متخصص پوست و مو کیست و چه خدمات درمانی و زیبایی انجام می‌دهد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

متخصص پوست و مو پزشکی است که بیماری‌های پوست، مو و ناخن را تشخیص داده و درمان می‌کند. همچنین انجام خدمات زیبایی بر عهده این پزشک است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
dermatologist

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

متخصص پوست و مو چه بیماری‌هایی را می‌تواند درمان کند؟ بعد از رشته پزشکی عمومی، اکثر پزشکان در شاخه‌ها و تخصص‌های مختلفی تحصیل خود را ادامه می‌دهند تا به‌این‌ترتیب بتوانند به‌صورت تخصصی مشکلات مختلف بیماران را برطرف کنند. یکی از شاخه‌های تخصصی پزشکی، تخصص پوست و مو است.

به این متخصصان درماتولوژیست می‌گویند و شاخه تحصیل آنها هم درماتولوژی نام دارد. بسیاری از این متخصصان را با نام پزشک زیبایی هم می‌شناسند. آنها مسئول بررسی پوست، مو و ناخن هستند و باید مشکلات این بخش از بدن را تشخیص داده و آنها را برطرف کنند. در این جا بیشتر با متخصص پوست و مو و وظایفی که دارد آشنا خواهیم شد.

برای آشنایی با بهترین متخصص پوست و مو در شهر خود می‌توانید به دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید به‌صورت آنلاین یا تلفنی با بهترین دکتر پوست و مو مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت مشاوره حضوری اقدام کنید.

چرا به متخصص پوست و مو نیاز است؟

پوست شما بزرگ‌ترین اندام بدن شماست. همچنین اولین خط دفاعی شما در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها، رطوبت، گرما و موارد دیگر است. به تنظیم دمای بدن شما کمک می‌کند و نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی افراد ایفا می‌کند. همچنین سرنخ‌هایی در مورد سلامت داخلی بدن را نیز ارائه می‌دهد.

منطقی است که چنین اندام بزرگ و مهمی باید یک پزشک متخصص در مراقبت از آن داشته باشد. متخصص پوست این کار را انجام می‌دهد. متخصصان پوست و مو یا دکتر زیبایی می‌توانند در کنار شما باشند و سلامت پوست و موی شما را تضمین کنند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

وظیفه متخصص پوست یا درماتولوژیست چیست؟

همان‌طور که گفته شد، متخصص پوست و مو نوعی پزشک است که شرایط و مشکلات مو، پوست و ناخن‌ها را بررسی کرده و با تشخیصی دقیق بهترین درمان‌های موردنیاز را ارائه می‌دهد. علاوه بر این متخصصان پوست و مو باید بتوانند مشکلات و بیماری‌های غشاهای مخاطی و بافت‌های ظریف اطراف بینی، دهان و پلک‌ها را نیز تشخیص داده و آنها را نیز درمان کنند. به‌صورت کلی وظیفه درماتولوژیست به دو دسته وظایف درمانی و وظایف زیبایی دسته‌بندی می‌شود. برخی از خدمات متخصص پوست نیز هر دوی این موارد را در برمی‌گیرد.

۱. انجام خدمات درمانی توسط متخصص پوست و مو

پزشکان زیبایی می‌توانند بیش از ۳۰۰۰ بیماری پوست، مو و ناخن را تشخیص داده و آنها را درمان کنند. متخصصان پوست و مو می‌توانند بهترین روتین مراقبت از پوست و مو را ارائه داده و به شما در داشتن پوست و مویی سالم کمک کنند.

متخصصان پوست و مو می‌توانند با بررسی پوست افراد، برخی از بیماری‌های داخلی مانند بیماری‌های کبد، تیروئید، کلیه و معده را نیز تشخیص دهند. برخی از جراحی‌های جزئی و سرپایی مانند برداشتن خال یا بیوپسی پوست نیز توسط این متخصصان انجام می‌شود.

برخی دیگر نیز در انجام جراحی‌های بزرگ‌تر مانند برداشتن کیست‌های پوستی تخصص دارند. آسیب‌های بسیار جدی پوستی که به جراحی پلاستیک یا زیبایی نیاز دارد هم توسط برخی از این متخصصان انجام می‌شود. این متخصصان می‌توانند برخی از مشکلات پوستی که ظاهر افراد را تحت تاثیر گذاشته است را نیز تشخیص و درمان کنند.

علاوه بر این بسیاری از بیماری‌های خطرآفرین و مهم پوستی را نیز این متخصصان تشخیص داده و درمان می‌کنند. پسوریازیس و سرطان پوست دو بیماری بسیار مهم پوستی است که تنها یک درماتولوژیست باتجربه می‌تواند در روند درمان این بیماری‌ها به افراد کمک کند.

درمان مشکلات طاسی، ریزش مو، رفع مشکلات ناخن، درمان بیماری‌های قارچی پوستی و مواردی ازاین‌دست دیگر وظایف یک متخصص پوست و مو است که با روش‌های تخصصی و تجربه‌ای که دارد، می‌تواند بهترین شیوه درمانی را ارائه دهد.

dermatologist
پزشکان زیبایی می‌توانند بیش از ۳۰۰۰ بیماری پوست، مو و ناخن را تشخیص داده و آنها را درمان کنند. متخصصان پوست و مو می‌توانند بهترین روتین مراقبت از پوست و مو را ارائه داده و به شما در داشتن پوست و مویی سالم کمک کنند.

۲. انجام خدمات زیبایی توسط متخصصان پوست و مو

بااین‌حال تنها تشخیص و درمان بیماری‌های پوست و مو وظیفه این متخصصان نیست. همان‌طور که گفته شد، این متخصصان را با عنوان دکتر زیبایی نیز می‌شناسند و کارهای زیبایی نیز جز خدمات متخصص پوست محسوب می‌شود.

در نتیجه بسیاری از مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های پوست و مو و زیبایی، به دنبال راه کاری برای زیباتر شدن هستند. آنها با دریافت راه کارهایی به‌روز از متخصص پوست و زیبایی می‌توانند به پوستی شفاف، زیبا، صاف و بدون لکه دست یابند. آنها می‌توانند چین‌وچروک‌ها و لکه‌های تیره را درمان کنند. علاوه بر این موهایی سالم، پرپشت و درخشان داشته باشند.

یک سری درمان‌های زیبایی مانند بوتاکس، استفاده از درمان‌های پرکننده، درمان لکه و جای جوش و انجام لایه‌برداری‌های پوستی نیز در دسته خدمات زیبایی درماتولوژیست ها قرار می‌گیرد. یک سری از خدمات زیبایی آنها نیز به رشد و تقویت موها و حفظ سلامتی و شادابی آنها مربوط می‌شود. البته طیف خدمات زیبایی ارائه شده در کلینیک‌های پوست و مو بسیار فراتر از این موارد است.

۳. آسیب‌شناسی پوستی

در برخی موارد یک درماتولوژیست می‌تواند به مراحل تخصصی‌تر نیز راه یابد و کارهایی حرفه‌ای‌تر را انجام دهد. یکی از این تخصص‌ها، آسیب‌شناسی پوستی است. در این رشته تخصصی پوست و مو، درماتولوژیست می‌تواند بیماری‌های پوستی را در سطح میکروسکوپی بررسی کرده و تشخیص دهد. آنها با استفاده از نمونه‌هایی که از بافت بیمار یا خراش‌های پوستی به دست می‌آورند، می‌توانند با بررسی نمونه‌ها زیر میکروسکوپ الکترونی مشکلات احتمالی بیمار را بررسی کنند.

۴. متخصص پوست اطفال

یکی دیگر از وظایف متخصص پوست و مو، به‌صورت ویژه و تخصصی بررسی مشکلات پوستی در اطفال است. ازاین‌رو آنها را به‌عنوان متخصص پوست اطفال می‌شناسند. آنها می‌توانند به‌صورت تخصصی کودکان را بررسی کرده و بیماری‌های پوستی شایع در آنها را تشخیص دهند. آنها به‌صورت ویژه در تشخیص و درمان بیماری‌های پوستی در اطفال مهارت دارند.

dermatologist
تشخیص و درمان بیماری‌ها و مشکلات پوستی، انجام و نظارت بر خدمات زیبایی، آسیب‌شناسی پوستی از جمله وظایف متخصص پوست و مو است.

پزشک پوست و مو چه نوع بیماری‌هایی را می‌تواند درمان کند؟

لیست بیماری‌هایی که توسط متخصص پوست و مو درمان می‌شود بسیار طولانی است. هر نوع مشکل، اختلال، بیماری و نقصی که در پوست، مو، ناخن‌ها، غشاهای مخاطی و بافت‌های ظریف سطحی وجود داشته باشد، توسط این متخصصان تشخیص‌داده‌شده و درمان می‌شود. این بیماری‌ها شامل انواع بیماری‌های پوستی و بیماری‌های مو می‌شوند.

درمان بیماری‌های پوستی

انواع مختلفی از بیماری‌های پوستی وجود دارد که تشخیص و درمان آنها به عهده متخصص پوست و مو است. در ادامه این بیماری‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. آکنه

یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پوستی که متخصص پوست و زیبایی آن را درمان می‌کند، درمان آکنه است. بر اساس شدت آکنه، متخصص پوست می‌تواند این عارضه را با درمان‌های موضعی، دارو، لیزر یا سایر روش‌های نوردرمانی، لایه‌برداری شیمیایی یا با برداشتن کیست‌های بزرگ درمان کند. در کنار درمان آکنه‌ها، درمان جای جوش یا جای اسکار نیز بخشی از خدمات متخصص پوست است.


۲. درمان سرطان پوست

یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که توسط متخصص پوست تشخیص‌داده‌شده و درمان آن انجام می‌شود، سرطان پوست است. سرطان پوست می‌تواند در هرجایی از بدن شما رخ دهد. متخصص پوست می‌تواند سلول‌های سرطانی را حذف کند و شما را تحت‌نظر داشته باشد تا مطمئن شود که این بیماری به‌خوبی درمان شده و دیگر برنمی‌گردد. نمونه‌برداری تخصصی، شیمی‌درمانی، تجویز دارو و در مواردی جراحی در روند این بیماری انجام می‌شود. تشخیص به‌موقع این بیماری اهمیت زیادی در نتیجه نهایی درمان خواهد داشت.


۳. درماتیت

دسته مهم دیگری از بیماری‌های پوستی را با عنوان درماتیت می‌شناسند. درماتیت انواع مختلفی از بیماری‌های پوستی را در بر می‌گیرد که باعث التهاب و تحریک پوست می‌شود. این موارد ممکن است شامل اگزما، کلاهک گهواره و واکنش‌های آلرژیک باشد. در این بیماری‌ها متخصص پوست با انجام یک سری تست‌ها و آزمایش‌ها ریشه بروز مشکل را تشخیص داده و با داروهای موضعی یا حتی روش‌های تزریقی، یک درمان موثر را ارائه می‌دهد. گاهی حتی پرهیز از یک سری غذاها یا مواد حساسیت‌زا نیز به بیمار توصیه می‌شود. در این شاخه متخصص پوست و مو می‌تواند انواع ضایعات پوستی و بثورات پوستی را درمان کند.


۴. درمان بیماری‌های پوستی ناشی از عفونت ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها

این میکروارگانیسم‌های مزاحم می‌توانند عامل بروز دسته بزرگی از بیماری‌های پوستی باشند. همگی آنها می‌توانند به پوست افراد راه پیدا کنند و باعث انواع عفونت‌های پوستی شوند. متخصص پوست می‌تواند به تشخیص علت عفونت و تجویز دارو و درمان کمک کند.


۵. پسوریازیس

یکی از بیماری‌های مشکل‌ساز پوستی، بیماری پسوریازیس است که با نام صدفک نیز شناخته می‌شود. در پسوریازیس الگوی طبیعی رشد و ریزش سلول‌های پوستی به هم می‌ریزد و در نتیجه با پوسته‌پوسته شدن پوست، ظاهر آن بسیار ناخوشایند می‌شود. این بیماری ژنتیکی توسط متخصص پوست تشخیص‌داده‌شده و روش‌های کارآمدی بسته به شرایط بیمار برای درمان و کنترل بیماری ارائه می‌شود.

می‌خوای پوستت رو پاکسازی و لایه برداری کنی؟

با دکتر مشورت کن!

بیماری‌های مو و مراقبت از مو

دسته دیگر درمان‌ها و خدماتی که توسط متخصص پوست و مو ارائه می‌شود، مربوط به درمان مشکلات مو و ارائه روش‌هایی برای مراقبت از موهاست. از روش‌های درمانی تا روش‌های مراقبتی در این زمینه توسط متخصص پوست و مو ارائه می‌شود.

۱. ریزش مو

ریزش مو ممکن است به دلیل طاسی ارثی باشد و با زمینه ژنتیکی ایجاد شود. شرایطی مانند استرس، آلودگی‌های محیطی، تغذیه ناسالم، بیماری‌های مختلف و تغییرات هورمونی نیز ممکن است بر ریزش مو تأثیر بگذارد. متخصص پوست می‌تواند علت زمینه‌ای را تعیین کند و در صورت امکان به درمان آن کمک کند. درمان ریزش مو در زنان و درمان ریزش مو در مردان، باتوجه‌به الگوی طاسی و دلیل ریزش مو ارائه می‌شود. درمان با روش‌های مختلفی مانند RPR، درمان هورمونی، نوردرمانی، درمان با تغذیه و درمان‌های دارویی جز خدمات متخصص پوست و مو برای درمان ریزش مو است.


۲. ریزش ریش

یکی دیگر از مواردی که توسط متخصصین پوست و مو تشخیص‌داده‌شده و درمان می‌شود، درمان ریزش ریش است. این بیماری به‌صورت معمول در مردان رایج است و معمولا الگوی ریزش ریش به‌صورت سکه‌ای است. در درمان مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، درماتولوژیست بهترین شیوه درمانی را ارائه می‌دهد.


۳. درمان‌های مراقبت از مو

مراقبت از مو اهمیت زیادی در داشتن موهایی سالم و زیبا دارد و از بسیاری از مشکلات مو جلوگیری می‌کند. علاوه بر ریزش مو، گاهی اوقات افراد برای تقویت رشد موها و افزایش استحکام و قطر تارهای مو به متخصص پوست و مو مراجعه می‌کنند. در این شرایط درماتولوژیست از داروهای تقویتی، سرم‌های تقویت‌کننده رشد مو و سایر روش‌های درمانی مانند مزوتراپی برای بهبود شرایط رشد موها استفاده می‌کند.

تشخیص علت ایجاد مشکلات و بیماری‌های مربوط به مو مثل ریزش مو، خشکی یا چربی مو، موخوره و غیره و درمان آنها بر عهده متخصص پوست و مو است.

خدمات زیبایی متخصص پوست و مو

باتوجه‌به افزایش توجه و تقاضا برای انجام کارهای زیبایی، امروزه بخش عمده‌ای از خدمات متخصص پوست شامل خدمات زیبایی می‌شود. خصوصا متخصصان زیبایی که به‌صورت تخصصی در زمینه زیبایی پوست و مو فعالیت دارند. طیف خدمات ارائه شده در این زمینه نیز بسیار متفاوت است. از درمان جای جوش و لکه‌ها گرفته تا درمان‌های پرکننده مانند ژل، بوتاکس و درمان‌های جوان‌سازی پوستی و غیره همگی در این دسته قرار می‌گیرند. خدمات زیبایی تخصصی‌تر نیز شامل اصلاح رنگ پوست، کاهش چربی‌های سطحی پوست صورت، پاک‌کردن خال‌کوبی، درمان سلولیت و غیره می‌شود.

۱. تزریق فیلر

متخصص پوست و مو ممکن است بیشتر در زمینه‌های زیبایی فعالیت کند. خدمات زیبایی ارائه شده نیز برای جوان‌سازی و رفع عیوب ظاهری پوست صورت و بدن انجام می‌شود. تزریق فیلر یا فیلر درمانی یکی از درمان‌های پرکننده است که از آن برای درمان افتادگی پوست صورت، درمان چین‌وچروک‌ها، تغییر زاویه صورت، حجم‌دهی به گونه‌ها و لب‌ها و دیگر اجزای صورت استفاده می‌شود.


۲. انجام تزریق ژل

تزریق ژل یکی دیگر از خدمات متخصص پوست و زیبایی است که برای درمان مشکلات ظاهری پوست و زیبایی پوست صورت انجام می‌شود. در این روش با تزریق ژل به بخش‌هایی از صورت، افتادگی پوست درمان شده و پوست صورت سفت و صاف می‌شود. برای درمان چین‌وچروک‌های پوستی، گونه سازی، رفع مشکلات لب و گونه و زاویه سازی صورت از تزریق ژل استفاده می‌شود. این ژل‌ها معمولا از نوع هیالورونیک اسید، سلول‌های چربی یا کلاژن هستند.


۳. بوتاکس

بوتاکس نیز توسط دکتر زیبایی برای رفع خطوط و چین‌وچروک‌های پوستی انجام می‌شود و این درمان زیبایی یکی از رایج‌ترین درمان‌هاست. در این روش متخصص زیبایی در نواحی که پوست افتادگی دارد یا دارای چین‌وچروک است، واحدهای مشخصی از بوتاکس را تزریق می‌کند.


۴. لیزر

لیزر نیز یکی دیگر از خدمات زیبایی ارائه شده توسط متخصص پوست و مو است. در این روش پزشک متخصص زیبایی از اشعه مادون‌قرمز برای درمان لکه‌های پوستی، رفع جای جوش، درمان افتادگی و شلی پوست صورت و تحریک کلاژن‌سازی استفاده می‌کند. علاوه بر این لیزر موی زائد برای رفع موهای زائد، روشن شدن پوست صورت و جوان‌سازی نیز مدنظر است.

dermatologist
لیزر استفاده‌های زیادی در خدمات \وست و مو دارد که شناخته‌شده‌ترین آنها لیزر موهای زائد است.

۵. لیفت صورت

لیفت یکی از روش‌های درمانی برای افتادگی پوست صورت، درمان غبغب و درمان پیری پوست است. یکی از درمان‌های زیبایی بسیار پرطرف‌دار که به‌صورت جراحی توسط متخصص و جراح زیبایی انجام می‌شود. در لیفت صورت، پوست کشیده شده تا چین‌وچروک و افتادگی‌های آن درمان شود. برای افرادی که در سن بالایی هستند یا افرادی که به هر دلیلی مانند کاهش وزن شدید دچار افتادگی پوست شده‌اند، این روش زیبایی انتخابی است.


۶. لایه‌برداری یا اسکراب پوستی

یکی از رمزهای داشتن یک پوست جوان، تمیز و شاداب در لایه‌برداری و اسکراب پوستی است. این مورد هم یکی از انواع خدماتی است که متخصص پوست و مو در کلینیک‌های مراقبت از پوست ارائه می‌دهد. در این روش ممکن است پزشک از یک سری کرم‌ها، ماسک‌های تخصصی صورت یا داروها استفاده کند. اسکراب‌های ویژه‌ای نیز برای لایه‌برداری کامل پوست مورداستفاده قرار می‌گیرند. یک سری دستگاه‌های حرفه‌ای نیز برای لایه برداری حرفه‌ای در مطب دکتر زیبایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش‌ها، لایه‌های سطحی و پوست‌های مرده جدا شده و بانفوذ به عمق پوست تمام آلودگی‌ها پاک‌سازی می‌شود. آب‌رسانی قوی نیز در لایه‌برداری انجام می‌شود.


۷. ارائه محصولات مراقبت از پوست

برخی مواقع مراجعه‌کنندگان به مطب متخصص پوست و مو می‌خواهند یک سری محصولات تخصصی برای مراقبت از پوست و موی خود را دریافت کنند. در این موارد پزشک متخصص زیبایی با بررسی شرایط پوست و موی فرد مراجعه‌کننده، لیستی از بهترین محصولات مراقبت از پوست و مو را ارائه می‌دهد.


۸. برنزه کردن یا ایر براش پوست

یکی از خدمات تخصصی ارائه شده توسط متخصص پوست و مو، اصلاح رنگ پوست و تغییر رنگ آن است. در مواردی درخواست مراجعه‌کننده برای برنزه کردن یا ایر براش پوست صورت است. این روشی تخصصی است که تنها یک متخصص زیبایی می‌تواند آن را انجام دهد.


۹. درمان‌های جوان‌سازی پوست

متخصصان پوست و مو از روش‌های متعددی برای زیبایی و جوان‌سازی پوست صورت استفاده می‌کنند. در تخصصی‌ترین روش‌ها، آنها از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های جوان‌سازی پوست صورت کمک می‌گیرند تا مراجعه‌کنندگان پوستی زیبا، جوان و شاداب داشته باشند.

همین الان بهترین دکتر برای آبرسانی پوست رو پیدا کن!

بیماری‌های ناخن

دسته دیگر مشکلاتی و بیماری‌هایی که وظیفه درمان آن بر عهده متخصص پوست و مو و ناخن است، درمان مشکلات ناخن، لکه‌ها، عفونت‌ها، تغییر رنگ ناخن‌ها و جداشدن و افتادن آنهاست. این موارد نیز توسط متخصصین پوست تشخیص‌داده‌شده و درمان می‌شوند. این ناهنجاری‌ها و بیماری‌های ناخن در بسیاری از موارد می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل داخلی باشند و به پزشک معالج در مورد وضعیت سلامتی افراد نیز اطلاعاتی می‌دهند.

۱. درمان قارچ ناخن یا اونیکومیکوزیس

یکی از بیماری‌های رایج ناخن که متخصص پوست و مو آن را تشخیص داده و درمان می‌کند، اونیکومیکوزیس است. این بیماری یک عفونت قارچی است که در آن لکه‌های سفیدرنگ یا زرد رنگی روی ناخن‌ها ایجاد شده، ناخن‌ها ضخیم‌تر از حالت نرمال می‌شوند و به‌راحتی جدا شده و می‌افتند. سن بالا، دیابت، راه‌رفتن طولانی‌مدت در هوای مرطوب و تعریق بیش از حد همگی می‌توانند در بروز این عفونت قارچی موثر باشند.


۲. پسوریازیس ناخن

پسوریازیس، یک بیماری خودایمنی است که با پلاک‌های پوستی غیرطبیعی مشخص می‌شود. همچنین می‌تواند ناخن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. علائم شایع پسوریازیس ناخن عبارت‌اند از:

  • فرورفتگی ناخن
  • تجمع در زیر ناخن
  • جداشدن ناخن از بستر ناخن
  • تغییر رنگ ناخن

 باگذشت زمان، پسوریازیس ناخن‌ها می‌تواند بدتر شود و باعث آسیب دائمی به ناخن شده یا بر توانایی افراد در استفاده از دست‌ها و پاهایشان تأثیر بگذارد. متخصص پوست و مو می‌تواند با بررسی و یک سری آزمایش‌ها این بیماری را تشخیص داده و درمان مناسب را ارائه دهد.


۳. پارونیشیا

پارونیشیا یک عفونت باکتریایی یا قارچی در بافت اطراف ناخن است. این بیماری ناخن باعث التهاب، قرمزی، ضربان و حساس شدن بافت اطراف ناخن انگشت دست یا پا می‌شود. دو نوع پارونیشیا حاد و مزمن وجود دارد که هر کدام علل و روش‌های درمانی متفاوتی دارند. متخصص پوست و مو با بررسی نشانه‌ها و علائم، درمان مناسب این بیماری را ارائه می‌دهد.


۴. سندروم ناخن شکننده

در این بیماری که به آن سندرم ناخن‌های شکننده گفته می‌شود، یک سری برجستگی‌های عمودی روی ناخن انگشت‌های دست‌وپا ایجاد می‌شود. این حالت می‌تواند به دلایل مختلفی مانند ضربه به ناخن، کم‌کاری تیروئید، کم‌خونی، استفاده زیاد از مواد شیمیایی رخ دهد. معمولا این مشکل به درمان خاصی نیاز ندارد. اما در صورت ادامه‌دار شدن این بیماری، بهتر است با یک متخصص پوست و مو در این زمینه مشورت کرد.


۵. عفونت ناخن با سودوموناس

عفونت ناخن سودوموناس که گاهی به آن سندرم ناخن سبز نیز گفته می‌شود، توسط باکتری سودوموناس آئروژینوزا ایجاد می‌شود. این باکتری در محیط‌های مرطوب مانند جکوزی و سینک وجود دارد. مشخصه آن رنگ سبز آن است که باعث تغییر رنگ سبز ناخن‌های آلوده می‌شود. متخصص پوست و مو با بررسی نشانه‌ها، از درمان‌های دارویی برای رفع مشکل ناخن‌ها کمک می‌گیرد.

dermatologist
اگر هرگونه نشانه یا علامت غیرطبیعی در پوست، مو، ناخن یا بافت‌های سطحی خود احساس کردید که برای مدت زمانی طولانی برطرف نشد، حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

چه زمانی باید به متخصص پوست و مو مراجعه کرد؟

به‌صورت کلی کار متخصص پوست و مو تشخیص بیماری‌های مزمن پوستی و موهاست. به همین ترتیب بهتر است درصورتی‌که هرگونه نشانه یا علامت غیرطبیعی در پوست، مو، ناخن یا بافت‌های سطحی خود احساس کردید که برای مدت زمانی طولانی باقی ماند و برطرف نشد، حتما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

اهمیت مراجعه به پزشک در این شرایط در مواردی که بیماری و نشانه‌ها تشدید می‌شود، بیشتر خواهد شد. هرگونه سوزش غیرعادی، تغییر رنگ‌های غیرمعمول پوست، ایجاد یک خال گوشتی، حساسیت‌های پیش‌رونده، زخم‌هایی که به‌صورت ناگهانی ایجاد شده و در حال بدتر شدن هستند و انواع اگزمای تشدید شونده، حتما به مراجعه به متخصصان پوست و مو نیاز دارد.

موارد دیگر شامل سرطان پوست، آکنه شدید یا مداوم، جای زخم، پسوریازیس، آکنه روزاسه، لکه‌های تیره روی صورت، تحریک طولانی‌مدت پوست، انواع عفونت‌های پوستی، زگیل، ریزش مو، انواع اختلالات ناخن، بروز علائم پیری و وریدهای واریسی می‌شود که در این شرایط نیز باید حتما به یک متخصص پوست و مو مراجعه کرد.

بااین‌حال بسیاری از افراد برای این که پوست و موی سالم‌تری داشته باشند و به‌منظور دریافت یک روتین مراقبت از پوست و مو، به مطب دکتر زیبایی مراجعه می‌کنند. مراجعه به متخصص پوست و مو برای چکاپ نیز می‌تواند به افزایش سلامت پوست و مو کمک کند.

اینفوگرافی مراجعه به دکتر پوست
اینفوگرافی، چه زمان باید به دکتر پوست و مو مراجعه کنیم؟

چرا به متخصص پوست و مو نیاز داریم؟

برای داشتن پوست و مویی سالم‌تر به متخصص پوست و مو نیاز است. متخصصان پوست و مو به زیباتر شدن افراد و افزایش رضایت آنها از چهره‌شان کمک می‌کنند. اما زیبایی تنها بخشی از دلیل نیاز ما به متخصصان پوست و مو است.

بخش مهم دلیل نیاز ما به پزشک پوست و مو، تشخیص مشکلات، ناهنجاری‌ها و بیماری‌های پوست، مو و ناخن و درمان آنها است. پوست یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اندام‌هاست که از بدن در برابر عوامل مختلف محافظت می‌کند. در نتیجه حفظ سلامت و بهداشت آن برای سلامتی کلی و عمومی بدن اهمیت زیادی دارد.

dermatologist
بخش مهم دلیل نیاز ما به پزشک پوست و مو، تشخیص مشکلات، ناهنجاری‌ها و بیماری‌های پوست، مو و ناخن و درمان آنها است.

چگونه یک پزشک پوست و موی خوب را انتخاب کنیم؟

برای پیداکردن یک پزشک پوست و موی خوب گزینه‌های زیادی وجود دارد. در قدم اول بهتر است نظر سنجی‌ها و میزان رضایت مراجعه‌کنندگان قبلی به پزشک موردنظر را بررسی کرد. قطعا این نظرسنجی‌ها بهترین راهنما برای انتخاب یک متخصص پوست و موی خوب هستند.

در قدم بعدی بررسی گواهینامه‌های پزشک و دوره‌ها و آموزش‌هایی که دیده است می‌تواند در انتخاب یک پزشک خوب به شما کمک کند. میزان تجربه و تخصص پزشک و سابقه فعالیتی که در زمینه درمان و زیبایی پوست و مو دارد هم می‌تواند در این زمینه به کار آید. امروزه بسیاری از پزشکان یک وب‌سایت شخصی و حرفه‌ای دارند که در آن می‌توان به اطلاعات کاملی از پزشک و کارهایی که انجام می‌دهد، دست‌یافت.

شرایط و امکانات مطب و طیف فعالیتی متخصص پوست و مو را نیز باید در نظر گرفت. باتوجه‌به زمینه و دلیل مراجعه به مطب پزشک پوست و مو، باید دید که پزشک موردنظر در چه زمینه‌ای بیشترین تجربه و فعالیت دارد و در کدام شاخه‌ها تخصص دارد.


ویژگی‌های متخصص پوست و مو خوب چیست؟

یک پزشک پوست و موی خوب در درجه اول باید صبر و حوصله زیادی داشته باشد و به‌دقت به نیازها و تقاضای بیمار گوش کند. داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی از مشخصه‌های مهم یک متخصص پوست و موی خوب است. دلسوزی پزشک و زمان گذاشتن برای بیمار نیز اهمیت زیادی دارد.

 یک متخصص پوست و موی خوب باید همیشه در حال به‌روز کردن اطلاعات خود باشد و از جدیدترین تکنیک‌ها و روش‌های درمان پوست و مو مطلع باشد. گذراندن دوره‌های تخصصی و استفاده از جدیدترین ابزارها و دستگاه‌های روز، از دیگر ویژگی‌های یک پزشک پوست و موی خوب است. تشخیص سریع و ارائه یک درمان کامل و موثر و انجام مراقبت‌های پزشکی موردنیاز برای بیمار نیز از دیگر معیارهای مهم است.


آیا همه متخصصان پوست و مو کار زیبایی هم انجام می‌دهند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر، تمام متخصصان پوست و مو الزاما کارهای زیبایی را انجام نمی‌دهند. این مورد به این بستگی دارد که پزشک مربوطه در چه زمینه‌ای فعالیت داشته و دوره‌های تخصصی خود را در چه زمینه‌ای دنبال کرده است. برای مثال جراحان پلاستیک می‌تواند جراحی‌های زیبایی را انجام دهد. درماتوپاتولوژیست ها نیز بیشتر در زمینه بیماری‌ها و عفونت‌های پوست و مو و ناخن فعالیت دارند. برخی از متخصصان پوست و مو نیز با گذراندن دوره‌های زیبایی و مراقبت از پوست و مو، خدمات زیبایی را ارائه می‌دهند.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

متخصص پوست و مو، پزشکانی هستند که در زمینه پوست، مو و ناخن تخصص دارند. آنها می‌توانند به درمان اختلالات زیبایی و کنترل ریزش مو و جای اسکار نیز کمک کنند. معاینات و آزمایش‌های انجام شده توسط پزشک پوست و مو، می‌تواند در ارائه یک درمان موثر به بیماران کمک کند. از طرفی ممکن است بررسی‌های آنها منجر به یک تشخیص پزشکی دیگر هم شود و در نتیجه بیمار را به یک متخصص دیگر نیز ارجاع دهند.

خدمات متخصص پوست تنها به خدمات درمانی محدود نمی‌شود. بخش عمده فعالیت آنها خصوصا باتوجه‌به افزایش تقاضا برای کارهای زیبایی، به انجام خدمات تخصصی زیبایی مربوط می‌شود. متخصص پوست و زیبایی می‌تواند از طریق خدمات تخصصی زیبایی که با تکنیک‌های روز همسو شده است، به افراد برای داشتن پوست و مویی زیبا، سالم و درخشان کمک کند.

برای آشنایی با بهترین متخصص پوست و مو در شهر خود می‌توانید به دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید به‌صورت آنلاین یا تلفنی با بهترین دکتر پوست و مو مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت مشاوره حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن