۲۴ عوارض بعد از کاشت مو و راه های جلوگیری از آنها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کاشت مو عوارضی مانند درد و خونریزی، عفونت، جای زخم و اسکار و غیره دارد. اکثر عوارض جانبی قابل پیشگیری و یا موقتی هستند و در صورت بروز به‌راحتی درمان می‌شوند. انتخاب جراح خوب و رعایت مراقبت‌های لازم بعد از عمل شانس ایجاد عوارض را بسیار کاهش می‌دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 15 دقیقه
عوارض کاشت مو

بسیاری از افراد به خصوص مردان برای جبران ریزش مو و طاسی از انواع روش‌های کاشت مو استفاده می‌کنند. در عمل کاشت مو، جراح فولیکول‌های مو را بخشی از سر یا بدن به قسمتی که طاسی در آن رخ داده‌است، منتقل می‌کند. هرچند کاشت مو عمل ساده‌ای به نطر می‌رسد، اما مانند هر جراحی دیگری عوارضی هم دارد. آیا با عوارض کاشت مو آشنا هستید؟ کاشت مو درد دارد؟ بعد از کاشت هم با ریزش مو مواجه می‌شویم؟

مشاوره با متخصص پوست و مو در دکترتو شما را از عوارض بعد از کاشت مو مطلع می‌کند. شما می‌توانید از طریق دکترتو، با بهترین متخصص پوست،‌ مو و زیبایی ارتباط تلفنی و آنلاین برقرار نمایید و راهنمایی‌های لازم را از آنها دریافت نمایید. همچنین در صورت لزوم به ملاقات حضوری، می‌توانید از بخش نوبت مطب وقت ملاقات دریافت نمایید.

عوارض کاشت مو چیست؟

هر چند علل ریزش مو بسیار متنوع است، اما بسیاری از افرادی که برای کاشت مو مراجعه می‌کنند با مشکل طاسی یا آلوپسی مواجه هستند. آلوپسی یک بیماری خودایمنی است که وابسته به سن نیست. این اتفاق ممکن است برای هر کسی و مهمتر از آن در هر سنی اتفاق‌بیفتد. طاسی یکی از مهمترین علل ریزش مو در مردان و همچنین یکی از علل ریزش مو در زنان است که می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی رخ‌دهد.

سال‌هاست که کاشت مو به مردان و زنان کمک می‌کند تا ظاهر جدیدی به دست بیاورند. کاشت مو در مقایسه با سایر روش‌های جراحی زیبایی، عوارض کمی دارد، اما در صورت عدم توجه کافی می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. طیف وسیعی از عوارض احتمالی کاشت مو وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

۱. درد یکی از شایع ترین عوارض کاشت مو

درد بعد از عمل در اکثر بیماران پس از جراحی کاشت مو ایجاد می‌شود. این درد به ویژه در کاشت مو به روش FUT (پیوند واحد فولیکولی) بیشتر است. در این نوع جراحی، از روش برداشت نواری استفاده‌می‌شود. برداشت نواری احتمال آسیب‌رسیدن به اعصاب محیطی را افزایش می‌دهد. از‌این‌رو، درد بعد عمل کاشت مو به این شیوه، بیشتر از سایر روش‌ها است.

درد بعد از عمل در اکثر بیماران پس از جراحی کاشت مو ایجاد می‌شود.

در روش FUE (استخراج واحد فولیکولی)، به طور متوسط ​​۳۰۰۰ واحد مو در طول ۶ تا ۸ ساعت برداشته‌شده و پیوند داده‌می‌شوند. درد عضلانی بسته به وضعیت دراز کشیدن در این دوره ممکن است رخ‌دهد. برای پیشگیری و کاهش درد باید استراحت‌های کوچکی در طول فرآیند صورت گیرد. همچنین برای کاهش درد، پزشک می‌تواند از مسکن استفاده کند. برای کاهش عوارض بعد از کاشت مو، پزشکان معمولا داروهای ضد‌التهابی غیراستروئیدی را تجویز می‌کنند.

اینفوگرافی عوارض شایع کاشت مو
اینفوگرافی عوارض شایع کاشت مو

۲. ادم یا تورم، شایع ترین عارضه کاشت مو (عوارض آمپول بی حسی کاشت مو)

ادم (تورم) بعد از عمل، شایع‌ترین عارضه کاشت مو است. میانگین بروز ادم بعد از عمل کاشت مو از ۴۰ تا ۵۰٪ متغیر است. ادم می‌تواند به دلیل بی‌هوشی و تروما در طول عمل ایجاد شود. تورم بافت در زمان جراحی شروع می‌شود، اما ۳ تا ۵ روز بعد عمل کاشت مو خود را نشان می‌دهد. گاهی اوقات، مایع ادماتوز به داخل بافت‌های اطراف چشمی حرکت می‌کند و باعث خون‌مردگی دور چشم می‌شود. همچنین در برخی موارد، این ادم به حدی شدید است که بیمار نمی‌تواند چشمان خود را باز کند.

برای پیشگیری و به حداقل رساندن تورم، بیماران باید بعد از عمل به شکل خاصی دراز بکشند و بخوابند. استفاده از ماساژ، کمپرس سرد، استروئیدهای سیستمیک، استروئیدهای نفوذی و داروهای ضد‌التهابی غیراستروئیدی می‌تواند ادم را کاهش دهد.

تورم بعد از کاشت مو
تورم شایع‌ترین عوارض کاشت مو است که در نیمی از افراد مشاهده می‌شود.

۳. خونریزی یکی دیگر از عوارض کاشت مو

پوست سر، چه دارای مو باشد یا طاس، عروق خون فراوانی دارد، اما میزان خونریزی به طرز شگفت‌آوری کم است. در موارد کمتر شایع، پس از خروج بیمار از کلینیک، خونریزی رخ می‌دهد. اعمال فشار به مدت ۱۵ دقیقه با گاز تمیز برای کاهش خونریزی بسیار موثر است.

در طی ارزیابی قبل از عمل، بیمار باید از نظر‌داشتن اختلال خونریزی و انعقاد خون، مصرف آسپرین، داروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی، ویتامین E، الکل، استروئیدهای آنابولیک یا سایر عوامل ضد‌انعقاد بررسی شود. استفاده از ماینوکسیدیل موضعی و سیگار کشیدن باید حداقل ۲ هفته قبل از جراحی قطع شود. خونریزی حین عمل در محل گیرنده غیرمعمول نیست و معمولاً می‌تواند با تزریق محلول‌های متورم‌کننده حاوی اپی‌نفرین به حداقل برسد.

۴. عدم تقارن در کاشت مو

طراحی دقیق و علامت‌گذاری ناحیه گیرنده، خطر عدم تقارن را به حداقل می‌رساند. علل اصلی عدم تقارن کاشت مو عبارتند از:

  • طراحی خط موی جلوی کاذب
  • اختلاف چگالی بین فرکانس راست و چپ
  • تغییر شکل قبلی سر.

پزشکان همیشه باید قبل از کاشت مو علائم طراحی خود را در آینه، از پشت سر و در سطح چشم بیمار بررسی کنند و تایید او را نیز دریافت کنند.

خط کاشت نامتقارن از عوارض کاشت مو
در صورتی‌که پزشک خط کاذب جلوی مو را به درستی طراحی نکند، عدم خط تقارن رخ می‌دهد.

۵. فولیکولیت از عوارض کاشت مو

فولیکولیت اصطلاحی است که برای توصیف التهاب فولیکول مو در پاسخ به عفونت، آسیب فیزیکی یا قرار‌گرفتن در معرض مواد شیمیایی استفاده می‌شود. میزان بروز فولیکولیت پس از عمل در کاشت مو از ۱.۱ تا ۲۰٪ متغیر است و شدت آن از التهاب خفیف و سطحی همراه با اریتم خفیف و جوش‌های پراکنده متغیر است. عفونت می‌تواند در ناحیه گیرنده یا اهدا‌کننده رخ‌دهد. درمان فولیکولیت به علت ایجاد آن بستگی دارد. هنگامی‌که یک فولیکولیت خفیف ۲ تا ۳ ماه پس از عمل شروع می‌شود، رشد مو علت احتمالی آن است. در چنین مواردی، درمان اولیه شامل کمپرس گرم به مدت ۱۵ دقیقه، ۳ بار در روز و ۱ پماد آنتی‌بیوتیکی موضعی مانند موپیروسین است.

عفونت می‌تواند در ناحیه گیرنده یا اهدا‌کننده رخ‌دهد. درمان فولیکولیت به علت ایجاد آن بستگی دارد. هنگامی‌که یک فولیکولیت خفیف ۲ تا ۳ ماه پس از عمل شروع می‌شود، رشد مو علت احتمالی آن است. در چنین مواردی، درمان اولیه شامل کمپرس گرم به مدت ۱۵ دقیقه، ۳ بار در روز و ۱ پماد آنتی‌بیوتیکی موضعی مانند موپیروسین است.

آیا کاشت مو برای شما روش مناسبی است؟

همین حالا از بهترین دکتر مشاوره بگیر!

۶. پوسته پوسته شدن از معایب کاشت مو

پوسته‌پوسته‌شدن روی سطح اپیدرم خشک مو معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از کاشت مو رخ‌می‌دهد. پو‌سته‌پوسته‌شدن به طور متوسط ​​پس از ۷ تا ۱۰ روز ناپدید می‌شود.

پوسته‌ها بر بقای پیوند یا روند بهبود تأثیر نمی‌گذارند مگر اینکه برای مدت طولانی باقی بمانند. شما می‌توانید بعد از گذشت ۴۸ ساعت از عمل کاشت مو، با شستشوی اولیه این پوسته‌ها را از بین ببرید. همچنین استفاده از یک مرطوب کننده، حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از شستشو، کمک‌کننده خواهد‌بود. اگر بعد از گذشت ۹ تا ۱۰ روز بعد از عمل، پوسته‌ها همچنان وجود داشته‌باشند، باید از کمپرس مرطوب یا بخار استفاده کنید.

۷. جای زخم قابل مشاهده

جای زخم نیز در لیست عوارض کاشت مو قرار دارد. تعداد کمی از موارد پیوندی وجود دارد که در آن افراد بیشتر از دیگران مستعد ایجاد اسکار هستند. جای زخم به‌ویژه در مواردی که بیماران روش کاشت موی نواری را انتخاب کردند، شایع است. با درمان مناسب پزشکی، این یکی از عوارض کاشت مو است که به راحتی قابل درمان است.

اسکار (جای زخم) قابل مشاهده در ناحیه اهداکننده (معمولا پشت سر) شایع‌ترین عارضه‌ای است که بیمار در برخی از روش‌های کاشت مو با آن مواجه می‌شود. کاشت مو با FUT می‌تواند اسکار خطی را در ناحیه اهداکننده ایجاد کند. اسکار در روش FUE نیز ممکن است رخ‌دهد. این عارضه زمانی که پانچ به صورت مکرر وارد می‌شود، ایجاد می‌شود.

جای زخم از عوارض اصلی کاشت مو
استفاده نادرست از بانک مو، ممکن است باعث ایجاد جای زخم شود.

۸. جابجایی پیوند

جابجایی گرافت (بانک مو) معمولاً در ۳ روز اولیه پس از عمل کاشت مو اتفاق می‌افتد. ضربه مستقیم علت اصلی جابجایی پیوند است. پیوندها برای مدت طولانی در محیط خارجی زنده نمی‌مانند. هنگامی‌که تروما یا دلایل مشابه رخ می‌دهد، جابجایی پیوند باید در سریع‌ترین زمان ممکن جایگزین شود. بیماران می‌توانند جابجایی پیوند را برای مدت کوتاهی در محلول لنز، سالین یا مایع شور ذخیره کنند و در نتیجه از خشک‌شدن پیوندها جلوگیری کنند.

۹. سکسکه از عوارض کاشت مو

سکسکه یکی از عوارض کاشت مو است که کمتر شایع است. بروز سکسکه در ۴٪ از موارد کاشت مو گزارش شده‌است. سکسکه در حین عمل یا مدت کوتاهی پس از عمل مشاهده می‌شود. این عارضه معمولاً در صورت عدم درمان، ۲ تا ۳ روز طول می‌کشد. همچنین می‌تواند از آسپیراسیون هوای بیش‌از‌حد، در نتیجه تحریک حرکات عضلانی دیافراگم توسط بیماران هیجان‌زده، ایجاد شوند.

۱۰. ریزش موی افلوویوم (شوک بعد از عمل کاشت مو – ایا کاشت مو دائمی است؟)

ریزش موی بیش‌از‌حد موهای غیرپیوندی در ناحیه گیرنده را ریزش شوک یا افلوویوم می‌نامند. افلوویوم می‌تواند آناژن یا تلوژن باشد. افلوویوم معمولا پس از ۳ تا ۴ هفته پس از پیوند رخ‌می‌دهد. این افلوویوم می‌تواند به دلیل ضربه مستقیم به فولیکول‌های موی موجود در حین ایجاد شکاف، ادم بیش‌از‌حد و ضربه عروقی در حین ایجاد شکاف باشد. نقش آدرنالین در افلوویوم مشخص نیست. استفاده از محلول ماینوکسیدیل به رشد مجدد موها کمک می‌کند، اما بدون مصرف این دارو پس از ۳ تا ۴ ماه موها دوباره رشد می‌کنند. در این مورد باید به بیمار مشاوره داده‌شود و بیماران باید قبل از کاشت مو در مورد احتمال افلوویوم آگاه شوند. موهای کاشته‌شده معمولاً در عرض ۳ تا ۴ هفته پس از کاشت می‌ریزند. این آناژن افلوویوم به دلیل قطع حاد تغذیه عروقی در طول فرآیند پیوند فولیکول‌های موی اهداکننده است.

۱۱. افلوویوم مو اهداکننده

افلوویوم مو یک اتفاق نسبتاً رایج در ناحیه گیرنده، به ویژه در زنان است. در‌حالی‌که در ناحیه اهداکننده، به طور قابل‌توجهی کمتر شایع است. این عوارض کاشت مو معمولاً در عرض ۶ هفته پس از جراحی به صورت ریزش موی موقت در امتداد حاشیه‌های تحتانی و فوقانی زخم‌های خطی ایجاد می‌شود. همچنین افلوویوم مو می‌تواند به صورت ریزش موی منتشر در در جراحی کاشت FUE  ظاهر شود.

به احتمال زیاد، این عارضه در پاسخ به قطع جریان خون به وجود می‌آید. به بیماران باید اطمینان داد که این مشکل به طور خود‌به‌خود در عرض ۳ تا ۴ ماه برطرف می‌شود، اما ماینوکسیدیل می‌تواند رشد مجدد مو را تسریع کند.

ریزش موهای عادی فرد هم در هر دو ناحیه گیرنده و اهداکننده حدود ۴ تا ۶ هفته بعد از جراحی ممکن است دیده‌شود و معمولا در ۳ تا ۴ ماه آینده، خود درمان می‌شود.

۱۲. خارش از عوارض کاشت مو

گاهی خارش پس از کاشت مو در ناحیه اهداکننده و گیرنده مشاهده می‌شود. روند بهبود زخم ممکن است علت اصلی این مشکل باشد. دلایل دیگر ممکن است استفاده از ماینوکسیدیل پس از کاشت مو باشد. بسته به دفعات استفاده و غلظت، ماینوکسیدیل می‌تواند باعث تحریک پوست سر شود. استروئیدها یا آنتی‌هیستامین‌های موضعی برای درمان بسیاری از بیماران توصیه می‌شود.

۱۳. بی حسی پوست سر بعد از کاشت مو

از‌دست‌دادن موقت حس همیشه در ناحیه اهداکننده و گیرنده به صورت موقتی رخ می‌دهد. این بی‌حسی نتیجه‌ی قطع‌شدن اعصاب توسط پانچ است. بیماران معمولا متوجه این موضوع می‌شوند، اما به‌ندرت از آن شکایت می‌کنند. این مشکل در یک دوره ۶ تا ۱۲ ماهه پس از تکمیل عمل برطرف می‌شود.

۱۴. اسکار یا کلوئید هیپرتروفیک

اسکار کلوئید و هیپرتروفیک در عوارض کاشت مو نادر است. بروز اسکار کلوئیدی و هیپرتروفیک تنها در ۰.۱٪ از موارد کاشت مو گزارش شده‌است. این عوارض نشان‌دهنده یک پاسخ غیرطبیعی به آسیب پوستی هستند که با رسوب کلاژن زیاد مشخص می‌شوند. کلوئید اسکار معمولا ماه‌ها یا سال‌ها پس از جراحی ایجاد می‌شود و به‌طور نامحدود ادامه‌می‌یابد. افراد با سابقه اسکار کلوئید کاندید جراحی کاشت مو نیستند. کسانی که به دلیل قومیت و سن در معرض خطر ابتلا به کلوئید هستند، یا دارای سابقه شخصی اسکار هیپرتروفیک هستند، باید از پتانسیل ایجاد اسکار غیرطبیعی مطلع شوند.

زخم کلوئیدی از عوارض کاشت مو
یکی از عوارض کاشت مو ایجاد زخم‌های کلوئیدی و هایپرتروفیک در محل اهداکننده است.

۱۵. فیستول شریانی وریدی

فیستول شریانی وریدی از عوارض نادر پیوند مو با پانچ است. این عارضه پس از کاشت مو با پانچ بزرگ به ویژه در ناحیه تمپورال در دهه ۱۹۷۰ مشاهده‌شد.

بسیاری از بیماران ممکن است همراه با فیستول شریانی وریدی متوجه یک توده زیر جلدی ضربان‌دار همراه با هیجان و علائمی مانند درد یا سردرد شوند. برای تشخیص و ارزیابی کامل این بیماری آنژیوگرافی لازم است.

یافته‌های بالینی نشان می‌دهد این عارضه‌ی ناشی از کاشت مو معمولاً در عرض ۶ ماه خودبه‌خود برطرف می‌شوند، اما اگر جراح نگران پارگی عروق یا ظاهر زیبایی باشد، می‌تواند رگ‌های سطحی را ببندد.

۱۶. عفونت بعد از عمل کاشت مو

عفونت پوست سر بسیار نادر است. عفونت‌های جدی در کمتر از ۱٪ موارد رخ می‌دهد و معمولاً با بهداشت ضعیف، تشکیل بیش‌از‌حد پوسته‌پوسته یا عوامل خطر پزشکی قبلی موجود همراه است. اقدامات متعددی برای پیشگیری و کنترل عفونت پس از کاشت مو وجود دارد، مانند:

  • اتاق عمل تمیز و ضدعفونی‌شده
  • استفاده از مواد استریل
  • آسپسی ناحیه اهداکننده
  • استفاده از ابزار یک‌بار مصرف
  • تجویز از آنتی‌بیوتیک.
عفونت بعد از کاشت مو
عفونت یکی از عوارض جانبی نادر کاشت مو است.

۱۷. ظاهر سنگفرشی

ظاهر سنگفرش زمانی اتفاق می‌افتد که واحدهای فولیکولی در سوراخ یا شکاف‌هایی که خیلی کوچک هستند، در عمق نامناسب کاشته می‌شوند.

۱۸. غش کردن

گاهی اوقات، بیماران بسیار عصبی در طول عمل غش می‌کنند یا احساس ضعف می‌کنند، اما این امر را می‌توان با اقدامات ساده‌ای مانند پایین‌آوردن سر بین زانوها یا خواباندن بیمار در وضعیت مستعد کنترل‌کرد.

گاهی اوقات، بیماران بسیار عصبی در طول عمل غش می‌کنند یا احساس ضعف می‌کنند، اما این امر را می‌توان با اقدامات ساده‌ای مانند پایین‌آوردن سر بین زانوها یا خواباندن بیمار در وضعیت مستعد کنترل‌کرد.

۲۹. تغییر رنگدانه پوست از عوارض کاشت مو

تغییرات رنگدانه‌ای پوست، ممکن است پس از کاشت مو ظاهر شوند. این عارضه در اسکارهای FUE بیشتر از اسکار برداشتن نوار (FUT) دیده‌می‌شود. کیفیت خوب کار، پانچ تیز، و اجتناب از برداشت بیش‌از‌حد گرافت‌ها می‌تواند بروز هیپرپیگمانتاسیون اسکارها را کاهش‌دهد.

ناحیه کاشته‌شده نباید حداقل تا ۱ ماه پس از کاشت مو در معرض نور خورشید قرار گیرد. برای پیشگیری از این عوارض بعد از کاشت مو کلاه (مردانه) یا روسری (برای خانم‌ها) توصیه می‌شود.

۲۰. نکروز بعد از عمل کاشت مو

نکروز ناحیه گیرنده یک عارضه نادر اما خطرناک است. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که تعداد زیادی از گرافت‌های گیرنده برای کاشت استفاده می‌شود. وقتی گرافت‌های زیادی کاشته‌شود، عروق پوست سر در نتیجه شکافتن متراکم پوست گیرنده در ناحیه بزرگی دچار زخم می‌شود. طبق گفته intechopen، عوامل زیر احتمال ایجاد نکروز پوست را افزایش می‌دهند:

  • فاکتورهای مربوط به بیمار: سیگار‌کشیدن، آسیب پوستی آتروفیک، دیابت شیرین، اسکار در محل گیرنده یا سابقه جراحی پوست سر.
  • عوامل فنی: بسته‌بندی متراکم، ایجاد دهانه‌های بزرگ، استفاده از محلول‌های بی‌حس‌کننده یا متورم‌کننده با غلظت بالای اپی‌نفرین و برش‌های عمیق گیرنده.

درمان نکروز ناحیه گیرنده مرکزی روی ازبین‌بردن بافت مرده زخم و پرورش یک پایه زخم زنده متمرکز است. برای درمان این عوارض کاشت مو استفاده از پماد موپیروسین ۲ بار در روز توصیه می‌شود. گاهی اوقات و در مواردی که با نکروز وسیع مواجه هستیم، ممکن است برای ترمیم نیاز به انبساط پوست سر باشد. در درمان نکروز بافت، کاشت مو را می‌توان پس از بهبودی نکروز بافتی انجام‌داد.

۲۱. کیست های زیر پوستی

کیست‌ها برآمدگی‌هایی به اندازه جوش هستند که به‌ندرت بدخیم می‌شوند. کیست نیز یکی از عوارض جانبی اصلی کاشت مو است. اگر بیمار به دلیل فشار‌دادن فولیکول‌های مو به عمق لایه‌ها، آسیب به پوست سر را تجربه کرده‌باشد، ممکن است از تشکیل کیست رنج ببرد. کیست‌ها به راحتی قابل درمان هستند، اما برای این کار فرد باید به دنبال مشاوره پزشکی مناسب برای کیست باشد.

کیست موی زیر پوستی در کاشت مو
کیست‌های زیرپوستی سر به‌ندرت بدخیم می‌شوند و می‌توان آنها را به راحتی درمان کرد.

۲۲. تنک شدن مو

نازک‌شدن و تنک‌شدن مو دوباره یکی از عوارض جانبی نسبتاً رایج کاشت مو است. این پدیده در ترکیب با ریزش مو می‌تواند بلافاصله پس از یک جراحی موفقیت آمیز رخ دهد.

۲۳. شوک آنافیلاکسی

هر بیماری که ورم زودهنگام روی صورت با یا بدون کهیر ایجاد می‌کند باید از نظر واکنش آلرژیک تحت نظر گرفته‌شود. ممکن است مشکل در تنفس و افت فشار خون وجود داشته‌باشد. داروهای رایج مورد استفاده در دوره بعد از عمل کاشت مو که ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شوند، عبارتند از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی، پوویدون ید، عوامل مسدودکننده عصبی عضلانی و غیره. واکنش‌های آلرژیک به بی‌حس‌کننده‌های موضعی بسیار نادر است. آنتی‌هیستامین‌ها داروی انتخابی در کهیر حاد هستند. با‌این‌حال، آنها نسبتا کند عمل می‌کنند. اثر ضد‌التهابی استروئیدها به تسکین سریع‌تر علائم کمک‌می‌کند.

۲۴. آسیب به ناحیه اهداکننده در اثر برداشت بیش از حد گرافت ها

در‌صورتی‌که پزشک تارهای زیادی را از بانک مو بردارد، ممکن است موها به طور دائمی دچار آسیب شوند و همچنین ممکن است موها کم‌پشت شوند و به صورت سکه‌ای بریزند. برای پیشگیری از این عارضه، توصیه می‌شود به هیچ عنوان بیش از ۱/۴ فولیکول‌های موجود در بانک مو برداشت نشود.

برای پیشگیری از ایجاد عوارض و درمان سریع‌تر آنها بهتر است با دکتر پوست و مو در دکترتو مشورت کنید.

به ریزش مو دچار شدی؟ به دنبال درمان سریع هستی؟ نوبت بگیر!

۱. عوارض کاشت مو به روش fut چیست؟

در این بخش به بررسی عوارض عوارض کاشت مو به روش‌های مختلف می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

طبق گفته ncbi، عوارض کاشت مو به شیوه FUT عبارتند از:

  • خون‌ریزی
  • فولیکولیت
  • عفونت
  • شکستگی یا نکروز زخم
  • بی‌حسی
  • درد مداوم
  • درد بعد از عمل
  • اکستروژن بخیه
  • اسکار کلوئید و هیپرتروفیک
  • افلوویوم مو اهداکننده
  • سکسکه
  • فیستول شریانی وریدی.

۲. عوارض کاشت مو به شیوه FUE چیست؟

عوارض بعد از کاشت مو به شیوه FUE به شرح زیر است:

  • تهی‌شدن محل اهدا (ظاهر پروانه خورده)
  • هیپرپیگمانتاسیون (جای زخم با نقطه)
  • افلوویوم حاد
  • پیوندهای مدفون
  • اسکار کلوئید و هیپرتروفیک
  • کیست اپیتلیال
  • نکروز
  • برداشت بیش‌از‌حد
  • بی‌حسی و درد مداوم
  • برداشت پیوند در خارج از منطقه امن.
عوارض جانبی کاشت مو به روش fue و fut
به خاطر تفاوت‌های روش FUE و FUT ممکن است با عوارض جانبی متفاوتی مواجه شویم.

عوارض ناحیه گیرنده چیست؟

عوارض ناحیه گیرنده بعد از عمل کاشت مو عبارتند از:

  • خط موی ضعیف
  • ظاهر غیرطبیعی با چگالی کم
  • ادم ناحیه گیرنده
  • نکروز
  • فولیکولیت
  • کیست.

۳. عوارض کاشت مو به روش fit چیست؟

معایب و عوارض کاشت مو به روش‌های مختلف می‌تواند آزاردهنده باشد. اما این عوارض در روش‌های مختلف معمولا متفاوت هستند. هر چند عوارض در این روش تقریبا مشابه با سایر روش‌ها هستند. مثلا در روش fit می‌تواند عوارض زیر را برای فرد ایجاد کند:

  • ورم
  • کبودی
  • خارش
  • درد
  • احتمال خونریزی
  • بی‌حس شدن پوست
  • شک از دست دادن مو

۴. عوارض کاشت مو sut چیست؟

یکی از روش‌های دیگری که برای کاشت مو استفاده می‌شود، SUT است که در این روش از ابزارهای جدیدی برای کاشت مو به روش مناسب استفاده می‌شود. در واقع در این روش از ابزارهای مدرن و میکروموتو استفاده می‌شود و با هولدرهای دستی که در روش‌های FIT استفاده می‌شود، فرق دارد. پس سرعت عمل کاشت مو افزایش پیدا می‌کند و به روش بهتری این کار انجام می‌شود.

عوارض در این روش کمتر است. زیرا سرعت عمل بالاتر و تهاجم به بافت کمتر است. مثلا یکی از بهترین نکاتی که در این روش وجود دارد، این است که در روش کاشت مو SUT اسکار بر روی پوست باقی نمی‌ماند. همچنین احتمال اینکه به گرافت‌های مو توسط جراح آسیب برسد، کمتر است. پس نتیجه‌ی کاشت مو نسبت به روش‌های دیگر طبیعی‌تر خواهد بود.

همچنین در این روش بی‌هوشی وجود ندارد و تنها فرد را بی‌حس می‌کنند. هر چند با تمام خوبی‌هایی که این روش دارد، ممکن است که عوارض زیر را ایجاد کند:

  • پیشانی فرد ممکن است که ورم کند.
  • در ناحیه‌ای که فرایند کاشت مو انجام شده‌است، ممکن است که بی‌حسی ایجاد شود که بعد از چند روز برطرف می‌شود. اگر این اتفاق نیفتاد، حتما با دکتر مشورت کنید. ممکن است که عوارض دیگری برای شما به جای مانده باشد که نیازمند بررسی بیشتر است.
  • ممکن است که در موهای کاشته‌شده، رشد نابرابر دیده‌شود. همچنین در مواقعی تاخیر در رشد موهای کاشته‌شده دیده‌می‌شود.

عوارض زودهنگام و عوارض دیرهنگام کاشت مو چیست؟

عوارض زودهنگام کاشت مو عبارتند از:

  • درد
  • خارش
  • خونریزی
  • ورم
  • بی‌حسی
  • عفونت

عوارض دیر هنگام کاشت مو به شرح زیر است:

  • ریزش مو
  • التهاب فولیکول (فولیکولیت)
  • باقی‌ماندن جای زخم.
نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو
بعد از کاشت مو تا مدتی باید به نحوه خوابیدن دقت کنید.

عوارض کاشت مو در زنان و عوارض کاشت مو در مردان مشابه است؟

خطرات عوارض کاشت مو برای متقاضیان بسیار نگران‌کننده است. عوارض کاشت مو در مردان و زنان مشابه است و چندان ربطی به جنسیت ندارد. در روند جایگذاری مو در پوست سر، ممکن است که مشکلات و عوارضی برای فرد ایجاد شود که در هر دو جنس مشابه است. یکی از اصلی‌ترین مواردی که در بروز عوارض موثر است، دکتری است که این کار را برای شما انجام می‌دهد.

 اما در مردان عوارض بیشتر دیده‌می‌شود، زیرا مردان بیشتر از زنان با مشکل کچلی مواجه می‌شوند و به کاشت مو نیاز پیدا می‌کنند. بنابراین برای درمان این حالت به کاشت مو نیاز پیدا می‌کنند. پس عوارض هم بیشتر در آنها دیده‌می‌شود.

عوارض کاشت مو از ریش چیست؟

در مواردی ممکن است که موهایی که برای کاشت مو استفاده می‌شوند، از ریش برداشت شوند. در چنین مواردی، ممکن است که فرد دچار عوارضی شود. توجه داشته‌باشید که مجددا این عوارض هم بستگی به توانایی فردی که این کار را انجام می‌دهد، دارد. اگر فرد با توانایی کافی این کار را انجام ندهد و نتواند نکات بهداشتی را به اندازه‌ی کافی رعایت کند، احتمال اینکه فرد به علائم عفونت دچار شود وجود دارد. علائم عفونت می‌تواند با خارش، درد، سوزش، ورم و قرمزی خود را نشان‌دهد.

روش‌ های پیشگیری از عوارض بعد از کاشت مو چیست؟

در واقع راه پیشگیری خاصی برای جلوگیری از عوارض بعد از کاشت مو وجود ندارد و فقط شما باید مراقبت‌های لازم مو بعد از این جراحی را انجام دهید. برای مثال:

  • رانندگی: گاهی اوقات، ترمیم مو تحت آرامبخشی قوی انجام می‌شود. اگر به شما داروی آرامبخش داد‌ه‌اند، تا ۲۴ ساعت آینده نباید رانندگی کنید.
  • حالت خوابیدن: برای کاهش خطر تورم، ضروری است که در ۷ روز اول پس از درمان با سر بالا بخوابید.
  • استفاده از کمپرس یخ: کلید درمان آسیب‌های تورم استراحت، یخ، فشرده‌سازی و بالا‌بردن ارتفاع است. اگر دچار تورم شدید، اکیدا توصیه می‌کنیم که یخ را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درست بالای ابروهای خود قرار دهید. این یک اقدام پیشگیرانه عالی نیز هست.
  • شستشوی مو: در ۴۸ ساعت اول پس از عمل کاشت مو، موهای خود را نشویید. در روز ۳ پس از درمان، می‌توانید موهای خود را به آرامی بشویید. تا روز ۵ پس از درمان، موهای خود را با‌شدت نشویید. همچنین، جریان آب را مستقیماً روی پوست سر خود پخش نکنید. در عوض، از یک فنجان برای شستشوی سر خود استفاده کنید. اگر از خارش رنج می‌برید، می‌توانید به آرامی یک نرم‌کننده به پوست سر خود بزنید.
  • رنگ کردن موها: شما نمی‌توانید تا ۱ ماه بعد از کاشت مو، موهای خود را رنگ کنید. اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید ۴ هفته بدون رنگ‌کردن موهایتان سر کنید، قبل از کاشت با مشورت پزشک موهایتان را رنگ کنید. هیچ عارضه جانبی منفی در رابطه با رنگ‌کردن موهای شما کمی قبل از عمل کاشت مو وجود ندارد. اما پس از آن، مواد شیمیایی خشن موجود در رنگ مو می‌تواند موفقیت فولیکول‌های کاشته‌شده را به خطر بیندازد.
  • نوشیدن آب: همه ما می‌دانیم که آب برای زندگی بسیارمهم است، اما همه نمی‌دانند که هیدراتاسیون قبل و بعد از پیوند شما بسیارمهم است. هرچه هیدراته‌تر باشید، راحت‌تر خواهیدبود و سریع‌تر بهبود خواهید‌یافت. همچنین عوارض بعد از کاشت کمتری را تجربه خواهید‌کرد.
  • ریزش مو بعد از کاشت: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که موهایشان بعد از عمل کاشت مو نمی‌ریزد. اما این یک بخش کاملا طبیعی و سالم از چرخه رشد طبیعی موهای شما است. تقریباً ۱۰ تا ۱۵٪ از موهای شما در هر زمان در مرحله ریزش مو هستند. اگر در ۲ تا ۴ هفته اول پس از درمان متوجه ریزش شدید، اصلا نترسید! چرا که فولیکول‌های شما آسیب نمی‌بینند. در عرض ۳ ماه، موهای جدید از آن فولیکول‌ها قوی‌تر، سالم‌تر و ضخیم‌تر از همیشه رشد خواهند‌کرد.
  • روی شکم نخوابید: بسیاری از ما شب‌ها روی شکم می‌خوابیم یا می‌چرخیم. با‌این‌حال، باید در هفته اول پس از درمان مراقب باشید که روی شکم یا پهلو نخوابید یا خط موی جدید خود را به بالش نکشید. این کار ممکن است باعث ریزش موها شود.

شما می‌توانید با در پیش گرفتن مراقبت‌های بالا، احتمال بروز عوارض بعد از کاشت مو را به حداقل برسانید.

مراحعه به دکتر پوست و مو برای عوارض کاشت مو
اگر با عوارض کاشت مو مواجه شده‌اید بهتر است سریع‌تر با متخصص پوست و مو در دکترتو مشورت کنید.

آیا باید از کاشت مو به دلیل عوارض خودداری کنیم؟

روش کاشت مو یک گزینه ایمن و محبوب برای افراد دارای خط موی در حال کاهش است. اما آیا شما کاندیدای کاشت مو خوبی هستید؟ چه عواملی ممکن است شما را از انجام این عمل باز دارد؟ آیا باید به خاطر عوارض جانبی احتمالی از انجام کاشت مو صرف نظر کنیم؟

پیشنهاد ما این است که قبل از اینکه به سراغ روش‌های تهاجمی مانند کاشت مو بروید، در روتین مراقب از مو دقت بیشتری داشته‌باشید و روش‌های دیگر درمان ریزش مو را امتحان کنید. روش‌های زیادی برای درمان ریزش مو در زنان و درمان ریزش مو در مردان وجود دارد که با عوارض کمتر این عارضه را درمان می‌کند. اما اگر این روش‌ها را امتحان کردید و نتیجه نگرفتید و پیشنهاد پزشک برای شما کاشت مو بود، از کاشت مو نترسید. عوارض کاشت مو حتمی نیستند و در همه افراد اتفاق‌نمی‌افتند.

به طور کلی افراد زیر برای کاشت مو مناسب نیستند:

  • بیمارانی که در حال حاضر موهای بسیار کمتری روی پوست سر دارند و در نتیجه موهای بسیار کمتری قابل برداشت است.
  • افرادی که مستعد ایجاد زخم‌های کلوئیدی هستند یا سابقه آن را دارند.
  • افرادی که به خاطر شیمی‌درمانی موهای خود را از دست داده‌اند.

چه زمان برای عوارض کاشت مو به پزشک مراجعه کنیم؟

هر گاه بعد از عمل متوجه علائم و تغییراتی در پوست سر یا موهای خود شدید، باید به متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید. هر گونه کوتاهی در این زمینه می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به وجود بیاورد.

شما می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین متخصص پوست و مو مشاوره تلفنی یا آنلاین داشته باشید و از آنها اطلاعات کافی را دریافت نمایید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید از بخش نوبت مطب، وقت ملاقات حضوری تنظیم کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کاشت مو هم مانند هر عمل دیگری می تواند با عوارض جانبی همراه باشد. عوارضی مانند بافت اسکار و جای زخم، عفونت، ریزش مو، خارش و غیره. اکثر این عوارض کاشت مو قابل اجتناب هستند. معاینه دقیق ناحیه اهداکننده و ناحیه گیرنده و گرفتن شرح حال دقیق از بیمار و البته انتخاب بهترین جراح می‌تواند عوارض را تا حد زیادی کاهش دهد. در مجموع، کاشت مو یک روش نسبتاً ایمن است که بیشتر عوارض جانبی آن موقتی است که در یک دوره زمانی از بین می‌رود. اگرچه احتمال بروز عوارض طولانی مدت وجود دارد، اما درصد بروز آن کمتر است.

ناگفته نماند، انتخاب یک متخصص پوست، مو زیبایی مناسب، خطر بروز عوارض بعد از کاشت مو را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید در دکترتو با دکتر پوست و مو خوب آشنا شوید، نظرات و تجربیات بیماران در مورد پزشکان را بررسی کنید و با پزشکان مختلف در مورد بهترین روش کاشت مو یا کمترین عوارض مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی مو کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سیگار کشیدن بعد از کاشت مو بر گردش خون تاثیر منفی می‌گذارد و از دریافت اکسیژن کافی فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند و در نتیجه باعث مرگ آنها می‌شود . این به این دلیل است که نیکوتین رگ‌های خونی شما را منقبض می‌کند و مونوکسید کربن علاوه بر این توانایی خون برای حمل اکسیژن را کاهش می‌دهد.

در صورتی که بیش‌از‌حد گرافت برداشت شود، ممکن است بانک مو شروع به خالی‌شدن کند. بنابراین خالی‌شدن بانک مو می‌تواند از عوارض بعد از کاشت مو باشد.

در صورتی‌که پیوند موی شما به درستی و توسط متخصص مجرب صورت نگیرد، احتمال بروز عوارض بسیار افزایش پیدا می‌کند. ایجاد بافت اسکار که از بین نمی‌رود یکی از این عوارض است.

حداقل ۱ هفته پس از جراحی، در حالی‌که سر و پشت خود کمی بالاتر است، ترجیحاً روی مبل تک نفره بخوابید. ۳ تا ۴ شب اول بیشترین خطر ورم را دارد. خوابیدن در حالت مرتفع تورم پوست سر و پیشانی شما را تحت کنترل نگه‌می‌دارد و بهبود را تسریع می‌کند. اگر به پشت دراز کشیده‌اید، سر خود را روی یک بالش نرم قرار دهید و از پرت کردن یا چرخاندن خودداری کنید، زیرا اینکار می‌تواند پیوندهای شما را از بین ببرد. اگر عادت به خوابیدن روی شکم دارید، برای جلوگیری از تورم بعد از عمل از انجام اینکار خودداری کنید.

حداقل تا ۲ روز بعد از کاشت مو نمی‌توانید به هیچ عنوان موهای خود را بشویید. در روز ۳ پس از درمان، باید با استفاده از سرم یا فنجان موهای خود را به آرامی بشویید. بعد از گذشت ۵ روز شما می‌توانید به صورت طبیعی موهای خود را بشویید، اما همچنان نباید به موهای خود فشار بیاورید.

بله. در صورتی‌که مراحل ضدعفونی کردن در هنگام عمل و بعد از عمل به درستی انجام نشود، ممکن است پوست سر دچار عفونت شود.

علائم عفونت کاشت مو می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
۱. آبسه پر از چرک
۲. ترشح چرک
۳. قرمزی یا تغییر رنگ
۴. ورم
۵. درد
۶. خارش
۷. سوزش
۸. خونریزی
۹. احساس گرما در محل عمل.

خارش بعد از عمل یک پدیده شایع در ناحیه اهداکننده و گیرنده است. خشک‌شدن و پوسته‌پوسته‌شدن علت این خارش است. شستشوی سر از روز ۳ و استفاده موضعی آلوئه‌ورا یا روغن به کنترل موثر خارش کمک می‌کند. استفاده از آنتی‌هیستامین خوراکی نقش کمی دارد. اگر خارش کنترل‌نشده باقی بماند، می‌توان از یک محلول استروئیدی موضعی برای مدت کوتاهی استفاده کرد.

در حالی‌که در بیشتر موارد بیمار در عرض چند ماه در ناحیه گیرنده مو رشد می‌کند، مواردی وجود دارد که هیچ موی جدیدی رشد نکرده و یا رشد فقط به صورت تکه‌ای بوده است. در چنین مواردی، بیمار مجبور است دوباره کل عمل را انجام دهد.

هر زمان که پوست انسان بریده می‌شود، از طریق فرآیندی به نام فیبروز، که معمولاً به عنوان اسکار شناخته می‌شود، خود را بهبود می‌بخشد. محل‌های بهبودی اطراف موهای کاشته‌شده بسیارریز هستند. آنها حتی با بازرسی دقیق تقریباً غیرقابل شناسایی هستند.
میزان اسکار در ناحیه اهداکننده یا گیرنده به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند:
۱. توانایی بدن بیمار برای بهبودی
۲. مهارت جراح در انجام پیوند
۳. تکنیک مورد استفاده در کاشت مو.

در دکترتو می‌توانید از نظرات کاربران در مورد پزشک‌ها و تجربه‌ی آنها از کاشت مو مطلع شوید. ما در دکترتو بسیار خرسند خواهیم‌بود، که شما عزیزان تجربه کاشت موی خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

یکی از مشکلاتی که احتمال آن نادر است که برای افرادی که کاشت مو انجام می‌دهند بیفتد، مرگ است. مرگ در اثر کاشت مو اصلا اتفاق معمولی نیست.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عوارض کاشت مو

  1. حجت نجاری گفت:

    سلام من سه ماه پیش کاشت مو انجام دادم و حالا بعد از سه ماه در زیر پوست سرم به برآمدگی های کوچکی به اندازه جوش‌های کوچکی و بزرگ احساس میکنم که به صورت سر بسته و بدون درد هستن و فقط با دست کشیدن روی سرم احساس میکنم .یکبار یکیشون رو دستکاری کردم خونابه در اومد ازش ،ایا اینا طبیعی هست یا نه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر طبیعی نیست
      احتمال التهاب و عفونت وجود دارد
      حتمن به پزشکتان مراجعه نمایید

  2. محمدی گفت:

    سلام من ۷ روز کاشت انجام دادم سرم خیلی سنگین بعد خیلی اسهالی شدم چیکار کنم ممنون از راهنمایتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سنگین بود سر برای التهاب است که طبیعی است
      اما برای اسهال: آیا آنتی بیوتیک مصرف می کنید؟

  3. دکترصادقی گفت:

    ن طبیعی هست پاک میشه

  4. مجید گفت:

    سلام خسته نباشید من الان ۲۵ روزی هست که کاشت مو انجام وخیلی خارش دارم.ولی اصلا قرمزی یا چرک ندارم خواستم بدونم ابن خارش طبیعی بعد از چند ماه درست میشه .یا به نظر شما عفونت کرده .ممنون