انواع کرونا و گونه‌های جدید این بیماری را بهتر بشناسید!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آیا با جدیدترین انواع کرونا آشنایی دارد؟ آیا می‌دانستید ۲۴ نوع جهش یافته از این بیماری وجود دارد که هنوز به‌صورت کامل شناسایی نشده‌اند؟ علائم تمامی انواع کرونا را بخوانید

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
سویه-های-مختلف-کرونا-در-جهان

شما هم حتما اسl کرونا هندی، کرونا دلتا، کرونای انگلیسی , برزیلی را شنیده اید. این اسامی تنها بخشی از انواع جدید کرونا است. شیوع جدیدترین انواع کرونا به دلیل جهش‌های مختلف ویروس «کووید-۱۹» است. هرچه ویروسی مدت زمان طولانی‌تری شیوع پیدا کند، جهش یافته‌تر می‌شود. بنابراین ویروس در مقابل عوامل مختلف مانند واکسن‌ها، داروها و درمان‌های مختلف نیز مقاوم‌تر خواهد شد.

این جهش در مواردی حتی به اندازه‌ای است که ویروس جدید از نوع اولیه بیماری بسیار مسری‌تر و خطرناک‌تر می‌شوند. «کرونای هندی» یا «کرونا دلتا» در هند یکی از بارزترین این نمونه‌ها بود. این کشور و ۹۲ کشور دیگر هم‌اکنون با این بیماری درگیر هستند.

آگاهی، افزایش اطلاعات و آشنایی با این بیماری و انواع جهش‌های کرونا کمک بزرگی برای جلوگیری از ابتلا و سرایت به جدیدترین انواع کرونا است. این مورد به بروز تراژدی‌های کمتر، کمک شایانی خواهد کرد.  در این مطلب با جدیدترین انواع کرونا، تفاوت آنها، علائم ویژه هر کدام و روش های جلوگیری از ابتلا به آن‌ها آشنا خواهید شوید.

اگر احساس کردید که علائم کرونا دارید، سریع خود را قرنطینه کنید و با دکتر داخلی یا دکتر عفونی مشاوره کنید.

بیماری کرونا چیست؟

هرگز کسی گمان نمی‌برد که شیوع یک ویروس از «ووهان» چین، جهان را بیش از ۲ سال در خاموشی فرو برد و دنیا را درگیر بیماریی به نام «کرونا» کند. این بیماری با هدف قرار دادن دستگاه تنفسی و سرعت بالای سرایت توانست باعث مرگ بیش از میلیاردها نفر در سراسر جهان شود. ویروسی که حتی یا دست دادن یا در آغوش گرفتن فرد ناقل می‌توان به آن مبتلا شد. که اکنون با ماندگاری طولانی جهش یافته و باعث به وجود آمدن سویه‌های گوناگون از این ویروس در جهان شده که به «انواع کرونا» یا «واریانت‌ها»، «سویه های مختلف بیماری کرونا» و «جهش‌ های کرونا» معروف هستند.

با صحبت‌هایی که طی این مدت در مورد بیماری کرونا شده است، اغلب افراد با علائم، عوارض و مشکلات و توصیه‌های لازم جهت جلوگیری از این بیماری آشنایی دارند. در ادامه به صورت خلاصه، علائم شایع کرونا و راه های جلوگیری از آن را خواهید خواند و سپس به سراع علائم اختصاصی در جهش های مختلف می رویم.

برای آگاهی دقیقتر از علائم اصلی بیماری کرونا بهتر است با دکتر داخلی مشورت کنید.

با علائم کرونا چقدر آشنا هستید؟

در قدم اول بهتر است ابتدا به‌صورت خلاصه با این بیماری و ویروس عامل آن آشنا شده و سپس به سراغ بررسی انواع کرونا و خطرناک‌ترین سویه‌های آن برویم. این ویروس در دسته ویروس‌های سندروم حاد تنفسی شدید تیپ ۲ (Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2) که به اختصار ” SARS-CoV-2″ نیز نامیده می‌شوند، قرار می گیرد.

بر اساس اعلام «سازمان بهداشت جهانی» (WHO)، پس از سندروم حاد تنفسی «سارس» و بیماری «سندروم خاورمیانه» یا «مرس» (MERS)، کرونا سومین اپیدمی حاد تنفسی در دنیا بوده که بیشترین آمار مرگ و میر طی دو دهه اخیر را به نام خود ثبت کرده است.

این بیماری نشانه‌هایی شبیه به سرماخوردگی داشته و مدت زمان نقاهت آن ۱۴ روز است. طی این دوره ویروس «کووید-۱۹» با تاثیر بر سیستم تنفسی فرد ممکن است باعث مرگ افراد دچار بیماری‌های خاص تنفسی، مشکلات ریوی، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و دیابتی یا مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی شود.

راه انتقال این بیماری بسیار ساده است. کافی است بدون استفاده از تجهیزات مراقبتی مانند ماسک، با فردی ناقل تماس فیزیکی داشته یا در محیطی آلوده قرار داشته باشید. از جمله شایع‌ترین علائم ابتلا به این بیماری عبارتند از:

دیگر علائم:

در این ویدئو دکتر رضا قانع شیرازی، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری به سؤالات رایج شما در مورد کرونا پاسخ می‌دهند.

اگر علائم کرونا داشتم چکار کنم؟

  • این بیماری بسیار مسری است. به محض مشاهده علائم بهتر است خود را قرنطینه کرده و کسانی را که اخیرا با آن‌ها در تماس بوده‌اید در جریان این مشکل قرار دهید.
  • سپس برای اطمینان از ابتلا به پزشک متخصص عفونی مراجعه کرده و با انجام تست‌های “PCR” و آنتی بادی از ابتلای خود مطمئن شوید.
  • در صورتی که نتیجه آزمایش تایید کند به بیماری کرونا مبتلا شده‌اید باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • از سایر اعضای خانواده نیز بخواهید آزمایش دهند، معمولا علائم طی ۲ الی ۵ روز پس از تماس با فرد ناقل خود را نشان می‌دهند.
  • بسته به شدت درگیری با بیماری ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان یا قرنطینه خانگی داشته باشید.

توصیه‌های لازم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

  • حتما از ماسک‌های بهداشتی هنگام حضور در محل‌های عمومی یا تماس با سایرین استفاده کنید.
  • حد فاصل اجتماعی با دیگران (۱.۵ تا ۲ متر) را رعایت کنید.
  • از حضور غیرضروری در مکان‌های شلوغ و سربسته خودداری کنید.
  • حتما دست‌های خود را در طول روز با آب و صابون بشویید. از محلول ضدعفونی در خارج از منزل استفاده کنید.
  • به شرایط روانی خود و اعضای خانواده دقت داشته باشید. در صورتی که درگیر مشکلاتی مانند وسواس فکری و عملی در مورد بیماری کرونا شده‌اید حتما با مشاور و روان‌پزشک صحبت کنید.
  • در صورت ابتلا خود را قرنطینه کرده و از تماس با سایرین تا ۱۴ روز خودداری کنید. این بیماری یک دوره نهفته و یک دوره آشکار دارد.
ویروس کووید-۱۹
ویروس کووید-۱۹

چطور ویروسی جهش یافته می‌شود؟

حال که با اولین نوع بیماری کرونا آشنا شدید، وقت آن رسیده است که با سایر جهش‌های ویروس و انواع جدیدتر این بیماری که شاید نام آن‌ها را با عنوان «کرونای هندی»، «کرونای آفریقایی»، «کرونا انگلیسی»، «کرونای آلفا» و غیره شنیده باشید هم آشنا شوید.

هم اکنون نزدیک به ۲۴ گونه از جهش های کرونا شناخته شده است که نسبت به نوع اولیه بسیار مقاوم‌تر و مسری‌تر هستند. هنوز تمامی این گونه‌ها به صورت کامل شناسایی نشده‌اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

چطور ویروسی دچار جهش و بروز انواع کرونا می‌شود؟

در مورد دلیل جهش ویروس کرونا، باید گفت به مرور زمان پروتئین اسپایک موجود در این ویروس (بخشی که ویروسی را بدن انسان وصل می‌کند) دچار تغییر می‌شود. بنابراین راحت‌تر می‌توانند سلول‌های بدن را آلوده کرده و در نتیجه سرعت شیوع بالاتری دارند.

به بیان دیگر ماده ژنتیکی موجود در ویروس کرونا که به “RNA” (اسید ریبونوکلئیک) مشهور است، پس از چسبیدن به سلول‌های بدن حمله خود را آغاز می‌کند. سرعت تکثیر این ویروس‌ها بسیار بالاتر از نوع اولیه ویروس کرونا است. 

هرگونه تغییری مانند آنچه اشاره شد (تغییر پروتئین اسپایک) در این فرآیند باعث جهش ویروس کرونا می‌شود. این مورد می‌تواند بسته به وضعیت سلامتی فرد یا ویژگی‌های ژنتیکی باعث بروز نوع جدیدی از این بیماری شود.

برخی از واکسن‌های کرونا براساس از بین بردن این شاخک‌های ساخته شده‌اند. بنابراین جهش‌های مداوم این ویروس باعث می‌شود برخی از واکسن‌ها برای درمان سایر انواع کرونا کارگر نباشند.

بهتر است بدانید بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، از زمان بروز اولین نوع ویروس «کووید-۱۹» تا کنون، این ویروس در ماه دست‌ کم دچار دو جهش می‌شود که می‌تواند به تنوع و گوناگونی انواع کرونا دامن بزند.

نمونه-دلتا-کرونا
کرونا دلتا، شدیدترین نوع شناخته شده کروناست.

راهنمای نام گذاری انواع جهش های کرونا

امروزه بنا به دلایل بسیاری مانند جبهه‌گیری سیاسی یا بدنامی کشورها، کمیته بین‌المللی طبقه‌بندی ویروس‌ها (ICTV) به جای استفاده از نام‌هایی مانند «کرونای هندی» یا «کرونای برزیلی» و موارد مشابه از حروف یونانی مانند «آلفا»، «بتا» و … برای نام‌گذاری انواع جهش های کرونا استفاده می‌کند.

تاکنون چهار گونه اصلی و خطرناک جهش های کرونا یافته شده‌اند که عبارتند از: 

  1. کرونای آلفا (کرونای انگلیسی) با نام پزشکی B.1.1.7
  2. کرونای بتا (کرونای آفریقایی) با نام پزشکی B.1.351
  3. کرونای گاما (کرونای برزیلی) با نام پزشکی P.1
  4. کرونای دلتا (کرونای هندی) با نام پزشکی B.1.617.2

دو نمونه شایع‌تر و پیشرفته‌تر از ویروس‌های جهش‌ یافته فوق نیز وجود دارد که عبارتند از:

  • کرونای دلتا پلاس (هند)
  • کرونای لاندا، کرونای لامبدا (کرونای پرویی)

از سایر نمونه‌های کمتر شایع انواع کرونا نیز می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کرونای اپسیلون (کرونای آمریکایی) با نام پزشکی B.1.427 / B.1.429
  • کرونای زتا (کرونای برزیلی) با نام پزشکی P.2
  • کرونای ایتا (جهانی) با نام پزشکی B.1.526
  • کرونای تتا (کرونای فیلیپینی) با نام پزشکی P.3
  • کرونای آیوتا (کرونای آمریکایی) با نام پزشکی B.1.526
  • کرونای کاپا (کرونای هندی) با نام پزشکی B.1.617.1.
South-African-Coronavirus
کرونای آفریقایی

نگاهی بر مهم‌ترین انواع کرونا و ویروس‌های جهش یافته آن

همانطور که اشاره شد در حال حاضر عمده تمرکز دانشمندان بر یافتن راه‌های درمان انواع کرونا مانند «آلفا»، «بتا»، «گاما» و «دلتا» است چرا که با پیدا کردن راه‌حل درمان این سویه‌ها و جلوگیری از جهش های کرونا می‌توان این بیماری را به صورت کامل درمان کرد. بهتر است با آشنایی بیشتر با انواع جدید بیماری کرونا و نشانه‌های آن اطلاعات خود را افزایش هیم. این کار کمک شایانی به جلوگیری از بروز جهش های کرونا و کاهش آمار شیوع می‌کند.

۱. کرونای آلفا یا کرونای انگلیسی

یکی از اولین ویروس‌های جهش یافته کرونا که در دنیا شناخته شده، «کرونای آلفا» بود. دلیل نام ‌گذاری این بیماری به اسم کشور انگلیس، شیوع این نوع ویروس جدید از این منطقه بود.

بیماری کرونای آلفا یا کرونای انگلیسی نسبت به کرونای معمولی فرد را بیشتر درگیر علائم بیماری کرده و به‌راحتی سرایت می‌شود. همچنین محققان اعلام کرده‌اند میزان مرگ و میر با ابتلا به ویروس کرونای آلفا نیز بالاتر است. اولین نمونه ابتلا به این بیماری در اواخر زمستان سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) شناسایی شد.

شایع‌ترین علائم نوع انگلیسی:

  • سرفه
  • خستگی
  • درد عضلانی
  • گلودرد
  • تب بالا

شدت علائم نام برده در فرد مبتلا به کرونای آلفا (کرونای انگلیسی) بسیار بیشتر است. گاهی ممکن است فرد حتی حس چشایی و بویایی خود را از دست ندهد. بنابراین با تصور این که ناقل نیست با دیگران بدون استفاده از ماسک و غیره تماس فیزیکی داشته باشد که منجر به شیوع سریع‌تر این بیماری می‌شود.

تشخیص کرونای آلفا و دوران نقاهت

کرونای آلفا با کمک تست‌های آنتی بادی و “PCR” و “CT” قابل شناسایی است و اغلب افرادی که دوزهای کامل واکسن خود به خصوص واکسن «فایزر» و «مدرنا» را دریافت کرده‌ باشند در مقابل این بیماری مصون هستند.

توجه:

شایع‌ترین علامت ابتلا به بیماری کرونای انگلیسی درگیری سه روزه ریه با مشکلات تنفسی حاد و سرفه‌های مداوم یا احساس تنگی نفس است. بنابراین اگر چنین موردی را مشاهده کردید سریعا خود را قرنطینه کرده و در اولین زمان به پزشک متخصص ریه مراجعه کنید. سرعت بالای شیوع این بیماری را بسیار جدی بگیرید.

پس از دوران نقاهت و بهبودی نیز فرد به دلیل عوارض سنگین بیماری ممکن است وزن زیادی را از دست داده و دچار افسردگی و بی‌اشتهایی شود. اگر چنین مواردی را در اعضای خانواده خود مشاهده کردید، سریعا شرایط را به پزشک اطلاع دهید.

کرونای انگلیسی سرعت انتشار بالاتری دارد و شایع ترین علامت ابتلا به آن، درگیری سه روزه ریه و سرفه های مداوم و یا احساس تنگی نفس است.

۲. کرونای بتا (کرونای آفریقایی)

پس از شناسایی نوع اول جهش های کرونا ، کم کم اخبار جدیدی از انواع دیگر این ویروس نیز در جهان پخش شد. «کرونای بتا» یا «کرونای آفریقایی» دومین گونه شناخته شده از ویروس‌های جهش یافته کووید-۱۹ بود که اولین فرد مبتلا به آن در «ساحل عاج» شناسایی شد، به همین دلیل به آن بیماری کرونا آفریقایی نیز می‌گویند.

کرونای آفریقایی، علائمی شبیه به «سرماخوردگی بسیار شدید» دارد و سردرد مزمن، گلودرد، آبریزش بینی علائم شایع آن هستند.

در خصوص این نوع از جهش های کرونا باید اشاره کرد که جوانان اغلب درگیر نشانه‌های شدید نمی‌شوند، اما ممکن است همچنان ناقل بیماری باشند. بنابراین بهتر است اگر در خصوص ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری دچار شک و تردید هستید، تست کرونا بدهید.

کرونای آفریقایی شبیه به سرماخوردگی بسیار شدید است که سردرد مزمن، گلودرد، آبریزش بینی از علائم شایع آن هستند.

۳. کرونای گاما (کرونای برزیلی)

کرونای گاما یا کرونای برزیلی نیز برای اولین بار در ابتدای سال میلادی جاری در چهار مسافر برزیلی تشخیص داده شد. این بیماری علائم و نشانه‌هایی کاملا مشابه با نمونه‌های آلفا و بتا داشته اما با تاثیر بر تغییر فرآیند ورود ویروس به بدن و اتصال به پروتئین (K417T, E484K ,N501Y) توانایی خنثی کردن آنتی بادی‌ها را دارد.

به بیان ساده کرونای گاما سرعت شیوع بالایی داشت و نسبت به دو نمونه قبل در مقابل واکسیناسیون مقاوم است.

۴. کرونای دلتا (کرونای هندی)

تهاجمی‌ترین نوع ویروس جهش یافته کووید-۱۹ با بالاترین آمار مرگ و میر، نوع «کرونای دلتا» یا «کرونای هندی» است. این بیماری علائمی مانند آبریزش بینی، تب و سردرد و گلودرد دارد. در کرونای دلتا برخلاف نوع اولیه ویروس کووید-۱۹،در اغلب موارد، فرد حس چشایی یا بویایی خود را از دست نمی‌دهد.

کرونای دلتا معمولا ۴ روز ریه فرد را درگیر کرده، سپس آرام شده و دوباره به بدن حمله می‌کند. به‌همین دلیل این سویه از جهش‌ های کرونا بسیار خطرناک‌تر از سایرین هستند.

بهتر است بدانید اغلب مبتلایان در ایران از نوع بیماری «کرونای دلتا» یا «کرونای هندی» بوده و در صورت عدم رعایت فاصله فیزیکی، موارد بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک می‌توان در کمتر از ۱ دقیقه به آن مبتلا شد.

احتمال انتقال این بیماری ۶۰ درصد از سایر انواع کرونا بیشتر است. کرونا دلتا بیشتر «کودکان بالای ۲ سال و نوجوانان» را هدف قرار می‌دهد. این بیماری تاکنون در بیش از ۹۲ کشور جهان شیوع پیدا کرده و باعث ایجاد «وضعیت قرمز کووید-۱۹» در این مناطق شده است.

کرونای دلتا، مدام در حال جهش و تغییر بوده و سویه‌های خطرناک‌تری مانند «دلتا پلاس» از این بیماری در حال شیوع است. بنابراین طبیعی است که بیشتر بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها مبتلا به این ویروس باشند.

تهاجمی‌ترین نوع کرونا با بالاترین آمار مرگ و میر،کرونای دلتا یا کرونای هندی است که علائمی مانند آبریزش بینی، تب و سردرد و گلودرد دارد.

گونه‌های خطرناک‌تر جهش های کرونا

همانطور که اشاره شد، دست کم ویروس کرونا در ماه دو جهش پیدا می‌کند که همین مورد باعث بروز گوناگونی انواع کرونا و حتی شیوع بیماری‌هایی بسیار شدیدتر می‌شود. در چنین حالتی موارد زیر می‌تواند به تعدد هرچه بیشتر جهش های کرونا کمک کند:

  • سابقه بیماری‌های قبلی
  • ترکیب شدن بیماری کرونا با سایر بیماری‌‌های مشابه
  • عدم رعایت موارد بهداشتی
  • عدم رعایت قوانین قرنطینه و بی‌احتیاطی
  • شرایط و محیط زندگی
  • واکسیناسیون یا عدم واکسیناسیون فرد
  • اختلالات ژنتیکی مانند بیماری‌های خود ایمنی.

انواع کرونا
انواع کرونا

چهار نمونه قابل توجه و خطرناک‌تر از انواع کرونا نیز شیوع پیدا کرده‌اند. میزان تهاجمی بودن این ویروس‌ها بسیار بالا است و به راحتی سرایت می‌کند.  این دو نمونه تهاجمی و خطرناک از جهش های کرونا عبارتند از:

۱. کرونای لاندا ، کرونای لامبدا یا کرونای برزیلی نوع دو

کرونای لاندا (P.37) یکی از واریانت‌ها و گونه‌های بسیار تهاجمی انواع کرونا است. این ویروس به دلایل زیر باعث ایجاد وضعیت سلامتی وخیم در افراد می‌شود:

  • مقاومت بالا نسبت به روش‌های درمان و واکسیناسیون
  • سرعت بالای سرایت
  • شدت بالای علائم
  • ایجاد عفونت‌های شدید داخلی

در حال حاضر این نوع از جهش های کرونا در ۲۹ کشور جهان شیوع پیدا کرده و باعث مرگ هزاران نفر شده است. بالاترین میزان مرگ و میر با ابتلا به بیماری کرونا نیز مربوط به این نوع از جهش های کرونا بوده که زیرمجموعه کرونای گاما محسوب می‌شوند.

از جمله شایع‌ترین علائم این بیماری عبارتند از:

  • تب
  • سرفه خشک
  • ورم ملتحمه
  • سردرد مزمن و شدید
  • تنگی نفس و عدم توانایی تنفس طبیعی
  • حالت تهوع و استفراغ غیرقابل کنترل
  • از دست دادن حس چشایی و بویایی
  • بروز آکنه یا بثورات پوستی
  • تغییر رنگ انگشتان دست و پا
  • بی حالی و ضعف بسیار شدید
  • گیجی و ضعف در بینایی

این ویروس با افزایش چسبندگی پروتئین اسپایک برای اتصال به ACE11، جهش ایمن گریز برای خود ایجاد کرده و به همین دلیل می‌تواند بر سیستم ایمنی فرد غلبه کرده و حتی اثرگذاری داروها و واکسن را نیز کاهش دهد.

اما خبر خوب این که در تحقیقات اخیر مشخص شده که واکسن فایزر و مدرنا نسبت به سایر واکسن‌ها ۲ تا ۳ برابر تاثیر گذاری بیشتری بر مقاوم‌سازی بدن در مقابل ابتلا به این ویروس دارند.

۲. کرونا دلتا پلاس

«کرونا دلتا پلاس» با بیش از ۴۰ مرتبه جهش یکی از مسری‌ترین جهش های کرونا محسوب شده که به شدت فرد را درگیر علائم خود می‌کند. این ویروس زیرشاخه، «کرونا دلتا» یا «کرونای هندی» بوده که می‌تواند با کرونای بتا ترکیب شده و سویه جدیدی ایجاد کند.

هرچند که این بیماری علائم بسیار شدیدی مانند کرونای لاندا دارد اما به ندرت باعث مرگ و میر می‌شود و فرد طی ۲ هفته تا ۱ ماه به صورت کامل بهبود می‌یابد.

کرونا دلتا پلاس یا کرونا لاندا، کدام خطرناک‌تر است؟

به دلاییل مانند تاثیرات ژنتیکی و مقاومت ویروس کرونا لاندا در مقابل آنتی بادی‌ها، امروزه کنترل و جلوگیری از شیوع «کرونا لاندا» به یکی از اولویت‌های کشورها تبدیل شده است.

کرونا لاندا، کرونا دلتا و کرونا دلتا پلاس را می‌توان تهاجمی‌ترین نوع از انواع کرونا دانست که به جز مورد آخر دو جهش دیگر اغلب باعث مرگ و میر افراد به‌خصوص کودکان و نوجوانان و بزرگسالان بالای ۵۰ سال می‌شود.

۳. کرونا مو ( جهش مو)

نوع جدیدی از کووید-۱۹ به نام مو (Mu)  که به بی.۶۲۱.۱ هم شناخته می‌شود، در ژانویه ۲۰۲۱ در کشور کلمبیا مشاهده شد و بعدتر سویه غالب در این کشور و جهان شد.

هنوز هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر اینکه سویه «مو» علایم شدیدتری داشته باشد یا اثربخشی واکسن بر آن کمتر باشد، وجود ندارد.

برای داشتن اطلاعات دقیقتر از کرونا مو با دکتر عفونی مشورت کنید.

۴. کرونا اومیکرون

‌سویه‌ ‌جدیدی‌ ‌از‌ ‌ویروس‌ ‌کرونا‌ ‌به‌ ‌نام‌ ‌B.1.1.529‌ ‌در‌ ‌آفریقای‌ ‌جنوبی‌ ‌شناسایی‌ ‌شده‌ ‌است.‌ ‌کارشناسان‌ ‌سازمان‌ ‌جهانی‌ ‌بهداشت‌ ‌این‌ ‌ویروس‌ ‌جهش‌ ‌یافته‌ ‌را‌ ‌«اومیکرون»‌ ‌(‌Omicron‌)‌ ‌نامگذاری‌ ‌کردند.‌ ‌این‌ ‌سویه‌ ‌دارای‌ ‌تعداد‌ ‌زیادی‌ ‌جهش‌ ‌است.‌ ‌نگرانی‌ ‌اصلی‌ ‌این‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌وقتی‌ ‌جهش‌های‌ ‌زیادی‌ ‌وجود‌ ‌دارد،‌ ‌می‌تواند‌ ‌بر‌ ‌نحوه‌ ‌رفتار‌ ‌ویروس‌ ‌تأثیر‌ ‌بگذارد.‌ ‌«اومیکرون»‌ ‌سریع‌تر‌ ‌از‌ ‌سایر‌ ‌سویه‌های‌ ‌ویروس‌ ‌کرونا‌ ‌گسترش‌ ‌می‌یابد.‌ ‌همچنین‌ ‌شواهد‌ ‌اولیه‌ ‌حاکی‌ ‌از‌ ‌خطر‌ ‌بالای‌ ‌عفونت‌ ‌است.‌ ‌با‌ ‌این‌ ‌وجود‌ ‌کارشناسان‌ ‌اعلام‌ ‌کردند‌ ‌که‌ ‌تست‌های‌ ‌پی‌سی‌آر‌ ‌همچنان‌ ‌قادر‌ ‌هستند‌ ‌این‌ ‌سویه‌ ‌جدید‌ ‌را‌ ‌شناسایی‌ ‌کنند.‌ ‌یک‌ ‌محقق‌ ‌بریتانیایی‌ ‌نیز‌ ‌اخیرا‌ ‌هشدار‌ ‌داده‌است‌ ‌که‌ ‌سویه‌ ‌جدید‌ ‌ویروس‌ ‌کرونا‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌بوتسوانا‌ ‌(جنوب‌ ‌آفریقا)‌ ‌یافت‌ ‌شده،‌ ‌بدترین‌ ‌سویه‌ای‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌تاکنون‌ ‌مشاهده‌ ‌شده‌ ‌است.‌ ‌به‌ ‌عبارتی‌ ‌سویه‌ ‌تازه‌ ‌دست‌کم‌ ‌ده‌ ‌بار‌ ‌خطرناک‌تر‌ ‌از‌ ‌سویه‌ ‌دلتای‌ ‌کرونا‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌آن‌ ‌نیز‌ ‌سال‌ ‌گذشته‌ ‌ابتدا‌ ‌در‌ ‌آفریقای‌ ‌جنوبی‌ ‌شناسایی‌ ‌شد.‌ ‌بخش‌ ‌پروتئینی‌ ‌ویروس‌ ‌جدید‌ ‌جهش‌های‌ ‌زیادی‌ ‌یافته‌ ‌که‌ ‌ممکن‌ ‌است‌ ‌روند‌ ‌ابتلای‌ ‌افراد‌ ‌را‌ ‌افزایش‌ ‌دهد‌ ‌و‌ ‌واکنش‌ ‌در‌ ‌بدن‌ ‌افراد‌ ‌واکسینه‌شده‌‌ ‌را‌ ‌خنثی‌ ‌کند.‌ ‌

جهش-در-کرونا-ویروس
جهش ها باعث ایجادد انواع جدید کرونا می شود.

آیا واکسن‌ها بر درمان انواع کرونا موثر هستند؟

در این خصوص نمی‌توان پاسخ قطعی داد چرا که هنوز سویه‌های کامل جهش های کرونا شناخته نشده‌اند. اما همانطور که در متن نیز اشاره شد، برخی از انواع واکسن‌های کرونا بر جلوگیری از ابتلا به جهش های کرونا موثر هستند. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که برخی از ویروس‌های جهش یافته کرونا مانند «کرونای لاندا» و «کرونای گاما» در مقابل واکسن‌های آنتی بادی مقاوم هستند. 

برای مثال بر اساس تحقیقات انجام شده، دریافت یک دوز از واکسن استارازنکا (واکسن‌های تحت تایید سازمان بهداشت جهانی) می‌تواند ۳۳ درصد احتمال ابتلا به کرونای دلتا را کاهش دهد، در حالی که در مقابل نوع آلفای این بیماری ۵۰ درصد کارایی دارد.

افرادی که دوزهای کامل واکسن خود را دریافت کرده باشند ایمنی بدنشان نیز نسبت به گونه‌های مختلف کرونا مقاوم‌تر است.

همچنین مطالعات نشان داده که واکسن فایزر و استرازنکا بر جلوگیری از ابتلا به کرونای دلتا و کاپا موثر هستند. هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. لذا تا زمان بررسی کارایی کامل واکسن‌ها در مقابل انواع کرونا رعایت دو نکته الزامی است:

  • تکمیل روند واکسیناسیون
  • رعایت پروتکل‌های بهداشتی

توجه:

در برخی موارد حتی افرادی که واکسیناسیون نیز شده باشند می‌توانند با ابتلا به نوع جدیدی از جهش های کرونا دچار مشکلات سلامتی شوند که در موارد نادر ممکن است مرگ و میر را نیز به دنبال داشته باشد. این مورد به خصوص در افرادی دیده شده که تنها یک نوبت از واکسن‌های خود را دریافت کرده‌اند.

تاثیر واکسن کووید-۱۹ بر انواع کرونا
تاثیر واکسن کووید-۱۹ بر انواع کرونا

چطور می‌توان مانع از بروز جدیدترین انواع کرونا شد؟

هرچه آمار واکسیناسیون و تامین تجهیزات بهداشتی و پزشکی در یک کشور بالاتر باشد، احتمال شیوع انواع کرونا نیز در آن منطقه کمتر خواهد بود.

به‌همین دلیل دولت‌ها وظیفه دارند شرایط لازم را برای انجام کمپین‌های واکسیناسیون همگانی با واکسن‌های مورد تایید “WHO” انجام دهند. همچنین دولت باید شهروندان را در خصوص آخرین اخبار و اطلاعیه‌ها آگاه سازد.

به عنوان یک شهروند، شما نیز وظایفی بر عهده دارید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم پنهان کردن ابتلا به بیماری
  • تکمیل دوران قرنطینه در صورت ابتلا
  • جدی گرفتن خطر سلامتی بیماری و تاثیر آن بر سایر اعضای خانواده
  • استفاده از ماسک در محل‌های عمومی، سربسته و هنگام تماس فیزیکی با دیگران
  • رعایت حد فاصل اجتماعی (۱.۵ تا ۲ متر)
  • پرهیز از سفر غیر ضروری به مناطقی که آمار شیوع کرونا در آن‌ها بالا است.
  • اقدام به واکسیناسیون (واکسن‌های تحت تایید سازمان جهانی بهداشت مانند آسترازنکا، فایزر، مدرنا و  غیره).

راهنمای مراجعه به متخصص بیماری های عفونی

در صورتی که علائم اولیه کرونا را تجربه می کنید، شک دارید که با فردی ناقل یا آلوده در تماس بوده اید یا اگر درگیر ویروس کووید-۱۹ شده اید هر چه سریع تر باید برای درمان اقدام نمایید. در این میان، سایت دکترتو جمعی از متخصصین باتجربه خود را در اختیار شما قرار می دهد تا به متخصص داخلی، ریه و یا عمومی دسترسی داشته باشید.

اگر علائم کرونا دارید، یا تست کرونا یا تست آنتی بادی داده اید، بهتر است با آن را متخصص بیماری های عفونی درمیان بگذارید.

گاهی افراد و اعضای نزدیک به آن‌ها پس از ابتلا به بیماری علاوه‌بر مشکلات جسمی، دچار بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی ناشی از قرنطینه، انزوای اجتماعی، وسواس فکری و عملی و غیره می‌شوند که در چنین شرایطی نیاز به مراجعه به پزشک و روانشناس است.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

منبع: coronavirusexplained, medicalnewstoday, yalemedicine, nj, timesofindia

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره انواع کرونا

  1. احمدرضا احمدی گفت:

    درود منبع کرونا لاندا از کجاست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      انواع گونه های ویروس کرونا در اثر جهش ژ«تیکی و تغییر گونه ها در طول زمان ایجاد می شود.

      1. ناشناس گفت:

        سلام پاسخ دادم