عفونت ادراری در مردان و زنان، از تشخیص علائم تا روش درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عفونت ادراری یکی از شایع‌ترین انواع عفونت است که مردان و زنان بسیاری را درگیر می‌کند. این بیماری علائمی مانند خون در ادرار، ادرار خونی، استفراغ و تب و لرز ایجاد می‌کند. بهترین روش درمان، مصرف آنتی بیوتیک و مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی و عفونی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

عفونت ادراری در مردان و زنان، از تشخیص علائم تا روش درمان آن

یکی از مشکلاتی که بسیاری از زنان و مردان به آن دچار می‌شوند، عفونت ادراری است. این نوع عفونت علائمی مانند سوزش ادرار به دلیل ورود باکتری به کلیه و مثانه ایجاد کرده و باعث ناراحتی شخص می‌شود. اگر شما هم دچار این عفونت هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا به‌طور کامل توضیح دهیم، علائم عفونت ادراری چیست؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ علل اصلی ایجاد عفونت چیست؟ با چه داروهایی می‌توان آن را از بین برد؟

اگر دچار عفونت هستید و می‌خواهید برای درمان آن به دکتر کلیه و مجاری ادراری یا دکتر زنان مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

عفونت ادراری چیست؟

عفونت دستگاه ادراری به انگلیسی UTI(Urinary Tract Infection: UTI) به‌علت رشد میکروب‌هایی نظیر باکتری و قارچ در دستگاه ادراری ایجاد می‌شود و در موارد نادر، ویروس‌ها نیز در آن نقش دارند. این بیماری می‌تواند هر قسمتی از دستگاه ادراری را درگیر کند. اما اغلب عفونت‌های ادراری، در دستگاه ادراری تحتانی ( مثانه و پیشابراه) دیده‌می‌شوند.

دستگاه ادراری انسان به دو قسمت، دستگاه ادراری فوقانی و دستگاه ادراری تحتانی، تقسیم می‌شود. دستگاه ادراری فوقانی شامل دو عدد کلیه‌ و دو عدد حالب‌‌ (میزنای) است و دستگاه ادراری تحتانی از مثانه و مجرای ادرار (پیشابراه) تشکیل شده‌است.

شیوع عفونت مجاری ادراری چقدر است؟

عفونت ادراری یکی از شایع‌ترین انواع عفونت‌هاست و سالانه حدود ۸/۱ میلیون نفر را روانه مطب پزشکان و بیمارستان‌ها می‌کند. زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری هستند. بنابراین عفونت ادراری زنان را بیشتر می‌بینیم.

بیش از ۵۰٪ از زنان حداقل یکبار در طول عمر خود این بیماری را تجربه می‌کنند و ۲۰ تا ۳۰٪ از آنها، دچار عود عفونت خواهند شد. عفونتی که به مثانه محدود باشد می‌تواند دردناک باشد. اما با نفوذ باکتری‌ها به مجاری ادراری فوقانی، عواقب جدی‌تری رخ خواهدداد.

یکی عوارض UTI، عفونت‌های مکرر و طولانی مدت است به‌ویژه در زنانی که طی ۶ ماه گذشته ۲ بار و طی ۱ سال گذشته ۴ بار به عفونت مبتلا شده‌اند. در عفونت مزمن، باکتری‌هایی دخیل هستند که در مقابل آنتی‌بیوتیک‌‌ها و دستگاه ایمنی بدن مقاوم هستند.

عفونت حاد یا مزمن کلیه که درمان نشود، باعث آسیب دائمی به کلیه می‌شود. از دیگر عوارض آن، ورود باکتری به خون است که به آن سپتی‌سمی گفته‌می‌شود و می‌تواند تهدیدکننده‌ی حیات باشد.

عفونت ادراری چیست؟
در عفونت مزمن، باکتری‌هایی دخیل هستند که در مقابل آنتی‌بیوتیک‌‌ها و دستگاه ایمنی بدن مقاوم هستند.

علائم عفونت ادراری چیست؟

علائم UTI با‌توجه‌به اینکه عفونت کدام قسمت از دستگاه ادراری را درگیر کرده، سن، جنس و وجود کاتتر در مجرای ادراری، متغیر است. عفونت در مادران باردار، خطر زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش می‌دهد. به‌همین دلیل انجام آزمایش‌ ادرار برای بررسی عفونت در مادران باردار اهمیت زیادی دارد حتی اگر فرد هیچ علامتی نداشته‌باشد.

عفونت ادراری زنان باید در مراحل اولیه درمان شود. در این قسمت علائم عفونت قسمت‌های مختلف دستگاه ادراری را بررسی خواهیم‌کرد:

۱. علائم عفونت مثانه و عفونت ادراری شدید چیست؟

عفونت ادراری چه علائمی دارد؟ از نشانه اصلی عفونت دستگاه ادراری می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد:

  • درد پهلو، شکم یا ناحیه لگن
  • فشار در قسمت تحتانی لگن
  • میل شدید و مداوم برای ادرار کردن
  • احساس سوزش هنگام ادرار
  • دفع مکرر ادرار
  • ادرار کدر و تیره
  • خون در ادرار
  • بوی بد ادرار
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد آلت تناسلی.

۲. علائم عفونت ادراری و عفونت مثانه در مردان چیست؟

عفونت ادراری یکی از بیماری‌های عفونی است که هر دو جنس را درگیر می‌کند. بنابراین علایم عفونت ادراری را هم می‌توان در مردان و هم در زنان مشاهده کرد. البته علائم آن در هر دو جنس می‌تواند تفاوت‌هایی داشته‌باشد، اما شباهت‌های بسیاری هم دارند. به‌طور کلی عفونت ادراری بیشتر در زنان دیده‌می‌شود و این به علت کم‌بودن فاصله‌ی مجرای ادرار و ورودی واژن از یکدیگر است.

در مردان، به‌علت بلند بودن مجرای ادراری و فاصله‌ی آن با سوراخ مقعد، عفونت ادراری کمتر اتفاق‌می‌افتد. در صورتیکه عفونت ادراری در مردان اتفاق بیفتد،‌ علائمی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم. برخی از علامت‌های عفونت ادراری مردانه شامل موارد زیر است؛

  • تکرر ادرار، معمولا چندین بار بیشتر در روز ادرار می‌کند.
  • احساس اضطرار برای ادرار کردن، هنگامی که احساس نیاز به ادرار دارد، نمی‌تواند آن را نگه‌دارد.
  • سوزش ادرار، ادرار کردن فرد مبتلا به عفونت ادراری همراه با سوزش است.
  • تب متوسط، ممکن است تا حدی تب کند.
  • ادرار فرد مبتلا به عفونت ادراری بوی بدی دارد و رنگ کدر و تیره دارد.
  • ممکن است درون ادرار خون دیده‌شود.
  • در صورتیکه فرد مشکل پروستات داشته‌باشد، ممکن است هنگام ادرار کردن با مشکل مواجه شود.

علت عفونت ادراری مکرر چیست؟

همین حالا از بهترین دکتر مشاوره بگیر.

۳. علائم عفونت ادراری در زنان چیست؟

یکی از علائمی که در زنان دچار عفونت دیده‌می‌شود، درد لگن است. این درد به‌ویژه در مرکز لگن و اطراف ناحیه استخوانی شرمگاهی حس می‌شود. در خانم‌ها معمولا عفونت مربوط به مثانه یا مجاری ادرار است. اگر علاوه بر درد لگن، دچار ناراحتی در قسمت پایین شکم، تکرر ادرار و سوزش هستید، باید برای درمان به متخصص مراجعه‌کنید. برخی دیگر از علائم عفونت ادراری زنان شامل موارد زیر است؛

  • سوزش ادرار
  • تکرر ادرار
  • بوی بد ادرار
  • تغییر رنگ ادرار
  • وجود چرک در ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • درد هنگام خروج ادرار

۴. علائم عفونت ادراری شدید در کودکان

کودکان هم به میزان زیادی ممکن است به عفونت ادراری مبتلا شده که می‌تواند در آنها بسیار آزاردهنده باشد. رایج‌ترین نشانه‌هایی که می‌توان بر اساس آن عفونت ادراری در کودکان را تشخیص داد شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • نیاز به دفع مکرر ادرار (احتیاج به درمان تکرر ادرار)
  • خودداری از ادرارکردن و نگه‌داشتن عمدی ادرار
  • بیماری شب ادراری و خیس کردن تختخواب
  • درد در شکم، پهلو یا پایین کمر
  • ادرار با بوی بسیار نامطبوع

۵. علائم عفونت دستگاه ادراری فوقانی یا پیلونفریت حاد

پیلونفریت به معنای التهاب کلیه و لگنچه‌ی کلیوی است که به آن اوروسپسیس (Urosepsis) نیز گفته‌می‌شود. پیلونفریت حاد، عفونت ناگهانی و شدید کلیه است که موجب ایجاد علائمی مانند درد و حساسیت به لمس در قسمت بالای کمر و پهلوها، حالت تهوع و استفراغ، تب بالا و لرز، خستگی و تغییرات ذهنی در فرد می‌شود. این نوع عارضه یک اورژانس پزشکی در نظر گرفته‌شده و درصورت شک به ابتلا باید بلافاصله به دکتر متخصص اورولوژی مراجعه‌کنید.

عفونت مثانه می‌تواند باعث ایجاد علائمی مانند موارد روبرو شود. احساس درد و سوزش هنگام ادرار کردن، نیاز شدید و مکرر به ادرار کردن، افزایش دفعات ادرار کردن ولی کاهش میزان ادرار خروجی، ادرار کدر، خونی، تیره رنگ (به رنگ چای یا نوشابه) و شدیدا بد‌بو، ترشحات بدبو از دستگاه ادراری، تهوع و استفراغ، تب پایین، فشار و گرفتگی عضلات در شکم و قسمت پایین کمر.

عفونت شدید ادراری چیست؟
پیلونفریت حاد، عفونت ناگهانی و شدید کلیه است که موجب ایجاد علائمی مانند درد و حساسیت به لمس در قسمت بالای کمر و پهلوها می‌شود.

۶. علائم عفونت دستگاه ادراری تحتانی یا عفونت مثانه (سیستیت)

علائم عفونت دستگاه ادراری فوقانی در مردان و زنان یکسان است، اما عفونت دستگاه ادراری تحتانی در مردان علاوه‌بر علائم گفته‌شده می‌تواند باعث درد مقعد و در زنان نیز باعث درد لگنی شود.

۷. عفونت ادراری و درد لگن و درد زیر شکم

درد لگن در زنان یا درد زیر شکم در زنان، به خصوص در ناحیه‌ی مرکزی و اطراف استخوان پوبیک یا همان ناحیه‌ی عانه از علائم عفونت ادراری است. کسانی که درد لگنی را تجربه می‌کنند، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. زیرا این مسئله می‌تواند جدی باشد و همراه با آبسه‌ی لگنی یا بیماری‌های التهابی لگن باشد. همچنین عفونت ادراری پیشرونده مثل پیلونفریت می‌تواند از موارد خطرناک و آسیب‌زننده باشد.

۸. عفونت ادراری و فشار خون بالا

در کودکان خردسال، عفونت ادراری خفیف (UTIs) که منجر به تب بالا می‌شود، ممکن است خطر ابتلا به فشار خون و تب ناشی از عفونت ادراری را در سنین بالاتر افزایش دهد. زنان باردار نیز در صورت ابتلا به عفونت ادراری ممکن است بیشتر در معرض خطر فشار خون بالا قرار بگیرند.

۹. آیا عفونت ادراری باعث درد زیر شکم و کمردرد می شود؟ (عفونت ادراری و درد پهلو)

عفونت ادراری می‌تواند باعث کمردرد شدید با رسیدن عفونت به کلیه شود. در این صورت افراد در ناحیه کمر و کشاله ران دچار درد خواهند شد. کمردرد با دو علامت دیگر همراه است: تب بالا و استفراغ. عفونت‌های قسمت بالایی زمانی اتفاق می‌افتد که UTI یا عفونت در ادرار و چرک در ادرار تحتانی کنترل نشده باشد یا به آنتی بیوتیک پاسخ ندهد. علت درد زیر شکم و ادرار تیره نیز می‌تواند همین موضوع باشد.

۱۰. آیا عفونت ادراری باعث بالا رفتن قند خون میشود؟

UTI در بین بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ شایع است. در این بیماران، عفونت باکتریایی ادرار و علائم التهاب مجاری ادراری شدیدتر است و با پیامدهای بدتری نسبت به بیماران بدون دیابت همراه است.

متن انگلیسی:
The female anatomy contributes to women’s increased likelihood of contracting a UTI.
ترجمه فارسی:
آناتومی زنانه به افزایش احتمال ابتلای زنان به عفونت ادراری کمک می‌کند.

به نقل از سایت nichd

پاسخ به سؤالات شما در مورد نشانه های عفونت ادراری

از آنجایی که سؤالات زیادی در رابطه با نشانه‌ها و علاپم این بیماری در بخش کامنت‌ها از مخاطبان عزیزمان گرفتیم، تصمیم گرفتیم در بخشی مجزا در قالب چند سؤال و جواب این موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم.

تکرر ادرار نشانه عفونت ادراری است؟

یکی از نشانه‌های اصلی عفونت ادراری، تکرر ادرار است. اگر به طور مداوم نیاز به تخلیه ادرار دارید و این مورد روی زندگی شما تاثیر گذاشته است، باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم برای بررسی عفونت انجام شود. گاهی حتی ممکن است تکرر ادرار منجر به بی اختیاری ادراری شود.

تفاوت عفونت ادراری و عفونت واژن چیست؟ آیا عفونت ادرار باعث درد و خارش واژن می شود؟

عفونت در مثانه و مجاری ادراری می‌تواند باعث سوزش واژن و علائم عفونت مثانه و رحم شود. برخی از خانم‌ها این عارضه را تجربه می‌کنند. احتمال انتقال باکتری‌ها از مجرای ادرار به واژن وجود دارد. در این شرایط باید برای جلوگیری از تشدید عفونت سریعا درمان عفونت ادراری و واژن را شروع کرد.

سوزش ادرار نشانه عفونت دستگاه ادراری است؟

از علائم اصلی ابتلا به عفونت، سوزش ادرار است. در این شرایط شخص هنگام ادرار کردن، علائم سوزش ادرار یا درد را احساس می‌کند. به ادرار دردناک دیسوری گفته می‌شود و با ازبین‌رفتن عفونت این عارضه نیز کاهش پیدا می‌کند. گاهی ممکن است شخص علاوه بر سوزش ادرار، مقداری خون نیز در ادرار مشاهده کند.

آیا عفونت ادراری باعث خارش بدن می شود؟

گاهی ممکن است شخص دچار خارش واژن شود و تصور کند که عفونت واژن دارد. اما به دلیل نزدیک بودن واژن به مجرای ادرار ممکن است عفونت ادراری در خانم‌ها باعث خارش شدید واژن شود. معمولا پس از مصرف آنتی‌بیوتیک این عارضه از بین می‌رود.

درد پهلو و خون در ادرار نشانه چیست؟ آیا درد پایین کمر نشانه عفونت است؟

گاهی ممکن است شخصی که دچار عفونت است، در ادرار خود خون مشاهده کند. معمولا در عفونت‌های ساده این عارضه دیده نمی‌شود. اما زمانی که عفونت شدید شود، همراه با سوزش و تکرر ادرار، خون در ادرار هم وجود خواهد داشت.

ادرار بدبو نشانه عفونت ادراری است؟

عامل بیماری هر نوع باکتری که باشد، می‌تواند بوی بدی در ادرار ایجاد کند. معمولا در این بیماران بوی تند ادرار همراه با کدر و تیره شدن آن وجود دارد. با مصرف آنتی‌بیوتیک و رفع عفونت بوی بد هم از بین می‌رود.

ترشحات واژن نشانه عفونت ادراری است؟ آیا عفونت ادراری باعث عفونت رحم میشود؟

بسیاری از علائم عفونت دستگاه ادراری و عفونت واژن شبیه به هم است. به همین دلیل گاهی خانم‌ها این دو عفونت را با هم اشتباه می‌گیرند و برخی آنها را یکسان می‌دانند. اما یکی از تفاوت‌های این دو عفونت ترشحات غیرطبیعی واژن به جز ترشحات عفونت ادراری است.

جوش و عفونت ادراری، ایا عفونت ادراری باعث جوش صورت میشود؟

اگر بیشتر اوقات از آکنه روی پیشانی خود رنج می‌برید، می‌تواند نشانه یبوست، سندرم روده تحریک پذیر یا عفونت دستگاه ادراری باشد.

آیا عفونت ادراری باعث بی حالی میشود؟

خستگی یک علامت عمومی است که ممکن است با عفونت ادراری مرتبط نباشد، اما نشانه رایج عفونت است.

آیا عفونت ادراری باعث بزرگ شدن شکم میشود؟

بله، عفونت ادراری می‌تواند باعث نفخ شکم و افزایش وزن شود.
باکتری منجر به افزایش فشار در قسمت تحتانی شکم می‌شود. در نهایت این اتفاق منجر به درد شکم و نفخ می‌شود. در برخی موارد افزایش وزن نیز به دلیل نفخ شکم رخ می‌دهد.

برای درمان علائم عفونت ادراری به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر عفونت ادراری دارید و به علائم آن دچار شده‌اید، باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید. جالب است بدانید که اگر خانم باشید، می‌توانید به دکتر زنان هم مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی و آنلاین، می‌توانید از سایت دکترتو اقدام کنید.

برای درمان علائم عفونت ادراری به چه دکتری مراجعه کنیم؟
عفونت ادراری یکی از بیماری‌های عفونی است که هر دو جنس را درگیر می‌کند.

علت عفونت ادراری چیست؟

چه چیزهایی باعث عفونت ادراری میشود؟ عفونت ادراری معمولا هنگامی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از طریق پیشابراه به مجرای ادرار وارد شده و در مثانه تکثیر شوند. اگر چه سیستم ادراری به گونه‌ای طراحی شده که در مقابل نفوذ عوامل خارجی میکروسکوپی مقاوم باشد، اما گاهی بعضی از این خطوط دفاعی از بین می‌روند.

هنگامی‌که این اتفاق‌می‌افتد، باکتری‌ها کشته نمی‌شوند و باعث عفونت می‌شوند. UTI عمدتا در زنان شایع است و بر مثانه و پیشابراه تأثیر می‌گذارد. هر چیزی که باعث کاهش تخلیه‌ی مثانه شود یا دستگاه ادراری را تحریک کند، می‌تواند منجر به عفونت ادراری شود.

عواملی که می‌توانند باعث بروز عفونت ادراری شوند، شامل موارد زیر هستند؛

  • ارتباط جنسی
  • بارداری
  • شرایطی که باعث انسداد مجرای ادراری می‌شود؛ مثلا سنگ کلیه
  • شرایطی که باعث می‌شود مثانه پر باشد و نتوان آن را خالی کرد. مثلا افرادی که برای مدت زمان طولانی در روز ادرار خود را نگه‌می‌دارند، در معرض عفونت ادراری هستند.
  • سوندهای ادراری
  • سیستم ایمنی ضعیف بدنی
  • کم آب نوشیدن
  • مرطوب و آلوده نگه‌داشتن ناحیه‌ی تناسلی

علت عفونت ادراری بعد از برداشتن رحم چیست؟

بروز عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) پس از هیسترکتومی یا برداشتن رحم شایع است. این اتفاق در چند روز اول پس از عمل رخ می‌دهد، زیرا کاتترها برای هیسترکتومی و بهبودی فوری وارد بدن می‌شوند. استفاده از کاتتر خطر عفونت ادراری را افزایش می‌دهد.

روش تشخیص علت عفونت ادراری در زنان و مردان چیست؟

اگر با‌توجه‌به علائمتان به عفونت مشکوک هستید، به پزشک مراجعه‌کنید. در بیشتر موارد ممکن است پزشک شما از شما نمونه ادرار بخواهد. ادرار در آزمایشگاه برای بررسی گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز یا باکتری بررسی می‌شود. تست‌ها و روش‌های تشخیص عفونت‌های دستگاه ادراری عبارتند از:

۱. آزمایش ساده ادرار

تشخیص عفونت معمولا پس از چک کردن علائم فرد و آزمایش ادرار جهت بررسی وجود گلبول سفید، گلبول قرمز و باکتری در ادرار میسر می‌شود. برای جمع آوری نمونه ادرار برای آزمایش ساده‌ی ادرار ابتدا باید ناحیه‌ی تناسلی را کاملا بشویید.

نباید از ابتدای جریان ادرار نمونه گرفته‌شود و نمونه‌ی وسط جریان ادرار را در ظرف آزمایش جمع آوری کنید و به آزمایشگاه تحویل دهید. اینکار از آلوده‌شدن نمونه به وسیله‌ی باکتری‌ها و میکروب‌های سطح پوست جلوگیری می‌کند.

تفسیر آزمایش عفونت ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یکی از شایع‌ترین عفونت‌های تشخیص‌داده‌شده در جمعیت سرپایی و بستری است. برای تشخیص دقیق، درک ارزش و محدودیت‌های آزمایش ادرار و کشت ادرار برای پزشکان ضروری است.  تشخیص عفونت ادراری در برگه آزمایش همراه با ارزیابی علائم ادراری، تشخیص باکتریوری بدون علامت یا عفونت ادراری علامت‌دار را نشان می‌دهد.

آزمایش ادرار یک ابزار تشخیصی ارزشمند برای بسیاری از بیماری‌های رایج است. آزمایش ادرار رایج‌ترین آزمایش برای ارزیابی عفونت احتمالی دستگاه ادراری است. علاوه بر این، می‌تواند اطلاعات مفیدی دررابطه‌با غربالگری و تشخیص سایر بیماری‌ها، از جمله بدخیمی، پروتئینوری، گلیکوزوری، کتونوری و سنگ کلیه را ارائه دهد. تفسیر دقیق نتایج آزمایش ادرار یک مفهوم کلیدی برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به‌منظور تشخیص و درمان است.

روش تشخیص علت عفونت ادراری در زنان و مردان چیست؟
بروز عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) پس از هیسترکتومی یا برداشتن رحم شایع است.

علامت اختصاری عفونت ادراری در آزمایش چیست؟

در برگه آزمایش ادرار آزمایش ادرار معمولی با علامت اختصاری UA و آزمایش کشت ادرار هم با علامت اختصاری UC نشان داده‌می‌شود. با وجود عفونت ادراری در برگه آزمایش گزینه Bacteria مثبت بوده و برای آن رنج کم تا خیلی زیاد تعیین می‌شود. با مثبت‌بودن جواب آزمایش و تایید عفونت ادراری، نتیجه کشت UC هم به‌صورت POSITIVE و به‌همراه نام باکتری تشخیص‌داده‌شده ذکر می‌شود.

جواب آزمایش عفونت ادراری کاذب هم می شود؟

نکته مهم در خصوص تفسیر آزمایش ادرار این است که درمان به‌هیچ‌عنوان نباید صرفاً بر اساس آزمایش ادرار انجام شود، چرا که نتایج کاذب مثبت هم ممکن است وجود داشته‌باشد. شرح‌حال بیمار، سابقه عفونت ادراری، نتایج کشت بعدی و غیره هم در تشخیص اهمیت دارند.

درصورتی‌که نمونه‌گیری به‌صورت اصولی و با رعایت نکات بهداشتی انجام نشده‌باشد، احتمال مثبت‌شدن کاذب هم وجود دارد. از طرفی منفی کاذب هم درصورتی‌که بیمار قبل از نمونه‌گیری آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌باشد وجود دارد. به این معنی که حتی با وجود مثبت‌بودن عفونت ادراری، به‌دلیل مصرف آنتی‌بیوتیک رشد باکتری‌ها متوقف شده‌است.

سایر عوامل هم می‌توانند به نتیجه کاذب منجر شوند که از جمله می‌توان به شرایط محیط کشت، اشتباهات فردی و غیره اشاره‌کرد. به‌همین دلیل است که همیشه در بررسی و تفسیر برگه آزمایش ادراری باید مجموعه‌ای از نشانه‌ها و عوامل را در‌نظر‌گرفت.

۲. کشت ادرار

کشت ادرار برای بررسی وجود باکتری و قارچ و همچنین انتخاب داروی عفونت ادراری مناسب،‌ به کار برده‌می‌شود. عفونت ویروسی، نیاز به انجام آزمایش‌های خاصی دارد. ویروس‌ها از علل نادر UTI هستند، اما می‌توانند در افرادی که پیوند عضو داشته‌اند یا افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، باعث ایجاد UTI شوند.

۳. روش های تصویربرداری

اگر به عفونت‌های ادراری مکرر مبتلا می‌شوید که پزشک به اختلالات دستگاه ادراری شک دارد، جهت تشخیص علت عود عفونت از روش‌های تصویربرداری استفاده‌می‌کند که شامل ارزیابی دستگاه ادراری با استفاده از سونوگرافی، ام آر آی (MRI)، سی تی اسکن (CT) و عکس اشعه‌ی ایکس است.

۴. سیستوسکوپی

این آزمایش تشخیصی به پزشک این امکان را می‌دهد تا داخل مثانه و مجرای ادراری را با استفاده از لوله‌ی نازک که در انتهای آن دوربین کوچکی قرار دارد، مشاهده کند.

سیستوسکوپی چیست؟
آزمایش تشخیصی به پزشک این امکان را می‌دهد تا داخل مثانه و مجرای ادراری را با استفاده از لوله‌ی نازک که در انتهای آن دوربین کوچکی قرار دارد، مشاهده کند.

مدیریت و درمان عفونت ادراری چگونه است؟

چگونه عفونت ادرار را از بین ببریم؟ برای عفونت ادراری چی خوبه؟ همانطور که می‌دانید عفونت دستگاه ادراری به‌طور معمول توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود، پس برای درمان آن از آنتی‌بیوتیک یا داروی ضدمیکروبی کمک‌می‌گیریم. نوع داروی عفونت ادراری و طول درمان به علائم، پیشینه‌ی پزشکی فرد و نوع میکروب دخیل در عفونت بستگی دارد.

علائم عفونت‌های مجاری ادراری ممکن است قبل از اینکه به‌طور کامل از بین‌برود، ناپدید شود به‌همین دلیل دوره‌ی درمان باید کامل شود تا اطمینان حاصل شود که عفونت کاملا از‌بین‌رفته و خطر بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی کاهش یابد.

برای درمان عفونت‌های ادراری که به علت اختلال در سیستم ادراری ایجاد شده‌اند، ابتدا باید مشکل زمینه‌ای اصلاح و درمان شود. در صورت عدم درمان، این عفونت‌ها می‌توانند منجر به آسیب کلیه شوند. اگر فرد بسیار بدحال باشد، لازم است جهت دریافت مایعات کافی و داروهای مناسب، در بیمارستان بستری شود.

متن انگلیسی:
Antibiotics usually are the first treatment for urinary tract infections.
ترجمه فارسی:
آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا اولین درمان عفونت‌های دستگاه ادراری هستند.

به نقل از سایت mayoclinic

۱. داروهای مناسب و قویترین قرص سوزش ادرار چیست؟

عفونت ادراری معمولا عامل باکتریایی داشته و برای درمان آن آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. قرص عفونت ادراری معمولا گروه‌های مختلف آنتی‌بیوتیکی هستند. پزشک باتوجه‌به نوع باکتری بهترین قرص عفونت ادراری را برای درمان انتخاب می‌کند.

درمان عفونت بدون عارضه در فرد دارای دستگاه ادراری سالم ۲ تا ۳ روز زمان می‌برد و درمان عفونت پیچیده و عارضه‌دار در افرادی که مشکل دیگری نیز دارند مانند مادران باردار یا افرادی که پیوند قلب شده‌اند، نیاز به دوره‌های طولانی‌تر آنتی بیوتیک دارند که معمولا ۷ تا ۱۴ روز به طول می‌انجامد.

داروها و قرص رفع عفونت ادراری و سوزش ادرار زنان و مردان عبارتند از؛

  • تریمتوپریم (Trimethoprim) و سولفامتوکسازول (Sulfamethoxazole): مانند (Bactrim و Septra)
  • فسفومایسین (Fosfomycin): مانند (Monurol)
  • نیتروفورانتوئین (Nitrofurantoin): مانند (Macrodantin و Macrobid)
  • سفالکسین (Cephalexin): مانند (Keflex)
  • سفتریاکسون (Ceftriaxone)
  • فلوروکینولون‌ها (Fluoroquinolones): گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها که با عنوان فلوروکینولون‌ شناخته‌می‌شوند، شامل سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin) و لووفلوکساسین (Levofloxacin): مانند (Levaquin)، معمولا برای عفونت‌های ساده توصیه نمی‌شوند. پزشک فلوروکینولون‌ها را برای درمان عفونت‌‌های پیچیده، عارضه‌‌دار و عفونت کلیه، تجویز می‌کند.
  • سولفونامیدها
  • آموکسی سیلین برای عفونت ادراری
  • سفالوسپورین
  • سفیکسیم برای عفونت ادراری
  • تری متوپریم/ سولفامتوکسازول
  • داکسی‌سایکلین
  • قرص نیتروفورانتوئین برای عفونت واژن
  • کینولون‌ها (مانند سیپروفلوکساسین).
اسم قرص عفونت ادراری چیست؟

معمولا برای درمان عفونت از قرص‌های آنتی‌بیوتیک استفاده‌می‌شود. البته ممکن است پزشک برای درمان موضعی پماد هم تجویز کند. نوع آنتی‌بیوتیکی که تجویز می‌شود، به نوع باکتری بستگی دارد. ممکن است پزشک قرص مترونیدازول، سفیکسیم یا آموکسی‌سیلین تجویز کند.

آیا قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری استفاده می شود؟ دوز سیپروفلوکساسین در عفونت ادراری چقدر است؟

سیپروفلوکساسین نوعی آنتی‌بیوتیک است که برای بسیاری از عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود. ازآنجایی‌که این داروی عفونت ادراری عوارض جانبی زیادی دارد، معمولا پزشک برای بیش از ۷ روز آن را توصیه نمی‌کند. عوارض جانبی آن شامل حالت تهوع، اسهال، استفراغ و راش بوده و معمولا پس از قطع مصرف این علائم از بین می‌روند.
یکی از رایج‌ترین داروهای آنتی‌بیوتیکی برای درمان عفونت ادراری در زنان، سیپروفلوکساسین است. این آنتی‌بیوتیک فلوروکینولونی برای درمان عفونت ادراری در زنان به‌صورت تک‌دوز ۵۰۰ میلی‌گرمی و به مدت ۷ روز تجویز می‌شود.

قوی ترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری چیست؟

معمولا برای عفونت‌های ساده از آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سفالکسین یا فسفومایسین استفاده‌می‌شود. اما در مواردی مانند عفونت مجاری ادراری پیچیده یا عفونت کلیه از داروهای قوی‌تری مانند سیپروفلوکساسین یا لووفلوکساسین استفاده‌می‌شود. دقت داشته‌باشید که این دسته از داروها عوارض زیادی داشته و پزشک برای عفونت‌های ساده آنها را تجویز نمی‌کند.

درمان عفونت ادراری با مترونیدازول چگونه است؟

مترونیدازول نوعی آنتی‌بیوتیک است که برای عفونت‌های باکتریایی و برخی عفونت‌های انگلی تجویز می‌شود. معمولا این دارو برای ۷ روز تجویز می‌شود. با مصرف منظم آن به‌مرور علائم بیماری از بین‌می‌رود. در برخی مواقع برای درمان موثرتر این دارو همراه با اریترومایسین تجویز می‌شود.

آموکسی سیلین برای عفونت ادراری تجویز می شود؟

آموکسی سیلین نوعی آنتی‌بیوتیک است که رشد باکتری‌ها در ادرار را متوقف می‌کند. پزشک ممکن است این دارو را به‌صورت قرص، کپسول یا سربت تجویز کند. معمولا پس از چند روز استفاده از آموکسی‌سیلین علائم کاهش پیدا می‌کنند. اما مدت‌زمان استفاده از دارو بسیار مهم بوده و دوره باید تکمیل شود.

قرص سفیکسیم برای عفونت ادراری تجویز می شود؟

سفکسیم جز آنتی‌بیوتیک‌های قوی است که هم برای کودکان و هم بزرگسالان تجویز می‌شود. پزشک باتوجه‌به شدت عفونت تعیین می‌کند که در روز چند بار از آن استفاده کنید. معمولا در عرض ۲ تا ۳ روز می‌توانید بهبود را احساس کنید. اگر دچار سوزش ادرار هستید، با مصرف این دارو به‌سرعت سوزش برطرف می‌شود.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری کودکان چیست؟

عفونت دستگاه ادراری در کودکان نسبتا شایع است. پزشک باتوجه‌به شدت عفونت از آنتی‌بیوتیک‌های مختلف استفاده‌می‌کند. اگر عفونت شدید باشد، آنتی‌بیوتیکی مانند آموکسی‌سیلین کارساز نیست. معمولا بهبودی با دارویی مانند سولفامتوکسازول سریع‌تر است. گاهی نیز ممکن است پزشک سفالوسپورین تجویز کند.

قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری چیست؟ (مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری)

هنگامی‌که صحبت از درمان عفونت‌های دستگاه ادراری می‌شود، آنتی‌بیوتیک‌ها همچنان اولین درمان هستند. اغلب، این داروها به شکل قرص‌هایی هستند که به‌صورت خوراکی و اغلب در یک دوره چندروزه مصرف می‌شوند.

طیف وسیعی از انتی بیوتیک برای سوزش و عفونت قارچی ادراری در زنان و مردان ممکن است برای درمان عفونت ادراری تجویز شوند که معمولا باید تجویز آنها بر اساس نوع عفونت، نوع باکتری، جنسیت و شدت بیماری صورت بگیرد. بااین‌حال سولفامتوکسازول و تری متوپریم یک داروی انتخاب اول است و می‌تواند عفونت ادراری را در کمتر از ۳ روز درمان کند.

نیتروفورانتوئین یکی دیگر از گزینه‌های انتخاب اول و بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری کودکان است، اما معمولا باید آن را به مدت یک هفته مصرف کنید تا مطمئن شوید که علائم به‌صورت کلی از بین رفته‌اند. بهترین داروی آنتی بیوتیک برای عفونت دستگاه تناسلی مردان معمولا سیپروفلوکساسین یا لووفلوکساسین است.

قویترین قرص سوزش ادرار چیست؟
نیتروفورانتوئین یکی دیگر از گزینه‌های انتخاب اول و بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری است.

بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان

در زنان معمولا آنتی‌بیوتیک‌ها به‌صورت تک‌دوز و در یک دوره پنج‌روزه تجویز می‌شوند. در زنان اگر یک عفونت ادراری بدون عارضه تشخیص داده‌شود، بهترین آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت، داروی نیتروفورانتوئین از خانواده ماکرولیدهاست. نیتروفورانتوئین پتانسیل کمی برای مقاومت آنتی‌بیوتیکی دارد و میزان بهبودی ۸۳ تا ۹۳ درصدی دارد. این دارو اغلب برای درمان UTI در زنان باردار استفاده می‌شود. سیپروفلوکساسین هم جزو آنتی‌بیوتیک‌های رایجی است که در درمان عفونت ادراری زنان تجویز می‌شود. به‌هرحال در انتخاب دارو باید شرایط عمومی بیمار، سن، الگوی عفونت و سایر علائم بیماری را در نظر گرفت.

بهترین دارو برای عفونت ادراری در مردان

در مردان معمولا آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان عفونت ادراری تجویز می‌شوند برای مدت طولانی‌تری نیاز به استفاده داشته‌باشند. دلیل آن هم این است که اغلب عفونت‌های ادراری مردان پیچیده است. اگر عفونت ادراری پیچیده باشد، ممکن است دوره متفاوتی از آنتی‌بیوتیک‌ها موردنیاز باشد.

تری متوپریم- سولفامتوکسازول به‌عنوان یک درمان موثر عفونت ادراری در مردان در نظر گرفته‌می‌شود. برای درمان عفونت ادراری در مردان باید الگوی عفونت، میزان پیچیدگی آن و شدت و علائم بیماری در نظر گرفته‌شود و براین‌اساس بهترین دارو برای عفونت ادراری در مردان توسط پزشک انتخاب شود.

شربت برای عفونت ادراری کودکان

برای درمان عفونت ادراری در کودکان از شربت‌های خوراکی استفاده می‌شود. بهترین دارو برای UTI در کودکان آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، از جمله تری متوپریم-سولفامتوکسازول، آموکسی‌سیلین-کلاوولانات و سفالوسپورین‌های نسل دوم و سوم هستند. البته در مواردی هم ممکن است پزشک شربت آموکسی‌سیلین را برای درمان عفونت ادراری کودکان تجویز کند که همیشه انتخاب خوبی نیست.

۲. روش درمان عفونت ادراری شدید و درمان قطعی عفونت ادراری چیست؟

برای درمان عفونت شدید، به درمان با آنتی‌بیوتیک داخل وریدی و بستری در بیمارستان نیاز است. جهت تسکین درد می‌توان از داروهای مسکن و قرار دادن یک پد گرم بر روی پهلو یا شکم کمک‌گرفت. معمولا درد بعد از شروع آنتی‌بیوتیک کاهش می‌یابد.

دیگر افرادی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • خانم‌های باردار
  • افرادی که به‌شدت بیمار و بدحال هستند
  • افراد مسن
  • بیماران مبتلا به سرطان، دیابت و مولتیپل اسکلروزیس
  • افراد دارای آسیب نخاعی
  • افراد دارای سنگ کلیه و افرادی که در حال بهبودی از عمل جراحی دستگاه ادراری هستند.
  • زنان مبتلا به عفونت‌های مکرر.
درمان قطعی عفونت ادراری چیست؟
در عفونت ادرار باکتری از ناحیه تناسلی وارد می‌شود.

۳. درمان عود مجدد عفونت دستگاه ادراری چگونه است؟

توصیه می‌شود زنانی که دچار عود عفونت می‌شوند، موارد زیر را رعایت کنند:

  • بعد از تماس جنسی یک دوز آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.
  • مصرف یک دوز آنتی‌بیوتیک روزانه به مدت حداقل ۶ ماه.
  • در صورت ظهور دوباره‌ی علائم، یک دوره‌ی ۲ تا ۳ روزه آنتی‌بیوتیک توصیه‌می‌شود.
  • در صورت یائسگی، درمان استروژن واژینال ادامه‌ یابد.

۴. درمان عفونت ادراری در خانه، درمان خانگی عفونت ادراری زنان و مردان

بهترین روش‌های خانگی برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری و درمان خانگی عفونت دستگاه تناسلی مردان عبارتند از:

درمان عفونت قارچی ادراری در خانهتوضیحات
مصرف پروبیوتیکتغییر توازن باکتری در دستگاه ادراری تناسلی باعث ایجاد کلونیزاسیون ارگانیسم‌هایی مانند باکتری اشریشیا کلای (E. coli) می‌شود. استفاده‌ی منظم از پروبیوتیک‌ها به کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری، به‌ویژه پس از مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک، کمک‌می‌کند. پروبیوتیک‌ها در مواد غذایی مانند ماست وجود دارند.
نوشیدن مایعات زیاد افزایش میزان مایعات دریافتی باعث افزایش ادرار و خروج باکتری‌های موجود در دستگاه ادراری می‌شود. از‌این‌رو همیشه به افراد مبتلا به UTI توصیه‌می‌شود زیاد آب بنوشند.
درمان عفونت ادراری با سرکه سفیدسرکه سیب خواص زیادی برای سلامتی داشته و در رفع عفونت ادراری هم موثر است. آن را در مقداری آب حل کنید و بنوشید یا در سس سالاد استفاده‌کنید. یکی از راه‌های موثر برای رفع عفونت این است که در مقداری آب سرکه سیب اضافه کرده و برای چند دقیقه داخل آن بنشینید. انجام اینکار برای چند روز متوالی می‌تواند به کاهش عفونت کمک‌کند.
جوش شیرین برای عفونت ادراریجوش شیرین به دلیل قلیایی بودن می‌تواند به کاهش رشد باکتری‌ها کمک‌کند. اگر دچار عفونت هستید، می‌توانید روزانه مقداری جوش شیرین را در آب حل کرده و میل کنید.
بهترین روش‌های خانگی برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری

۵. روش درمان عفونت ادراری در طب سنتی و درمان گیاهی چیست؟

برخی از گیاهان می‌توانند در کاهش عفونت و علائم این بیماری مفید باشند. برخی از رایج‌ترین گیاهان برای درمان عفونت عبارتند از:

  • درمان خانگی عفونت ادراری با سیر: در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند عفونت قارچی، ویروسی و باکتریایی کاربرد دارد. ترکیبی حاوی گوگرد به نام آلیسین در سیر وجود دارد که باعث کاهش عفونت می‌شود.
  • چای سبز: این نوع چای مقدار زیادی ترکیبات گیاهی به نام پلی‌فنول دارد. پلی‌فنول خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد.
  • جعفری برای عفونت ادرار: در دفع باکتری‌های عامل عفونت ادراری موثر است.
  • بابونه: دم‌نوش بابونه ادرارآور ضعیف است و خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی دارد.

۶. بهترین دمنوش برای عفونت ادراری (دمنوش برای رفع تکرر ادرار)

در کنار درمان‌های دارویی و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، در طب سنتی مصرف عرقیات گیاهی برای عفونت ادراری هم توصیه می‌شود. برخی از دم‌نوش‌هایی که می‌توان از آنها برای درمان عفونت‌های ادراری استفاده کرد شامل دمنوش بابونه، دمنوش دارچین، دمنوش دانه کدوتنبل، چای سبز، چای کرن بری، دمنوش جعفری و دمنوش چای نعنا می‌شود. در برخی منابع نیز از ترکیباتی مانند سیر، سرکه و جوش‌شیرین برای درمان‌کردن عفونت ادراری با ترکیبات گیاهی استفاده‌می‌شود.

متن انگلیسی:
oregano oil has been shown (8) to kill off E. coli – the same bacteria that causes the majority of UTI cases. You can find oregano oil in capsule form and take it daily.
ترجمه فارسی:
روغن پونه کوهی که به دلیل خواص ضد باکتریایی خود شناخته می‌شود، E. coli (باکتری عامل عفونت در دستگاه ادراری) را از بین می‌برد. می‌توانید روغن پونه کوهی را به صورت کپسول و روزانه مصرف کنید.

به نقل از سایت drwillcole

عوارض ابتلا به عفونت مجاری ادراری چیست؟

عوامل بسیاری وجود دارد که می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به UTI قرار دهد:

خطرات عفونت در ادرارعلائم
افزایش سناحتمال این نوع عفونت در افراد مسن بیشتر است.
کاهش فعالیت و تحرکپس از جراحی یا استراحت طولانی مدت در رختخواب رخ می‌دهد.
انسداد مجاری ادراریبه دلایل مختلفی مانند بزرگ شدن پروستات، سنگ کلیه و تومور سرطانی اتفاق‌می‌افتد.
بزرگی پروستاتیک عامل خطر اختصاصی در مردان است که با بیماری احتباس ادرار همراه است.
استفاده‌ی طولانی مدت از کاتترهای ادراری افرادی که خودشان به تنهایی قادر به ادرار کردن نیستند، مانند افراد بستری در بیمارستان، افراد دارای مشکلات عصبی و افرادی که فلج هستند، برای ادرار کردن از لوله‌ی کاتتر استفاده‌می‌کنند. باعث انتقال باکتری‌ها به مثانه می‌شود.
دیابتبه‌ویژه دیابت کنترل‌نشده احتمال ابتلا به عفونت را بیشتر می‌کند زیرا سیستم ایمنی بدن قادر به مبارزه با عفونت‌هایی مانند UTI نیست.
ناهنجاری‌های دستگاه ادراری در زمان تولدمانع از خروج ادرار شده و ادرار در مثانه جمع می‌شود.
آنتی‌بیوتیک‌های قویمی‌تواند فلور طبیعی روده و دستگاه ادراری را مختل کند.
ختنهمردانی که ختنه شده‌اند نسبت به مردانی که ختنه نشده‌اند با احتمال UTI کمتری روبرو هستند.
بی‌اختیاری مدفوعدر افرادی که دچار سکته‌ی مغزی و آسیب نخاعی شده‌اند، دیده‌می‌شود.
عفونت ادراری قبلیاحتمال عود UTI به علت مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها و مقاومت در مقابل سیستم ایمنی بدن، افزایش می‌یابد.
سنگ کلیهسنگ کلیه با انسداد مجرای ادرار مانع از تخلیه‌ی کامل ادرار می‌شود و احتمال بروز عفونت افزایش می‌یابد.
عوامل خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری چه هستند؟

عوامل خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنان چیست؟

زنان بیشتر از مردان دچار این عفونت می‌شوند. فعال بودن جنسی منجر به عفونت‌های ادراری بیشتر می‌شود. داشتن شریک جنسی جدید نیز خطر عفونت را افزایش می‌دهد. سایر عوامل شامل موارد زیر هستند.

۱. نحوه شستن اشتباه

براساس تحقیقات انجام شده مهم‌ترین ریسک فاکتور در زنان عدم رعایت بهداشت فردی است. یکی از اشتباهات رایج در میان خانوم‌‌ها پس از ادرار کردن، شستن واژن از عقب به جلو (از مقعد به سمت واژن) است که باعث انتقال میکروب‌‌های مقعد به واژن و در نتیجه بروز عفونت می‌شود.

۲. استفاده از تامپون

استفاده از تامپون نیز یکی دیگر از دلایلی است که احتمال عفونت را در زنان را افزایش می‌دهد. اگر دچار این مشکل هستید، باید به جای تامپون از روش‌های دیگر استفاده‌کنید.

عوامل خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنان چیست؟
استفاده از تامپون نیز یکی دیگر از دلایلی است که احتمال عفونت را در زنان را افزایش می‌دهد.

۳. پیشابراه کوتاه

طول و مکان پیشابراه در زنان به گونه‌ایست که احتمال ابتلا به UTI را افزایش می‌دهد. مجرای ادراری زنان کوتاه‌تر از مردان است و باکتری برای رسیدن به داخل مثانه فاصله‌ی کوتاه‌تری را باید طی کند. همچنین مجرای ادرار در زنان، به واژن و مقعد بسیار نزدیک است و باکتری‌هایی که به طور طبیعی در اطراف مقعد و واژن وجود دارند به راحتی می‌توانند وارد دستگاه ادراری شوند.

۴. رابطه جنسی

فشاری که در طی رابطه جنسی بر دستگاه ادراری زن وارد می‌شود، باکتری‌های اطراف مقعد را به مثانه منتقل می‌کند. باکتری‌های روده‌ای مانند اشریشیا کلای (E.coli) دارای ویژگی‌هایی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به پوشش داخلی مثانه متصل شوند.

عفونت‌های منتقله از راه جنسی مانند هرپس، گونوره، کلامیدیا و مایکوپلاسما، می تواند باعث ابتلا به عفونت ادراری شود. بعد از رابطه‌ی جنسی، در ادرار اکثر زنان باکتری وجود دارد که معمولا بدن در عرض ۲۴ ساعت از این باکتری‌ها خلاص می‌شود.

ادرار کردن پس از رابطه‌ی جنسی احتمال بیماری را کاهش می‌دهد. زنانی‌که از نظر جنسی فعال هستند بیشتر از دیگر زنان به UTI مبتلا می‌شوند. شریک جنسی جدید و شرکای جنسی متعدد نیز این خطر را افزایش می‌دهند.

۵. تماس با اسپرم

اسپرم‌ها می‌توانند خطر ابتلا به UTI را افزایش دهند. آن‌ها می‌توانند در برخی از زنان باعث تحریک پوستی شوند و خطر انتقال باکتری‌ها به مثانه را افزایش دهند.

۶. استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی

کاندوم‌های لاتکس غیر لایه‌ای، اصطکاک را افزایش داده و پوست زنان را در طول رابطه‌ی جنسی تحریک می‌کنند. در این حالت خطر UTI افزایش می‌یابد. با‌این‌حال، برای کاهش گسترش عفونت‌های جنسی، استفاده از کاندوم ضروری است.

برای کمک به کاهش اصطکاک و تحریک پوست در اثر استفاده از کاندوم، در طول رابطه‌ی جنسی از روان‌کننده‌هایی که بر پایه‌ی آب هستند، به اندازه‌ی کافی استفاده‌کنید.

۷. استفاده از دیافراگم

دیافراگم با ایجاد فشار بر روی مجرای ادراری زنان، تخلیه‌ی مثانه را کاهش می‌دهد و شانس ابتلا به UTI را افزایش می‌دهد. کاهش سطح استروژن پس از یائسگی: بعد از یائسگی، کاهش سطح استروژن، باکتری‌های طبیعی (فلور نرمال) در مهبل (واژن) را تغییر می‌دهد. این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به UTI را افزایش دهد.

۸. بارداری

تغییرات هورمونی در دوران بارداری مجرای ادراری را تحریک‌پذیر‌تر از قبل می‌کند. همچنین با بزرگ‌شدن رحم فشار روی مثانه افزایش می‌یابد و مثانه کاملا تخلیه‌ نمی‌شود. ادرار باقی‌مانده در مثانه منشا این بیماری است.

برای درمان عفونت ادراری کودک چه کنیم؟ از دکتر متخصص مشورت بگیر!

روش پیشگیری از عفونت مجاری ادراری چیست؟

می‌توانید با رعایت موارد زیر، خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را کاهش دهید:

  • لباس زیرهای نخی: استفاده از لباس زیر نخی و گشاد مانع از عرق کردن دستگاه تناسلی و رشد میکروب‌‌ها می‌شود.
  • ایستاده حمام کنید: خطر ابتلا به عفونت ادراری در استفاده از دوش و حمام در حالت ایستاده در مقایسه با وان، بسیار کمتر است.
  • تا حد ممکن از تامپون استفاده‌ نکنید: استفاده از پدهای بهداشتی و نوار بهداشتی در زمان عادت ماهیانه‌ی خانوم‌ها، بر تامپون ارجحیت دارد زیرا خطر عفونت ادراری را به‌شدت کاهش می‌دهند.
  • رعایت بهداشت دستگاه تناسلی ادراری: تمیز نگه‌داشتن این ناحیه و رعایت بهداشت فردی، از نکاتی هستند که نباید از آن‌ها غافل شد.
  • بلافاصله در هنگام احساس دفع به دستشویی بروید: اگر احساس دفع ادرار دارید، در اسرع وقت به دستشویی بروید و از نگه‌داشتن طولانی‌مدت ادرار در مثانه خودداری کند.
  • استروژن موضعی: با افزایش سن، استفاده از پماد استروژن در ناحیه تناسلی، با نظر پزشک، می‌تواند از عفونت ادراری بکاهد.

۱. نوشیدن مایعات برای عفونت ادراری را در برنامه روزانه تان قرار دهید

نوشیدن مایعات فراوان به‌ویژه آب، ادرار را رقیق می‌کند. مصرف روزانه ۷ الی ۸ لیوان آب، باعث افزایش دفعات ادرار کردن می‌شود و قبل از شروع عفونت، باکتری‌ها را از دستگاه ادراری خارج می‌کند و همچنین از تنبلی کلیه و سنگ کلیه پیشگیری می‌کند. مصرف الکل و نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌تواند دستگاه ادراری را تحریک کند. از مصرف آن‌ها بپرهیزید.

۲. از نوشیدن آب کرفس و آب زغال اخته غافل نشوید

برخی مطالعات نشان‌می‌دهند که مصرف کرفس و زغال اخته از عفونت‌های ادراری جلوگیری می‌‌کنند. هر چند روز یک‌بار آب کرفس بنوشید تا باکتری‌ها از بین بروند.

روش پیشگیری از عفونت مجاری ادراری چگونه است؟
نوشیدن مایعات فراوان به‌ویژه آب، ادرار را رقیق می‌کند.

۳. شستشوی دستگاه تناسلی را فراموش نکنید

پس از اجابت مزاج دستگاه تناسلی را از جلو به عقب بشویید. این کار پس از ادرار کردن و دفع مدفوع، از گسترش باکتری‌های مقعد به واژن و مجرای ادرار جلوگیری می‌کند. پس از رابطه‌ی جنسی مثانه‌ی خود را تخلیه کنید. یک لیوان آب بنوشید تا میزان تولید ادرار افزایش یابد و میکروب‌هایی که طی مقاربت وارد دستگاه‌ ادراری‌تان شده‌اند با ادرار کردن از بدنتان خارج شوند.

۴. از مصرف مواد محرک دستگاه ادراری ئرهیز کنید

استفاده از اسپری‌های خوشبوکننده در ناحیه‌ی تناسلی یا سایر محصولات زنانه مانند دوش واژینال و پودرهایی بهداشتی، می‌توانند مجرای ادرار را تحریک کنند و احتمال عفونت ادراری را افزایش دهند.

۵. روش پیشگیری جنسی خود را تغییر دهید

بهتر است بدانید که اگر برای پیشگیری از بارداری، از دیافراگم، کاندوم‌های حاوی اسپرم‌کش یا کاندوم‌هایی که لغزنده نیستند استفاده می‌کنید، در حال کمک به رشد باکتری‌ها هستید. بهتر است روش دیگری که از نظر ابتلا به عفونت ادراری ایمن‌تر است را انتخاب کنید.

متن انگلیسی:
Try drinking at least about 1.5 liters, of fluid daily to prevent infections.
ترجمه فارسی:
سعی کنید روزانه حدود ۱.۵ لیتر مایع و آب بنوشید تا از عفونت جلوگیری کنید.

به نقل از سایت mayoclinichealthsystem

برای درمان عفونت ادراری چه بخوریم؟ (عفونت ادراری و رژیم غذایی)

برخی از مواد غذایی برای سلامت مثانه و مجاری ادرار مفید هستند. موز و غذاهای پر فیبر به منظم شدن حرکات روده کمک‌کرده و فشار بر جریان ادرار را کاهش می‌دهند. یکی از مهم‌ترین اقدامات نیز نوشیدن آب به مقدار کافی است. نوشیدن آب باعث تخلیه باکتری‌ها از دستگاه ادراری می‌شود. گاهی می‌توانید آب را با خیار و نعناع یا میوه‌های دیگر ترکیب کنید.

انواع توت نیز برای مبارزه با باکتری‌ها مفید هستند. توت از چسبیدن باکتری به پوشش مجاری ادراری جلوگیری می‌کند. ماست و محصولات لبنی نیز ابتلا به این نوع عفونت را تا ۸۰% کاهش می‌دهند. ماست دارای باکتری‌های مفید است و برای تقویت سیستم ایمنی پیشنهاد می‌شود.

عفونت ادراری در بارداری، عفونت ادراری برای جنین ضرر دارد؟

بارداری دوره‌ای است که در آن بدن زن تغییرات بسیاری می‌کند. یکی از این تغییرات که بسیار فاحش است، بزرگ شدن شکم است. هنگامی‌که شکم بزرگ می‌شود، شستشو به سادگی قبل انجام نمی‌شود. از طرفی، رحم از نظر آناتومیکی پشت مثانه قرار دارد.

هنگامی که رحم بزرگ می‌شود،‌ به مثانه فشار می‌آورد و تکرر ادرار را ایجاد می‌کند. از طرفی، مقداری ادرار در مجرای ادراری باقی‌می‌ماند که احتمال عفونت ادراری را زیاد می‌کند.

علت ابتلا به عفونت ادراریدرمانعوارض عفونت ادراری
ارتباط جنسیدرمان‌های دارویی که شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌های مختلف می‌شودسوزش ادراری، خارش واژن، درد آلت تناسلی در مردان
بارداری و زایمانمصرف زیاد آب و مایعاتدرد شکم، پهلو و کمر
بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات کلیه یا مجاری ادراری و استفاده از سوندهای ادراریمصرف دم‌نوش‌های گیاهیتکرر ادرار یا درد هنگام ادرارکردن
ضعف سیستم ایمنیمصرف داروهای ضد انگل و ضدقارچبوی بد ادرار
عدم رعایت بهداشت فردیحفظ بهداشت شخصی و خشک نگه‌داشتن اندام‌های تناسلیادرار تیره یا تغییر رنگ یافته
انگل‌ها و قارچ‌هارعایت بهداشت در روابط جنسیوجود خون و چرک در ادرار و شفاف نبودن ادرار، ترشحات بدبو داشتن
کم‌آبی بدندریافت درمان‌های تکمیلی مانند درمان علائم عفونت کلیهدرد در هنگام داشتن رابطه جنسی
نگه‌داشتن طولانی‌مدت ادرار و غیرهاستفاده از جوش‌شیرین یا سرکه سفید به‌عنوان یک درمان خانگی عفونت ادراریدرد در ناحیه لگن
عفونت ادراری

عوارض قرص عفونت ادراری چیست؟

هر زمان که آنتی بیوتیک یا سایر داروها را مصرف می‌کنید، می‌توانند عوارض جانبی در شما ایجاد کنند. مهم‌ترین عوارض جانبی شامل بثورات پوستی، سرگیجه، حالت تهوع، اسهال، عفونت قارچی و عفونت ادراری خونی هستند. ادرار خونی نشانه چیست؟ می‌تواند به دلیل ورود باکتری به کلیه باشد. عفونت ادراری همراه با استفراغ و تب و لرز نیز بیشتر در زنان باردار رخ می‌دهد.

عفونت ادراری برای جنین ضرر دارد؟
عفونت ادراری همراه با استفراغ و تب و لرز، بیشتر در زنان باردار رخ می‌دهد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر دچار علائمی مانند سوزش ادرار و تکرر ادراری هستید، احتمالا به عفونت ادراری مبتلا شده‌اید. در این شرایط برای ازبین‌بردن عفونت باید سریعا به متخصص کلیه و مجاری ادرار مراجعه‌کنید. پزشک پس از انجام آزمایش نوع عفونت را تعیین کرده و باتوجه‌به نوع باکتری و شدت عفونت بهترین دارو را تجویز می‌کند.

برای پیداکردن بهترین دکتر عفونت ادراری یا فوق تخصص اورولوژی و دکتر بیماری عفونی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص اورولوژی و مشاوره آنلاین پزشک عفونی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ورود باکتری و رابطه محافظت نشده می‌تواند عفونت ایجاد کند. تکرر ادرار با وجود خالی بودن مثانه، ادرار خونی. فشار یا گرفتگی در کشاله ران یا پایین شکم از علائم آن هستند.

در دوران بارداری بدن دچار تغییرات زیادی می‌شود و احتمال عفونت ادراری وجود دارد. یکی از این تغییرات، تغییر در ساختار ادراری و سیستم ایمنی بدن است. با رشد جنین فشار روی مثانه بیشتر شده و جریان ادرار کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه شخص دچار عفونت می‌شود.

 

گاهی عفونت ادراری باعث تغییر رنگ ادرار می‌شود. معمولا در این بیماری ادرار تیره و کدر می‌شود. گاهی نیز ممکن است در ادرار خون مشاهده کنید. معمولا تغییر رنگ همراه با تغییر بو است.

نوعی از عفونت دستگاه ادراری، عفونت مزمن بوده که ممکن است چندین بار عود کند. گاهی نیز درمان عفونت را به‌طور کامل از بین نبرده و عامل باکتریایی باعث عود بیماری می‌شود. برای جلوگیری از عود مجدد بهتر است قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار کنید. ناحیه تناسلی و مقعد را بعد رابطه جنسی تمیز کنید. مقدار مصرف آب را افزایش دهید و لباس زیرهای نخی و گشاد بپوشید.

اگر دچار عفونت دستگاه ادراری هستید و پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده‌است، معمولا پس از ۲ روز شاهد کاهش علائم بیماری هستید. البته دقت داشته‌باشید که در صورت عدم تکمیل دوره، عفونت به‌طور کامل از بین نمی‌رود و دوباره عود می‌کند. طول مدت درمان باتوجه‌به شدت عفونت تعیین می‌شود. بسیاری از داروهای آنتی‌بیوتیک برای مدت حدود ۷ روز تجویز شده و همین مدت‌زمان برای رفع عفونت کافی است.

 

پاسخ این سوال مثبت است. رابطه جنسی به‌خصوص در خانم‌ها باعث عفونت ادراری می‌شود. گاهی در طول رابطه ممکن است باکتری به مجرای ادراری و مثانه منتقل شود. آناتومی بدن زنان به صورتی است که مجرای ادراری آنها از مردان کوتاه‌تر است. به‌همین دلیل باکتری‌ها راحت‌تر به مثانه منتقل می‌شوند.

 

دررابطه‌با عفونت واژن یکی از عوامل اصلی تغییرات PH واژن است. با حفظ تعادل اسیدیته واژن می‌توان از عفونت واژن جلوگیری کرد. ژل شستشوی واژن در تنظیم PH واژن موثر بوده و از عفونت جلوگیری می‌کند. اما دررابطه‌با عفونت دستگاه ادراری این نوع ژل کارساز نیست.

 

بزرگ شدن پروستات یا هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات می‌تواند خطر این عفونت را در مردان افزایش دهد. به‌طورکلی مردان نسبت به زنان کمتر دچار این نوع عفونت می‌شوند. اما بزرگ شدن پروستات در مردان جز عوامل خطری است که می‌تواند با عفونت مرتبط باشد.

 

این دو عفونت با هم تفاوت داشته و علل و برخی علائم آنها نیز با هم متفاوت است. این عفونت هم در خانم‌ها و هم در آقایان دیده‌می‌شود. این عفونت معمولا با سوزش ادرار و تکرر ادرار خود را نشان‌می‌دهد. اما عفونت واژن معمولا با تغییر رنگ ترشحات واژن و ایجاد بوی بد مشخص می‌شود. در بیشتر مواقع علت عفونت واژن رابطه جنسی نامناسب است.

 

بله، این احتمال وجود دارد که یبوست همراه با عفونت ادراری بروز کند.

بله، عفونت ادراری باعث تکرر ادرار و کاهش وزن می‌شود.

 

UTI ارتباط مستقیمی با بی نظمی‌های قاعدگی ندارد. با این حال، می‌تواند باعث استرس شود که عامل شناخته شده تاخیر در پریود است.

 

در حالی که بیماری‌های مقاربتی از طریق تماس جنسی منتشر می‌شوند، عفونت‌های ادراری معمولاً از طریق رابطه جنسی (به جز رابطه جنسی مقعدی) منتقل نمی‌شوند.

 

درد UTI به طور معمول از قسمت پایین شکم در اطراف استخوان شرمگاهی شروع می‌شود. درد سنگ کلیه و علائم کلیه درد بیشتر در پشت یا پهلوی پایین تنه است.

 

عفونت‌های ادراری مانند بیماری‌های مقاربتی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شوند.

 

بهترین راه این است که زیاد آب بنوشید و ناحیه تناسلی خود را خشک نگه دارید. اگر سوزش ادرار دردناکی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

سندرم مثانه دردناک که به آن سیستیت بینابینی نیز گفته می‌شود، علائمی مشابه درد لگن ایجاد می‌کند. درد رحم مربوط به زیر شکم است و معمولا با نفخ همراه است.

 

علت رنگ غیر طبیعی ادرار ممکن است عفونت، بیماری، داروها یا رنگ غذایی که می‌خورید باشد.

 

باکتری به ویژه E. coli، شایع‌ترین علت UTI است.

 

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عفونت ادراری

  1. فرزانه گفت:

    سلام
    باوجود عفونت اداری میشه واکسن کرونا زد یانه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه تب داری و عفونت ادرای شما زیاده بهتره تا بهبود کامل و مصرف دارو واکسن تزریق نشه ولی اگه میزان عفونت ادراری زیاد نیست که علامتدار باشه میتون یواکسن رو تزریق کنی.

  2. Nas گفت:

    سلام من اغلب این چند تا اتفاق برام میوفته مثل ابی رنگ شدن ادرار و درد لگن و پایین پهلو به سمت شکم و همینطور ادرار کم ولی در دفعات زیاد بیشتر وقتا خود به خود حل شده ولی ایندفه درد ناحیه شکم و پهلو هم اضافه شده باید به دکتر مراجعه کنم ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مشکل شما عفونت ادراری و کلیه هست که حتما در اسرع وقت به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.
      متخصص اورولوژیست

  3. ریحانه حسینی گفت:

    سلام من تازه ازدواج کردم بعد از اولین رابطه ادرار کاذب دارم که گفتن عفونت ادراری داری و پریودیمم عقب افتاده بنظرتون بخاطره عفونته یا بارداری؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای تشخیص این دو باید تست بارداری و آزمایش ادرار بدین.

  4. الهه محمد خانی گفت:

    واقعا عفونت ادراری اگر شدید بشه و درمان نشه خیلی اذیت میکنه من دچار عفونت ادراری شدم به دکتر پارین هدایتی فوق تخصص کلیه اصفهان مراجعه کردم با تجویز یک دوره دارو بیماری برطرف شد . البته نکاتی رو هم گفتند که با رعایت اون خدارو شکر بیماری برنگشته .

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      خداروشکر مشکلتون حل شده
      پایدار باشین

  5. Sarina گفت:

    سلام من چهار پنج روزیه مشکل دارم
    روز اول فقط تکرر سوزش ادرار بود
    سه روز بعدش درد دل شدید
    یه روز بعد ادرارم همراه با خون بود خیلی سوزش داره میترسم برم توالت الآنم دل درد دارم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه برای این مشکلتون به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنین:
      لیست متخصصین اورولوژی

  6. دارابی گفت:

    سلام من چند سال است که درگیر عفونت های ادراری هستم چطوری میشه برای همیشه خوب شد تقریبا همه آنتی‌بیوتیک هاروارد استفاده کرده ام چطوری برای همیشه خوب بشم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می تونین به متخصص عفونی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین عفونی

  7. Mina Elis گفت:

    سلام به همگی.
    نتیجه تجربه دردناکم از سالها عفونت ادراری مکرر فقط در ۲کلمه خلاص میشه: آب کرانبری.
    نوشیدن حداقل ۱ استکان آب کرانبری هر ۱-۲ روز نه تنها باعث جلوگیری از عفونت ادراری میشه.بلکه روال قاعدگی رو هم در زنان منظم میکنه.
    به این ترتیب که ماده موجود در کرانبری از چسبیدن باکتری به لایه مجاری ادراری جلوگیری می کند و همچنین باعث تقویت و سلامت تخمدانها میشه.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله آب کرنبری می تونه در درمان عفونت ادراری بسیار مفید باشه.

  8. میر فرد گفت:

    خدا پدر مادرتون را بیامورزد .فهمیدم چیکار کنم و چرا اینطوری شدم. ممنون و متشکرم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      خوشحالیم که مطالبمون براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی

  9. امین گفت:

    سلام من یه چند وقتیه زیر بیضه چپم نبض میزنه چه مریضی میتونه باشه ازمایشم ادار دادم عفونت نیست

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنین تا معاینه بشین:
      لیست متخصصین اورولوژی

  10. مینا گفت:

    سلام. تجربه دردناکم از سالها عفونت ادراری مکرر فقط در ۲کلمه خلاص میشه: آب کرانبری
    نوشیدن حداقل ۱ استکان آب کرانبری هر ۱-۲ روز.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله کرنبری در درمان عفونت ادراری خیلی موثره