بلوغ پسران، علائم و نشانه های بلوغ پسر، عوارض و مشکلات بلوغ جنسی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بلوغ پسران با تغییرات جسمانی مانند: افزایش وزن و قد، بزرگ شدن بیضه همراه است. آیا می دانید با فرزند خود در این برهه چگونه باید رفتار کرد؟

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

puberty

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

بلوغ چیست؟

بلوغ دوره ای است که در آن پسران یا دختران در حال رشد فرایند بلوغ جنسی را طی می کنند. بلوغ شامل یکسری مراحل جسمی است که منجر به دستیابی به باروری و ایجاد خصوصیات جنسی ثانویه، ویژگی های جسمی مرتبط با مردان و زنان بالغ می شود. در حالی که بلوغ شامل مجموعه ای از تحولات بیولوژیکی یا جسمی است، این روند همچنین می تواند بر رشد روانی – اجتماعی و عاطفی نوجوان تأثیر بگذارد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص اورولوژی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

بلوغ پسران

تغییرات جسمی بلوغ برای یک پسر معمولاً با بزرگ شدن بیضه ها و جوانه زدن موهای ناحیه جنب شروع می شود و به دنبال آن رشد بین سنین ۱۰ تا ۱۶ سال (به طور متوسط ​​۱ تا ۲ سال دیرتر از زمانی که دختران شروع می کنند) رخ می دهد. دست ها و پاها سریع تر از بقیه بدن رشد می کنند. با بزرگ شدن شانه ها و افزایش وزن و عضله، فرم بدن او تغییر می کند.

boys-puberty
boys puberty

سن بلوغ پسران

شاید شما هم بخواهید بدانید که بلوغ پسران چه سنی است؟ زمان شروع بلوغ در افراد بسیار متفاوت است. با این حال ، بلوغ معمولا در سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی در پسران رخ می دهد. هر دو عامل ژنتیکی و محیطی در زمان بلوغ دخیل هستند. چربی بدن و یا ترکیب بدن نیز ممکن است در تنظیم شروع بلوغ نقشی داشته باشد.

بلوغ با رشد خصوصیات جنسی ثانویه و رشد سریع همراه است.

پزشکان کاملاً زمان شروع بلوغ را درک نمی کنند. تعدادی از عوامل احتمالاً شروع آن را تعیین می کنند. یک تئوری پیشنهاد می کند که رسیدن به وزن حیاتی یا ترکیب بدن ممکن است در شروع بلوغ نقشی داشته باشد.  افزایش چاقی کودکان ممکن است مربوط به شروع بلوغ کلی در اوایل جمعیت در سالهای اخیر باشد.

عوامل ژنتیکی احتمالاً در زمان بلوغ دخیل هستند و علاوه بر این ، ژنی شناسایی شده است که به نظر می رسد برای رشد طبیعی بلوغ بسیار مهم است.  ژن معروف به GPR54 پروتئینی را رمزگذاری می کند که به نظر می رسد در ترشح GnRH توسط هیپوتالاموس تأثیر دارد. افرادی که نسخه عملیاتی از این ژن ندارند ، نمی توانند به طور عادی وارد بلوغ شوند.

شروع بلوغ در افراد متفاوت است. بلوغ معمولاً در پسران به طور کلی در سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی اتفاق می افتد.

مراحل بلوغ پسر

تغییرات بدن که در طی بلوغ اتفاق می افتد، یک الگوی معمول در پسران دارد و به طور کلی وقایع قابل پیش بینی است.

در پسران، افزایش اندازه بیضه ها اولین تغییری است که در آغاز بلوغ مشاهده می شود. بزرگ شدن بیضه ها در میانگین تقریبی سن ۱۱ سال و نیم در پسران شروع می شود و حدود شش ماه ادامه دارد. بعد از بزرگ شدن بیضه ها، آلت تناسلی نیز از نظر اندازه افزایش می یابد. بزرگ شدن بیضه ها و آلت تناسلی مرد تقریباً همیشه قبل از رشد موهای شرمگاهی رخ می دهد. مرحله بعدی رشد موهای ناحیه عانه و موی زیر بغل است.  بعد، صدا عمیق تر می شود و اندازه عضلات افزایش می یابد. آخرین مرحله معمولاً ایجاد موهای صورت است.

هنگامی که افزایش تستوسترون باعث تولید اسپرم می شود، باروری در مردان نزدیک می شود.

دنباله ای از تغییرات در بلوغ توسط پزشکان مشخص شده است و به عنوان مراحل بلوغ جنسی (SMR) نامیده می شود ، به نام پزشکی که نام توالی تغییرات فیزیکی بلوغ را در سال ۱۹۶۹ منتشر کرده است.

آکنه از نشانه های بلوغ پسران است.

علائم بلوغ پسران

در ادامه به این علائم اشاره کرده‌ایم:

۱: تورم زیر نوک پستان

اگر پسری متوجه حساسیت یا تورم زیر نوک پستان شود ممکن است نگران شود. این تکامل موقتی بافت پستان ژنیکوماستی نامیده می شود و در حدود ۵۰ درصد پسران در دوران بلوغ اتفاق می افتد. اما معمولاً ظرف مدت ۶ ماه از بین می رود.

۲: تغییر صدا

اولین نشانه بلوغ پسران این است که صدای او در حال تغییر است و عمیق تر خواهد شد.

۳: رشد موهای زائد

موهای تیره و درشت و فرفری نیز دقیقاً بالای آلت تناسلی و کیسه بیضه او و بعداً در زیر بازوها و در قسمت ریش جوانه خواهند زد.

۴: آکنه

مردان و زنان ممکن است در دوران بلوغ دچار آکنه شوند که به دلیل تغییرات بدن آنها و افزایش تولید هورمون است. این تحولات می تواند چربی اضافی ایجاد کند که به شروع آکنه کمک می کند. شستن روزانه صورت با پاک کننده ممکن است به کنترل آکنه کمک کند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص اورولوژی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

آیا پسر شما بلوغ را تجربه می‌کند؟

برای آگاهی بیشتر همین حالا مشاوره بگیر!

۵: تغییرات جسمی و عاطفی دوران بلوغ پسران

  • نوسانات خلقی
  •  افسردگی
  •  اضطراب
  •  عزت نفس پایین
  •  خودآگاهی
  •  پرخاشگری
  • مسائل مربوط به تصویر بدن

۶: تغییرات آلت تناسلی

آلت تناسلی و بیضه های پسر در طی بلوغ جنسی بزرگتر می‌شوند و نعوظ های احتمالی گاه به گاهی که پسر از کودکی تجربه می‌کرده است، مکرر خواهند شد. انزال یعنی آزاد شدن اسپرم حاوی اسپرم، نیز رخ خواهد داد. انزال می‌تواند به صورت طبیعی در خواب صورت بگیرد، با رابطه جنسی همراه باشد یا در اثر استمنا (خودارضایی) رخ دهد.

بسیاری از پسران نگران اندازه آلت تناسلی خود هستند. اگر پسری ختنه شود، ممکن است در مورد پوستی که نوک آلت تناسلی ختنه نشده را می پوشد سوالاتی داشته باشد. در این مورد بهتر است آگاهی های لازم را تحت نظر پزشک مجاری ادراری و تناسلی به او بدهید.

stages-of-puberty-in-boys-the-changing-male-body-
مراحل بلوغ پسران

مشکلات دوران بلوغ پسران

برای شناخت این مشکلات با ما همراه باشید:

۱- بلوغ زودرس پسران

بلوغ زودرس مرکزی (CPP) بلوغی است که به دلیل آزاد شدن هورمون ها از هیپوتالاموس مغز زودتر از حد طبیعی اتفاق می افتد. در حالی که متخصصان پزشکی در مورد تعریف سن بلوغ زودرس توافق کامل ندارند، بسیاری از پزشکان معتقدند که اگر علائم و نشانه های بلوغ زودرس در پسران قبل از سن رخ دهد، باید ارزیابی پزشکی برای بلوغ زودرس انجام شود.

برای پسرانی که علائم بروز ویژگی های جنسی ثانویه را قبل از ۹ سالگی نشان می دهند بلوغ زودرس را در نظر می گیرند. بلوغ زودرس می تواند با مشکلات روانی همراه باشد که ممکن است رشد عاطفی کودک را تحت تأثیر قرار دهد.

در پسران، بلوغ زودرس به احتمال زیاد با یک مشکل پزشکی زمینه ای همراه است. در حالی که در بسیاری از موارد نمی توان علت دقیق بلوغ زودرس را تعیین کرد، تعداد کمی از موارد مربوط به ناهنجاری بیضه ها، ناهنجاری های غده تیروئید یا سایر مشکلات هورمونی، شرایط ژنتیکی، تومورها یا عفونت های مغز و آسیب به آنها است.

بلوغ زودرس ممکن است با درمان بیماری زمینه ای مسئول این بیماری یا کاهش سطح بالای هورمون های جنسی با داروهایی (معروف به آگونیست های GnRH) که مانع تولید هورمون های جنسی می شوند برای جلوگیری از پیشرفت جنسی، درمان شود.

۲- تأخیر در بلوغ پسران

تاخیر بلوغ معمولاً زمانی گفته می شود که در پسرهای ۱۴ ساله حجم بیضه افزایش نیافته باشد. گاهی اوقات، تاخیر در بلوغ به طور طبیعی و به صورت خانوادگی رخ می دهد ولی بعد از آن رشد طبیعی نوجوان به طور عادی پیش می رود.  

شرایط پزشکی مزمن مانند دیابت یا فیبروز کیستیک، نیز ممکن است باعث تاخیر در شروع بلوغ شود. شرایط ژنتیکی، مشکلات غده هیپوفیز یا تیروئید، مشکلات بیضه ها و سوء تغذیه از دیگر دلایل تأخیر بلوغ است.

تاخیر بلوغ پسران معمولاً زمانی است که در پسرهای ۱۴ ساله حجم بیضه افزایش نیافته باشد.

هورمون های دوران بلوغ

مطمئناً، بسیاری از ما علائم واضح بلوغ را می دانیم: رشد مو در مکان های جدید، قاعدگی، بوی بدن، پایین آمدن صدا در پسران، رشد پستان در دختران و غیره. اما ممکن است علم اساسی در مورد همه این تغییرات را درک نکنیم. در اینجا نگاهی گذرا به نحوه کار آن می اندازیم.

معمولاً پس از ۹ یا ۱۰ ساله شدن پسر، بلوغ زمانی شروع می شود که ناحیه ای از مغز به نام هیپوتالاموس شروع به ترشح هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) کند. وقتی GnRH به غده هیپوفیز (غده کوچکی در زیر مغز که هورمونهایی را کنترل می کند که غدد دیگر را در بدن کنترل می کند) سفر می کند، دو هورمون بلوغ دیگر نیز آزاد می کند: هورمون لوتئین ساز (LH) و هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH).

هورمون ها از طریق جریان خون به بیضه ها می روند و سیگنال تولید اسپرم و هورمون تستوسترون را می دهند.

تقریباً در همان زمان، غدد فوق کلیوی پسران شروع به تولید گروهی از هورمون ها به نام آندروژن آدرنال می کنند. این هورمون ها رشد موهای عانه و زیر بغل را تحریک می کنند.

اینفوگرافی بلوغ پسران
علائم بلوغ پسران چیست؟

تغییرات جسمی بلوغ در پسران: عضلانی شدن اندام ها

در ادامه به تغییرات جسمی بلوغ پسران پرداخته‌ایم:

۱- جهش رشد

افزایش سریع قد، که از آن به عنوان جهش رشد یاد می شود، معمولاً همراه با بلوغ است. این افزایش سریع قد به طور معمول دو تا سه سال طول می کشد. حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد از قد بزرگسالان در دوران بلوغ بدست می آید. اگرچه افزایش قد هم روی تنه و هم روی اندام ها تأثیر می گذارد، اما رشد اندام معمولاً ابتدا اتفاق می افتد.

۲- رشد و استخوان سازی استخوان

رشد استخوان ها و افزایش تراکم استخوان در پسران همراه با بلوغ است. مطالعات نشان داده است که ابتدا عرض استخوان افزایش می یابد ، به دنبال آن مقدار مواد معدنی استخوان ، و در آخر نیز تراکم استخوان افزایش می یابد.  به دلیل تاخیر بین رشد استخوان و دستیابی به تراکم کامل استخوان ، نوجوانان ممکن است در این مدت در معرض خطر بیشتری برای شکستگی قرار بگیرند.

۳- تغییر وزن

تغییراتی در وزن و ترکیب بدن در دختران و پسران رخ می دهد. پسران همچنین که رشد چربی بدن را افزایش می دهند ، رشد عضلات آنها سریعتر است. در پایان بلوغ ، توده عضلانی پسران تقریباً یک و نیم برابر بیشتر از دختران با اندازه قابل مقایسه است.

۴- تغییرات دیگر

بلوغ سیستم های قلبی عروقی و ریه ها منجر به افزایش ظرفیت کار این اندام ها می شود که با افزایش کلی مقاومت و قدرت همراه است. این تغییرات در پسران بیشتر از دختران است.

عوارض-بلوغ
عوارض بلوغ در پسران شامل آکنه، بوی بد بدن و رشد موهای زائد است.

چگونه بفهمیم که به سن بلوغ رسیده ایم؟

بلوغ فرآیند رشد و تغییر است که با بزرگتر شدن پسران در بدن اتفاق می افتد. بلوغ برای همه متفاوت است و می تواند از هر سنی بین ۸ تا ۱۴ سال شروع شود. میانگین سنی پسران برای نشان دادن اولین علائم بلوغ حدود ۱۲ سال است ، حدود ۱ سال پس از شروع بلوغ دختران. سریعترین سرعت رشد معمولاً ۱ تا ۲ سال پس از شروع بلوغ است. رشد جسمی به عنوان یک فرد بزرگسال ۲ تا ۵ سال طول می کشد. بیشتر پسران در ۱۶ سالگی قد بلندتر نخواهند شد و معمولاً تا ۱۸ سالگی رشد خواهند کرد.

چگونه با نوجوانان در مورد بلوغ جنسی صحبت کنیم؟

بسیار مهم است که با فرزند خود در مورد چگونگی تغییر بدن صحبت کنید.

یک پسر باید قبل از ۱۲ سالگی در مورد رشد طبیعی آلت تناسلی، نعوظ و انزال شبانه اطلاعاتی داشته باشد. همچنین مهم است که با فرزند خود در مورد آنچه برای اعضای جنس مخالف اتفاق می افتد صحبت کنید.

بهتر است با آن ها به صورت یک سری از مجموعه گفت و گو ها صحبت داشته باشید. در حالت ایده آل از کودکی شروع می شود و شروع به پرسیدن سوال در مورد اعضای بدن می کند. هر بار که صحبت می کنید، بسته به سطح بلوغ و علاقه کودک به موضوع، جزئیات بیشتر و بیشتری ارائه دهید؛ و اگر کودک شما سوالی دارد، صادقانه به آن پاسخ دهید. اگر احساس ناراحتی می کنید یا به پاسخ سوالات را نمی دانید و یا در مورد چگونگی انجام این گفتگوها با کودک خود تردید دارید، از روانشناس راهنمایی بخواهید. برای مشاوره تلفنی با روانشناس می توانید از خدمات دکترتو استفاده نمایید.

بهتر است یک پسر قبل از ۱۲ سالگی در مورد رشد طبیعی آلت تناسلی، نعوظ و انزال شبانه اطلاعاتی داشته باشد.

آیا فرزند شما با تاخیر در بلوغ یا بلوغ زودرس مواجه شده است؟

آسیب های اجتماعی در دوران بلوغ

برخی از آسیب‌های بلوغ پسران شامل موارد زیر است:

۱- تجربه های جدید

فرزند شما احتمالاً به دنبال تجربیات جدید از جمله تجربیات پرخطر است. این مسئله طبیعی است زیرا کودک شما محدودیت ها و توانایی های خود و همچنین مرزهایی را که تعیین می کنید، جستجو می کند.  او همچنین باید خودش را به عنوان یک فرد بیان کند. اما به دلیل چگونگی رشد مغز نوجوان، فرزند شما ممکن است گاهی قبل از اینکه چیز جدیدی را امتحان کند با عواقب و خطرات فکر کند. . بلوغ پسران نی نی سایت به پرسش و پاسخ در این رابطه پرداخته اند.

۲- دایره اطرافیان پسر شما و تأثیرات آن ها

دوستان و همسالان فرزند شما ممکن است بر روی فرزندتان تأثیر بگذارند. خصوصاً در رفتار، ظاهر، علایق، احساس و عزت نفس. شما هنوز هم در موارد طولانی مدت مانند گزینه‌های شغلی، ارزش ها و اخلاقیات فرزندتان تأثیر زیادی دارید.

۳- هویت جنسی

فرزند شما ممکن است شروع به داشتن روابط عاشقانه کند. اما اینها همیشه روابط صمیمی نیستند. برای برخی از جوانان، روابط صمیمی یا جنسی تا مدت‌ها در زندگی اتفاق نمی‌افتد و نیاز به کمی فرصت و پختگی برای رسیدن به چنین سطحی از روابط در جوانان وجود دارد.

رابطه جنسی با پسر نوجوان مسئله‌ای به شدن منع شده است. پدر و مادر باید در خصوص آموزش های جنسی در سن بلوغ، قدم های مهمی را بردارد تا پسر آن‌ها در آینده با مشکل روبرو نشود. گرایش جنسی پسر نوجوان هم اغلب در همین سنین مشخص می‌شود. البته گاهی هم مشخص شدن این گرایشات تا سنین جوانی تاخیر خواهد داشت.

۴- رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی مجازی

اینترنت، تلفن های همراه و رسانه های اجتماعی می توانند بر نحوه ارتباط فرزند شما با دوستان و یادگیری جهان تأثیر بگذارند.

 ۵- تصمیم گیری

فرزند شما ممکن است مرحله ای را پشت سر بگذارد که به نظر می رسد بدون اینکه زیاد فکر کند، اقدام می کند. مهارت های تصمیم گیری فرزند شما هنوز در حال رشد است و او هنوز هم می آموزد که اقدامات عواقب و حتی گاهی خطراتی را به همراه دارد.

puberty

رفتار صحیح والدین با فرزندان در سن بلوغ چگونه باید باشد؟

الگو باشید:

شما می توانید الگویی برای روابط مثبت با دوستان، فرزندان، شریک زندگی و همکاران خود باشید. کودک شما با دیدن روابطی که دارای احترام ، همدلی و راه های مثبت حل تعارض هستند، یاد می گیرد.

شما همچنین می توانید از راه های مثبت مقابله با احساسات و خلق و خوهای دشوار الگو بگیرید. به عنوان مثال، مواقعی پیش می آید که احساس بدجنسی، خستگی و عدم ارتباط می کنید. به جای کناره گیری از فرزند خود، می توانید بگویید “من خسته ام و احساس می کنم اکنون نمی توانم بدون ناراحت شدن صحبت کنم. آیا می توانیم این مکالمه را بعد از شام داشته باشیم؟ ‘

دوستان کودک خود را بشناسید

آشنایی با دوستان فرزندتان و استقبال از آنها در خانه به شما کمک می کند تا در روابط اجتماعی فرزند خود قرار بگیرید. این همچنین نشان می دهد که شما تشخیص می دهید دوستان فرزندتان تا چه اندازه در احساس فرزند خود اهمیت دارند.

اگر نگران دوستان فرزند خود هستید، ممکن است بتوانید کودک خود را به سمت سایر گروه های اجتماعی راهنمایی کنید. اما منع دوستی یا انتقاد از دوستان فرزندتان می تواند نتیجه عکس داشته باشد. یعنی ممکن است فرزند شما بخواهد حتی بیشتر وقت خود را با گروه دوستانی که منع کرده اید بگذراند.

به احساسات فرزند خود گوش دهید

گوش دادن فعال می تواند روشی قدرتمند برای تقویت رابطه شما با کودک در این سالها باشد. برای گوش دادن فعال، هنگامی که کودک می خواهد صحبت کند باید کاری را که انجام می دهید متوقف کنید. اگر در وسط چیزی هستید، زمانی را اختصاص دهید که می توانید گوش دهید. به احساسات فرزند خود احترام بگذارید و سعی کنید دیدگاه او را درک کنید، حتی اگر با دیدگاه شما یکسان نباشد.

در مورد احساسات خود باز باشید

گفتن احساسی که کودک هنگام رفتار خاصی دارد، به کودک کمک می کند تا احساسات را بخواند و به آنها پاسخ دهد. همچنین روش های مثبت و سازنده ارتباط با افراد دیگر را مدل می کند. این می تواند به سادگی گفتن جمله ای از جمله “وقتی شما مرا به اجرای مدرسه دعوت کردید، واقعاً احساس خوشبختی کردم”.

روی نکات مثبت تمرکز کنید

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که به نظر می رسد با کودک خود درگیری زیادی دارید یا کودک شما بسیار بدخلق به نظر می رسد. در این مواقع، به تمرکز و تقویت جنبه های مثبت رشد اجتماعی و عاطفی فرزندتان کمک می کند. به عنوان مثال، شما می توانید کودک خود را به دلیل دوست خوب بودن، یا داشتن طیف گسترده ای از علایق، یا تلاش در مدرسه تحسین کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مادران و پدارن عزیز، لازم است که برای آگاهی از مراحل بلوغ حتما از فوق تخصص غدد تیروئید یا فوق تخصص اورولوژی مشاوره بگیرید. برای مشاوره تلفنی یا آنلاین می‌توانید از دکتر غدد آنلاین و دکتر اورولوژی کودکان آنلاین کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بلوغ پسران

  1. علی گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه ونمیدونم چجوری باید پاهایم ودستم مو در بیاره

  2. ناشناس گفت:

    سلام من پسرم و ۱۵ سالمع و در زیر سینه هام برآمدگی ایجاد شده و تورم داره و کمی هم مو زیر بغلم و بالای آلت تناسلیم درآمده ولی بیضه هام رشد نکردن و قدمم نسبت به هم سن و سالانم کوچیک تره آیا رشد میکنم و در سن بلوغم یا خیر لطفا پاسخ دهید

  3. ... گفت:

    سلام من پسرم و دو ماه دیگ ۱۵ سالم میشه ولی فقط زیر سینه هام برآمدگی ایجاد شده و تورم داره و کمی هم مو زیر بغلم و بالای آلت تناسلیم در اومده ولی بیضه هام رشدی نداشتن و قدمم نسبت به هم سن و سالام کوچیک تره آیا نشانه های بلوغ دارم و رشد میکنم؟؟

  4. حسین مرادی گفت:

    سلام اقای دکتر من ۱۲ سالمه و دی ماه ۱۳ سالم میشه وی هنوز التم رشد نکرده لطفاً کمی راهنمایی کنید

  5. محمد امین گفت:

    سلام دکتر من پسر ۱۶ساله هسم ۸ ماهی هست که رنج میبرم از اینکه بعد ادرار ادرارم قطره قطره میریزه یا شک در خروج منی دارم احساس میکنم منی ریزش پیدا کرده اما وقتی چک میکنم چیزی نشده ب دکتر مراجعه کردم گفت عفونته مثانه هستش قرص داد مصرف کردم ولی خوب نشدم از دوستم سوال کردم گفت بخاطر بلوغه گفت که خودشم ۱ سال درگیر این موضوع بوده میشه راهنمایی کنید؟

  6. محمد گفت:

    سلام دکتر من ۱۶ سالمه چند ماهی هست شک در خروج منی دارم یا بعد ادرار قطره قطره ادرار کمی میریزه به متخصص ارولوژی مراجعه کردم گفت عفونته مثانه هست قرص خوردم خوب نشدم یکی از دوستام گفت ۱ سال باید اینجوری باشی بخاطر بلوغ هستش میشه راهنمایی کنید؟

  7. ناشناس گفت:

    سلام دکتر ببخشید من پسرم و ۱۳ سالمه سبیل ناحیه ی بالای لبم رشد کرده مشکلی نداره یا غیر طبیعیه میشه راهنماییم کنید ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مشکلی نداره و علایم اولیه بلوغ در شما ظاهر شده است.

      1. علی گفت:

        سلام من ۱۷ سالمه ونمیدونم چجوری باید پاهایم ودستم مو در بیاره

      2. ناشناس گفت:

        سلام دکتر
        آیا چاق شدن دماغ در دوره بلوغ طبیعی است؟

      3. الیاس گفت:

        سلام

      4. ناشناس گفت:

        سلام اقای دکتر من ۱۷ سالمه وصدام تعغیرنکرده وبه بلوغ چندانی نرسیدم ایا توی این ۱سال میتونم به بلوغ برسم

      5. امیر گفت:

        سلام آقای دکتر من ۱۶ سالمه صدام خیلی کلفته علتش چیست بعد ژنیکو ماستی هم دارم تا کی رفع میشه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          کلفتی صدا و کمی ژنیکوماستی در دوران بلوغ به علت تغییرات هورمونی ایجاد شده و طبیعی می باشد.

    2. ناشناس گفت:

      سلام آقای دکتر پسر من ۱۱ سال و ۷ ماهشه و با علایم اولیه بلوغ مثل بزرگ شدن بیضه ها و موی شرمگاهی رو به رو شده آیا دچار بلوغ زود رس شده ؟ ممنون میشم منو راهنمایی کنید

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        شروع علایم اولیه بلوغ بوده و تا ادامه تکمیل شدن روند بلوغ جند سال طول م یکشد و بنظر نمی رسد مشکلی وجود داشته باشد. اگر در این خصوص نگرانی دارید میتونید از این لینک نوبت متخصص غدد گرفته و برای بررسی بیشتر مراجعه کنید.
        دکتر متخصص غدد

    3. رویا گفت:

      سلام
      پسر من یازده سال و شش ماهشه
      از بچگی روی ناحیه ی تناسلی موهای کرک مانند بور داشت از یکسال پیش یعنی ده سالگی شروع به رشد و تیره شدن و کلفت شدن کردن
      زیر بغلش در حد دوسه تار مو رشد کرده
      اندام جنسیش رشد کرده
      پشت لبش سبز شده
      نعوظ صبحگاهی داره
      صداشم یکی دوماهه دورگه شده
      بنظرتون زود شروع نشده بلوغش؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        کامل شدن بلوغ ۳ تا ۵ سال طول می کشد و علایم اولیه بلوغ نمایان شده است و بنظر نمی رسد مشکلی داشته باشند. برای بررسی بیشتر میتونید به متخصص غدد مراجعه کنید.
        متخصص غدد و متابولیسم

  8. علیرضا گفت:

    سلام دکتر من ۱۵ سال سن دارم و آلت خیلی کوچیکی دارم و هنوز ریش و سیبیل ندارم و صدام کلفت نشده.
    ممکنه هنوز به بلوغ نرسیده باشم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تعیین سن بلوغ با توجه به تغییرات هورمونی و بروز علایم اولیه و ثانویه بلوغ است. میتونید از این لینک نوبت متخصص غدد گرفته و برای بررسی بیشتر مراجعه کنید.
      بهترین فوق تخصص غدد

      1. ناشناس گفت:

        سلام آقای دکتر من ۱۳ سالمه دماغم بزرگ شده مال سن بلوغ هستش

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          یک سری تغییرات ظاهری به علت تغییرات هورمونی در این زمان است و طبیعی است.

    2. ناشناس گفت:

      سلام من پسرم و ۱۵ سالمع و در زیر سینه هام برآمدگی ایجاد شده و تورم داره و کمی هم مو زیر بغلم و بالای آلت تناسلیم درآمده ولی بیضه هام رشد نکردن و قدمم نسبت به هم سن و سالانم کوچیک تره آیا رشد میکنم و در سن بلوغم یا خیر لطفا پاسخ دهید.

  9. ماهان گفت:

    سلام ببخشید ژسرم ۱۵ سالشه و قدش ۱۸۵ ایا امکان رشد بینی و قوز دار شدنش از این سن به بعد هست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      رشد بینی تا سن ۱۶ سالگی در بانوان و ۱۸ سالگی در آقایان رشد می کند و بعد از این سنینی که ذکر شد حالت تثبیت شده پیدا می کنند.

  10. عرشیا گفت:

    سلام من ۱۲ سال ۶ ماه سن دارم قد من ۱۵۳ است آیا خوب است لطفا جواب بدید من استرس دارم قد من آیا بلندتر می‌شود قد مادرم ۱۶۹ و قد پدرم ۱۸۴ است آیا بلوغ من شروع شده است

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بلندی قد در درجه اول ژنتیکی و سپس بسته به زمان بلوغ و بسته شدن صفحات رشد دارد. برای اطمینان از روند طبیعی سن بلوغ و تغییرات آن بهتره از این لینک نوبت متخصص غدد گرفته و برای بررسی مراجعه کنی.
      متخصص غدد و متابولیسم

      1. میثم گفت:

        تا چند سالگی مرد میتونه اسپرم تولید کنه؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          محدودیت اروری د رمردان وجود ندارد و تولید اسپرم ادامه دارد. ممکنه کیفیت و میزان آن با توجه به افزایش سن تغییر کند ولی تولید اسپرم وجود دارد.