قاتل دندان درد (درمان دندان درد) چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دندان درد از مشکلاتی است که تقریبا همه ما تجربه کرده‌ایم. درمان نکردن این درد باعث مشکلات ثانویه‌ای مانند محدودیت در غذا خوردن، عفونت و حتی اختلال در روند معمول زندگی شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
قاتل دندان درد چیست؟

قاتل دندان درد چیست؟ دندان درد بنا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود از گیر کردن تکه‌های غذا بین دندان شکسته گرفته تا عفونت باکتریایی و آبسه دندانی. در برخی افراد، تحریک و التهاب موقتی لثه هم ممکن است باعث ایجاد درد دندان شود. در برخی موارد برای درمان دندان درد خفیف تا متوسط می‌توان از روش‌های خانگی و سنتی کمک گرفت. مسکن‌هایی مثل نوافن و مفنامیک اسید، روش‌های خانگی مانند قرقره کردن دهان با آب ولرم و نمک به عنوان قاتل دندان درد شناخته می‌شوند. اما اگر دندان درد مزمنی دارید، حتما با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

قاتل دندان درد چیست؟

قاتل دندان درد عبارت است از محصولات دارویی یا مواد طبیعی که برای کاهش درد دندان استفاده می‌شوند. این محصولات ممکن است به صورت ژل، کرم، خمیر، قطره یا قرص در دسترس باشند و شامل آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد التهاب‌ها، ضد درد‌ها، مسکن‌ها و مواد ضد عفونی‌کننده می‌شوند. هدف اصلی این محصولات، کاهش درد و ناراحتی ناشی از التهاب، عفونت، ترشح عصبی یا دیگر عوامل دندانی است. مهم است بدانید که قاتل دندان درد، صرفا راهکار موقتی برای کاهش درد است و برای درمان کامل و مشکلات دندانی، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت درد دندان مشخص شود.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

برای درد دندان چیکار کنیم؟

در صورتی که با درد دندان مواجه هستید، جهت کاهش موقتی درد می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • شستشوی دهان و قرقره با آب ولرم و نمک جهت کاهش عوارض التهابی و تسکین درد
  • کمپرس گرم یا سرد روی ناحیه متورم و ملتهب
  • استفاده از ضد درد موضعی
  • مصرف ضد التهاب‌هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن
  • رعایت بهداشت دهان و دندان

۱. درمان دندان درد عصبی

دندانپزشک با انجام بررسی‌های کلینیکی و عکس‌برداری، علت درد دندان و وضعیت عصب را تشخیص می‌دهد. اگر عصب دندان آسیب دیده و التهاب داخلی دندان رخ داده باشد، درمان عصبی لازم می‌شود. بعد از بیحسی موضعی، دندانپزشک با ابزارهای خاص، عصب‌های دندان آسیب دیده را از بین برده و بعد از پاکسازی مجرای ریشه، جای خالی عصب را پر می‌کند تا باکتری و آلودگی وارد نشود. پس از اتمام درمان ریشه، دندان با استفاده از آمالگام ترمیم می‌شود. درمان دندان درد عصبی، فرآیند پیچیده‌ای است که بهتر است توسط دندانپزشک مجرب و متخصص انجام شود. 

۲. درمان سه سوته دندان درد

برای درمان سریع و سه سوته دندان درد، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • استفاده از داروهای ضد درد موضعی، مثل ایبوپروفن یا پاراستامول
  • اسپری بیحسی موضعی لیدوکائین
  • قرقره دهان با آب نمک
  • کمپرس گرم

۳. درمان درد دندان عفونتی

برای آبسه دندان چی خوبه؟ برای درمان درد دندان عفونتی از کمپرس سرد، شستشوی دهان با آب نمک و مسکن‌ها کمک بگیرید تا علائم دندان آبسه کرده را بلافاصله برطرف کنید. اگر آبسه و التهاب دندانتان بیشتر از یک تا دو هفته طول کشید، بهتر است برای درمان درد دندان عفونتی به دندانپزشک مراجعه کنید. عفونت دندانی خطرناک بوده و ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های قلبی شود. 

دنبال سریع‌ترین راه درمان دندان درد هستی؟

همین حالا از متخصص کمک بگیر.

۴. درمان سریع دندان درد در شب

گاهی اوقات درد دندان در شب شدت پیدا می‌کند و غیرقابل تحمل می‌شود. بهترین راهکار برای درمان سریع دندان درد در شب، مصرف مسکن و شستن دهان با آب نمک یا دهانشویه است. این راهکارها، قاتل دندان درد هستند و به‌سرعت التهاب را کاهش می‌دهند. مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن، نوافن یا ژلوفن و مفنامیک اسید برای درمان دندان درد در شب توصیه می‌شوند. برخی معتقدند که مصرف چای نعناع، قرقره دهان با عرق بابونه یا قرار دادن یک حبه نمک در نزدیکی دندان ملتهب، می‌تواند درد دندان را کم کند. 

۵. شربت برای دندان درد کودکان

اگر کودک شما دچار درد دندان شده، بهتر است قبل از استفاده از هرگونه شربت یا داروی دیگری، با دندانپزشک کودکان مشورت کنید. دندانپزشک می‌تواند علت درد را تشخیص داد و مناسب‌ترین روش درمانی را توصیه کند. در برخی موارد، دندانپزشکان ممکن است شربت‌های مسکن را برای مدت کوتاهی تجویز کنند تا درد را کاهش دهند. این شربت‌ها حاوی مواد مسکن موضعی مانند لیدوکائین یا بنزوکائین هستند.

همچنین، نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که استفاده از داروها و شربت‌ها برای کودکان باید با دقت و با رعایت دستورات و دوزهای توصیه شده توسط پزشک انجام شود. سوسپانسیون خوراکی ادویل و سوسپانسیون خوراکی موترین دو شربت برای دندان درد کودکان ۲ تا ۱۱ ساله هستند. برای نوزادان هم شکل قطره این داروها تجویز می‌شود. 

۶. قرص برای دندان درد و عفونت (مسکن قوی دندان درد خانگی)

برای کاهش و درمان دندان درد در خانه، می‌توانید از قرص‌های مسکن ضد درد بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کنید، مانند پاراستامول و ایبوپروفن. ژلوفن و نوافن هم مسکن قوی دندان درد خانگی هستند که در کنار مفنامیک اسید به‌عنوان قاتل دندان درد مطرح می‌شوند. 

دارومعایب
استامینوفناثر ضعیف‌تر نسبت به سایر مسکن‌ها، عدم تاثیر بر التهاب
ایبوپروفنعوارض جانبی گوارشی (مانند تهوع، سوزش معده)، افزایش خطر خونریزی
ناپروکسنعوارض جانبی گوارشی (مانند تهوع، سوزش معده)، افزایش خطر خونریزی، تداخل با برخی داروها
دیکلوفناکعوارض جانبی گوارشی (مانند تهوع، سوزش معده)، افزایش خطر خونریزی، تداخل با برخی داروها، خطر ابتلا به مشکلات قلبی و کلیوی
مقایسه داروهای مسکن دندان درد

ژلوفن برای دندان درد

در صورتی که از ژلوفن برای دندان درد استفاده می‌کنید، نهایتا ۴ قرص ۲۰۰ میلی‌گرمی در طول روز باید مصرف شود. اگر از این تعداد بیشتر شود، ممکن است عوارض جانبی ایجاد کرده و به معده یا روده آسیب برساند. 

نوافن برای دندان درد

نوافن، قاتل دندان درد دیگری است که مسکنی ترکیبی از استامینوفن، کافئین و ایبوپروفن به شمار رفته و برای درمان دندان درد شدید و فوری شبانه تجویز می‌شود.

مفنامیک اسید برای دندان درد

مفنامیک اسید ازجمله مسکن‌های ضد درد است که برای دردهای مفصلی، درد سر و کمر، درد بعد عمل جراحی و درد قاعدگی مناسب است و میزان خونریزی را هم کم می‌کند. شکل کپسول آن برای درمان دندان درد خفیف و متوسط تجویز می‌شود. 

برای کاهش و درمان دندان درد در خانه چه باید کرد؟
برای کاهش و درمان دندان درد در خانه، می‌توانید از قرص‌های مسکن ضد درد بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کنید.

۷. آمپول کتورولاک برای دندان درد

آمپول کتورولاک، داروی ضد درد، ضدالتهابی غیراستروئیدی است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید مناسب است. شکل تزریقی آن به‌عنوان قاتل دندان درد، رواج و محبوبیت بیشتری دارد. 

۸. قاتل دندان درد خانگی

در مواردی که دندان درد خفیف تا متوسط بوده یا امکان مراجعه به دندانپزشک نباشد، می‌توانید از روش‌های درمان خانگی برای کاهش درد دندان کمک بگیرید. راهکارهای قاتل دندان درد خانگی عبارتند از: 

  • کمپرس یخ
  • مسکن
  • سیر
  • چای نعنا
  • روغن میخک
  • آویشن
  • آلوئه ورا
  • عسل

درمان دندان درد خانگی فوری

در بسیاری از شرایط، افراد به دنبال آن هستند که اول، درد دندان‌هایشان را در خانه بهبود دهند و در صورت تداوم به پزشک مراجعه کنند.

متن انگلیسی:
Rinse your mouth with warm water. Use dental floss to remove any food particles or plaque wedged between your teeth. Consider taking an over-the-counter (OTC) pain reliever to dull the ache, but don’t place aspirin or another painkiller directly against your gums because it may burn your gum tissue
ترجمه متن:
دهانتان را با آب گرم بشویید. از نخ دندان برای از بین بردن ذرات غذا یا پلاک‌های بین دندان استفاده کنید. مصرف مسکن‌های بدون نسخه برای کاهش درد را در نظر داشته باشید، اما آسپرین یا هر مسکن دیگری را مستقیما روی لثه‌ها قرار ندهید، زیرا ممکن است بافت لثه شما را بسوزاند.

mayoclinic

درمان دندان درد با زرچوبه

زردچوبه به‌خاطر خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی که دارد، به‌عنوان قاتل دندان درد محسوب می‌شود. برای درمان دندان درد، کمی زردچوبه را با یک تا دو قاشق آب ترکیب کنید تا خمیری به غلظت خمیر دندان به‌دست بیاید. سپس آن را روی دندانی بگذارید که درد می‌کند. برای افزایش تاثیر این ترکیب، می‌توانید به‌جای آب از عسل استفاده کنید. عسل و زردچوبه هر دو ضدالتهاب هستند و درد دندان را می‌کشند. 

سیر قاتل دندان درد

وجود ماده‌ آنتی باکتریال آلیسین در سیر باعث شده که این خوردنی بدبو باعث بهبود دندان درد شود. یک حبه سیر تازه را نمک زده و روی دندان بگذارید. بعد از چند دقیقه، درد دندان کم می‌شود.

میخک برای دندان درد

یکی از خواص روغن میخک، کاهش درد و التهاب دندانی و عفونت لثه‌ها است. می‌توانید محل درد را با روغن میخک ماساژ دهید یا چند دانه میخک را داخل دهان نگه دارید تا با بزاق دهان ترکیب و عصاره آن ترشح شود. پخش شدن عصاره میخک داخل دهان همانند قاتل دندان درد، باعث تسکین درد می‌شود. 

روش‌های درمان دندان درد خانگی بزرگسالان  معمولا موقت هستند.
روش‌های درمان دندان درد خانگی فوری بزرگسالان، همان روش‌های خانگی معمول هستند که برای تسکین درد و التهابات دندانی تجویز می‌شوند.

درمان دندان درد خانگی فوری بزرگسالان

روش‌های درمان دندان درد خانگی فوری بزرگسالان، همان روش‌های خانگی معمول هستند که برای تسکین درد و التهابات دندانی تجویز می‌شوند. در ادامه برخی روش‌های خانگی برای درمان فوری درد دندان در بزرگسالان را آورده‌ایم:

اولین اقدام برای درمان دندان درد خانگی فوری بزرگسالان،‌ شستشوی دهان با آب و نمک است. بعد از آن برای درمان سراغ مسکن، سیر تازه، روغن میخک، زردچوبه و جوز هندی و نعنا بروید. خاصیت ضدالتهابی این مواد، درد و التهاب دندان را کشیده و باعث تسکین موقت می‌شود.

می‌توانید دمنوش نعنا بخورید یا چند برگ نعنا بجوید تا تاثیر بگذارد. روغن پونه کوهی و بابونه هم به‌خاطر خواص ضدالتهابی، راهکار فوری برای درمان دندان درد خانگی هستند. چای کیسه‌ای مرطوب هم می‌تواند تورم و درد را کاهش دهد. دارچین، سیب زمینی و خیار هم راهکارهای مناسبی برای درمان فوری خانگی دندان درد هستند. 

۹. درمان دندان درد در طب سنتی

روش‌ها و تکنیک‌هایی که برای درمان درد دندان در طب سنتی وجود دارند برای تسکین موقت مناسبند مانند: 

  • روغن میخک را روی قسمت ملتهب بمالید یا چند دانه میخک را در دهان بجوید تا با ترکیب با بزاق دهان، درد را کاهش دهد.
  • مخلوط دارچین و آب: کمی پودر دارچین را با آب ترکیب نموده تا خمیری شکل شود و روی دندان بگذارید. بعد چند دقیقه، دهان را بشویید. 
  • استفاده از رازیانه، نعناع، آویشن و زردچوبه به‌خاطر خواص ضدالتهابی برای درمان دندان درد در طب سنتی تجویز می‌شود. پودر این گیاهان را با کمی آب مخلوط کرده تا خمیری به غلظت خمیر دندان به‌دست بیاید. سپس آن را روی دندان گذشته و اجازه بدهید کمی بماند. 
  • مالیدن یک تکه سیب زمینی روی دندان هم می‌تواند باعث کاهش التهاب و تسکین موقت درد دندان شود. 
  • آب لیمو برای درمان دندان درد در طب سنتی توصیه می‌شود. البته مراقب باشید که به سطح دندان‌ها نخورد، چرا که خاصیت اسیدی آب لیمو به مینای دندان آسیب می‌زند. 
  • تمرکز بر تنفس و پرهیز از استرس می‌تواند فشار را کاهش داده و حواس را از درد دندان پرت کند. 

۱۰. قاتل دندان درد در بارداری

زنان باردار با تجویز پزشک می‌توانند دوز بالاتری از مسکن دریافت کنند. در صورت تایید پزشک، مصرف استامینوفن موردی ندارد. آب نمک و کمپرس یخ نیز از دیگر روش‌های تسکین درد و ورم ناشی از دندان درد در بارداری هستند. 

در دوران بارداری دندان درد شدیدی داری؟ همین حالا مشاوره بگیر.

۱۱. قاتل دندان درد در کودکان

قاتل دندان درد در کودکان همان مسکن‌هایی هستند که بزرگسالان مصرف می‌کنند. البته بیشتر این مسکن‌ها برای کودکان مضر بوده و کم خطرترین‌ آن‌ها، استامینوفن و ایبوپروفن هستند. 

۱۲. درمان سریع دندان درد در شب

برای درمان سریع دندان درد خفیف در شب، ایبوپروفن و استامینوفن عالی هستند. اما معمولا شب‌ها دندان درد شدید می‌شود، در این صورت برای درمان سریع دندان درد در شب، روی نوافن حساب ویژه باز کنید. اسپری‌های موضعی لیدوکائین هم راهکار سریع و فوری برای ایجاد بی‌حسی و کاهش درد دندان در شب به شمار می‌روند. بهتر است از محصولات حاوی بنزوکائین برای کودکان کمتر از ۲ سال استفاده نشود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درمان سریع درد دندان، به علت و شدت درد بستگی دارد. در صورتی که دچار درد شدید دندان هستید و نیاز به درمان فوری دارید، بهترین راه حل این است که به دندانپزشک مراجعه کنید. اما در مواردی که درد خفیف تا متوسط باشد یا امکان مراجعه به دندانپزشک نباشد، می‌توانید از راهکارهای معروف به قاتل دندان درد برای درمان کمک بگیرید. مسکن نوافن و ژلوفن برای درمان فوری دندان درد مناسبند.

در هر صورت، بهتر است به دنبال علت اصلی درد دندان خود بگردید و در صورت لزوم به دکتر دندانپزشک یا دکتر دندانپزشک کودکان مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دندانپزشکی یا دکتر دندانپزشک کودکان آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شستشوی دهان با آب نمک، مسکن، دهانشویه، جویدن برگ نعنا، پونه یا میخک، ماساژ با روغن درخت چای، زدچوبه و عسل برای دندان درد مناسب هستند.

 

 

مفنامیک اسید یکی از بهترین روش‌های تسکین درد دندان است که معمولا توصیه می‌شود.

برای دندان درد شدید باید به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر امکان ویزیت پزشک نباشد، از کمپرس یخ، دهانشویه و شستشوی دهان با آب نمک، مسکن‌های قوی مانند ژلوفن یا نوافن کمک بگیرید.

 

 

در صورتی که دندان درد بیشتر از دو روز طول کشید، با مصرف مسکن‌ها کاهش یا تغییر نکرد، همراه با درد دندان، تب هم دارید، حین جویدن و غذا خوردن درد دارید، لثه‌ها ملتهب و قرمز شدند یا دهان‌تان مزه بد و عفونت می‌دهد، و گونه‌ها یا فک ملتهب و متورم شدند، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

درد دندان شدید غیرقابل تحمل همراه با تب و لرز، خطرناک است و باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. هرچند که به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما عفونت دهان و دندان ممکن است به سایر اندام‌های بدن برسد و وارد جریان خون یا مغز شود که خطرناک و کشنده خواهد بود.

 

 

بیشتر دندان دردها طی چند ساعت یا روز برطرف می‌شوند، البته ممکن است گاهی تا یک هفته یا ماه هم طول بکشد تا خوب شوند. هرچقدر زودتر برای درمان دندان درد اقدام کنید، زودتر خوب می‌شود. درمان درد دندان، می‌تواند علت درد را هم بلافاصله برطرف کند.

سریع‌ترین درمان دندان درد در بارداری، استامینوفن است. مصرف مسکن‌های ضدالتهابی مثل آسپرین و ایبوپروفن در بارداری مجاز نیست چرا که تاثیر منفی روی رشد کودک می‌گذارند.

 

در صورت تایید پزشک، بیشتر زنان باردار می‌توانند برای دندان درد، استامینوفن مصرف کنند. استامینوفن، متداول‌ترین مسکنی است که به عنوان قاتل دندان درد در بارداری تجویز می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قاتل دندان درد

  1. ی نفر گفت:

    سلام من بیشتر از یک هفتست دندون درد دارم ولی دردش خیلی کمه و فقط گاهی پیش میاد مثلا ی چند دیقه درد میگیره بعد خوب میشه خودش نمیدونم دلیلیش چیه.مسواک مرتب میزنم بعد غذا.به سرما و گرما حساسه ولی علائم دیگه ای نداره لطفا راهنمایی کنید که دلیلش میتونه چی باشه ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال تحریک عصب های دندان در اثر التهاب لثه وجود دارد
      از مسکن های روتین استفاده کنید
      در صورت ادامه علایم به پزشک مراجعه کنید

      دندانپزشک خوب

  2. سپیده گفت:

    سلام والا من هرکاری بگین کردم
    دیگه
    داروهای چرک خشکن و مسکن های قوی تاثیر نمیزاره ی فکری به حال ما بکنین هزینه های دندون پزشکی سرسام اوره واقعا یعنی چی باید از درد بمیریم الان من ناراحتی قلبی گرفتم آنقدر فشار میاره درد بدی ازنوع آزار دهنده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این موارد اگر دارو هم مصرف می کنید
      نباید از هردارویی استفاده کنید

      چه دارویی مصرف میکنید؟

  3. سپیده گفت:

    اره دوست عزیز متاسفانه عفونت داری

  4. ناشناس گفت:

    من بین دندان و لثه ام درد می‌کنه و سرما بهش بخوره بدتر میشه و صحبت هم کنم همین طور آیا عفونته ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله علایم ابسه و التهاب دارید
      از ضد التهاب مناسب مثل مفنامیک اسید یا ژلوفن استفاده کنید
      تا به پزشک مراجعه کنید

      دندانپزشک خوب

  5. بنیامین صفری گفت:

    مرسی طلوع عزیز ، روغن نارگیل عالیه ، کلأ در هر مورد که نوشتید کامل نوشتید ، مرسی ،

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه و همراهی تان
      جناب حقیقی عزیز
      تندرست باشید

  6. مهرداد گفت:

    چرا مسکن ها در ایران تا اینحد بی تاثیر هستند؟ اگه نمیتونید بسازید وارد کنید البته وارد هم میشه تعمدا از محصولات بی اثر تا بدی داروهای ایرانی مشخص نشه. یه نفر بیارید که دندان اون ابسه کرده یا کلیه اون سنگ سازه، کدام داروی شما ذره ای اثر داره مگر درد وون به تدریج خوب بشه؟ خودتون درد کشیدید؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هر مسکنی مناسب دندان درد نیست
      بعنوان مثال استامینوفن ممکن است فرصتی برای عفونت بیشتر ایجاد کند
      انتخاب نوع ضد التهاب و مسکن مهم است