دکتر متخصص اورولوژی کیست و علل مراجعه به این متخصص چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دکتر متخصص اورولوژی در زمینه سیستم ادراری و دستگاه تناسلی آقایان دانش کافی داشته و بیماری‌ها و اختلالات مربوط به این دستگاه‌ها را درمان می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

urologist

اگر شما دچار مشکلاتی در سیستم ادراری خود شده‌اید و نمی‌دانید به کدام متخصص مراجعه کنید، بهترین گزینه مراجعه به دکتر متخصص اورولوژی است. در این مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم دکتر اورولوژی کیست؟ متخصص اورولوژی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟ علل مراجعه به اورولوژیست چیست؟ آیا این متخصص زنان را هم درمان می‌کند یا تنها مخصوص آقایان است؟

برای پیداکردن بهترین دکتر اورولوژی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکتر متخصص اورولوژی کیست؟

دکتر متخصص داخلی می‌تواند با ادامه تحصیل در شاخه اورولوژی، به مرحله فوق تخصص اورولوژی دست پیدا کند. متخصص اورولوژی دررابطه‌با سیستم ادراری تخصص و دانش کافی دارد. سیستم ادراری شامل مثانه، کلیه‌ها، حالب‌ها (لوله‌هایی که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌کنند.) و مجرای ادراری می‌شود. اورولوژیست در مورد انواع بیماری‌ها و مشکلات مربوط به این اندام‌ها و بافت‌ها اطلاعات کافی داشته و در تشخیص و درمان آنها به شما کمک می‌کند.

متخصص اورولوژی همچنین درمورد دستگاه تناسلی آقایان شامل بیضه‌ها، آلت تناسلی، کیسه بیضه و پروستات دانش بالایی داشته و بیماری‌های این بخش را هم درمان می‌کند.

این متخصصان در محیط‌های مختلف مانند بیمارستان، مراکز تخصصی یا مطب شخصی می‌توانند کار کنند. گاهی ممکن است جراحی‌های مانند سرطان یا انسداد دستگاه ادراری را انجام دهند.


علت مراجعه به دکتر متخصص اورولوژی

برای درمان انواع بیماری‌های مربوط به سیستم ادراری یا مشکلات دستگاه تناسلی آقایان می‌توان به متخصص اورولوژی مراجعه کرد. دررابطه‌با برخی از بیماری‌های مزمن مانند سنگ کلیه، سرطان پروستات یا مشکل در نگه‌داشتن ادرار، اورولوژیست به‌عنوان پزشک اصلی در مدیریت بیماری به شخص کمک می‌کند.

دکتر اورولوژی می‌تواند مشکلات مربوط به مثانه، عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان مثانه و کلیه، سنگ کلیه و بسیاری دیگر از بیماری‌ها را تشخیص داده و درمان کند. آقایان می‌توانند برای مشکلاتی مانند اختلال نعوظ، بزرگ‌شدن غده پروستات و سرطان پروستات و بیضه به اورولوژیست مراجعه کنند.

زنان هم برای حل مشکلات ادراری مانند نگه‌داشتن ادرار بعد از بارداری می‌توانند به دکتر اورولوژی مراجعه کنند. دررابطه‌با کودکان برای درمان مشکلاتی غیرطبیعی مانند شب ادراری نیاز به مراجعه به دکتر اورولوژی است.

Good urologist
دکتر متخصص اورولوژی می‌تواند بسیاری از بیماری‌های مربوط به ناحیه تناسلی آقایان و سیستم ادراری را درمان کند.

دکتر اورولوژی از چه روش‌های تشخیصی و درمانی استفاده می‌کند؟

دکتر اورولوژی می‌تواند برای درمان، داروهای مختلف تجویز کند یا در برخی مشکلات تمریناتی را برای تقویت عضلات لگن آموزش دهد تا مشکل مربوط به نگه‌داشتن ادرار برطرف شود. متخصص اورولوژی برای تشخیص دقیق و درمان ممکن است از روش‌های زیر استفاده کند.

  • سیستوسکوپی: روشی که در آن با ابزار تلسکوپ می‌توان به مثانه و مجاری ادرار بادقت نگاه کرد.
  • اورتروسکوپی: مشابه روش سیستوسکوپی بوده و می‌توان با آن حالب‌ها و کلیه‌ها را بررسی کرد.
  • بیوپسی پروستات: برای تشخیص سرطان یک نمونه کوچک از بافت پروستات برداشته می‌شود.
  • نفرکتومی: این روش نوعی جراحی است که برای درمان سرطان کلیه برداشته می‌شود.
  • وازکتومی: متخصص اورولوژی برای عقیم‌سازی آقایان لوله‌های حامل اسپرم را برش می‌دهد.

دکتر اورولوژی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

گاهی برای مشکلات خفیف در سیستم ادراری می‌توان به پزشک عمومی مراجعه کرد. اما زمانی که علائم شدید است، باید به اورولوژیست مراجعه کنید. اورولوژیست در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌های مربوط به سیستم ادراری و همچنین دستگاه تناسلی آقایان دانش و مهارت داشته و می‌توان در این موارد به این متخصص مراجعه کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که توسط دکتر متخصص اورولوژی درمان می‌شود، ذکر می‌کنیم.

۱. سرطان کلیه‌ها

کلیه‌های وظیفه دفع مواد زائد و کنترل فشارخون را برعهده دارند. زمانی که رشد غیرطبیعی سلول‌ها در کلیه شروع می‌‎شود، یک توده یا تومور در کلیه شکل می‌گیرد. علت دقیق سرطان کلیه مشخص نیست. اما معمولا عواملی مانند سیگارکشیدن، چاقی، فشارخون بالا و سابقه خانوادگی باعث بروز این مشکل می‌شوند.

از علائم اصلی سرطان کلیه می‌توان به وجود خون در ادرار، توده در کلیه، درد پهلو، خستگی، ازدست‌دادن اشتها، تب، درد استخوان و فشارخون بالا اشاره کرد.

متخصص اورولوژی مخصوص آقایان است، شما برای تشخیص و درمان مشکلات دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی مردانه می‌توانید به اورولوژیست مراجعه کنید.

۲. سنگ کلیه

اگر علائمی مانند درد در پهلو، خون در ادرار و حالت تهوع دارید، احتمال دارد دچار سنگ کلیه شده باشید. در بیشتر مواقع سنگ‌های کلیه در ابعادی اندازه نخود هستند. اما گاهی ممکن است اندازه آن کوچک‌تر یا بزرگ‌تر هم شود. برخی از سنگ‌های کلیه اندازه یک دانه شن و برخی دیگر اندازه یک توپ گلف هستند. سنگ‌های کوچک از دستگاه ادراری عبور می‌کنند. اما برای درمان سنگ‌های بزرگ نیاز به جراحی است.

افرادی که مایعات کمی می‌نوشند، دچار انسداد دستگاه ادراری هستند یا سابقه خانوادگی سنگ کلیه دارند، بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند. مواردی مانند دیابت، فشارخون بالا و کلسیم بالا در ادرار می‌تواند خطر ابتلا را بالاتر ببرد.


۳. عفونت کلیه

عفونت کلیه نوعی عفونت ادراری است که معمولا از مثانه شروع می‌شود و به یک یا هر دو کلیه می‌رسد. این نوع عفونت باید جدی گرفته شود و به‌موقع درمان شود. اگر درمان به‌درستی انجام نشود، ممکن است عفونت آسیب جدی به کلیه‌ها وارد کند. گاهی نیز باکتری‌های ایجادکننده عفونت می‌توانند وارد گردش خون شوند و خطر مرگ به همراه داشته باشند. درمان آن معمولا تجویز داروهای آنتی‌بیوتیک است.

اگر دچار علائمی مانند تب، لرز، درد پهلو، درد شکم، تکرر ادرار، میل شدید برای ادرار کردن، احساس سوزش هنگام ادرار و تهوع و استفراغ شدید، باید سریعا به دکتر متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

نمی‌دونی برای درمان بیماری‌های مجاری ادراری و کلیه چیکار کنی؟

از متخصص اورولوژی کمک بگیر!

۴. بیماری غدد آدرنال

نارسایی غدد آدرنال یا بیماری آدیسون یک اختلال غیرمعمول است. زمانی که بدن به‌اندازه کافی هورمونی خاص را تولید نکند، این شرایط ایجاد می‌شود. در این بیماری اغلب غدد فوق‌کلیوی هورمون کورتیزول و آلدسترون بسیار کمی تولید می‌کنند. بیماری آدیسون ممکن است هر فردی با هر سنی را درگیر کند. علائمی مانند خستگی مفرط، کاهش وزن، تیره شدن پوست، فشار و قند خون پایین و دردهای عضلانی از علائم این بیماری هستند.


۵. سرطان مثانه

سرطان مثانه انواع مختلفی دارد و در بیشتر مواقع از سلول‌های داخلی‌ترین پوشش مثانه شروع می‌شود. وجود خون در ادرار مهم‌ترین علامت سرطان است. اگر علاوه بر این نشانه هنگام ادرار درد دارید یا دچار مشکلات دیگری هنگام ادرار کردن هستید، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. برای درمان سرطان مثانه باتوجه‌به شدت و محل سرطان از روش‌های مختلفی مانند عمل جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا ترکیبی از این روش‌ها استفاده می‌شود.


۶. سندرم مثانه دردناک

سندرم مثانه دردناک نوعی بیماری مزمن است و باعث فشار به مثانه، درد مثانه و گاهی درد لگن می‌شود. این درد ممکن است خفیف یا شدید باشد. زمانی که مثانه از ادرار پر می‌شود، سیگنال‌هایی به مغز ارسال می‌شود تا اعلام کند زمان خالی‌کردن مثانه است. اما در سندرم مثانه دردناک این سیگنال‌ها با اختلال روبرو شده و فرد مجبور است، نسبت به دیگر افراد ادرار با حجم کم اما با دفعات زیاد را دفع کند. این بیماری در زنان بیشتر از مردان شایع است و درمان خاصی برای آن وجود ندارد. معمولا با برخی داروها تنها می‌توان علائم آن را کاهش داد.


۷. عفونت ادراری

عفونت ادراری می‌تواند مربوط به هر بخش از سیستم ادراری شامل کلیه‌ها، مثانه، حالب‌ها و مجرای ادراری باشد. در بیشتر مواقع عفونت مربوط به بخش مثانه و مجرای ادراری می‌شود. این نوع عفونت در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. گاهی درد آن بسیار شدید و آزاردهنده شده و درصورتی‌که عفونت به کلیه‌ها برسد، مشکلات بزرگی را ایجاد می‌کند. برای درمان عفونت ادراری معمولا پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

عفونت ادراری ممکن است علائمی مانند میل شدید ادرار کردن، احساس سوزش هنگام ادرار، دفع مکرر و کم ادرار و ادرار با بوی قوی همراه داشته باشد.

Urinary tract disease
عفونت ادراری می‌تواند بخش‌های مختلف سیستم ادراری را درگیر کندو معمولا از مثانه شروع شده و بخش‌های دیگر سرایت می‌کند.

۸. بیماری دستگاه تناسلی آقایان

ایجاد انواع مشکلات در دستگاه تناسلی می‌تواند روی زندگی جنسی و سلامت کلی تأثیر داشته باشد. بیماری‌های مختلفی ممکن است این ناحیه را درگیر کند. پریاپیسم نوعی بیماری است که شخص دچار نعوظ مداوم و دردناک می‌شود.

بیماری پیرونی هم باعث ایجاد توده سفت در آلت تناسلی و انحنای آلت می‌شود. بیماری‌های دیگری مانند سرطان آلت تناسلی، سرطان پروستات و اختلال نعوظ از دیگر مشکلاتی هستند که می‌توان برای تشخیص و درمان آنها به دکتر متخصص اورولوژی مراجعه کرد.


۹. سرطان آلت تناسلی

زمانی که رشد سلول‌ها داخل یا روی آلت مردانه به طور غیرمعمول زیاد شود، به آن سرطان آلت تناسلی می‌گویند. این نوع سرطان خیلی شایع نیست و جز سرطان‌هایی محسوب می‌شود که می‌توان آن را به‌خصوص در مراحل اولیه درمان کرد.

ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی، سن بالای ۶۰ سال و ایدز از عوامل اصلی ابتلا به سرطان آلت تناسلی هستند. شایع‌ترین نشانه این سرطان تغییرات در پوست آلت تناسلی است. از علائم دیگر آن می‌توان به تغییر در ضخامت و رنگ پوست، بثورات پوستی، توده روی آلت تناسلی، ترشحات بدبو و تورم اشاره کرد.


۱۰. سرطان بیضه‌ها

رشد غیرطبیعی سلول‌ها در بیضه باعث بروز سرطان بیضه می‌شود. این افراد علائم و نشانه‌های مختلفی را تجربه می‌کنند. گاهی هم ممکن است سرطان هیچ نشانه‌ای نداشته باشد. معمولا علامت اصلی سرطان بیضه، بزرگ‌شدن یا ایجاد توده‌ای سخت در بیضه است. از علائم دیگر آن می‌توان به درد بیضه، ناراحتی، بی‌حسی در بیضه، تجمع ناگهانی مایع در بیضه و درد مبهم در زیر شکم اشاره کرد.


۱۱. سرطان پروستات

پروستات قسمتی از دستگاه تناسلی مردان است که ممکن است به دلایل مختلفی سلول‌های آن رشد کنند و تومور ایجاد کنند. آقایان می‌توانند با چکاپ منظم از بروز مشکلات شدید جلوگیری کنند. زیرا سرطان پروستات به‌کندی پیشرفت دارد. اگر سرطان پروستات به‌سرعت رشد کند، از روش‌هایی مانند براکی تراپی یا جراحی پروستاتکتومی استفاده می‌شود.

معمولا این بیماری در مردان بالای ۵۵ سال دیده می‌شود. علائمی مانند جریان ضعیف ادرار، ادرار دردناک، بی‌اختیاری مدفوع، انزال دردناک، اختلال نعوظ و وجود خون در منی می‌توانند از نشانه‌های سرطان باشند.

Testicular disease
سرطان پروستات معمولا با افزایش سن ایجاد شده و در صورت تشخیص به موقع می‌توان آن را درمان کرد.

۱۲. بزرگ‌شدن غده پروستات

بزرگ شدن غده پروستات را هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات، یک بیماری شایع است که با افزایش سن در مردان دیده می‌شود. این بیماری می‌تواند مشکلاتی را در مثانه، مجاری ادرار و کلیه‌ها ایجاد کند.

یکی از علائم ادراری ناراحت‌کننده این بیماری، مسدود شدن جریان ادرار از مثانه است. درمان‌های مختلفی برای این بیماری وجود دارد. داروها و درمان‌های کم تهاجمی در بسیاری از مواقع کارساز هستند. اما گاهی ممکن است نیاز به جراحی باشد.

از علائم اصلی آن می‌توان به نیاز مکرر به ادرار، تکرر ادرار در شب، مشکل در شروع ادرار، جریان ضعیف ادرار و ناتوانی در تخلیه کامل مثانه اشاره کرد.


۱۳. مشکل در نعوظ

اختلال نعوظ و ناتوانای جنسی در واقع ناتوانی در نعوظ یا حفظ آن در طول رابطه جنسی است. اگر گاهی دچار این مشکل شده باشید، جای نگرانی نیست. اما اختلال نعوظ به طور مداوم در زندگی زناشویی تأثیر منفی داشته و اعتمادبه‌نفس را از بین می‌برد.

اختلال نعوظ می‌تواند نشانه بیماری زمینه‌ای دیگری باشد. اگر مشکل از بیماری زمینه‌ای دیگری باشد، می‌توان با درمان آن بیماری اختلال نعوظ را برطرف کرد. گاهی هم می‌توان با دارو یا سایر درمان‌های مستقیم این مشکل را برطرف کرد.


۱۴. زود انزالی

زود انزالی یا انزال زودرس نوعی اختلال در عملکرد جنسی است. در این بیماری فرد به ارگاسم می‌رسد و مایع منی زودتر از زمانی که شخص و شریک جنسی بخواهد، خارج می‌شود. اغلب افرادی که دچار زود انزالی هستند، قبل یا کمی بعد از دخول در حین مقاربت به انزال می‌رسند.

عوامل فیزیکی، شیمیایی و روانی می‌توانند روی این مشکل تأثیر داشته باشند. گاهی مشکل از اختلال نعوظ یا مشکل هورمونی است. در برخی مواقع نیز اضطراب، مشکلات در رابطه و افسردگی باعث بروز این بیماری می‌شوند.

همین الان بهترین دکتر برای درمان زود انزالی رو پیدا کن!

۱۵. دیر انزالی

دیر انزالی یا تاخیر در انزال می‌تواند به علت مشکلات جسمی یا روانی ایجاد شود. حدود ۱ تا ۴% از مردان دچار این مشکل می‌شوند. دیر انزالی نیز مانند زود انزالی می‌تواند تأثیر منفی در رابطه داشته باشد. دیر انزالی باعث اضطراب در مود سلامت بدن، پایین آمدن میل جنسی و نارضایتی جنسی شود. درمان دارویی برای این مشکل وجود ندارد. اما گاهی دلایل روانی آن را می‌توان با برخی داروها کاهش داد.

۱۶. ناباروری

در آقایان ناباروری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که با مراجعه به دکتر متخصص اورولوژی می‌توان علت را تشخیص داد و درمان کرد. گاهی آسیب به دستگاه تناسلی مردان یا اختلالات اسپرم می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. از علل شایع ناباروری مردان می‌توان به واریکوسل اشاره کرد. واریکوسل سیاهرگی در کیسه زیر آلت تناسلی است که در صورت بزرگ‌شدن مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در این شرایط ممکن است پزشک برای درمان ناباروری جراحی را پیشنهاد دهد.


۱۷. زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی زائده‌های گوشتی هستند که ممکن است در ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد شوند. این نوع زگیل توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد شده و بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد. دو سوم افرادی که با شریک دارای زگیل تناسلی رابطه جنسی دارند، به این ویروس مبتلا می‌شوند. معمولا زگیل‌ها بدون درد هستند. اما گاهی باتوجه‌به محل ایجاد زگیل ممکن است ناراحت‌کننده باشد.

در مردان زگیل تناسلی می‌تواند مجرای ادرار، آلت تناسلی، کیسه بیضه و ناحیه رکتوم را آلوده کند. ممکن است ظاهر زگیل‌ها نرم و با برجستگی کوچک باشد و یا برآمدگی‌هایی ایجاد کنند.


۱۸. واکسن گاردسیل

واکسن گاردسیل برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی تزریق می‌شود. این واکسن در سال ۲۰۰۶ تایید شد. برای پیشگیری از ۴ نوع شایع ویروس HPV (6،۱۱،۱۶ و ۱۸) این واکسن مؤثر است. برای افرادی که قبلا به این ویروس مبتلا شده‌اند، تزریق واکسن تأثیر کمتری دارد. بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی این واکسن را تزریق کنید.


۱۹. بی‌اختیاری ادرار

بی‌اختیاری ادرار به معنای ازدست‌دادن کنترل مثانه است. این حالت می‌تواند برای بسیاری از افراد شرم‌آور باشد. بی‌اختیاری ادرار دلایل مختلفی دارد. معمولا این بیماری در افراد مسن، زنانی که به‌تازگی زایمان کرده‌اند و پس از یائسگی دیده می‌شود. گاهی عفونت‌های دستگاه ادراری، مشکلات مربوط به لگن و بزرگ‌شدن پروستات می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند. دکتر متخصص اورولوژی باتوجه‌به علائم، می‌تواند علت این مشکل را تشخیص دهد و برای درمان آن اقدام کند.


۲۰. بازگشت وازکتومی

همان‌طور که گفتیم یکی از روش‌‌های درمانی که توسط اورولوژیست انجام می‌شود، وازکتومی است. این روش برای عقیم‌سازی استفاده می‌شود. بازگشت وازکتومی یا معکوس کردن آن یک روش جراحی برای خنثی‌کردن وازکتومی است. در این روش جراحی لوله‌ای که اسپرم را از بیضه‌ها منتقل می‌کند، دوباره وصل می‌شود. پس از جراحی اسپرم دوباره وارد مایع منی می‌شود و امکان باردار کردن همسر وجود دارد.


۲۱. مثانه بیش فعال

مثانه بیش فعال نوعی بیماری است که شخص نیاز شدید به ادرار داشته و کنترل آن دشوار است. این بیماران روز و شب به طور مداوم نیاز به تخلیه مثانه داشته و گاهی دچار بی‌اختیاری ادرار هم می‌شوند. معمولا این افراد به دلیل بروز چنین مشکلاتی خود را از نظر اجتماعی محدود می‌کنند. گاهی درمان مثانه بیش فعال آسان بوده و با تغییر رژیم غذایی، دفع ادرار به‌موقع و تکنیک‌های نگه‌داشتن ادرار با تقویت عضلات لگن می‌توان آن را تا حدودی درمان کرد.


۲۲. افتادگی مثانه

در زنان دیواره جلویی واژن نوعی تکیه‌گاه برای مثانه است. با افزایش سن یا علل دیگر ممکن است این دیواره ضعیف و شل شود و باعث افتادگی مثانه شود. در نتیجه مشکلات ادراری، ناراحتی و بی‌اختیاری استرسی شخص را درگیر می‌کند. افتادگی مثانه درجات مختلفی دارد و در حالت خفیف فقط بخش کوچمی از مثانه به داخل واژن می‌افتد. افتادگی معمولا همراه با یائسگی ایجاد می‌شود.

Pediatric urologist
متخصص اورولوژی می‌تواند مشکلات ادراری کودکان همانند شب ادراری را نیز درمان کند.

۲۳. شب ادراری و مشکلات تخلیه کودکان

یکی از شایع‌ترین اختلالات در کودکان شب ادراری است. ممکن است کودک در روز یا شب این حالت را تجربه کند. اگر کودک به طور مکرر رختخواب را خیس می‌کند و این اتفاق حداقل دو بار در هفته تکرار می‌شود، باید برای درمان شب ادراری به دکتر اورولوژی مراجعه کنید. دلایل مختلفی مانند کوچک بودن مثانه، عفونت دستگاه ادراری، استرس شدید یا تاخیر رشدی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند.


۲۴. تب‌خال تناسلی

تب‌خال تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است. این عفونت توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود. راه انتقال آن از یک فردبه‌فرد دیگر رابطه جنسی است. ویروس پس از تماس با بدن می‌تواند نهفته باشد و چندین بار در سال عود کند. این نوع تب‌خال باعث درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی می‌شود. گاهی هم تب‌خال هیچ علامتی ندارد. هیچ نوع درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. اما با برخی داروها می‌توان علائم آن را کاهش داد.


۲۵. تکرر ادرار

معمولا افراد سالم در طول روز بین ۴ تا ۸ بار نیاز به دفع ادرار دارند. اما زمانی که شخص بیش از ۸ بار این نیاز را پیدا کند یا شب‌ها از خواب بیدار شود، احتمالا دچار تکرر ادرار است. مشکلات مختلفی مانند بیماری کلیوی و نوشیدن بیش از حد مایعات از علل ایجاد این مشکل هستند. اگر تکرر ادرار با تب و درد و ناراحتی در ناحیه شکم همراه باشد، باید به متخصص مراجعه کرد. در این شرایط احتمالا علت آن عفونت ادراری است.  

urologist checkup
برای چکاپ سالانه می‌توان به دکتر اورولوژی مراجعه کرد تا مواردی مانند سرطان بیضه یا پروستات بررسی شود.

اورولوژی کودکان

اورولوژی کودکان تخصصی است که مربوط به مشکلات ادراری و تناسلی کودکان می‌شود. اگر کودک شما مشکل یا بیماری مربوط به دستگاه تناسلی یا مجاری ادراری دارد، متخصص اورولوژی کودکان می‌تواند بیماری را تشخیص داده و درمان کند. این پزشک می‌تواند بیماری‌هایی از قبیل عفونت مجاری ادرار، اختلالات دفع ادرار، اختلالات رشد جنسی، سنگ کلیه، تومورهای کلیه، مثانه و بیضه و فتق را در کودکان تشخیص داده و درمان کند.

چه زمانی باید به دکتر اورولوژی مراجعه کنیم؟

اگر دچار علائم شدیدی در سیستم ادراری یا دستگاه تناسلی شدید، باید سریعا به دکتر متخصص اورولوژی مراجعه کنید. علائمی مانند خون در ادرار، ازدست‌دادن کنترل مثانه، درد هنگام ادرار، درد در ناحیه کمر و بزرگ‌شدن پروستات نشانه‌های جدی بوده که باید توسط متخصص اورولوژی بررسی شوند.

برای پیداکردن بهترین دکتر دکتر متخصص اورولوژی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکتر اورولوژی تهران

دکتر اورولوژی شیراز

دکتر اورولوژی اصفهان

دکتر اورولوژی کرج

دکتر اورولوژی مشهد 

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

دکتر اورولوژی می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها در زنان را تشخیص داده و درمان کند. خانم‌هایی که در سیستم ادراری دچار مشکل شده‌اند، باید برای انجام آزمایش‌های لازم و درمان بیماری به اورولوژیست مراجعه کنند. اورولوژیست بسیاری از بیماری‌ها مانند عفونت ادراری، سنگ کلیه و عدم کنترل ادرار پس از زایمان یا پس از یائسگی را درمان می‌کند.

ممکن است برخی خانم‌ها برای درمان مشکلات ادراری خود به دنبال پزشک خانم باشند. در چند سال اخیر تعداد خانم‌های متخصص اورولوژی افزایش پیدا کرده است. اگر می‌خواهید برای درمان بیماری‌های سیستم ادراری به متخصص خانم مراجعه کنید، این امر امکان‌پذیر است.

اگر می‌خواهید برای چکاپ و بررسی مشکلاتی که ممکن است به آنها دچار شوید، به دکتر اورولوژی مراجعه کنید، باید تقریبا سالی یک‌بار مراجعه به پزشک را در برنامه خود قرار دهید. به‌خصوص اگر سابقه خانوادگی بیماری‌هایی ماندن سرطان بیضه و پروستات را دارید، لازم است برای تشخیص به‌موقع هرسال یا هر سه سال یک‌بار طبق نظر پزشک معاینه شوید.

دکتر اورولوژی همانند دیگر پزشکان باید برای تشخیص دقیق و انتخاب بهترین درمان در مورد سابقه پزشکی، علائم فعلی و داروهای مصرفی سوالاتی را بپرسد تا اطلاعات کلی در مورد شما کسب کند. یک اورولوژیست خوب باید پس از بررسی‌های کلی یک معاینه فیزیکی از ناحیه تناسلی داشته باشد. ممکن است پزشک برای بررسی دقیق‌تر آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون یا آزمایش‌های تصویربرداری (مانند سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی) تجویز کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دکتر متخصص اورولوژی

  1. ناشناس گفت:

    سلام بخشید من یکی هفته هست سر آلتم مشکل پوستی پیدا کرده نه سوزش داره نه خارش چه باید کرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال خشکی پوست و یا حساسیت به شوینده ها وجود دارد
      در صورت تکرار علایم بهتر است به متخصص مراجعه کنید

  2. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید من ۸ روز پیش از اسپره تأخیری استفاده کردم و کاری انجام ندادم الان ۸ روزه که التم بزرگ نمیشه و الان باید چکار کنم اگ جواب بدین ممنون میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با اب گرم ماساژ دهید
      یک هفته کمی غیر طبیعی است
      بهتر است زودتر به متخصص اورولوژی مزاجعه نمایید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  3. اصغر تاج گفت:

    سلام خسته نباشید پسرم دو سال نیمش هست اورت، دستگاه تناسلی وی کوچک هست که نمی‌توان ختنه کرد راهنمایی میخواستم ممنون.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      کوچک بودن الت در این سن چیز غیر طبیعی نیست
      ولی برای اطمینان به پزشک اطفال مراجعه نمایید

  4. زانیار گفت:

    سلام خسته نباشید من یه سوال داشتم آیا کوچکی آلت تناسلی درمان دارد من الان ۲۷سال سن دارم لطفاً
    راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برخی دارو ها و روش های موضعی می تواند موثر باشد
      ولی بهتر است ابتدا به اورولوژیست مراجعه نمایید

  5. کاربر گفت:

    سلام من علتم کج به سمت چپ آیا بدون جراحی خب میشه ممنون میشم جوابم بدین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ابتدا باید معاینه شوید
      اگر مشکل از علات است احتمالا درمان می شود

  6. علی رضا گفت:

    درد شدید میان بیضه ها دارم بیشتر موقع راه رفتندارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال واریکوسل وجود دارد
      هرچه زودتر به اورولوژیست مراجعه نمایید

  7. میری گفت:

    سلام حدود ۴ سال پیش مشکل واریکوسل داشتم جراحی شدم الانم ازمایش دادم مشکل ضعف حرکتی اسپرم دارم(مشکل ناباروری دارم ۴ ماه اقدام کردم..) لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هورمون ها هم باید بررسی شود
      در بیشتر بیماران، سطح تستوسترون پس از ترمیم واریکوسل افزایش می یابد. اگر نیاز بود نیاز به تستوسترون هم می باشد

  8. حمید گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید سوال داشتم در مورد خود ارضایی.
    همانطور که میدانید پروسه تولید اسپرم در بدن تا هنگام مرگ فرد در بدن ادامه دارد.
    اگر این اسپرم ها از بیضه خارج نشوند آیا به سلامت بیضه ها آسیب می زنه یا نه؟ مثلا ظرفیت بیضه کامل نمیشه؟
    ممنون میشم هر چه زود تر جواب بدید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سرعت تولید ان هم متفاوت می شود
      بهرحال نیاز به خروج اسپرم می باشد
      یا سکس یا خودارضایی یا خودبخودب

  9. آریا گفت:

    سلام چند شوت با توپ به آلت تناسلیم شوده می خواهم بدونم بااین ضرب ها خون رسانیم به آلت تناسلیم قطع شود یانه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر
      ولی در صورت خونریزی یا درد شدید به پزشک مراجعه کنید

  10. ناشناس گفت:

    من اخیرا بعداز دو بار ابتلاع به کرونا مشکل جنسی پیدا کردم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنابر تحقیقات انجام‌شده، یکی از عوارض کرونا بروز اختلال جنسی است؛ کرونا به دلایل مختلف می‌تواند عاملی برای اختلال جنسی مردان باشد.
      بهتر است به اورولوژیست یا روانپزشک برای دریافت دارو مراجعه نمایید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist