کدام قرص سنگ کلیه بیشترین تاثیر را دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

با شناخت انواع قرص سنگ کلیه، نه تنها از عوارض مصرف این داروها جلوگیری خواهید کرد، باورهای غلط درباره برخی داروها و اثربخشی آن‌ها بر دفع سنگ را خواهید شناخت و به بیشترین میزان اثربخشی این داروها درست پیدا می‌کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
قرص سنگ کلیه چند نوع است؟

قرص سنگ کلیه به منظور دفع سنگ کلیه که توده‌های جامد تشکیل شده از کریستال‌ها هستند استفاده می‌شود. سنگ‌ها می‌توانند در هر نقطه از طول دستگاه ادراری که شامل کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار است، ایجاد شوند. این سنگ‌ها می توانند یک مسئله پزشکی دردناک باشند و به خاطر درد و فشاری که ایجاد می‌کنند دفع سریع آن‌ها ضروری باشد. برای کاهش درد و بی‌قراری ناشی از آن، حتی برای کمک به دفع سریع‌تر سنگ‌هایی که امکان عبور و خروج از مجاری ادراری را دارند لازم است برخی قرص‌ها را مصرف کنید. اما مصرف این داروها به شکل خودسرانه کار درستی نیست. چرا که حتی گاهی اوقات بعضی داروها به غلط به عنوان داروی دفع سنگ کلیه شناخته می‌شوند. به همین خاطر بهتر است قبل از اینکار از طریق وبسایت دکترتو یک مشاوره حتی کوتاه چه به صورت آنلاین و چه حضوری با یک پزشک متخصص نفرولوژی یا اورولوژی دریافت کنید. پزشک قادر به راهنمایی بهتر شما بوده و بهترین قرص‌ها را برای کمک به شما تجویز خواهد کرد.

قرص سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه چیست؟ وقتی مواد زائد زیادی در بدن وجود داشته باشد و مایعات کمی برای دفع آن وجود داشته باشد، با کلسیم موجود در ادرار ترکیب شده و سنگ را تشکیل می‌دهد. سنگ کلیه گاهی آنقدر دردناک و اذیت‌کننده است که باید خیلی زود فکری برای دفع آن کرد.

وقتی روش‌های خانگی اثربخش نباشند قرص سنگ کلیه می‌تواند سنگ‌ها را از بین ببرد. تنوع این قرص‌ها زیاد است اما در مقابل هم برخی قرص‌ها وجود دارند که به اشتباه از سمت افراد مختلف به عنوان قرص دفع سنگ کلیه در نظر گرفته شده و مصرف می‌شوند. در ادامه با این قرص‌ها و اثربخشی آن‌ها آشنا خواهید شد.

قرص سنگ کلیه چیست؟
برای کمک به دفع سریع‌تر و راحت‌تر سنگ کلیه می‌توان قرص مصرف کرد.

انواع قرص سنگ کلیه (قرص برای دفع سنگ کلیه)

در ادامه با انواع قرص سنگ کلیه تجاری و حتی گیاهی که به دفع این سنگ‌ها کمک می‌کند آشنا خواهید شد. این قرص‌ها عبارتند از:

۱. قرص تامسولوسین برای سنگ کلیه

نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که تامسولوسین به طور قابل توجهی علایم دفع سنگ کلیه را تسهیل می‌کند. دوز معمول تامسولوسین برای درمان بزرگی پروستات و سنگ کلیه ۴۰۰ میکروگرم و یک بار در روز است.

۲. قرص دفع سنگ کلیه رواتینکس

این قرص به حل، شکستن و دفع سنگ کلیه و مجاری ادراری کمک می‌کند. Rowatinex® اسپاسم عضلانی را تسکین داده و در نتیجه درد کلیوی و ادراری را هم کاهش می‌دهد. همچنین با افزایش جریان خون التهاب ناشی از وجود سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

۳. قرص سیستون برای سنگ کلیه

قرص هیمالیا سیستون برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری موثر است. این قرص حاوی پاشانابهدا و شیلاپوشپا که ادرار آور طبیعی هستند بوده و به حل طبیعی سنگ کلیه کمک می‌کنند.

۴. قرص پرازوسین برای سنگ کلیه

پرازوسین ممکن است برای درمان مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات) یا برای کمک به بدن به منظور دفع سنگ کلیه از طریق ادرار استفاده می‌شود. این دارو باید به صورت خوراکی با یا بدون غذا، معمولاً دو یا سه بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف شود.

متن انگلیسی:
Uric acid stones are the only type of kidney stones that can sometimes be dissolved with the help of medication. Alkaline citrate salts or sodium bicarbonate are considered for this purpose, and sometimes allopurinol
ترجمه متن:
سنگ‌های اسید اوریک تنها نوع سنگ کلیه هستند که گاهی اوقات به کمک دارو قابل حل هستند. به همین منظور نمک‌های سیترات قلیایی یا بی‌کربنات سدیم و گاهی آلوپورینول در نظر گرفته می‌شوند.

ncbi.nlm.nih

۵. قرص امنیک برای سنگ کلیه

قرص امنیک باعث درمان علائم انسداد و اختلال عملکرد خروجی مثانه و تسهیل دفع سنگ کلیه می‌شود.

۶. شلاتورها

شلاتورها مولکول‌هایی بوده که به دیگر مواد موجود در بدن متصل شده تا آن‌ها را از سیستم بدن حذف کنند. مثلا نوعی شلاتور وجود دارد که به کلسیم متصل شده و باعث دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود. چیزی که می‌تواند منجر به دفع سنگ کلیه هم گردد.

۷. قرص هیدروکلروتیازید ۵۰ برای سنگ کلیه

مطالعات علمی نشان داده‌اند که تیازیدها به طور موثر از عود مجدد سنگ کلیه جلوگیری می‌کنند. مصرف هیدروکلروتیازید در دوزهای روزانه ۵۰ یا ۱۰۰ میلی گرم مورد بررسی قرار گرفته و گفته شده که مصرف یک یا دو بار در روز آن به یک اندازه برای درمان سنگ کلیه موثر است.

۸. قرص تئوفیلین برای سنگ کلیه

تئوفیلین برای پیشگیری و درمان خس خس سینه، تنگی نفس و گرفتگی قفسه سینه ناشی از آسم، برونشیت مزمن، آمفیزم و سایر بیماری‌های ریوی استفاده می‌شود. مصرف این دارو باعث تسکین و باز شدن مجاری هوا در ریه‌ها شده و تنفس را آسان تر می‌کند.

تئوفیلین دارویی است که برای درمان آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه به عنوان داروی خط دوم استفاده می‌شود و یک گشادکننده برونش است. این دارو نباید به عنوان یک داروی دفع سنگ کلیه مصرف شود.

۹. قرص فوروزماید برای سنگ کلیه

فوروزماید برای کمک به درمان احتباس مایعات (ادم) و تورم ناشی از نارسایی احتقانی قلب، بیماری کبد، بیماری کلیوی یا دیگر شرایط پزشکی تجویز می‌شود. این دارو با اثر بر کلیه‌ها جریان ادرار را افزایش می‌دهد.

برای سنگ کلیه قرص مصرف می‌کنی و نگرانی؟

همین حالا از متخصص نوبت بگیر.

۱۰. انواع آنتی‌بیوتیک ها

برخی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها که به عنوان داروهای مورد استفاده برای درمان عفونت باکتریایی مرتبط با سنگ کلیه تجویز می‌شوند عبارتند از:

  • آمپی سیلین
  • سیپروفلوکساسین
  • جنتامایسین
  • لووفلوکساسین
  • افلوکساسین

متن انگلیسی:
For most people, antibiotics called ciprofloxacin or co-amoxiclav are recommended. Other antibiotics, such as trimethoprim, may also be used. Common side effects of ciprofloxacin include diarrhoea and feeling sick
ترجمه متن:
برای اکثر بیماران آنتی‌بیوتیک‌هایی به نام سیپروفلوکساسین یا کوآموکسی کلاو توصیه می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌های دیگر مانند تری متوپریم هم ممکن است استفاده شود. عوارض جانبی رایج سیپروفلوکساسین شامل اسهال و احساس بیماری است.

hse

۱۱. داروهای قلیایی کننده‌ ادرار

برای از بین بردن سنگ کلیه نمک‌های سیترات قلیایی یا بی کربنات سدیم و گاهی آلوپورینول تجویز می‌شوند. نمک‌های قلیایی سیترات و بی کربنات سدیم سطح PH ادرار را افزایش و آلوپورینول سطح اسید اوریک را کاهش می‌دهد.

۱۲. قرص زول اوروسپت زولنگ رسپینا

قرص زول اوروسپت زولنگ رسپینا یک آنتی بیوتیک موثر و ایمن در پیشگیری و درمان عفونت‌های ادراری و کاهش التهاب مجاری ادرار و مثانه است.

۱۳. مسکن برای درد سنگ کلیه (قرص مسکن سنگ کلیه)

مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند برای تسکین درد سنگ کلیه موثر باشند. علاوه بر این ممکن است به دارویی برای کاهش حالت تهوع هم نیاز باشد که در این شرایط داروهای تجویزی می‌توانند موثر واقع شوند.

۱۴. مکمل پتاسیم سیترات

سیترات پتاسیم از سطوح بالای اسید در بدن جلوگیری کرده و آن را درمان می‌کند. همچنین ممکن است برای کمک به پیشگیری از نقرس یا سنگ کلیه (شرایطی که به دلیل سطوح بالای اسید اوریک ایجاد می‌شود.) تجویز شود. این مکمل به صورت کلی با کاهش میزان اسید در بدن کار می‌کند.

۱۵. قرص پروترال برای سنگ کلیه

قرص پروترال در برخی موارد خاص و به منظور کمک به دفع برخی از انواع سنگ های کلیه تجویز و مصرف می‌شود.

۱۶. آلفا – بلوکرها و مسدودکننده‌های کانال کلسیم

آلفا بلوکرها به طور قابل توجهی موثرتر از نیفدیپین در تسهیل دفع سنگ کلیه هستند.

۱۷. قرص تامسولوسین برای سنگ کلیه

آلفا بلوکر تامسولوسین را می‌توان برای دفع سنگ‌های بزرگ‌تر از ۵ میلیمتر، کوتاه کردن زمان دفع و کاهش‌ مدت زمان بستری شدن در بیمارستان مصرف کرد.

۱۸. قرص ادرار آور برای سنگ کلیه (دیورتیک)

با مصرف قرص‌های ادرار آور سنگ ریزه‌ها به راحتی همراه با ادرار از کلیه و‌ بدن خارج می‌شوند. داروهای ادرار آور به دیورتیک‌ معروف هستند.

۱۹. قرص شل کننده مجاری ادرار برای دفع سنگ کلیه

نیفدیپین داروی انتخابی برای درمان سنگ کلیه است و‌در کنار آن هم مسدود کننده‌های آلفا عضلات صاف حالب را شل کرده و در نتیجه اجازه می‌دهند ادرار آزادانه از کلیه به سمت مثانه جریان یابد.

۲۰. قرص هیدروکلروتیازید و سنگ کلیه

مطالعات متعدد صورت گرفته نشان داده‌اند که تیازیدها به طور موثری از عود مجدد سنگ کلیه جلوگیری می‌کنند. یکی از موارد این دسته داروها، هیدروکلروتیازید است. پزشک ممکن است یک دیورتیک تیازیدی تجویز کند که میزان کلسیم آزاد شده در ادرار را کاهش می‌دهد. این دسته داروها شامل هیدروکلروتیازید، کلرتالیدون یا اینداپامید هستند که همگی به جلوگیری از بازگشت مجدد سنگ کلیه به خصوص در افرادی که سطح کلسیم بالایی در ادرار دارند کمک می‌کند.

۲۱. قرص هیوسین برای سنگ کلیه

اسکوپولامین که با نام هیوسین شناخته می‌شود برای درمان گرفتگی (اسپاسم) معده، روده، کلیه و مثانه استفاده می‌شود. این دارو به تسکین ناراحتی ناشی از شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر، سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه و مثانه بیش فعال هم کمک می‌کند.

۲۲. قرص فنازومکس برای سنگ کلیه

این قرص یک مسکن موثر روی مثانه و مجاری ادرار را است. اگر دچار علائمی مانند درد، سوزش و تکرر ادرار هستید، مصرف این دارو می‌تواند علائم شما را تسکین دهد. علائم گفته شده ممکن است ناشی از عفونت ادراری یا آسیب به مجاری ادرار و حتی سایر شرایطی باشد که منجر به تحریک مثانه می‌شوند.

۲۳. قرص دفع سنگ کلیه اسید اوریکی

یکی از قرص‌های سنگ کلیه اسید اوریکی شامل آلوپورینول بوده که برای کاهش سطح اسید اوریک در خون مصرف می‌گردد.

۲۴. قرص آلمانی سنگ کلیه

قرص رواتینکس (Rowatinex) محصولی آلمانی برای دفع سنگ کلیه است.

چند نوع قرص سنگ کلیه وجود دارد؟
قرص آلمانی سنگ کلیه رواتینکس است.

۲۵. قرص سنگ کلیه گیاهی

از جمله قرص‌های سنگ کلیه گیاهی موجود در بازار می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • قرص لیت کنترل پی اچ بالانس
  • قرص لیت کنترل پی اچ داون
  • لیت کنترل پی اچ آپ
  • قرص کرنمد
  • اکتیوا ولبینگ الیمینیشن

۲۶. قرص سنگ کلیه هیمالیا

قرص هیمالیا تاثیر زیادی در دفع سنگ کلیه دارد. این قرص از اشباع شدن ترکیبات سنگ ساز در کلیه و مجاری کلیه و ادرار جلوگیری می‌کند. مصرف این قرص سبب کنترل جذب اگزامید از روده شده و بنابراین از تشکیل سنگ ریزه‌های کلیوی جلوگیری می‌کند.

۲۷. قرص سنگ کلیه باریج (قرص لیتورکس بی)

قرص سنگ کلیه باریج حاوی عصاره‌های گیاهی از جمله بذر کدو و برگ شالک است. این قرص به منظور پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه و برای کمک به دفع سنگ‌های ادراری تجویز و مصرف می‌شود.

قویترین قرص دفع سنگ کلیه

قویترین و رایج‌ترین دارویی که برای سنگ کلیه تجویز می‌شود تامسولوسین است. تامسولوسین حالب را شل کرده و دفع سنگ را آسان‌تر می‌کند. البته ممکن است زمان دفع سنگ علاوه بر این دارو به داروی ضد درد و ضد تهوع هم نیاز داشته باشید.

می‌خوای از تاثیر قرص مصرفی برای سنگ کلیه‌ت مطمئن بشی؟ مشاوره بگیر.

قرص پیشگیری از سنگ کلیه

گاهی اوقات پزشکان آلوپورینول را برای کاهش میزان اسید اوریک تولید شده توسط بدن تجویز می‌کنند تا از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری شود. این دارو می‌تواند به ویژه برای افرادی که مبتلا به نقرس هستند یا رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی دارند مفید باشد.

عوارض جانبی مصرف قرص سنگ کلیه

داروهای سنگ کلیه ممکن است باعث سرگیجه یا احساس سبکی سر، احتقان سینوسی یا آبریزش بینی شود. برخی از این داروها همچنین می‌تواند باعث تغییرات موقتی در انزال مردانه شود. از دیگر عوارض مصرف داروهای سنگ کلیه می‌توان به تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب، خستگی و ضعف اشاره کرد.

اطلاعات دارویی قرص سنگ کلیه

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی قرص سنگ کلیه را مشاهده کنید.

انواع داروی قرص سنگ کلیهتداخلات داروییعوارض جانبی
قرص لیتورکس بی باریج اسانس دفع سنگ کلیه ۳۰ عددداروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسنسرگیجه
قرص سیستون هیمالیا بسته ۶۰ عددیداروهای مدر (دیورتیک)سبکی سر
کپسول رواتینکس روا ۳۰ عددیمکمل‌های کلسیمآبریزش بینی
قرص لیت کنترل پی اچ بالانسداروهای قلبیتغییر در انزال
اکتیوا ولبینگ الیمینیشنداروهای کاهش‌دهنده کلسترولخستگی
لیت کنترل پی اچ آپافزایش ضربان قلب
قرص لیت کنترل پی اچ داونضعف
قرص کرنمد
اطلاعات دارویی قرص سنگ کلیه

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

حالا که درست یا غلط بودن تاثیر برخی داروها بر درمان سنگ کلیه را یاد گرفتید شاید قدم بعدی مشاوره از یک پزشک متخصص باشد. یک پزشک متخصص پس از ویزیت شما و سنجش شدت بیماری و‌ حتی اندازه‌ سنگ‌ها تشخیص می‌دهت که آیا مصرف قرص سنگ کلیه می‌تواند راه درمانی موثری برای شما باشد یا خیر.

برای پیدا کردن یک پزشک اورولوژی با تجربه یا دکتر متخصص نفرولوژی و برای اینکه بتوانید نوبت ویزیت را به‌راحتی و بی‌دردسر دریافت کنید سری به وبسایت دکترتو بزنید. دکترتو برای شما امکان دریافت نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر اورولوژی و پزشک آنلاین کلیه را به شکلی ساده فراهم کرده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نیفدیپین یکی از قوی‌ترین داروها برای درمان سنگ کلیه است.

سنگ‌های کلیوی بزرگ‌تر از 10 میلی‌متر معمولاً به ندرت درمان دارویی موثری دارند. اما اگر سنگ‌های کلیه باعث درد و احتباس کلیه شوند، در بیشتر موارد برای رفع آن‌ها نیاز به سنگ کلیه هست.

چانکا پیدرا (Phyllanthus niruri) گیاهی است که قرن‌ها به عنوان یک داروی گیاهی استفاده می‌شود.

مسدود کننده‌های کانال کلسیم و مسدود کننده‌های آلفا حالب را شل می‌کنند. حالب پهن‌تر به حرکت سریع‌تر سنگ کمک می‌کند. سیترات پتاسیم می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه ایجاد شده توسط اسید اوریک یا اگزالات کلسیم کمک کند.

سنگ‌های اسید اوریک تنها نوع سنگ کلیه بوده که گاهی اوقات با کمک دارو قابل حل هستند. برای این منظور نمک‌های سیترات قلیایی یا بی کربنات سدیم و گاهی آلوپورینول در نظر گرفته می‌شود.

اگر به دنبال درمان سنگ کلیه در خانه و به روش طب سنتی هستید باید به عطاری مراجعه کنید در غیر این صورت برای دریافت نسخه پزشک به داروخانه مراجعه کنید.

برخی از رایج‌ترین قرص‌هایی که برای سنگ کلیه تجویز و مصرف می‌شوند عبارتند از:

    • آلوپورینول

    • سیترات پتاسیم

    • دیورتیک های تیازیدی

    • آنتی بیوتیک‌ها

    • تامسولوسین

    • استامینوفن

    • مسدود کننده‌های آلفا

    • فسفات‌ها

    • سدیم بیکربنات

  • سنگ های استروویت
امتیاز شما به مقاله:
(4.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قرص سنگ کلیه

  1. خدیجه گفت:

    سنگ کلیه دارم هم لیزری هم سنگ شکن انجام دادم اسید اوره خونم قبلن بالا بود کراتین خونم بالا بود الان پایین اومده عفونت ادارای همیشه منو میگیره درد سنگ کلیه دارم عجیب

  2. خدیجه نعمتی گفت:

    سنگ کلیه دارم هم لیزری هم سنگ شکن انجام دادم اسید اوره خونم قبلن بالا بود کراتین خونم بالا بود الان پایین اومده عفونت ادارای همیشه منو میگیره درد سنگ کلیه دارم عجیب

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متوجه سوالتان نشدم
      ولی بطور کلی درمان درستی انتخاب شده است
      کمی صبور باشید و درمان را ادامه دهید

  3. مسعود ریگی کارواندری گفت:

    معلومات خوب و عالی هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس ازشما جناب ریگی عزیز
      همیشه سالم و شاد بمانید