راه های مراقبت بعد از لیزر موهای زائد برای دستیابی به بهترین نتایج

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مراقبت بعد از لیزر موهای زائد بدن نقش حیاتی در بهبود نتایج و کاهش عوارض جانبی دارد. پس از انجام لیزر، استفاده از کرم‌های ضد التهاب و مرطوب‌کننده‌ها برای آرام کردن پوست و جلوگیری از خشکی بسیار مهم است. همچنین، باید از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید و همیشه از کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالا استفاده کنید. نوشیدن آب کافی و پرهیز از ورزش‌های شدید در روزهای اولیه پس از لیزر نیز به بهبود سریع‌تر پوست کمک می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
مراقبت بعد از لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد یک روش حرفه‌ای است که عموما توسط متخصص پوست انجام می‌شود تا به خلاص شدن از شر موهای زائد کمک کند. می‌توان از درمان لیزر برای بخش‌های مختلف بدن مانند صورت، کمر، زیر بغل، خط بیکینی، دست‌ها و پاها استفاده کرد. با وجودی که این روش کاملا ایمن و بی خطر است و کمترین میزان عوارض جانبی را ایجاد می‌کند، با این حال رعایت نکاتی برای مراقبت بعد از لیزر موهای زائد بدن ضروری است. در این مقاله از دکترتو به بررسی کارهایی که باید بعد از لیزر موهای زائد بدن انجام داد می‌پردازیم. در صورتی که نیاز به پیدا کردن متخصص پوست مناسب برای انجام این کار دارید می‌توانید از طریق سامانه دکترتو زمان ویزیت خود را ثبت کرده و یا به صورت متنی و تلفنی با آنها مشورت نمایید.

مراقبت بعد از لیزر موهای زائد بدن چیست؟

فناوری لیزر در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته و اکنون دستگاه‌های لیزر مورد استفاده برای درمان موهای زائد کاملا ایمن و بی‌خطرند و کمترین میزان عوارض جانبی را ایجاد می‌کنند. با این حال، با وجود چنین پیشرفت‌هایی در فناوری، لیزر موهای زائد یک درمان پیچیده است که نیاز به توجه دقیق به مراقبت‌های بعدی دارد. روش مراقبت از پوست پس از لیزر موهای زائد می‌تواند به کاهش خطر عوارض جانبی و آسیب‌های احتمالی کمک کند. از طرفی بخش دیگری از این مراقبت‌ها برای تداوم نتایج و اثربخشی هر چه بیشتر لیزر موهای زائد است. پزشک تعیین می‌کند که چه اقداماتی برای بعد از لیزر موهای زائد بدن ضروری است.

موردتوضیحات
خنک کردن ناحیه لیزر شدهبلافاصله پس از لیزر، از کمپرس سرد یا یخ برای کاهش قرمزی و التهاب استفاده کنید.
اجتناب از آفتاب سوختگیحداقل ۲ هفته قبل و بعد از لیزر از قرار گرفتن مستقیم در معرض آفتاب خودداری کنید.
استفاده از ضد آفتابروزانه از ضد آفتاب با SPF بالا (حداقل ۳۰) استفاده کنید.
پرهیز از فعالیت‌های سنگینبه مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت از انجام فعالیت‌های سنگین، ورزش‌های سنگین و رفتن به سونا یا جکوزی خودداری کنید.
عدم استفاده از محصولات آرایشیبه مدت ۲۴ ساعت از استفاده از هرگونه محصول آرایشی بر روی ناحیه لیزر شده خودداری کنید.
پوشیدن لباس‌های نخی و گشادبرای جلوگیری از تحریک پوست، لباس‌های نخی و گشاد بپوشید.
عدم استفاده از محصولات لایه برداربه مدت یک هفته از استفاده از محصولات لایه بردار، اسکراب و مواد شیمیایی قوی خودداری کنید.
عدم کندن موهااز کندن موها با موچین یا بند انداختن خودداری کنید.
مرطوب نگه داشتن پوستاز لوسیون‌های مرطوب‌کننده ملایم برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید.
مراجعه به پزشک در صورت بروز مشکلدر صورت مشاهده هرگونه عارضه غیرعادی مانند قرمزی شدید، تورم، تاول یا عفونت، به پزشک مراجعه کنید.
مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد بدن

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

۱. استفاده از کمپرس سرد روی نواحی لیزر شده

معمولا بعد از لیزر موهای بدن در بخش‌های مختلف بدن احتمال وجود قرمزی، التهاب یا احساس سوزش وجود دارد. این قرمزی و التهاب معمولا دو تا سه ساعت بعد از درمان به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد. اما می‌توان برای تسکین سریع‌تر آن از کمپرس سرد روی بخش‌هایی که تحت درمان لیزر بوده‌اند استفاده کرد. این کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تورم ناشی از درمان هم کمک کند. به غیر از کمپرس سرد می‌توانید یک دستمال تمیز و نرم را با آب‌خنک خیس کرده و آن را هر چند دقیقه یک بار روی ناحیه تحت درمان قرار دهید.

۲. مصرف مسکن های معمول و رایج

در برخی موارد پزشک یک سری کرم‌های مسکن موضعی یا برخی مسکن‌های رایج را برای کمک به کاهش درد و ناراحتی ناشی از درمان لیزر تجویز می‌کند. کرم‌های تجویزی را باید طبق دستور پزشک مصرف کرد. این کرم‌ها معمولا یک کرم استروئیدی موضعی هستند که می‌توانند درد و ناراحتی بعد از لیزر را به حداقل برسانند. همچنین ممکن است به عنوان بخشی از مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد بدن، پزشک مصرف مسکن‌هایی مانند استامینوفن یا داروهای ضدالتهابی را توصیه کند.

کمپرس سرد بعد از لیزر موثر است؟
کمپرس سرد بعد از لیزر می‌تواند به شدت التهاب و قرمزی پوست را کاهش دهد.

۳. خودداری از کندن موهای باقیمانده روی پوست

اصلاح کردن بعد از لیزر موهای زائد ممنوع نیست؛ اما اصلاح کردن روی هر پوستی که متورم، قرمز یا دردناک است می‌تواند تحریک پوستی را افزایش دهد. با این حال برای نتیجه‌بخش بودن درمان توصیه می‌شود که بعد از جلسه لیزر موهای زائد بدن، از کندن و درآوردن موهای باقی مانده در آن ناحیه خودداری کنید. در تمام طول دوره درمان هم از انجام اپیلاسیون، استفاده از موچین و بند انداختن خودداری کنید.

۴. پرهیز از ترکاندن تاول های احتمالی پوست

بعد از انجام لیزر موهای زائد بدن این احتمال وجود دارد که به عنوان بخشی از عوارض جانبی ناشی از درمان، یک سری تاول‌ها در محل درمان ایجاد شود یا این که پوست حالت خشک و پوسته پوسته داشته باشد. در صورت ایجاد تاول یا پوسته پوسته شدن پوست، از خاراندن ناحیه درمان خودداری کنید، زیرا انجام این کار می‌تواند باعث ایجاد اسکار شود.

لیزر موهای زائد انجام دادی و پوستت تاول زده؟

با یک کلیک از متخصص راه درمانش رو بپرس.

۵. اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب

یکی دیگر از کارهایی که باید به عنوان مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد بدن انجام داد، اجتناب از قرار گرفتن در برابر نور خورشید است. از آنجایی که پوست بعد از لیزر موهای زائد حساس می‌شود، پزشک توصیه می‌کند که از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید. از ۱ ماه قبل از عمل تا ۱ ماه بعد از عمل باید از آفتاب دوری کنید. پس از این مدت، هم باید حتما ناحیه درمان شده را با ضدآفتاب مناسب از نور خورشید محافظت کنید. علاوه بر این به هیچ عنوان نباید بعد از درمان لیزر برنزه کردن را انجام داد. انجام این کار می‌تواند خطر هیپوپیگمانتاسیون و همچنین خطر سوختگی پوست را افزایش دهد.

۶. خودداری از فعالیت هایی که موجب تعریق زیاد می شوند.

یکی دیگر از نکات مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد بدن، عدم داشتن فعالیت‌هایی است که می‌تواند موجب تعریق زیاد شود. پیاده‌روی بعد از درمان، شرکت در فعالیت‌های ورزشی یا انجام فعالیت‌هایی که موجب تعریق می‌شوند، حداقل تا ۴۸ ساعت بعد از درمان لیزر موهای زائد بدن باید به تعویق انداخته شود. حداقل ۴۸ ساعت از ورزش خودداری کنید.

۷. استفاده از محصولات مناسب مراقبت های بعد از لیزر

از عوارض مختلفی که ممکن است بعد از لیزر موهای زائد بدن ایجاد شود می‌توان به قرمزی و التهاب پوست، خشکی پوست یا سایر واکنش‌های تحریکی و حساسیتی اشاره کرد. برای کم کردن احتمال بروز این عوارض و افزایش اثربخشی درمان، معمولا پزشک به مراجعه‌کنندگان توصیه می‌کند که از یک سری محصولات مراقبت از پوست مناسب استفاده کنند. این ترکیبات در قالب کرم، پماد یا لوسیون‌هایی هستند که می‌توانند پوست را تسکین داده و از آن محافظت کنند.

پماد زینک اکساید بعد از لیزر

یکی از محصولاتی که ممکن است پزشک برای مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد بدن به مراجعه‌کنندگان توصیه کند، پماد زینک اکساید است. استفاده از این محصول خصوصا برای افرادی که به دلیل حساسیت به لیزر دچار سوختگی و التهاب شدید پوستی شده‌اند، توصیه می‌شود. علاوه بر این می‌توان از فواید پماد زینک اکساید بعد از لیزر موهای زائد بدن برای جلوگیری از عفونت هم استفاده کرد.

کاهش التهاب ناشی از لیزر با آلوئه ورا امکانپذیر است؟
تا ۳ روز بعد از لیزر می‌توانید از ژل آلوئه‌ورا برای کاهش التهاب و قرمزی پوست کمک گرفت.

ژل آلوئه ورا

التهاب و سوزش روی پوست را می‌توان با ژل آلوئه‌ورا یا کرم‌های آرام‌بخش تسکین داد. این ترکیبات را به مدت ۳ روز پس از درمان استفاده کنید تا به تدریج التهاب، قرمزی و سوزش ناحیه درمان شده با لیزر برطرف شود.

ضد آفتاب صورت SPF 30

اگر درمان لیزر موهای زائد بدن را روی پوست صورت انجام داده‌اید، حتما باید از یک ضد آفتاب مناسب با SPF 50 برای مدت دو هفته استفاده کنید. بعد از آن هم کلا بهتر است برای محافظت از پوست از یک ضد آفتاب ملایم مناسب صورت با SPF 30 استفاده کنید. معمولا به مراجعه‌کنندگان توصیه می‌شود که از ضد آفتاب اکسید روی (SPF 30+) به صورت روزانه در طول دوره درمان استفاده کنند.

ضد آفتاب بدن

در دو هفته بعد از لیزر موهای زائد بدن، باید حتما ناحیه تحت درمان را با لباس مناسب پوشاند و مستقیما در معرض تابش نور خورشید قرار نگرفت. بعد از آن هم برای محافظت از پوستی که حساس شده، از یک ضد آفتاب مناسب بدن در بخش‌هایی که تحت درمان لیزر قرار گرفته است، استفاده کرد.

کرم ضد حساسیت

به عنوان بخشی از مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد بدن می‌توان از یک سری کرم‌ها یا پمادهای ضد حساسیت مانند هیدروکورتیزون استفاده کرد. این کرم‌ها می‌توانند قرمزی، التهاب و حساسیت ناحیه درمان شده با لیزر را کاهش دهند. می‌توان هیدروکورتیزون بدون نسخه یک درصد مخلوط با وازلین یا آکوافور را، سه بار در صورت در ناحیه تحت درمان استفاده کرد.

کرم مرطوب کننده و آبرسان مخصوص پوست های حساس

لیزر درمانی برای حذف موهای زائد بدن ممکن است باعث خشکی پوست شود. مرطوب‌کننده‌ها به آبرسانی مجدد پوست و تسکین آن کمک می‌کنند. با این حال، در ۲۴ ساعت اول نباید از محصولات حاوی رتینول یا اسید استفاده کرد، چرا که می‌توانند تحریک پوست را تشدید کنند. کرم‌ها یا روغن‌های حاوی ویتامین E هم می‌توانند موجب تسکین پوست شوند.

دنبال بهترین لوسیون و آبرسان پوست برای بعد از لیزر هستی؟ از متخصص بپرس.

۸. پوشیدن لباس های گشاد

یکی دیگر از توصیه‌هایی که به عنوان مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد بدن به مراجعه‌کنندگان می‌شود این است که برای جلوگیری از اصطکاک در ناحیه تحت درمان به مدت ۴۸ ساعت لباس‌های گشاد بپوشند. درواقع، فولیکول‌های مو اغلب تا چند روز پس از لیزر موهای زائد، گرمای لیزر را حفظ می‌کنند. در این مدت لباس‌های گشاد بپوشید تا از اصطکاک و تحریک پوست جلوگیری کنید.

۹. خودداری از لمس پوست

یکی دیگر از مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد بدن، عدم لمس پوست درمان شده با لیزر و فشار نیاوردن به آن ناحیه است. معمولا به افرادی که لیزر موهای زائد انجام داده‌اند توصیه می‌شود که به مدت ۴ تا ۵ روز از شستشوی بیش از حد یا اعمال فشار روی پوست خودداری کنند. این کار برای این است که به پوست درمان شده اجازه بهبودی داده و از بروز هرگونه عفونت در محل تحت درمان با لیزر، جلوگیری شود.

۱۰. خودداری از آرایش و استفاده از محصولات پوستی سنگین

حداقل به مدت ۴۸ ساعت از آرایش روی ناحیه تحت درمان خودداری کنید. مواد آرایشی می‌توانند تحریک پوستی را تشدید کنند و موجب تشدید عوارض احتمالی ناشی از لیزر شوند. خصوصا به مراجعه‌کنندگانی که لیزر موهای زائد صورت را انجام داده‌اند توصیه می‌شود که به مدت ۴۸ ساعت از مواد آرایشی معطر در ناحیه صورت و کرم‌های سفید کننده استفاده نکنند. علاوه بر این برای سایر نواحی بدن مانند زیر بغل هم نباید تا ۴۸ ساعت از هر نوع اسپری، عطر یا رول ضد تعریق استفاده شود. حتی انجام لایه برداری پوستی یا استفاده از هر نوع اسکراب روی پوستی که تحت درمان لیزر قرار گرفته هم می‌تواند موجب تحریک پوست شود.

با توجه به مسئله رعایت دوره‌های درمانی برای تاثیرگذاری بهتر در روند حذف موهای زائد بهتر است با توجه به شرایط و هزینه خدمات یک مرکز درمانی را انتخاب کرده و تا انتهای دوره پیگیری کنید. شما می‌توانید از سامانه دکترتو برای بررسی هزینه لیزر مو زائد خانم ها استفاده کنید.

متن انگلیسی:
Don’t apply lotions with fragrances or perfumes to the treatment area. These may cause skin redness or discoloration, and irritation
ترجمه متن:
از مصرف لوسیون‌های دارای عطر در ناحیه درمان خودداری کنید. اینها ممکن است باعث قرمزی یا تغییر رنگ و تحریک پوست شوند.

healthline

۱۱. اجتناب از استحمام با آب گرم

گرما و حرارت می‌تواند برای پوستی که تحت درمان لیزر قرار گرفته محرک باشد و موجب تحریک پوست و ملتهب شدن آن شود؛ بنابراین بهتر است تا چند روز از استحمام با آب گرم یا رفتن به حمام بخار خودداری کنید. حتی رفتن به مکان‌هایی مانند اسپا، اتاق بخار و سونا هم بعد از لیزر موهای زائد بدن ممنوع است.

متن انگلیسی:
Avoid heat treatments such as spas, steam rooms and saunas for 7 days
ترجمه متن:
به مدت ۷ روز از درمان‌های حرارتی مانند اسپا (خدمات آب درمانی)، اتاق بخار و سونا خودداری کنید.

mylaser

۱۲. استفاده از ژیلت بعد از لیزر (چند روز بعد از لیزر شیو کنیم؟)

اصلاح کردن با ژیلت بعد از درمان لیزر ممنوع نیست. معمولا به مراجعه‌کنندگان توصیه می‌شود که تا ۷۲ ساعت پس از درمان از اصلاح ناحیه تحت درمان با ژیلت خودداری کنند. البته اصلاح با ژیلت زمانی مجاز است که هیچ نوع قرمزی، التهاب، سوختگی یا تاول ناشی از لیزر در پوست محل درمان باقی نمانده باشد. در صورتی که هر نوع تحریک پوستی یا عوارضی وجود داشت، نباید از هر نوع ابزار اصلاحی روی پوست استفاده کرد.

برای جلوگیری از برگشت موهای زائد بعد از لیزر چه کنیم؟
مراجعه مرتب و به موقع برای انجام درمان با لیزر، نقش بسزایی در پیشگیری از برگشت موهای زائد دارد.

برای جلوگیری از برگشت موهای زائد بعد از لیزر چه کنیم؟

یکی از کارهای مهمی که می‌تواند از برگشت موهای زائد جلوگیری کرده و نتایج دائمی‌تری را ارائه دهد، دنبال کردن تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان است. اکثر افراد برای دستیابی به نتایج طولانی‌مدت به حداقل شش درمان نیاز دارند. جلسات باید چهار تا شش هفته از هم فاصله داشته باشند تا نتایج مطلوب حاصل شود. علاوه بر این، نباید به هیچ عنوان موهای زائد را بین جلسات لیزر با روش‌هایی مانند اپیلاسیون یا بند انداختن از بین برد.

تنها روش مجاز برای از بین بردن موهای زائد بین جلسات لیزر، استفاده از ژیلت است. البته در کل بهتر است حداقل میزان شیو کردن روی ناحیه تحت درمان با لیزر انجام شود. رعایت نکات و مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد بدن هم اهمیت دارد. برای مثال خشکی پوست می‌تواند یکی از دلایل بازگشت موهای زائد بدن بعد از لیزر کردن باشد. در نتیجه با مرطوب کردن پوست می‌توان جلوی این مشکل را گرفت.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لیزر موهای زائد امروزه یکی از محبوب‌ترین روش‌های رفع موهای زائد است. این روش سریع، موثر است و نتایج ماندگاری را ارائه می‌دهد. با این حال اگر به دنبال دستیابی به بهترین نتایج هستید و می‌خواهید کمترین میزان عوارض جانبی را تجربه کنید، اطمینان حاصل کنید که به صورت کامل نکات و مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد بدن را دنبال می‌کنید. پزشک متخصص پوست می‌تواند بر اساس شرایط هر فرد، کامل‌ترین دستورالعمل‌ها را برای مراقبت بعد از لیزر موهای زائد بدن به شما بدهد. رعایت این نکات ضروری است، چرا که هم روی کاهش عوارض جانبی تاثیر دارد و هم می‌تواند نتایجی مطلوب و ماندگارتر را تضمین کند.

خبر خوب اینکه شما می‌توانید از طریق ویزیت آنلاین متخصص پوست دکترتو با این نکات آشنا شده و به راحتی بعد از لیزر آنها را به کار ببندید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

بعد از لیزر ناحیه بیکینی می‌توان از کمپرس سرد یا کرم‌های تسکین‌دهنده در ناحیه تحت درمان استفاده کرد. همچنین بهتر است با پوشیدن لباس‌های گشاد، از تعریق بیش از حد این ناحیه جلوگیری کرد.

بهتر است بعد از لیزر برای 48 ساعت از رابطه داشتن خودداری کرد تا التهاب، قرمزی و حساسیت پوست ناشی از لیزر از بین برود. انجام این کار می‌تواند احتمال عفونت یا تحریک پوستی را افزایش دهد.

جلوگیری از عرق کردن، تمیز نگه و خشک نگه داشتن ناحیه تحت درمان و مرطوب کردن آن از کارهایی است که باید بعد از لیزر موهای زائد دستگاه تناسلی آقایان رعایت کرد.

استفاده نکردن از مواد آرایشی روی پوست، عدم انجام ورزش یا فعالیت‌هایی که باعث تعریق می‌شود، استفاده از ضد آفتاب مناسب صورت و قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید از جمله مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد صورت است.

6 تا 8 ساعت بعد از لیزر می‌توان یک دوش آب ولرم یا خنک گرفت و تا 48 ساعت هم دوش آب گرم ممنوع است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن