تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان، علائم و نکات مراقبتی 

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها برای افراد بالای 65 سال است که به دلایل مختلفی ازجمله بیماری‌های ژنتیکی، ابتلای قبلی به بیماری لثه و عدم بهداشت صحیح دهان و دندان ایجاد می‌شود. انجام دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی دهان و دندان که توسط دکتر متخصص و دندان‌پزشکان ارائه می‌شود، می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری لثه و از دست دادن سایر دندان‌ها کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان چیست؟

تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان می‌تواند برای بسیاری از افراد یک اتفاق ناخوشایند باشد. دندانپزشک برای جلوگیری از آسیب استخوان فک باید تحلیل لثه را درمان کند. اگر دکتر دندانپزشک بعد از معاینه دهان، دندان لق، پوسیده و یا شکسته شده به خاطر عقب‌نشینی لثه را مشاهده کند، ممکن است کشیدن آن دندان را برای شما ضروری بداند.

تحلیل لثه زمانی اتفاق می‌افتد که بافت لثه از سطح دندان پسروی کند. در این صورت ریشه دندان نمایان شده و لثه متورم می‌شود. سیگار کشیدن، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، انواع بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و حتی ژنتیک، از علل اصلی تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان هستند. اگرچه لثه تحلیل رفته به‌طور طبیعی رشد نخواهد کرد، اما روش‌هایی وجود دارد که بتوانید از این بیماری جلوگیری و در صورت ابتلا، آن را درمان کنید. در ادامه این مقاله از دکترتو به بررسی مهم‌ترین علائم و روش تشخیص تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان می‌پردازیم.

تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان

مطالعات نشان می‌دهد که بیماری تحلیل لثه یکی از بیماری‌های شایع در بسیاری از کشورها و دومین علت اصلی از دست دادن دندان‌ها است که اگر کنترل و درمان نشود، درنهایت استخوان‌های نگه‌دارنده دندان‌ها از بین خواهند رفت. تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان در مراحل ابتدایی، با لثه‌های متورم و قرمز و خونریزی هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن بروز می‌کند. این مرحله زمان مناسب برای مراجعه به دندانپزشک یا استفاده از روش‌های درمانی مطمئن است. اگر نادیده گرفته شود و پیشرفت کند، تنها دکتر دندانپزشک یا متخصص بیماری‌های لثه باید آن را بررسی کند.

کشیدن دندان در صورتی انجام می‌شود که سایر روش‌های درمانی شکست بخورند. در این حالت دندانپزشک ممکن است کشیدن دندان‌هایی را توصیه کند که تمام حمایت‌های استخوانی خود را ازدست‌داده‌اند و دیگر نمی‌توان آن‌ها را نجات داد. درد بعد از کشیدن دندان طبیعی است. اما گاهی این عارضه می‌تواند نشانه تحلیل لثه باشد. البته کشیدن دندان به‌تنهایی بیماری لثه را برطرف نمی‌کند و روش‌های دارویی، استفاده از قطره‌های تجویزی و معاینه مداوم دکتر متخصص نیز لازم است. افرادی که از دست دادن استخوان را تجربه کرده‌اند، گزینه جراحی پیوند استخوان را هم دارند که باعث افزایش حمایت استخوانی می‌شود و آن‌ها را برای دریافت ایمپلنت‌های دندانی آماده می‌کند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

 هر فردی که در رعایت بهداشت دهان و دندان دچار مشکل شود، دیر یا زود در زندگی خود از عوارض بیماری لثه رنج خواهد برد.

همه‌گیرشناسی بیماری تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان ها

  • می‌تواند در هر سنی رخ دهد. اما در افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر است و ۸۸ درصد آن‌ها را مبتلا می‌کند.
  • افرادی که تنباکو جویدنی مصرف می‌کنند و ارتودنسی یا پیرسینگ لب و زبان دارند، ریسک ابتلای بیشتری دارند.
  • بعد از کشیدن دندان، ممکن است در بعضی افراد استخوان اطراف لثه زود جمع و کوچک شود و نقص‌های ناخوشایند مثل افتادگی لب، فک و گونه ایجاد کند.

علائم تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان

بارزترین نشانه تحلیل رفتن لثه، از بین رفتن پوشش لثه روی ریشه دندان‌ها است. سایر علائم عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی در نزدیکی خط لثه
  • حساسیت به گرما، سرما، شیرینی و غذاهای اسیدی
  • خونریزی بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • بوی بد دهان
  • حساسیت هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • افزایش طول دندان‌ها
  • حساسیت در هنگام تمیز کردن حرفه‌ای دندان
  • افزایش فاصله بین دندان‌ها
  • لثه ملتهب و قرمز

علائم پیشرفته‌تر تحلیل رفتن لثه :

  • پوسیدگی سطح ریشه
  • تغییر رنگ ریشه
  • دندان‌های دائمی متحرک یا لق

به نقل از سایت webmd دررابطه‌با اولین علائم تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان:

تحلیل رفتن لثه یک مشکل رایج دندانی است. اکثر مردم نمی‌دانند که دچار تحلیل لثه هستند زیرا به‌تدریج رخ می‌دهد. اولین علامت تحلیل لثه معمولاً حساسیت دندان است یا ممکن است متوجه شوید که دندان بلندتر از حد طبیعی به نظر می‌رسد.

نگران تحلیل لثه بعد از کشیدن دندانت هستی؟

علائم مهم رو بدون و به موقع برای پیشگیری عمل کن.

برای بررسی نشانه‌های تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

تحلیل رفتن لثه یک بیماری جدی است که نیاز به درمان فوری دارد. درصورتی‌که درمان مناسب را دریافت نکنید، تحلیل لثه می‌تواند منجر به سایر مشکلات خطرساز برای دهان و دندان شما شود. بنابراین اگر هر یک از علائم بالا را دارید از مشورت با دندانپزشک یا پریودنتیست غافل نشوید. پریودنتیست دندانپزشکی است که در بیماری‌های لثه تخصص دارد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سیستم مشاوره تلفنی با دندانپزشک وب‌سایت دکترتو استفاده کنید.

تحلیل رفتن لثه یک بیماری جدی است که نیاز به درمان فوری دارد.
تحلیل رفتن لثه یک بیماری جدی است که نیاز به درمان فوری دارد.

علل تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان

اغلب اوقات، بهداشت نامناسب دهان و دندان یکی از عوامل مؤثر در تحلیل لثه است، اما همیشه این‌طور نیست. بسیاری از افراد به‌صورت ژنتیکی بافت لثه نازک دارند و لثه‌های شما ممکن است به دلایل مختلفی عقب‌نشینی کنند:

  • مسواک زدن خیلی سخت یا خیلی تهاجمی
  • ایجاد پلاک یا جرم دندان
  • بیماری لثه
  • عدم تعادل هورمونی
  • ضربه یا آسیب به بافت لثه
  • موقعیت غیرطبیعی دندان (نامرتب بودن)
  • مصرف سیگار یا جویدن تنباکو
  • سوراخ کردن لب و زبان
  • فشار دادن و ساییدن دندان (دندان‌قروچه)
  • بیماری‌های زمینه‌ای و خود ایمنی

اگرچه علت تحلیل لثه مهم است، اما تشخیص و درمان به‌موقع مهم‌تر است و می‌تواند به جلوگیری از مشکلات طولانی‌مدت سلامت دهان کمک کند.

علت درد و سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان، ممکن است مواد سفیدرنگی را روی لثه خود مشاهده کنید. معمولاً به دو دلیل رخ می‌دهد، اولین علامت خوب و شفابخش است و دومین علامت نشانه خوبی نیست:

  1. بافت گرانولاسیون: این بافت، مجموعه‌ای از رگ‌های خونی، کلاژن و گلبول‌های سفید هستند که با شروع بهبود زخم، جایگزین لخته خون در لثه می‌شوند. بافت گرانولاسیون بدون احساس درد ایجاد می‌شود.
  2. حفره خشک دندان: از هر ۱۰۰ نفر، ممکن است ۵ نفر دچار خشکی حفره دندان شوند که به دلیل عدم محافظت از دندان تازه کشیده شده به وجود می‌آید. زمانی  که لخته خون به‌طور کامل روی حفره خالی دندان کشیده شده تشکیل نشود یا قبل از بهبود کامل لثه، لخته خون خارج شود، در این شرایط حفره خشک دندان باعث باز شدن استخوان و اعصاب و درد و ناراحتی طاقت‌فرسا خواهد شد. حفره خشک یا درای ساکت، بیشتر در دندان عقل کشیده شده در فک پایینی رخ می‌دهد.

دیگر عواملی که می‌توانند در سفیدی و رنگ‌پریدگی لثه‌ها نقش داشته باشند، کم‌خونی، کمبود آهن، تنگی نفس، تپش قلب، سردرد و کمبود ویتامین B12 هستند.

از هر 100 نفر، ممکن است 5 نفر دچار خشکی حفره دندان شوند.
از هر ۱۰۰ نفر، ممکن است ۵ نفر دچار خشکی حفره دندان شوند که به دلیل عدم محافظت از دندان تازه کشیده شده به وجود می‌آید.

درمان تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان

اطلاع از روش‎‌های درمانی، می‌تواند تا حد زیادی به بهبودی شما کمک کند. ۵ نکته مهم برای درمان تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان عبارتند از:

  1. داروهای مسکن را طبق دستورالعمل مصرف کنید: ممکن است بعد از کشیدن دندان کمی احساس ناراحتی کنید. دندانپزشک برای کمک به مدیریت هرگونه دردی که ممکن است احساس کنید، داروهای ضد درد تجویز می‌کند. دارو را طبق تجویز مصرف کنید و از تمام دستورالعمل‌های روی برچسب پیروی کنید.
  2. استراحت کافی داشته باشید: بعد از کشیدن دندان استراحت کافی داشته باشید تا به بهبودی بدن شما کمک کند.
  3. پس از کشیدن دندان از نی استفاده نکنید: مکیدن نی می‌تواند باعث ایجاد حفره خشک دندان شود که یک وضعیت دردناک است و بهبودی را به تأخیر می‌اندازد.
  4. آب‌نمک قرقره کنید: شستشوی دهان با آب‌نمک می‌تواند به کاهش تورم و درد بعد از کشیدن دندان کمک کند. برای شستشو با آب‌نمک، ۱ قاشق چای‌خوری نمک را در آب گرم مخلوط‌کنید و چند بار در روز دهان خود را شستشو دهید.
  5. مقدار زیادی مایعات بنوشید: نوشیدن آب زیاد از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند و روند درمان را سرعت می‌دهد.
  6. مراقب علائم عفونت باشید: علائم عفونت شامل تب، قرمزی، تورم یا تخلیه از زخم است. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است نشان‌دهنده عفونت باشد.
  7. با دندانپزشک خود در ارتباط باشید: دندانپزشک شما بهبود زخم را بررسی می‌کند و بخیه‌هایی را که قرار داده‌شده است را برمی‌دارد. جرم‌گیری و روت پلنینگ یکی از ضروری‌ترین درمان‌هایی است که دندانپزشکان توصیه می‌کنند. آن‌ها پلاک و تارتار موجود در زیرخط لثه را از بین می‌برند. ممکن است در پایان این روش‌ها آنتی‌بیوتیک داده شود تا دندان‌ها از شر باکتری‌های مضر باقی‌مانده خلاص شوند.

درمان خانگی درد لثه بعد از کشیدن دندان

درمان‌های خانگی تحلیل و درد لثه بعد از کشیدن دندان شامل موارد زیر می‌شود.

  • استفاده از کمپرس گرم: برای کمپرس گرم ، یک پارچه تمیز را در آب داغ، نه سوزاننده، قرار دهید و آب اضافی را بگیرید، سپس پارچه را روی ناحیه گونه یا لبی که قسمت دردناک لثه را می‌پوشاند فشار دهید.
  • کمپرس سرد: از کیسه یخ که در یک پارچه تمیز پیچیده شده استفاده کنید.
  • چای کیسه‌ای: بسیاری از چای‌ها حاوی ترکیبات گیاهی به نام تانن هستند. تانن‌ها می‌توانند با از بین بردن باکتری‌هایی که ممکن است لثه‌ها را تحریک کنند، درد لثه را کاهش دهند. برای کاهش درد لثه، یک چای کیسه‌ای را چند دقیقه در آب جوشیده قرار دهید، سپس آن را بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود. درحالی‌که کیسه هنوز گرم است، آن را مستقیماً به مدت ۵ دقیقه روی محل درد قرار دهید.
  • خمیر گیاهی: پودر زردچوبه یا میخک را با مقدار کمی آب گرم مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. مقداری از خمیر را مستقیماً روی محل درد لثه بگذارید. بگذارید بعد از چند دقیقه آن را بشویید.
  • خوردن غذاهای نرم: به شما کمک می‌کند از تحریک زخم جلوگیری کنید. برخی از نمونه‌های غذاهای نرم عبارتند از سوپ، پوره سیب‌زمینی، بلغور جو دوسر و تخم‌مرغ هم‌زده.
استفاده از کمپرس آب می‌تواند از بروز درد و تورم دندان جلوگیری کند.
استفاده از کمپرس آب می‌تواند از بروز درد و تورم دندان جلوگیری کند.

آیا مصرف آنتی بیوتیک و مسکن بعد از کشیدن دندان به درمان تحلیل لثه کمک می کند؟

معمولاً جراحی یا کشیدن دندان یا احساس درد همراه است. در این شرایط دندانپزشک شما داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن ۶۰۰ میلی‌گرم را تجویز می‌کند. ایبوپروفن به عنوان یک ضدالتهاب به تسکین درد کمک می‌کند. مسکن‌هایی مانند استامینوفن (تیلنول) نیز می‌تواند به کاهش ناراحتی‌های دندانی و دهانی کمک کند.

برای درمان پسروی لثه بعد از کشیدن دندان به چه دکتری رجوع کنیم؟

یکی از عوارض مهم تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان، عفونت و خونریزی لثه است. انتخاب دندانپزشک متخصصی که تجربه کافی در کشیدن دندان‌های دائمی و دندان عقل داشته باشد، احتمال درد بعد از کشیدن دندان را کمتر می‌کند.

اگر تحلیل لثه شما عود کرده باشد، احتمال تجویز عمل پیوند لثه نیز وجود دارد. عمل پیوند لثه بدون درد است به این دلیل که از یک بی‌حس‌کننده موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌شود. این عمل را معمولاً پریودنتیست که متخصص دندانپزشکی در بیماری‌های لثه است، انجام می‌دهد. در بخش نوبت‌دهی اینترنتی دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر دندانپزشک منطقه خود آشنا شوید و نوبت ویزیت حضوری یا مشاوره متنی و تلفنی دریافت کنید.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان چیه؟ با دندان‌پزشک متخصص مشورت کن.

عوارض عقب نشینی لثه بعد از کشیدن دندان

از عوارض تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خونریزی بیش از ۲۴ ساعت
  • درد ضربانی که حتی پس از کشیدن دندان یا جراحی دندان ادامه دارد.
  • تورم بیش‌ازحد در ناحیه صورت و فک
  • تحریک عصب دندان و ایجاد درد و حساسیت
  • عفونت لثه و دندان‌های کناری
  • ترشح چرک و خون از لثه
  • ایجاد حفره خشک دندان

بنابراین، علائم بهبودی طبیعی پس از کشیدن دندان چیست؟ محل کشیدن دندان سالم باید قرمز تیره به نظر برسد و بافت‌های ژلاتینی سفید در طول زمان تشکیل شود.

در صورت عدم درمان به‌موقع، تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان می‌تواند منجر به تحلیل استخوان، تحرک دندان یا احساس وز شدن دندان شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکرشده ، فوراً با دندانپزشک خود وقت ملاقات بگذارید.

عکس تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان

در تصویر زیر می‌توانید وضعیت تحلیل لثه را بعد از کشیدن دندان مشاهده کنید.

در صورت عدم درمان به‌موقع، تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان می‌تواند منجر به تحلیل استخوان شود.
در صورت عدم درمان به‌موقع، تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان می‌تواند منجر به تحلیل استخوان شود.

پیشگیری از تحلیل لثه پس از کشیدن دندان

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا از بروز بیماری تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان جلوگیری کنید:

  • حداقل ۲۴ ساعت پس از کشیدن یا جراحی دندان استراحت کنید تا بدن شما شروع به بهبود کند.
  • دو بار در روز از دهان‌شویه ضد میکروبی استفاده کنید.
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • با فشار آب دهان خود را خارج نکنید و از نی استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند لخته خون را از بین ببرد.
  • دندان‌های خود را به‌آرامی مسواک بزنید.
  • اگر تورم دارید، از کیسه یخ سرد استفاده کنید و به‌آرامی آن را روی سطح خارجی گونه‌های خود قرار دهید.
  • دکتر شما ممکن است پس از کشیدن دندان برای شما آنتی‌بیوتیک و مسکن تجویز کند. مطمئن شوید که آن‌ها را به‌موقع مصرف کرده و دوره را کامل کنید تا از درد و عفونت جلوگیری کنید.
  • از مواد غذایی حاوی ویتامین C استفاده کنید. ویتامین C به کاهش التهاب و مبارزه با بیماری لثه کمک می‌کند.
  • سبزی‌ها و غذاهای ارگانیک و طبیعی مصرف کنید. سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج و کلم بروکلی، دارای فیبر، ویتامین و مواد معدنی بوده که برای سلامت لثه‌ها و دندان مفید هستند.
  • اگر خونریزی، درد شدید یا التهاب و قرمزی را تجربه کردید، فوراً با دندانپزشک مشورت کنید.

جمع بندی و راهنمای مراجعه به پزشک

تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها برای افراد بالای ۶۵ سال است که به دلایل مختلفی ازجمله بیماری‌های ژنتیکی، ابتلای قبلی به بیماری لثه و عدم بهداشت صحیح دهان و دندان ایجاد می‌شود. انجام دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی دهان و دندان که توسط دکتر متخصص و دندان‌پزشکان ارائه می‌شود، می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری لثه و از دست دادن سایر دندان‌ها کمک کند.

در این مقاله، سعی کردیم تا مهم‌ترین نکات پسروی لثه بعد از کشیدن دندان را برای شما گردآوری کنیم. اگر احساس می‌کنید به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید سؤالات خود را در قسمت پایین مقاله یادداشت کنید یا از روش مشاوره با دندانپزشک وب‌سایت دکترتو استفاده کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دندانپزشک وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

لثه‌ها سه روز بعد از کشیدن دندان شروع به ترمیم و بازسازی می‌کنند و بعد از گذشت یک هفته، بافت لثه بسته می‌شود.

48 ساعت بعد از کشیدن دندان، هر 2-1 ساعت دهان خود را با آب‌نمک گرم بشویید. از مصرف هرگونه دهان‌شویه حاوی الکل خودداری کنید زیرا باعث تحریک زخم می‌شود. با مسواک زدن نواحی اطراف محل جراحی، دهان خود را تمیز نگه‌دارید. از دست زدن به ناحیه زخمی به هر شکلی پرهیز کنید.

گاز استریل را روی ناحیه جراحی با مقداری فشار (گاز گرفتن) به مدت 30 تا 45 دقیقه نگه‌دارید. بعد از 30 تا 45 دقیقه گاز را بردارید و اگر همچنان خونریزی دارید، آن را با یک گاز جدید جایگزین کنید.

بعد از کشیدن یا جراحی دندان، ممکن است استخوان تیزی را احساس کنید. این قطعه استخوان که از داخل لثه احساس می‌شود، بخشی از فرآیند طبیعی درمان حفره دندان است تا حفره خالی را با تشکیل استخوان جدید جایگزین کند.

برای کنترل درد، داروهای بدون نسخه باید قبل از مسکن‌های تجویزی مصرف شوند. معمولاً مصرف ایبوپروفن و استامینوفن توصیه می‌شود.

پیوند استخوان دندان برای کمک به جلوگیری از مشکلات سلامتی طولانی‌مدت مرتبط با از دست دادن دندان و بیماری لثه و همچنین تأمین مواد استخوانی کافی برای حمایت از ایمپلنت‌های دندانی انجام می‌شود. این روش معمولاً ایمن و قابل‌تحمل است اما خطرات و عوارض جانبی هم می‌تواند داشته باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان

  1. هلیا گفت:

    باسلام.من دوسالی میشه دندانموکشیدم ولی بعضی وقتا جاش درد میکنه ودردش مثل یک رگ به شقیقه میرسه وتیر میکشه.عکس دندان گرفتم نه اعصاب داره نه دندان شکسته.چیکار کنم؟؟ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      تا یک هفته از ضد التهاب مناسب استفاده کنید
      فشار خون و کم خونی تان هم باید بررسی شود

  2. ققنوس گفت:

    با جایگزین کردن ایمپلنت دائم بجای متحرک و کاشت دندان،فک جمع شده دوباره به حال اول برمیگرده؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به نوع فک دارد
      شاید در صورت نیاز جراحی فک توصیه شود

  3. ناشناس گفت:

    سلام مدت ۵سال است که ایمپلنت متحرک دارمو احساس میکنم فکی که ایمپلنت متحرک دارم کوچک شده ،با جایگزین کردن ایمپلنت ثابت و کاشت دندان،ظاهر فک دوباره به حالت اول برمیگرده؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به نوع فک دارد
      شاید در صورت نیاز جراحی فک توصیه شود

  4. زینب گفت:

    سلام مامان من الان حدود ۹ روزه که دندونشو کشیده و همچنان درد شدید داره لثه اش تحلیل رفته و اصلا دردش آروم تر نمیشه حتی از یک الی دو روز اول هم دردش بیشتره علتش چی میتونه باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال التهاب و عفونت لثه وجود دارد
      از ضد التهاب مناسب مثل مفنامیک و قرص مترونیدازول تحت نظر پزشک استفاده کنید

  5. فاطمه بلوچ گفت:

    باسلام دندان‌ها راکشیدم فک پایین ردیک دندان ورم داردودردفکرمیکنم دندان زده بیرون لثه ورم داردوکمی درد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دچار التهاب شده
      می توانید از مفنامیک اسید و یا دیکلوفناک استفاده کنید

  6. ناشناس گفت:

    سلام دندان‌های یم راکشیدم فک پایین ردیکدندان ورم کرده درد دارد چکارکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دچار التهاب شده
      می توانید از مفنامیک اسید و یا دیکلوفناک استفاده کنید

  7. احمدلو گفت:

    سلام ، مامان من ۹ ماهه همه دندوناشو کشیده ولی همچنان لثه هاش درد میکنه ، طبیعیه این مورد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر طبیعی نیست
      احتمالا نیاز به ضد التهاب مناسب مثل مفنامیک اسید دارند

  8. حسین گفت:

    سلام من دندونم رو الان ۴روزه کشیدم ولی احساس سفتی کنار دندون رو دارم دهانه لثه باز مونده طوری که استخوان فک واضح نمایانه من چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال ابسه وجود دارد
      تا سه روز از مترونیدازول و مفنامیک اسید استفاده کنید
      زیر نظر پزشک

  9. مرتضی گفت:

    با سلام آیا با کشیدن دندان عقل و سایر دندان ها ممکن است باعث لقی دندان های دیگر شود چون با بالا و پایین کردن دندان برای در آوردن میگم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به نوع قرار گیری دندان عقل دارد
      معمولا این اتفاق نمی افتد

  10. ناشناس گفت:

    سلام من دندان کشیدم و لثه پاینم پاره شده چه کار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر مطمین هستید پارگی لثه اتفاق افتاده است باید در اسرع وقت به دندانپزشکتان مراجعه کنید
      تا رسیدن به پزشک از مترونیدازول و مسکن اسفاده کنید