قرص استئوکر یا شربت استئوکر برای چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص یا شربت استئوکر (Osteoker) نوعی مکمل مغذی حاوی ترکیبات مهمی مانند کلسیم، ویتامین D، ویتامین K، منیزیم و استرون برای حفظ سلامت استخوان‌ها و بهبود سلامت عمومی بدن است که مصرف آن به حفظ تراکم و قوام استخوان‌ها کمک کرده و از پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
قرص استئوکر / شربت استئوکر چیست؟

قرص استئوکر یا شربت استئوکر مکمل کلسیم برای تامین مواد مغذی روزانه زنان و مردان در سنین مختلف به‌خصوص بارداری است. این دارو به‌خصوص برای درمان بیشتر بیماری‌های مرتبط با استخوانی مانند کمبود ویتامین دی، پوکی استخوان، استئوپروسیس، هیپوکلسمی، هیپوفسفاتمی، ضعف بینایی در اثر کهولت سن، کمک به عملکرد طبیعی دستگاه عصبی، رفع بی‌اشتهایی، تنظیم حرکت مایعات در روده، قلب و ماهیچه‌ها، استفاده می‌شود. تا انتهای این مطلب از دکترتو همراه ما باشید تا با قرص استئوکر و شربت استئوکر، نحوه مصرف، مزایا و عوارض این دارو بیشتر آشنا شوید. اگر نیازمند به مصرف مکمل هستید بهتر است قبل از شروع مصرف خودسرانه با یک مشاور دارویی یا متخصص تغذیه مشورت کنید. شما می‌توانید علاوه بر تعیین وقت حضوری از دکترتو با بهترین متخصصان به صورت آنلاین مشورت نمایید.

قرص استئوکر چیست؟

قرص یا شربت استئوکر (osteocare) نوعی مکمل مغذی برای حفظ سلامت استخوان‌ها و بهبود سلامت عمومی بدن است. این محصول حاوی ترکیبات مهمی مانند کلسیم، ویتامین D، ویتامین K، منیزیم و استرون است که برای سلامت استخوان‌ها ضروری هستند. مصرف استئوکر به حفظ تراکم و قوام استخوان‌ها کمک می‌کند و از پیشرفت بیماری پوکی استخوان جلوگیری می‌نماید. همچنین ترکیبات موجود در این مکمل باعث افزایش جذب کلسیم و بهبود سلامت استخوان‌ها می‌شوند. استئوکر برای افراد در هر گروه سنی از کودکان تا سالمندان مفید است و می‌تواند برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان، بهبود سلامت استخوان‌ها و مفاصل و همچنین درمان کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن استفاده شود.

قرص استئوکر چیست؟
این محصول حاوی ترکیبات مهمی مانند کلسیم، ویتامین D، ویتامین K، منیزیم و استرون است که برای سلامت استخوان ها ضروری هستند.

قرص استئوکر ساخت کدام کشور است؟

استئوکر، مکمل غذایی تولید شرکت مشهور ویتابیوتیک در انگلستان است که به تولیدات سلامت باکیفیت خود مشهور است. در ایران، قرص استئوکر تحت لیسانس شرکت ویتابیوتیک توسط شرکت ویتابیوتیکس فارمد ایران در کارخانه داروسازی مداوا تولید می‌شود.

نحوه مصرف داروی استئوکر

قرص یا شربت استئوکر روزانه و به صورت خوراکی مصرف می‌شود. دوز مصرف بر اساس سن، جنس و شرایط سلامتی فرد متفاوت است و باید طبق نظر پزشک یا متخصص تعیین شود. برای مثال، در بزرگسالان معمولا دوز توصیه شده ۱ تا ۲ قرص یا یک لیوان شربت در روز است. این دوز می‌تواند برای افراد مسن، زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص تغییر کند.

بهترین زمان مصرف استئوکر همراه با غذا است تا جذب بهتر مواد مغذی در بدن صورت گیرد. همچنین توصیه می‌شود آن را به صورت مداوم و طبق دستور پزشک مصرف کرد تا نتایج مطلوب حاصل شود.

بهترین زمان مصرف قرص استئوکر

بهترین زمان مصرف قرص استئوکر همراه با وعده‌های غذایی است. این امر باعث می‌شود که ترکیبات موجود در این مکمل مانند کلسیم و ویتامین D بهتر جذب شوند. اکثر متخصصان توصیه می‌کنند قرص استئوکر را همراه با غذا و به خصوص با وعده‌های غذایی شامل لبنیات مصرف کرد. اگر مصرف قرص استئوکر همراه با وعده غذایی صبحانه یا ناهار باشد، بهتر است. در این صورت، جذب مواد مغذی در طول روز انجام می‌شود و بدن تمام روز از فواید این مکمل بهره‌مند خواهد شد.

برخی افراد ممکن است قرص استئوکر را قبل از خواب مصرف کنند. این روش نیز قابل قبول است زیرا برخی از ترکیبات موجود در این مکمل مانند ویتامین D و کلسیم در طول شب جذب می‌شوند. در هر صورت، مصرف مداوم و منظم قرص استئوکر در زمان مناسب بر اساس توصیه پزشک اهمیت دارد تا نتایج مطلوب حاصل شود.

می‌خوای بدونی که می‌تونی استئوکر مصرف کنی یا نه؟

همین حالا از متخصص کمک بگیر.

متن انگلیسی:
Osteocare should be taken before meals and in the morning and shake the bottle well before use. In order for the drug to maximize its effect in protecting the health of the user, it should be combined with a nutritious diet and healthy activities so that the body can develop in the most comprehensive way
ترجمه متن:
شربت استئوکر باید قبل غذا و صبح‌ها مصرف شود، بطری شربت را قبل مصرف خوب تکان دهید. برای اینکه تاثیر دارو در حفظ سلامت مصرف‌کننده به‌حداکثر برسد، باید با رژیم غذایی و فعالیت‌های سالم ترکیب شود تا بدن بتواند به بهترین شکل رشد پیدا کند.

vinmec

موارد مصرف داروی استئوکر

از کاربردها و مواد مصرف داروی استئوکر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری و درمان استئوپروز (پوکی استخوان)
  • تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از شکستگی
  • افزایش جذب کلسیم و ویتامین دی
  • پیشگیری و درمان کمبود ویتامین و مواد معدنی
  • بهبود سلامت استخوان در افراد مسن
  • بهبود سلامت استخوان در بیماران خاص

قرص استئوکر ترکیبی از چهار مکمل کلسیم، ویتامین دی ۳، منیزیم و زینک است که برای درمان کمبود مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین دی تجویز می‌شود. کلسیم با افزایش تراکم استخوان باعث تقویت استخوان می‌شود.

۱. قرص استئوکر برای افزایش قد

قرص استئوکر مکمل غذایی با فرمولاسیون متعادلی از مواد مغذی از جمله کلسیم، منیزیم، روی و ویتامین D3 است که برای افزایش قد و رشد استخوان کودکان طراحی شده است. این ترکیبات به حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، بهبود عملکرد دستگاه قلب و عروق، ماهیچه‌ها و سیستم عصبی کمک می‌کنند. مصرف این مکمل با تقویت استخوان‌ها باعث بهبود رشد رشده و می‌تواند یکی از راه های افزایش قد کودکان باشد.

‏۲. شربت استئوکر برای کودکان

شربت استئوکر برای کودکان نیاز کلسیم و ویتامین دی مورد نیاز کودکان در حال رشد را تامین کرده و با ترکیبات غنی از کلسیم و ویتامین دی، از تضعیف استخوان‌ها و پیشرفت پوکی استخوان در کودکان پیشگیری می‌کند. مزه شیرین و خوش طعم این شربت، جذب بهتر مواد مغذی استخوانی را در کودکان فراهم می‌کند. شربت استئوکر می‌تواند کمبود مواد معدنی و کلسیم در کودکان را تامین کند.

استئوکر برای افزایش قد چگونه باید مصرف شود؟
مصرف این مکمل با تقویت استخوان‌ها باعث رشد و افزایش قد کودکان می‌شود.

‏دوز مصرفی قرص استئوکر

دوز مصرفی قرص استئوکر بسته به موارد استفاده و گروه سنی متفاوت است. بزرگسالان برای پیشگیری از پوکی استخوان و حفظ سلامت استخوان‌ها باید روزانه ۱-۲ عدد قرص استئوکر مصرف کنند و در صورت ابتلا به پوکی استخوان ۲-۳ عدد قرص روزانه لازم است. کودکان و نوجوانان برای تقویت استخوان‌ها و رشد سالم باید روزی ۱ عدد قرص بخورند. در صورت کمبود کلسیم و ویتامین دی هم باید روزی یک تا دو عدد قرص بخورند. دوز مصرفی باید با تجویز پزشک و متناسب با وضعیت سلامتی فرد تعیین شود.

عوارض جانبی مصرف قرص استئوکر

مصرف قرص استئوکر در اکثر موارد بدون عارضه جانبی است، ولی در برخی افراد ممکن است عوارضی مشاهده شود که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. مشکلات گوارشی مانند درد شکم، نفخ، یبوست و اسهال
  2. خارش، قرمزی
  3. تورم
  4. افزایش کلسیم خون (هیپرکلسمی)
  5. کاهش کلسیم خون (هیپوکلسمی)
  6. سردرد و سرگیجه
  7. خستگی

مصرف طولانی مدت و بیش از حد قرص استئوکر نیز ممکن است عوارض جدی‌تری مانند آسیب کلیوی، سنگ کلیه و مسمومیت کبدی ایجاد کند. (عوارض تزریق آمپول کلسیم)

می‌خوای بدونی استئوکر برای مشکل پوکی استخوان موثره؟ از متخصص بپرس.

عوارض شربت استئوکر برای کودکان

استفاده از شربت استئوکر در کودکان ممکن است برخی عوارض جانبی به دنبال داشته باشد مانند:

  • درد شکم، تهوع و استفراغ، اسهال
  • آلرژی پوستی مانند خارش، قرمزی و تورم
  • سردرد، سرگیجه، خستگی و ضعف
  • یبوست و در موارد شدید آسیب کلیوی

موارد احتیاط و منع مصرف

مصرف این دارو در کودکان زیر ۶ سال باید تحت نظر پزشک باشد. افراد با شرایط زیر هم باید با رعایت احتیاط و مشورت پزشک این دارو را مصرف کنند:

  • کودکان با اختلالات کلیوی یا کبدی
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا فشار خون بالا
  • افراد با سابقه آلرژی به مواد موجود در شربت

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، خارش یا قرمزی پوست باید مصرف آن متوقف و به پزشک مراجعه شود.

  • افراد با شرایط زیر هم به هیچ وجه نباید استئوکر مصرف کنند:
  • افراد مبتلا به هیپرکلسمی (افزایش کلسیم خون) 
  • افرادی که سابقه مشکلات گوارشی شدید مانند زخم معده یا التهاب روده دارند.
  • کودکان و بزرگسالان با اختلالات عصبی-عضلانی شدید مانند میاستنی گراویس
  • سابقه حساسیت و آلرژی به مواد موجود در شربت استئوکر 

قرص کلسیم استئوکر در بارداری

استفاده از قرص کلسیم استئوکر در دوران بارداری به تامین نیاز افزایش یافته کلسیم در دوران بارداری کمک کرده و ریسک بروز پره اکلامپسی (فشار خون بالا در بارداری) را کاهش می‌دهد.

متن انگلیسی:
Osteocare Chewable provides the same levels of calcium, magnesium and zinc which contribute to the maintenance of normal bone health. Getting enough calcium is especially important for men and women over 50, during pregnancy and breast-feeding, as well as during and after the menopause
ترجمه متن:
قرص استئوکر جویدنی همان سطوح کلسیم، منیزیم و روی را فراهم می‌کند که به حفظ سلامت طبیعی استخوان کمک می‌کند. دریافت کلسیم کافی برای مردان و زنان بالای ۵۰ سال، در دوران بارداری و شیردهی و همچنین در دوران یائسگی و پس از آن بسیار مهم است..

vitabiotics

‏قرص استئوکر در شیردهی

بدن مادر در دوران شیردهی کلسیم بیشتری می‌خواهد که استئوکر می‌تواند این نیاز را تامین کند. بنابراین، پزشک برای مادرانی که کمبود کلسیم دارند، این دارو را تجویز می‌کند. 

موارد احتیاط و منع مصرف استئوکر چیست؟

اختلالات دارویی قرص استئوکر

برخی از مهم‌ترین اختلالات دارویی که ممکن است با مصرف همزمان قرص کلسیم استئوکر رخ دهند عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک‌ها مانند تتراسایکلین، کینولون، بیسفسفونات‌ها و دیگوکسین
  • داروهای تیازید دیورتیک (برای فشار خون) و تیروکسین (برای کم کاری تیروئید)
  • داروهای ضدصرع، کورتیکواستروئیدها و داروهای کاهنده کلسترول

در صورت مصرف همزمان قرص کلسیم استئوکر با هر دارویی، حتما باید با پزشک مشورت شود.

اطلاعات دارویی قرص استئوکر

اسامی، عوارض و تداخلات دارویی احتمالی قرص استئوکر را در جدول زیر مشاهده می‌کنید: 

اسامیعوارضتداخلات
استئوکر ویتابیوتیکسعوارض گوارشی مانند درد شکم، اسهال، سوء هاضمه، یبوست، نفخداروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن
شربت استئوکر (اوستئوکر)درد عضلانی، درد استخوانی، گرفتگی عضلاتبیس فسفونات‌های دیگر
قرص استئواکتسردرد، سرگیجههورمون درمانی جایگزین (HRT)
بثورات پوستی، خارشآنتی‌اسیدها
ریزش موتتراسایکلین‌ها
درد مفاصلکینولون‌ها
نادر: التهاب مری، زخم‌های مری، سوراخ شدن مری، نکروز فک
اطلاعات دارویی استئوکر

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروی قرص استئوکر مکملی حاوی روی، کلسیم، منیزیم و ویتامین دی است که برای درمان کمبود ویتامین دی و پوکی استخوان در کودکان و بزرگسالان مصرف می‌شود. این مکمل همچنین برای درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر و تامین کلسیم مورد نیاز بدن مادر و جنین در بارداری هم مفید است. هرچند این مکمل تامین‌کننده مواد مغذی است اما مصرف خودسرانه آن بدون تجویز و تایید پزشک می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی به‌دنبال داشته باشد. بنابراین حتما با مشورت متخصص تغذیه مصرف شود. اما در صورتی که فرصت حضور در مطب پزشک را ندارید می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره دارویی آنلاین یا متخصص تغذیه آنلاین استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شربت استئوکر منبع غنی کلسیم است که برای حفظ و سلامت استخوان‌ها مفید است. این شربت ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

شربت استئوکر و شربت کلسی کر هر دو برای درمان و پیشگیری از کمبود کلسیم و پوکی استخوان استفاده می‌شوند. شربت استئوکر حاوی کلسیم کربنات و ویتامین D3 است و در هر 5 میلی‌لیتر آن 250 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. شربت کلسی کر نیز کلسیم گلوکونات و ویتامین D3 دارد و در هر 5 میلی‌لیتر آن 130 میلی‌گرم کلسیم است. با توجه به غلظت بالاتر کلسیم در شربت استئوکر، این شربت برای درمان و پیشگیری از کمبود کلسیم و پوکی استخوان مناسب‌تر است. اما در نهایت انتخاب نوع شربت با پزشک است.

اگر با دوز بعدی فاصله داشته باشد، مصرف کنید اما اگر فاصله بین دوز فراموش شده و دوز بعدی کم باشد، بهتر است طبق روال دوز بعدی را مصرف کنید.

بدون نسخه پزشک قابل خریداری است، اما بهتر است با تجویز و تشخیص پزشک مصرف کنید.

شربت استئوکر باید در دمای 2 تا 8 درجه سلسیوس و در یخچال، دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود. قرص استئوکر باید در دمای اتاق و در محل خشک و خنک، دور از نور مستقیم و رطوبت نگهداری شود و نگهداری آن در یخچال ضروری نیست.

برای حفظ کیفیت و اثربخشی شربت استئوکر، قرار دادن آن در یخچال الزامی است. نگهداری شربت در دمای اتاق ممکن است منجر به کاهش کیفیت و کارایی دارو شود.

داروهای جایگزین استئوکر عبارتند از:کلسیم کربنات، کلسیم سیترات و کلسیم گلوکونات.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قرص استئوکر

  1. مهتاب گفت:

    می خواستم سوال درباره شربت استوکر دارم تازه درمون شروع کردم می خورم بدنم خارش می کنه لطفا کمک کنید باید قطع کنم یاادامه بدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای این مکمل چنین عوارضی ثبت نشده است
      ولی اگر مطمئن هستید که فقط با مصرف این دارو خارش ایجاد می شود
      دارو را قطع کنید