چهل و پنج روز دورکاری در دکترتو

آنچه در این مقاله می‌خوانید

از ششم اسفند ماه سال گذشته، به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا، تمامی اعضای دکترتو شروع به دورکاری کردند و فعالیت‌های دکترتو بدون وقفه ادامه پیدا کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 4 دقیقه
از ششم اسفند ماه سال گذشته، به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا و شروع فاصله‌گذاری اجتماعی، تمامی اعضای تیم‌های متفاوت دکترتو شروع به دورکاری کردند و علیرغم خالی بودن دفترهای دکترتو، روند فعالیت‌ها بدون وقفه ادامه پیدا کرد.

چهل و پنج روز دورکاری در دکترتو

از ششم اسفند ماه سال گذشته، به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا و شروع فاصله‌گذاری اجتماعی، تمامی اعضای تیم‌های متفاوت دکترتو شروع به دورکاری کردند و علیرغم خالی بودن دفترهای دکترتو، روند فعالیت‌ها بدون وقفه ادامه پیدا کرد.

در آستانه راه‌اندازی خدمت جدید دکترتو، یعنی مشاوره متنی و تلفنی پزشکی، با تنی چند از اعضای تیم‌های متفاوت دکترتو در مورد دورکاری، مزایا و معایب آن و درس‌هایی که طی چهل و چند روز دورکاری جمعی گرفته‌ایم، مشورت کردیم.

تیم‌های متفاوت، زمینه‌های متفاوت

دورکاری در زمان قرنطینه درحالی شروع شد که بعضی تیم‌ها مانند تیم طراحی، توسعه (Development) و تبلیغات دیجیتال (Digital Marketing)، تجربه دورکاری را داشتند؛ هر چند تیم تبلیغات و پشتیبانی پیش از این دورکاری را تجربه نکرده بود. به دلیل اینکه روابط و تجربیات پیچیده‌تر انسانی بر بخش تبلیغات و پشتیبانی حاکم است، یکی از چالش‌برانگیزترین و جذاب‌ترین تجربه‌های دورکاری در این تیم رقم خورد: اعضای این تیم نه تنها به انجام فعالیت‌های روزمره خود مشغول بودند، بلکه با یکدیگر نیز ارتباط داشتند. رهبر تیم علاوه بر مدیریت فنی، در جهت ارتقا روحیه جمعی تیم سهم به‌سزایی را بر عهده داشت.

اکثر اعضای تیم توسعه پیشتر تجربه دورکاری را نه تنها در این تیم، که بعضا با مشتریان در سطح بین‌المللی داشتند. در زمان شروع قرنطینه به دلیل هماهنگی پیشین، فعالیت این تیم بدون مشکل تداوم دارد. طبعا تمامی زیرساخت‌های مورد استفاده آنها برای ادامه کار در روزهای قرنطینه از پیش در چرخه کار وجود داشت. تیم بازاریابی دیجیتال نیز کمابیش تجربه دورکاری و به اشتراک‌گذاری ایده از راه دور را داشت.

برای دورکاری چه کردیم؟

هر چند زیرساخت لازم برای دورکاری در بسیاری از بخش‌ها وجود داشت، اما در ابتدای دورکاری بعضی مشکلات به سرعت نمایان شدند. برای مثال سرعت اینترنت خانگی تمامی همکاران در تمامی روز مناسب نبود که مدیریت دکترتو به سرعت در صدد حل آن برآمد.

مسئله دیگر فرهنگ مورد نیاز برای تطبیق اعضای تیم‌ها با دورکاری بود: قبل از دورکاری اعضای تیم به راحتی می‌توانستند با هم تبادل نظر داشته باشند و اکنون، برقراری کوچکترین ارتباط مستلزم صرف زمان زیادی است.

مشکل دیگر روزهای دورکاری، نداشتن صندلی ارگونومیک در خانه برای انجام کار بود. حال بایستی بیش از پیش ایستاد، ورزش‌های گردن را جدی گرفت و به طوری کلی مانند کار در دفتر، به سلامت کار و ارگونومی اهمیت داد.

تمامی اعضای تیم دکترتو با شروع دورکاری، محلی خاص را برای کار در خانه خود درنظر گرفتند. محلی که نه تنها حس کار را به خود آنها، بلکه به سایر اعضای خانواده‌شان نیز القا کند. به همین دلیل بعضی از اعضای تیم دکترتو، حتی از افزایش تمرکز خود از منزل گزارش می‌دهند.

[adrotate group=”2″]

چگونه در زمان دورکاری محصولی جدید را توسعه دادیم؟

دورکاری، تنها یکی از مسئولیت‌های اجتماعی تیم دکترتو در زمان وقوع کرونا بود. توسعه محصولات جدید برای رفع نیازهای بیماران، پزشکان و سایر اعضا کادر درمانی به عنوان اولویت اول تیم‌های مختلف دکترتو در هنگام بحران کرونا مد نظر قرار گرفت. خدمات مشاوره متنی و تلفنی دکترتو، زاییده تلاش‌های شبانه‌روزی چند ماهه تیم‌های مختلف دکترتو، اکنون در حال گذراندن آخرین مراحل تست است و به سرعت در اختیار جامعه پزشکی و درمان ایران قرار خواهد گرفت.

خدمات مشاوره متنی و تلفنی دکترتو، زاییده تلاش‌های شبانه‌روزی چند ماهه تیم‌های مختلف دکترتو، اکنون در حال گذراندن آخرین مراحل تست است و به سرعت در اختیار جامعه پزشکی و درمان ایران قرار خواهد گرفت.

آیا دورکاری بهتر از حضور در محل کار است؟

تمامی همکارانی که در آماده‌سازی این مطلب همکاری داشتند، معاشرت با همکاران را جزء مهمی از تجربه کاری خود عنوان کردند. هر چند غذای تازه پخته شده در خانه جذاب است و مایکروفر شرکت نیاز به استراحت دارد، اما در این روزهای سخت، نبود ارتباط اجتماعی با همکاران بیشتر خود را نشان می‌دهد.

طی این مدت جلسات تیمی به صورت مستمر برگزار شده‌اند. هر چند که غیر از جلسات عمومی که بنا به نیاز انجام شده، جلسات بین چند تیم نیز در صورت نیاز برگزار شده است، اما احتمالا ارتباط میان تیم‌ها کمی کمتر از پیش است.

حتی اگر دورکاری انتخاب تمامی افراد نیز نباشد، که نیست، در حال حاضر وظیفه اخلاقی ماست. اما با توجه به یکپارچگی روند کار، بعضی همکاران مایلند به روندی مانند دورکاری پاره‌وقت پس از اتمام بحران کرونا ادامه دهند.

از دورکاری چه آموختیم؟

دورکاری هرچند توفیقی جبری بود، از آن درس‌های آموزنده‌ای گرفتیم؛ درس‌هایی که پس از روزهای قرنطینه نیز با ما خواهند ماند. فهمیدن و فهماندن ایده‌ها از راه دور سخت‌تر است، اما دورکاری باعث شد به زبان مشترکی برای انتقال ایده‌ها دست پیدا کنیم.

در هنگام دورکاری، زمان‌بندی کارها و برنامه‌ریزی بسیار مهم است. اهمیت اجرای یک برنامه منظم در این دوران زیاد است؛ همچنین اهمیت برآورد دوباره سرعت پیشبرد کارها در زمان دورکاری، بر ما بیش از پیش آشکار شده است. هر چند بسیاری از اعضای تیم‌های مختلف دکترتو، با توجه به توسعه محصول و تغییرات کار به واسطه دورکاری، بیش از قبل برای پیشرفت کارها زمان صرف کردند و به زمان اختصاص یافته برای کار اکتفا نکردند؛ بخصوص مدیران تیم‌های مختلف نه تنها وقت خود را صرف مدیریت تیم‌ها کردند، که بار اصلی طراحی خدمت جدید را بر دوش کشیدند.

دورکاری در روزهای قرنطینه، غیر از تلاش برای انجام مسئولیت اجتماعی، ما را برای انجام کارهای خود در دکترتو مصمم‌تر کرده است. با امید به اینکه تلاش‌های دکترتو، گامی در راستای اعتلای سلامت در جامعه باشد.

[adrotate group=”3″]
امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن