سایت دکترتو برای شما قرار داده شده است. در این مقاله از مجله پزشکی دکترتو می‌خواهیم بیشتر با بی حسی اسپاینال و کاربردهای آن آشنا شویم.

بیهوشی نخاعی (بی حسی نخاعی) چیست؟

بیهوشی از نخاع یا بیهوشی نخاعی (بی حسی نخاعی) یکی از روش‌های متدوال با استفاده از انواع داروهای بیهوشی است. در واقع شامل تزریق یک بی‌حس کننده نخاعی یا اسپاینال و سایر مسکن‌ها به فضای زیر سخت‌شامه یا نزدیک نخاع می‌شود.

این روش در واقع نوعی از بیهوشی یا بی‌حسی موضعی است که در آن داروی بی حس کننده در نزدیکی نخاع تزریق می‌شود. داروی بی حس کننده از طریق یک سوزن بلند تزریق می‌شود. برای واردکردن سوزن، متخصص بیهوشی ابتدا بیمار را در موقعیت نشسته و ثابت قرار می‌دهد و سپس با محلول ضدعفونی‌کننده، محل تزریق را استریل می‌کند.

گاهی نیز ممکن است با یک ماده بی حس کننده ابتدا ناحیه تزریق به‌صورت موضعی بی حس شود. سپس با استفاده از یک سوزن مخصوص بلند که معمولاً ۹ سانتی‌متر است، داروی بیهوشی را تزریق می‌کند.

متن انگلیسی:
A spinal anaesthetic (or spinal) involves injecting local anaesthetics and other painkillers into the subarachnoid space (an area filled with fluid near your spinal cord).
ترجمه فارسی:
بی‌حسی نخاعی شامل تزریق بی‌حس کننده‌ موضعی و سایر مسکن‌ها به فضای زیر عنکبوتیه (ناحیه پر از مایع در نزدیکی نخاع) است.

به نقل از سایت healthdirect

بیهوشی نخاعی (بی حسی نخاعی) چگونه کار می کند؟

با تزریق داروی بی حس کننده به ناحیه اسپاینال، اعصاب بی‌حس می‌شود تا درد در نواحی خاصی از بدن تسکین یابد و حس نشود. درواقع فضای زیر سخت‌شامه و نزدیک به نخاع یک کیسه پر از مایع نخاعی است که نخاع و اعصابی که از آن خارج می‌شود را احاطه کرده است.

بی حس کننده‌های موضعی و سایر مسکن‌های همراه آن با استفاده از یک سوزن ظریف به این فضا تزریق می‌شوند. بلافاصله بعد از تزریق، دارو اثر می‌کند و بیمار حس گزگز و داغی در پاها را تجربه می‌کند.

این گرم‌شدن پاها و سوزن‌سوزن‌شدن به معنی اثرکردن دارو و بی‌حس‌شدن فرد است. نبض، فشارخون و سطح اکسیژن خون بیمار در طول این عمل بررسی می‌شود. در برخی موارد ممکن است از داروهای خواب‌آور یا آرام‌بخش هم برای کنترل شرایط بیمار استفاده شود.

می‌خوای از عوارض داروهای بی‌حسی نخاعی آگاه شی؟

همین الان مشاوره دارویی بگیر!

انواع بیهوشی نخاعی چیست و چه زمانی از بی حسی نخاعی استفاده می شود؟

بیهوشی نخاعی معمولاً برای عمل‌های سرپایی و نواحی پایین‌تنه و زیر کمر انجام می‌شود. بعضی از انواع بیهوشی نخاعی شامل موارد زیر است:

انواع بی حسی نخاعیعوارض آن‌ها
بی حسی در واریکوسلسردرد
عمل فتق با بی حسی نخاعیعفونت در کانال نخاعی
بیحسی نخاعی در بیماری قلبیافت فشار خون
بیهوشی در زایمانایست تنفسی
بی حسی نخاعی و دیسک کمرواکنش‌های آلرژیک
چه زمانی از بی حسی نخاعی استفاده می شود؟

۱. بیهوشی نخاعی در عمل واریکوسل

واریکوسل یکی از جراحی‌های رایج در بین آقایان است که معمولاً برای انجام آن متخصص بیهوشی از دو روش بیهوشی عمومی یا بیهوشی اسپاینال استفاده می‌کند. این عمل در پایین‌تنه انجام می‌شود و به همین دلیل روش بی‌حسی نخاعی درصورتی‌که بیمار شرایط لازم را داشته باشد بهترین گزینه است.

متن انگلیسی:
Spinal anesthesia is often used for genital, urinary tract, or lower body procedures.
ترجمه فارسی:
بی حسی نخاعی بیشتر برای عمل‌های ناحیه تناسلی، مجاری ادراری یا پایین تنه استفاده می‌شود.

به نقل از سایت medlineplus

۲. بیهوشی نخاعی در بیماران قلبی

در بیماران قلبی بسته به نوع جراحی بسیاری از مواقع بیهوشی نخاعی جایگزین بیهوشی کامل می‌شود. خصوصاً اگر پزشک تشخیص دهد که بیهوشی عمومی برای بیماری قلبی فرد موردنظر خطر دارد. برای مثال در جراحی‌های عروقی مانند جراحی رگ‌های خونی در پاها و جراحی واریس از بی‌حسی نخاعی استفاده می‌شود.

انواع بیهوشی نخاعی چیست؟
بیهوشی نخاعی معمولاً برای عمل‌های سرپایی و نواحی پایین‌تنه و زیر کمر انجام می‌شود.

۳. بیهوشی نخاعی و بارداری (زایمان طبیعی و سزارین)

یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای انجام بی‌حسی اسپاینال، عمل سزارین است. در این عمل که مدت‌زمان آن کوتاه است بی حسی از کمر در سزارین انجام می‌شود. معمولاً بعد از خارج‌کردن جنین از شکم مادر، از داروهای مسکن و خواب‌آور برای ادامه عمل استفاده می‌شود.

در این روش به دلیل این که مادر کاملاً هوشیار است و می‌تواند به دنیا آمدن نوزاد را ببیند، میزان خطرات احتمالی برای مادر و جنین بسیار کمتر است. از طرفی ریسک‌های کلی زایمان با استفاده از روش بی‌حسی از کمر کاهش می‌یابد.

بیهوشی نخاعی (بی حسی نخاعی) در طی زایمان طبیعی هم ممکن است مورداستفاده قرار بگیرد. این روش به همراه بی‌حسی اپیدورال جزو گزینه‌هایی است که امکان یک زایمان طبیعی بدون درد را فراهم می‌کند و به‌عنوان گزینه‌های زایمان بدون درد در نظر گرفته‌می‌شود.

برای سزارین بی حسی باید ناشتا بود؟

برای بیهوشی نخاعی بهتر است ۱۰ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید.

۴. بی‌حسی نخاعی در پروستات (بی حسی کمر به پایین چگونه است؟)

در عمل پروستات هم از روش بیهوشی نخاعی استفاده می‌شود. در این روش ماده بی‌حس‌کننده از طریق یک سوزن به کمر تزریق شده و به‌این‌ترتیب بیمار از ناحیه کمر به پایین بی حس می‌شود تا جراح بتواند با انتقال ابزارها و وسایل مخصوص از طریق مجرای مثانه، جراحی پروستات را انجام دهد.

بی‌حسی اپیدورال برای شما مناسب است؟ از متخصص مشورت بگیر.

مزایای بی حسی نخاعی چیست؟

بی حسی نخاعی برای برخی از روش‌ها و جراحی‌ها خوب عمل می‌کند و نیازی به قراردادن لوله تنفسی در نای بیمار ندارد. افراد معمولاً حواس خود را خیلی سریع‌تر بازیابی می‌کنند. گاهی اوقات، آنها باید منتظر بمانند تا داروی بیهوشی از بین برود تا بتوانند راه بروند یا ادرار کنند. ولی بااین‌حال در این روش بیمار سریع‌تر به حالت عادی برمی‌گردد.

میزان ریسک و خطر بیهوشی نخاعی به‌مراتب کمتر است. در بیهوشی از نخاع خطر عفونت ریه و مشکلات تنفسی کمتر است. بیماران کمتر احساس خواب‌آلودگی و گیجی دارند و بعد از جراحی زودتر می‌توانند خوردن‌وآشامیدن را شروع کنند.

معایب بی حسی اسپاینال

در مواردی حتی اگر عمل موردنظر برای بی‌حسی نخاعی مناسب باشد، برخی شرایط پزشکی یا داروها وجود دارند که این روش بی‌حسی را برای فرد ناایمن و نامناسب می‌کند. افراد باسابقه سردردهای میگرنی و کمردردهای شدید شاید بعد از انجام این روش بیهوشی ناراحتی زیادی را تجربه کنند. برای مثال کسانی که دیسک کمر دارند گزینه خوبی برای استفاده از روش بیهوشی نخاعی نیستند.

بی حسی چگونه تزریق می شود؟

برای تزریق ماده بی حس کننده در بیهوشی نخاعی، متخصص بیهوشی از بیمار می‌خواهد بنشیند یا این که به پهلو دراز بکشد. سپس زمانی که مطمئن شد که بیمار در شرایط مناسبی قرار گرفته، به‌آرامی سوزن حاوی ماده بی‌حس‌کننده را وارد کرده و از طریق آن داروی بی‌حسی نخاعی را تزریق می‌کند. معمولاً این تزریق زیاد دردناک نیست، اما می‌تواند برای برخی از افراد ناراحت‌کننده باشد.

برای اطلاع از نحوه بی حسی نخاعی باید با دکتر بیهوشی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر بیهوشی وجود دارد.

بی حسی نخاعی چند ساعت طول میکشد؟

مدت‌زمان بیهوشی از نخاع بسته به زمان عمل ممکن است متفاوت باشد. به‌صورت کلی مدت زمانی که ستون فقرات در حالت بی‌حسی اسپاینال قرار می‌گیرد معمولاً بین یک تا ۳ ساعت است. به‌هرحال متخصص بیهوشی به‌اندازه کافی ماده بی‌حسی را از طریق سوزن وارد می‌کند تا مطمئن شود که بی‌حسی بیشتر از مدت‌زمان مورد انتظار عمل باقی می‌ماند.

بی حسی نخاعی چند ساعت طول میکشد؟
مدت زمانی که ستون فقرات در حالت بی‌حسی اسپاینال قرار می‌گیرد معمولاً بین یک تا ۳ ساعت است.

آمادگی قبل بیهوشی نخاعی چگونه است؟

برای بیهوشی از نخاع هم باید یک سری پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها را رعایت کرد. اولین مورد توقف خوردن و آشامیدن قبل از عمل است. معمولاً بسته به نوع عمل برای بی‌حسی نخاعی هم به بیماران گفته‌می‌شود که از شب قبل برای مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشند و آب و غذا نخورند. در صورت مصرف الکل و کشیدن سیگار باید شب قبل و روز عمل از استعمال آنها پرهیز کرد.

حتماً قبل از دریافت ماده بی‌حسی باید در خصوص داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک معالج و متخصص بیهوشی صحبت کنید. همچنین باید داروهایی که پزشک به شما گفته‌است را با یک جرعه کوچک آب مصرف کنید.

مراقبت های بعد از بی حسی اسپاینال چیست؟ (مراقبت بعد از بی حسی نخاعی)

مراقبت‌های بعد از بیهوشی نخاعی تاثیر زیادی در عوارضی که بعد از عمل احساس می‌کنید دارد و رعایت این دستورالعمل‌ها بسیار مهم است. معمولاً به بیماران گفته‌می‌شود تا زمانی که حس پاهای آنها برنگشته‌است راه نروند و در تخت بمانند تا درمان عوارض آمپول بی حسی نخاعی صورت بگیرد. معمولاً مدت‌زمان بی‌تحرک ماندن بیماران ۱۲ ساعت است. در بسیاری از موارد پرستار از بیمار می‌خواهد که ادرار کند تا مطمئن شود که عضلات مثانه به‌خوبی کار می‌کند.

عوارض بیهوشی نخاعی، آیا بی حسی نخاعی عوارض دارد؟

بی حسی نخاعی چه عوارضی دارد؟ بی‌حسی نخاعی هم مانند سایر روش‌های بیهوشی عمومی یا بی حس کننده موضعی می‌تواند یک سری عوارض را به دنبال داشته باشد که برخی شایع و برخی نیز نادرند. بسته به نوع عمل و شرایط بیمار ممکن است خطر آسیب‌های دائمی قابل‌توجه به ستون فقرات وجود داشته‌باشد.

برخی از بیماران بعد از بی‌حسی موضعی کمردردهای شدید را تجربه می‌کنند. نارسایی ستون فقرات، فشارخون پایین، سردرد، واکنش‌های آلرژیک به تجهیزات، مواد یا داروهای تزریق‌شده، خارش، مشکل در دفع ادرار و غیره از عوارض بی‌حسی اسپاینال است. قرمزی و تورم محل تزریق هم ممکن است در برخی از افراد دیده‌شود.

در برخی موارد شدیدتر این امکان وجود دارد که ماده بی‌حسی بالاتر از ناحیه موردنظر گسترش یابد که در این صورت دردهای شدید یا حتی عفونت در اطراف ستون فقرات هم ممکن است دیده‌شود. آسیب عصبی، ایست قلبی، آبسه ستون فقرات، لخته‌شدن خون، فلج و مرگ همگی می‌توانند به‌صورت نادر از عوارض بیهوشی نخاعی باشند.

اگر نگران معایب بیهوشی نخاعی هستید، بهتر است با متخصص بیهوشی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص بیهوشی وجود دارد.

آیا بی حسی نخاعی عوارض دارد؟
برخی از بیماران بعد از بی‌حسی موضعی کمردردهای شدید را تجربه می‌کنند.

۱. عوارض بی حسی نخاعی در سزارین (عوارض بی حسی نخاعی در زنان)

یکی از رایج‌ترین موارد استفاده از بی‌حسی اسپاینال در جراحی‌های سزارین (عوارض بی حسی نخاعی بعد از عمل) است. در این مورد یکی از شایع‌ترین عوارضی که مشاهده می‌شود، کمردرد است. سردرد شدید، چرک، قرمزی، حساسیت و درد در ناحیه تزریق و تب می‌تواند از عوارض بی‌حسی نخاعی در زایمان سزارین باشد. گاهی نیز افراد سفتی گردن، مشکل در حرکت یا احساس پاها، مشکل در دفع ادرار و بی‌اختیاری روده را تجربه می‌کنند.

۲. عوارض بی حسی نخاعی در مردان

تمام عوارض گفته‌شده برای بیهوشی نخاعی می‌تواند برای مردان و زنان یکسان باشد، خصوصاً کمردرد و سردرد ناشی از تزریق ماده بی حس کننده. بااین‌وجود دو مورد در مردان شایع‌تر از زنان است که شامل کاهش فشارخون و مشکل در دفع ادرار می‌شود. در مردان مشکلات دفع ادرار بسیار شایع‌تر است.

۳. کمردرد پس از بی حسی اسپاینال

بعد از بی حسی نخاعی بروز کمر درد بسیار شایع است. بااین‌حال اکثر این کمردردها کنترل‌شده و بی‌خطرند. کمردرد پس از بیهوشی نخاعی یا مربوط به ورود سوزن است یا ارتباطی با آن ندارد. به‌هرحال در هر دوی این موارد ممکن است کمردرد به خودی خود بهبود یابد یا این که برای رفع آن به روش‌های درمانی دیگر، حتی در مواردی مصرف مسکن نیز احتیاج باشد.

کمردرد مرتبط با ورود سوزن به ناحیۀ پشت، کمردرد غیر مرتبط با ورود سوزن

یکی از حالت‌های رایج کمردرد بعد از بیهوشی نخاعی مربوط به محل ورود سوزن است. در برخی افراد بعد از واردشدن سوزن به کمر پوست اطراف آن دچار سوزش و خارش می‌شود و فرد در ناحیه ورود تا چند روز حس درد دارد.

در برخی دیگر از موارد نیز کمردردها ربطی به محل تزریق سوزن ندارد و سایر عوامل در بروز این کمردردها دخیل‌اند. کمردردها خصوصاً در افرادی که سزارین داشته‌اند بسیار رایج بوده و معمولاً به تغییرات هورمونی یا شرایط و فشارهای بارداری مربوط می‌شود.

بی‌ حسی نخاعی در دیسک کمر و عوارض تزریق آمپول بی حسی کمر

یکی از موارد دیگری که با کمردردهای بعد از بی حسی اسپاینال مرتبط است؛ کمردردهایی است که در افراد درگیر با دیسک کمر دیده‌می‌شود. در این افراد ممکن است درد دیسک کمر بسیار دردناک‌ باشد و مدت‌زمان بیشتری بهبود آن طول بکشد. به همین دلیل بهتر است حتماً قبل از انجام بیهوشی از نخاع در خصوص مشکلاتی نظیر سابقه کمردردهای مزمن یا دیسک کمر با متخصص بیهوشی صحبت کرد.

۴. بی حسی نخاعی و گردن درد

از آن جایی که در بی‌حسی اسپاینال تزریق در ناحیه ستون فقرات انجام می‌شود و این ناحیه مستقیماً با مهره‌های گردن در ارتباط است، یکی دیگر از عوارض بیهوشی نخاعی گردن درد است که البته به‌نسبت سردرد و کمردرد شیوع آن کمتر است.

بسیاری از مواقع نیز این گردن درد با سردرد همراه می‌شود. در بسیاری از موارد هم رعایت‌نکردن دستورالعمل‌های بعد از بی‌حسی و استراحت‌نکردن و تحرک داشتن می‌تواند موجب این گردن دردها شود. توصیه می‌شود که حتماً بعد از انجام بیهوشی از نخاع تا به‌دست‌آمدن بهبودی و رفع اثر دارو، موقعیت سروگردن ثابت نگه داشته شود.

کمردرد پس از بی حسی اسپاینال چگونه است؟
در برخی افراد بعد از واردشدن سوزن به کمر پوست اطراف آن دچار سوزش و خارش می‌شود و فرد در ناحیه ورود تا چند روز حس درد دارد.

۵. سردرد بعد از بیحسی نخاعی چند روز طول میکشد؟

یکی از رایج‌ترین عوارض مشاهده‌شده بعد از بیهوشی نخاعی، سردرد است. این سردرد در بسیاری از مواقع به‌صورت خودبه‌خود بهبود می‌یابد و در مواردی هم به درمان با داروهای مسکن نیاز دارد. استراحت‌کردن بعد از عمل و بی‌حرکت ماندن تاثیر زیادی در کنترل و مدیریت سردرد بعد از بی‌حسی اسپاینال خواهد داشت.

اما دلیل سردرد بعد از بی‌حسی از نخاع چیست؟ هنوز به‌صورت دقیق دلیل بروز این سردرد بعد از تزریق بی‌حسی از نخاع مشخص نیست. اما احتمالاً مربوط به سوراخ ایجاد شده در کمر پس از بیرون‌کشیدن سوزن می‌شود که به دنبال آن شاهد نشت مداوم مایع مغزی نخاعی از فضای زیر سخت‌شامه خواهیم بود. این نشت منجر به کاهش حجم مایع مغزی نخاعی داخل جمجمه و فشار آن می‌شود که می‌تواند به سردرد منجر شود. معمولاً این سردرد ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از بیهوشی نخاعی بهبود می‌یابد.

۶. عوارض بیهوشی نخاعی در گذر زمان

برخی از عوارض در بازه‌ای طولانی‌مدت بعد از بیهوشی از نخاع دیده‌می‌شوند. سردردهای مزمن گاهی ادامه‌دار می‌شود و ممکن است برای رفع آن به درمان خاصی نیاز باشد. مشکلات دفع ادرار مورد بعدی است که معمولاً نادر است؛ اما ممکن است در برخی از افراد در دفع ادرار مشکلاتی دیده‌شود. در شرایطی بسیار نادر درد و سوزش در ناحیه تزریق دیده‌می‌شود و گاهی نیز ممکن است در نقطه ورود عفونت به وجود آید و به درمان با آنتی‌بیوتیک نیاز باشد.

۷. چگونه عوارض بی حسی را از بین ببریم؟

اثرات بیهوشی معمولا به‌خودی‌خود از بین می‌رود زیرا داروها متابولیزه شده و از بدن دفع می‌شوند. با این حال، ممکن است مراقبت‌های حمایتی مانند تجویز داروهایی برای معکوس کردن اثرات یا مصرف مایعات برای کمک به پاکسازی داروها از سیستم توصیه شود.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در بین انواع روش‌های بیهوشی یکی از متداول‌ترین گزینه‌ها، روش بی حسی اسپاینال است که از آن برای انواع عمل‌های سرپایی، خصوصاً جراحی‌های اورولوژی و کمر به پایین استفاده می‌شود. در سزارین و زایمان طبیعی بدون درد هم از این نوع بیهوشی استفاده می‌شود.

بیهوشی نخاعی جزء روش‌های ایمن و کم‌خطر است که مشکلات بیهوشی عمومی را به همراه ندارد، اما بااین‌حال به دلیل عوارض احتمالی باید حتماً در خصوص تمام ریسک‌ها و مشکلات با متخصص بیهوشی مشورت کرد. خصوصاً اگر بیمار داروی خاصی مصرف می‌کند یا سابقه حساسیت به داروهای بی‌حسی را دارد، باید حتماً از قبل دراین‌خصوص پزشک معالج را در جریان بگذارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و عوارض بیهوشی نخاعی باید با فوق تخصص بیهوشی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص بیهوشی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

میزان دوام بی‌حسی اسپاینال بسته به نوع عمل متفاوت است و معمولاً بین یک تا سه ساعت طول می‌کشد. بعد از عمل هم ممکن است چند ساعت طول بکشد تا حس پاها کامل برگردد.

بی‌حسی نخاعی یک تکنیک ساده و قابل اعتماد با میزان موفقیت بیش از ۹۰٪ است. با این حال، بیهوشی عمومی یا بیهوشی جنرال به دلیل تاثیر بیشتر ترجیح داده می‌شود.

بی‌حسی نخاعی شامل تزریق مستقیم دارو به مایع مغزی نخاعی در فضای زیر عنکبوتیه است. بی حسی اپیدورال شامل تزریق دارو به فضای اپیدورال در خارج کانال نخاعی است که منجر به اثرات تدریجی و موضعی می‌شود.

فقط یک احساس درد خفیف است و بعد از چند روز به سرعت بهبود می‌یابد.

در این مورد، بهتر است با جراح و متخصص بیهوشی خود مشورت کنید تا مناسب‌ترین گزینه را تعیین کند.

انتخاب نوع بیهوشی بسته به نوع جراحی دارد، اما به دلیل ریسک کمتر و عوارض نادرتر بیهوشی نخاعی و عوارض جانبی داروهای بیهوشی در صورت امکان این گزینه انتخاب می‌شود. بااین‌حال معمولاً بی‌حسی اسپاینال برای جراحی‌های سرپایی و از کمر به پایین انتخاب اصلی است.

بیهوشی نخاعی در کل دردناک نیست و در مواردی که بیمار حس درد دارد از بی‌حس‌کننده‌های موضعی در محل تزریق استفاده می‌شود.

استراحت‌کردن و تحرک نداشتن بعد از بیهوشی نخاعی بسیار مهم است. ممکن است از داروهای مسکن هم برای درمان کمردرد بعد از بی‌حسی اسپاینال استفاده شود. کمپرس گرم هم می‌تواند به بهبود سریع‌تر این کمردردها کمک کند. مسکن‌هایی مانند بروفن یا ژلوفن ممکن است برای درمان کمردرد بعد از بیهوشی از نخاع تجویز شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بی حسی نخاعی

  1. ناشناس گفت:

    باسلام وخسته نباشید دوروزه ازبی حسی کمر، درعملم میگذره ولی شدیدادرکمر، گردن وسرم درد دارم لطفا بگید چه کار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مژگان عزیز
      این عوارض تا یک هفته معمولا قابل انتظار است و نیاز به ضد التهاب مناسب می باشد

      پوزش بعلت تاخیر در پاسخگویی

  2. ناشناس گفت:

    سلام من هفت روزبعداززایمان سزارین که ازکمربی حس شده بودم در قفسه سینه و شکمی داشتم خیلی خیلی شدیدکه بعدازمراجعه به بیمارستان فهمیدن آنزیم های کبدی من بالارفته وهمینطورصفراشن ریزه داره که من تا۱هفته به زایمانم چک شده بودم و هیچ مشکلی نداشتم میخواستم بدونم این هاعوارض داروی بی حسی هستش؟ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      داروی بی حسی موجب تولید سنگ صفرا نمی شود و مشکل کبد و صفرای شما ممکنه به علت بیماری مزمن دیگری باشد.

  3. Arash گفت:

    با سلام، حدود چهارروز پیش عمل واریکوسل انجام دادم، که جراح از روش بی حسی نخاعی استفاده کردن. و بعد از این مدت همچنان سر درد و گردن درد شدید دارم که میگن عادیه.
    اما مشکل اصلی من احساس صدای باد شدید در گوش هام هستش آیا علت آن رو می تونید بگویید؟

  4. ناشناس گفت:

    سلام من عمل جراحی واریکوسل انجام دادم. و از روش بی حسی نخاعی استفاده کردن،
    و الان بعد از گذشت سه رو علاوه بر درد در ناحیه گردن و سر ، که میگن عادیه. صدای شدیدی مثل باد شدید در گوش هام احساس میکنم…
    علت آن چیست؟

  5. پریا گفت:

    سلام
    من ده سال پیش با بی حسی نخاعی سزارین شدم بعد از عمل گاهی کمر درد داشتم اما الان چند ماهی هست که گاهی در یک نقطه کمرم که احتمالا محل تزریق بی حسی هست درد بسیار شدیدی دارم
    دردی شبیه به ضربه خورده که وقتی دست میزنی شدید تر میشه
    علت درد چیست؟ و آیا درمانی دارد؟

  6. فریده گفت:

    باسلام خدمت دکتردکترتو
    ۲۴ روز پیش پیرامون عمل جراحی مثانه بیهوشی موضعی گرفتم از طریق تزریق در نخاع کمر،از ان موقع به بعد تا الان درد درناحیه کمر تا پای راست منتشر می شود.درد بصورت گزگز،مورمور،وگاهی اوقات برای لحظاتی درد در ران بصورت برق گرفتگی عمل می کند وغیر قابل تحمل می شود.
    این وضعیت خیلی نگرانم می کند.لطفا علت را توضیح دهید واینکه ایا جای نگرانی دارد یا اینکه این موارد بعد از عمل طبیعی است.سپاس

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اسیب به اعصاب پیرامونی وجود دارد
      درمان چنین مواردی زمان بر است

      عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی

  7. معصومه جهانگیری گفت:

    سلام من یک هفته پیش عمل لابیا پلاستی انجام دادم تحت بی حسی موضعی بعد از عمل کمردرد، گردن درد و سردرد شدیدی رو تجربه کردم بطوریکه یک هفته ی کامل تو تخت بودم و به سختی میتونستم تکون بخورم روز هفتم که کامل احساس میکردم خوب شدم، تو تختم دراز کشیده بودم ولی موقع بلند شدن ازجام درد شدیدی رو تو ناحیه تزریق به ستون فقراتم حس کردم و از اونموقع تا الان که تقریبا دوازده ساعت گذشته انگار فلج شدم اصلا نمیتونم به جلو یا عقب خم بشم فوق العاده شدید درد دارم. به نظرتون علتش چیه و چیکار باید بکنم. تو رو خدا جوابمو بدین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      تا یک هفته بعد از بی حسی نخاعی سردرد خفیف تا شدید وجود دارد که بهتره کافئین رقیق و چای کمی سنگین مصرف شده تا سردرد از بین برود سرتون تا یک روز بعد از عمل نباید روی بالشت باشد. این علایم از عوارض بی حسی نخاعی است و مدتی بعد از بین می رود .

    2. ناشناس گفت:

      سلام خانم معصومه آیا شما واقعا فلج شدید؟من در همین روز عمل دارم مانند شما خیلی نگران شدم لطفا جواب من را بدین

  8. dara گفت:

    سلام ممنون از مطلب بسیار خوب شما
    من به فاصله دو سال دو عمل جراحی همورئید و هرنی یک طرفه انجام دادم که هر دو با بی حسی اسپاینال انجام شد . بعد از عمل اول احساس کمر درد داشتم ولی بعد از عمل دوم کاملا دردهای کمر داره اذیتم میکنه و اصلا نمی توانم حتی برای مدت ۵ دقیقه روی زمین بنشینم. بعد از مراجعه به پزشک مغز و اعصاب (نوروسرجری) و گرفتن ام آر آی گفتند که هیچ مشکلی در ستون فقرات و دیسک ندارید .
    حالا میخواستم نظر کارشناسان و متخصصان رو در این مورد دانسته و بفرمایید چه پیشنهادی برای درمان کمر دردم وجود دارد . تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد در ناحیه کمر ممکن است از عوارض بی حسی های اسپاینال باشد
      از طرفی گاهی کمبود و یا گاهی ازدیاد کلسیم روی مهره های ستون فقرات فشار اورده و باعث اختلال در عملکرد ان نواحی می شود

      احتمالا مجدد نیاز به ام ار ای دارید تا علت دقیق این درد ها مشخص گردد
      گاهی نیاز به داروهای ضدالتهاب مناسب دارد و گاهی رویکرد جراحی پیشنهاد می گردد

  9. سبحان گفت:

    سلام سبحان هستم عمل فتق کشاله ران انجام دادم الان بعد از گذشت ۵روز کمر درد شدید دارم .برای بی حسی اول ی آمپول بی حس زدن بهم ک عمل نکرد بعد دوباره یکی دیگه زدن الان خیلی کمر درد دارم چکار باید کنم

  10. محمدافشین گفت:

    موارد مشروحه بسیار آموزنده و واقعا بعدرد بخور بودند
    آرزوی موفقیت بیش از پیش شما را ررم