میخچه و پینه چیست و چگونه می توان آنها را درمان کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

میخچه و پینه یکی از عوارض پوستی هستند که ممکن است در اثر فشار و آسیب به پوست ایجاد شوند. این ضایعات پوستی را می‌توان در خانه درمان کرد. برای درمان پزشکی این موارد باید به دکتر پوست و مو و یا دکتر عمومی مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

Corns and calluses

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

میخچه و پینه جز زائده‌های پوستی هستند که بسیاری از افراد در طول زندگی ممکن است آنها را روی پوست خود مشاهده کنند. اگر شما هم جز افرادی هستید که دچار میخچه یا پینه شده‌اید، در این مطلب همراه ما باشید تا به شما توضیح دهیم، تفاوت میخچه و پینه چیست؟ این دو زائده چه علائمی دارند؟ چگونه می‌توان آنها را از هم تشخیص داد؟ آیا درمانی برای آنها وجود دارد؟ چگونه می‌توان به طور کامل آنها را از بین برد؟ عوارض عدم درمان آنها چیست؟

اگر در هر قسمتی از بدن خود دچار میخچه یا پینه هستید و می‌خواهید به دکتر پوست و مو مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. همچنین می‌توانید از دکتر عمومی هم برای درمان میخچه و پینه کمک بگیرید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین (تلفنی و متنی) وجود دارد. برای دریافت مشاوره از لینک‌های مقابل استفاده کنید: ویزیت آنلاین دکتر عمومی، دکتر پوست آنلاین

میخچه و پینه چه هستند؟

میخچه و پینه یکی از انواع مشکلات پوستی هستند که بسیار شایع هستند. این مناطق سخت و دردناک در پوست اغلب در پاسخ به فشار یا اصطکاک، در پا ایجاد می‌شوند. زیرا پوست می‌کوشد تا مناطق زیرین را از آسیب، فشار، مالش یا اصطکاک حفظ کند. میخچه و پینه خطرناک نیستند. اما می‌توانند باعث سوزش و تحریک پوست شوند. میخچه و پینه در افرادی که کفش‌های نامناسب استفاده می‌کنند، پاهایشان عرق می‌کند و کسانی که هر روز برای مدت طولانی می‌ایستند، رایج‌تر هستند. همچنین میخچه و پینه در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود.

میخچه اغلب دارای یک هسته‌ی مجزا و سخت است که ممکن است توسط پوست ملتهب احاطه شده‌باشد. ممکن است در هنگام فشار آوردن به آن دردناک باشد اما پینه معمولا دردناک نیست. پینه معمولا بزرگ‌تر از میخچه و با اشکال متفاوت است، در حالی که میخچه معمولا کوچک‌تر، گرد و با حاشیه‌ای مشخص است.

پینه به طور معمول در کف پا، به ویژه در پاشنه‌ی پا و یا قوزک‌ها، کف دست و همچنین زانو ایجاد می‌شود، میخچه اغلب در قسمت‌هایی از پوست که تحت فشار تحمل وزن نیستند، رخ می‌دهد. سنگ پا یا استفاده از داروهای موضعی می‌تواند برای درمان میخچه و پینه، بدون مراجعه به دکتر، مفید واقع شود. در صورت دردناک بودن میخچه یا پینه ممکن است به مراجعه به پزشک نیاز داشته‌باشید. تغییرات شیوه‌ی زندگی و تعویض لباس و جوراب می‌تواند به جلوگیری از میخچه و پینه کمک کند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

میخچه به انگلیسی و میخچه پا به انگلیسی چیست؟

میخچه در انگلیسی corn گفته می‌شود. میخچه پا با نام corn foot شناخته می‌شود.

پینه به انگلیسی چیست؟

به پینه callus گفته می‌شود. callus در اثر ساییدگی پوست ایجاد می‌شود.

فرق پینه و میخچه چیست؟

گاهی افراد به اشتباه اسامی میخچه و پینه را به جای یکدیگر به کار می‌برند، اما آنها یکسان نیستند. میخچه یک زایده‌ی سفت است که معمولا در کنار انگشتان پا ایجاد می‌شود. اما پینه زمانی ایجاد می‌شود که پوست شما ساییده شود.

پینه چیست؟

پینه بخشی از پوست است که به علت اصطکاک، فشار و تحریک، سخت و ضخیم شده‌است. این زائده اغلب روی پاها دیده می‌شود، اما می‌تواند بر روی دست، آرنج یا زانو نیز وجود داشته‌باشد. پینه زرد و یا رنگ پریده و در لمس ناصاف است، اما به علت ضخیم بودن پوست، ممکن است نسبت به پوست اطراف آن کمتر حس داشته‌باشد و حساس به لمس باشد. اغلب بزرگ‌تر و گسترده‌تر از میخچه و دارای حدود مشخصی است. پینه در قسمتی از پوست که به طور مرتب در برابر چیزی مانند استخوان، برخی از قسمت‌های کفش یا زمین، دچار اصطکاک می‌شود، به وجود می‌آید و به طور معمول بیشتر در ناحیه استخوانی شکل زیر انگشتان پا و برخی نواحی پوست که هنگام راه رفتن وزن فرد را تحمل می‌کنند، ایجاد می‌شود.

دنبال متخصص برای درمان میخچه می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

میخچه چیست؟

این زائده نوعی پینه است که از پوست مرده ساخته شده‌است. میخچه به انگلیسی Corn نامیده می‌شود. میخچه‌ها معمولا روی سطوح صاف و بدون موی بدن، به ویژه در بالای انگشتان پا یا در کناره‌های انگشتان پا، شکل می‌گیرند. میخچه‌ها معمولا کوچک و مدور هستند و دارای یک هسته با حاشیه مشخص که قوام هسته‌ی آن می‌تواند از نرم تا سخت متغیر باشد.

میخچه‌های سفت و سخت، کوچک بوده و در مناطق ضخیم پوست یا مناطق دارای پینه و یا در نواحی استخوانی پا، دیده می‌شود. میخچه‌های نرم، سفید رنگ و دارای بافت لاستیک مانند و ارتجاعی هستند. آنها معمولا بین انگشتان پا و در مناطقی از پوست مرطوب و عرق کرده رخ می‌دهد. پینه و میخچه به طور معمول خطرناک نیستند اما گاهی اوقات باعث ایجاد عفونت یا زخم شدن پوست به ویژه در میان افراد مبتلا به دیابت و کسانی که گردش خون ضعیف‌تری در پا دارند، می‌شوند.

میخچه و پینه اغلب در اثر فشار یا اصطکاک ایجاد می‌شوند آنها خطرناک نیستند اما می‌توانند باعث سوزش پا و تحریک پوست شوند.

فرق زگیل و میخچه چیست؟

زگیل‌ها عامل ویروسی داشته و ویروس پاپیلومای انسانی در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد آن می‌شود. حدود ۷۰% از زگیل‌ها معمولا بدون درمان از بین می‌روند. اما میخچه عامل ویروسی یا باکتریایی نداشته و فقط به دلیل اصطکاک پوست ایجاد می‌شود.

انواع میخچه کدامند؟

توجه داشته‌باشید که میخچه انواع خاصی ندارد، اما چون می‌تواند در بخش‌های مختلفی ایجاد شود، ما برای سادگی آنها را در قالب انواع مختلف میخچه معرفی می‌کنیم. میخچه بیشتر در نزدیکی ناخن ایجاد می‌شود. برای اینکه میخچه را از پینه تشخیص دهید، بهتر است که به دکتر پوست و یا دکتر عمومی مراجعه کنید. این بررسی به درمان دقیق‌تر مشکل پوست شما کمک می‌‌کند.

میخچه و پینه چه فرقی دارند؟
میخچه و پینه را در تصویر مشاهده می‌کنید. سمت راست پینه و سمت چپ میخچه قرار دارد.

۱. میخچه پا چیست؟

بیشترین ناحیه‌ای که درگیر میخچه می‌شود، پا است. میخچه ممکن است در قسمت نوک انگشتان، بین انگشت‌ها یا در کف پا ایجاد شود. در ناحیه‌ای که میخچه به وجود آمده‌است، پوست ضخیم شده و دردناک می‌شود.

۲. میخچه کف پا

میخچه کف پا معمولا کوچک و گرد است. این زائده‌ها بیشتر در قسمت بالایی یا کناره انگشتان پا ایجاد می‌شوند. میخچه پا چندین نوع مختلف دارد که عبارتند از:

  • میخچه سخت: این میخچه‌ها باعث ضخیم شدن پوست در ناحیه بزرگ‌تری می‌شوند. معمولا در بالای انگشتان پا به وجود می‌آیند. در این قسمت‌ها فشار استخوان روی پوست وجود داشته و احتمال ایجاد میخچه سخت وجود دارد.
  • میخچه نرم: این میخچه‌ها سفید یا خاکستری هستند و بافت آنها نرم‌تر و لاستیکی است. معمولا این نوع میخچه بین انگشتان پا ایجاد می‌شود.
  • میخچه بذری: این نوع میخچه معمولا ابعاد کوچکی دارد و بیشتر در کف پا ایجاد می‌شوند.

میخچه می‌تواند در بخش‌های مختلف دست یا پا ایجاد شود. معمول‌ترین نقاطی که در آن شاهد میخچه هستیم، عبارت‌اند از:

۳. میخچه دست

میخچه بیماری شایعی است که بیشتر بین انگشتان پا و کف پا ایجاد می‌شود. اما گاهی ممکن است روی دستان خود نیز این زائده‌ها را مشاهده کنید. روی پوست دست همانند پا به دلیل اصطکاک و ساییدگی طولانی‌مدت می‌تواند میخچه ایجاد شود. به‌عنوان‌مثال افرادی مانند کارگران ساختمان، باغبان، مکانیک، نوازندگان گیتار و ورزشکاران که از دست خود زیاد استفاده می‌کنند، ممکن است دچار میخچه دست شوند.

پینه و میخچه چه ظاهری دارند؟
میخچه و پینه را می‌توانید در بخش‌های مختلف پا ببینید.

۴. میخچه کنار ناخن دست

برخی افراد که دچار میخچه کنار ناخن می‌شوند، دردی احساس نمی‌کنند. اما گاهی این میخچه‌ها نیز دردناک هستند. معمولا در این شرایط پوست کنار ناخن سفت و زرد می‌شود. آن ناحیه حساس شده و هنگام کارکردن ممکن است دچار درد شود.

۵. میخچه انگشت پا

گاهی ممکن است که بین انگشتان پا میخچه رویت شود. معمولا میخچه‌ای که بین انگشتان پا ایجاد می‌شود با پوشیدن کفش‌های تنگ درد می‌گیرد و برای فرد ایجاد ناراحتی زیادی می‌کند. میخچه هم بخشی از پینه است که شدت بیشتری پیدا کرده و متمرکزتر شکل گرفته است. بنابراین ممکن است ناراحتی که ایجاد می‌کند، بیشتر از پینه باشد.

انواع پینه کدامند؟

پینه هم انواع مختلفی ندارد اما برای اینکه راحت‌تر بتوانیم این زائده‌ی پوستی را بررسی کنیم، براساس محلی که پینه‌ها ایجاد می‌شوند، آنها را دسته‌بندی کرده‌ایم. پینه ممکن است در دست‌ها و پاها سر و کله‌اش پیدا شود و برای شما ایجاد ناراحتی بکند. در ادامه به انواع پینه براساس محلی که ایجاد می‌شوند اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. پینه پا

پینه معمولا در قسمت‌های مختلف پا تشکیل می‌شود. این زائده‌ها باعث سفت و ضخیم‌شدن پوست می‌شوند. در نواحی استخوانی که وزن را تحمل می‌کنند، مانند پاشنه پا، انگشت شست پا و قوزک پا بیشتر از قسمت‌های دیگر پینه دیده می‌شود. تشکیل پینه در کف پا هم طبیعی است.

۲. پینه کف پا

به نقل از mayoclinic، گاهی پینه در کف پا ایجاد می‌شود. کف پا یکی از بخش‌هایی است که زیاد در معرض سایش و فشار است. بنابراین ممکن است که احساس کنید که کف پای شما پینه بسته است. این احساس زمانی ایجاد می‌شود که پوست کف پای شما کمی سفت‌تر شده‌است و احساس می‌کنید که لایه‌های پوستی ضخیم‌تر از حالت معمول هستند. در برخی موارد ممکن است که حتی رنگ پوست هم تغییر کند. اگر پینه درد ایجاد کند و یا باعث کاهش اعتماد به نفس شما در رابطه با ظاهر کف پا شود، برای درمان آن باید اقدام کنید. در غیر اینصورت نیازی به درمان آن نیست.

پینه قوزک پا چیست؟
گاهی ممکن است که قوزک پا پینه ببندد.

۳. پینه قوزک پا

همان‌طور که گفتیم پینه در قسمت‌های استخوانی پا بیشتر تشکیل می‌شود. قوزک پا نیز ناحیه استخوانی است که در طولانی‌مدت به دلیل ایجاد ساییدگی هنگام نشستن ممکن است دچار پینه شود. معمولا افرادی که مدت‌زمان طولانی روی زمین می‌نشینند و روی قوزک پا فشار وارد می‌کنند، دچار این عارضه می‌شوند.

۴. پینه روی انگشتان دست، دستان پینه بسته

اگر فرد زیاد از دستان خود کار بکشد و یا پوست دستش تحت فشار زیاد باشد، احتمال اینکه به پینه‌ی دست مبتلا شود، وجود دارد. معمولا پوست دستان در ناحیه‌ی بین انگشتان و یا در محل اتصال انگشتان به کف دست بیشتر پینه می‌بندد. در این حالت رنگ پوست دست شما تغییر می‌کند و احساس می‌کنید که پوست شما زبرتر شده‌است یا ضخامت آن نسبت به قبل افزایش پیدا کرده‌است. برای درمان این حالت می‌توانید پوست خود را به دکتر عمومی و یا دکتر پوست نشان دهید تا برای درمان آن اقدامات لازم انجام شود. اگر پینه و یا میخچه دست شما را اذیت نکند، نیازی به درمان آن نیست.

۵. پینه انگشت کوچک پا

انگشت کوچک پا نسبت به باقی انگشتان پا بیشتر در معرض آسیب و ساییدگی است. بنابراین ممکن است که پوست انگشت کوچک شما در اثر آسیب و یا فشار ناشی از پوشیدن کفش به پینه و یا حتی میخچه دچار شود. برای درمان این موارد باید به دکتر پوست مراجعه کنید. زیرا ممکن است که انگشت کوچک باعث ناراحتی و درد زیادی شود.

میخچه پا چرا ایجاد می شود؟
این نوع زائده‌ها باعث سفت و ضخیم شدن پوست شده و باید با روش‌های مختلف نرم شوند.

علائم و نشانه های میخچه و پینه چیست؟

میخچه و پینه باعث ایجاد احساس قدم زدن روی سنگ می‌شوند. علائم و نشانه‌های زیر نشان‌دهنده‌ی وجود میخچه یا پینه است:

  • وجود توده‌ی برجسته و سخت
  • وجود منطقه‌ی ضخیم و خشن در پوست
  • پوست دارای حالت پوسته‌پوسته و خشک یا پوسته‌پوسته و مومی شکل می‌شود
  • درد یا حساسیت در زیر پوست.

در صورت دردناک شدن و التهاب در میخچه یا پینه، بیمار باید به پزشک مراجعه کند.

بیماران مبتلا به گردش خون ضعیف، پوست شکننده، یا مشکلات عصبی و بی‌حسی در پاها باید قبل از درمان میخچه و پینه در خانه با پزشک متخصص پوست و مو صحبت کنند. افراد مبتلا به دیابت، نوروپاتی محیطی و بیماری عروق محیطی باید تحت مراقب باشند.

البته دقت داشته‌باشید که علائم میخچه و پینه کمی باهم تفاوت دارند. معمولا میخچه‌ها دردناک بوده و در قسمت‌هایی از پا که وزن را تحمل نمی‌کنند، مانند نوک و کنار انگشتان بیشتر دیده می‌شوند. البته این زائده‌های سخت و ملتهب ممکن است در قسمت‌هایی که وزن را تحمل می‌کنند هم ایجاد شوند. پینه معمولا دردناک نیست و بیشتر در کف پا به‌خصوص پاشنه دیده می‌شود. گاهی کف دست یا زانوها نیز تحت تاثیر این زائده پوستی قرار می‌گیرند. 

همین حالا برای درمان درد پاهات اقدام کن!

با دیدن علائم میخچه و پینه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه پوست شما پینه یا میخچه زده باشد، احتمالا درد احساس می‌کنید و یا اعتماد به نفس شما کاهش پیدا می‌کند. برای درمان این موارد باید به دکتر مراجعه کنید. اما چه دکتری؟

توجه داشته‌باشید که پینه و میخچه مسائل خاصی نیستند و نیازی به نگرانی زیاد ندارند. برای درمان این موارد می‌توانید به دکتر عمومی مراجعه کنید تا شما را بررسی کنند. اگر دکتر عمومی نتواند کمکی بکند، می‌توانید از دکتر پوست کمک بگیرید. دکتر پوست در صورت لزوم و در تهاجمی‌ترین روش ممکن برای درمان میخچه و پینه دست به تیغ جراحی می‌زند. برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از دکتر عمومی آنلاین و یا دکتر آنلاین پوست کمک بگیرید.

علت میخچه پا، سایر نقاط و پینه چیست؟

شیوع بالای میخچه و پینه با عوامل خطر زیر مرتبط هستند:

۱. فشار و اصطکاک روی پوست

  • استفاده از کفش‌های بیش‌از‌حد تنگ و دارای پاشنه‌ی بیش‌از‌حد بلند که باعث فشار روی پا می‌شوند.
  • استفاده از کفش‌هایی که بیش‌از‌حد شل و گشاد هستند و باعث اصطکاک پا می‌شوند.
  • وجود درز یا دوخت در جای نامناسب در کفش که باعث اصطکاک پوست می‌شود.
  • استفاده از جوراب‌هایی که مناسب نیستند.
  • نپوشیدن جوراب
  • پابرهنه راه رفتن باعث می‌شود پوست برای محافظت از خود ضخیم شود.
  • اعمال تکرارشونده مانند دویدن و یا پیاده روی با روش خاص

استفاده از کفش‌های بیش‌از‌حد تنگ و دارای پاشنه‌ی بیش‌از‌حد بلند که باعث فشار روی پا می‌شوند می‌توانند باعث پینه و میخچه شوند.

۲. افزایش سن

با کاهش بافت چربی در پوست که به معنی محافظت کمتر از پوست است و پوست بیشتر در معرض خطر تشکیل پینه قرار دارد به خصوص بر روی پاشنه‌ی پا.

۳. دوچرخه سواری

افرادی که اغلب دوچرخه سواری می‌کنند، یا بدون دستکش پوشیدن از ابزار استفاده می‌کنند، زانو زدن مکرر و یا قرار دادن آرنج بر روی میز، می‌تواند باعث ایجاد پینه بر روی زانو یا آرنج می‌شود.

۴. انگشت پای چکشی (شست چمبری)

پینه‌ی پا و سایر بیماری‌ها و تغییر شکل و ناهنجاری در پا، خطر ابتلا به میخچه و پینه را افزایش می‌دهد. پینه‌ی پا برآمدگی غیرطبیعی و استخوانی است که بر روی مفصل ریشه‌ی انگشت بزرگ پا ایجاد می‌شود. انگشت پای چکشی یا شست چمبری حالتی است که انگشت بزرگ پا دچار خمیدگی می‌شود.

تشخیص پینه و میخچه چگونه است؟
برای تشخیص پینه و میخچه می‌توانید آن را مشاهده کنید.

میخچه و پینه چگونه تشخیص داده می شوند؟

تشخیص این دو مورد بسیار ساده است. برای تشخیص میخچه و پینه تنها کافی است که پزشک به پوست شما نگاه کند!

درمان میخچه چگونه انجام می شود؟

متخصص طب سوزنی جهت کاهش فشار روی بافت‌های زیرین، می‌تواند برخی از لایه‌های پوست ضخیم شده را با تیغ جراحی ببرد. فرد نباید میخچه یا پینه‌ی خود را برش دهند، زیرا می‌تواند دردناک باشد و خطر ابتلا به عفونت بالا است. توجه داشته‌باشید هنگام درمان میخچه و پینه در خانه، مهم است که پوست بیش‌از‌حد برداشته نشود، زیرا می‌تواند به درد و عفونت منجر شود.

۱. درمان میخچه پا و در افراد مسن و دیابتی

افراد مسن‌تر و افراد مبتلا به دیابت، نباید در خانه پوستشان را برش دهند یا سوهان بزنند، زیرا این کار می‌تواند منجر به زخم‌های پوستی و عفونت شود که درمان آن دشوار است. این افراد قبل از استفاده از اسید سالیسیلیک باید با پزشک مشورت کنند زیرا می‌تواند باعث زخم شود. هرگونه برش پوستی بهتر است توسط پزشک و کادر درمانی انجام شود. اگرچه برای درمان میخچه و پینه، پاکسازی مکرر و منظم لازم است، اما ممکن است میخچه یا پینه عود کنند.

افراد مسن‌تر و افراد مبتلا به دیابت، نباید در خانه پوستشان را برش دهند یا سوهان بزنند، زیرا این کار می‌تواند منجر به زخم‌های پوستی و عفونت شود که درمان آن دشوار است.

۲. درمان میخچه انگشت پا و سایر نقاط با پماد میخچه پا

درمان استاندارد برای میخچه و پینه اسید سالیسیلیک است که در درمان زگیل هم استفاده می‌شود. اسید سالیسیلیک یک کراتولیتیک است، به این معنی که پروتئین یا کراتین (ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی میخچه و پوست مرده‌ی اطراف آن) را حل می‌کند. اسید سالیسیلیک به شکل کرم، پد و پماد در دسترس است. هنگامی که بالای پوست سفید شود، بافت مرده می‌تواند برداشته شود.

هنگامی که میخچه و پینه برطرف شد، در صورت بروز علائم برگشت میخچه و پینه، فرد می‌تواند یک بار در هر هفته با استفاده از سنگ پا آن محل را مالش دهد. اسید سالیسیلیک دارای غلظت‌های مختلفی است. دوزهای قوی‌تر ممکن است سریع‌تر عمل کنند. مواد تشکیل‌دهنده‌ی اسید سالیسیلیک می‌تواند پوست اطراف را تحریک کند، بنابراین هنگام استفاده از آن باید مراقب باشید و آن را در میخچه یا پینه ترک خورده استفاده نکنید.

چسب میخچه برای درمان میخچه پا کاربرد دارد؟
چسب میخچه یکی از بهترین روش‌های درمان میخچه در خانه است.

۳. چسب میخچه

این روش یکی از ساده‌ترین راه‌های درمان میخچه است. چسب میخچه به انگلیسی corn pad نامیده می‌شود. شما می‌توانید این چسب‌ها را بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید. چسب میخچه حاوی ۴۰% اسید سالیسیلیک است. هرچند وقت یک‌بار چسب باید تعویض شده و چسب دیگری جایگزین آن شود.

در اینفوگرافی زیر به طور خلاصه با تمامی روش‌های درمان میخچه آشنا می‌شوید:

اینفوگرافی رایج‌ترین روش‌های درمان میخچه
اینفوگرافی رایج‌ترین روش‌های درمان میخچه

۴. عمل جراحی میخچه

عمل جراحی میخچه در مواقع نادری انجام می‌شود. در بیشتر مواقع پزشک با دارو این مشکل را درمان می‌کند. اما گاهی ممکن است پزشک استخوانی که باعث اصطکاک می‌شود، جراحی کند. این جراحی برای اصلاح تراز استخوان انجام می‌شود.

برای ازبین‌بردن میخچه ممکن است پزشک جراحی ساده‌ای را در مطب انجام دهد. طی این روش ریشه میخچه و پوست ضخیم شده، خارج می‌شوند. این کار اگر توسط متخصص انجام نشود، ممکن است منجر به عفونت شود.

برای درمان میخچه می‌توانید از سالیسیلیک اسید، چسب میخچه و در نهایت از روش جراحی استفاده کنید.

درمان پینه چیست؟

پینه معمولا نیازی به درمان ندارد. در صورتیکه پینه باعث ایجاد درد شود و یا شما را ناراحت کند، همچنین اگر در شما ایجاد احساس کمبود اعتماد به نفس کند، می‌توانید برای درمان آن به دکتر مراجعه کنید. از طرفی برای درمان پینه می‌توانید روش‌های زیر را به کار بگیرید.

۱. درمان پینه پا با مرطوب نگه داشتن، چگونه پینه کف پا را از بین ببریم؟

برای درمان پینه پا مهم‌ترین کار مرطوب نگه‌داشتن آن است. اگر پوست شما خیلی ضخیم شده‌است، از آب گرم و سنگ‌پا برای جداکردن بافت مرده استفاده کنید. هرگز سعی نکنید با یک جسم نوک‌تیز روی پینه را بتراشید. این کار باعث بدتر شدن زائده می‌شود. هر روز از کرم مرطوب‌کننده روی پینه استفاده کنید تا پوست آن نرم شود.

۲. بهترین کرم پینه پا

کرم‌های مختلفی در بازار وجود دارند که خاصیت نرم‌کنندگی داشته و برای رفع پینه پا موثر هستند. اگر به دنبال کرم‌های خوب هستید، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

  • کرم ضد ترک پا کامان
  • کرم نرم‌کننده اوره و اوسرین ثمین
  • لوسیون وازلین کامان
  • کرم ترک پا QV
  • کرم ترمیم ترک پا سیلکیا

۳. رفع پینه قوزک پا

برای رفع پینه قوزک پا بهترین کار استفاده از کرم مرطوب‌کننده است. هر روز کرم یا لوسیون مرطوب‌کننده را روی پینه بمالید. سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی اوره، اسید سالیسیلیک یا لاکتات آمونیوم است. با انجام مداوم این کار به‌مرور پینه از بین می‌رود. شما می‌توانید بعد از حمام از ماسک بدن استفاده کنید تا لایه‌های مرده روی پینه از بین برود و تاثیر کرم مرطوب‌کننده بیشتر شود.

درمان پینه و درمان میخچه پا در منزل چگونه انجام می شود؟

گاهی می‌توان با اقدامات ساده و درمان‌های خانگی میخچه و پینه را درمان کرد. اگر دیابت یا بیماری مربوط به گردش خون دارید، حتما برای رفع میخچه به پزشک مراجعه کنید. اما اگر هیچ مشکل یا بیماری ندارید، می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید.

  • قرار دادن میخچه یا پینه در آب گرم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، سپس سوهان کشیدن یا خراش دادن منطقه با سنگ پا مفید است. حرکات دایره‌ای یا جانبی به حذف پوست‌های مرده کمک می‌کند.
  • استفاده‌ی روزانه از مرطوب‌کننده و محصولاتی که حاوی اسید سالیسیلیک، اوره، آمونیوم لاکتات هستند، به نرم‌کردن پوست‌های خشک کمک کرده و پوست را برای سوهان زدن آماده می‌کند.
  • اگر حرکت‌های تکراری باعث ایجاد میخچه و پینه شده‌اند، اجتناب از این اقدامات اغلب می‌تواند مشکل را حل کند.
  • استفاده از کفش و جوراب با سایز مناسب، استفاده از نوار محافظ یا کفی کفش، به درمان کمک می‌کند.
  • قرار دادن فوم یا سیلیکون بین انگشتان پا برای کاهش فشار بر روی میخچه مفید می‌باشد.
  • اگر میخچه شما دردناک شده‌است، هر روز ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید تا درد و تورم کاهش پیدا کند.

قرار دادن میخچه یا پینه در آب گرم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، سپس سوهان کشیدن یا خراش دادن منطقه با سنگ پا مفید است.

برای درمان میخچه پا در منزل بهترین راه خریداری چسب میخچه است. قسمت دوناتی چسب باید دقیقا روی میخچه قرار بگیرد تا مواد آن به‌خوبی روی میخچه تاثیر بگذارند.

درمان میخچه پا در منزل چیست؟
برای درمان این زائده‌ها می‌توان با سوهان بافت مرده را حذف کرد.

درمان گیاهی میخچه و پینه پا چیست؟

اگر نمی‌خواهید از روش‌هایی مانند سوهان‌زدن زائده‌ها استفاده کنید، می‌توانید درمان گیاهی را جایگزین آن کنید. برای درمان گیاهی ابتدا پاهای خود را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه خیس کنید و سپس کارهای زیر را انجام دهید.

  1. پس از خیس‌کردن پاها، آنها را خشک کنید. مقداری روغن کرچک روی زائده‌ها بمالید.
  2. پد مخصوص میخچه را از داروخانه تهیه کنید و پس از زدن روغن کرچک پد را روی آن قرار دهید.
  3. سپس جورابی که خیلی تنگ نیست، بپوشید. از جوراب‌های کهنه خود استفاده کنید. زیرا لک روغن کرچک از بین نمی‌رود.

درمان سریع میخچه با سیر

یکی از روش‌هایی که در طب سنتی برای درمان میخچه توصیه می‌شود، استفاده از سیر است. در این روش باید سیر را به دو نیم تقسیم کنید. قسمت برش‌خورده را به مدت ۲ یا ۳ دقیقه روی میخچه قرار دهید. این درمان را شب‌ها قبل از خواب انجام دهید. پس از یک هفته می‌توانید نتیجه درمان با سیر را مشاهده کنید.

عوارض میخچه پا و سایر نقاط بدن چیست؟

اگر میخچه یا پینه پا درمان نشوند، ممکن است به رشد خود ادامه دهند. تا زمانی که شما علت رشد را برطرف نکنید، این زائده‌ها بزرگتر می‌شوند. گاهی هم ممکن است میخچه یا پینه عفونی شوند. در این شرایط زائده‌ها دردناک شده و راه‌رفتن برای شخص بسیار مشکل می‌شود.

میخچه و پینه پا چگونه پیشگیری می شوند؟
از علل اصلی میخچه و پینه به خصوص در پا پوشیدن کفش نامناسب است.

پیشگیری از میخچه و پینه چطور است؟

برای جلوگیری از ایجاد میخچه و پینه مهم‌ترین اقدام رعایت اصول اولیه مراقبت از پوست و حفظ سلامت پوست است. اقدامات زیر ممکن است به کاهش خطر ابتلا به میخچه و پینه کمک کند:

  • با استفاده از یک برس شستشو، هر شب پا را با آب و صابون شستشو دهید.
  • بعد از شستن و خشک کردن پا ها، از کرم مرطوب کننده‌ی مخصوص پا استفاده کنید. از لوسیون بدن استفاده نکنید.
  • از کفش و جوراب با سایز مناسب که باعث مالش و اصطکاک پوست نمی‌شود استفاده کنید.
  • برای خرید کفش در انتهای روز اقدام کنید زیرا در طول روز سایز پا افزایش می‌یابد و در انتهای شب پا در بزرگ‌ترین سایز خود قرار دارد.
  • برای معاینه و بررسی‌های لازم، به صورت دوره‌ای به پزشک مراجعه کنید.
  • هنگام کوتاه کردن ناخن‌های پا، مستقیم و نه زاویه‌دار، ناخون‌ها را برش دهید.
  • با استفاده از سنگ پا به آرامی پوست سفت و خشن را حذف کنید.
  • هر روز جوراب تمیز بپوشید و برای جلوگیری از عرق‌کردن از پودر بچه استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از ابزار، دستکش بپوشید.

با درمان، میخچه و پینه می‌تواند برطرف شوند، اما بدون تغییرسبک زندگی یا استفاده از کفش مناسب ممکن است دوباره ایجاد شوند.

چگونه از میخچه جلوگیری کنیم؟
برای جلوگیری از ایجاد این زائده‌ها باید هر شب پاهای خود را خوب بشویید و از کفش سایز مناسب استفاده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر میخچه و پینه بسیار دردناک است، یا در صورتی که فرد دارای دیابت، پوست شکننده و یا مشکلات گردش خون است، بهتر است جهت مراقبت از پا، با پزشک پوست مشورت کند. تغییر شیوه‌ی زندگی و استفاده از کفش مناسب از برنامه‌های درمانی است. پزشک ممکن است برخی از پوست‌های سخت اطراف میخچه را با تیغ جراحی بردارد تا بتوان هسته‌ی میخچه را نیز تخلیه کرد.

پس از برش پوست، پزشک محل برش داده‌شده را با اسید سالیسیلیک ۴۰ درصد پانسمان می‌کند. بیمار باید پانسمان را به صورت دوره‌ای تعویض کند و قبل از پانسمان، با سنگ پا و یا سوهان مناسب پوست‌های مرده را جدا کند. در صورتی‌که خطر عفونت وجود دارد، دکتر ممکن است پماد آنتی‌بیوتیک تجویز کند. قرمزی پوست و تورم در اطراف میخچه یا پینه می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد. درصورتی‌که دکتر مشکوک به وجود مشکل ساختاری در استخوان زیرین پوست است، تصویربرداری اشعه ایکس و عمل جراحی ممکن است لازم باشد.

اگر میخچه یا پینه روی پوست شما بسیار دردناک شده‌است یا دچار بیماری مانند دیابت هستید، باید این زائده‌های پوستی را جدی بگیرید و به دکتر پوست مراجعه کنید. پزشک باتوجه‌به میزان گسترش زائده و دردناک بوده آن بهترین روش درمان را انتخاب می‌کند. همچنین می‌توانید از دکتر عمومی هم کمک بگیرید.

برای پیداکردن بهترین متخصص پوست و مو می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد. دکتر پوست آنلاین و ویزیت آنلاین دکتر عمومی هم می‌توانند موثر باشند.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

میخچه می‌تواند در هر ناحیه‌ای از پا ایجاد شود. اما در بیشتر مواقع میخچه در قسمتی که استخوان نزدیک پوست است، به وجود می‌آید. برخی از انواع میخچه بین انگشتان پا و در کف پا ایجاد می‌شوند. به‌طورکلی می‌توان گفت میخچه اکثرا در قسمت بالایی کف پا به وجود می‌آید.

معمولا روش‌های خانگی مانند استفاده از آب گرم، سوهان کشیدن و یا استفاده از چسب میخچه کارساز است. اگر این روش‌ها جوابگو نبود و میخچه بزرگ‌تر شد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند. گاهی هم جراحی ساده‌ای انجام شده و میخچه از پا خارج می‌شود.

اگر روش‌های خانگی و داروهای شیمیایی روی میخچه تاثیری نداشته باشند، پزشک درآوردن میخچه را پیشنهاد می‌دهد. برای درآوردن میخچه از چاقوی جراحی استفاده می‌شود. این روش نیازی به مراقبت‌های خاصی نداشته و در مطب پزشک انجام می‌شود. دقت داشته باشید که حتما برای درآوردن میخچه به متخصص مراجعه کنید. انجام این کار توسط افراد غیرحرفه‌ای می‌تواند باعث عفونت یا عدم درمان میخچه شود.

اگر تنها بافت مرده اطراف میخچه را بردارید، مشکلی ایجاد نشده و می‌تواند به رفع میخچه کمک کند. اما دست‌کاری کردن آن و ایجاد زخم می‌تواند منجر به عفونت شود. درآوردن میخچه تنها باید توسط متخصص و در محیط کاملا استریل انجام شود. برخی افراد نگران هستند که میخچه درمان نشده باعث سرطان پوست شود. اما باید گفت میخچه منجر به سرطان نشده و فقط ممکن است عفونت کند یا بزرگ‌تر از قبل شود.

یکی از دلایل ایجاد چنین زائده‌هایی در قسمت‌های مختلف پا پوشیدن کفش نامناسب است. پوشیدن کفش‌های تنگ یا پاشنه بلند باعث فشار به قسمت‌هایی از پا می‌شود. حتی کفش‌های گشاد نیز می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند. زمانی که کفش گشاد می‌پوشید، پا داخل آن سر خورده و مدام ساییده می‌شود.

هر نوع اصطکاکی با پوست می‌تواند باعث ایجاد پینه شود. زمانی که اصطکاک بیش‌از‌حد باشد یا در زمان طولانی ادامه داشته باشد، احتمال ایجاد این زائده وجود دارد.

برای درمان میخچه دست می‌توانید از چسب میخچه و یا کرم‌های مخصوص استفاده کنید. همچنین در صورتیکه بهبودی حاصل نشد، می‌توانید از دکتر پوست کمک بگیرید.

برای درمان دارویی پینه پا می‌توانید از کرم‌هایی که مرطوب‌کننده هستند و یا داروهایی که حاوی سالیسیک اسید هستند، کمک بگیرید.

برای استفاده از این قطره می‌توانید اطراف ناحیه‌ای که می‌خواهید از اسید استفاده کنید را با کرم چرب کنید. سپس قطره را بر روی زائده‌ی پوستی بزنید. می‌توانید از گوش پاک کن برای این کار استفاده کنید. تعداد دفعات استفاده از این ماده را از دکتر بپرسید. معمولا برای شما تجویز می‌شود.

برای درمان پینه‌ی دست می‌توانید از مرطوب نگه‌داشتن آن کمک بگیرید. معمولا این روش پاسخگو است. اگر این کار جواب ندهد، می‌توانید به دکتر مراجعه کنید و از روش‌های درمانی پیشنهادی ایشان کمک بگیرید.

در طب سنتی برای درمان پینه‌ی پا از سیر استفاده می‌شود که در همین مقاله به آن پرداخته‌ایم. هرچند بهتر است که با دکتر در رابطه با روش‌های طب سنتی مشورت کنید و سپس آنها را به کار بگیرید.

چسب میخچه را بر روی محلی که میخچه و یا پینه وجود دارد بچسبانید و بعد از مدتی که بر روی اطلاعات خود محصول درج شده‌است، آن را جدا کنید. سعی کنید راهنمای هر محصول را مطالعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره میخچه پینه

  1. فاطمه بیات گفت:

    سلام وقت بخیر من از بچگی روی بند انگشتام زیگیل هست باید چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      می توانید از محلول اسید سالیسیلیک استفاده کنید

  2. ندا گفت:

    سلام وقت بخیر . من مدتیه همش احساس میکنم زیر انگشتای پا یه چیز سفتیه .. ولی در ظاهر چیزی نیست . و موقعی که پام تو کفشه خیلی بیشتر اذیت میکنه انگار که انگشتای پام روی هم قرار گرفته ..لطفا راهنمایی کنید و اینکه چه دکتری باید برم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال هایپرکراتوز و خشکی پوست وجود دارد
      به متخصص پوست مراجعه نمایید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  3. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر . من مدتیه همش احساس میکنم زیر انگشتای پا یه چیز سفتیه .. ولی در ظاهر چیزی نیست . و موقعی که پام تو کفشه خیلی بیشتر اذیت میکنه انگار که انگشتای پام روی هم قرار گرفته ..لطفا راهنمایی کنید و اینکه چه دکتری باید برم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال هایپرکراتوز و خشکی پوست وجود دارد
      به متخصص پوست مراجعه نمایید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  4. سلام سهیلا گفت:

    سلام من مدتی روی بینیم میخچه زده چه‌کاره کنم تاخوب شود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      می توانید از چسب ضد میخچه و زگیل استفاده کنید

  5. اکسی کورن گفت:

    سلام مطلبتون بسیار مفید بود من مدتی بود میخچه داشتم و خیلی اذیت و درد داشت رفتم دکتر بهم محلولی داد اسمش اکسی کورن هست اگر اشتباه نکنم استفاده کردم خیلی سریع و راحت درمان شد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      چه خوب که صحت و سلامت هستید

  6. سارا نجمی گفت:

    سلام من مدتی بود میخچه داشتم خیلی اذیت میکرد. درد میکرد.رفتم دکتر یه محلول داد بهم به اسم اکسی کورن استفاده کردم خیلی تاثیر خوبی داشت برای من توصیه میکنم شما هم اگر میخچه دارید اول این روغن رو امتحان کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس عز راهنمایی تان خانم‌نجفی عزیز