ماینوکسیدیل و هر آنچه باید در مورد آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ماینوکسیدیل دارویی برای درمان ریزش مو است که به شکل محلول (لوسیون) و یا فوم عرضه می‌شود. مالش دارو روی پوست سر با افزایش جریان خون در فولیکول مو منجر به تحریک رشد مو خواهد شد. معمولا در دو هفته اول مصرف ماینوکسیدیل ممکن است ریزش مو مشاهده شود که به‌تدریج و با استفاده مداوم برطرف خواهد شد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
ماینوکسیدیل برای چی خوبه

ریزش مو تجربه‌ای سخت و ناامیدکننده است که می‌تواند بر اعتماد به نفس، عزت‌نفس و حتی سلامت روان فرد تاثیر منفی بگذارد. خوشبختانه، امروزه محصولات مفیدی برای مبارزه با ریزش مو عرضه شدند که نگرانی‌ها درباره رشد مو را کمتر می‌کنند. یکی از این محصولات موثر، ماینوکسیدیل (Minoxidil) است که به عنوان درمانی برای مقابله با ریزش مو شناخته می‌شود. این دارو به رشد مجدد موها کمک کرده و از تشدید ریزش مو جلوگیری می‌کند. قبل از مصرف این دارو حتما با دکتر پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل بهترین دارو برای ریزش مو است که رشد مو روی کف سر را افزایش می‌دهد و به‌شکل محلول (لوسیون) یا فوم کف‌مانند برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. با افزایش جریان خون در فولیکول‌های مویی، رشد مجدد موها را تحریک می‌کند. ممکن است چند ماه طول بکشد تا نتایج درمان قابل مشاهده باشد و برای حفظ اثر بخشی، باید به طور مداوم مصرف شود.

طریقه مصرف ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل صرفا برای مصارف خارجی و فقط برای استفاده روی پوست سر است. طریقه مصرف ماینوکسیدیل در بروشور همراه دارو نوشته شده است. قبل از استفاده، موها و پوست سر باید خشک باشند و نیازی نیست که پیش از هر استفاده، حتما موها را با شامپو بشویید.

نحوه مصرف محلول ماینوکسیدیل

قبل از استفاده، پوست سر را کامل بشویید و خشک کنید تا کف سر آماده پذیرش محلول باشد. محلول ماینوکسیدیل را بر اساس دستور مصرف روزی دو بار (صبح و شب) روی پوست سر بزنید. محلول را با انگشتان دست یا قطره‌چکان به آرامی روی پوست سر پخش کنید. مراقب باشید که محلول به پوست صورت، گردن یا سایر نواحی بدن نرسد. پس از اعمال محلول، دست‌ها را بشویید تا از جذب ماینوکسیدیل از طریق پوست دست جلوگیری شود.

حداقل ۴ ساعت پس از استفاده، موها را نشویید تا محلول جذب پوست شود. مصرف منظم و مداوم محلول ماینوکسیدیل طی حداقل ۴ ماه ضروری است تا نتایج درمانی مشاهده شود. در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی، استفاده از محلول را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

نمی‌دونی هر روز چقدر از این محلول به سرت بزنی؟

هر سوالی داری از دکتر بپرس.

نحوه مصرف قرص ماینوکسیدیل

فرم دیگری از این دارو به صورت قرص برای استفاده خوراکی عرضه می‌شود. نحوه مصرف قرص ماینوکسیدیل باید توسط پزشک براساس شرایط پزشکی فرد و واکنش بدن به درمان تعیین گردد. این قرص را می‌توانید همراه با وعده‌های غذایی یا بدون غذا با آب بدون جویدن میل کنید که به تجویز پزشک بستگی دارد. بهتر است که هر روز در ساعت مشخصی استفاده کنید.

طریقه مصرف ماینوکسیدیل برای ریش

طریقه مصرف ماینوکسیدیل برای ریش به شرح زیر است:

  • صورت را بشویید.
  • ماینوکسیدیل را روی صورت بزنید.
  • سپس با نوک انگشتان محلول را در تمام نواحی ریش مالیده و ماساژ دهید.
  • دست‌ها را در انتها بشویید.

قطع مصرف ماینوکسیدیل برای ریش

تنها راه قطع مصرف ماینوکسیدیل بدون ریزش مو این است که دارو را با محلول ریزش مو دیگری جایگزین کنید. برای مثال می‌توانید ماینوکسیدیل را قطع کرده و به‌جای آن از فیناسترید (Finasteride) موضعی استفاده کنید تا ریزش مو اتفاق نیفتد.

بهترین زمان مصرف ماینوکسیدیل چه زمانی است؟
توصیه می‌شود که حداقل ۴ ساعت پس از استفاده از محلول ماینوکسیدیل، موها شسته نشوند.

بهترین زمان مصرف ماینوکسیدیل

بهترین زمان مصرف ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو روزی دو بار، صبح و شب است. به‌ این دلیل که ماینوکسیدیل برای اثرگذاری نیاز به جذب مداوم و طولانی‌مدت در پوست سر دارد. استفاده از محلول ماینوکسیدیل قبل خواب هم مفید است، چرا که زمان طولانی‌تری در تماس با پوست سر قرار می‌گیرد و فرصت بیشتری برای جذب پیدا می‌کند. توصیه می‌شود که حداقل ۴ ساعت پس از مصرف محلول ماینوکسیدیل، موها شسته نشوند. به این خاطر که جذب ماینوکسیدیل در پوست سر تحت تاثیر قرار نگیرد.

متن انگلیسی:
Minoxidil is designed to be used twice daily, ideally at twelve-hour intervals. It is best, however, to use the treatment at least an hour before you go to bed in the evening as this will prevent the solution from rubbing off onto your pillow before it has been properly absorbed
ترجمه متن:
ماینوکسیدیل برای استفاده دو بار در روز، به طور ایده‌آل در فواصل دوازده ساعته طراحی شده است. با این حال، بهتر است این محلول را حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب در شب استفاده کنید؛ زیرا این کار از مالیده شدن محلول قبل از جذب مناسب روی بالش جلوگیری می‌کند.

manual

موارد مصرف ماینوکسیدیل (ماینوکسیدیل برای چی خوبه؟)

موارد مصرف ماینوکسیدیل عبارتند از:

  • درمان ریزش مو ناشی از آلوپسی آندروژنتیک (درمان ریزش سکه ای مو)
  • ریزش مو پس از شیمی‌درمانی
  • درمان ریزش موی منتشر
  • کاهش و درمان ریزش مو در زنان پس از زایمان

۱. قرص ماینوکسیدیل برای ریزش مو (ماینوکسیدیل برای موی سر)

قرص ماینوکسیدیل به طور کلی برای درمان ریزش مو سر کاربرد ندارد و استفاده از آن به شکل موضعی یعنی به صورت محلول یا فوم روی پوست سر توصیه می‌شود. موارد استفاده اصلی قرص ماینوکسیدیل درمان فشار خون بالا و برخی اختلالات قلبی هستند.

۲. ماینوکسیدیل برای ریش

در افرادی که دچار ریزش مو ریش یا آلوپسی در ناحیه ریش شدند، مصرف ماینوکسیدیل توصیه می‌شود که می‌تواند با افزایش رشد موهای ریش، ریزش را کنترل و به درمان ریزش سکه ای ریش کمک کند.

۳. ماینوکسیدیل برای ابرو و مژه

ماینوکسیدیل همچنین ممکن است برای افزایش رشد و تراکم موهای ابرو و مژه مفید باشد. این دارو می‌تواند به طور موضعی روی این مناطق استفاده شود تا به رشد موها کمک کند. اما همواره قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

۴. ایا بعد از کاشت مو باید ماینوکسیدیل استفاده کرد؟

استفاده از ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو می‌تواند مفید باشد چرا که به افزایش رشد و تراکم موهای کاشته شده کمک کرده و از ریزش آنها پیشگیری می‌کند. این دارو باعث بهبود جریان خون در ناحیه کاشت و بهبود تغذیه موها می‌شود.

ماینوکسیدیل خارجی ریزش مو را به خوبی درمان می کند.
تا دو هفته بعد از شروع استفاده از ماینوکسیدیل، ریزش مو همچنان ادامه پیدا می‌کند و بعد از آن متوقف خواهد شد.

بهترین ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل داروی محبوبی برای درمان ریزش مو است که با نام تجاری Rogaine عرضه می‌شود. برندهای مختلفی این دارو را عرضه می‌کنند که بهترین آن‌ها عبارتند از:

  • Rogaine: از معروف‌ترین فرمولاسیون‌های مایونوکسیدیل در دو فرمول فوم و مایع
  • Kirkland Signature: نسبت به بقیه برندها قیمت ارزان‌تری دارد.
  • Equate: فقط از طریق وال مارت (Walmart) عرضه می‌شود.
  • Tugain: برند هندی ساخت شرکت داروسازی سیپلا (Cipla)
  • لیپوگین: حاوی بیوتین، نیاسین و نخل اره‌ای

دوز مصرفی ماینوکسیدیل

دوز مصرفی ماینوکسیدیل برای بزرگسالان، ۲-۵% محلول یا فوم دوبار در روز (صبح و شب) است که باید به پوست سر مالیده شود. درمان باید حداقل ۴ ماه ادامه یابد تا اثربخشی آن مشخص شود. برای حفظ اثر درمان به استفاده طولانی مدت (مادام العمر) ماینوکسیدیل نیاز است.

ماینوکسیدیل ۲ درصد

ماینوکسیدیل ۲% روزانه ۲ بار، هر بار ۱ میلی‌لیتر روی پوست سر پخش شود. حداقل ۴ ماه استفاده لازم است و ممکن است نیاز به مصرف طولانی مدت باشد.

ماینوکسیدیل ۵ درصد

ماینوکسیدیل ۵% هم باید روزانه ۲ بار، هر بار ۱ میلی‌لیتر روی پوست سر استفاده شود.

عوارض ماینوکسیدیل

از عوارض معمول و متداول ماینوکسیدیل می‌توان به رشد موهای زائد روی صورت و بدن، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا نامنظم، ضعف و غش، درد قفسه سینه، ورم دست و پا، افزایش وزن غیرعادی، خستگی و تنگی نفس به‌خصوص حین دراز کشیدن اشاره کرد. مصرف این دارو باعث افزایش رشد یا ضخیم شدن موهای نازک بدن می‌شود. در صورتی که ادامه‌دار باشد، حتما با پزشک مشورت کنید. معمولا ۱ تا ۶ ماه بعد از قطع مصرف دارو، موها دوباره به حالت اولیه و طبیعی خود برمی‌گردند. 

ریزش مو بعد از استفاده از ماینوکسیدیل

تا دو هفته بعد از شروع استفاده از ماینوکسیدیل، ریزش مو همچنان ادامه پیدا می‌کند و بعد از آن متوقف خواهد شد. در صورتی که ریزش مو بعد از استفاده از ماینوکسیدیل همچنان تا پس از ۲ هفته ادامه پیدا کرد، حتما به پزشک اطلاع دهید.

نگرانی ماینوکسیدیل ریزش موهات رو درمان نکنه؟ مشاوره بگیر تا خیالت راحت شه.

درمان خارش سر بعد از ماینوکسیدیل

خارش سر یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی استفاده از ماینوکسیدیل است. روش‌های درمان خارش سر بعد از ماینوکسیدیل عبارتند از:

  • شامپوهای ملایم و بدون سولفات
  • کرم یا لوسیون کورتیکواستروئیدی موضعی
  • شامپوهای ضد التهاب و ضد قارچ مانند سلنیوم سولفید یا کتوکونازول
  • کاهش دفعات استفاده از ماینوکسیدیل در صورت تداوم خارش به عنوان مثال از روزانه به هفتگی

عوارض ماینوکسیدیل برای مردان

استفاده از ماینوکسیدیل برای مردان باعث ریزش مو اولیه، خارش و قرمزی پوست سر، تحریک پوست و التهاب، درد سر، تغییرات در فشار خون و تاثیر بر لیبیدو می‌شود.

عوارض ماینوکسیدیل برای زنان

عوارض ماینوکسیدیل برای زنان هم مشابه مردان است و احتمال ریزش مو اولیه، واکنش‌های آلرژیک مانند قرمزی پوست سر و خارش، التهاب پوستی، سر درد و تغییر فشار خون در خانم‌ها وجود دارد.

منع مصرف و موارد احتیاط ماینوکسیدیل

در صورتی که هر کدام از بیماری‌ها یا مشکلات زیر را دارید، پیش از مصرف ماینوکسیدیل حتما با پزشک مشورت کنید:

  • بیماری‌های پوست سر مانند اگزما، عفونت یا بریدگی و خراش
  • مشکلات قلبی مانند درد قفسه سینه، حمله قلبی، نارسایی قلبی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبدی

متن انگلیسی:
Minoxidil should not be used in patients with a known history of hypersensitivity to the drug or its constituents, including propylene glycol. The utilization of minoxidil is not recommended for pregnant and breastfeeding women
ترجمه متن:
ماینوکسیدیل نباید در بیماران با سابقه حساسیت مفرط به دارو یا ترکیبات آن از جمله پروپیلن گلیکول استفاده شود. مصرف ماینوکسیدیل برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

ncbi.nlm.nih

مصرف ماینوکسیدیل در بارداری

استفاده از ماینوکسیدیل در دوران بارداری ممنوع است چرا که احتمال آسیب به جنین و عوارض جانبی خطرناک برای مادر و جنین وجود دارد. بنابراین، توصیه می‌شود در زمان بارداری از مصرف ماینوکسیدیل خودداری شود و در صورت نیاز به درمان ریزش مو در این دوران، با پزشک معالج مشورت کنید تا درمان مناسب دیگری توصیه شود.

مصرف ماینوکسیدیل در شیردهی

مصرف ماینوکسیدیل در دوران شیردهی نیز توصیه نمی‌شود. ماینوکسیدیل می‌تواند به مقدار کمی وارد شیر مادر شده و موجب عوارض ناخواسته در نوزاد شود.

ماینوکسیدیل چیست؟
ماینوکسیدیل صرفا برای مصارف خارجی و فقط برای استفاده روی پوست سر است.

تداخلات دارویی ماینوکسیدیل

استفاده از ماینوکسیدیل ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد:

  • داروهای ضد فشار خون
  • برخی داروهای ضد افسردگی‌ مانند فلوکستین
  • داروهای ضد انعقاد
  • کتوکونازول و ایتراکونازول

اطلاعات دارویی ماینوکسیدیل

اطلاعات دارویی، عوارض و تداخلات دارویی ماینوکسیدیل را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اسامی رایجعوارض جانبیتداخلات دارویی
محلول موضعی ماینوکسیدیل-سپیداج ۲٪ ۶۰ میلی لیترتحریک موضعی پوست سرداروهای ضد فشار خون
محلول موضعی ماینوکسیدیل مینا ۲%خارشداروهای ضد افسردگی
محلول موضعی ماینوکسیدیل-ناژو ۵٪قرمزیداروهای ضد انعقاد
محلول موضعی آلوپکسین ۲%خشکی پوستکتوکونازول و ایتراکونازول
فوم پاور هر دلتازکس ۲٪افت فشار خون
محلول موضعی ماینوکسیدیل-مدیفارم ۵٪ ۶۰ میلی لیترتشدید ریزش مو در ابتدای درمان
اطلاعات دارویی ماینوکسیدیل

مکانیسم عملکرد ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل گشادکننده عروق خونی است که با گشاد کردن عروق خونی، جریان خون به بافت‌ها را افزایش می‌دهد. این افزایش جریان خون باعث رساندن اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به بافت‌ها می‌شود. ماینوکسیدیل باعث تحریک تکثیر و فعالیت سلول‌های بنیادی در بافت‌های مختلف می‌شود و تشکیل عروق خونی جدید (آنژیوژنز) را نیز تحریک می‌کند و از این طریق باعث بهبود جریان خون و تغذیه بافت‌ها می‌شود. ماینوکسیدیل می‌تواند فرآیندهای التهابی را تعدیل کرده و التهاب را کاهش دهد و از همین طریق هم باعث تسریع ترمیم می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ماینوکسیدیل دارویی برای درمان ریزش مو است که به شکل محلول (لوسیون) و یا فوم عرضه می‌شود. مالش دارو روی پوست سر با افزایش جریان خون در فولیکول مو منجر به تحریک رشد مو خواهد شد. معمولا در دو هفته اول مصرف ماینوکسیدیل ممکن است ریزش مو مشاهده شود که به‌تدریج و با استفاده مداوم برطرف خواهد شد.

هرچند این دارو روش موثر و ایمنی برای ریزش مو به‌شمار می‌آید، اما حتما باید پیش از استفاده با پزشک متخصص مشورت کنید، چرا که مصرف آن برای افراد با بیماری زمینه‌ای، خانم‌های باردار و شیرده مجاز نیست.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصص پوست و مو در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین پوست و مو یا مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خارش ملایم و سوزش در اثر پوسته شدن پوست در کنار ریزش مو در دو هفته اولیه بعد مصرف از عوارض شایع ماینوکسیدیل هستند که به‌تدریج برطرف خواهند شد.

ریزش موها در روزهای اول استفاده از ماینوکسیدیل کاملا طبیعی است چرا که این دارو باعث شده موهای قدیمی از فاز استراحت بیرون بیایند و به همین دلیل می‌ریزند تا دوباره وارد فاز رشد شوند.

برای بزرگسالان بالای ۱۸ سالی که موهای نازک دارند یا در قسمت بالای سر دچار ریزش مو هستند.

ماینوکسیدیل از داروهای محبوب میان مصرف کننده‌ها است که باعث رویش مجدد موهای ریخته شده در اثر الگوی ژنتیکی می‌شود.

بله، ماینوکسیدیل برای ریش جواب می‌دهد. شواهد نشان می‌دهند که استفاده از محلول ۳ درصد ماینوکسیدیل روزی دو بار باعث بهبود رشد ریش می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن