داروی میدازولام چیست و چه کاربردی در پزشکی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

میدازولام دارویی مناسب برای بیهوشی و کاهنده استرس‌های پیش از عمل جراحی است. این دارو با کاهش سرعت سیستم عصبی بدن، سعی بر تسکین و آرام کردن بدن دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
میدازولام چیست؟

میدازولام به عنوان یک‌ داروی تسکین‌دهنده، خواب آور و‌ کاهنده اضطراب و همچنین نوعی داروی بیهوشی برای از دست دادن هوشیاری قبل و حین جراحی استفاده می‌شود. تزریق میدازولام همچنین برای درمان وضعیت صرع که یک نوع شدید تشنج بیش از ۵ دقیقه‌ای است، مصرف می‌شود. این دارو برای استفاده خانگی یا طولانی مدت نیست. برای مصرف آن لازم است که متخصص جراح یا دکتر بیهوشی درخواست داده باشد ‌و به همین خاطر جز‌ء داروهای همیشه در دسترس نیست. اگر این دارو را نیاز دارید، باید حتما پزشک شما را ویزیت کند و نسخه توسط او صادر شود. پس‌ در صورت نیاز همین حالا سری به وبسایت دکترتو بزنید و نوبت ویزیت خود را دریافت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید.

میدازولام چیست؟

میدازولام یک بنزودیازپین است. بنزودیازپین‌ها متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای ضعیف‌کننده سیستم عصبی مرکزی (CNS) هستند که سرعت سیستم عصبی را کاهش می‌دهند. تزریق میدازولام برای ایجاد احساس خواب‌آلودگی و تسکین اضطراب قبل از جراحی یا برخی دیگر از روش‌هایی که نیاز به چنین شرایطی دارند استفاده می‌شود. هنگامی که میدازولام قبل از جراحی استفاده شود، بیمار برخی از جزئیات عمل را متوجه نمی‌شود و به خاطر نمی‌آورد.

اسامی رایج دارو:

  • آمپول میدازولام ابوریحان ۵ میلی گرم/۱ میلی لیتر
  • آمپول زودالم ۱۵ میلی گرم/میلی لیتر
  • آمپول میدازولام سی دی ۵میلی گرم/میلی لیتر
  • آمپول میدازولکس ۱۵ میلی گرم/۳ میلی لیتر
  • آمپول میداماکس ۵ میلی گرم/۱ میلی لیتر
  • آمپول میدازولام دی پی ۵ میلی گرم/میلی لیتر
میدازولام برای ضعیف کردن سیستم عصبی بدن و بیهوشی استفاده میشود.
میدازولام نوعی بنزودیازپین برای ضعیف کردن سیستم عصبی بدن و بیهوشی است.

شربت میدازولام

شربت میدازولام دارویی است که یک پزشک با پرستار در بیمارستان یا کلینیک به بیمار می‌دهد تا قبل از عمل جراحی آرام شده و به خواب رود. این شربت همچنین می‌تواند حافظه را به کمک این روش مسدود کند تا بیمار چیزی را به یاد نیاورد.

قرص میدازولام

نوع خوراکی میدازولام علاوه بر شربت، قرص است. این داروهای خوراکی برای جلوگیری از بروز تداخلات دارویی، با روش خاصی که دکتر تجویز می‌کند مصرف می‌شوند. اما از نظر تاثیراتی که بر بدن دارد فرقی با سایر انواع دیگر اشکال این دارو ندارد.

آمپول میدازولام

آمپول میزادولام تحت عنوان دارویی برای بیهوشی عمومی به کمک تزریق داخل وریدی رقیق شده از طریق سرم یا تزریق داخل ماهیچه یا رگ استفاده می‌شود.  آمپول‌های ۱۵ میلی‌گرم در ۳ میلی‌لیتر یا ۵ میلی‌گرم در ۱ میلی‌لیتر در دسترس هستند. 

اسپری بینی میدازولام

یکی دیگر از روش‌های مصرف داروی میدازولام، روش استنشاقی است. اسپری بینی میدازولام برای مواقع اضطراری و به منظور توقف تشنج‌های خوشه‌ای در بزرگسالان و کودکان ۱۲ ساله و بالاتر که از داروهای دیگر برای درمان صرع (تشنج) استفاده می‌کنند، استفاده می‌شود.

نحوه مصرف میدازولام

نحوه مصرف نوع خوراکی و استنشاقی این دارو طبق دستور پزشک تعیین می‌شود. به طور کلی معمولاً قبل از عمل یا بیهوشی به صورت یک دوز تجویز می‌شود. دوز بر اساس وضعیت پزشکی، پاسخ به درمان، وزن و سایر داروهایی که بیمار مصرف می‌کند تعیین می‌شود. این دارو باید با تزریق آهسته به داخل ورید یا ماهیچه طبق دستور پزشک مصرف شود.

عمل جراحی در پیش داری؟

باید از میدازولام استفاده بشه؟ از متخصص مشاوره بگیر.

طول اثر میدازولام

مدت زمان اثرگذاری این دارو ۶۰ دقیقه تا ۱۲۰ است. همچنین بسته به دوز مصرفی چیزی حدود ۱ تا ۶ ساعت اثرگذار خواهد بود. (اما این مورد توسط پزشک کنترل می‌شود.)

متن انگلیسی:
This medication is given in a hospital or clinic setting. It is not prescribed for use at home
ترجمه متن:
این دارو در بیمارستان یا کلینیک تجویز می‌شود. برای استفاده در خانه تجویز نمی‌گردد.

my.clevelandclinic

موارد مصرف داروی میدازولام

اگر چه که تا اینجا چندین بار به موارد مصرف این دارو اشاره کرده‌ایم اما در این قسمت کمی عمیق‌تر آن را بررسی خواهیم کرد. از میدازولام به صورت قرص، شربت، آمپول و اسپری استنشاقی در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • به عنوان داروی خواب‌آور
  • داروی بیهوشی
  • برای کاهش استرس و اضطراب 

میدازولام در آندوسکوپی

میدازولام پیش از آندوسکوپی به صورت تزریقی از طریق کاتتر داخل وریدی (IV) به بدن تزریق می‌شود. هدف از این کار این نیست که بیمار را مانند یک بیهوشی عمومی بخوابانند. خاصیت آرام‌بخشی این دارو می‌تواند تجربه راحت‌تری را در طول مدت آندوسکوپی فراهم کند، به خصوص اگر بیمار مضطرب باشد (آندوسکوپی چیست و چگونه انجام میشود؟).

دوز مصرفی شربت میدازولام

اصولا شربت میدازولام به صورت تک دوز و با توجه به شرایط جسمی هر بیمار از جمله وزن توسط پزشک تجویز می‌گردد.

دوز مصرفی قرص میدازولام

به طور کلی، دوز مصرفی موضوعی است که توسط شرکت داروسازی و بر حسب نظر و تشخیص پزشک در نظر گرفته می‌شود. اطلاعات این قسمت هم به صورت حدودی و برگرفته از اطلاعاتی جامع و اطلاعات قید شده روی بسته‌بندی اشکال دارویی مختلف میدازولام است.

دوز مصرفی آمپول میدازولام

دوز مصرفی آمپول میدازولام چیزی حدود (mg/ml (1ml) –  ۵ mg/ml (3ml است. برخی از شرکت‌های داروسازی هم دوزهای گفته شده در ادامه را برای این آمپول بیان کرده‌اند:

  • برای جلوگیری از اضطراب قبل از عمل:

به صورت وریدی ۰/۲۵ تا ۵/۰ میلی گرم برای هر کیلوگرم

  • برای بیهوشی عمومی:

به صورت وریدی ۱۵۰ تا ۳۰۰ میکروگرم برای هر کیلوگرم

  • آمپول میدازولام ۵

برای جلوگیری از استرس ۰/۲۵ تا ۵/۰ میلی گرم و برای بیهوشی عمومی ۱۵۰ تا ۳۰۰ میکروگرم مصرف می‌شود.

عوارض جانبی مصرف میدازولام

عوارض جانبی ناشی از مصرف میدازولام که باید در صورت مشاهده آن‌ها در اسرع وقت به تیم پزشکی خود اطلاع دهید عبارتند از:

  • واکنش‌های آلرژیک، بثورات پوستی، خارش، کهیر، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • احساس افسردگی، کندی تنفس یا احساس کم عمق بودن تنفس، تنگی نفس، احساس ضعف، سرگیجه، گیجی و مشکل در بیدار ماندن
  • لرزش

همچنین عوارض جانبی دیگری وجود دارد که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی نخواهند داشت اما در صورت ادامه‌دار یا آزاردهنده بودن این موارد باید به تیم پزشکی گزارش شوند:

  • بی‌قراری
  • احساس تحریک‌پذیری
  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • حالت تهوع
  • استفراغ

درباره مصرف میدازولام سوالاتی داری که باید از یک متخصص بپرسی؟ کلیک کن.

موارد احتیاط و منع مصرف میدازولام

اسپری میدازولام برای استنشاق از طریق بینی بوده و در صورت نیاز، باید طبق دستور پزشک استفاده شود. در زمان مصرف آن باید دستورالعمل‌های موجود روی نسخه را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی‌شوید توضیح دهد. از اسپری بینی میدازولام دقیقاً طبق دستور استفاده کنید. کمتر یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است استفاده نکنید. در مورد اینکه چه کسانی نباید بیهوش شوند، از پزشک سوال کنید.

در رابطه با آمپول میدازولام، اگر از این دارو در خانه استفاده می‌کنید، تمام دستورالعمل‌های آماده‌سازی و استفاده را از پزشک یاد بگیرید. تزریق سریع این دارو به داخل رگ می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. قبل از استفاده، این محصول را از نظر وجود ذرات یا تغییر رنگ بررسی کنید. اگر یکی از این موارد دیده می‌شود از مصرف آن خودداری کنید. مصرف قرص هم حتما باید زیر نظر پزشک و به میزان گفته شده باشد.

مصرف میدازولام در بارداری

به طور معمول، میدازولام نباید در دوران بارداری استفاده شود، مگر در شرایط جدی یا تهدیدکننده زندگی که داروهای ایمن‌تر قابل استفاده نبوده یا بی‌اثر هستند. برای مثال ممکن است صرع وضعیتی جدی و تهدیدکننده زندگی باشد.

مصرف میدازولام در شیردهی

گفته شده که مصرف میدازولام در دوران شیردهی محدودیت خاصی ندارد. بنا بر تشخیص پزشک دوز صحیحی از این دارو در این دوران در صورت نیاز تجویز می‌شود اما در کنار آن موارد احتیاط هم به مادر هشدار داده می‌شود. 

اختلالات دارویی میدازولام

این دارو ممکن است با موارد زیر تداخل داشته باشد:

  • آنتی هیستامین برای آلرژی، سرفه و سرماخوردگی
  • مسدودکننده‌های کانال کلسیم، مانند دیلتیازم و وراپامیل
  • آنتی بیوتیک‌های خاص مانند کلاریترومایسین، اریترومایسین و ریفامپین
  • داروهای ضد ویروسی خاص برای HIV 
  • داروهای خاص برای اضطراب یا خواب

اطلاعات دارویی میدازولام

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی میدازولام را مشاهده کنید.

انواع داروی میدازولامتداخلات داروییعوارض جانبی
آمپول میداماکس ۱۵ میلی گرم/۳ میلی لیترکتامینخواب آلودگی
آمپول میدازولام دی پی ۵ میلی گرم/میلی لیترآمپرناویرگیجی
آمپول میدازولام ابوریحان ۵ میلی گرم/۱ میلی لیترریتوناویربی حالی
آمپول میداماکس ۵ میلی گرم/۱ میلی لیترستیریزینافت فشار خون
آمپول میدازولکس ۱۵ میلی گرم/۳ میلی لیتردزوسینحالت تهوع و استفراغ
آمپول میدازولام سی دی ۵میلی گرم/میلی لیتردیفن هیدرامین
آمپول زودالم ۱۵ میلی گرم/میلی لیتردیفنوکسیلات
آمپول زودالم ۵ میلی گرم/میلی لیتردوکسیلامین
فلوکونازول
متادون
دیازپام
اطلاعات دارویی میدازولام

مکانیسم اثر میدازولام

میدازولام مانند سایر بنزودیازپین‌ها، آگونیست گیرنده‌های بنزودیازپینی است. این ماده با تاثیر روی گیرنده‌های گاما آمینوبوتیریک اسید و در نهایت ورود یون کلر به نورون‌ها تاثیر می‌گذارد.

تفاوت میدازولام و دیازپام

در زمان تزریق میدازولام درد کمتری احساس می‌شود. همچنین دیازپام میزان آرام‌بخشی سریع‌تری نسبت به میدازولام دارد.

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

میدازولام دارویی است که به طور کلی در دسترس همه افراد نبوده و بیشتر در مراکز درمانی و توسط کادر درمان تزریق یا به صورت خوراکی یا استنشاقی به بیمار داده می‌شود. این دارو به منظور تسکین استرس (برای مثال استرس پیش از عمل) یا بیهوشی و به خواب رفتن فرد تجویز می‌شود.

در رابطه با مصرف این دارو، عوارض آن و هرگونه سوال درباره این دارو با یک پزشک متخصص صحبت کنید. بهترین پزشکان متخصص بیهوشی را می‌توانید در وبسایت دکترتو پیدا کنید. همچنین فرایند دریافت نوبت ویزیت دکتر بیهوشی آنلاین یا مشاوره دارویی را می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن در این وبسایت تجربه کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این آمپول یک بنزودیازپامین ایمیدازولی بوده که تاثیرات کاهنده‌ای بر سیستم اعصاب مرکزی دارد. از این داروی برای کاهش استرس، خواب و بیهوشی استفاده می‌شود.

قرص میدازولام دارویی برای کاهش اضطراب، خواب آور و یک دارو برای بیهوشی است.

تزریق میدازولام به صورت آهسته به داخل ورید یا ماهیچه صورت می‌گیرد. در بعضی موارد هم از طریق رقیق‌سازی با سرم به داخل رگ تزریق می‌شود.

میزان دوز مورد استفاده برای بیهوشی با توجه به شرایط فرد و برحسب تشخیص پزشک متفاوت است.

عوارض جانبی مرتبط با مصرف میدازولام عبارتند از سکسکه، سرفه، تهوع و استفراغ. ترومبوفلبیت، ترومبوز و درد در هنگام تزریق وریدی این دارو هم از دیگر عوارض جانبی آن هستند.

میدازولام خطر سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد دارد که می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد و در نتیجه مرگ شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن