شربت ایمیونس چیست و در چه مواردی تجویز میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شربت ایمیونس (Immunace) نوعی مکمل غذایی قوی حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان است. این شربت حاوی بتاکاروتن، ال-کارنیتین، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی و فاقد طعم دهنده و رنگ مصنوعی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
شربت ایمیونس

شربت ایمیونس ترکیبی از آنتی اکسیدان، ویتامین، مواد معدنی و بتاکاروتن و تقویت کننده سیستم ایمنی است. کمبود مواد مغذی آنتی اکسیدانی در بدن باعث از کار افتادن سیستم دفاعی بدن و تضعیف سیستم ایمنی می‌شود، درنتیجه بدن نسبت به عفونت آسیب‌پذیرتر می‌گردد. فرمول کامل این شربت به خاطر داشتن کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین و مواد معدنی، باعث حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مهم‌ترین مزیت این شربت خوراکی، عدم استفاده از طعم‌دهنده و رنگ‌های مصنوعی است که باعث شده گزینه سالمی برای نوزادان و کودکان باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با شربت ایمیونس، نحوه مصرف، مزایا و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. اگر می‌خواهید از این دارو استفاده کنید، بهتر است از طریق سایت دکترتو با دکتر عمومی مشورت کرده یا از مشاوره دارویی استفاده کنید.

شربت ایمیونس چیست؟

این مولتی ویتامین برای چیست؟ شربت ایمیونس نوعی مکمل خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این شربت حاوی ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث بهبود سلامت عمومی بدن می‌شود. بتاکاروتن به ویتامین A تبدیل شده و خاصیت آنتی اکسیدانی و محافظت از سلول‌های بدن را دارد. ال-کارنیتین هم آمینو اسیدی است که به صورت طبیعی در بدن ترشح می‌شود و میزان کارنیتین بدن با مصرف ایمیونس افزایش می‌یابد.

این ماده به بدن در تولید انرژی کمک می‌کند و برای عملکرد مغز و قلب مفید است. ویتامین‌های موجود در این شربت نیز برای رشد بدن و جبران کمبود مواد مغذی ضروری هستند.

سلامت بدن با شربت ایمیونس تامین میشود.
شربت ایمیونس نوعی مکمل خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

نحوه مصرف شربت ایمیونس

برای مصرف این شربت لازم است که طبق تجویز پزشک به چند نکته توجه کنید. نحوه مصرف شربت ایمینوس طبق تجویز پزشک، روزی دوبار، ۱ تا ۲ قاشق چایخوری همراه با غذا است. مصرف آن همراه با غذا، باعث می‌شود که مواد مغذی بیشتر جذب شده و حالت تهوع ناشی از مصرف مولتی ویتامین با معده خالی را کاهش می‌دهد. مصرف آن در بلندمدت ممکن است میزان تاثیر دارو را کاهش دهد؛ بنابراین، توصیه می‌شود که بیشتر از ۸ هفته مصرف نشود.

متن انگلیسی:
Taking the liquid with meal maximises the absorption of the nutrients, and can reduce nausea, which is sometimes experienced if multivitamins are taken on an empty stomach
ترجمه متن:
مصرف این شربت همراه با غذا جذب مواد مغذی را به حداکثر می‌رساند و می‌تواند حالت تهوع را کاهش دهد، که گاهی در صورت مصرف مولتی ویتامین‌ها با معده خالی ایجاد می‌شود.

vitabiotics

نگهداری شربت ایمیونس در یخچال

مناسب‌ترین دما برای نگهداری این شربت، دمای زیر ۲۵ درجه سانتیگراد است؛ از این رو بهتر است در یخچال نگهداری شود.

بهترین زمان مصرف شربت ایمیونس

برای جلوگیری از مشکلات گوارشی احتمالی و حالت تهوع، بهترین زمان مصرف شربت ایمیونس همراه وعده صبحانه و ناهار است. بعد از باز کردن در شربت، بهترین زمان مصرف این شربت، نهایتا ۳ ماه است. 

بهترین زمان مصرف شربت ایمیونس برای بزرگسالان

بهترین زمان مصرف این شربت برای بزرگسالان و کودکان تفاوتی ندارد و بهتر است روزی ۲ بار در وعده صبحانه و ناهار مصرف شود. بلافاصله بعد صبحانه می‌توانید شربت را میل کنید. در بزرگسالانی که مشکلات خواب و بی‌خوابی دارند یا بیقراری شبانه دارند، بهتر است شب‌ها مصرف نکنند. چرا که این شربت ویتامین سی و زینک دارد که سطح انرژی بدن را بیشتر می‌کند، بنابراین، مصرف آن شب‌ها قبل خواب باعث اختلال در روند خواب خواهد شد.

نمی‌دونی روزی چند بار این دارو رو مصرف کنی؟

همین حالا از متخصص مشورت بگیر.

موارد مصرف شربت ایمیونس (شربت ایمیونس برای چی خوبه؟)

این مکمل غذایی باعث بهبود سلامت جسمی بدن می‌شود. از موارد مصرف آن عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش انرژی بدن
  • ارتقای عملکرد مغز و قلب
  • محافظت از سلول‌های بدن
  • تامین کننده مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری مورد نیاز بدن

شربت ایمیونس برای کودکان (شربت ایمیونس برای چاقی کودکان)

سوتغذیه و کمبود مواد مغذی، ویتامین‌های گروه B، آهن و زینک در بدن کودکان باعث کاهش اشتها می‌شود. مصرف این مکمل با تامین مواد مغذی ضروری بدن کودک، اشتها را افزایش داده و ممکن است باعث بیشتر غذا خوردن شود. درنتیجه، کالری روزانه دریافتی بدن هم بیشتر خواهد بود که ممکن است باعث افزایش وزن و چاقی کودکان ‌شود. 

شربت ایمیونس برای چاقی (شربت ایمیونس قبل یا بعد از چاقی)

مصرف این شربت در بزرگسالان هم احتمال چاقی دارد، چرا که میزان اشتها را در افراد بیشتر می‌کند. افزایش اشتها هم موجب غذا خوردن بیشتر شده و فرد کالری بیشتری دریافت می‌کند. اگر کنترلی در میزان کالری دریافتی نباشد، احتمال چاقی بعد از مصرف این شربت امری طبیعی است. البته، این افزایش اشتها و چاقی لزوما برای تمام افراد اتفاق نمی‌افتد. در صورتی که متوجه افزایش شدید اشتها در دوره مصرف این شربت شدید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. 

شربت ایمیونس در سرماخوردگی

مهم‌ترین کاربرد این شربت، تقویت سیستم ایمنی بدن است. مصرف این مکمل باعث شده که بدن گلبول سفید بیشتری تولید کند و به این طریق بهتر می‌تواند با باکتری، عفونت و ویروس سرماخوردگی مقابله کند و باعث بهبود علائم سرماخوردگی می‌شود.

سرما خوردی و می‌خوای شربت ایمیونس بخوری؟ قبلش با متخصص مشورت کن.

شربت ایمیونس چه ویتامین هایی دارد؟

ایمیونس، شربتی حاوی ویتامین‌های گروه ب، ویتامین D، بتاکاروتن، ال کارنیتین، آنتی اکسیدان، مواد معدنی ازجمله روی، منگنز، مس، سلنیوم، منیزیم، ید، کروم است.

دوز مصرفی این شربت، مکمل خوراکی ایمن و بدون عوارض جانبی است که برای تمام سنین قابل مصرف است. دوز مصرفی این شربت برای سنین مختلف به شرح زیر است:

  • نوزادان تا ۱۲ ماهه: روزانه ۲.۵ میلی‌لیتر بعد غذا
  • کودکان ۲ تا ۳ ساله: ۵ میلی‌لیتر یا یک قاشق چایخوری روزانه
  • کودکان ۴ تا ۱۳ ساله: ۱۰ میلی لیتر یا یک قاشق چایخوری روزی دوبار
  • افراد ۱۴ تا ۱۸ سال و بالاتر: ۱۵ میلی‌لیتر یا یک قاشق چایخوری روزی ۳ بار

عوارض جانبی مصرف شربت ایمیونس

این مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، عوارض جانبی زیادی ندارد، چرا که رنگ مصنوعی، لاکتوز، نمک و مخمری در تهیه آن استفاده نشده است. اگر بدون تجویز پزشک یا بیشتر از دوز مصرفی مجاز میل شود، ممکن است عوارضی به‌دنبال داشته باشد. مشکلات گوارشی مانند درد معده، تهوع و استفراغ، خارش بدن، سردرد و سرگیجه، و زرد شدن دست و پاها از عوارض جانبی مصرف این شربت هستند. 

عوارض شربت ایمیونس برای کودکان

مصرف این شربت، عوارض و خطری برای کودکان ندارد و برعکس با تامین مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن کودک باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در آن‌ها شده و به رشد نرمال کودک کمک می‌کند. 

آیا شربت ایمیونس خواب آور است؟

خیر، ترکیبات موجود در این شربت، خاصیت خواب‌آوری ندارند. ویتامین سی و زینک موجود در آن، انرژی‌زا هستند و سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهند. بنابراین، توصیه می‌شود که قبل از خواب مصرف نشود، چرا که ممکن است باعث بی‌خوابی شود.

شربت ایمیونس دندان را سیاه میکند؟

در حالت معمول باعث سیاه شدن دندان نمی‌شود. اما ایمیونس حاوی مقداری آهن است که ممکن است همانند قطره آهن در برخی افراد و به‌شکل نادر باعث سیاه شدن دندان شود. 

دوز مصرفی مجاز بر حسب سن تعیین میشود.
اگر بدون تجویز پزشک یا بیشتر از دوز مصرفی مجاز میل شود، ممکن است عوارضی به‌دنبال داشته باشد.

موارد احتیاط و منع مصرف شربت ایمیونس

برای مصرف این دارو لازم است که طبق تجویز پزشک عمل کنید و از موارد منع مصرف آن باخبر باشید. افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و تحت نظر پزشک هستند، زنان باردار و شیرده، بیماران مبتلا به صرع، هموکروماتوز، تیروئید یا افرادی که آلرژی و حساسیت‌های غذایی دارند، یا به یکی از مواد تشکیل دهنده این شربت حساسیت دارند، منع مصرف دارند و حتما باید با مشورت پزشک استفاده کنند. 

متن انگلیسی:
As with other food supplements, consult your doctor or pharmacist before using if you are under medical supervision, pregnant, breast-feeding, have epilepsy, haemochromatosis, a thyroid condition, suffer from food allergies, or are allergic to any of the ingredients
ترجمه متن:
همانند سایر مکمل‌های غذایی، در صورتی که تحت نظارت پزشک هستید، باردار یا شیرده بوده، صرع، هموکروماتوز، بیماری تیروئید، آلرژی غذایی یا حساسیت به هر یک از مواد تشکیل‌دهنده آن دارید، قبل از مصرف با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

vitabiotics

تداخلات دارویی شربت ایمیونس

اختلالات دارویی باعث تغییر کاربری دارو شده یا ریسک عوارض جانبی آن را بیشتر می‌کند. اما این مکمل خوراکی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است که معمولا تداخل دارویی ندارد. مصرف آن ممکن است تاثیر کافئین را تشدید کند. بنابراین، بهتر است در دوره مصرف این شربت از خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار از جمله قهوه، چای یا نوشیدنی‌های گازدار، و مقادیر زیاد شکلات خودداری کنید.

اطلاعات دارویی شربت ایمیونس

اطلاعات دارویی، عوارض و تداخلات این شربت را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اسامی رایج داروعوارض جانبیتداخلات دارویی
شربت ایمیونسمشکلات گوارشی مانند:درد معده، حالت تهوع و استفراغمصرف همزمان آن با نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه یا چای توصیه نمی‌شود.
قرص ایمیونسخارش بدن سردرد و سرگیجه زرد شدن دست و پاهابهتر است در دوره درمان، از مصرف همزمان با مقدار زیاد شکلات خودداری شود.
اطلاعات دارویی ایمیونس

مکانیسم عملکرد داروی ایمیونس

این شربت حاوی مواد معدنی مانند سلنیوم و روی و ویتامین‌های مختلفی است. مواد تشکیل دهنده این مکمل خوراکی، مواد شیمیایی مضر و رادیکال‌های آزاد را از بدن دفع کرده و باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود. با این مکانیسم، بدن قدرت بیشتری در مقابله با ویروس، عفونت و باکتری‌ها پیدا کرده و سیستم ایمنی بدن تقویت و سطح انرژی آن افزایش می‌یابد.

تفاوت قرص و شربت ایمیونس

مکمل خوراکی ایمیونس به دو شکل قرص و شربت عرضه می‌شود. تفاوت قرص و شربت ایمیونس در این است که شربت آن به‌دلیل مایع بودن و قابلیت تنظیم دوز دریافتی برای تمام بازه‌های سنی یک سال به بالا و حتی نوزادان زیر یک سال قابل مصرف است؛ اما شکل قرص آن صرفا برای نوجوانان و بزرگسالان کاربرد دارد. 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شربت ایمیونس مکمل خوراکی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و کاروتنوئیدهای طبیعی است که باعث حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن شده و سلامت عمومی بدن را تقویت می‌کند. این دارو به دو شکل قرص و شربت در بازار در دسترس قرار دارد و برای رفع کمبود مواد مغذی، درمان سوءتغذیه و مشکلات و بیماری‌ها توصیه می‌شود. مهم‌ترین خاصیت شربت ایمیونس، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به مقابله با ویروس و عفونت‌های مختلف است.

این دارو، عوارض جانبی خاصی ندارد، اما بهتر است با مشورت پزشک مصرف کنید، چرا که در برخی موارد ممکن است با افزایش اشتها و میزان کالری دریافتی روزانه، باعث چاقی شود. برخی افراد با مصرف این شربت دچار مشکلات گوارشی، واکنش‌های حساسیتی، سردرد یا سرگیجه می‌شوند. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، حتما به دکتر عمومی مراجعه کنید. 

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان ویزیت آنلاین پزشک عمومی و همچنین مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در این شربت، به‌خصوص ویتامین‌های گروه ب، باعث افزایش اشتها می‌شوند و ممکن است فرد بیشتر غذا بخورد. البته لازم به یادآوری است که این بیشتر شدن اشتها، صرفا در افرادی ظاهر شده که کمبود زینک و ویتامین در بدن دارند.

زینک و ویتامین‌های گروه ب با تاثیرگذاری روی هیپوتالاموس مغز، اشتها و میل به غذا خوردن را در فرد بالاتر می‌برند. زمانی که اشتهای فرد بیشتر شده، بیشتر هم غذا می‌خورد و کالری دریافتی او هم بالاتر می‌رود. درنتیجه ممکن است، میزان کالری دریافتی روزانه از حد مجاز و لازم بدن بیشتر شود. درنتیجه مصرف شربت ایمیونس در این افراد باعث چاقی خواهد شد. اما به‌طورکلی، رابطه‌ای بین چاقی و شربت ایمیونس وجود ندارد.

بله، آهن یکی از ترکیبات تشکیل دهنده این مکمل خوراکی است. هر ۱۰ میلی‌لیتر شربت (۲ قاشق چایخوری) ایمیونس، حاوی ۸ میلی‌گرم آهن است.

این شربت خوراکی در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. جهت اطلاع دقیق از قیمت این شربت، به داروخانه‌های معتبر مراجعه کنید.

در صورت فراموشی دوز، به‌محض اینکه یادتان آمد، باید مصرف کنید. اگر نزدیک دوز بعدی است، بهتر است دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و مصرف را طبق برنامه ادامه دهید.

برای خرید مکمل ایمیونس نیازی به نسخه ندارید و می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. اما بهتر است پیش از مصرف با پزشک درباره نوع و نحوه مصرف مشورت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن